Решение по дело №1634/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 859
Дата: 28 юни 2022 г.
Съдия: Евгения Иванова Баева
Дело: 20217050701634
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

          /28.06. 2022 година, гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, IV СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и седми май през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА

 

при секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 1634 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите отАдминистративнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 93, ал. 10 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).

Производството е образувано по жалбите на Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“ със седалище гр. Девня и Община Девня, срещу Решение № ВА–96-/ПР/2021/07.07.2021 година на Директора на Регионална инспекция по околната среда и води (РИОСВ) - Варна, с което е решено да не се извърши оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционно предложение (ИП) „Изграждане на необходимото оборудване за нарязване на производствени и предварително обработени фракции от отпадъци, разрешени за оползотворяване в пещ 7 към Инсталация за производство на циментов клинкер“, „Обособяване на нова площадка за приемане с железопътен (ЖП) транспорт и съхранение на алтернативни горива“ и „Реконструкция и модернизация на система за подаване на алтернативни горива към пещ 7 на Инсталация за производство на циментов клинкер“ в поземлен имот (ПИ) с идентификатор № 20482.305.87 по Кадастралната карта и кадастралния регистър (КККР) на гр. Девня, община Девня, област Варна с инвеститор „Девня цимент“ АД със седалище и адрес на управление гр. Девня.

Жалбоподателят Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“ - Девня твърди, че решението е постановено при допуснати съществени процесуални нарушения, неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Твърди, че алтернативното гориво от отпадъци притежава нови характеристики, в резултат на които изгарянето му ще се отрази негативно върху околната среда. Твърди, че предвидената реконструкция на системата за подаване на алтернативни горива, която предвижда новите елементи от системата да допълват подаването на гориво с поток от отпадъци за изгаряне от 1 до 20 т/час, представлява изменение на вече одобреното предложение, поради което извършването на оценка на въздействието върху околната среда е задължително. Твърди, че дейностите, предмет на ИП, попадат в т.10.1 от Приложение № 1 към чл. 92, т. 1 от ЗООС. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение и да върне административната преписка на административния орган със задължителни указания за извършване на оценка за въздействието на предложението върху околната среда.

Жалбоподателят Община Девня твърди, че решението е постановено при допуснати съществени процесуални нарушения, неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Твърди, че горивото, което ще се реже и съхранява в обекта, предмет на инвестиционното предложение, ще промени значително процеса на горене в горивната камера, поради което следва да се приеме, че са налице предпоставките по чл. 93, ал. 1, т. 2 от ЗООС. Твърди, че ИП попада в обхвата на т.10.1 от Приложение № 1 към чл. 92, т. 1 от ЗООС и подлежи на задължителна оценка на въздействието върху околната среда. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение и да върне административната преписка на органа със задължителни указания за извършване на оценка за въздействието на предложението върху околната среда.

В съдебно заседание жалбоподателите, чрез процесуални представители, поддържат жалбите. Претендират направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски. В писмено становище от 14.06.2022 година Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“ – Девня излага подробните си съображения за незаконосъобразност на оспореното решение.

Ответникът – Директорът на РИОСВ – Варна, чрез процесуален представител, оспорва жалбите. Твърди, че оспореното решение е издадено при спазване на процесуалните правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта му. Твърди, че в дадените становища от компетентните органи са категорични, че ИП няма да окаже негативно въздействие върху околната среда. Твърди, че в даденото от Изпълнителна агенция по околната среда и водите становище се съдържа заключение, че ИП отговаря на най-добрите налични техники. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна – „Девня цимент“ АД, чрез процесуален представител, оспорва жалбите. Твърди, че решението е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроцесуалните правила, правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта му. Твърди, че ИП не попада в обхвата на т.10.1 от Приложение № 1 към чл. 92, т. 1 от ЗООС, поради което не е необходимо извършването на оценка за въздействието върху околната среда. Твърди, че промени в горивния процес не са налице, поради което твърдението за замърсяване на околната среда е неоснователно. Твърди, че ИП отговаря на най-добрите налични техники. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбите.

Представителят на Окръжна прокуратура - Варна дава заключение за основателност на жалбите. Твърди, че обжалваното решение не е мотивирано. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение и да върне административната преписка на органа за постановяване на решение, с което да извърши оценка за въздействието на ИП върху околната среда.

Съдът след преценка на събраните в хода на административното и съдебното производство писмени документи приема за установено от фактическа страна и правна страна следното:

Административното производство е започнало по инициатива на „Девня цимент“ АД със седалище и адрес на управление. С Уведомление с вх. № 28-00-2733/А5/12.05.2020 година (л.53-60 от административната преписка (АП)) „Девня цимент“ АД е уведомило Директора на РИОСВ-Варна, че има ИП предложение с предмет : „Изграждане на необходимото оборудване за нарязване на производствени и предварително обработени фракции от отпадъци, разрешени за оползотворяване в пещ 7 към Инсталация за производство на циментов клинкер“, „Обособяване на нова площадка за приемане с железопътен (ЖП) транспорт и съхранение на алтернативни горива“ и „Реконструкция и модернизация на система за подаване на алтернативни горива към пещ 7 на Инсталация за производство на циментов клинкер“ в поземлен имот (ПИ) с идентификатор № 20482.305.87 по Кадастралната карта и кадастралния регистър (КККР) на гр. Девня, община Девня, област Варна. В уведомлението е посочено, че е предвидено изграждането на допълнителни съоръжения за подаване на алтернативни горива, които да работят заедно със съществуващите, като по този начин се цели захранване на калцинатор с до 100 % алтернативни горива и смесване на различни по вид алтернативни горива – неопасни отпадъци (RDF/SRF, ИУГ) и биомаса, в съотношения, съобразно техническите спецификации на пещта. В уведомлението е посочено, че на етап 1 ще бъдат изградени две съоръжения за прием на алтернативни горива, които представляват стоманени кутии; две клетки за съхранение, които представляват стоманобетонни кутии; сепарираща система – затворен дизайн, без прах, състояща се от магнитно-индукционен сепаратор и сито; конвеери за механичен транспорт на алтернативните горива до калцинатор, затворен дизайн, без прах с капсуловани лентови транспортьори и дозираща система – бункер. В уведомлението е посочено, че на етап 2 ще бъдат изградени две клетки за съхранение и смесване; сито за отделяне на материал; дозираща система; конвеери за механичен транспорт на алтернативните горива до главната горелка – затворен дизайн и конвеери за механичен транспорт на алтернативни горива до съществуващ верижен транспортьор, капсуловани. Посочено е, че с Комплексно разрешително № 63-Н1/2007 година, актуализирано с Решение № 63-Н1-И0-А4/2019 година е извършена оценка за ИП с предмет „Реконструкция и модернизация на система за подаване на алтернативни горива към пещ 7 на инсталация за производство на клинкер.

Предложението е обявено на интернет страницата на РИОСВ-Варна (л.65 от АП).

С писмо с изх. № 28-00-2733/А6/15.07.2020 година (л.70-71 от АП) Директорът на РИОСВ-Варна е изискал допълнителна информация от „Девня цимент“ АД, предоставена с писмо с вх. № 28-00-2733/А7/28.07.2020 година (л.72-78 от АП).

На 24.09.2020 година (л.99 от АП) е подадено възражение от Любомир Атанасов Дочев, че необходимата информация за ИП не е публикувана. С писмо с изх. № 28-00-2733/А14/12.10.2020 година (л.105-107 от АП) Директорът на РИОСВ-Варна е уведомил подателя на възражението за ИП и линка към публикацията.

В Протокол от 09.10.2020 година (л.102 от АП) е обективирано изявление на служители на РИОСВ-Варна за извършеното обявяване на ИП, съобразно изискванията на чл. 4, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Обявата съдържа информацията по чл. 4, ал. 3 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (вж. http://registers.moew.government.bg/ovos/lot/34338).

С писмо с изх. № 28-00-2733/А16/12.10.2020 година (л.110-113 от АП) Директорът на РИОСВ-Варна е изискал допълнителна информация от „Девня цимент“ АД, предоставена с писмо с вх. № 28-00-2733/А18/07.01.2021 година (л.115 от АП). Представени са и доказателства за заплащане на държавна такса за извършване на оценка.

В Протокол от 08.01.2021 година (л.173 от АП) длъжностни лица от РИОСВ-Варна са удостоверили публикуване на интернет страницата на органа на информация по Приложение № 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда с указание за изразяване на становища в 14-дневен срок от 11.01.2021 година.

Видно от представените писма (л.176-182 от АП) Директорът на РИОСВ-Варна е изискал становища по ИП от Директора на Регионалната здравна инспекция-Варна, „Басейнова дирекция „Черноморски район“, Изпълнителна агенция по околната среда и Кмета на община Девня.

В писмо с изх. № 10-3-1/15.01.2021 година (л.183 от АП) Директорът на Регионалната здравна инспекция-Варна е изразил становище, че реализирането на конкретното ИП няма да окаже негативно въздействие върху човешкото здраве.

С писмо с изх. № 05-09-487/А1/25.01.2021 година (л. 184-185 от АП) Директорът на Басейнова дирекция „Черноморски район“ е изразил становище, че инвестиционното намерение е допустимо спрямо Плана за управление на речните басейни в черноморски район за басейново управление на водите (2016-2021 година) и Плана за управление на риска от наводнения в черноморски район за басейново управление на водите 2016-2021 година. Посочено е, че реализирането на инвестиционното предложение няма да окаже значително въздействие върху водите и водните екосистеми при условие, че бъдат спазени нормативните изисквания, посочени в т. ІІІ от становището и не се допуска замърсяване на водите и влошаване на състоянието на водните тела.

На 26.01.2021 година и 29.01.2021 година са подадени възражения от Мариета Йорданова (л.186 от АП) и Кмета на община Девня (л.191 от АП).

В Констативни протоколи от 12.01.2021 година и 13.01.2021 година (л.191-гръб и 192 от АП) служители на РИОСВ-Варна са удостоверили обявяването на информационното табло и интернет страницата на община Девня на ИП на „Девня цимент“ АД.

С писма с вх. № № 28-00-2733/А30/09.02.2021 година (л.194-200 от АП) и 28-00-2733/А33/28.05.2021 година (л.208-408 от АП) Девня цимент“ АД е дало отговор на възраженията.

В писмо с изх. № КР-1813/24.06.2021 година (л.415-416 от АП) Изпълнителният директор на Агенцията по околната среда е дал становище, че ИП отговаря на всички изисквания за най-добри налични техники.

С Решение № ВА–96-/ПР/2021/07.07.2021 година Директорът на РИОСВ-Варна е отказал извършването на оценка на въздействието върху околната среда на ИП. За да постанови този резултат органът е приел, че ИП представлява разширение и изменение на ИП с предмет „Реконструкция и модернизация на инсталация за производство на клинкер и цимент“, за което е извършена оценка за въздействието върху околната среда с Решение № 5-2/2007 година на Министъра на околната среда и водите. Приел е, че ИП попада в обхвата на Приложение № 1 от ЗООС независимо, че предвидените дейности не попадат самостоятелно в приложението. След извършване на анализ на въздействието върху околната среда по всички показатели по чл. 93, ал. 4 от ЗООС органът е приел, че не са налице основания за извършване на оценка на въздействието върху околната среда.

Съдът намира, че жалбоподателите имат правен интерес от оспорване на решението.

Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“ – Девня е сдружение – екологична неправителствена организация, регистрирана по националното законодателство, като юридическо лице с нестопанска цел. Видно от справката в публичния Търговски регистър дружеството е декларирало следните цели : 1. Подобряване на средата на живот; 2. Информиране на обществеността за реалното състояние на околната среда и източниците на замърсяване; 3. Развитие, подпомагане и реализиране на граждански инициативи, насочени към подобряване качеството на атмосферния въздух и околната среда; 4. Насърчаване и подкрепа на обществения дебат за актуалното състояние и перспективите за подобряване качеството на атмосферния въздух и околната среда; 5. Насърчаване и подкрепа на гражданския контрол по отношение на публичните институции, отговорни за чистотата на атмосферния въздух и околната среда; 6. Популяризиране и утвърждаване на добрите европейски и световни практики за подобряване качеството на атмосферния въздух и околната среда. 7. Образоване, насърчаване на ангажираността, формиране на екологична култура и ценности на обществото. Средствата, обявени от дружеството за постигане на целите са : 1. Иницииране и осъществяване на проекти (изследвания, дискусии, информационни кампании и др.), свързани с целите на сдружението, както и подпомагане на подобни проекти на други граждански организации; 2. Организиране и участие в граждански инициативи, насочени към подобряване качеството на атмосферния въздух и околната среда; 3. Организиране и участие в конференции и други форуми по теми, свързани с целите на сдружението; 4. Разработване на дългосрочни комуникационни стратегии, свързани с целите на сдружението. 5. Осъществяване на анализи, изследвания и стратегии, които да се предоставят на заинтересованите институции, организации и граждани; 6. Сътрудничество с други национални, европейски и международни организации, преследващи сходни цели; 7. Участие в национални, европейски и международни програми и проекти, допринасящи за постигане на целите на сдружението; 8. Изграждане на подходящ информационен фонд във връзка с осъществяваната дейност; 9. Информиране на обществеността относно дейността на сдружението и други дейности, извършвани в съответствие с целите му; 10. Разработване на проекти с дългосрочни стратегии за преход към чиста енергия, съсредоточени върху: социалната справедливост, промените в климата, екоиновации, безотпадни технологии, алтернативни горива, рекултивация. 11. Организиране на спортни събития, концерти, публични събития; 12. Всички други позволени от закона средства, с които се постигат целите на сдружението.

С оглед на това съдът приема, че сдружението работи за опазване на околната среда - водите, въздуха, земите, горите, подземните богатства, местните растителни и животински видове и ландшафта в Република България и защитава гражданските права на гражданите на Република България и правото им на чиста и здравословна околна среда. Сдружението има качество на „общественост“ по смисъла на § 1, т. 24 от Допълнителните разпоредби на ЗООС и като представител на „засегнатата общественост“ по смисъла на § 1, т. 25 от Допълнителните разпоредби на ЗООС е „заинтересувано лице“ в хипотезата на чл. 99, ал. 8 от ЗООС с гарантиран правен интерес от оспорване на решението.

С оглед обявените цели и средствата за постигането им съдът намира, че сдружението действа в обществен интерес и има правен интерес от оспорване на решението.

Правният интерес за Община Девня произтича от това, че е представител на гражданите на гр. Девня при решаването въпроси от местно значение, които законът е предоставил в тяхна компетентност, вкл. опазването на околната среда. С оглед на това Общината, като юридическо лице попада в обхвата на легалните определения „общественост“ по смисъла на § 1, т. 24 от Допълнителните разпоредби на ЗООС „засегнатата общественост“ по смисъла на § 1, т. 25 от Допълнителните разпоредби на ЗООС, поради което има качеството на „заинтересувано лице“ по чл. 99, ал. 8 от ЗООС.

Решението е обявено на сайта на РИОСВ-Варна на 07.07.2021 година. Обжалвано е от Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“-Девня и Община Девня с жалби входирани в Министерство на околната среда и водите – РИОСВ-Варна на 21.07.2021 година, поради което съдът намира, че е спазен срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. чл. 93, ал. 6 от ЗООС.

Видно от Комплексно разрешително № 63-Н1/2007 година (л.107-108 от делото) и на адрес https://www.moew.government.bg Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по околната среда е разрешил експлоатацията на Инсталация за производство на клинкер попадаща в обхвата на т.3.1.б. „а“ и т. 5.1.б. „а“ и т. 5.3.2., б. „в“ от Приложение № 4 към ЗООС и Инсталация за производство на цимент, попадаща в обхвата на т.5.1., б „е“ и т. 5.3.2, б. „в“ от Приложение № 4 към ЗООС, като разрешеният капацитет за оползотворяване на неопасни отпадъци е 62,1 т/ч.

Решението е актуализирано с Решения № № 63-Н1-И0-А1/2013 година, 63-Н1-И0-А2/2014 година, 63-Н1-И0-А3/2017 година, 63-Н1-И0-А4/2019 година и 63-Н1-И0-А5/2021 година достъпни на адрес https://www.moew.government.bg.

С Решение № 63-Н1-И0-А4/2019 година, условие 3.9 на „Девня цимент“ АД е разрешено да извърши реконструкция на система за подаване на алтернативни горива към главната горелка на пещна линия № 7, като видно от условие 8.3.1.2 е разрешено използването и на биомаса 0.157, като гориво.

Видно от приетата, като обективно и компетентно дадена, Съдебно-техническа и екологична експертиза предмет на ИП е : „Изграждане на необходимото оборудване за нарязване на производствени и предварително обработени фракции от отпадъци, разрешени за оползотворяване в пещ 7 към Инсталация за производство на циментов клинкер“, „Обособяване на нова площадка за приемане с железопътен (ЖП) транспорт и съхранение на алтернативни горива“ и „Реконструкция и модернизация на система за подаване на алтернативни горива към пещ 7 на Инсталация за производство на циментов клинкер“ в поземлен имот (ПИ) с идентификатор № 20482.305.87 по Кадастралната карта и кадастралния регистър (КККР) на гр. Девня, община Девня, област Варна. Вещите лица са посочили, че с Решение № 5-2/2007 година на Директора на РИОСВ-Варна е извършена оценка за въздействието върху околната среда на ИП „Реконструкция и модернизация на Инсталацията за производство на клинкер в завода на „Девня цимент“ АД – Девня.“. Вещите лица сочат, че ИП, предмет на оспореното решение по същество представлява допълване на оборудването за нарязване на производствени и предварително обработени фракции от отпадъци, одобрено с решението от 2007 година със съвременни и екологосъобразни съоръжения. Посочили са, че в предметния обхват на разрешението попада реконструкция на пещи 5 и 6 и изграждане на две нови пещни линии за производство на клинкер – 7 и 8. Посочили са, че производството в новите пещни линии се осъществява по сух метод – сухо раздробяване и смилане на суровините, изпичане на суровинното брашно в циментови пещи, производство на цимент, складиране, експедиция. Капацитетът на линия № 7 е 700 тона/дневно, а на линия № 8 – 1 500 тона/дневно. Предвидено е извеждане от експлоатация на съществуващите линии № 1, 2, 3 и 4. Доставка на варовик – 4 555 000 тона/годишно със съществуващ лентов транспортьор в силоз тип „закрита шатра“ с капацитет 70 000 тона за линия № 7 и силоз „тип закрита шатра“ с капацитет 25 000 тона/годишно. Доставката на мергел в количество 800 000 тона/годишно е с автотранспорт от кариерата и се съхранява в съществуващ склад за суровини. Доставката на пясък в количество 450 000 тона/годишно е с автотранспорт от кариерата и се съхранява в съществуващ склад за суровини. Изградена вертикална суровинна мелница за линия № 7 с капацитет 1120 тона/час. Готовият клинкер постъпва в складове от затворен тип – стоманобетонни силози с дънно източване. Смилането на цимента се осъществява в съществуващи мелници с капацитет 180 тона/час, като е предвидено изграждането на нови силози за цимент. Твърдите горива – въглища, петрококс се смилат в специална мелница и се подават в горивните камери. Предвидено е изграждането на закрит склад за твърди горива. Вещите лица са посочили, че Комплексното разрешително от 2007 година е разширено с решението от 2019 година, като са одобрени за изграждане и експлоатация следните инсталации и съоръжения : 1. Инсталация за производство на циментов клинкер и 2. Инсталация за производство на цимент при следните условия : 3.7. : Промяна на реагентите на разрешената за изграждане алтернативна система за редуциране на SО2 към изпускащото устройство К40 (пещ 7) и допълнително инсталиране на ръкавен филтър и прилежащо изпускащо устройство към инсталациите за разтоварване и съхранение на материалите; 3.8. Изграждане на силоз за алтернативни пепелни материали към пещна линия № 7 и съпътстващо оборудване; 3.9. Реконструкция на система за подаване на алтернативни горива към главната горелка с цел оптимизиране на процеса на горене в инсталацията за производство на циментов клинкер, състояща се в монтиране на бункер, алтернативна разтоварна станция, конвеери, магнитен сепаратор, сито, тегловна дозираща система, филтри и прилежащи изпускащи устройства за втора система за захранване на основната горелка за пещта; 11.2.2. Разрешава се приема на територията на площадката отпадъци с цел извършване на дейност по оползотворяване, обозначена с код R1 (използване на отпадъци предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия) в пещ № 7 към инсталацията за производство но циментов клинкер; 11.5.3. Разрешава се дейност по оползотворяване, обозначена с код R1 (използване на отпадъци предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия), като общото количество на опасните отпадъци да не надвишава 10 т/ч за опасните отпадъци и 62,10 т/ч за неопасните отпадъци, в пещ № 7 към инсталацията за производство но циментов клинкер на отпадъците, посочени в условие 11.2.2. Т.е. разрешени са алтернативните горива. Посочили са, че промяната касае единствено съпътстващото оборудване за предварителна подготовка на алтернативното гориво към пещ № 7. Етапите на дейностите по ИП подробно са описани. Посочили са, че заявените промени не променят капацитета па пещна линия № 7 и не се очаква промяна в количествата и вида на отпадъците приемани и подавани за оползотворяване, обозначена с код R1 (използване на отпадъци предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия), съгласно действащото Комплексно разрешително № 63-Н1/2007 година, актуализирано с Решение № 63-Н1-ИО-А4/2019 година. Посочили са, че в процедурата по оценка на въздействието върху околната среда е дадено заключение, че инсталацията попада в обхвата на най-добрите налични техники за третиране на отпадъци, приети с Решение 2018/1147/ЕС. В заключение вещите лица са посочили, че разширението или изменението на инвестиционното предложение няма да доведе до значително отрицателно въздействие върху околната среда, при съобразяване на чл. 99, ал. 4 от ЗООС.

Видно от заключението на експертизата в частта Екология е, че с ИП не се предвижда промяна във вида на подаваните към момента алтернативни горива. Констатирано е, че входящият поток 3 на използваното алтернативно гориво свежда до минимизиране на проблема с използваните автомобилни гуми. Вещото лице е посочило, че не се очаква да се образуват остатъци от изгарянето, като с високата температура и престоя в пещта се гарантират пълното разпадане на органичните съединения. Остатъчната пепел остава в минералния състав на циментовия клинкер. Установено е, че няма употреба на опасни вещества за производството на единица продукция, като количеството и вида на вредните вещества, изпускани в атмосферния въздух се контролират по параметри на изпускащите устройства по КР. Не се очаква промяна в количествата и вида на отпадъците, приемани и подавани за оползотворяване с код R1, съгласно издаденото КР № 63-Н1-И0-А4/2019 година. Вещото лице е установило, че ИП не води до разширение на производствената дейност. Всички параметри на ИП осигуряват прилагането на най-добри налични техники. Направен е извод, че реализирането на ИП ще се отрази благоприятно по отношение намаляване дела на ползваните традиционни горива, намаляване на емисиите парникови газове и управлението на отпадъците в България. 

Въз основа на така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи.

Решението е издадено от компетентен орган, арг. чл. 93, ал. 3 от ЗООС при условията на заместване. Видно от Заповед № 96/28.05.2021 година (л.73 от АП), издадена от Директора на РИОСВ-Варна, Христина Русева Генова – Директор на дирекция „Превантивна дейност” е оправомощена да замества Директора на РИОСВ-Варна в случай на отсъствие по обективни причини, като изпълнява правомощията на Директор на РИОСВ-Варна в пълен обем. Съгласно Заповед № 814/07.06.2021 година (л.75 от АП), издадена от Министъра на околната среда и водите на Ерджан Себайтин Ебатин – Директор на РИОСВ-Варна е разрешено да ползва отпуск за периода 08.06. - 16.07.2022 година.

Решението е издадено при спазване на административнопроизводствените правила по чл. 95, ал. 1 от ЗООС. Възложителят е уведомил компетентния орган за инвестиционното предложение. Директорът на РИОСВ-Варна е обявил предложението на интернет страницата си и е уведомил Кмета на Община Девня. Последният от своя страна е обявил инвестиционното предложение на интернет страницата на общината. Съобразно характеристиките на инвестиционното предложение и в съответствие с разпоредбите на чл. 95, ал. 3 от ЗООС и чл. 9, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, са проведени консултации с Районната здравна инспекция-Варна, Община Девня, Изпълнителна агенция по околна среда, Басейнова дирекция за управление на водите. След представяне на допълнителна информация и документи, е дадено становище, че за реализиране на ИП не е необходимо извършване на ОВОС. След преценка, че инвестиционното предложение попада в Приложение № 2 към ЗООС и след обсъждане на представената документация и изпълнение на процедурата по глава шеста, раздел трети на ЗООС, компетентният орган е счел, че няма вероятност ИП да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони и е издал оспореното Решение, с което е предвидено да не се извърши оценка на въздействието върху околната среда.

Актът съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, включително фактически и правни основания за издаването му. Както самото решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда, така и приложените към административната преписка писмени доказателства представляват фактическите основания за издаването на административния акт, като в тях се съдържат описанието на инвестиционното предложение, доказателства за извършените действия по одобряването на процедурата и изготвените становища в резултат на тях. Административният акт е мотивиран.

Обжалваното решение е издадено на основание чл. 93, ал. 1, т. 3, ал. 3 и ал. 6 от ЗООС; чл. 7, ал. 1 и чл. 8 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за въздействието върху околната среда; чл. 31, ал. 4 и ал. 6 от Закона за биологичното разнообразие и чл. 40, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитени територии.

В хипотезата на чл. 93, ал. 1, т. 3 от ЗООС, необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда на ИП се преценява за всяко разширение или изменение на инвестиционни предложения съгласно приложение № 1 към този закон и приложение № 1 към чл. 2 от Конвенцията по оценка на въздействието върху околната среда в трансграничен контекст, които вече са одобрени или са в процес на одобряване, изпълнени са или са в процес на изпълнение, ако това разширение или изменение може да доведе до значително отрицателно въздействие върху околната среда.

ИП, одобрено с Комплексното разрешение № 63-Н1/2007 година, попада в обхвата на Приложение № 1, т.10.1.

Необходимостта от извършване на оценка за въздействието върху околната среда се преценява по критериите по чл. 93, ал. 4 от ЗООС, като преценката се основава на представената от възложителя информация и получените становища, констатации или резултати от консултации, арг. чл. 7 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда.

Въз основа на представената от възложителя документация и становища на съответните институции, в административният орган е изследвал задълбочено всички показатели и е достигнал до единствено възможния извод, че ИП няма да окаже значително отрицателно въздействие върху предмета на опазване в зоните, не се очаква генериране на емисии и отпадъци във вид и количества, които да окажат значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, не се очаква значително отрицателно въздействие върху качеството на атмосферния въздух, водите, почвата, биоразнообразието и ландшафта.

Този извод изцяло се подкрепя от заключението на Съдебно-техническата и екологичната експертиза.

Съдът намира за неоснователно твърдението на Община Девня, че административният орган неправилно е квалифицирал отпадъка за изгаряне. Предмет на ИП е само съпътстващо оборудване за вече разрешена дейност, поради което квалификацията на отпадъка за изгаряне е въпрос извън предмета на спора. Отделно от това в Уведомлението за инвестиционно предложение, л. 3, е посочено, че видът и количеството на алтернативните горива, които ще се подават към пещ 7 са : Етап 1 – горими отпадъци SRF с код 19 12 10 или 19 12 12 от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19 12 11 и Етап 2 – горими отпадъци SRF с код 19 12 10 или с код 19 12 12 – други отпадъци от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19 12 11. Безспорно в инвестиционното предложение и оспореното решение квалификацията на отпадъка е правилно посочена, което се потвърждава от заключението на съдебно-техническата експертиза. Вещото лице е посочило, че в резултат на шредирането ще се образува ситна фракция, която се класифицира като отпадък с код и наименование 19 12 12 – Други отпадъци/включително смеси от материали от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19.12.11. В допълнение е посочено, че получената след шредиране ситна фракция чрез закрити транспортьори  ще се подава за съхранение за оползотворяване с код R1, съгласно Условие 11.2.2. от действащото Комплексно разрешително № 63-Н1-ИО-А4/2019 година. В решението е посочено изрично, че в резултат на шредирането ще се образува ситна фракция, което е квалифицирано като отпадък с код и наименование 19 12 12 – Други отпадъци от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19 12 11. Т.е. административният орган е дал правилна квалификация на отпадъка, предвиден за изгаряне.

Съдът намира, че след като с Решение № 5-2/2007 година на Министъра на околната среда и водите е дадена оценка за ИП „Реконструкция и модернизация на инсталация за производство на клинкер и цимент“ е приложима разпоредбата на чл. 82, ал. 3 от ЗООС. Съобразно посочената разпоредба когато за осъществяване на инвестиционното предложение трябва да се развият и други, свързани с основния предмет на оценка, спомагателни или поддържащи дейности, те също се включват в изискващата се оценка, независимо дали самостоятелно попадат в обхвата на приложения № 1 или 2. Ако спомагателните или поддържащите дейности самостоятелно като инвестиционни предложения са предмет на оценка за въздействието върху околната среда, всички оценки се съвместяват, като се провежда една обединена процедура. В случая дейността по инвестиционното предложение е спомагателна спрямо основния предмет на дейност на жалбоподателя/възложителя, поради което обжалваното решение го съвместява. В съдебната практика по отношение на Директивата на ОВОС, целта на директивата не може да бъде заобиколена чрез разделянето на проекти. Когато няколко проекта, взети заедно, могат да имат значително въздействие върху околната среда по смисъла на чл. 2 (1) от Директивата на ОВОС, тяхното въздействие върху околната среда следва да се оценява като цяло. Необходимо е да се разглеждат проектите съвместно, особено когато те са свързани, следват един от друг, или тяхното въздействие върху околната среда се припокрива.

Освен това, за да се избегне злоупотреба с правилата на ЕС чрез разделяне на проекти, които, взети заедно, е вероятно да имат значително въздействие върху околната среда, е необходимо да се вземе предвид кумулативният ефект на тези проекти, когато те имат обективна и хронологична връзка помежду си.

Съгласно Комплексно разрешение № 63-Н1/2007 година, актуализирано с Решение № 63-Н1-ИО-А4/2019 година на възложителя са разрешени, съгласно Условие 8.3.1.2 – гориво биомаса 0.157 т/ч единица продукт. Съобразно легалното определение на понятието, дадено § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците, „Биомаса“ са продукти, състоящи се от растителни материали от селското и горското стопанство, които могат да се използват като гориво с цел оползотворяване на енергийния им потенциал. На свой ред, т. 4 от същия параграф определя понятието „Битови отпадъци“ като „отпадъци от домакинствата“ и „подобни на отпадъците от домакинствата“. Неоснователно се твърди в депозираните писмени бележки от Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня” АД, че е необходимо определяне на енергийната ефективност на инсталацията. Следва да се отбележи, че това твърдение е наведено за първи път с писмените бележки. Отделно от това инсталацията не е предмет на ИП. Отделно от това от заключението на Съдебно-техническата и екологична оценка е видно, че експлоатацията на новопредвидените съоръжения няма да доведе до промени в начина на функциониране на инсталацията.

Неоснователно е твърдението на Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“ АД, че ИП ще наруши екологичните условия в района на Община Девня. Предмет на ИП е съпътстващо оборудване, а не горивната инсталация, поради което не се предвиждат каквито и да било замърсявания. Отделно от това Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по околна среда е изразил становище, че ИП отговаря на най-добрите налични техники. Становището на Директора на Районната здравна инспекция- Варна  е, че ИП няма да окаже негативно въздействие върху човешкото здраве. В същия смисъл е и становището на Директорат на Басейнова дирекция „Черноморски район“.

Следва да се отбележи, че ИП не е от категорията, за която задължително се извършва оценка, тъй като дейността попада в Приложение № 2. В тази процедура административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност да извърши или не оценка на въздействието върху околната среда за всеки конкретен случай, като се ръководи от посочените нормативно определени критерии.

С оглед на изложеното съдът намира, че оспорения административен акт е постановен при спазване на процесуалните правила, при правилно приложение на материалния закон и съответства на целта на закона.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размера по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ – 100 лева.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

 

Р     Е     Ш     И    :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“ със седалище и адрес на управление гр. Д., ЕИК ********* и Община Девня срещу Решение № ВА–96-/ПР/2021/07.07.2021 година на Директора на Регионална инспекция по околна среда и води- Варна, с което е решено да не се извърши оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционно предложение „Изграждане на необходимото оборудване за нарязване на производствени и предварително обработени фракции от отпадъци, разрешени за оползотворяване в пещ 7 към Инсталация за производство на циментов клинкер“, „Обособяване на нова площадка за приемане с Железопътна площадка транспорт и съхранение на алтернативни горива“ и „Реконструкция и модернизация на система за подаване на алтернативни горива към пещ 7 на Инсталация за производство на циментов клинкер“ в поземлен имот с идентификатор № 20482.305.87 по Кадастралната карта и кадастралния регистър на гр.Девня, община Девня, област Варна с възложител „Девня цимент“ АД със седалище и адрес на управление гр. Девня, ЕИК *********.

ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „Дишай, Девня“ със седалище и адрес на управление гр. Д., ЕИК ********* и Община Девня СОЛИДАРНО ДА ЗАПЛАТЯТ на Регионална инспекция по околна среда и води - Варна сума в размер на 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

СЪДИЯ :