Решение по дело №418/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 577
Дата: 3 май 2022 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20227040700418
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                             

        577   /03.05.2022 година, град Бургас

 

Административен съд - Бургас, на седми април две хиляди двадесет и втора година, в открито заседание, в състав:

                                   

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христо Христов  

ЧЛЕНОВЕ:       Веселин Енчев

Нели Стоянова

Секретар Вяра Стоянова

прокурор Дарин Христов

разгледа докладваното от съдия Енчев КНАХ дело № 418/2022 година

 

Производството по чл. 63в от ЗАНН във връзка с глава дванадесета от АПК.

            Образувано е по касационна жалба от „Уинър инвестмънтс“ ЕООД – Бургас с ЕИК *********, против решение № 198/09.12.2021 година по н.а.х.д. № 965/2021 година на Районен съд – Несебър (РС), с което е потвърден електронен фиш за налагане на имуществена санкция серия Г № 0034358 на ОД – Бургас на МВР (ЕФ).

С ЕФ, на дружеството, за нарушение на чл. 483 ал. 1 т. 1 от Кодекса за застраховането (КЗ), на основание чл. 638 ал. 4 във връзка с чл. 638 ал. 1 т. 2 във връзка с чл. 461 т. 1 от КЗ, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева. 

Касаторът оспорва решението с твърдения, че същото е неправилно. Твърди че, в ЕФ не е посочен начина на извършване на нарушението – не е описано управление на МПС. Счита, че при установено нарушение на чл. 483 ал. 1 т. 1 от КЗ следва да бъде съставен АУАН, а не ЕФ. Поддържа, че липсва протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 година – за разполагане на мобилно техническо средство. Счита, че в настоящият случай е следвало да се издаден АУАН, а не ЕФ и доколкото, съгласно разпоредбата на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, към която препраща чл. 647 ал. 3 от КЗ, се изисква като условие за издаване на ЕФ, нарушението да е заснето и установено с автоматизирано техническо средство, без намесата на контролен орган, а не тя да е настроена в режим разпознаване на номера на автомобила.

Иска отмяна на решението и на ЕФ.

Прокурорът пледира неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок и от надлежна страна.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

С ЕФ „Уинър инвестмънтс“ ЕООД, е санкционирано за това, че на 26.06.2021 година, в 18:36 часа в община Несебър на главен път І-9 на 206 км, е установено движещо се МПС с регистрационен № А 9698 НВ, собственост на дружеството, регистрирано на територията на Република България и което не е спряно от движение, без сключен и действащ договор за застраховка „Гражданска отговорност” – към момента на проверката. Нарушението е заснето с автоматизирано техническо средство/система № SD2D 0032.

За да постанови решението си, съдът е преценил, че в производството по установяване на нарушението и налагане на наказанието не са допуснати нарушения, обуславящи отмяната на ЕФ.

Решението е правилно и мотивите му се споделят напълно от настоящия касационен състав.

В чл. 461 т. 1 от КЗ е регламентирана една от задължителните застраховки, а именно "Гражданска отговорност".

Нормата на чл. 483 ал. 1 от КЗ изисква императивно от всяко лице, което притежава моторно превозно средство, регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, да сключи договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.

Според текста на чл. 638 ал. 1 от КЗ, на лице по чл. 483 ал. 1 т. 1 от КЗ, което не изпълни задължението си да сключи задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите се налага имуществена санкция от 2000 лева – за юридическо лице или едноличен търговец.

В случая, отговорността на касатора е ангажирана в хипотезата на чл. 638 ал. 4 във връзка с ал. 1 т. 2 от КЗ, предвиждаща налагане на имуществена санкция от 2000 лева - за юридическо лице или едноличен търговец, собственик на МПС, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „ГО“ на автомобилистите. От така цитираната норма е видно, че същата не държи сметка за водача на МПС, в каквато насока възразява касатора. Достатъчно е да бъде установено управление на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „ГО“ на автомобилистите, което в случая е сторено, доколкото в ЕФ е посочено, че установеното МПС е „движещо се“.

Неоснователно е и възражението, че РС не е отчел обстоятелството, че правната квалификация по чл. 483 ал. 1 т. 1 от КЗ изисква съставяне на АУАН. В настоящият случай, приложение намира разпоредбата на чл. 647 ал. 3 от КЗ, съгласно която, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата.

Видно от издадения електронен фиш, нарушението е установено с автоматизирано техническо средство САИРН m*Spee Det 2DSD2D0032, поради което правилно е издаден електронен фиш, а не АУАН и съответно НП.

Не е налице процесуално нарушение и с оглед липсата на протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Съгласно посочената разпоредба, за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. Видно от бланката-образец от протокола (Приложение № 1 към чл. 10 ал. 1), в него се попълват данни касаещи установяване на нарушение по чл. 182 от ЗДвП - превишаване на разрешената максимална скорост, а именно: общо ограничение на скоростта, пътен знак за ограничение в км/ч, разстояние от пътния знак с въведено ограничение до АТСС в метри, режим измерване и др. Тези данни са от значение при установяване на посоченото нарушение на ЗДвП, тъй като посредством тях се установява, както извършването на нарушението, така и че при неговото установяване не са допуснати процесуални нарушения. В този смисъл, посредством протокола, който се явява официален документ, се установяват ограничението на скоростта, начина по който е определено, мястото на нарушението, АТСС с което е установено нарушението, неговия обхват и техническа изправност, които са неотносими към процесното нарушение за което е предвидена санкция в нормата на чл. 638 ал. 4 от КЗ, касаещо управлението по ППС без необходимата за това застраховка ГО. За да е налице нарушение на посочената разпоредба от КЗ е достатъчно да бъде установено управлението на автомобила и липсата на изискващата се застраховка, които се установяват и без наличието на протокола по чл. 10 ал. 1 от Наредбата. Ето защо, липсата на такъв протокол не е съществено процесуално нарушение, което да води до незаконосъобразност на издадения електронен фиш.

Неоснователни са и възраженията, че процесното нарушение не е установено автоматично от системата - в отсъствието на контролен орган. Съгласно разпоредбата на  чл. 647 ал. 3 от КЗ „Когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата. Електронният фиш се изпраща на собственика на моторното превозно средство с препоръчано писмо с обратна разписка. Собственикът е длъжен в 14-дневен срок от получаването му да заплати глобата или имуществената санкция по чл. 638, ал. 4 и 6. Член 189, ал. 5 от Закона за движение по пътищата не се прилага.“

Според настоящия състав на съда, правилното тълкуване на посочената норма и на волята на законодателя е да се ангажира административнонаказателната отговорност с ЕФ при липса на сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите за дадено МПС на собственика му, в случаите, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на МПС. Този извод се обосновава и от обстоятелството, че липсата на валидна застраховка „Гражданска отговорност“ за дадено МПС към определена дата се установява чрез справка по електронен път в „Гаранционния фонд“, т.е. установяването на този факт не е поставен на преценката на контролните органи, а се извлича от данни от официална информационна система, като същата е общодостъпна за всички граждани и държавни органи. От страна на касатора не са представени доказателства, опровергаващи този извод, поради което правилно е прието, че е извършено нарушение на чл. 483 ал. 1 т. 1 от КЗ, във връзка с член чл. 638 ал. 4, вр. ал. 1 т. 2, вр. чл. 461 т. 1 от КЗ.

Касационната жалба следва да се отхвърли, а решението на РС – да се остави в сила.

Затова и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 198/09.12.2021 година по н.а.х.д. № 965/2021 година на Районен съд - Несебър.

 

Решението е окончателно.

           

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ: