Решение по дело №36/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 май 2019 г. (в сила от 13 август 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700036
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 91

 

гр. Сливен, 22. 05. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на втори май, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

             

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря РАДОСТИНА ЖЕЛЕВА, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 36 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Ж.С.Г. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 01-6500/206 от 16.01.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, с което оспорващата е уведомена за оторизирана субсидия в размер на 0 лева.

            В жалбата си оспорващата твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: оспореният акт не е мотивиран; към датата на подаване на заявлението всички заявени площи са попадали в териториите за подпомагане по Наредба № 7 от 24.02.2015 г.; оспорващата е изпълнила условията на чл. 34 от Наредбата; Методиката, на която се е позовал административният орган, е утвърдена след подаване на заявлението за подпомагане. Моли оспореният акт да бъде отменен.

В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ - София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена и излага съображения за законосъобразност на оспорения акт. Счита, че отказът за финансово подпомагане е правилен, тъй като при стартиране на административните проверки е установено, че от референтната площ – 293,40 ха, едва 139,09 ха са засети с есенни зърнено-житни култури, или 47 % спрямо общата одобрена площ по направлението, с което е налице неизпълнение на базово изискване по чл. 34, т. 1 от Наредба № 7 / 2015 г. и плащането е редуцирано със 100 %. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващата Ж.С.Г. е регистрирана с Уникален регистрационен номер /УРН/ ****** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2015 г. е подала Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/: *********, като една от заявените мерки за подпомагане е мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г. – направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“. Към заявлението са приложени: Таблица на използваните парцели 2015 г., Декларации, карти на съответните блокове на земеделското стопанство.

На 16.01.2019 г. е издаден оспореният в настоящото производство административен акт – Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 01-6500/206 от 16.01.2019 г. С процесния акт оспорващата Ж.Г. е уведомена за оторизирана субсидия по мярката в размер на 0 лева. В акта е посочено, че: общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез ИСАК след извършването на задължителни административни и/или проверки на място /съгласно чл. 37 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ на данните в подаденото заявление; тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни във връзка с чл. 54 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014– 2020 г.; за декларираните в заявлението за подпомагане за 2015 г. площи по мярка 10, направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, 2015 г. е първа година от поетия от кандидата агроекологичен ангажимент по направлението. Отразено е, че ДФЗ – РА отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане в площи, представляващи три броя парцели, за които в таблица се съдържат данни, че от декларираните три парцели с обща площ 4,75 ха, установената обща площ на парцелите е 4,71 ха, а недопустимата обща площ на тези парцели е 0,04 ха. Във втора таблица се съдържат следните данни: Заявена площ за участие– 139,09 ха /колона 2/; Установена /определена/ площ – 139,07 ха /колона 3/; Санкционирана площ – 0 ха /колона 6/; Оторизирана площ за изчисление на субсидия – 139,09 ха /колона 7/; Намаления и редукции на субсидията за неспазване на базови изисквания – 0 лева /колона 8/; Намаления и редукции на субсидията за неспазени изисквания за управление – 22195,11 лева /колона 9/; Оторизирана сума – 0 лева /колона 17/. В пояснителен текст относно колона 9 е посочено, че: неспазените изисквания за управление на заявената от кандидата агроекологична дейност са били установени чрез извършени административни проверки, проверки въз основа на предоставената информация на ДФЗ – РА от външни институции, съгласно чл. 54 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., както и чрез проверка на място от Технически инспекторат към Разплащателната агенция; в контролния лист от извършената проверка на място са посочени конкретните неспазени изисквания за управление; за резултатите от проверката на място и за изискванията за управление, които не са били спазени, кандидатът е уведомен с уведомително писмо; за неспазените изисквания за управление на заявената от кандидата агроекологична дейност се налагат намаления, съгласно раздел VI „Намаления при неспазване на изискванията по управление за направленията от м. 10 „Агроекология и климат“ от Методика за намаляване и отказване на агроекологичните плащания, утвърдена със Заповед № РД 09-118 от 11.03.2016 г., изменена със Заповед № РД 09-441 от 22.06.2016 г., издадени от Министъра на земеделието и храните, на основание чл. 16 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. Неразделна част от оспорения акт са и: Таблица № 1 – Оторизирани суми /в лева/ и Таблица № 2 – Извършени плащания /в лева/, видно от които по Направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ исканата сума е 22195,11 лева, оторизираната сума е 0 лева, изплатената сума е 0 лева.

Оспореният акт е издаден от З. и. д.на ДФЗ– София, П. С..

С Решение по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г. на Управителния съвет /УС/ на ДФЗ - София, П. Д. С. е избрана за з.и.д.на ДФЗ.

Със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП, чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ и Решение на УС на ДФЗ по т. 6.2. от Протокол № 114 от 15.06.2017 г., на П. Д. С. – з. и.д.на ДФЗ, са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания /т. 1 от Заповедта/.

По делото е представена Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 10Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г., утвърдена със Заповед № РД 09-118 от 11.03.2016 г., изменена със Заповед № РД 09-441 от 22.06.2016 г., издадени от Министъра на земеделието и храните. Заповедите са издадени на основание чл. 16 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014– 2020 г. В заповедта за утвърждаване на Методиката е разпоредено същата да се прилага за заявления, подадени през кампания 2015 г.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Оспореният акт е издаден в писмена форма, но е немотивиран, което обуславя неговата незаконосъобразност – основание за отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат, както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който се намира в административната преписка.

В разглеждания случай административният орган не е посочил фактически и правни основания за издаването на акта. В уведомителното писмо няма конкретни мотиви относно материалноправните основания за отказ от финансово подпомагане. В оспорения акт се съдържат две таблици с различни площи, като е налице неяснота каква е връзката между площите по тези таблици. В първата таблица са посочени декларирани за подпомагане площи в общ размер 4,75 ха и съответно установена обща площ 4,71 ха, и недопустима обща площ 0,04 ха. А във втората таблица са посочени заявени за подпомагане площи в размер на 139,09 ха и съответно установена площ 139,07 ха, санкционирана площ – 0 ха, и оторизирана площ за изчисление на субсидия 139,09 ха. Евентуалните фактически основания не могат да се извлекат и от съдържанието на колона 9 от втората таблица. В тази колона е отразен размер в лева за неспазени изисквания за управление. Но не е изложено въз основа на какви обстоятелства органът приема, че са налице неспазени изисквания за управление. Не са посочени и конкретните изисквания за управление, които не са спазени от кандидата. В пояснителния текст към колона 9  е изброено, че неспазените изисквания за управление са били установени чрез извършени административни проверки, проверки въз основа на предоставена информация на ДФЗ – РА от външни институции, както и чрез проверка на място, за която в контролния лист са посочени неспазени изисквания за управление. Липсва конкретизиране въз основа на кои от изброените процедури са били установени неспазени изисквания за управление. Липсват и представени доказателства в тази насока. В посочения пояснителен текст е отразено, че за резултатите от проверката на място и за изискванията за управление, които не са били спазени, кандидатът е уведомен с уведомително писмо. В административната преписка и в приетите по делото доказателства не се съдържа уведомително писмо с такова съдържание. Фактически основания за процесния отказ не се съдържат и в цитираната в акта Методика. Извършеното позоваване на раздел VI от Методиката не може да преодолее липсата на фактически основания. В тази част от Методиката няма разпоредби относно намаленията, които се налагат за неспазени изисквания за управление по процесното направление. Не са изложени и правни основания за издаване на акта. Посочените в акта разпоредби на чл. 30 от ЗПЗП, чл. 37 от ЗПЗП и чл. 54 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014– 2020 г., регламентират съответно: създаването и съдържанието на ИСАК, и създаването и поддържането на електронна система с данни за извършени през текущата година проверки. Не би могло да се приеме, че мотивите към акта се съдържат в представената по делото административна преписка, тъй като в преписката липсват документи с такова съдържание. Посочването на фактическите обстоятелства, обуславящи издаването на административния акт, е абсолютно условие за законосъобразност на същия. Неизпълнението на това законово вменено задължение води до немотивираност на оспореното уведомително писмо. Ето защо съдът намира, че оспореният акт е немотивиран, а немотивираността препятства упражняването на съдебен контрол и е самостоятелно  основание  за  отмяна  на  оспорения акт, с оглед разпоредбата на чл. 146, т. 2 от АПК.

Оспореният административен акт е издаден и в противоречие с материалния закон. С Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. са уредени условията и редът за прилагане на мярката. Едно от направленията, в които се предоставя подпомагане, е направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, което е заявено за подпомагане от кандидата Г.. Изискванията за управление на агроекологичните дейности по процесното направление са регламентирани в Глава шеста, Раздел I „Общи изисквания“ и Раздел III „Поддържане на местообитанията на защитени видове зимуващи гъски и Ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ от цитираната Наредба. По делото не са представени доказателства за установено неспазване от кандидата, както на общите изисквания за управление, така и на специфичните изисквания за управление по направлението. В хода на съдебното дирене е представено Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. с Изх. № 02-200-6500/1297 от 19.05.2016 г. по описа на ДФЗ – София, с което оспорващата Ж.Г. е уведомена, че одобрените за участие площи по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ от мярка 10 са 293,40 ха, а неодобрените за участие площи по направлението са 15,49 ха. Уведомителното писмо е обжалвано от Г. по административен ред с възражение от 08.06.2016 г. По-горестоящият административен орган– Министъра на земеделието, храните и горите, се е произнесъл след изтичане на предвидения за това в закона срок със Заповед № РД 20-404 от 06.11.2018 г., с която подаденото от Г. възражение е оставено без уважение. При тези обстоятелства и въз основа на Тълкувателно решение № 6 от 30.06.2015 г. по т. д. № 4/2013 г. на ВАС ОСС, І и ІІ колегия, следва да се приеме, че горепосоченото Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярката е влязъл в сила административен акт. С този акт одобрените за участие площи по процесното направление са 293,40 ха. А в оспорения в настоящото производство административен акт, в една от таблиците, е посочена заявена площ за участие по направлението 139,09 ха. Не е ясно по какви причини вместо одобрените за участие площи по процесното направление в размер на 293,40 ха, в оспорения акт е посочена заявена площ в размер на 139,09 ха. Ето защо, представеното хода на съдебното дирене Уведомителното писмо от 19.05.2016 г. не обосновава тезата на административния орган за правилност на отказа за финансово подпомагане с процесния акт. Липсата на доказателства за установено неспазване от кандидата на изискванията за управление по направлението, регламентирани в  Наредба № 7 от 24.02.2015 г., води до незаконосъобразност на оспореното уведомително писмо и представлява самостоятелно основание за отмяна, поради нарушение на материалния закон.

 За пълнота съдът намира за необходимо да посочи, че волята на административния орган следва да бъде ясно изразена в административния акт или в други документи, съдържащи се в преписката, към които актът препраща. Волята на административния орган не следва да бъде изяснявана в съдебното производство по оспорване на административния акт чрез въвеждане на нови фактически и правни основания – такива, които не са включени нито в акта, нито в преписката по издаването му. В тази връзка не се споделя тезата на административния орган, заявена чрез процесуалния му представител в съдебно заседание, че оспореният акт е законосъобразен, тъй като от референтната площ били засети с есенни зърнено-житни култури 47 %, с което било налице неизпълнение на базово изискване по чл. 34, т. 1 от Наредба № 7 / 2015 г. В оспореното уведомително писмо и в документите по административната преписка липсва такава констатация. Разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК ограничава съдебното установяване само относно онези факти, които са обективирани във фактическото основание на оспорения акт. Административният орган следва да посочи всички фактически и правни основания за издаването на акта си в съдържанието на самия акт или в друг документ, към който актът препраща и който се намира се в административната преписка. Недопустимо е мотивите да се допълват впоследствие със съображения, които не се съдържат в акта или в документи от административната преписка, към които актът препраща.

По изложените съображения,  оспореният акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.  

С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания по прилагането на закона.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е основателна. Общият размер на действително направените от оспорващата разноски по делото е 921,95 лева, от които: 221,95 лева – платена държавна такса, и 700 лева– договорено и внесено адвокатско възнаграждение. С оглед възражението на административния орган за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът счита, че заплатеното от оспорващата възнаграждение за адвокат не е прекомерно. Същото е в размер под минимално предвидения такъв в нормата на чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което платеното адвокатско възнаграждение следва да бъде присъдено в пълен размер. По тези съображения, ДФЗ следва да бъде осъден да заплати на оспорващата направените от нея по делото разноски в общ размер на 921,95 лева.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ж.С.Г. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***,  Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2015 г. с Изх. № 01-6500/206 от 16.01.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София.

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне по подаденото от Ж.С.Г. Заявление за подпомагане с УИН: ********* и Приложение за кандидатстване по мярка 10 от ПРСР 2014 – 2020 г. за кампания 2015 г., в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” да заплати на Ж.С.Г. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, сумата от 921,95 /деветстотин двадесет и един лева и деветдесет и пет стотинки/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                              АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: