Решение по дело №61/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 декември 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700061
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 103

Гр. Силистра, 6 декември 2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на шести ноември през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                                                  Съдия: Елена Чернева

при секретаря Антония Стоянова, като разгледа докладваното от съдията адм. д № 61 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 215 и чл. 135, ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ)

Производството е образувано по жалба на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Силистра, представлявана от директора – Р.М., против Заповед № РД-04-100/23.02.2023 г. на кмета на Община Дулово.

 В жалбата са изтъкнати доводи за незаконосъобразност на оспорения акт на всички основания по чл. 146, т. 1-5 АПК. Посочено е, че липсват мотиви относно фигуриращото в заповедта основание за издаването ѝ по чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ. Изтъква се, че другото посочено основание – чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ също не е налице, защото няма разминаване между регулационната и кадастралната граница между двата имота.  Твърди се, че липсва фактическа грешка, която може да бъде отстранена съгласно чл. 134, ал. 2, т. 4 от ЗУТ. Твърди се, че актът не е бил съобщен надлежно на РДПБЗН-Силистра, а е бил връчен на РСПБЗН-Дулово, която няма самостоятелна правосубектност. Твърди се, че оспореният акт, с който се преуреждат границите на УПИ III – публична държавна собственост, по съществото си представлява разпореждане с имота, което е недопустимо съгласно ч. 7, ал. 1 от ЗДС и в тази връзка се релевира нищожност на заповедта. По изтъкнатите съображения се моли за отмяна на оспорената заповед или за обявявавено ѝ за нищожна, както и за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение от заинтересованата страна В.А.Я..

Ответният административен орган – Кмета на Община Дулово, е представил писмен отговор, съдържащ доводи за неоснователност на жалбата, въз основа на които счита, че същата следва да бъде отхвърлена.

Като заинтересовали страни в процеса са конституирани и призовани ОДМВР-Силистра,    „Енерго-про-Мрежи“ АД с ЕИК *********, Община Дулово, Държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройството (чл. 31, ал. 2 ГПК във вр. с чл. 144 АПК), РПК „Наркооп“ гр. Дулово, БУЛСТАТ *********,  В.А.Я. с ЕГН – ********** ***, „Кредимакс“ ЕООД с ЕИК ********** и  „Кредимакс БГ“ с ЕИК *********.

Постъпило е писмено становище от Държавата, чрез упълномощения представител – Областния управител на област Силистра, в което се навеждат съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед, като се твърди нарушение на изискването на чл. 26 АПК, липса на материални предпоставки за издаването на акта, както и липса на съгласие на всички собственици на имоти, засегнати от предложението за изменение на ПУП.

Областната дирекция на МВР-Силистра, действаща чрез процесуалния си представител юриск. В. А., изразява становище, че жалбата е основателна и моли за уважаването ѝ и за присъждане на направените по делото разноски.

В.А.Я., действащ чрез адв. И. А., счита жалбата за неоснователна и моли за отхвърлянето ѝ, както и за присъждане на разноските по делото.

Въз основа на  доводите на страните и събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

Видно от приложения Акт № 2682–МВР за публична държавна собственост, съставен на 26.02.2015 г., е обстоятелството, че жалбоподателят РДПБЗН-Силистра и заинтересованата страна ОДМВР-Силистра  споделят правата на управление върху поземлен имот с идентификатор 24030.501.285 с площ от 2021 кв. м по плана на гр. Дулово, както и върху построените в имота административни сгради. За поземления имот е отреден УПИ III „За МВР и пожарна“ в кв. 17, одобрен със Заповед № 13 от 10.01.1989 г.

Видно от приложената в преписката скица на съседния поземлен имот с идентификатор 24030.501.324 (л. 38 и 39) и изисканата извадка от кадастралния регистър на недвижимите имоти е обстоятелството, че негови собственици са Община–Дулово, притежаваща 1188/1230 ид. ч. от правото на собственост, и Държавата, предоставила права на управление на „Енерго-про Мрежи“ АД върху 42 кв. м площ. Върху този имот въз основа на отстъпено право на строеж са изградени постройки, като видно от нотариални актове № 115 / 2021 г., вписан в СП под № 152 /2021 г., и 89 /2018 г., вписан в СП под № 141/2018 г. (л. 33-35) е обстоятелството, че заинтересованото лице В.Я. е придобил по силата на покупко-продажба собствеността върху втория и третия етаж от построената в имота сграда с идентификатор 24030.501.324.1, като етажите са обособени като самостоятелни имоти с идентификатори 24030.501.324.1.6 и 24030.501.324.1.4. Права върху сгради в имота въз основа на отстъпено право на строеж притежават също РПК Наркооп гр. Дулово, „Кредимакс“ ЕООД с ЕИК ********** и „Кредимакс БГ“ с ЕИК *********. За поземлен имот с идентификатор 24030.501.324 по регулационния план на гр. Дулово от 1989 г. е отреден УПИ II „За ДСК и ДЗИ“ в кв. 17.

Производството по издаването на оспорената заповед е инициирано по заявления по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ от В.А.Я.,*** и „Кредимакс“ ЕООД. Заявление е подала и Община Дулово (л. 21), като очевидно в случая е налице желание за служебно иницииране на производство по чл. 135, ал. 5 от ЗУТ, предприето в неудачна форма, респ. без правни последици. Мотиви към заявлението е изложил единствено В.Я., посочвайки, че в последната регулация от 1989 г. е допусната грешка в отразяването на границата между УПИ II и УПИ III, която по плана от 1973 г. е била правилно отразена, като в резултат на грешката липсва отстояние от 3 м между сградата с идентификатор 24030.501.324.1 и границата на урегулирания  поземлен имот, като обслужващите сградата 2 броя шахти тип „английски двор“ и външното ел. табло остават в съседния имот.

С процесната Заповед № РД-04-100/23.02.2023 г. на кмета на Община Дулово на основание чл. 135, ал. 3 и ал. 4, т. 1 от ЗУТ, във вр. с чл. 134, ал. 1, т. 1 и чл. 134, ал. 2, т. 2 и т. 4 от ЗУТ е ОДОБРЕНО задание за проектиране и скица–предложение за изменение на действащия план на град Дулово за урегулиран поземлен имот II „за ДСК и ДЗИ“ и урегулиран поземлен имот III „за МВР и пожарна“ в квартал 17 по плана на гр. Дулово и е РАЗРЕШЕНО изработването проект за изменение на ПУП-план за регулация за двата поземлени имота с цел отстраняване на явна фактическа грешка и коригиране на имотните и регулационните им граници. В мотивите на заповедта е посочено, че е допусната явна фактическа грешка при одобряването на рег. план на гр. Дулово със Заповед № 13 от 10.01.1989 г., в частта относно границата между двата имота, като в предходния план, одобрен през 1973 г., границата между тогавашните поземлени имоти № 246 и № 250 е била права и е минавала на около 3 м от триетажната сграда със сегашен идентификатор 24030.501.324.1, в която заявителите притежават самостоятелни обекти. При одобряването на сега действащия план през 1989 г. без основание се променя имотната граница като минава по очертанията на посочената триетажна сграда и по този начин вентилационните шахти тип „английски двор“ остават в съседния УПИ, който е държавна собственост, и достъпът до тях и тяхното обслужване става чрез преминаване в чуждия имот.  За решаването на проблема се предвижда обособяването на имот с проектен идентификатор 24030.501.9403 с площ от 42 кв.м от площта на УПИ III, който с одобряването на проекта за изменение се придаде към УПИ II и по този начин вентилационните шахти към триетажната сграда няма да попадат в съседния имот държавна собственост.

Видно от оспорената заповед, същата съдържа две разпореждания, а именно: с едното се разрешава изработване на проект за изменение на ПУП-ПР, а с другата част е одобрено предоставено задание за проектиране и скица-предложение за изменението. Тези две разпоредителни части на заповедта имат различни основания, различни последици и режим на правна регламентация по приложимия ЗУТ.

Заповедта, в частта за даденото разрешение за изработване на проект за изменение на вече одобрен ПУП – ПР, намира основанието си в чл. 135 от ЗУТ. Процедурата, регламентирана от цитираната разпоредба, предхожда тази по одобряване на проекта за изменение на ПУП. В хипотезата на чл. 135, ал. 3 ЗУТ кметът на общината издава заповед, с която разрешава или отказва изработване на проект на изменение на вече одобрен ПУП. Процедурата е предварителна и започва по заявление на лицата по чл. 131 от ЗУТ или служебно - ал. 5 на чл. 135 от ЗУТ допуска служебно да бъде наредено да бъде изработен проект за изменение на ПУП. Следователно, заповедта в посочената част е с характеристиките на позитивен акт по чл. 135, ал. 3 ЗУТ, който е административен акт по смисъла на чл. 214, т. 1 от ЗУТ и подлежи на съдебен контрол (в този смисъл Решение № 11901 от 07.11.2016 г. на ВАС по адм. д. № 2097 /2016 г.).

Настоящото производство е инициирано от заинтересовано лице по смисъла на чл. 131, ал. 1 от ЗУТ, тъй като изменението на регулационната линия между двата съседни имота УПИ II и УПИ III засяга и двата имота, а по отношение на УПИ III на РДПБЗН-Силистра са предоставени права на управление.  Заповедта, в съответствие на чл. 135, ал. 7 от ЗУТ, е разгласена по реда на чл. 124б от закона– поставено е обявление на определеното за това място в сградата на общината, което е публикувано и на интернет страницата ѝ на адрес:  https://dulovo.bg/sites/default/files/attachments/ccf_000115.pdf. Що се касае до обстоятелството, че съобщението за заповедта е изпратено на РСПБЗН-Дулово, вместо на РДПБЗН-Силистра, то от него за жалбоподателя не са настъпили вредоносни последици, тъй като е успял своевременно да упражни правото си на жалба.

Заповедта, в коментираната ѝ част, е издадена от компетентния за това орган, в съответствие на чл. 135, ал. 3 от ЗУТ. Не може да бъде споделено оплакването на жалбоподателя, че заповедта представлява разпореждане с имот публична държавна собственост, тъй като част от имота се предоставя на общината, поради което е нищожна поради липса на компетентност. Предмет на заповедта е даване на разрешение за изработване на проект за промяна на ПУП относно границата между два урегулирани поземлени имота, застроени с административни сгради, и не касае извършване на разпоредителни действия, нито на този етап има въздейства върху площта на имота, какъвто ефект би имала заповедта за изменение на ПУП. Целеното в последствие изменение в ПУП не свързано с промяна на предназначението на урегулирани поземлени имоти – собственост на държавата или общините, отредени за обекти на образованието, науката, здравеопазването или културата, както и за спортни обекти и съоръжения, за да е приложима  предвидената в чл. 134, ал. 9 от ЗУТ съгласувателна процедура, нито се касае до изменение на ПУП по отношение на специален обект, свързан с отбраната и сигурността на  страната, за да е необходимо разрешението за изработване на проект за промяна на ПУП да се дава от друг орган.

 Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма и настоящата инстанция не констатира в производството да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, съставляващи основание по чл. 146, т. 3 от АПК за отмяна на акта (по-горе се коментира, че съобщаването на акта на Районната служба ПБЗН-Дулово, а не на Регионалната дирекция в Силистра не е съществено нарушение и има връзка с влизането в сила на заповедта, респ. с възможността да бъде оспорена, от която възможност жалбоподателят се е възползвал).

Самото административно производство е започнало по инициатива на лица, които са собственици на обекти в постройка, изградена въз основа на отстъпено право на строеж, като придобитото от тях вещно право върху чужда вещ (земята) е ограничено по своя обем до терена, зает от постройката – арг. от чл. 64 от ЗС. В случая обаче част от обслужващите сградата с идентификатор 24030.501.324.1 вентилационни шахти попадат в спорната ивица между двата поземлени имота и промяната се търси именно във връзка с обезпечаването на безпроблемното ползване на сградата, поради което настоящата инстанция приема, че производството е инициирано от легитимирани лица по чл. 131, ал. 1, във вр. с ал. 2, т. 1 от ЗУТ.   

В предварителната процедура по чл. 135 ЗУТ, при която се разрешава изработването на проект за изменение на ПУП, е необходимо да е представена скица – предложение, съласно ал. 2 от нормата. В случая това условие е налице - скица-предложение фигурира в преписката (л. 27).

Третото условие, което следва да е изпълнено, е закрепено в разпоредбата на чл. 135, ал. 4, т. 1 от ЗУТ, която изисква да бъде взето становището на главния архитект. Главният архитект на Община Дулово е дал своето положително становище относно исканото разрешение за изработване на проект за изменение на ПУП-ПР и то е било съобразено от ответния орган при постановяването на оспорената заповед.

На следващо място е необходимо да се обсъди материалната законосъобразност на оспорения акт. Противно на поддържаното в жалбата, обстоятелствата, че основанията за изменение на ПУП не съществуват обективно, не са мотивирани и  не е било налице съгласие на всички засегнати от промяната лица по чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, не съставляват нарушение на материалния закон. В преобладаващата практика на ВАС се възприема виждането, че издаването на мотивирано предписание по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ е процедура, предхождаща одобряването на ПУП, а наличието или липсата на някое от основанията по чл. 134 ЗУТ следва да бъде преценявано с изработването на проекта за изменение. Поради тази причина в заповедта по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ не е необходимо да се посочва и правното основание, на което впоследствие, след получаване на разрешението, ще бъде процедирано изменението. Поради това конкретното правно основание за изменението следва да се посочи и да бъдат представени доказателства за наличието му едва на следващия етап, а именно при изработване и одобряване на изменението на ПУП, но не и на етапа на разрешаване за изработването (решение № 12199 от 12.11.2021 г. на ВАС по адм. д. №6911/2021 г.,  решение № 1929 от 15.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 9293/2020 г., II о., решение № 12095 от 25.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 6132/2021 г., II о., решение № 9737/25.06.2019 г. по адм. д. № 217/2019 г., II о. и др.).

От приетата по делото експертиза и обясненията на вещото лице в открито съдебно заседание на 06.11.2023 г. се установява, че е налице разминаване между отбелязаната дворищнорегулационна линия между двата поземлени имота по плана от 1989 г. и по плана от 1973 г. Уточнява, че в сега действащата кадастрална карта границата между поземлени имоти с идентификатори 24030.501.285 и  24030.501.324  съответства на вътрешната регулационна линия между УПИ II „За ДСК и ДЗИ“ и УПИ III „За МВР и пожарна“ в квартал 17 по плана на гр. Дулово от 1989 г., но не съответства на заснетата кадастрална граница между имотите по кадастралния и регулационния план за кв. 17, одобрен със Заповед № 3673 / 22.05.1973 г. Тези констатации обаче за наличие на грешка в кадастралната основа, послужила за изработване на регулационния план през 1989 г. и пренесена в кадастралната карта, респ. съществуването на основание за изменение на ПУП-ПР по чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, както и спазването на условието по чл. 134а, ал. 1 ЗУТ, следва да бъдат обсъдени при издаване на окончателната заповед за одобряване или за отказ от изменение на ПУП. В този предварителен етап, който се подготвя същинското производство по изработване на проект за изменение на ПУП, правното основание за исканото изменение по чл. 134 и спазването на задължителните условия по чл. 134а ЗУТ не са задължителен елемент.

Според вещото лице разрешението за изработване на проект за изменението на ПУП-ПР е съобразено с правилата и нормативите за устройство на територията, като конкретно съответства на  разпоредбата на чл. 31, ал. 1, т. 1 от ЗУТ и отговаря на изискванията на Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.

В заключение следва да се каже, че предварителната процедура по чл. 135 от ЗУТ във връзка с издаване на мотивирано предписание, съответно при отказа да се издаде такова, административният орган няма задължение да изследва по същество наличието на материалноправните предпоставки за разрешаване промяната в плана. Проверката на съда се свежда до това налице ли е искане по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ или служебно задание по ал. 5 на разпоредбата, представена ли е скица – предложение по ал. 2 на разпоредбата, както и се прави преценка за съответствие на предложението с правилата и нормите по устройство на територията, както и с ОУП на населеното място, ако такъв е наличен (в случая не е). Всички тези условия в случая за налице, поради което оспорената заповед в частта ѝ, в която се разрешава изработване на проект на изменение на вече одобрен ПУП – изменение на регулационен план, е законосъобразна.

По-горе съдът изложи становище, че оспорената заповед съдържа две разпореждания. С второто от тях е одобрено задание за проектиране и скица–предложение за изменение на действащия план на град Дулово за урегулиран поземлен имот II „за ДСК и ДЗИ“ и урегулиран поземлен имот III „за МВР и пожарна“ в квартал 17 по плана на гр. Дулово. Относими към това разпореждане са изложените мотиви в заповедта относно обособяването на имот с проектен идентификатор 24030.501.9403 с площ от 42 кв.м от площта на УПИ III, който с одобряването на проекта за изменение се придаде към УПИ II, както и приложените към заявлението задание за изработване на изменение на регулационния план и скицата – проект. Макар досежно това разпореждане да не е посочено правно основание в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, по своето съдържание и последици заповедта в тази част представлява акт по чл. 136, ал. 1 вр. чл. 124б, ал. 1 и чл. 124а, ал. 2 и 7 от ЗУТ, които има отношение към втората фаза на производството – тази по одобряване на изменението на ПУП, а не към разглежданата по даване на разрешение за изработване на проект за изменението. Актовете от тази категория, с които са упражнени правомощия по чл. 124а, ал. 2 от ЗУТ, са изрично обявени от закона за неподлежащи на оспорване – чл. 124б, ал. 4 от ЗУТ. На това основание оспорването срещу заповедта в тази й част се явява недопустимо и производството пред съда подлежи на частично прекратяване.

С оглед изхода на делото – отхвърляне на жалбата в едната част като неоснователна и прекратяване на производството в другата поради недопустимост, на заинтересованата страна В.А.Я. следва да се присъдят разноски в общ размер на 1700 лева, които са формирани от разноските за експертизата 500 лева (платени вместо ответника, който не представи доказателства за изпълнение на вмененото му задължение) и платено адвокатско възнаграждение в размер на 1200 лева. Възражението на жалбоподателя за прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение е неоснователно, тъй като съгласно чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, предвиденият минимум за защита за дела по ЗУТ и ЗКИР е в размер на 1250 лева, т. е.платеното възнаграждение е под минимума.  

Поради изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

                                        Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Силистра, представлявана от директора – Р.М., против Заповед № РД-04-100/23.02.2023 г. на кмета на Община Дулово, в частта ѝ, в която се разрешава изработване на проект за изменение на действащия план на град Дулово за урегулиран поземлен имот II „за ДСК и ДЗИ“ и урегулиран поземлен имот III „за МВР и пожарна“ в квартал 17 по плана на гр. Дулово.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Силистра, представлявана от директора – Р.М., против Заповед № РД-04-100/23.02.2023 г. на кмета на Община Дулово, в частта ѝ, в която се одобрява задание за проектиране и скица–предложение за изменение на действащия план на град Дулово за урегулиран поземлен имот II „за ДСК и ДЗИ“ и урегулиран поземлен имот III „за МВР и пожарна“ в квартал 17 по плана на гр. Дулово, и ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.

 

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Силистра, представлявана от директора – Р.М., да заплати на В.А.Я. с ЕГН – ********** ***  разноски по делото в размер на 1700. 00 (хиляда и седемстотин) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: