Р Е Ш Е Н И Е
№1490/1.8.2022г.
гр. Пловдив, 01, 08, 2022 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Пловдив, V-ти
състав, в открито заседание на седми юли, две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ
при секретаря Станка Журналова,
като разгледа административно дело № 260 по описа на съда за 2022г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
сл. от АПК, във вр. чл. 8, ал.6 от Постановление №
393 от 22.11.2021г. на МС.
Жалбоподателят
– „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.
Пловдив, ул. „Константин Нунков“ № 13А,
представлявано от управителя Т.Г.Н.оспорва Заповед № Т-РД-27-113 от
12.01.2022г. на Министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление № BG-*********-2021-05-2627 и е отказано на
дружеството предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема
BG-*********-2021-05, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.100427 (2021/N)
от 08.11.2021г. на основание чл.112, ал.1 от Закона за държавния бюджет на
Република България.
В жалбата, както и в писмена защита
на юрк.С., се твърди неправилност и
незаконосъобразност на оспорения акт и че същият е издаден в противоречие на
разпоредбата на чл. 2, т. 18 от Общ регламент за групово освобождаване (ОРГ). С
жалбата са представени формуляр за кандидатстване в СУНИ, електронно запитване
и официален отговор от СУНИ, Заповед № Т-РД-27-113 от 12.01.2022г. на Министъра
на туризма. Във връзка със същите се сочи, че административният орган незаконосъобразно
е приложил цитираните от него нормативни текстове на Регламент №651/2014 като е
извършил справка на неправилното предприятие, от което е налице пропуск да
установи, че Централен кооперативен съюз
(едноличен собственик на капитала на дружеството-жалбоподател) не е в
затруднено положение, предвид което „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД неправилно е определен
като недопустим кандидат за предоставяне на финансовата помощ. Сочи се, че
оспорваната заповед е неправилна и незаконосъобразна, постановена в противоречие
с чл. 2, т. 18 от Общ регламент за групово освобождаване. Иска се оспореният
акт да бъде отменен, както и да му бъдат присъдени направените по делото
разноски.
Ответникът -
Министър на туризма, чрез процесуалния си представител, в писмено становище на л.144,
поддържа, че жалбата е неоснователна и недоказана, тъй като законосъобразно е
отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото заявление
от жалбоподателя, като след направена служебна справка в НСИ е установено, че
към 31.12.2019г. предприятието-кандидат е „в затруднено положение“ по смисъла
на общия регламент за групово освобождаване
по чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014г. на комисията. Оспорват се
и твърденията на жалбоподателя, че установеното от страна на оценителната комисия
„затруднено положение“ не е налице по отношение на него. Излагат се и подробни
съображения в тази посока, като се претендират съдебни разноски и се прави
възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.
След като разгледа изложеното в
жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено
от фактическа страна на следното:
С Постановление № 393/2021г. на МС, обн. ДВ бр.99 от 26.11.2021г., са определени условията,
критериите, реда и размера на средствата, които се предоставят на предприятия,
упражняващи дейност в един от следните кодове по Класификацията на
икономическите дейности /КИД 2008/ на Националния статистически институт 55,
56, 79, 82.3, 86, 90, 93, 96.04.
Със заповед № Т-РД-16-305/19.11.2021г.
/л.102/ министърът на туризма е утвърдил Указания за кандидатстване и правила
за предоставяне на безвъзмездни средства по СХЕМА BG-*********-2021-05-
Подкрепа на предприятия, упражняващи дейност в един от следните кодове по
Класификацията на икономическите дейности /КИД 2008/ на Националния
статистически институт 55, 56, 79, 82.3, 86, 90, 93, 96.04, ведно с оценителен
лист - Приложение №1 /л.114/ и Инструкия за попълване
на формуляра за кандидатстване /л.125/.
Представена е по делото Заповед
№Т-РД-16-313/29.11.2021г. /л.27/, изм. със заповед № Т-РД-16-316/07.12.2021г.
/л.35/ и заповеди № Т-РД-321/10.12.2021г. /л.37/, №Т-РД-16-329/23.12.2021г.
/л.38/ и № Т-РД-16-331/29.12.2021г. /л.39/, на основание чл. 25, ал. 4 Закона
за администрацията, чл. 8, ал. 1 от Постановление № 393/21г. на МС и т.11.1 от
Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства
по Схема BG-*********-2021-05-Подкрепа на предприятия, упражняващи дейност в
един от посочените кодове по КИД 2008, министърът на туризма е определил
състава на оценителната комисия, която да разгледа и оцени подадените заявления
по схемата, както и реда по който се извършва оценката на административното
съответствие и допустимостта на заявленията. Съгласно т.III.1.b оценката на
административното съответствие и допустимостта на всяко заявление се извършва
от един член на оценителната комисия с право на глас, която се документира чрез
попълване на оценителен лист по т.1 за проверка на административно съответствие
и допустимостта в СУНИ.
Не е спорно по делото, че
жалбоподателят - „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД е подал формуляр за кандидатстване за
предоставяне на финансовата помощ по горепосочената схема.
Констатира се от Оценителния лист, в
колона - „Забележки“ отбелязване: „Не се допуска“ като е посочено, че
предприятието попада в категорията на недопустимите кандидати, съгласно
изискванията на т. 2.5 (15 от
нотификация на ЕК на Държавна помощ SA.100427 (2021/N) – България, чл.6, ал.1
т. 4 от Постановление № 393/2021г. на МС, критериите за допустимост на
кандидатите по т. 6, подт. 6.4. от указанията за кандидатстване и правила за предоставяне
на безвъзмездни средства по схема G-*********-2021-05 и Критерий № 4 от група
III.4 на Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение
№ 1 към Указанията за кандидатстване). Посочено е също така: „След направена
служебна проверка в Националния статистически институт /НСИ/ е установено, че
кандидатът е в затруднено положение към 31.12.2019г.“, както и че по смисъла на
Общия регламент за групово освобождаване-чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ №
651/2014 на Комисията, тъй като сумата на „Резерв от последващи
оценки“, „Резерви“, „Натрупана печалба /загуба/ от минали години“ и „Текуща
печалба /загуба/“ от Счетоводния баланс за 2019г. е отрицателна стойност: -566
хил. лева, която надвишава 50 % от сумата на „Записан капитал“ и „Премии от
емисии“ от Счетоводния баланс за 2019г.: 5 хил. лв. /50% е 2,5 хил./.
Заключението е, че предприятието - кандидат попада в категорията на
недопустимите кандидати по процедурата и предложението му се отхвърля.
Приложена по делото е докладна
записка с изх.№ Т-93-00-3786/30.12.2021г. от председателя на оценителната
комисия /л.67/, с която е представил на министъра на туризма за одобрение
Оценителен доклад за работата на комисията за разглеждане и оценка на
съответствието на подадените заявления по схемата, списък на заявленията
одобрени за финансиране, както и окончателно пропорционално разпределение на
финансовия ресурс по схемата /Приложение №1/, списък на отхвърлените заявления
/Приложение №2/, списък на дублиращите се заявления /Приложение №3/.
С обжалваната в настоящото
производство заповед № Т-РД-27-113/12.01.2022г. министърът на туризма е
отхвърлил заявление с вх.№ BG-*********-2021-05-2627 и е отказал на дружеството
предоставяне на БФП по схема BG-*********-2021-05. В мотивите си
административния орган е приел, че с
оглед установеното при извършената проверка на подаденото заявление и
декларираните от дружеството данни, че то не отговаря на предварително
обявените критерии за допустимост по т.6 „Допустими кандидати“, подт. 6.4 от Указанията за кандидатстване и правила за
предоставяне на безвъзмездни средства по посочената схема, утвърдени със
Заповед Т-РД-16-305/2021г. на министъра на туризма.
Съгласно представено с жалбата
запитване и официален отговор от СУНИ във връзка с кандидатстването на
жалбоподателят по схемата, е посочено от последния, че едноличен собственик на
капитала на „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД е Централен кооперативен съюз (ЦКС), който е
собственик и на други кооперативни търговски дружества, част от които с основна
дейност хотелиерство и ресторантьорство. Посочено е, че групата на ЦКС и
неговите дружества са голямо предприятие и като група не покрива критериите на
предприятие в затруднено положение, като „част от предприятията в групата са
малки предприятия и към 31.12.2019г. са в „затруднено положение“ по смисъла на
ОРГО и като такива за кандидата е възникнал въпросът допустими ли са такива
кандидати, които са малки и са част от групата и осъществяват дейност в сектор
туризъм и ресторантьорство и дали в т.6 от формуляра за кандидатстване, при
деклариране на условието „представляваното от мен предприятие (както и на ниво
група към 31.12.2019г.) не е в затруднено положение…“ – трябва ли условието да
бъде изпълнено както за самото предприятие – кандидат, така и за групата“.
Видно от отговора, отделният кандидат за помощ, който е част от група, която
попада в дефиницията за предприятие, по принцип отговаря на условията за помощ
по ОРГО, ако групата, към която принадлежи, не е в затруднено положение, т.е.
за дефиницията за предприятие в затруднено положение по чл.2 т.18 от ОРГО относимо е нивото на групата, а не на отделния кандидат за
помощ.
По делото са представени от
жалбоподателя справки за групата предприятия и справка за собствен капитал на
ЦКС и предприятията, с които образува група към 31.12.2019г. /л.152-157/, на
които писмени доказателства процесуалния представител на жалбоподателя се
позовава в с.з. от 17.02.2022г., по отношение на твърдението си, че ЦКС като
група не е в „затруднено положение“. От страна на ответника е направено
оспорване по посочените писмени доказателства с възражение за недопустимост към
спора, доколкото същите не са представени в процедурата по предоставяне на
безвъзмездната финансова помощ.
По искане на жалбоподателя, съдът е
задължил НСИ да представи справка по партидата на ЦКС за установяване на факта,
че ЦКС като група от предприятия не е в „затруднено положение“ като в отговор
на искането по делото е постъпило писмо вх. 13412/07.07.2022г.
/л. 182/, с което председателя на НСИ уведомява съда, че не разполага с такава
информация.
При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна
следното:
Жалбата против Заповед № Т-РД-27-113
от 12.01.2022г. на министъра на туризма е подадена от легитимирано лице, в законоустановения 14-дневен срок и против подлежащ на
оспорване акт, поради което оспорването пред съда е допустимо.
Разгледана по същество жалбата е
неоснователна по следните съображения:
Съгласно чл. 4 от Постановление № 393
от 22 ноември 2021г. на МС администратор на държавната помощ по чл. 9 от Закона
за държавните помощи е министърът на туризма. Същият, съгласно чл. 8, ал. 3 от
посоченото постановление, се произнася със заповед за одобрение или отказ от предоставяне
на безвъзмездни средства в срок от 14 дни от представянето на протокола на
оценителната комисия. В тази връзка, съдът намира оспорения акт за издаден от
компетентен орган-министъра на туризма.
Актът е издаден в предвидената от
закона писмена форма , съдържа
фактическите и правни основания за издаването му, както и е съобразен с целта
на закона.
С оспорваната заповед е отхвърлено
проектното предложение на жалбоподателя и е отказано предоставяне на финансова
помощ по схема BG-*********-2021-05, поради това, че предприятието - кандидат
попада в категорията на недопустимите кандидати, съгласно изискванията т.2.5
/15/ от Нотификация на ЕК на Държавна помощ SA. 100427 /2021/N/- България,
чл.6, ал.1, т.4 от ПМС № 393/21, т.6 „Допустими кандидати“, подт.
6.4 от Указанията и Критерий № 4 от Група III.4 на Критерии и методология за
оценка на проектните предложения, предвид установеното след направена служебна
проверка в НСИ, че кандидатът е в затруднено положение към 31.12.2019г. по
смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, т. 18 от Регламент
/ЕС/ № 651/2014 на Комисията, тъй като сумата на „Резерв от последващи
оценки“, „Резерви“, „Натрупана печалба /загуба/ от минали години“ и „Текуща
печалба /загуба/" от Счетоводния баланс за 2019г. е отрицателна стойност:
-566 хил. лева, която надвишава 50 % от сумата на „Записан капитал“ и „Премии
от емисии“ от Счетоводния баланс за 2019г.: 5 хил. лв. /50% е 2,5 хил./.
Жалбоподателят твърди, че този извод
е незаконосъобразен, тъй като е част от група предприятия с общ едноличен
собственик на капитала и при преценката дали е предприятие в затруднено
положение не са взети показателите на ниво група, а само на предприятието -
кандидат.
Спорът между страните касае тълкуване
и прилагане на разпоредбата на чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014 за
обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в
приложение на членове 107 и 108 от ДФЕС, предвид това, че жалбоподателят е част
от група предприятия, с едноличният собственик на капитала ЦКС. В тази връзка,
според твърденията на жалбоподателя, при преценката административният орган е
извършил проверка единствено на финансовите показатели на дружеството-кандидат,
без да вземе предвид данните на групата, към която дружеството принадлежи.
С оглед представените по делото
доказателства, съдът намира, че утвърдената по съответния ред документация по
процедурата по предоставяне на държавната помощ, в която са включени и
условията за кандидатстване е със задължителен характер по отношение всички кандидати.
В случая, съгласно оценителният лист, проверка на ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД е
извършена от член на оценителната комисия, назначена от министъра на туризма,
съгласно изискването на чл. 8 от Постановление № 393/22.12.2021г. на МС.
Допустими кандидати от туристическия сектор по мярката са тези, които отговарят
на изискванията на чл. 6, ал. 1 от посоченото постановление, съответно раздел
6. „Допустими кандидати" от утвърдените указания за предоставяне на
безвъзмездни средства по схемата. В съответствие с предварително обявените
критерии за административно съответствие и допустимост е установено, че по
отношение подаденият от жалбоподателя формуляр за кандидатстване е налице
административно съответствие, но в оценителния лист, колона – „Забележки“ е
отбелязано, че „След направена служебна проверка в Националния статистически
институт /НСИ/ е установено, че кандидатът е в затруднено положение към
31.12.2019г." по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл.
2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014 на Комисията, тъй като сумата на „Резерв
от последващи оценки“, „Резерви“, „Натрупана печалба
/загуба/ от минали години“ и „Текуща печалба /загуба/“ от Счетоводния баланс за
2019г. е отрицателна стойност: -566 хил. лева, която надвишава 50 % от сумата
на „Записан капитал“ и „Премии от емисии“ от Счетоводния баланс за 2019г.: 5
хил. лв. /50% е 2,5 хил./. Заключението е, че предприятието - кандидат попада в
категорията на недопустимите кандидати, съгласно Критерии и методология за
оценка на проектните предложения по процедурата (Приложение 1 към Условията за
кандидатстване) и проектното предложение се отхвърля. Тези констатации не се и
оспорват от жалбоподателя, но същият сочи, че е част от групата ЦКС и
кандидатства за отпускане на посочената финансова помощ, именно като част от
тази група и като предприятие - кандидат на ниво група не е „в затруднено
положение“ по смисъла на изискването по процедурата.
По отношение на декларацията за
затруднено положение, кандидатът следва да декларира обстоятелства в посока на
това, че представляваното от него предприятие /както и на ниво група/ към
31.12.2019г. не е в затруднено положение /по смисъла на Общия регламент за
групово освобождаване - чл.2 т.18 от Регламент /ЕС/ №651/2014/, като в
допълнителните разпоредби на Постановление №393/21г. на МС за целите на схемата
за държавна помощ е дефинирано „предприятие в затруднено положение“.
Съдът намира, че жалбоподателят -
„ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД при кандидатстването си за отпускане на финансовата помощ
не е декларирал данни на „ниво група за свързани предприятия“. Данни за
дружествата, които са посочени в писмените доказателства представени в
настоящото съдебно производство от страна на жалбоподателя, не са декларирани
във формуляра за кандидатстване, при условие че кандидатът е запознат с
изискванията на процедурата и сам е инициирал запитване до СУНИ по този въпрос
и е получил посочения по-горе отговор. Според съда, данните относно това, че
предприятието-кандидат е част от група е следвало да бъдат предоставени при
кандидатстването за съответната безвъзмездна помощ, тъй като проверката на
посоченото условие за допустимост се извършва въз основа на данните,
предоставени по служебен път от НСИ и данните, декларирани от кандидата. В
утвърдените указания по схемата изрично е вменена отговорност за верността на
финансовата информация, представена в подаденото заявление. Задължение на всеки
кандидат е да представи и докаже наличието на съответствие с поставените
изисквания и критерии, а задължение на административния орган да провери
наличието на съответствието на всяко проектно предложение с конкретните
критерии на етап допустимост от процедурата.
В случая, съдът счита, че правилно и
законосъобразно административният орган е приел, че жалбоподателят е недопустим
кандидат. Преценката по отношение на затрудненото положение се извършва на
равнище кандидат или на равнище група, когато кандидатът формира такава.
Преценката на обстоятелството дали групата, с която предприятието-кандидат
формира такава /ако е приложимо/, е „в затруднено положение“ се извършва спрямо
цялата група, тогава когато са представени необходимите финансови/счетоводни
отчети и е декларирано това обстоятелство. В представеното от жалбоподателя
заявление - формуляр за кандидатстване не е представена информация или
документи, въз основа на които да следва разглеждането му като част от група.
Задължение на всеки кандидат в процедурата е да представи и докаже наличието на
съответствие с поставените изисквания и критерии. Обстоятелството, че от
дружеството е направено запитване по установения за схемата ред, не променя
факта, че за да бъде извършена документална проверка на декларираните
обстоятелства за целите на схемата, то съответните обстоятелства е следвало да
бъдат декларирани в подадения формуляр за участие. Данни за това, че дружеството
е част от група, както и за финансовото състояние на свързаните дружества с
дружеството-кандидат е следвало да бъдат декларирани, представени при
кандидатстването за съответната безвъзмездна финансова помощ, за може да бъдат
проверени по оповестения ред - служебна проверка в НСИ. В случая в хода на
административното производство такива данни не са декларирани, нито са
представени необходимите документи за извършване на преценката за допустимост.
Такива не се представиха и в
съдебната фаза.
Както по-горе се каза жалбоподателят
твърди, че е част от група предприятия с общ едноличен собственик на капитала и
при преценката дали е предприятие в затруднено положение не са взети
показателите на ниво група, а само на предприятието - кандидат.
От друга страна министерството на
туризма , като админ. орган няма качеството на орган
по приходите и не разполага с възможност за извършване на проверки на
декларираните от кандидата данни, както и няма задължения да дава указания за
събиране на доказателства.
Проверката на условията за
допустимост се извършва от органа въз
основа на данните предоставени от НСИ , както и от кандидата, след като той е
бил запознат , по общия ред , с условията в указанията за кандидатстване по схемата.
Поради така изложеното, съдът приема
за обоснован извода на административния орган, че след като „ИНТЕЛЕКТ КООП“
ЕООД не е представило съответните документи, съобразно изискванията за
кандидатстване за отпускане на финансовата помощ, не са налице предпоставките
за нейното предоставяне и правилно административният орган е издал заповед за
отказ.
С оглед гореизложеното жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора и предвид
направеното искане, съдът намира, че на ответната страна следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на
100лв.
Водим от горното и на основание чл.
172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив , пети състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ИНТЕЛЕКТ КООП“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул.
„Константин Нунков“ № 13А, представлявано от
управителя Т.Г.Н.против Заповед № Т-РД-27-113 от 12.01.2022г. на Министъра на
туризма, с която е отхвърлено заявление №
BG-*********-2021-05-2627 и е отказано на дружеството предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по схема BG-*********-2021-05, обявена в
изпълнение на държавна помощ SA.100427 (2021/N) от 08.11.2021г. на основание
чл.112, ал.1 от Закона за държавния бюджет на Република България.
ОСЪЖДА „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Константин Нунков“ № 13А, представлявано от управителя Т.Г.Н.да
заплати на Министерство на туризма сумата от 100лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред
ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните.
Административен
съдия: