Определение по дело №354/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юли 2021 г. (в сила от 17 август 2021 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20217200700354
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 35

гр. Русе, 30.07.2021 година

 

Административен съд Русе, VIІ-ми състав, в закрито съдебно заседание на тридесети юли, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                     

                                                            СЪДИЯ: Йълдъз Агуш

 

след като разгледа докладваното от съдията административно дело № 354 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.27, ал.4, изр. 2 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ вр.с глава десета раздел IV - ти от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.  

Образувано е по жалба на „Уникат моделс – Янков, Георгиева и Сие“ СД, със седалище гр.Русе, срещу решение № РД-16-709/26.05.2021г. на заместник – министър на икономиката и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с което е прекратено производството по отношение на кандидата „Уникат моделс – Янков, Георгиева и Сие“ СД с проектно предложение № BG16RFOP002-2. 089-0158, по процедура BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна от съда.

Жалбоподателят оспорва твърдението на административния орган, че представеното от кандидата проектно предложение не отговоря на условията за допустимост. Твърди се, че отстраняването на допуснатата от дружеството техническа грешка, при попълване на документите за кандидатстване по процедурата, не би довела до подобряване на качеството на проектното предложение. Релевира се възражение, че е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като не е дадена възможност на кандидата да коригира данните, в подаденото от него проектно предложение.

Ответникът, ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, чрез процесуален представител, изразява становище за неоснователност, недоказаност и необоснованост на жалбата.

Прави се искане жалбата да бъде отхвърлена и на ответника да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в срока по чл.27, ал.4, изр. 2 от ЗУСЕСИФ, при наличие на правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

         На 19.02.2021 г. Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020г. (УО на ОПИК) обявява процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.089 „ Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", със срок за кандидатстване: от 11:00 часа на 11.02.2021 г. до 16:30 ч. на 15.03.2021г.

В „Условия за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", наричани за краткост „Условията за кандидатстване" изрично са разписани всички изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

В тях е посочено, че оценката на проектните предложения включва: етап 1: оценка на административно съответствие и допустимост и етап 2: техническа и финансова оценка (т. 21 „Ред за оценяване на проектните предложения").

Само проектни предложения, преминали успешно оценка на административно съответствие и допустимостта, подлежат на по-нататъшно разглеждане и оценка. Оценката е извършена по опростени процедурни правила съгласно Заповед № РД-16-417/16.03.2021 г. за определяне на оценителна комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения по процедура № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19".

Оспорващият „УНИКАТ МОДЕЛС-ЯНКОВ, ГЕОРГИЕВА И СИЕ" СД е подал проектно предложение, с регистрационен № BG16RFOP002-2.089-0158, което не е успяло да премине етап 1: оценка на административно съответствие и допустимост.

На този етап от оценката се извършва проверка относно формалното съответствие на проектното предложение и изискуемите документи с изискванията на Условията за кандидатстване по процедурата, както и оценка на допустимостта на кандидата. Оценката на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение е извършена от един член на оценителната комисия с право на глас, в съответствие с критериите от раздел I „Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение" на Критериите и методологията за оценка на проектните предложения - Приложение 3 към Условията за кандидатстване.

Съгласно т. 11.1, подт. б от Условията за кандидатстване по процедура № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", кандидатите следва да са регистрирали общо за три, избрани от тях месеца в периода от 01.02.2020 г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване, средноаритметичен спад от поне 20% спрямо средноаритметичния оборот за същите три месеци за 2019 г.

Указано е, че кандидатът следва произволно да избере три календарни месеца, в периода от 01.02.2020 г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване и да ги посочи в Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение (Приложение 1), Раздел 4 „Декларацията за финансовите данни" и/или в т. 6 „Е-ДЕКЛАРАЦИИ" на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение, като не е задължително месеците да са последователни и/или във всеки един от месеците да е регистриран спад от поне 20%. Посоченото изискване е възпроизведено и в Критерий № 10 от Критерии и методология за оценка на проектни предложения (Приложение 3 към Условията за кандидатстване).

„УНИКАТ МОДЕЛС-ЯНКОВ, ГЕОРГИЕВА И СИЕ" СД е подал проектно предложение BG16RFOP002-2.089-0158 по процедурата на 22.02.2021 г.

Предвид това, кандидатът е имал право да избере три от календарните месеци между 02.2020 г. и 01.2021 г., както и да ги посочи в Декларацията по Приложение 1 като месеци, в които е регистриран средноаритметичен спад от поне 20% в оборота спрямо същите месеци за предходната година.

Видно от т. 7 „Прикачени електронно подписани документи" от подадения Формуляр за кандидатстване, кандидатът е прикачил коректно попълнена и подписана декларация по Приложение 1 в раздел 4. т. I, в която е посочил месеците април, септември и октомври 2020 г. като избрани от него месеци, за които да се отчита средноаритметичен спад в оборота.

В поле „ВАЖНО" от т. 11.1, подт. 6 от Условията за кандидатстване е дадено следното пояснение: „ВАЖНО: По отношение на кандидатите, регистрирани по ЗДДС, източник относно спада в оборота е Справката-декларация за ДДС, подавана към НАП (Раздел А, клетка 01 минус клетка 12 плюс клетка 17 плюс клетка 18 плюс клетка 19) за избраните три месеца преди месеца на кандидатстване от 2020/2021 г. и съответстващите им за 2019/2020 г.

Кандидатите нямат ангажимент да представят посочените Справки-декларации за ДДС като информацията от тях ще бъде набавяна по служебен път от НАП".

В оспореното решение е прието, че кандидатът не покрива изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 11.1, подт. б) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий N° 10 от Критерии и методология за оценка на проектни предложения (Приложение 3 към Условията за кандидатстване).

Съгласно т. 11.1, подт. 6) от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали общо за три, избрани от тях месеца в периода от 01.02.2020г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване, средноаритметичен спад от поне 20% спрямо средноаритметичния оборот за същите три месеци за 2019 г. В случай че в избраните от кандидата три месеца се включва/месец/и от 2021г., то изчислението на спада се изчислява спрямо същият месец от 2020г.

Кандидатът следва произволно да избере три календарни месеца в периода от 01.02.2020г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване и да ги посочи в Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение (Приложение 1), Раздел 4 „Декларацията за финансовите данни" и/или в т. 6 „Е-ДЕКЛАРАЦИИ" на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение), като не е задължително месеците да са последователни и/или във всеки един от месеците да е регистриран спад от поне 20%.

По отношение на кандидатите, регистрирани по ЗДДС, източник относно спада в оборота е Справката-декларация за ДДС, подавана към НАП [Раздел А, клетка 01 минус клетка 12 плюс клетка 17 плюс клетка 18 плюс клетка 19] за избраните три месеца преди месеца на кандидатстване от 2020/2021 г. и съответстващите им за 2019/2020 г.

Видно от приложената в т. 7 към Формуляра за кандидатстване Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение (Приложение 1), избраните три месеца, за които се отчита средноаритметичният спад в оборота спрямо същите три месеца за предходната година са: април, септември и октомври 2020 г.

След предоставената информация от Националната агенция за приходите във връзка с данните от Справката-декларация за ДДС, е констатирано, че не е налице средноаритметичен спад от поне 20% в оборота за месеците април, септември и октомври 2020 г., спрямо средноаритметичния оборот за същите три месеца от 2019 г.

Констатираното от оценителната комисия несъответствие е съобщено на кандидата с комуникация в ИСУН 2020 на 13.05.2021 г., като кандидатът е подал възражение и е изразил желание за замяна на месец април 2020 г. с месец март 2020 г.

Изчислено при замяна с посочения във възражението месец април 2020 г. е налице средноаритметичен спад в оборота с 43.2677%.

В решението е прието, че съгласно чл. 34, ал. 2. изр. последно от ЗУСЕСИФ, отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение. Изискването и представянето на декларация с посочени месеци, различни от тези в първоначално подадената декларация, представлява подобряване на качеството на проектното предложение, тъй като се подменя първоначалното волеизявление на кандидата, което от своя страна води до промяна в оценката по критериите, по които източник на проверка е Декларацията за финансовите данни (раздел 4 от Декларацията, Приложение 1 към Условията за кандидатстване).

Съгласно т. 21.1 „Оценка на административното съответствие и допустимостта" от Условията за кандидатстване, „в процеса на оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения по процедурата, ще бъде проверявано дали:

-      проектното предложение се отнася за обявената процедура за подбор на

проекти;

-      налице са всички документи, представени и попълнени съгласно изискванията, посочени в т. 24 от настоящите Условия за кандидатстване;

-      въз основа на Формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на кандидатите и проектите с критериите за допустимост, посочени в Условията за кандидатстване.

Само проектни предложения, преминали успешно оценка на административното съответствие и допустимостта, подлежат на техническа и финансова оценка.

Съгласно т. 24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване" от Условията за кандидатстване, кандидатите по процедурата за безвъзмездна финансова помощ следва да представят към Формуляра за кандидатстване по изцяло електронен път чрез ИСУН 2020 следните документи:

а/ Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение - попълнена по образец (Приложение 1);

б/ Изрично пълномощно за подаване на проектното предложение - попълнено по образец (Приложение 2), с което се упълномощава титулярът на КЕП, с който ще се подаде проектното предложение;

в/ Оборотна ведомост за избраните три месеца от 2020/2021 г. (предхождащи месеца на кандидатстване) и съответстващите им за 2019/2020 г., от които да е виден оборотът на предприятието от икономическата дейност/и, освободена/и от регистрация по ЗДДС - подписани на хартиен носител от съставител и утвърдени от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в TP и Регистъра на ЮЛНЦ, сканирани и прикачени в ИСУН 2020 - приложимо само за предприятия, които осъществяват икономическа дейност/и (основна или допълнителна), която е освободена от регистрация по ЗДДС;

г/ Пояснителна информация към Справката-декларация за ДДС - подписана на хартиен носител от съставител и утвърдена от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в TP и Регистъра на ЮЛНЦ, сканирана и прикачена в ИСУН 2020.

Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Следователно Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретната процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране. Кандидатът СД „УНИКАТ МОДЕЛС-ЯНКОВ, ГЕОРГИЕВА И СИЕ" е бил запознат с условията за кандидатстване по процедурата и е дал съгласие с правилата за обследване за наличието на критериите за допустимост, подписвайки Декларация, че е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение.

Последвало е издаването на оспореното решение, с което е прекратено производството по отношение на кандидата „Уникат моделс – Янков, Георгиева и Сие“ СД с проектно предложение № BG16RFOP002-2. 089-0158, по процедура BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“.

В решението органът се е позовал на резултатите от проверката на оценителната комисия, както и на Критериите и методологията за оценка на проектните предложения и е направил извод, че оценителната комисия основателно не е допуснала проектното предложение до техническа и финансова оценка. Обсъдени са възраженията на дружеството и същите са приети за неоснователни. В тази насока органът е посочил, че изразеното от кандидата желание за замяна на месец, посочен в първоначално подадената декларация не може да бъде възприето, тъй като това би представлявало подобряване на качеството на проектното предложение, като би представлявало и нарушение на принципите по чл.29, ал.1 от ЗУСЕСИФ.

Като част от административната преписка по делото са представени: Заповед № РД-16-685/14.05.2021 г., с която се определя И.М. - заместник-министър на икономиката за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО на ОПИК; Докладна записка № 26-У-29/25.05.2021 г.; Заповед № РД-16-689/18.05.2021 г. за определяне на лица, които да извършат проверка на основателността на възраженията; Списъка на проектните предложения, които не се допускат до ТФО, Формуляр за кандидатстване на кандидата СД „УНИКАТ МОДЕЛС-ЯНКОВ, ГЕОРГИЕВА И СИЕ" заедно с приложените към него документи; Оценителен лист на проектно предложение № BG16RFOP002-2.089-0158; Разпечатка от ИСУН 2020, от която се вижда, че на 13.05.2021 г. кандидатът е уведомен, че не е допуснат до техническа и финансова оценка (ТФО); Уведомление за недопускане до етап „техническа и финансова оценка" и отговор от кандидата,  Възражение от кандидата с per. № 26-У-29/17.05.2021 г., Заповед № РД-16-417/16.03.2021 г. за определяне на оценителна комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения по процедура № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"; Заповед № РД-16-635/30.07.2020 г., с която се определя И.И. - и. д. главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" (ГД ЕФК) за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО на ОПИК; Заповед N° РД-16-270/19.02.2021 г. за утвърждаване на пакет документи за провеждане на процедура № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"; Условия за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014- 2020 г., по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"; Критерии и методологията за оценка на проектните предложения - Приложение 3 към Условията за кандидатстване.

         Съдът, при така установените релевантни факти, прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, а съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции.

Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.

Оспореното решение е издадено от заместник – министър на икономиката и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, определен, със заповед № РД-16-685/17.05.2021 г. на министъра на икономиката, за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОП "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020 (ОПИК), с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения.

         С оглед изложеното, съдът приема, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма и при спазване на административнопроцесуалните правила за неговото издаване, поради което не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

В хода на административното производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, обуславящи отмяната на оспорения акт, като същият е постановен при правилно приложение на материалния закон.

Според разпоредбата на чл. 25 от ЗУСЕСИФ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя чрез подбор на проектни предложения или директно предоставяне на конкретен бенефициент.

В случая процедурата е чрез подбор на проекти, като съгласно чл. 29, ал.2 от ЗУСЕСИФ в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва: 1. оценяване на всяко проектно предложение, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и 3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране.

Първият етап от процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е регламентиран в чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, което представлява т. нар. проверка за административно съответствие и допустимост.

Тази проверка се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган, съгл. чл. 33 от ЗУСЕСИФ, като в тази връзка по делото е представена Заповед № РД-16-417/16.03.2021 г. за определяне на оценителна комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения по процедура № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

Съгласно цитираната разпоредба на чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост, комисията по чл. 33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се посочват и основанията за недопускане (по делото е приложен списък). Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него. Според чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, когато при проверката по ал. 1 се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените  нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица.

Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Изрично законодателят е посочил, че отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение.

Съгласно ал. 3 на цитираната норма, кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването.

Ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: връща проектното предложение за техническа и финансова оценка или прекратява производството по отношение на кандидата (така ал. 4).

Според т. 21. 1 от Условията за кандидатстване по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020, "Оценка на административното съответствие и допустимостта", в процеса на оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения по процедурата ще бъде проверявано дали са налице всички документи, представени и попълнени съгласно изискванията посочени в т. 24 от условията. Въз основа на формуляра за кандидатстване и представените документи дали е налице съответствие на кандидатите и проектите с критериите за допустимост, посочени в условията за кандидатстване. Само проектни предложения, преминали успешно оценка на административното съответствие и допустимостта, подлежат на техническа и финансова оценка.

         В оспореното решение е прието, че кандидатът не покрива изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 11.1, подт. б) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий N° 10 от Критерии и методология за оценка на проектни предложения (Приложение 3 към Условията за кандидатстване).

Съгласно т. 11.1, подт. 6) от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали общо за три, избрани от тях месеца в периода от 01.02.2020г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване, средноаритметичен спад от поне 20% спрямо средноаритметичния оборот за същите три месеци за 2019 г. В случай че в избраните от кандидата три месеца се включва/т месец/и от 2021г., то изчислението на спада се изчислява спрямо същият месец от 2020г.

Кандидатът следва произволно да избере три календарни месеца в периода от 01.02.2020г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване и да ги посочи в Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение (Приложение 1), Раздел 4 „Декларацията за финансовите данни" и/или в т. 6 „Е-ДЕКЛАРАЦИИ" на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение), като не е задължително месеците да са последователни и/или във всеки един от месеците да е регистриран спад от поне 20%.

По отношение на кандидатите, регистрирани по ЗДДС, източник относно спада в оборота е Справката-декларация за ДДС, подавана към НАП [Раздел А, клетка 01 минус клетка 12 плюс клетка 17 плюс клетка 18 плюс клетка 19] за избраните три месеца преди месеца на кандидатстване от 2020/2021 г. и съответстващите им за 2019/2020 г.

Видно от приложената в т. 7 към Формуляра за кандидатстване Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение (Приложение 1), избраните три месеца, за които се отчита средноаритметичният спад в оборота спрямо същите три месеца за предходната година са: април, септември и октомври 2020 г.

Съгласно предоставената информация от Националната агенция за приходите във връзка с данните от Справката-декларация за ДДС, не е налице средноаритметичен спад от поне 20% в оборота за месеците април, септември и октомври 2020 г., спрямо средноаритметичния оборот за същите три месеца от 2019 г.

         Условието за кандидатстване по т. 11.1, подт. 6 е включено в критериите за допустимост на кандидатите, като съгласно т.21.1 оценката за административно съответствие и допустимост включва и преценка дали е налице съответствие на кандидатите и проектите с критериите за допустимост, посочени в Условията за кандидатстване.

         По делото е установено по безспорен начин, че кандидатът не покрива изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 11.1, подт. б) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий N° 10 от Критерии и методология за оценка на проектни предложения (Приложение 3 към Условията за кандидатстване).

Спорът е правен и се свежда до това дали представлява техническа грешка посочените месеци в попълнената и подписана декларация по Приложение 1, в раздел 4, т.I, в която кандидатът е посочил месеците април, септември и октомври 2020г., като избрани от него месеци, за които да се отчита средноаритметичен спад в оборота.

На първо място следва да се отбележи, че кандидата е бил запознат с Условията за кандидатстване за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 г., кандидатът се е съгласил със същите условия още с подаването на проектното предложение и още тогава е посочил избраните от него месеци, за които да се отчита средноаритметичен спад в оборота.

Следва да се подчертае, че процесът по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ със средства от европейските структури и европейския инвестиционен фонд следва да е прозрачен, ясен и съобразно разписаните правила, поради което органът, който управлява тези средства се ръководи, в конкретния случай при оценка на административно съответствие и допустимостта на предложението на жалбоподателя, единствено от посоченото от последния, от изискванията посочени в Условията за кандидатстване за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 г. и от Критериите и методологията за оценка на проектните предложения и не може да проявява логика, аналогия и др. способи за да оцени предложението.

         Законодателят не е дал възможност /оперативна самостоятелност/ на комисията да преценява дали кандидатът е допуснал техническа грешка при попълване на формуляра за кандидатстване.

Преди всичко следва да се посочи, че подаването на проектното предложение не е само попълването на уеб базирания формуляр за кандидатстване. Попълването на формуляра заедно с придружителните документи, чийто списък е посочен в т. 24, е именно сезирането на органа. И това не случайно, защото не е достатъчно само кандидатът да попълни формуляра, необходимо е да е приложил изискуемите документи, защото именно въз основа на съвкупната преценка за наличието и съдържанието на тези документи комисията по чл. 33, ал. 1 ЗУСЕСИФ ще извърши преценка за административно съответствие, съответно – техническа и финансова оценка.

Вярно е, че е въпрос на личен избор на всеки кандидат кой месец да счете за относим, но този негов избор е ограничен до момента на подаване на формуляра за кандидатстване и посочването на органа, с оглед на подадените документи, на избрания месец. Ако се приеме за правилен довода на жалбоподателя, че и след подаване на формуляра за кандидатстване кандидатът може да промени вече избрания месец и да представи доказателства за друг месец, значи, че за разлика от останалите кандидати, той има право и след крайния срок за подаване на формуляра за участие да внася изменения в предложението. Това би било нарушение на принципите на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, регламентирани в чл. 29, ал. 1, т. 2 ЗУСЕСИФ.

В случая е налице несъответствие с изискванията за административно съответствие и допустимост, представляващо липса на условието за кандидатстване по т. 11.1, подт. 6, което е включено в критериите за допустимост на кандидатите, като съгласно т.21.1.

С оглед на това и в съответствие с  чл. 34, ал. 1 ЗУСЕСИФ, при установено административно несъответствие органът законосъобразно е прекратил производството по отношение на жалбоподателя.

         В заключение следва да се отбележи, че оспореният административен акт съдържа и правни и фактически основания. Органът е изложил фактическите обстоятелства за издаването на акта, посочил е и приложимите правни норми.

Фактическите основания съответстват на посочените в оспореното решение правни основания, които са мотивирали административният орган да вземе решението си. В този смисъл няма отклонение от изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК относно формата на акта. Решението е издадено и в съответствие с целта на закона, а именно разходването на европейските средства да се извършва само при условия и ред, гарантиращи ефективност и ефикасност.

         С оглед изложеното, съдът намира жалбата за неоснователна и като такава същата следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед своевременно направеното искане от ответника е налице основание за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Министерството на икономиката/юридическото лице, в чиято структура се намира органът – ответник. Същото е дължимо на основание чл.143, ал.3 от АПК.

Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. В случая управляващият орган е прекратил производството по разглеждане на проекта на жалбоподателя, т.е. не е налице отказ по същество, респ. делото не е с определен материален интерес по смисъла на чл. 25 от Наредбата за заплащането на правната помощ, приета на основание чл. 37, ал. 1 от ЗПП. Предвид това приложение следва да намери чл.24 от тази наредба, според който по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лв. С оглед фактическата и правна сложност на делото /спецификата на разглежданите обществени отношения, обема на събраните писмени доказателства, изготвеното писмено становище по правния спор/, настоящият състав счита, че следва да присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Уникат моделс – Янков, Георгиева и Сие“ СД, със седалище гр.Русе, срещу решение № РД-16-709/26.05.2021г. на заместник – министър на икономиката и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с което е прекратено производството по отношение на кандидата „Уникат моделс – Янков, Георгиева и Сие“ СД с проектно предложение № BG16RFOP002-2. 089-0158, по процедура BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“.

ОСЪЖДА „Уникат моделс – Янков, Георгиева и Сие“ СД, със седалище гр.Русе, с адрес на управление: ж.к.“Чародейка – юг“, ул.“Ганчо Карамаждраков“ № 9, с ЕИК *********, представлявано от Р.А.Я., да заплати на Министерство на икономиката сумата от 100.00лв. /сто лева/ за юрисконсултско възнаграждение.

Определението може да се обжалва с частна жалба от страните, участващи в административното производство пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

СЪДИЯ: