Решение по дело №756/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260294
Дата: 30 ноември 2020 г. (в сила от 28 април 2021 г.)
Съдия: Албена Петрова Колева
Дело: 20203230100756
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                              

 

                                      Гр.Добрич, 30.11.2020г.

 

                       В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ДОБРИЧКИ  РАЙОНЕН  СЪД   ГРАЖДАНСКА КОЛЕГИЯ   в публично съдебно заседание на  тридесети  ноември  две хиляди и двадесета година  в състав:

                                                                  СЪДИЯ: АЛБЕНА  КОЛЕВА

 

При секретар ДИАНА Й.  разгледа докладваното от районния съдия гр.дело № 756 /2020г.  по описа на ДРС и за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Предявени са  искове  от   С.С.С. ЕГН********** срещу Министерство на вътрешните работи гр.С.:

1/Иск за заплащане на сумата от 4320 лв. – представляваща левова равностойност на неосигурена храна в размер на 120 лв. месечно  за периода ***г. – ***г. заедно със законната лихва от датата на исковата молба-13.03.2020г. до окончателното плащане;

2/Иск за заплащане на обезщетение за забавено плащане в размер на 664,65 лв.  за времето на забавата -***г. – ***г.  върху главните задължения за процесния период ***г. – ***г.

 В срока по чл.131 ГПК ответникът е депозирал отговор.

В исковата молба се излагат следните обстоятелства, с които ищецът обоснова претенциите си:Ищецът работи като  *** при **** – *** на регионални структури на МВР с месторабота ОД на МВР Д. Не е получил дължимата  сума  -  левова равностойност  на неосигурена храна.

Ответникът не спори , че ищецът е държавен служител в МВР.

Правна квалификация:Предявен  по чл.79 ЗЗД.

Правни доводи на страните:Според ищеца като държавен служител в МВР има право на храна или левовата й равностойност по ЗМВР.Наредба №8121з-773/01.07.2015г.  -  чл.1 била нищожна.Иска се съдът на основание чл.17,ал.2 ГПК да се произнесе инцидентно  по законосъобразността на  разпоредбата.

 Според ответника  след ***г.  на ищеца не му се следва левовата равностойност за храна, тъй като тази стойност е включен а в индивидуално определената заплата.В отговора се прави подробен анализ на  нормативната уредба в хронологичен порядък.

 

3/Между страните не се спори , че  ищецът е служител на ОД на МВР с месторабота – ОД на МВР Д.

4/Спори се : наличие на правно основание за дължимост на спорните суми.

5/ Доказателствена тежест:

     Ищецът трябва да докаже  наличие на правно основание за дължимост от ответника на  процесните суми.

 Съдът , след като съобрази доводите на страните и обсъди доказателствата по делото , намира от фактическа и правна страна следното:

    Фактите:

        Между страните не се спори , че през периода ***г. – ***г. и към настоящия момент ищецът  е заемал различни длъжности в структурите на МВР.Според Кадрова справка от ***г.  заема длъжност ***/ОД МВР Д./, с ранг ***  в отдел „***” при дирекция „***” -  МВР, която заема и в момента.От ***г. е повишен в *** младши ранг.

 Съдебно -  счетоводната експертиза дава заключение, че   въз основа на Заповед № ***/***г.  и на основание чл.9 от ЗДС и пар.69 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на ЗМВР/обн.ДВ бр.86/4.10.2016г./ , считано от ***г.  ищецът е с основна месечна заплата на заеманата длъжност в размер на 1405 лева.По ЗМВР възнаграждението е от 1168,32 лв. , включваща заплата за длъжността в размер на 936 лева  ДТВ за прослужено време в размер на 112,32 лв. и левовата равностойност за храна по чл.181 ,ал.1 от ЗМВР – 120 лв.

 На осн.чл.67,ал.5 , т. и ал.6 от ЗДС ; чл.12,ал.2,т.2 и чл.18 от Наредба за заплати на служителите в държавната администрация и във вр. със Заповеди изменение и допълнение към Вътрешни правила за заплати на държавни служители по чл.142,ал.1 ,т.2 от ЗМВР за заеманата от ищеца длъжност *** /ОД МВР/  в Отдел „***” при дирекция „***” е определяна основана месечна заплата, както следва:

-         Със Заповед № ***/***г , считано от ***г.. – основна месечна заплата в размер на  1475 лв.;

-         Със Заповед № ***/***г. , считано от ***г.. – основна месечна заплата в размер на  1623 лв.;

-         Със Заповед № ***/***г. , считано от ***г.. – основна месечна заплата в размер на  1785 лв..

 

Със Заповед № ***/***г. /л.25/ и Заповед № ***/***г. /л.29/ на основание чл.184 ,ал.4 във вр. с ал.1 от ЗМВР за

    -2017г. на служителите  по чл.142,ак.1, т.1 и 3  от ЗМВР и пар 86 от ПЗР към ЗИДЗМВР/обн.ДВ, бр.15/2015г./ и

   -2018г.  на служителите по чл.142,ал.1, т.1 и 3  от ЗМВР

      е определена  левова равностойност на храна в размер на 120 лева месечно , която за процесния период не е променяна.

   Експертизата изчислява  левова равностойност на храна по размер , определен за служители   по чл.142,ал.1,т.1 и 3  от ЗМВР ,изплащана месечно при условията и реда по Наредба № 8121з-773/01.07.2015г. , т.е за действително отработено време по чл.6 от Наредбата  , в размер на 4333,25 лв. за период ***г. – ***г. За процесния период няма такива изплащани суми на ищеца.Мораторната лихва се изчислява в размер  на 653,08 лв. за времето на забавата от ***г. ***г.

 

    Правни изводи:

 Съгласно чл.142,ал.1 от ЗМВР/ обн. ДВ, бр.14 от 2015г. , в сила от 01.04.2015г./, относима към процесния период  служителите на МВР са три категории, лимитативно разграничени:

    т.1.- държавни служители – полицейски органи и органи по пожарна безопасност и защита  на населението.Техният статут се определя от ЗМВР.;

  т.2 -  държавни служители , чийто статут се определя от Закона за държавния служител;

 т.3 – лица , работещи по трудово правоотношение.Техният статут се определя  от КТ.

      Изхождайки от заеманата  от ищеца длъжност , съдът намира , че  той е държавен служител по смисъла на чл.142,ал.1, т.2 от Закона за МВР.Приложим е Закона за държавния служител.На основание чл.32,ал.1 от Закона за държавния служител  за изпълнение на държавната служба държавният служител  има право на брутна заплата , която включва основна заплата и допълнителни възнаграждения.Това спрямо ищеца е сторено видно от платежни документи – л.40 – 80 от делото.

 Съгласно чл.181 от Закона за МВР на служителите на МВР се осигурява храна или левовата й равностойност.Разпоредбата не прави разграничение между трите категории служители на МВР по чл.142,ал.1, т. 1,2 и 3 ЗМВР.Следователно храна или левовата й равностойност се полага на всички служители на МВР.

 Според пар.69 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Закона МВР, в сила от 01.02.2017г.  служебните правоотношения на държавни служители с висше образование и притежаващи висше образование , с изключение на тези от Медицински институт на МВР и тези по пар.70 ,ал.1,т.1 се преобразуват в служебни правоотношения по Закона за държавния служител.На основание  пар.69,ал.6 от ЗИДЗМВР на тези служители се определя  индивидуална основна заплата, не по-ниска от определеното към датата на влизане в сила на този закон и включващо заплата за длъжност, допълнително възнаграждение за прослужено време  и за научна степен и левовата равностойност на  храната по чл.181,ал.1 от ЗМВР.

 Експертизата сочи , че със Заповед № ***/***г. на основание чл.9 от Закона за държавния служител и пар.69 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение  на Закона за МВР/обн. ДВ бр.86/14.10.2016г./, считано от 1.02.2017г. ищецът е назначен  за държавен служител на длъжност – ***/ОДМВР/ , с ранг *** младши, с длъжностно ниво по КДА „***”  в отдел „***” при дирекция „***” с определено ниво *** и степен ***,с основна заплата 1405 лв., като при определянето й  е спазено изискването на пар.69, т.е в по-голям размер от определената към тази дата по реда на ЗМВР в размер на 1168 лв. и включваща 936 лв. -  основно възнаграждение,112 ,32 лв. – ДТВ и 120 лв.- левова равностойност на храна по чл.181,ал.1 от ЗМВР. Това се отнася и за следващите определени основни месечни възнаграждения.Следователно дължимата левова равностойност за храна по чл.181,ал.1 ЗМВР е включена като компонент в основната заплата на ищеца. Затова разпоредбата на чл.181,ал.3 ЗМВР определя кръга на служители по т.1 и 3  , на които се заплаща отделно левова равностойност на безплатна храна.

 Това налага извод за неоснователност на претенцията на ищеца.Искът следва да бъде отхвърлен.На осн.чл.78,ал.3 ГПК в полза на ответникът съдът присъжда разноски в размер на  200 лв. -  юрисконсултско възнаграждение и 150 лв. -  депозит за вещо лице.

 С тези мотиви съдът

 

                                               Р Е Ш И :

 

 ОТХВЪРЛЯ  предявените от  С.С.С. ЕГН ********** ***  срещу  Министрество на вътрешните работи гр.С. иск за заплащане на сумата от 4320 лв. – представляваща левова равностойност на неосигурена храна в размер на 120 лв. месечно  за периода ***г. – ***г. заедно със законната лихва от датата на исковата молба-***г. до окончателното плащане и иск за заплащане на обезщетение за забавено плащане в размер на 664,65 лв.  за времето на забавата -***г. – ***г.  върху главните задължения за процесния период ***г. – ***г.

 

 

 ОСЪЖДА  С.С.С.  ЕГН ********** *** ДА ЗАПЛАТИ  на  Министрество на вътрешните работи гр.С.  сторени  разноски по гр.дело № 756/2020г. по описа на РС Добрич:150 лв. /  сто и петдесет лева/ - депозит за вещо лице и 200 лв. /  двеста лева/-  юрисконсултско възнаграждение.  

 

 

                  Решението подлежи на обжалване от страните  с въззивна жалба  пред Окръжен съд Добрич в двуседмичен срок от съобщаването.

 

 

 

          

                                                      РАЙОНЕН  СЪДИЯ: