Р Е
Ш Е Н
И Е №
гр.Враца, 03.07.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, ІІ наказателен състав в
публично заседание на двадесет и втори март, две хиляди двадесет и първа година
в състав :
Председател : Васил
Ганов
При секретаря Десислава Стоянова и в присъствието на
прокурора
като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 1021
по описа за 2020г. за да се произнесе взе предвид следното :
Производството
е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба от „****, гр.Враца срещу Наказателно постановление №26-0000482 от 10.09.2020 г.
на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” Враца, с което
за нарушение на чл. 91в, т.2 от Закона
за автомобилните превози, на осн. чл.104, ал.7, предл.2 от ЗАвПр му е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000.00лв.
Жалбоподателят оспорва
наказателното постановление като незаконосъобразно. Твърди, че необходимата
информация, извлечена от паметта на дигиталния тахограф на автомобил марка ДАФ
ФТ №3 с рег****, оборудван с дигитален тахограф марка Continental Automative №********** за периода на проверката е съхранявана, но поради здравословни причини,
законния представител на дружеството, не е могъл да я представи. Твърди че са
допуснати съществени материални и
процесуални нарушения.
В законовия срок ответната страна не взема становище
по жалбата.
След като се запозна с депозираната
жалба съдът установи, че същата е подадена от активно легитимирано лице и в
законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално
допустима, а разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
Въз основа на събраните по делото
доказателства съдът приема са установена следната фактическа обстановка:
На 03.09.2020 г. около 15:50 ч. в гр.****свидетелите
Т.Г. и Ю.Ф. /инспектори в РД „Автомобилна администрация” Враца/ извършили проверка в офиса на „****, притежаваща
лиценз на Общността за превоз на товари №3031 за периода 03.09.2019 г. до
03.09.2020 г. като при проверката констатирали, че превозвачът не е съхранявал
най-малко една година след тяхното приключване информацията, извлечена от
паметта на дигиталния тахограф на автомобил марка ДАФ ФТ №3 с рег****,
оборудван с дигитален тахограф марка Continental
Automative №**********,
като с автомобилът е извършвал превози на три бр.CMR от
11.03.2020 г., 12.03.2020 г. и 24.10.2019 г.
За констатираното нарушение са съставени
констативен протокол за извършената комплексна проверка от 03.09.2019 г., както и АУАН от 03.09.2020г., в който е обективирано,
че при комплексна проверка в офиса на „****, притежаващо лиценз на
Общността за превоз на товари №3031 за периода 03.09.2019 г. до 03.09.2020 г.,
превозвачът не съхранявал най-малко една година след тяхното приключване
информацията, извлечена от паметта на дигиталния тахограф на автомобил марка
ДАФ ФТ №3 с рег****, оборудван с дигитален тахограф марка Continental Automative №**********. Констатирано е,
че са извършвани превози на три бр.CMR от 11.03.2020
г., 12.03.2020 г. и 24.10.2019 г.
Впоследствие било издадено и обжалваното в настоящото
производство наказателно постановление с идентична фактическа обстановка, с
което на дружеството-жалбоподател за нарушение на чл.91в, т.1 ЗАвПр на осн.
чл.104, ал.7, предл.2 от ЗАвПр е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000.00лв.
Впоследствие информация,
извлечена от паметта на дигиталния тахограф на автомобил марка ДАФ ФТ №3 с рег****,
оборудван с дигитален тахограф марка Continental Automative №********** за една
година назад била представена на контролните органи от свидетелката С.К. /счетоводител
на дружеството-жалбоподателя и„ ръководител транспорт”/, като преди това тази
информация била прехвърлена от управителя на дружеството Б.С., който към този
момент бил на лечение извън България на С.К..
Изложената
фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото
доказателства: протокол за извършената комплексна проверка от 03.09.2020
г., АУАН от 03.09.2020 г., Наказателно постановление №26-0000482 от
10.09.2020 г., Заповед РД-08-30/24.02.2020 г. на Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията, международни товарителници, с
превозвач „**** и автомобил с рег**** от 24.10.2019 г., 11.03.2020 г., копие
от информацията, извлечена от паметта на
дигиталния тахограф на автомобил марка ДАФ ФТ №3 с рег****, оборудван с
дигитален тахограф марка Continental Automative №**********, свидетелските
показания на Т.Г., Ю.Ф. и С.К..
Тълкувайки събраните по делото доказателства
съдът приема следното:
Актът за установяване на
административното нарушение и НП не са съставени съгласно изискванията на ЗАНН.
Налице са процесуални нарушения по чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН.
Неправилно от административно-наказващия орган е посочена законовата
разпоредба, която е нарушена, тъй като АУАН и НП вменяват, че жалбоподателят –
юридическо лице не е съхранил най-малко
една година след тяхното приключване информацията, извлечена от паметта на
дигиталния тахограф на автомобил марка ДАФ ФТ №3 с рег****, оборудван с
дигитален тахограф марка Continental
Automative №**********.
Видно от представените по делото писмени
доказателства и от показанията на С.К. информацията, извлечена от паметта
на дигиталния тахограф на автомобил марка ДАФ ФТ №3 с рег****, оборудван с
дигитален тахограф марка Continental
Automative №********** се е
съхранявала за процесния период, но поради здравословни
причини на уравителя на дружестовото, същата не е могло да се представи
веднага, но впоследствие е представена. В тази връзка съдът кредитира показанията на С.К.,
в които същата твърди, че необходимата информация била предоставена от нея на
контролните органи като преди това тази информация била прехвърлена на нея от
управителя на дружеството Б.С., който към този момент бил на лечение извън
България. Тази информация е приложена към делото.
Т.е. тази информация е била налична и се е
съхранявала за този период.
Съгласно чл.33, §.2 от Регламент /ЕС/
№165/2014г. /цит/ : „Транспортните предприятия съхраняват тахографските
листове и разпечатките, когато разпечатките са направени с цел спазване на член
35, в хронологичен ред и в четлива форма най-малко една година след тяхното
използване и издават копия на съответните водачи при искане от тяхна страна. Транспортните
предприятия също така издават копия на данните, извлечени от картите на водача,
на съответните водачи при искане от тяхна страна, както и разпечатки на хартиен
носител на тези копия. Тахографските листове, разпечатките и
извлечените данни се представят или предават при поискване от страна на
оправомощен служител на контролен орган”. Съгласно чл.104, ал.7 от ЗАвП
/цит/ : „На превозвач или на лице по чл. 12б,
ал. 1, извършващо превози за собствена сметка, които не съхраняват
тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф
или картата на водача за период 365 дни или отказват да ги предоставят за проверка от контролните органи,
се налага имуществена санкция от 2000 лева”. От цитираните разпоредби е видно,
че изр.1 от чл.33, §.2
на Регламент /ЕС/ №165/2014г. не е нарушен от юридическото лице, съгласно
събраните писмени и гласни доказателствата по делото, а до колкото може да се
констатира нарушение, то би могло да се подведе по изр. последно на от чл.33,
§.2 на Регламент /ЕС/ №165/2014г. Горният извод се извежда от обстоятелството,
че информацията,
извлечена от паметта на дигиталния тахограф на процесния автомобил се е съхранявала от юридическото лице жалбоподател
/представени като писмено доказателство в съдебното производство /, но не са
представени от жалбоподателя при поискване от административните служители. Не е
налице нарушението, описано както в АУАН, така и в НП, съгласно чл.6 от ЗАНН,
тъй като европейското и местното законодателство разграничават двете деяния
– съхраняване или непредставяне при поискване
на процесните тахографски листове. В случая
процесната информация се е съхранявала от дружеството в законовия срок, но не е
представена при поискване веднага.
Освен това
липсата на съхранение на документи и данни е отрицателен факт, който за да бъде
опроверган, следва да се ангажират доказателства за обратното чрез
представянето им. Като всеки отрицателен факт,
несъхраняването на необходимата информация, извлечена от паметта на дигиталния тахограф на
автомобил марка
ДАФ ФТ №3 с рег****, оборудван с дигитален тахограф марка Continental Automative №********** за периода на проверката би могъл да бъде
опроверган чрез положителния факт на тяхното представяне. По делото се
представи процесната информация поради което атакуваното наказателно
постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
По разноските:
Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН, препраща към тази на чл. 143, ал. 1 АПК, която гласи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или
отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по
производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е
имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или
отказ. Съгласно т. 6 от допълнителните разпоредби на АПК „поемане на разноски
от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице,
в структурата на което е административният орган. Следователно в случая
разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е
част административнонаказващият орган, а това е РД на Автомобилна администрация
Враца като второстепенен разпоредител с бюджетни средства, при което същият
следва да заплати сумата от 400.00лв. адвокатски хонорар в полза на
жалбоподателя.
Тълкувайки понятието "разноски"
съобразно правната уредба се налага извод, че под "разноски" в
процеса следва да се разбират тези парични средства, които са изразходени от
страната във връзка с извършването на определени процесуални действия - депозит
за призоваване на свидетел, възнаграждение за вещо лице, разходи за извършване
на оглед и други подобни. Т.е. разноските следва да се разбират като
суми, които страната е заплатила във връзка с извършването на правните действия
в процеса, докато разходите за извършване на фактическите действия на страните
и техните процесуални представители по събиране на доказателствата - изготвяне
на копия от документи, банкови такси, телефонни разговори, транспорт, разходи
по повод пътуване до седалището на компетентния съд и др. подобни не
представляват разноски по смисъла на чл.143 от АПК, подлежащи на присъждане и
стоят извън обхвата на отговорността за разноски. В този смисъл претенция за
присъждане на сумата от 70.00лв. за гориво, поради заплатен транспорт за
пътуване на пълномощника до гр.Враца, е неоснователна и следва да се отхвърли.
Неоснователна е и претенцията за заплащане
на сумата от 200.00лв. за явяване съгласно чл.7, ал.9 от Наредба № 1 от 9 юли
Така мотивиран и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление №26-0000482 от 10.09.2020 г. на Директора на Регионална дирекция
„Автомобилна администрация” Враца, с което на „**** – Враца за нарушение на
чл. 91в, т.2 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.104, ал.7, предл.2
от ЗАвПр е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
2000.00лв.
ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация” Враца да
заплати на „**** сумата
от 400.00 лева, представляваща разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен
съд-гр.Враца в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: