Р Е Ш Е Н И Е № 701
Град Пловдив,
20.04.2022
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД-ПЛОВДИВ, Х състав, в
открито заседание на дванадесети април
през две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЯНКО АНГЕЛОВ
при секретаря ПОЛИНА
ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдията ЯНКО АНГЕЛОВ
административно дело № 305 по описа за 2022 година и взе предвид
следното:
Производството
е по чл. 256 от АПК, във вр. с чл. 15 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Делото
е образувано по искова молба от Г. И. Й., с ЕГН **********, с адрес: ***, с
която се оспорва бездействие на Кмета на Община Брезово по задължението му, произтичащо
от чл. 15б, ал. 3 от ЗДОИ във вр. с Решение №54 от 01.02.2019 г. на Министерски съвет, с
което е приет Списък с набори от данни по приоритетни области, които да се
публикуват в отворен формат на портала за отворени данни. Обосновава се
твърдение, че на официалната страница на Община Брезово липсва сочената информация
и ответната страна, не е изпълнила задължението си по чл.15, ал.1 и ал.4 от
ЗДОИ да публикува на портала за отворени данни, поддържан от Държавна агенция
"Електронно управление“ данните посочени от т.9 до т.20 в Приложение № 1.1
към т.1 от Решение №54 от 01.02.2019 г.
на Министерски съвет за приемане на Списък с набори от данни по приоритетни
области, които да се публикуват в отворен формат на портала за отворени данни
по чл.15г от ЗДОИ.
Претендират
се разноски в производството.
В
съдебно заседание, ищецът, редовно и своевременно призован, не се явява. В
писмени бележки, чрез упълномощен адв. И.Й. поддържа исковата молба на
посочените в същата основания и моли съда да я уважи. Претендира за направените
по делото разноски.
В
съдебно заседание ответникът, редовно и своевременно призован, не се явява и не
изпраща представител. Не изразява и становище по исковата молба.
От
събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:
Исковата
молба е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна. На основание чл.15г, ал.3 и чл.41а, ал.5 от
ЗДОИ, с ПМС № 147 от 20.06.2016 г. Министерски съвет на Република България е приел
Наредба за стандартните условия за повторно използване на информация от
обществения сектор и за нейното използване в отворен формата. Наредбата е
обнародвана в ДВ бр.48 от 24.06.2016 г. като с разпоредбата на чл.9, ал.1 са
задължени организациите от обществения сектор да създават, поддържат,
актуализират и публикуват в профила си в Портала за отворени данни, набори от
данни и метаданни към тях, определени по реда на чл.15б от ЗДОИ. Нормативното
задължение на специалния закон не е изпълнено от страна ответника в настоящото
съдебно производство, поради което основателно в жалбата се твърди бездействие
на административен орган, с което се засягат законни интереси на ищцовата
страна. Задължението на Кмета на Община Брезово
произтича пряко от закона, и искането за преустановяване на фактическото
бездействие не е обвързано със срок. Производството по чл. 256, ал. 1 от АПК е
исково с предмет – претендирано изискуемо притезание за дължимо от органа по
силата на закона фактическо действие. Наличието или не на задължение за
действие, произтичащо пряко от нормативен акт е материалноправната предпоставка
за основателност на иска. Както се отбеляза по – горе, в настоящото съдебно
производство, не се ангажираха доказателства, че в законоустановения срок на
интернет – страницата на Община Брезово
е била публикувана информация на портала за отворени данни, поддържан от
Държавна агенция "Електронно управление“ данните посочени от т.9 до т.20 в
Приложение № 1.1 към т.1 от Решение №54
от 01.02.2019 г. на Министерски съвет за приемане на Списък с набори от
данни по приоритетни области, които да се публикуват в отворен формат на
портала за отворени данни по чл.15г от ЗДОИ.
Производството по реда на чл. 256, ал. 1 и ал.
2 от АПК (Изм. – ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), дава
възможност за защита на гражданите и организациите срещу бездействието на
администрацията, когато органите са задължени да извършат предписани от закона
или подзаконов нормативен акт фактически действия. В хипотезата по ал. 1 на чл.
256 от АПК административният орган следва да бездейства и да не изпълнява свое
задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, а в хипотезата по ал. 2 на
нормата следва да е сезиран с искане да извърши фактически действия, които е
длъжен да извърши по силата на закон, но в продължение на 14 дни бездейства.
Следователно, предпоставка за допустимостта на оспорването по чл. 256, ал. 1 от АПК е наличието на бездействие на административния орган по задължение,
произтичащо пряко от нормативен акт, както и наличие на правен интерес от
търсената защита, изразен в нарушени или застрашени права, свободи и интереси
на ищеца, като целта е това нарушение да бъде преустановено и да се извърши
предписаното от закона действие. По делото не са ангажирани доказателства,
въпреки указанието за това, че са приети действия за преустановяване на
твърдяното от ищеца бездействие. Това обуславя извода за
наличие на незаконосъобразно бездействие от страна на ответника в
производството. Това налага уважаване на
иска, като с оглед изхода на делото, на същия се присъдят и сторените по делото
разноски. Същите възлизат общо на 510 лв. (петстотин и десет) лева, от които 10лв.
(десет) лева внесена държавна такса и 500лв. (петстотин) лева заплатено в брой
адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 01.02.2022
г. и следва да се възложат в тежест на ответника.
Водим
от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Кмета на Община Брезово да прекрати
незаконосъобразното бездействие, като публикува информация на портала за отворени данни, поддържан от
Държавна агенция "Електронно управление“ данните посочени от т.9 до т.20 в
Приложение № 1.1 към т.1 от Решение №54
от 01.02.2019 г. на Министерски съвет за приемане на Списък с набори от
данни по приоритетни области, които да се публикуват в отворен формат на
портала за отворени данни по чл.15г от ЗДОИ, като задължава органа да
предприеме действия по отстраняване на пропуските в едномесечен срок от влизане
в сила на настоящото съдебно решение.
ОСЪЖДА Община Брезово да заплати на Г. И. Й., с
ЕГН **********, с адрес: ***, разноските по делото в размер на 510, 00 (петстотин
и десет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване
в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от
същото, пред Върховния Административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: