Решение по дело №12829/2018 на Софийски градски съд

Номер на акта: 4694
Дата: 26 юни 2019 г. (в сила от 26 юни 2019 г.)
Съдия: Боряна Димчева Воденичарова
Дело: 20181100512829
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 3 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр.София, 26.06.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО, ІІ-Д въззивен състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети юни две хиляди и деветнадесета година в състав:

                              

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВАНА ГЪЛЪБОВА

                                                          ЧЛЕНОВЕ: КРАСИМИР МАЗГАЛОВ

                                                             мл. съдия БОРЯНА ВОДЕНИЧАРОВА

 

при секретаря Илияна Коцева, като разгледа докладваното от мл. съдия Воденичарова в.гр.дело № 12829 по описа за 2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.

С решение № 36001/25.06.2018 г., постановено по гр.д.№ 32531/2016 г. по описа на Софийски районен съд, ГО, 87 състав, са отхвърлени предявените от С.Д.Д. срещу Министерство на вътрешните работи искове за заплащане на следните суми: 345 лв., представляваща възнаграждение за труд, положен по време на официални празници за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 63 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г.; сумата от 202 лв., представляваща възнаграждение за положен нощен труд за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 37 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г.; сумата от 793 лв., представляваща възнаграждение за извънреден труд, получен вследствие приравняване на нощен труд към дневен с коефициент 1, 143 за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 144 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г.

В законоустановения срок е постъпила въззивна жалба от ищата С.Д., с която първоинстанционното решение се обжалва в цялост. Поддържа се, че неправилно районният съд е приел, че сред изброените в чл. 202, ал. 1 ЗМВР (отм.) допълнителни трудови възнаграждения не са предвидени такива за нощен труд или за труд по време на официални празници и че специалните разпоредби на ЗМВР (отм.) дерогирали общите разпоредби на чл. 67 ЗДСл. Твърди се, че не е била взета предвид разпоредбата на чл. 202, ал. 5 ЗМВР (отм.), съгласно която извън допълнителните възнаграждения по ал. 1 се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на МС за държавните служители от МВР, т.е. изброяването в чл. 202, ал. 1 ЗМВР (отм.) не е лимитативно и субсидиарно приложение следва да намери чл. 67 ЗДСл. Позовава се и на т. 23 от ТР № 6/2012 г. по тълк.д. № 6/2012 г., ОСГТК на ВКС. Посочва, че първоинстанционният съд не е взел предвид съдържащото се в чл. 2 от Европейската социална харта и чл. 7 от Международния пакт за икономически, социални и културни права задължение за държавата да компенсира всички работници и служители за полагането на нощен труд и труд по време на официални празници. По изложените съображения моли първоинстанционното решение да бъде отменено, а предявените искове да бъдат уважени в пълен размер.

В срока по чл. 263, ал. 1 ГПК ответникът Министерство на вътрешните работи не е подал отговор на въззивната жалба.

Софийски градски съд, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид наведените във въззивната жалба пороци на атакувания съдебен акт, приема следното:

Предявени са искове с правно основание чл. 211, ал. 5 ЗМВР (отм.), вр. чл. 67, ал. 7, т. 1, т. 2 и т. 3 ЗДСл.

Съгласно разпоредбата на чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата. Обжалваното решение е валидно и допустимо. Разгледано по същество, то е частично неправилно по следните съображения.

Между страните не е спорно, че в процесния период 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г. ищцата е заемала при ответника длъжността "младши експерт" в сектор "Единен оперативен център" ("ЕОЦ") в Дирекция "Международно оперативно сътрудничество" ("ДМОС").

Спорен е въпросът налице ли е основание за заплащане на ищцата на допълнителни възнаграждения за нощен труд, за труд по време на официални празници и за извънреден труд, получен вследствие приравняването на нощен труд към дневен с коефициент 1, 143 и дали в случая намират субсидиарно приложение разпоредбите на Закона за държавния служител, уреждащи заплащането на допълнителни възнаграждения за нощен труд и за работа през официалните празници.

През процесния период е действал ЗМВР (отм.), обн. в ДВ, бр. 17 от 24.02.2006 г., отм. с ДВ, бр. 53 от 27.06.2014 г. Този закон е специален по отношение ЗДСл. В периода 05.08.2008 г. - 01.01.2011 г. е действал пар. 1а ДРЗМВР (отм.), съгласно който за неуредените в глави 15, 16, 18 и 19 въпроси се прилагат разпоредбите на Закона за държавния служител. В тази връзка следва да бъде посочено, че съгласно т. 23 от Тълкувателно решение № 6/2012 г. от 17.10.2013 г., ОСГТК на ВКС, и след отмяната на пар. 1а ДРЗМВР (отм.) субсидиарно приложение намира правилото на чл. 126 ЗДСл, поради което и след отмяната на посочения параграф служителите на МВР са освободени от заплащане на държавни такси по граждански дела, свързани с тяхното служебно правоотношение. С оглед на това следва да се приеме, че и след отмяната на пар. 1а ДРЗМВР (отм.), чл. 67, ал. 7, т. 1 и т. 3 ЗДСл продължават да се прилагат субсидиарно, т.е. на служителите в МВР се дължат допълнителни възнаграждения за нощен труд и за работа през официалните празници. Заплащането на такива допълнителни възнаграждения е изрично предвидено и в сега действащия чл. 179, ал. 1 ЗМВР. В този смисъл е и даденият от Върховния касационен съд отговор на въпроса: "Намират ли субсидиарно приложение разпоредбите на чл. 67, ал. 7, т. 1 и т. 3 ЗДСл за заплащане на допълнителни възнаграждения за нощен труд и за работа през официалните празници на държавните служители в системата на МВР при действието на ЗМВР от 2006 г. (отм.)?", даден в решение № 311 от 08.01.2019 г. по гр.д. № 1144/2018 г., IV Г.О. В цитираното решение е посочено, че възприемането на обратното разрешение на поставения материалноправен въпрос би довело до лишаване на държавните служители в системата на МВР от тези допълнителни възнаграждения за нощен труд и за труд на официалните празници в течение на един продължителен период от време (01.01.2011 г. - 30.06.2014 г.), което би ги поставило в неравностойно положение както спрямо останалите държавни служители, така и спрямо работниците и служителите по трудово правоотношение, които получават такива допълнителни възнаграждения съгласно разпоредбите на чл. 261 и чл. 264 от КТ. Върховният касационен съд се е позовал и на основния правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация, закрепен и в чл. 6 от КРБ и чл. 14 от ЕКЗПЧОС. Както е посочено и във въззивната жалба, това разрешение е в съответсвие и с чл. 7 от Международния пакт за икономически, социални и културни права, който е въвел като задължение за държавите, страни по него, сред които е и Република България, да компенсират всички работници и служители за полагането на нощен труд и труд по време на официални празници.

             По вече изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че на ищцата се дължи и заплащане на извънреден труд, получен вследствие на приравняването на нощен труд към дневен с коефициент 1,143 в периода 01.04.2013 г. – 30.06.2014 г. Липсата на изрична правна уредба в ЗМВР (отм.), в правилника за прилагането му и в Инструкция № Iз-2453 от 04.12.2012 г., която да предвижда преизчисляването на положения нощен труд в дневен през процесния период, не може да бъде в ущърб на съответните служители в МВР. Отново с цел избягване поставянето на служителите на МВР в неравностойно положение спрямо останалите държавни служители и постигане на несправедлив резултат, в случая субсидиарно приложение следва да намери чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно който при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, а в чл. 18, ал. 3 е посочено, че при сумирано изчисляване на работното време броят на отработените дни се установява, като отработените часове през месеца след превръщането на нощните часове в дневни се разделят на дневната продължителност на работното време, установена за работното място при подневно отчитане на работното време.  В чл. 31, ал. 2 от приетата впоследствие Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за реда, организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР /отменена с Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г./ изрично е предвидено извършването на преизчисляване на положения нощен труд, но тя не е действала през процесния период, което сочи, че е налице непълнота в правната уредба. Тази непълнота следва да бъде преодоляна именно чрез субсидиарно прилагане на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.

От заключението на приетата и неоспорена съдебно-счетоводна експертиза, което след преценка по чл. 202 ГПК следва да бъде частично кредитирано, се установява, че допълнителното възнаграждение за положен труд на официални празници за процесния период е в размер на 311, 11 лв. за общо 81 часа, като вещото лице е изчислило, че дължимото обезщетение за забава върху тази сума е в размер на 76, 51 лв. Допълнителното възнаграждение за нощен труд от по 0, 25 лв. на час за общо 824 лв. през процесния период е в общ размер от 206 лв. и дължимото обезщетение за забава върху него е в размер на 49, 42 лв. Вещото лице е изчислило, че след приравняването на нощния труд в дневен с коефициент 1, 143 се получават 118 часа извънреден труд, като е посочило, че допълнително възнаграждение за тези часове не се дължи на ищцата, а тя следва да бъде компенсирана с допълнителен платен отпуск по чл. 212, ал. 1, т. 3 ЗМВР, като е посочило също така, че това е правен въпрос. В тази част заключението на ССчЕ не следва да бъде кредитирано, тъй като въпросът дали се дължи допълнително възнаграждение за извънреден труд след приравняване на нощния труд, е правен. Както беше посочено по-горе, настоящият съдебен състав след анализ на приложимата правна уредба намира, че такова възнаграждение се дължи.

По делото е прието и допълнително заключение на ССчЕ, в което са изчислени същите размери на дължимите допълнителни възнаграждения за положен труд на официални празници и нощен труд при същите размери на дължимите обезщетения за забава като тези в първоначалното заключение на ССчЕ. В допълнителното заключение е изчислен размерът на допълнителното възнаграждение за извънреден труд след преизчисляване на положения нощен труд в дневен с коефициент 1, 143 - 422, 39 лв., като дължимото обезщетение за забава върху тази сума е в размер на 98, 56 лв.

Като взе предвид заключенията на двете експертизи и с оглед диспозитивното начало, въззивният съд намира, че предявените искове са основателни за следните суми. Искът за допълнително възнаграждение за труд, положен по време на официални празници за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., е основателен за сумата 311, 11 лв. ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане, в която част първоинстанционното решение следва да бъде отменено и искът уважен. Искът за присъждане на обезщетение за забава върху тази главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г. е основателен в пълния му предявен размер от 63 лв., в която част първоинстанционното решение следва да бъде отменено и искът уважен. Искът за допълнително възнаграждение за положен нощен труд за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г. следва да бъде уважен в пълния предявен размер за сумата от 202 лв., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане, както и искът за присъждане на обезщетение за забава върху тази главница в размер на 37 лв. за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г., в които части обжалваното решение следва да бъде отменено и предявените искове уважени. Искът за допълнително възнаграждение за извънреден труд, получен вследствие приравняване на нощен труд към дневен с коефициент 1, 143 за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г е основателен за сумата от 422, 39 лв., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане, в която част първоинстанционното решение следва да бъде отменено и искът уважен. Искът за присъждане на обезщетение за забава върху тази главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г. е основателен за сумата от 98, 56 лв., в която част обжалваното решение следва да бъде отменено и искът уважен. В останалата част решението следва да бъде потвърдено.

С оглед частичното уважаване на предявените искове първоинстанционното решение следва да бъде отменено и в частта, с която ищцата е осъдена на основание чл. 78, ал. 3 ГПК да заплати на ответника разноски за първоинстанционото производство за разликата над 85, 21 лв. до присъдените 300 лв. Ответникът следва на основание чл. 78, ал. 6 ГПК да бъде осъден да заплати по сметка на Софийски районен съд разноски за държавна такса и възнаграждение за вещото лице по първоначалната съдебно-счетоводна експертиза в размер на общо 165, 81 лв., съразмерно с уважената част от исковете, както и сумата от 22, 68 лв. по сметка на Софийски градски съд, представляваща държавна такса за въззивното производство, също съразмерно с уважената част от исковете. На основание чл. 78, ал. 3 ГПК ищцата следва да бъде осъдена да заплати на ответника разноски за настоящата инстанция в размер на 28, 40 лв., съразмерно с отхвърлената част от исковете, като пълният размер на дължимото юрисконсултско възнаграждение с оглед правната и фактическа сложност на делото и извършените във въззивното производство процесуални действия е 100 лв.

 

На основание чл. 280, ал. 3, т. 1, предл. първо ГПК с оглед цената на предявените искове настоящото решение е окончателно.

Така мотивиран, съдът

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ решение № 36001/25.06.2018 г., постановено по гр.д.№ 32531/2016 г. по описа на Софийски районен съд, ГО, 87 състав, в частта, в която предявените от С.Д.Д., ЕГН **********, искове срещу Министерство на вътрешните работи с правно основание чл. 211, ал. 5 ЗМВР (отм.), вр. чл. 67, ал. 7, т. 1, т. 2 и т. 3 ЗДСл и чл. 86, ал. 1 ЗЗД са отхвърлени за сумата до 311, 11 лв., представляваща възнаграждение за труд, положен по време на официални празници за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 63 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г.; за сумата от 202 лв., представляваща възнаграждение за положен нощен труд за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 37 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г.; за сумата до 422, 39 лв., представляваща възнаграждение за извънреден труд, получен вследствие приравняване на нощен труд към дневен с коефициент 1, 143 за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 98, 56 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г., както и в частта, с която С.Д.Д., ЕГН **********, е осъдена на основание чл. 78, ал. 3 ГПК да заплати на Министерство на вътрешните работи разноски за първоинстанционото производство за разликата над 85, 21 лв. до присъдените 300 лв. и вместо това ПОСТАНОВЯВА:

ОСЪЖДА Министерство на вътрешните работи с адрес: гр. София, ул. ********** да заплати на С.Д.Д., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл. 211, ал. 5 ЗМВР (отм.), вр. чл. 67, ал. 7, т. 3 ЗДСл и чл. 86, ал. 1 ЗЗД сумата от 311, 11 лв., представляваща възнаграждение за труд, положен по време на официални празници за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 63 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г.; на основание чл. 211, ал. 5 ЗМВР (отм.), вр. чл. 67, ал. 7, т. 1 ЗДСл и чл. 86, ал. 1 ЗЗД сумата от 202 лв., представляваща възнаграждение за положен нощен труд за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 37 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г. и на основание чл. 211, ал. 5 ЗМВР (отм.), вр. чл. 67, ал. 7, т. 2 ЗДСл сумата до 422, 39 лв., представляваща възнаграждение за извънреден труд, получен вследствие приравняване на нощен труд към дневен с коефициент 1, 143 за периода 01.04.2013 г. - 30.06.2014 г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане и сумата от 98, 56 лв., представляваща мораторна лихва върху посочената главница за периода 01.07.2013 г. - 20.05.2016 г.

ПОТВЪРЖДАВА решение № 36001/25.06.2018 г., постановено по гр.д.№ 32531/2016 г. по описа на Софийски районен съд, ГО, 87 състав, в останалата част.

ОСЪЖДА Министерство на вътрешните работи с адрес: гр. София, ул. **********, да заплати на основание чл. 78, ал. 6 ГПК по сметка на Софийски районен съд сумата от 165, 81 лв. и по сметка на Софийски градски съд сумата от 22, 68 лв., съразмерно с уважената част от исковете.

ОСЪЖДА С.Д.Д., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на Министерство на вътрешните работи с адрес: гр. София, ул. **********, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК сумата от 28, 40 лв. разноски за въззивното производство, съразмерно с отхвърлената част от исковете

 

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                                          2.