Решение по дело №78/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 255
Дата: 13 май 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20217170700078
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 255

гр. Плевен, 13.05. 2021

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Плевен – първоинстанционен тричленен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и седми  април две хиляди и деветнадесет и първа  година в състав:                             

 Председател: Даниела Дилова

                                   Членове:  Цветелина Кънева

                                                   Венелин Николаев

 

при секретар Цветанка Дачева  и с участието на Иво Радев – прокурор при Окръжна прокуратура – Плевен, разгледа докладваното от съдия Николаев административно дело № 78  по описа на съда за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 185-196 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.21, ал.2 и ал.3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано въз основа на жалба  от ФК “Ювентус - 95“  с. Малчика, Булстат *********, представлявано от А.А.А., с ЕГН **********, против Решение №151/29.10.2020г. на Общински съвет гр. Левски, с което  е отменена Наредба №28  за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски.

 В жалбата се сочи, че  с Решение №151//29.10.2020г. Общински съвет Левски е отменил  Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски.   Излагат се доводи за нарушение на императивно определената процедура за отмяна на нормативен акт, тъй като отмяната на наредбата не е извършено с приемането на последващ нормативен акт.  Твърди се, че Решението  е било издадено,  без надлежни мотиви,  в противоречие с материалноправните разпоредби и не е  било обявено на сайта на Общината. Сочи се, че чрез отмяна на Наредбата, без да е гласувана нова такава, се създава вакуум в правната регламентация на субсидирането на  спортните клубове, и  така всички  последващи Решения за отпускане на средства са незаконосъобразни и недопустими, макар че са извършени. Така се създава явно поле за административен и правен  произвол от страна на Общински съвет  Левски. Обосновава правният интерес от  оспорването с това,   че   ФК “Ювентус – 95“ с. Малчика  е юридическото  лице с нестопанска цел   в обществена полза, което е потенцианелен бенефициент на част от средствата в Общинския бюджет в това перо, макар и доказано и установено традиционно дискриминализиран.  Иска се отмяна на решението като незаконосъобразно.

 Ответникът – Общински съвет Левски в съдебно заседание не се представлява и не взема становище по подадената жалба.

За контролиращата страна Окръжна прокуратура Плевен се явява прокурор Иво Радев. Счита жалбата  за основателна на изложените в нея мотиви.  

Административен съд Плевен, първоинстанционен тричленен състав, като се запозна със становищата на страните и въз основа на приобщените по делото доказателства и закона, намира за установено следното от фактическа страна: 

Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски   е  приета с Решение № 291/25.03.2013г. на Общински съвет Левски. Впоследствие  е изменена  с Решение № 305/25.04.2013 г. на Общински съвет – Левски.

На л. 16 е приложено становище от Постоянната комисия по образование, спорт, култура, вероизповедания – водеща комисия при Община Левски от което е видно, че по т.1 Във връзка с постъпили заявления за отпускате на безлихвени заеми от ръководители на спортни клубове с гласували за – 5 и въздържал се 1, комисията е  предложила да се отпуснат безлихвени заеми на ОФК Левски в размер на 20 000 лева;  СКК Киоку – шин  -3500 лв.; ХК Левски – 5000 лева;  Автомоделен клуб -2000 лева; и ФК Българене - 2000 лева., а по т. 2 с гласували 6 и въздържал се 0  е предложено да се  отмени Наредба №28  на Община Левски.

 На заседание  на Постоянната комисия  по  образование, спорт, култура и вероизповедния   при Общински съвет Левски, проведено на  20.10.2020 год. е  предложено  по т.2  да  се отмени Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски.   На л.17  е приложена покана  до общинските съветници, кмета на общината, заместник-кметовете, кметовете на кметства и кметските наместници, с която са уведомени за дневния ред на заседанието на 29.10.2020 год.,  в  който  не е предвидено отмяна    Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски.  С Решение №151/29.10.2020 год. на ОС-Левски, взето по протокол №18/29.10.2020 год.  на осн.21, ал.2 от ЗМСМА  е взето решение да се отмени Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски. Решението е взето  с 18 гласа „за“, нула гласа „против“ и нула гласа „въздържал се“ при общ брой на общинските съветници 21.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Оспорването е съобщено по реда на чл. 181, ал.1 и ал.2 от АПК във вр. с чл. 188 от АПК, чрез публикуване на обявлението в бр.20/09.03.2021 г., стр.239 на "Държавен вестник" – л.45 от делото, и в сайта на Върховен административен съд –л.48 от делото,  както и чрез поставяне на обявление в сградата и на интернет страницата на Административен съд-Плевен-л.   50. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл. 189, ал.2 от АПК.

Предмет на оспорване в настоящето производство    е Решение по т. 2  от Протокол №151/ 29.10.2020г. на Общински съвет –Левски, което гласи: "На основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА отменя Наредба №28   за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски“.

 Съгласно чл. 186, ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения.

Съобразно чл. 187, ал.1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. От изложеното следва извода, че производството е резултат от валидно и допустимо сезиране на съда.

Разгледано по същество оспорването е основателно.

На първо място настоящият състав намира, че Наредба №28   за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски  е нормативен акт по смисъла на чл. 7, ал. 2 от ЗНА и приложимите разпоредби относно приемането, изменението, допълнението и отмяната на подзаконовите нормативни актове се съдържат в раздел ІІІ, глава пет от АПК и в ЗНА. Съгласно чл. 79 от АПК отмяната е обвързана с изрична разпоредба на последващ нормативен акт. За неуредените в АПК въпроси се прилагат разпоредбите на ЗНА. По силата на  чл. 11, ал. 3 от Закона за нормативните актове (ЗНА), нормативният административен акт се отменя с изрична разпоредба на последващ нормативен акт. Следователно, по силата на изрична правна норма актът, който отменя нормативен административен акт, има качеството на нормативен административен акт и следва да е изготвен и приет при зачитане на законовите изисквания. Разпоредбата на чл. 28, ал. 4 е категорична, че проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, не се обсъжда от компетентния орган. Изискванията са императивни и касаят освен приемането и изменението, и отмяната на нормативен акт. По делото не са налице доказателства, а и не се оспорва от ответната страна, че не е огласен проектът на интернет страницата на общината, не са изготвени мотиви, съответно доклад към него, със съдържанието по чл. 28, ал. 2 от ЗНА, не е проведено обсъждане на проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. Въпреки липсата на мотиви, съответно на доклад, със съдържанието посочено в чл. 28, ал. 2 от ЗНА, е формирана воля от компетентния оран в нарушение на чл. 28, ал. 4 от същия закон.

При съпоставка с процедурните правила, които уреждат приемането на нормативните актове, съдът констатира, че не са били спазени чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 1 от Закона за нормативните актове по отношение на оспореното решение, с което е отменена Наредба №28   за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски.

  По силата на чл. 26, ал.1 и ал. 2 от Закона за нормативните актове, към който препраща чл. 79 във връзка с чл. 80 от АПК, изработването на проект за нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Преди внасянето на проект на нормативен акт съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Задълженията на съставителя на проекта по чл. 26 от ЗНА са императивно предвидени, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. С липсата на такъв е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила – основание за отмяна на атакуваната разпоредба.

Наред с горното, ЗНА придава изключително значение на предварителното разгласяване и обсъждане на Проекта за Наредба с всички заинтересовани лица преди внасянето му за обсъждане и приемане от компетентния орган, за да се гарантират горепосочените принципи, които формулират и целите на изискването. Мотиви с дефинираното от законодателя съдържание трябва да са налице преди внасяне на проекта за обсъждане, да са публикувани и да са станали достояние на всички заинтересовани лица, за да могат същите реално да упражнят правото си на предложения и становища по проекта. С оглед императивния им характер, неизпълнението на посочените процедурни правила представлява съществено нарушение. В тази връзка следва да се отбележи, че всеки един от задължителните реквизити на чл. 28, ал. 2 от ЗНА изисква конкретна обосновка, а не излагане на общи положения.

Смисълът, който влага законодателят при предварително обявяване на разпоредбите, които ще бъдат отменени, е да са станали достояние на всички заинтересовани лица, за да могат същите реално да упражнят правото си на предложения и становища по проекта. С оглед императивния им характер, неизпълнението на посочените процедурни правила представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила и от друга страна е нарушение на чл. 12, ал. 1 АПК, според който органите са длъжни да осигуряват откритост, достоверност и пълнота на информацията в административното производство В този смисъл, съдът намира, че следва да се отмени оспореното решение   на Общински съвет –Левски.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1, предл. 3, чл. 196 във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение по  Протокол № 151/29.10.2020 г. на Общински съвет –Левски,  с което  е отменена Наредба №28  за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл. 138 АПК.

Решението, съгласно чл. 194 АПК, да се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/                     ЧЛЕНОВЕ: 1.  /п/       2. /п/