Р Е Ш Е Н И Е №58
гр.Поморие, 05.06.2020год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПОМОРИЙСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия в публично съдебно заседание на двадесет и
първи май през две хиляди и двадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нася Япаджиева
при участието на
секретаря: Валентина А., като разгледа докладваното от съдия Н. Япаджиева НАХД N 10 по описа за 2020год. и за да
се произнесе взе пред вид
следното:
Производството е образувано
по постъпила жалба от „Ванесия“ЕООД
представлявано от П. А. Б., против наказателно постановление № 434579-F437533/12.04.2019г.
на Началник на отдел „Оперативни дейности“ Бургас в ЦУ на НАП, с което
на търговското дружество е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер 4000 /четири хиляди/
лева, на основание чл.185, ал.2 изр.1 от ЗДДС, затова, че при извършена проверка
на 28.10.2018г. в 11:25 часа в търговски обект - кафе, находящ се в гр.Поморие
ул.“, стопанисвано от „Ванесия“ ЕООД, е
констатирано, че промяната в касовата наличност не се отчита на монтирано ФУ и е установява
разлика между фактическата касова наличност в касата и тази по разчета от ФУ в
размер на 360,20лв. В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на
наказателното постановление и се иска отмяната му.
Административно наказващия орган, моли наказателното постановление да бъде потвърдено.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срок, от лице
активно легитимирано и имащо правен интерес
от атакуване на наказателното постановление.
Съдът след преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното: На 28.10.2018г. в 11:25 часа в търговски обект – кафе, находящ се в гр.Поморие, ул. „Професор Стоянов“ №7, стопанисван и експлоатиран от „Ванесия“ ЕООД, служители на НАП извършили проверка за която е съставен Протокол за извършена проверка №0265004/28.10.2018г., като при проверката е установена разлика в касовата наличност от 360.20лв. в повече, а именно: фактическа касова наличност от 360.20лв. и разчетената касова наличност от монтирано ФУ в размер на 00.00лв. Разликата ако е извън случаите на продажби е следвало да бъде "въведена служебно" от наличното и работещо в обекта фискално устройство ФУ, модел Tremol ZM – KL с Инд. №ZK045091 и ИН на ФП № 50050816. Необходимото действие не е извършено от служителят в търговския обект. За установеното нарушение на чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС във връзка чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.06 г.
на МФ бил съставен АУАН № 434579-F437533/12.04.2019г., съставен от Н.К.И. – инспектор по приходите. В АУАН като нарушена разпоредба е посочен чл.33, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ . Въз основа на така съставения АУАН, АНО е издал обжалваното НП №434579-F437533/12.04.2019г. В него е описаната идентична фактическа обстановка и като нарушени са посочени същите разпоредби и на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС, АНО е наложил наказание имуществена санкция в размер на 4000лв. Съгласно разпоредбата
на чл. 33, ал.
1 от Наредба № Н-18/2006 г.
на МФ, издадена на основание чл.118, ал.4 от ЗДД, , извън случаите
на продажби всяка промяна на
касовата наличност (начална сума, въвеждане
и извеждане на пари във и извън
касата) на ФУ се регистрира във
ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно извадени" суми при наличие
на техническа възможност на ФУ за такава регистрация.
В процесния случай е безспорно, че регистрираното
в обекта на дружеството-жалбоподател ФУ притежава
такава техническа възможност, но към момента на
проверката в разпечатания дневен финансов отчет от ФУ нямало
отразяване, обосноваващо констатираната от проверяващите разлика в размер на плюс
360.20лв. , като свидетелката
сочи, че дори ФУ към момента
на проверката, не е било включено. Жалбоподателят е допуснал нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредбата Н-18/13.12.2006 г. на МФ и правилно е ангажирана административно наказателната му отговорност. Съгласно санкционната разпоредба на чл. 185, ал. 2 вр. ал. 1 от
ЗДДС, ЮЛ, което извърши
или допусне извършването на нарушение по чл. 118 ЗДДС или на
нормативен акт по неговото прилагане
(какъвто безспорно се явява цитираната
Наредба № Н-18/2006 г. на
МФ), изразяващо се в неотразяване на приходи, се налага
имуществена санкция от 3000 до 10000 лв. Административнонаказващият орган
е квалифицирал нарушението по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Квалификацията е неправилна. Нито
в АУАН нито в НП е посочено, че нарушението допуснато от жалбоподателя
води до неотразяване
на приходи. Макар в показанията си св. И., да сочи, че не
е бил издаден касов бон и фискалния
апарат не е бил включен, то
тези обстоятелства не са отразени
в АУАН и в НП. Във
връзка с изложената фактическа обстановка в АУАН и НП
нарушението не може да се
определи като такова което води
до неотразяване на приходи и следователно
същото следва да се санкционира
по чл. 185, ал. 2, изр. второ във вр. ал. 1 от
ЗДДС. Наказателното постановление следва да се
измени като нарушението се преквалифицира от такова по чл. 185, ал. 2, изр. второ във вр. ал. 1 от
ЗДДС и санкцията да
се намали от 4000 на 1000 лева. Според съда не
следва да се определя минималния
размер на предвидената санкция, тъй като е установен относително немалък размер на нерегистрираната
промяна на касовата наличност в обекта към момента
на проверката. Процесният случай не
е маловажен по смисъла на чл.28 ЗАНН. Нарушението засяга важни обществени отношения, касаещи фиска и свързаната с това данъчна дисциплина на търговците.
Мотивиран от гореизложеното,
на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд – Поморие