Р Е Ш Е Н И Е
№
Гр.
Добрич 10.07.2013г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият
районен съд, наказателна колегия-ХVІІ
състав, в публичното заседание на четиринадесети юни две хиляди и тринадесета година, в състав:
Председател : Ромео Симеонов
При участието
на секретаря Т.Д., разгледа докладваното от Съдията НАХД № 589 по описа на
Добричкия районен съд за 2013г. и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството
е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на З.И.М. в качеството и на представляващ ЕТ“***.” с ЕИК *** седалище гр.*** срещу НП №34/19.03.2013г., издадено от д-р А.
Й. Щ.-Директор на Регионална здравна инспекция гр.Добрич , с което на
едноличния търговец за нарушение по чл.56
ал.1 и на осн.чл. 218 ал.3 от Закона за здравето му е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лв. В жалбата се поддържа, че
наказателното постановление е
незаконосъобразно и неправилно и се моли за неговата отмяна .
В
съдебно заседание жалбоподателя не се явява, представлява се от адв. В.Й.-ДАК.
Въззиваемата страна счита жалбата за
неоснователна, а наказателното постановление – за законосъобразно.
Добричкият
районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата на страните,
намира за установено следното:
Жалбата
е допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен срок.
Независимо
от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка
обжалваното наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната
проверка и констатира следното:
Жалбата
е основателна.
В
административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения.
АУАН е
съставен в присъствие на двама свидетели
и нарушителя,съдържа реквизитите по чл.42 от ЗАНН . НП е издадено в рамките на
преклузивния срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН , от компетентния
административно-наказващ орган.Възраженията в жалбата на жалбоподателя относно
нередовност при връчването му са АУАН са неоснователни.Тези нарушения не
са с характер съществени:той е запознат
с констатираното в него и е имал възможност в пълна степен да развие и упражни
правото си на защита,което в най-пълна степен се реализира в съдебното
производство.
От
събраните по делото гласни доказателства от се установи,че жалбоподателя е
депозирал писмени възражения/л.7/ в законоустановения преклузивен срок относно
фактите по нарушението,които не са взети предвид от АНО.
По
отношение на приложимия материален закон, съдът съобрази следното:
На 08.01.2013 г. е извършена проверка от служители на РЗИ гр.Добрич в обект кафе-аперитив „**” в гр.Добрич ж.к..”**
стопанисван от ЕТ”** и съставен Констативен протокол-л.6.Впоследствие е
съставен АУАН №18/09.01.2013г.,въз основа на който е издадено атакуваното НП.
В описателната част на АУАН и
издаденото въз основа на него НП е констатирано,че:” Констатира се
тютюнопушене.не са предприети ефективни мерки за спазване на забраната съгласно
изискванията на чл.56 ал.1 от ЗЗ”-формулиран по този начин текст на нарушение в
Закона за здравето няма.
Въз основа на акта е издадено атакуваното с
жалбата Наказателно постановление № 34 от 19.03.2013 г. за санкциониране на едноличния търговец за твърдяното нарушение, с което, на основание
чл. 218 ал.3 от Закона за здравето му е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лв.
за нарушение на чл. 56 ал. 1 от ЗЗ. В наказателното постановление
административно-наказващият орган на практика е възприел фактическата
обстановка, установена по време на проверката,
като е квалифицирал словесно и правно технически деянието, като нарушение по
чл.56 ал.1 от ЗЗ.
От показанията на актосъставителката и
свидетелката при констатиране на твърдяното нарушение,се установява,че
тютюнопушенето в заведението се осъществявало от клиенти на заведението,които
не са установени поименно,тъй като са се държали агресивно , с проверяващите не
е имало полицай.Твърди се,че по масите
не е имало пепелници.
Допуснатите до разпит в с.з. при
условията на водене снвидетели Д.Р. и Т. З. твърдят,че в заведението има
забранителни табели и по масите няма поставени пепелници,а част от клиентите са
пушели електронни цигари.
С оглед констатираното от контролните органи се касае за извършени
административни нарушения от клиентите на заведението, които са осъществявали
тютюнопушене на закрито обществено място.Административната отговорност съгласно чл.24 ал.1 от ЗАНН е лична
Процесуалните изисквания при
издаване на АУАН и НП са императивни . Съгласно изискванията на чл. 42 т. 4,
5 и 7 от ЗАНН, акта следва да съдържа
точно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено,
законните разпоредби, които са нарушени, имената и точните адреси на
свидетелите. Съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1 т. 5 от ЗАНН, НП следва да
съдържа описание на нарушението, дата и място на извършване, обстоятелствата, при които е
извършено, както и доказателствата, които го потвърждават. Видно от
представената и приета по делото адм.
преписка, както в АН ,така и в НП е налице само и единствено констатация, че в
проверявания обект- кафе –клуб „М. „ на
процесната дата в заведението се допуска тютюнопушене. Така изложената
фактическа обстановка сама по себе си , не води до извода за осъществен състав
на адм. нарушение по реда на чл. 56 ,ал. 1 от ЗЗ от лицето, чиято
административнонаказателна отговорност е
ангажирана. Нещо повече, лицето чиято отговорност е ангажирана за нарушение по реда
на чл. 56, ал. 1 от ЗЗ е било на работа на процесната дата, в качеството на
барман. Видно от показанията на свидетелите, установява се, че самите контролни
органи извършили проверката нямат правомощията да прекратяват установените
нарушения, да забраняват на клиенти да пушат ,а в процесния случай и да
изискват документи за съставяне на актове на явни нарушители по реда на чл. 56,
ал. 1 от ЗЗ, каквито са били установени в обекта.
Разпоредбата на чл. 56, ал.1 от Закона за здравето налага забрана за тютюнопушене на обществени места. Нормата на чл. 218, ал. 1 от Закона за здравето предвижда санкция за лицата, които нарушават посочената забрана. Нарушението, вменено във вина на въззивника е за това, че като управител на въпросното заведение не е предприел ефективни мерки за спазване на забраната съгласно изискванията на чл.56 ал.1 от ЗЗ.Какви обаче следва да бъдат тези мерки не е указано нито в закона,нито от контролните органи. Съобразно събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства, следва да се приеме, че жалбоподателя е осъществил нарушение чрез бездействие - не е предприел мерки, доколкото свидетелските показания не излагат възприятия за активно съставомерно поведение от негова страна - по делото нито се твърди, нито се установява въззивникът да е пушил цигари в проверявания обект. Неупражняването на необходимия контрол от негова страна, като изпълнително деяние, в причинна връзка с настъпилия противоправен резултат, от друга страна се отнася към обективната страна на допустителството, като форма на изпълнителна дейност. Съгласно чл. 10 от ЗАНН обаче, допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответен закон или указ, каквато изрична разпоредба в Закона за здравето не съществува по отношение нормата на чл. 56, ал.1 .
Принципно положение предвидено в
чл.10 от ЗАНН е , че допустителите се наказват само в случаите, предвидени в
закон или указ. Допустителството се
изразява в непротивопоставяне на извършването на административно нарушение, но
само, ако деецът е бил правно задължен да стори това. В конкретния случай не е
предвиден състав за допустителство.Следва също така да се отбележи,че в
предвидените в ЗАНН случаи на допустителство административно наказание се
налага само на физически лица с административно наказание „глоба”. ЮЛ е
невъзможно да бъдат санкционирани за това.
Посоченото процесуално нарушение
е съществено,води до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя , няма
възможност то да бъде санирано в хода на производството и представлява
самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление .
Водим
от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ НП №34/19.03.2013г., издадено от д-р А. Й.Щ.-Директор
на Регионална здравна инспекция гр.Добрич , с което на ЕТ“***.” с ЕИК***седалище гр.Добрич ул.”***
представлявано от З.И.М. с ЕГН********** за нарушение по чл.56 ал.1 и на осн.чл. 218 ал.3 от Закона за здравето му е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лв.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПрК пред Добричкия
административен съд в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Районен съдия:
/Р.Симеонов
/