№ 202
гр. Шумен, 15.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, VIII-И СЪСТАВ ( Н ), в публично
заседание на десети юли през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Валентина Люб. Тонева
при участието на секретаря Й.Р.К.
като разгледа докладваното от Валентина Люб. Тонева Административно
наказателно дело № 20253630201014 по описа за 2025 година
Настоящото производство е образувано на основание чл. 59 и сл. от
ЗАНН.
Обжалван е ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от ЗП на Агенция "ПИ", с който на „В. Транс“ ЕООД , със
законен представител В.Г.К. е наложена имуществена санкция в размер на
2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от ЗДВП за това, че на
04.10.2021г. в 12:34 часа, е установено нарушение №
CE5FF0F89CFC1BA1E053031F160AC81E., с ППС ВЛЕКАЧ СКАНИЯ Р 420
ЛА 4X2 МНА, регистрационен номер ЕН7255КК, с технически допустима
максимална маса 18000, брой оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с
ремарке с общ брой оси 5. с обща технически допустима максимална маса на
състава 40000 в община Шумен, за движение по път А-2 км 340+293, с посока
Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
Нарушението е установено с устройство № 10062, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А-2 км 340+293.
Жалбоподателят е депозирал жалба срещу ЕФ, с която моли съда да
постанови решение, с което да отмени електронния фиш.
В жалбата се твърди, че нарушението е извършено на 27.10.2021г.
Релевират се възражения, че при издаване на ЕФ са допуснати
процесуални нарушения, заявява се, че, издавайки атакувания електронен
фиш за нарушение по чл. 179, ал. 36 от ЗДвП, вместо да състави АУАН и
последващо НП, административно - наказващият орган е допуснал
съществено процесуално нарушение, с което са накърнени императивни
1
законови разпоредби, а същевременно са значително ограничени и правата на
нарушителя да упражни ефективно правото си на защита.
В съдебно заседание не се явява процесуален представител.
За административно-наказващ орган, призован съгласно императивната
разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН в съдебно заседание не се явява
представител.Депозирана е молба в която се излага становище по същество
като намира че , че ЕФ е правилен и законосъобразен.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна,
отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. чл.320 от НПК, поради
което се явява процесуално допустима.
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и
становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като
съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна
следното:
В атакувания Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси е
отразено, че на 04.10.2021г.. в 12:34 часа, е установено нарушение №
CE5FF0F89CFC1BA1E053031F160AC81E., с ППС ВЛЕКАЧ СКАНИЯ Р 420
ЛА 4X2 МНА, регистрационен номер ЕН7255КК с технически допустима
максимална маса 18000, брой оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с
ремарке с общ брой оси 5. с обща технически допустима максимална маса на
състава 40000 в община Шумен, за движение по път А-2 км 340+293. с посока
Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
За нарушението електронната система за събиране на пътни такси е
създала доклад по чл.167а, ал.3 от ЗДВП.
Бил издаден ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от ЗП на Агенция "ПИ", с който на „В. Транс“ ЕООД , със
законен представител В.Г.К. е наложена имуществена санкция в размер на
2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от ЗДВП за това, че на
04.10.2021г.. в 12:34 часа, е установено нарушение №
CE5FF0F89CFC1BA1E053031F160AC81E., с ППС ВЛЕКАЧ СКАНИЯ Р 420
ЛА 4X2 МНА, регистрационен номер ЕН7255КК с технически допустима
максимална маса 18000, брой оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с
ремарке с общ брой оси 5. с обща технически допустима максимална маса на
състава 40000 в община Шумен, за движение по път А-2 км 340+293. с посока
Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
Изложената фактическа обстановка се подкрепя от приобщените
писмени доказателства, а именно – ЕФ № **********; обратна разписка за
връчване; Доклад от Електронната система за събиране на пътни такси по
чл.167а, ал. 3 от ЗДВП; Справка за собственост на МПС .; Снимков материал
на ППС; Протокол № 28765/2021г. от заседание на УС на АПИ за
утвърждаване на образец на ЕФ; Заповед № РД - 11-983/13.09.2021г. и
приложение № 2 към нея;По делото са приложени и Писмо от „Интелигентни
трафик системи“ АД - София с вх. № 10060/12.06.2025г., ведно с
2
технически лог от работата на бордовото устройство за процесния период
,справка с предадени GNSS позиции и тол история.
При така установената фактическа обстановка съдът приема следното:
Процесният Електронен фиш с ЕФ № ********** е издаден от компетентен
орган, съобразно разпоредбата на чл.10, ал.10 от ЗП, регламентираща, че
Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на държавата
във връзка със събирането на пътните такси и функциите на лице, събиращо
пътни такси, както и по управлението на смесената система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние, както и дейността по практическото прилагане,
въвеждането, функционирането и контрола на системата за събиране на
пътните такси.
Съгласно чл.167а от ЗДВП осъществява контрол по отношение
заплащането на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП чрез електронна
система за събиране на пътни такси.
В хипотезата за извършено нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДВП
законодателят е предвидил в чл.179, ал.3б от ЗДВП имуществена санкция в
абсолютен размер от 2500 лева за собственик /юридическо лице/, съответно
ползвател /юридическо лице/, ако има вписан такъв, на ППС от категорията по
чл.10б ал.3 от ЗП /ППС с обща технически допустима максимална маса над
3,5 тона/, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по
чл.10 ал.1 т.2 от ЗП /такса за изминато разстояние - тол такса/, включително в
резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б ал.1 от ЗП, каквато
санкция е наложена на жалбоподателя, в качеството му на собственик.
Текстът на чл.102, ал.2 от ЗДВП задължава собственикът да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за ППС не са изпълнени задълженията във връзка
с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от
ЗП според категорията на ППС.
В случая правилно е определен субектът на нарушението, доколкото
процесният автомобил към момента на извършване на нарушението е
собственост на дружеството - жалбоподател.
Безспорно в случая е допуснато нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДВП.
Нарушението е установено по несъмнен начин, тъй като е доказано, че на
04.10.2021г. в 12:34 часа, е установено нарушение №
CE5FF0F89CFC1BA1E053031F160AC81E., с ППС ВЛЕКАЧ СКАНИЯ Р 420
ЛА 4X2 МНА, регистрационен номер ЕН7255КК с технически допустима
максимална маса 18000, брой оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с
ремарке с общ брой оси 5. с обща технически допустима максимална маса на
състава 40000 в община Шумен, за движение по път А-2 км 340+293. с посока
Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
С оглед на изложеното съдът намира, че правилно, съобразявайки
нормата на чл.187а, ал.2 от ЗДВП е била е ангажирана отговорността на
дружеството-жалбоподател, в качеството му на собственик, който е допуснал
движението на посоченото превозно средство, без да са изпълнени
задълженията по установяване размера и заплащането на съответната тол
такса.
Съдът намира, че административно-наказващият орган правилно е
3
индивидуализирал и дължимата за това нарушение санкция, а именно
предвидената в разпоредбата на чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДВП имуществена
санкция, която в случай на допуснато нарушение по чл.179 ал.3б от ЗДВП е в
размер 2500 лева. Правилно е била определена и дължимата от дружеството
компенсаторна такса.
Същевременно съдът намира, че в хода на административно-
наказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение,
което не може да бъде санирано в настоящото производство.
Съгласно разпоредбата на чл.39 ал.4 от ЗАНН за случаи на
административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или
система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е
предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в
размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен
фиш.
Т.е. видно от цитираната норма, за да бъде издаден електронен фиш за
процесното нарушение на чл.179, ал.3б от ЗДВП, това трябва да е предвидено
в закон.
Разпоредбата на чл.189ж, ал.1, изр.първо от ЗДВП, в приложимата към
датата на нарушението редакция, урежда възможността при нарушение по
чл.179 ал.3 от ЗДВП, установено и заснето от електронната система по чл.167а
ал.3 от ЗДВП, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. В тази норма обаче не е предвидена
възможност за издаване на електронен фиш за процесното нарушение /чл.179
ал.3б от ЗДВП/, като липсва и друга законова норма, която изрично да
предвижда тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде
съставен акт за установяване на административно нарушение, а в последствие
да бъде издадено наказателно постановление, а не да се съставя електронен
фиш.
Не се споделя доводът, че електронният фиш може да бъде издаден въз
основа на нормата на чл.189ж, ал.7 от ЗДВП, съгласно която по отношение на
електронния фиш за нарушение по чл.179 ал.3 - 3б от ЗДВП се прилагат
разпоредбите на чл.189, ал.10, уреждащи момента на влизането в сила на
електронния фиш. Това тълкуване противоречи на константната съдебна
практика, забраняваща разширително тълкуване на правните норми, поради
което съдът намира за недопустимо съставянето на електронен фиш при
ангажиране на административно наказателната отговорност на посоченото
дружество в конкретния случай.
Съгласно нормата на чл.139, ал.7 от ЗДВП, водачът на пътно превозно
средство от категорията по чл. 106, ал. 3 от Закона за пътищата е длъжен
преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще
ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от
Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
С разпоредбата на чл. 179, ал. 3а от ЗДВП е предвидена санкция за водач,
който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 106, ал. 3 от
Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за
което не са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или
4
няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство.
Според нормата на чл.39, ал.4 от ЗАНН, за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон,
овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над
необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш.
Съгласно посочената норма, за да бъде издаден електронен фиш за
процесното нарушение по чл. 179, ал. 3а от ЗДВП, това трябва да е предвидено
в закон.
В нормата на чл. 189ж, ал. 1, изр. първо от ЗДВП /в редакцията към
датата на извършване на нарушението/ е предвидено, че при нарушение по чл.
179, ал. 3, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3,
може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен
за съответното нарушение. В приложимата редакция на тази норма не е
предвидена възможност за издаване на електронен фиш за процесното
нарушение, като липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда
тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в
последствие да бъде издадено НП, а не да се съставя електронен фиш.
Действително, с изменението на ЗДВП - в сила от 13.02.2024г., нормата на чл.
189ж, ал. 1 е допълнена, като към настоящия момент предвижда, че при
нарушение по чл. 179, ал. 3 - 36, установено и заснето от електронната
система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена
санкция в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП, размера на
глобата, срока и начините за доброволното й заплащане. Образецът на
електронния фиш се утвърждава от управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“. Доколкото обаче, цитираната актуална редакция на нормата
има процесуален характер и поражда правно действие занапред, нейното
приложение в настоящия казус, за нарушение, извършено през 2021г.
/конкретно на 04.10.2021г /, е недопустимо. В този смисъл е практиката на
ШАС, КАНД №393 / 2024г./
По отношение размера на наложената глоба по настоящия казус, съдът
съобрази и решение на СЕС по дело C-61/23 от 21.11.2024г. по
преюдициалното запитване отнасящо се до тълкуването на член 9а от
Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999
година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за
използване на определени инфраструктури (ОВ L 187, 1999 г., стр. 42;
Специално издание на български език, 2007 г., глава 7, том 7, стр. 88),
изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от
27 септември 2011 г. (ОВ L 269, 2011 г., стр. 1, наричана по-нататък
„Директива 1999/62“), според което, член 9а от Директива 1999/62/ЕО на
Европейския парламент трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него
изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички
нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане
5
на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и
тежестта им, включително когато тази система предвижда възможността за
освобождаване от административно наказателна отговорност чрез заплащане
на „компенсаторна такса" с фиксиран размер.
По отношение заявеното възражение в жалбата за нарушен чл. 34 от
ЗАНН съдът намира следното :
Електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и
санкционни функции. В тази връзка, съгласно Тълкувателно решение №1 от
26.02.2014 г. по т. д. №1/2013 г. на ВАС, електронният фиш се приравнява
едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му
действие (чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и
процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма,
съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани
подробно в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.
Доколкото ЗАНН не предвижда изрична регламентация на института на
давност за погасяване на административно-наказателното преследване (извън
сроковете за съставяне на АУАН и издаване на НП), предвид указанията,
дадени с Тълкувателно постановление на ВАС и ВКС №1/27.2.2015г., в
производството по издаване и обжалване на електронните фишове, следва да
намерят приложение текстовете на чл. 80 и чл. 81 от НК. В случая, съгласно
чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, обикновената давност е три години, а абсолютната -
четири години и половина.
Съгласно мотивите на т.2 от Тълкувателно постановление №
1/27.02.2015 г. на ОСС от НК на ВКС и ОСС от II колегия на ВАС по тълк.д. №
1/2014 г. за давността за административно наказателно преследване се прилага
не само правилото за абсолютната преследвателна давност /чл. 81, ал. 3 във
вр. с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК/, но и всички останали правила от уредения в НК
институт на преследвателната давност, чието приложно поле не е ограничено
от особените правила в чл. 34 от ЗАНН. В чл. 34 от ЗАНН няма разпоредба,
аналогична на разпоредбата на чл. 81, ал. 3 от НК, уреждаща абсолютната
давност. Именно тази празнина се преодолява с приложението на чл. 81, ал. 3,
във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, вр. чл. 11 от ЗАНН съгласно
Тълкувателно постановление № 1/27.02.2015 г. на ОСС от НК на ВКС и ОСС
от II колегия на ВАС по тълк.д. № 1/2014 г.
В процесния случай давността за административно наказателно
преследване на нарушителя е започнала да тече на датата на извършване на
нарушението – 04.10.2021 г., която съвпада с датата на неговото довършване и
установяване. Така започналата за тече преследвателна давност е прекъсната
на 13.11.2021 г., когато против него е издаден обжалваният електронен фиш,
съгласно чл. 81, ал. 2, изр. 1 от НК, във вр. с чл. 11 от ЗАНН/. След
прекъсването на давността е започнала да тече нова давност /чл. 81, ал. 2, изр.
2 от НК, във вр. с чл. 11 от ЗАНН/. Впоследствие обаче, не са били предприети
в 3-годишния срок каквито и да е действия, които да са свързани със спиране
или прекъсване на заповедта.
Поради това и давността по чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК е изтекла на
13.11.2024 г., т.е. към момента на връчване на процесния електронен фиш на
дата 07.04.2025 г. давността вече е била изтекла.
Поради всичко гореизложено съдът намира, че издадения ЕФ №
********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
6
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП на
Агенция "ПИ", с който на „В. Транс“ ЕООД , със законен представител В.Г.К.
е наложена имуществена санкция в размер на 2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2,
т.3, вр. чл. 179, ал.3б от ЗДВП, следва да бъде отменен. Доколкото няма
заявено искане за разноски от страна на жалбоподателя ,съдът не следва да се
произнася.Водим от горното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от ЗП на Агенция "ПИ", с който на „В. Транс“ ЕООД, със
законен представител В.Г.К. е наложена имуществена санкция в размер на
2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от ЗДВП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския
административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
7