РЕШЕНИЕ
№ 10534
Пловдив, 02.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - III тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и шести ноември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА |
Членове: | МАРИАНА МИХАЙЛОВА ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА |
При секретар СЕВДАЛИНА ДУНКОВА и с участието на прокурора ЙОРДАНКА РАНГЕЛОВА ТИЛОВА-ВЪЛЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА административно дело № 20247180702507 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 64, ал. 2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление /ЗПУГДВМС/.
Образувано е по жалба на Е. Л. К., [ЕГН], адрес: [населено място], община Асеновград, [улица], срещу Решение на Общото събрание на населението в [населено място], община Асеновград, област Пловдив, обективирано в Протокол от 30.10.2024г.
В жалбата се инвокират доводи за нищожност на оспореното решение на основание чл. 177, ал.2 от АПК. Сочи се, че формираната воля на решението на Общото събрание, органите на местно самоуправление - кметът и общинският съвет, не следва, тоест задължени са да не издават акт, с който се позволява промяна на предназначението на държавни имоти - гори. Органите на местно самоуправление нямат правомощия да позволяват промяна на предназначението на държавни имоти - гори.
Сочи се, че редът и условията за промяна на предназначение в горски територии е уреден в чл. 73 и следващите от Закона за горите /ЗГ/. Съгласно чл. 74, ал. 1 от ЗГ промяната на предназначението на поземлени имоти в горски територии - публична държавна собственост, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на земеделието и храните, а в останалите случаи промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии извън посочените в ал. 1 се извършва от комисия в регионалната дирекция по горите или от комисия в Изпълнителната агенция по горите. С диспозитива на решението на Общото събрание, се забранява на органите на местно самоуправление да извършват промяна на предназначението на държавни имоти - гори. Твърди се, че посочените въпроси не са от компетентността на органите на местно самоуправление, както и по закон, така и по целесъобразност.
Твърди се незаконосъобразност на оспореното решение, поради неясно съдържание и невъзможност да се установи действителната воля на общото събрание. Излагат се подробни съображения в тази посока и относно съществено нарушение на административнопроизводствените правила във фазата на инициатива за свикване на общо събрание.
Претендира се обявяване на нищожност на оспореното решение, алтернативно-отмяната му като незаконосъобразно. Не се претендират съдебни разноски.
Ответникът – Общото събрание на населението в [населено място], община Асеновград, чрез председателя К. Ф., представляван от адв. С. и адвокат К. поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира са присъждане на съдебни разноски.
Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение.
Жалбата е подадена в предвидения процесуален срок при наличието на правен интерес срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.
От фактическа страна Съдът установи следното:
Председателят на Инициативния комитет по чл. 57, ал.2 от 2 ЗПУГДВМС за провеждане на общо събрание на населението на [населено място] по въпроса: "Съгласни ли сте О. А. чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?", депозирала пред кмета на община Асеновград придружително писмо с вх. № 14-00-882 от 13.02.2024г. относно представяне на подписка със 77 подписа /л. 28 и сл. по делото/.
С протокол от 12.01.2024 г., на основание чл. 57, ал. 2 ЗПУГДВМС, жители на [населено място], община Асеновград, област Пловдив, чрез организиране на подписка от граждани с избирателни права, взели решение за учредяване на инициативен комитет за провеждане на общо събрание на [населено място], община Асеновград по въпроса: "Съгласни ли сте О. А. чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?".
С протокола от 12.01.2024 г. са взети решения за утвърждаване на бланка, на която да се съберат подписите, за провеждане на общо събрание в срок до 2 месеца от депозиране на подписката при кмета на община Асеновград, както и за уведомяване на последния и на председателя на Общински съвет - Асеновград за започването на подписката за провеждане на общо събрание [населено място]. В решение №1 е посочено, че инициативният комитет се състои от следните български граждани с избирателни права: Н. Т. К., К. Г. Ф., М. Й. Г.. За председател на Инициативния комитет е избрана К. Г. Ф..
С писмо вх. № М – 3/12.01.2024 г. на председателя на инициативния комитет е уведомен кметът на община Асеновград и председателят на общински съвет – Асеновград за започнала процедура по събиране на подписи за провеждане на общо събрание на [населено място] по повод горепосочения въпрос.
С писмо – уведомление вх. № 14-00-882/13.02.2024 г. на председателя на инициативния комитет е внесена подписката пред кмета на община Асеновград, която съдържа подписите на 77 души, във връзка с искането за провеждане на общо събрание на [населено място], отнасящо се за посочения въпрос.
В писмо изх. № 14-00-882(1)/11.03.2024 г. на кмета на община Асеновград е посочено, че не следва да се провежда процедура по чл. 57 и следващите от ЗПУГДВМС във връзка със събраните подписи за провеждане на общо събрание на [населено място], поради което подписката е върната.
С влязло в сила Решение № 4005/30.04.2024 г., постановено по АД № 620/2024 г. на Административен съд – Пловдив е отменен отказът, обективиран в писмо изх. № 14-00-882(1)/11.03.2024 г. на кмета на община Асеновград и преписката е върната на този административен орган за продължаване на процедурата при спазване на задължителните указания на съда.
С писмо изх. № 12-00-421/09.05.2024 г., от страна на община Асеновград, на основание чл. 57, ал. 5 ЗПУГДВМС, подписката за провеждане на общо събрание на населението на [населено място] е изпратена за служебна проверка в Териториално звено на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" – Пловдив при Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
С писмо от Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" вх. № 04-00-175/23.05.2024 г. в община Асеновград бил представен протокол, съдържащ резултати от извършена проверка на подписката, според които от 77 бр. проверени записи са установени 69 бр. коректни записи; общ брой на лица с избирателни права, които имат постоянен адрес на територията на [населено място] – 34; общ брой на лица с избирателни права, които имат настоящ адрес на територията на [населено място] – 90.
Със заповед № А-1286/30.05.2024 г. кметът на община Асеновград, на основание чл. 57, ал. 1, т. 3 ЗПУГДВМС и във връзка с подписка рег. № 14-00-2621/08.05.2024 г., наредил свикване на Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград, област Пловдив, което да се проведе на 03.07.2024 г. (сряда) от 18:00 часа, в зала, находяща се в сградата на Кметството на адрес: [населено място], [улица], по следния въпрос: "Съгласни ли сте О. А. чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?".
В изпълнение на заповед № А-1286/30.05.2024г., на 07.06.2024 г. служители на община Асеновград поставили: в сградата на Кметство [населено място], в сградата на магазин НАРКОП на [улица] и в частен магазин на [улица], съобщение за провеждане на Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград, област Пловдив, насрочено за 03.07.2024 г. (сряда) от 18: 00 часа, в зала, находяща се в сградата на Кметството на адрес: [населено място], [улица], по въпроса: "Съгласни ли сте О. А. чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?". За извършеното процесуално действие бил съставен протокол от същата дата.
От съдържанието на секция "Съобщения" в интернет страницата на община Асеновград, на 07.06.2024 г., 08: 37 часа, става ясно, че е налично съобщение за провеждане на Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград, област Пловдив, насрочено за 03.07.2024 г. (сряда) от 18: 00 часа, в зала, находяща се в сградата на Кметството на адрес: [населено място], [улица], по въпроса: "Съгласни ли сте О. А. чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?".
До община Асеновград е подадено искане вх. № 94-И-219/28.06.2024 г. от М. Г., в качеството на съучредител на инициативния комитет за провеждане на Общо събрание на населението на [населено място], да бъде представен избирателен списък за провеждане на общото събрание за избирателната секция на [населено място]. Искането било препратено от община Асеновград по компетентност до Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" с писмо изх. № 94-И-219(2)/28.06.2024 г.
Според приемо-предавателен протокол от 02.07.2024 г. главен експерт при ТЗ "ГРАО" – Пловдив предал на упълномощен представител на община Асеновград списък за провеждане на общо събрание в [населено място] на 03.07.2024 г., секция № 071.
На 03.07.2024 г. е проведено Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград, област Пловдив, видно от протокол със същата дата. Според съдържанието на протокола регистрацията на присъстващите започнала в 17: 30 часа, когато, с приемо-предавателен протокол, кметският наместник представил на инициативния комитет избирателния списък. Регистрацията продължила до 18: 25 часа, когато е установен кворум от 53 граждани с избирателни права. Събранието е открито от председателя на инициативния комитет. За провеждане на събранието с 53 гласа "за" е избрана комисия в състав: М. Г. – председател, К. Ф., Н. К. и Р. Б. (протоколчик) – членове. Председателят на комисията предложил изборът на събранието да се проведе с явно гласуване и вдигане на ръка. Предложението било прието с 50 гласа "за" и 3 гласа "против". За отчитане на резултатите били избрани преброители с 53 гласа "за".
След избора на комисията се пристъпило към обсъждане и гласуване, при което резултатите били 52 гласа "против", 1 глас "за", 1 глас "въздържал се".
Председателят на комисията обобщил, че с 50 гласа "против" е гласувано решение: "Общинския кмет и/или общинския съвет да не позволява промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПР3/подробен устройствен план – пана за регулация застрояване".
Резултатът от проведеното на 03.07.2024 г. Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград, област Пловдив, бил обективиран в решение № 1 от 03.07.2024 г.
Това решение е оспорено по съдебен ред.
С Решение № 6638 от 24.07.2024 г. на Административен съд - Пловдив по адм. д. № 1485/2024 г. е обявена нищожност на Решение № 01/03.07.2024 г. на Общото събрание на населението в [населено място], община Асеновград, област Пловдив, проведено на 03.07.2024 г. Върната е, на основание чл. 173, ал. 2 АПК, преписка вх. № 14-00-2621 от 08.05.2024 г. на кмета на община Асеновград за провеждане на производството по чл. 57 от ЗПУГДВМС.
В изпълнение на Решение № 6638 от 24.07.2024 г. на Административен съд - Пловдив по адм. д. № 1485/2024 г. и на основание чл. 57, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС и чл. 44, ал.2 от ЗМСМА във връзка с представена в Общинска администрация - Асеновград от К. Г. Ф. - Председател на Инициативен комитет подписка за провеждане на общо събрание на населението в населено място [населено място], община Асеновград, област Пловдив, заведена с вх. № 14 - 00 - 2621 от 08.05.2024 г., протокол по чл. 57, ал. 5 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление от извършена от ТЗ ГРАО Пловдив при Министерство на регионалното развитие и благоустройството проверка на положените в подписката подписи, съставен на 22.05.2024 г. и заведен с вх. № 04-00-175 от 23.05.2024 г., и в изпълнение на Решение № 6638 от 24.07.2024 г., постановено по адм. д. № 20247180701485/2024 г. по описа на Административен съд - Пловдив, изпратено с писмо изх. № 3474 от 02.09.2024 г. и заведено с вх. № 09-00-644 от 04.09.2024 г., кметът на община Асеновград е издал Заповед № А-2253 от 17.09.2024г. за свикване на Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград, област Пловдив, което да се проведе на 30.10.2024г. /сряда/ от 18.00часа, в зала, находяща се в сградата на кметството на адрес: [населено място], [улица], по въпроса: "Съгласни ли сте О. А. чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?".
В съответствие с чл. 60, ал. 3 от ЗПУГДВМС, в случай че в 18:00 часа на 30.10.2024 г. не са се явили необходимия брой граждани за провеждане на общото събрание, същото се отлага с един час за 19:00 часа, след което се провежда с онези, които присъстват, но не по - малко от една десета от всички граждани с избирателни права.
Съобщението за свикване на Общо събрание на населението, съдържащо деня, часа и мястото на провеждане на събранието, и въпросът, който се предлага за обсъждане, да бъде разгласено чрез разлепване в сградата на Кметството, находяща се на адрес: [населено място], [улица] на други видни места в населеното място, както и да бъде обявено на официалната интернет страница на О. А. при спазване изискванията на чл. 57, ал. 7 от ЗПУГДВМС. За удостоверяване на извършеното разлепване да се състави протокол от длъжностни лица от общинската администрация.
Изготвено е Съобщение за свикване на Общото събрание на населението на [населено място]. /л. 49 по делото/.
Извършени са действия от общински служители по поставяне на съобщения на определени места: в сградата на Кметство [населено място], в сградата на магазин НАРКОП на [улица], на автобусна спирка, находяща се в [населено място] на [улица]срещу №44 и в частен магазин на [улица], обективирани в Протокол от 03.10.2024г.
С писмо с изх. № 04-00-986 от 09.10.2024г. на кмета на община Асеновград до Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" при МРРБ, на основание чл. 60 от ЗПУГДВМС е изискано предоставянето на избирателен списък за провеждане на Общо събрание на населението на [населено място] на 30.10.2024г., който да се предаде на Инициативния комитет.
Избирателният списък е предаден на кметския наместник на [населено място], което се установи от Протокол за предаване на избирателен списък за провеждане на Общо събрание на населението на [населено място] с дата 29.10.2024г. От Протокол за предаване на избирателен списък от 30.10.2024г. се установи, че кметският наместник на [населено място] е предал на К. Ф.- Председател на Инициативния комитет един брой избирателен списък за провеждане на Общо събрание на населението на [населено място], свикано със Заповед № А-2253 от 17.09.2024г. на Кмета на община Асеновград.
От Протокол за проведено Общо събрание на населението на [населено място] с дата 30.10.2024г. се установи, че в сградата на кметството на [населено място] е проведено Общо събрание на населението на [населено място]. Общото събрание се провежда по реда на Глава четвърта на ЗПУГДВМС.
Изрично е посочено, че на обсъждане подлежи въпросът: „Съгласни ли сте община Асеновград чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти - гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ/подробен устройствен план - план за регулация и застрояване/?".
Посочено е в Протокол, че данните за гражданите с избирателни права се извеждат от Избирателен списък на (Избирателна Секция) № 071, обхващащ населението на територията на [населено място], община Асеновград.
Отразено е, че в 16:50 кметският наместник П. Г. е предоставил на председателя на Инициативния комитет за провеждане на събранието избирателния списък.
В Избирателния списък общият брой на лицата с избирателни права е 97. Посочено е, че трима човека от списъка не отговарят на изискването на закона за 6 месеца уседналост - М. М., С. М. и Е. У.. Посочено е, че за редовно провеждане на събранието в обявения час следва да присъстват не по-малко от една трета от гражданите с избирателни права на селото (94, деветдесет и четири души), а когато в обявения час не присъства определеният брой, събранието се отлага с един час и се провежда с присъстващите, които не може да са по-малко от една десета от гражданите с избирателни права (10/десет).
Отразено е, че регистрацията на присъстващите е започнала в 17:30 часа и е продължила до 18:25 часа.
Към обявения час на събранието (18:00) не е наличен необходимият кворум, поради регистрация на присъстващите.
Към 18:31 часа броят на регистрираните граждани с избирателни права е 57, които потвърдили присъствието си гласно, след изчитане на името им от избирателния списък и последващо вдигане на ръка. Посочено е, че с това изискването за необходимия кворум за провеждане на събранието е изпълнено.
Протоколирано е, че за провеждане на събранието, съгласно чл.61, ал.1 ЗПУГДВМСб е предложена комисия в състав: М. Й. Г.; К. Г. Ф.; Н. Т. К.; Р. Л. Б.. Резултатът от гласуването за избор на членове на комисията: Общо гласували: 57 граждани с избирателни права За: 57; Въздържали се: 0; Против: 0.
След избора на членове на Комисията се пристъпило към избор на Председател на Комисията за провеждане на събранието. За Председател на комисията Р. Б. предлага К. Ф.. Резултат от гласуването за избор на председател: Общо гласували: 57 граждани с избирателни права За:57; Въздържали се:0 Против:0.
За Протоколчик е проведено гласуване за кандидатурата на Р. Б..
Резултат от гласуването за избор на Протоколчик: Общо гласували: 57 граждани с избирателни права. За:5; Въздържали се:0 Против:0
Съгласно чл. 61, ал.2 ЗПУГДВМС, Председателят на комисията предложил изборът да се проведе чрез явно гласуване - с вдигане на ръка.
Резултат от гласуването за начина на гласуване: Общо гласували: 57 граждани с избирателни права За: 57; Въздържали се:0 Против:0
Общото събрание е взело решение гласуването да бъде явно - чрез вдигане на ръка.
За отчитане на резултатите от явното гласуване, на основание чл. 61, ал.2, изр. 2 ЗПУГДВМС, Общото събрание, провело избор на преброители. За преброители са предложени: К. Г. Б.; И. Г. Н.; Б. Н. З..
Резултат от гласуването за преброители: Общо гласували: 57 граждани с избирателни права За: 57; Въздържали се: 0 Против: 0.
След избора на Комисия, Председател на комисията и Преброители, се пристъпва към прочитане и обсъждане на въпроса. Последвало е обсъждане с изразяване на мнения. След обсъждането отново е прочетен въпросът, предмет на Общото събрание: "Съгласни ли сте О. А. чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?". Последвало е гласуване. Резултат от гласуването: Общо гласували: 57 граждани с избирателни права За: 2; Въздържали се: 0 Против:55
Председателят на комисията - К. Ф. обявява, че с 55 /петдесет и пет/ гласа на Общото събрание е гласувано „ПРОТИВ" по въпроса: „Съгласни ли сте община Асеновград чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти - гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ/подробен устройствен план - план за регулация и застрояване/?".
С оглед установеното Съдът формира следните правни изводи:
Относно формата на акта: Нормата на чл. 62 от ЗПУГДВМС въвежда писмена форма за доказване, съгласно която решението на общото събрание се обективира в протокол с конкретни реквизити. В настоящия случай, Протокол за проведено Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград от 30.10.2024г., отговаря на изискванията на чл. 62, ал. 1, т. 1, пр. 2 и пр. 3, т. 3 и т. 4, пр. 1 и ал. 2 от ЗПУГДВМС. В съдържанието на протокола е фиксиран час на започване и закриване на събранието, отразени са изказаните предложения и мотивите към тях, посочени са резултатите от гласуването, неговия вид /в случая-явно/, избрани са преброители съгласно чл.61, ал.2 от ЗПУГДВМС. Посочен е въпросът, който подлежи на гласуване, съгласно чл. 62, ал.1, т.2 от ЗПУГДВМС. Протоколът носи подпис на председател на комисията по чл. 62, ал. 2 от ЗПУГДВМС. Общото събрание е проведено с кворум отговарящ на изискванията на чл. 60, ал.2, ал.3 и ал.4 от ЗПУГДВМС.
Не са допуснати съществени нарушения, които да възпрепятстват проверката от съда относно валидност на взетото решение от Общото събрание.
Спазена е и процедурата, тъй като Общото събрание е свикано със Заповед на кмета на община Асеновград Заповед № А-2253 от 17.09.2024г в изпълнение на Решение на Решение № 6638 от 24.07.2024 г. на Административен съд - Пловдив по адм. д. № 1485/2024 г. и на основание чл. 57, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС и чл. 44, ал.2 от ЗМСМА.
Съобщението за свикване на Общо събрание на населението, съдържащо деня, часа и мястото на провеждане на събранието, и въпросът, който се предлага за обсъждане, е разгласен чрез разлепване в сградата на Кметството, находяща се на адрес: [населено място], [улица] на други видни места в населеното място, обявено е на официалната интернет страница на О. А. при спазване изискванията на чл. 57, ал. 7 от ЗПУГДВМС. Изготвено е Съобщение за свикване на Общото събрание на населението на [населено място]. Извършени са действия от общински служители по поставяне на съобщения на определени места, обективирани в Протокол от 03.10.2024г.
С писмо с изх. № 04-00-986 от 09.10.2024г. на кмета на община Асеновград до Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" при МРРБ, на основание чл. 60 от ЗПУГДВМС, е изискано предоставянето на избирателен списък за провеждане на Общо събрание на населението на [населено място] на 30.10.2024г., който да се предаде на Инициативния комитет. За предаването на избирателния списък е съставен нарочен протокол, коментиран по-горе в настоящото изложение.
Спазено е изискването за свикване на Общо събрание по реда на чл. 57, ал. 1, т. 3 от ЗПУГДВМС. Изпълнени са правилата на чл. 57, ал. 6, чл. 58, чл. 60, ал. 1, 3 и 4 и чл. 61 от ЗПУГДВМС. Съобщението за свикване на събранието /обявата/ съдържа часа на неговото провеждане и мястото, спазен е кворумът, сформирана е комисия за провеждане на събранието с избран председател, който да ръководи същото, ясен е броят на гласувалите лица, необходим за формиране на дължимото мнозинство /не по-малко от половината от присъстващите на събранието граждани с избирателни права/ и начинът на гласуване /явно/ със съответните изисквания към него, при явно – избиране на преброители/.
Регламентираната в закона процедура по свикване на събранието, формиране на законовия кворум и мнозинство и начин на гласуване е обективирана в императивни правни норми, които гарантират валидност на взетото решение. В случая процесното решение е валидно.
Основният въпрос, на който следва да се обърне внимание, обаче е, че съгласно разпоредбата на чл. 54, ал.1 от ЗПУГДВМС общо събрание на населението се провежда за решаване на въпроси от местно значение, компетентността за чието решаване по целесъобразност е предоставена на съответния общински съвет или кмет.
Съгласно чл. 54, ал.2 от ЗПУГДВМС общинският съвет или кметът на общината са длъжни да издадат съответните актове за предприемане на необходимите действия в срок до един месец от приемането на решението на общото събрание на населението в общината, района или кметството, освен ако самото общо събрание на населението не е определило по-дълъг срок.
Според ал.3 от същата разпоредба общинският съвет предприема необходимите действия в срок до един месец от приемането на решението на общото събрание на населението в населеното място или квартала.
Специалният закон – ЗПУГДВМС регламентира правото на гражданите на пряко участие в държавната власт и местното самоуправление. Законодателят е възложил съществена роля на кмета на съответните общини, райони или кметства, изразена не само в правото на собствена инициатива за свикване на общо събрание на населението за решаване на въпроси от местно значение, компетентността за чието решаване по целесъобразност е предоставена на съответния общински съвет или кмет, но и в задължението му да организира провеждането на такова събрание, когато е налице искане за свикване от гражданите. Регламентираната процедура цели да улесни гражданите при изразяване на тяхната воля по въпроси от местно значение пред органите, които същите граждани са избрали да реализират тази воля.
Мненията на гражданите следва да са обективирани в решение на събранието, предвид разпоредбите на чл. 54, ал. 1 и ал. 2 от ЗПУГДВМС, което е предоставено на волята на самото събрание, чиито решения обаче, не би следвало да противоречат на действащите нормативни актове. Съобразяването на съответния орган, действащ в условията на оперативна самостоятелност, с мненията, формирани в гласуването на общите събрания на гражданите, е в рамките на дадената му възможност да решава тези въпроси по целесъобразност, но при спазване на законодателната уредба.
Следователно кметът на общината е длъжен да предприеме действието по чл. 54, ал. 2 ЗПУГДВМС по изпълнение на решението на Общото събрание на населението при кумулативно изпълнение на следните изисквания: валидно решение на Общото събрание на населението на съответното населено място; решението на Общото събрание да се отнася до въпроси от местно значение; въпросите да са предоставени за разрешаването им по целесъобразност на съответния общински съвет или кмет.
Кметът предприема тези действия, само когато може да действа по целесъобразност и решението на Общото събрание е такова, че може и трябва да бъде изпълнено чрез фактически действия, а не да е решение в изпълнение на друг административен орган. Този извод следва и от чл. 54, ал. 2 и ал. 3 ЗПУГДВМС, с които се възлага на органите на местната власт издаването на актове за действия по изпълнението на вече приетите решения на Общото събрание на населението. В случая процесното Решение на Общото събрание на населението на [населено място] не може да бъде изпълнено с предприемане на фактически действия от местните органи, противоречи на материалноправните изисквания и това е така поради следното:
С оспореното Решение Общото събрание на [населено място] гласува против, т.е. не се дава съгласие община Асеновград, чрез кмета и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти - гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ/подробен устройствен план - план за регулация и застрояване/.
Изрично следва да се изясни, че съществува законова регламентация и кметът или общинският съвет не могат по целесъобразност да позволяват или не промяна на предназначението на държавни имоти - гори, находящи се в землището на [населено място], за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ/подробен устройствен план - план за регулация и застрояване. Не са овластени да издадат в срок до един месец или в по-дълъг срок, при положение, че такъв срок е определен от Общото събрание, административни актове, изпълняващи решението на Общото събрание по реда на чл. 54, ал. 3 ЗПУГДВМС. Това е така, тъй като промяната на предназначението на държавни имоти-гори е регламентирана със специални закони: Закона за горите /ЗГ/, Закона за устройство на територията/ЗУТ/ и съответните наредби и не се извършва по целесъобразност и актовете на органите на местната администрация са вследствие на актове на други административни органи. Така съгласно чл. 74, ал.1 от ЗГ (Изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г., бр. 102 от 2023 г.) промяната на предназначението на поземлени имоти в горски територии - публична държавна собственост, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на земеделието и храните. Промяната на предназначението на горски територии - публична държавна собственост, се извършва само за строителство на обекти, които са държавна или общинска собственост.
Съгласно ал.2 от същата норма промяната на предназначението на поземлени имоти в горски територии извън посочените в ал. 1 се извършва: 1. от комисия в регионалната дирекция по горите - за поземлени имоти в горски територии с площ до 50 декара, попадащи в териториалния обхват на дейност на съответната регионална дирекция по горите; 2. от комисия в Изпълнителната агенция по горите - за поземлени имоти в горски територии извън посочените в ал. 1 и в т. 1.
Съгласно чл. 74, ал.3 от ЗГ комисиите по ал. 2 се назначават със заповед на министъра на земеделието и храните.
Освен това според чл.75, ал.1 от ЗГ за промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии собственикът или инвеститорът прави искане за предварително съгласуване пред: 1. министъра на земеделието и храните или определено от него длъжностно лице от състава на министерството - за поземлени имоти в горски територии - публична държавна собственост; 2. съответната комисия по чл. 74, ал. 2 - за поземлени имоти в горски територии извън посочените в т. 1.
Съгласно ал.2 от цитираната разпоредба искането за предварително съгласуване за промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии се придружава от следните документи:1. скица на имота или скица-проект от кадастралната карта или от картата на възстановената собственост; 2. одобрено задание за изработване на подробен устройствен план, изготвено в съответствие с разпоредбите на Закона за устройство на територията; 3. решение на общинския съвет - за поземлени имоти в горски територии - собственост на общините; 4. становище на министъра на околната среда и водите или оправомощено от него длъжностно лице - за имотите по чл. 17а от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие. Съгласно ал.3 от цитираната норма в едномесечен срок от постъпване на искането органът по ал. 1 се произнася по него. Когато искането е за поземлени имоти в горски територии - държавна собственост, органът по ал. 1 преди произнасянето по него служебно изисква становище от съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство. Органът по ал. 1 незабавно прекратява производството, ако съгласно становището по ал. 2, т. 4 в поземления имот попадат пясъчни дюни, освен в случаите по чл. 17а от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие. Решението се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Съгласно чл. 75, ал.4 от ЗГ одобряването на подробен устройствен план по реда на ЗУТ се извършва след предварително съгласуване промяната на предназначението на поземлени имоти в горски територии.
Съдът цитира тези законови разпоредби, за да стане ясно, че кметът или общинският съвет не са оправомощени да позволяват или не промяна на предназначението на държавни имоти–гори като органи на местното самоуправление и да действат в условията на оперативна самостоятелност, не са овластени да налагат и общи забрани пак по целесъобразност. Одобряването на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване се извършва след предварително съгласуване промяната на предназначението на поземлени имоти в горски територии, следователно зависи от актове на други административни органи, постановени по проведени от тях процедури, които не са в правомощията на органите от местното самоуправление. Относно това дали ще бъде одобрен или не ПУП-ПРЗ, то този въпрос следва да се реши в самостоятелно административно производство по реда на ЗУТ с издаването на административен акт, който подлежи на съдебен контрол.
При това положение Съдът намира, че оспореното Решение на Общото събрание на населението в [населено място], община Асеновград, област Пловдив, обективирано в Протокол от 30.10.2024г., е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Жалбоподателят не е претендирал своевременно съдебни разноски и Съдът не дължи произнасяне в тази насока.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение, обективирано в Протокол за проведено Общо събрание на населението на [населено място], община Асеновград от 30.10.2024г.
Решението не подлежи на обжалване или протест.
Председател: | |
Членове: |