Решение по дело №1365/2018 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 692
Дата: 19 ноември 2018 г. (в сила от 20 декември 2018 г.)
Съдия: Ралица Йорданова Русева
Дело: 20184520201365
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 август 2018 г.

Съдържание на акта

                                        РЕШЕНИЕ №

                                         гр.Русе, 19.11.2018 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Русенският районен съд…..Х наказателен състав…….в публично заседание на дванадесети октомври през две хиляди и  осемнадесета  година в състав:

                                                                   Председател: Ралица Русева

При  секретаря Олга Петрова и в присъствието на прокурора……., като разгледа докладваното от съдията  АНД № 1365 по описа за 2018 г., за да се произнесе, съобрази:

    Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

    Постъпила е жалба от П.Т.Х. ***, против Наказателно постановление № 18- 1085- 001504 от 22.06.2018 г. на Началник сектор ПП ОДМВР Русе, с което за административни нарушения по чл.137 А ал.1 от ЗДвП и по чл.147 ал.1 от ЗДвП, са наложени административни наказания, както следва: на основание чл.183 ал.4 т.7 пр.1 от ЗДвП- глоба в размер на 50 лв., на основание чл.185 от ЗДвП- глоба в размер на 20 лв.Жалбоподателят моли съда да отмени постановлението като незаконосъобразно-

     Ответникът по жалбата поддържа становище за неоснователност на същата.

     Русенска районна прокуратура, редовно призована, не изпраща представител, и не взема становище по жалбата.

     Съдът, след преценка на събраните доказателства, приема за установени следните фактически обстоятелства:

     Жалбоподателят е правоспособен водач на МПС и в това си качество  не е наказван за нарушения по ЗДвП.

      На 18.05.2018 г., управлявайки  товарен автомобил- „Пежо Боксер” 1800 с рег. № ВТ 0043 АХ, собственост на ТД „Държавен резерв”,  жалбоподателят се движел по бул.”Христо Ботев” в гр.Русе.Около 08.30 часа на посочената дата и място /срещу бензиностанция ЕКО/ водачът бил спрян за проверка от полицейски патрул, в чиито състав бил и св.Т.Г..Последният забелязал още при движението на автомобила, че жалб.Х. управлява без обезопасителен колан и това обстоятелство станало причина да подаде сигнал със стоп палка.При преглед на представените документи било установено също, че управляваното превозно средство не е представено за технически преглед.Във връзка с тези констатации срещу Х. бил съставен АУАН № 18- 1085- 001504, сочещ нарушения по чл.137 а от ЗДвП и чл.147 ал.1 от ЗДвП.Актът бил предявен, подписан без възражения и лично връчен.Въз основа на него е издадено обжалваното наказателно постановление с наложените административни наказания. Във въззивното производство жалбоподателят твърди, че е управлявал служебен автомобил, за който не му било известно дали е преминал технически преглед, а обезопасителния колан бил свален за кратко при движението.В жалбата се твърдят и допуснати съществени процесуални нарушения поради непосочване на цифрова квалификация на вменените с акта нарушения.

     

      Приетата за установена фактическа обстановка се доказва от приложените по делото писмени доказателства и доказателствени средства-  АУАН № 18-1085- 001504, справка аз нарушител.В кореспонденция с писмените доказателства се намират свидетелските показания на Т.Г.- лицето, което е извършило проверката и установило твърдяните нарушения.Съдът дава вяра изцяло на тези гласни доказателства, тъй като актосъставителят очевидно непосредствено  е възприел действията на водача и лично се е запознал с представените документи при проверката.

      Правни изводи:

      Подадената жалба е допустима, а по същество- частично основателна.

      В производството по установяване на административното нарушение и налагане на административното наказание не са допуснати съществени процесуални нарушения.Видно от съдържанието на акта, твърдяните пропуски относно цифровата квалификация на вменените нарушения не са основателни.

      По същество, извършването на нарушението по чл.137 а ал.1 от ЗДвП е правилно установено и доказано.

      Съгласно разпоредбата на чл.137 а ал.1 от ЗДвП водачите и пътниците на моторните превозни средства от определени категории, следва да използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани, когато са в движение.По делото няма спор, че жалбоподателят е управлявал превозно средство, оборудвано с такъв колан и при движението му не го е използвал, които негови действия били възприети от св.Г..

        По отношение на вмененото административно нарушение, квалифицирано по чл.147 ал.1 от ЗДвП, съдът намира, че същото не е виновно осъществено от жалбоподателя.Действително, нормата на чл.147 ал.1 от ЗДвП вменява задължение, регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета и пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, специалните пътни превозни средства, предназначени за борба с пожарите, и пътните превозни средства с животинска тяга, да преминават задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на самоходните машини, колесните трактори с максимална конструктивна скорост, ненадвишаваща 40 km/h, и ремаркетата, теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните работи. Независимо, че към датата на установяване на нарушението е била в сила различна редакция на текста, то по същество задължението спрямо управляваното от жалбоподателя превозно средство, е идентично.По делото няма спор, че това задължение не било изпълнено към момента на проверката.От друга страна, ЗДвП предвижда изрична санкционна разпоредба- чл.181, за собственик или длъжностно лице, които без уважителни причини не представят в определен срок превозното средство за технически преглед.Безспорно установено в настоящото производство е, че управляваният от жалбоподателя автомобил бил собственост на териториална дирекция „Държавен резерв”.Именно поради тази причина, неправилно и необосновано е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя в качеството му на водач на МПС.

           Що се отнася до предвиденото административно наказание- глоба в размер на 50 лв., за  водач, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска, то същото е правилно индивидуализирано по вид и размер, и в тази си част постановлението се явява законосъобразно.

          С тези мотиви и на основание чл.63 от ЗАНН съдът

                                                                 РЕШИ:

           ИЗМЕНЯ НП № 18- 1085- 001504 от 22.06.2018 г. на Началник Сектор ПП ОДМВР Русе, с което на П.Т.Х. с ЕГН **********,***, са наложени административни наказания, като ОТМЕНЯ наложеното на основание чл.185 от ЗДвП административно наказание ГЛОБА в размер на 20 лв.- за нарушение по чл.147 ал.1 от ЗДвП и ПОТВЪРЖДАВА НП в останалата му част- досежно наложеното на основание чл.183 ал.4 т.7 пр.1 от ЗДвП административно наказание ГЛОБА в размер на 50 лв.- за нарушение по чл.137 а ал.1 от ЗДвП.

           РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14- дневен срок от известяването му на страните, пред Русенски административен съд.

 

                                                     Районен съдия: