Решение по дело №260/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1490
Дата: 1 август 2022 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20227180700260
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№1490/1.8.2022г.

гр. Пловдив, 01, 08, 2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на седми юли, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СТОИЛ БОТЕВ

 при секретаря Станка Журналова, като разгледа административно дело № 260 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл. 8, ал.6 от Постановление № 393 от 22.11.2021г. на МС.

Жалбоподателят – „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Константин Нунков“ № 13А, представлявано от управителя Т.Г.Н.оспорва Заповед № Т-РД-27-113 от 12.01.2022г. на Министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление №  BG-*********-2021-05-2627 и е отказано на дружеството предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема BG-*********-2021-05, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.100427 (2021/N) от 08.11.2021г. на основание чл.112, ал.1 от Закона за държавния бюджет на Република България.

В жалбата, както и в писмена защита на юрк.С., се твърди неправилност и незаконосъобразност на оспорения акт и че същият е издаден в противоречие на разпоредбата на чл. 2, т. 18 от Общ регламент за групово освобождаване (ОРГ). С жалбата са представени формуляр за кандидатстване в СУНИ, електронно запитване и официален отговор от СУНИ, Заповед № Т-РД-27-113 от 12.01.2022г. на Министъра на туризма. Във връзка със същите се сочи, че административният орган незаконосъобразно е приложил цитираните от него нормативни текстове на Регламент №651/2014 като е извършил справка на неправилното предприятие, от което е налице пропуск да установи, че Централен кооперативен съюз  (едноличен собственик на капитала на дружеството-жалбоподател) не е в затруднено положение, предвид което „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД неправилно е определен като недопустим кандидат за предоставяне на финансовата помощ. Сочи се, че оспорваната заповед е неправилна и незаконосъобразна, постановена в противоречие с чл. 2, т. 18 от Общ регламент за групово освобождаване. Иска се оспореният акт да бъде отменен, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответникът - Министър на туризма, чрез процесуалния си представител, в писмено становище на л.144, поддържа, че жалбата е неоснователна и недоказана, тъй като законосъобразно е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото заявление от жалбоподателя, като след направена служебна справка в НСИ е установено, че към 31.12.2019г. предприятието-кандидат е „в затруднено положение“ по смисъла на общия регламент за групово освобождаване  по чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014г. на комисията. Оспорват се и твърденията на жалбоподателя, че установеното от страна на оценителната комисия „затруднено положение“ не е налице по отношение на него. Излагат се и подробни съображения в тази посока, като се претендират съдебни разноски и се прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

След като разгледа изложеното в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна на следното:

С Постановление № 393/2021г. на МС, обн. ДВ бр.99 от 26.11.2021г., са определени условията, критериите, реда и размера на средствата, които се предоставят на предприятия, упражняващи дейност в един от следните кодове по Класификацията на икономическите дейности /КИД 2008/ на Националния статистически институт 55, 56, 79, 82.3, 86, 90, 93, 96.04.

Със заповед № Т-РД-16-305/19.11.2021г. /л.102/ министърът на туризма е утвърдил Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по СХЕМА BG-*********-2021-05- Подкрепа на предприятия, упражняващи дейност в един от следните кодове по Класификацията на икономическите дейности /КИД 2008/ на Националния статистически институт 55, 56, 79, 82.3, 86, 90, 93, 96.04, ведно с оценителен лист - Приложение №1 /л.114/ и Инструкия за попълване на формуляра за кандидатстване /л.125/.

Представена е по делото Заповед №Т-РД-16-313/29.11.2021г. /л.27/, изм. със заповед № Т-РД-16-316/07.12.2021г. /л.35/ и заповеди № Т-РД-321/10.12.2021г. /л.37/, №Т-РД-16-329/23.12.2021г. /л.38/ и № Т-РД-16-331/29.12.2021г. /л.39/, на основание чл. 25, ал. 4 Закона за администрацията, чл. 8, ал. 1 от Постановление № 393/21г. на МС и т.11.1 от Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схема BG-*********-2021-05-Подкрепа на предприятия, упражняващи дейност в един от посочените кодове по КИД 2008, министърът на туризма е определил състава на оценителната комисия, която да разгледа и оцени подадените заявления по схемата, както и реда по който се извършва оценката на административното съответствие и допустимостта на заявленията. Съгласно т.III.1.b оценката на административното съответствие и допустимостта на всяко заявление се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас, която се документира чрез попълване на оценителен лист по т.1 за проверка на административно съответствие и допустимостта в СУНИ.

Не е спорно по делото, че жалбоподателят - „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД е подал формуляр за кандидатстване за предоставяне на финансовата помощ по горепосочената схема.

Констатира се от Оценителния лист, в колона - „Забележки“ отбелязване: „Не се допуска“ като е посочено, че предприятието попада в категорията на недопустимите кандидати, съгласно изискванията  на т. 2.5 (15 от нотификация на ЕК на Държавна помощ SA.100427 (2021/N) – България, чл.6, ал.1 т. 4 от Постановление № 393/2021г. на МС, критериите за допустимост на кандидатите по т. 6, подт. 6.4. от указанията  за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по схема G-*********-2021-05 и Критерий № 4 от група III.4 на Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение № 1 към Указанията за кандидатстване). Посочено е също така: „След направена служебна проверка в Националния статистически институт /НСИ/ е установено, че кандидатът е в затруднено положение към 31.12.2019г.“, както и че по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване-чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014 на Комисията, тъй като сумата на „Резерв от последващи оценки“, „Резерви“, „Натрупана печалба /загуба/ от минали години“ и „Текуща печалба /загуба/“ от Счетоводния баланс за 2019г. е отрицателна стойност: -566 хил. лева, която надвишава 50 % от сумата на „Записан капитал“ и „Премии от емисии“ от Счетоводния баланс за 2019г.: 5 хил. лв. /50% е 2,5 хил./. Заключението е, че предприятието - кандидат попада в категорията на недопустимите кандидати по процедурата и предложението му се отхвърля.

Приложена по делото е докладна записка с изх.№ Т-93-00-3786/30.12.2021г. от председателя на оценителната комисия /л.67/, с която е представил на министъра на туризма за одобрение Оценителен доклад за работата на комисията за разглеждане и оценка на съответствието на подадените заявления по схемата, списък на заявленията одобрени за финансиране, както и окончателно пропорционално разпределение на финансовия ресурс по схемата /Приложение №1/, списък на отхвърлените заявления /Приложение №2/, списък на дублиращите се заявления /Приложение №3/.

С обжалваната в настоящото производство заповед № Т-РД-27-113/12.01.2022г. министърът на туризма е отхвърлил заявление с вх.№ BG-*********-2021-05-2627 и е отказал на дружеството предоставяне на БФП по схема BG-*********-2021-05. В мотивите си административния орган е  приел, че с оглед установеното при извършената проверка на подаденото заявление и декларираните от дружеството данни, че то не отговаря на предварително обявените критерии за допустимост по т.6 „Допустими кандидати“, подт. 6.4 от Указанията за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по посочената схема, утвърдени със Заповед Т-РД-16-305/2021г. на министъра на туризма.

Съгласно представено с жалбата запитване и официален отговор от СУНИ във връзка с кандидатстването на жалбоподателят по схемата, е посочено от последния, че едноличен собственик на капитала на „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД е Централен кооперативен съюз (ЦКС), който е собственик и на други кооперативни търговски дружества, част от които с основна дейност хотелиерство и ресторантьорство. Посочено е, че групата на ЦКС и неговите дружества са голямо предприятие и като група не покрива критериите на предприятие в затруднено положение, като „част от предприятията в групата са малки предприятия и към 31.12.2019г. са в „затруднено положение“ по смисъла на ОРГО и като такива за кандидата е възникнал въпросът допустими ли са такива кандидати, които са малки и са част от групата и осъществяват дейност в сектор туризъм и ресторантьорство и дали в т.6 от формуляра за кандидатстване, при деклариране на условието „представляваното от мен предприятие (както и на ниво група към 31.12.2019г.) не е в затруднено положение…“ – трябва ли условието да бъде изпълнено както за самото предприятие – кандидат, така и за групата“. Видно от отговора, отделният кандидат за помощ, който е част от група, която попада в дефиницията за предприятие, по принцип отговаря на условията за помощ по ОРГО, ако групата, към която принадлежи, не е в затруднено положение, т.е. за дефиницията за предприятие в затруднено положение по чл.2 т.18 от ОРГО относимо е нивото на групата, а не на отделния кандидат за помощ.

По делото са представени от жалбоподателя справки за групата предприятия и справка за собствен капитал на ЦКС и предприятията, с които образува група към 31.12.2019г. /л.152-157/, на които писмени доказателства процесуалния представител на жалбоподателя се позовава в с.з. от 17.02.2022г., по отношение на твърдението си, че ЦКС като група не е в „затруднено положение“. От страна на ответника е направено оспорване по посочените писмени доказателства с възражение за недопустимост към спора, доколкото същите не са представени в процедурата по предоставяне на безвъзмездната финансова помощ.

По искане на жалбоподателя, съдът е задължил НСИ да представи справка по партидата на ЦКС за установяване на факта, че ЦКС като група от предприятия не е в „затруднено положение“ като в отговор на искането по делото е постъпило писмо вх. 13412/07.07.2022г. /л. 182/, с което председателя на НСИ уведомява съда, че не разполага с такава информация.

При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата против Заповед № Т-РД-27-113 от 12.01.2022г. на министъра на туризма е подадена от легитимирано лице, в законоустановения 14-дневен срок и против подлежащ на оспорване акт, поради което оспорването пред съда е допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 4 от Постановление № 393 от 22 ноември 2021г. на МС администратор на държавната помощ по чл. 9 от Закона за държавните помощи е министърът на туризма. Същият, съгласно чл. 8, ал. 3 от посоченото постановление, се произнася със заповед за одобрение или отказ от предоставяне на безвъзмездни средства в срок от 14 дни от представянето на протокола на оценителната комисия. В тази връзка, съдът намира оспорения акт за издаден от компетентен орган-министъра на туризма.

Актът е издаден в предвидената от закона писмена форма ,  съдържа фактическите и правни основания за издаването му, както и е съобразен с целта на закона.

С оспорваната заповед е отхвърлено проектното предложение на жалбоподателя и е отказано предоставяне на финансова помощ по схема BG-*********-2021-05, поради това, че предприятието - кандидат попада в категорията на недопустимите кандидати, съгласно изискванията т.2.5 /15/ от Нотификация на ЕК на Държавна помощ SA. 100427 /2021/N/- България, чл.6, ал.1, т.4 от ПМС № 393/21, т.6 „Допустими кандидати“, подт. 6.4 от Указанията и Критерий № 4 от Група III.4 на Критерии и методология за оценка на проектните предложения, предвид установеното след направена служебна проверка в НСИ, че кандидатът е в затруднено положение към 31.12.2019г. по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014 на Комисията, тъй като сумата на „Резерв от последващи оценки“, „Резерви“, „Натрупана печалба /загуба/ от минали години“ и „Текуща печалба /загуба/" от Счетоводния баланс за 2019г. е отрицателна стойност: -566 хил. лева, която надвишава 50 % от сумата на „Записан капитал“ и „Премии от емисии“ от Счетоводния баланс за 2019г.: 5 хил. лв. /50% е 2,5 хил./.

Жалбоподателят твърди, че този извод е незаконосъобразен, тъй като е част от група предприятия с общ едноличен собственик на капитала и при преценката дали е предприятие в затруднено положение не са взети показателите на ниво група, а само на предприятието - кандидат.

Спорът между страните касае тълкуване и прилагане на разпоредбата на чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014 за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от ДФЕС, предвид това, че жалбоподателят е част от група предприятия, с едноличният собственик на капитала ЦКС. В тази връзка, според твърденията на жалбоподателя, при преценката административният орган е извършил проверка единствено на финансовите показатели на дружеството-кандидат, без да вземе предвид данните на групата, към която дружеството принадлежи.

С оглед представените по делото доказателства, съдът намира, че утвърдената по съответния ред документация по процедурата по предоставяне на държавната помощ, в която са включени и условията за кандидатстване е със задължителен характер по отношение всички кандидати. В случая, съгласно оценителният лист, проверка на ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД е извършена от член на оценителната комисия, назначена от министъра на туризма, съгласно изискването на чл. 8 от Постановление № 393/22.12.2021г. на МС. Допустими кандидати от туристическия сектор по мярката са тези, които отговарят на изискванията на чл. 6, ал. 1 от посоченото постановление, съответно раздел 6. „Допустими кандидати" от утвърдените указания за предоставяне на безвъзмездни средства по схемата. В съответствие с предварително обявените критерии за административно съответствие и допустимост е установено, че по отношение подаденият от жалбоподателя формуляр за кандидатстване е налице административно съответствие, но в оценителния лист, колона – „Забележки“ е отбелязано, че „След направена служебна проверка в Националния статистически институт /НСИ/ е установено, че кандидатът е в затруднено положение към 31.12.2019г." по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, т. 18 от Регламент /ЕС/ № 651/2014 на Комисията, тъй като сумата на „Резерв от последващи оценки“, „Резерви“, „Натрупана печалба /загуба/ от минали години“ и „Текуща печалба /загуба/“ от Счетоводния баланс за 2019г. е отрицателна стойност: -566 хил. лева, която надвишава 50 % от сумата на „Записан капитал“ и „Премии от емисии“ от Счетоводния баланс за 2019г.: 5 хил. лв. /50% е 2,5 хил./. Заключението е, че предприятието - кандидат попада в категорията на недопустимите кандидати, съгласно Критерии и методология за оценка на проектните предложения по процедурата (Приложение 1 към Условията за кандидатстване) и проектното предложение се отхвърля. Тези констатации не се и оспорват от жалбоподателя, но същият сочи, че е част от групата ЦКС и кандидатства за отпускане на посочената финансова помощ, именно като част от тази група и като предприятие - кандидат на ниво група не е „в затруднено положение“ по смисъла на изискването по процедурата.

По отношение на декларацията за затруднено положение, кандидатът следва да декларира обстоятелства в посока на това, че представляваното от него предприятие /както и на ниво група/ към 31.12.2019г. не е в затруднено положение /по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл.2 т.18 от Регламент /ЕС/ №651/2014/, като в допълнителните разпоредби на Постановление №393/21г. на МС за целите на схемата за държавна помощ е дефинирано „предприятие в затруднено положение“.

Съдът намира, че жалбоподателят - „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД при кандидатстването си за отпускане на финансовата помощ не е декларирал данни на „ниво група за свързани предприятия“. Данни за дружествата, които са посочени в писмените доказателства представени в настоящото съдебно производство от страна на жалбоподателя, не са декларирани във формуляра за кандидатстване, при условие че кандидатът е запознат с изискванията на процедурата и сам е инициирал запитване до СУНИ по този въпрос и е получил посочения по-горе отговор. Според съда, данните относно това, че предприятието-кандидат е част от група е следвало да бъдат предоставени при кандидатстването за съответната безвъзмездна помощ, тъй като проверката на посоченото условие за допустимост се извършва въз основа на данните, предоставени по служебен път от НСИ и данните, декларирани от кандидата. В утвърдените указания по схемата изрично е вменена отговорност за верността на финансовата информация, представена в подаденото заявление. Задължение на всеки кандидат е да представи и докаже наличието на съответствие с поставените изисквания и критерии, а задължение на административния орган да провери наличието на съответствието на всяко проектно предложение с конкретните критерии на етап допустимост от процедурата.

В случая, съдът счита, че правилно и законосъобразно административният орган е приел, че жалбоподателят е недопустим кандидат. Преценката по отношение на затрудненото положение се извършва на равнище кандидат или на равнище група, когато кандидатът формира такава. Преценката на обстоятелството дали групата, с която предприятието-кандидат формира такава /ако е приложимо/, е „в затруднено положение“ се извършва спрямо цялата група, тогава когато са представени необходимите финансови/счетоводни отчети и е декларирано това обстоятелство. В представеното от жалбоподателя заявление - формуляр за кандидатстване не е представена информация или документи, въз основа на които да следва разглеждането му като част от група. Задължение на всеки кандидат в процедурата е да представи и докаже наличието на съответствие с поставените изисквания и критерии. Обстоятелството, че от дружеството е направено запитване по установения за схемата ред, не променя факта, че за да бъде извършена документална проверка на декларираните обстоятелства за целите на схемата, то съответните обстоятелства е следвало да бъдат декларирани в подадения формуляр за участие. Данни за това, че дружеството е част от група, както и за финансовото състояние на свързаните дружества с дружеството-кандидат е следвало да бъдат декларирани, представени при кандидатстването за съответната безвъзмездна финансова помощ, за може да бъдат проверени по оповестения ред - служебна проверка в НСИ. В случая в хода на административното производство такива данни не са декларирани, нито са представени необходимите документи за извършване на преценката за допустимост.

Такива не се представиха и в съдебната фаза.

Както по-горе се каза жалбоподателят твърди, че е част от група предприятия с общ едноличен собственик на капитала и при преценката дали е предприятие в затруднено положение не са взети показателите на ниво група, а само на предприятието - кандидат.

От друга страна министерството на туризма , като админ. орган няма качеството на орган по приходите и не разполага с възможност за извършване на проверки на декларираните от кандидата данни, както и няма задължения да дава указания за събиране на доказателства.

Проверката на условията за допустимост се извършва  от органа въз основа на данните предоставени от НСИ , както и от кандидата, след като той е бил запознат , по общия ред , с условията в указанията  за кандидатстване по схемата. 

Поради така изложеното, съдът приема за обоснован извода на административния орган, че след като „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД не е представило съответните документи, съобразно изискванията за кандидатстване за отпускане на финансовата помощ, не са налице предпоставките за нейното предоставяне и правилно административният орган е издал заповед за отказ.

С оглед гореизложеното жалбата като  неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и предвид направеното искане, съдът намира, че на ответната страна следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив , пети състав

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Константин Нунков“ № 13А, представлявано от управителя Т.Г.Н.против Заповед № Т-РД-27-113 от 12.01.2022г. на Министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление №  BG-*********-2021-05-2627 и е отказано на дружеството предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема BG-*********-2021-05, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.100427 (2021/N) от 08.11.2021г. на основание чл.112, ал.1 от Закона за държавния бюджет на Република България.

ОСЪЖДА „ИНТЕЛЕКТ КООП“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Константин Нунков“ № 13А, представлявано от управителя Т.Г.Н.да заплати на Министерство на туризма сумата от 100лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните.

                                                 Административен съдия: