Решение по дело №1806/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 541
Дата: 12 ноември 2021 г.
Съдия: Борислава Илиева Якимова
Дело: 20214430201806
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 541
гр. Плевен, 12.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, IX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Борислава Ил. Якимова
при участието на секретаря ВАЛЯ Х. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Борислава Ил. Якимова Административно
наказателно дело № 20214430201806 по описа за 2021 година
Обжалвано е Наказателно постановление № 21-0938-002564 от
14.09.2021 година на Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР
Плевен, с което на В. Н. БЛ. ЕГН:********** от гр. Плевен, ул.П.Волов №57,
вх.А ет.3 ап.7, на основание чл.175 ал.1 т.4 от ЗДвП е наложена Глоба в
размер на 50,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за 1 месец, за
извършено нарушение по чл.103 от ЗДвП.
Недоволен от така наложеното административно наказание е останал
жалбоподателят, който в срока по чл.59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е
подал жалба до Районен съд Плевен, с която моли съда да отмни като
незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа
жалбата. Иска от съда да постанови решение, с което да отмени НП като
незасконосъобразно.
Административно наказавщият орган, редовно призован, не изпраща
представител. В съпроводителното писмо, с което се изпраща преписката до
РС-Плевен,се отправя молба процесната жалба да остоне без последствие и
се потвръди наложеното с НП наказание.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законния седем дневен
1
срок.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Съдът като обсъди доказателствата поотделно и в тяхната съвкупност,
намира за установено следното:


Жалбоподателят не оспорва констатациите в Наказателно
постановление № 21-0938-002564, издадено на 14.09.2021г. от Началник на
сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Плевен, а твърди,че то е
незаконосъобразно и неправилно . Сочи обстоятелства, които се споделят от
Съда , а именно:
В обстоятелствената част на издаденото наказателно постановление ми
е повдигнато следното административно-наказателно обвинение „л.а. Форд
Тоурнео Куриер с рег. № ЕН5601КН... не спира на подаден своевременно
ясно видим сигнал подаден от униформен служител на Национстното ТОЛ
управление сектор „Контрол и правоприлагане” Велико Търново със стоп
палка по образец, в качеството му на контролен орган, сигнализиран с
отличителна светлоотразителна жилетка и бадж. Водача възприема сигнала
гледайки към служителите и не спира на посоченото от служителя на НТУ
място. За посоченото нарушение в АУАН е дадена правна квалификация по
чл. 103 от ЗДвП.
Изложеното в обстоятелствената част на обвинението е неясно,
доколкото не е посочено конкретно името и длъжността на служителя, който
конкретно е подал сигнал за спиране, а вместо това е вписано „не спира на
подаден своевременно ясновидим сигнал подаден от униформен служител на
Националното ТОЛ управление сектор „Контрол и правоприлагане” Велико
Търново”, но кой е този служител не става ясно за да се изясни дали
действително лицето подало сигнала е служител в Националното ТОЛ
управление, дали е определено от Председателя на управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура” това неописано в АУАН и НП лице, като
длъжносто лице с контролни функции по смисъла на чл. 167а, ал. 1 и ал. 2, т. 1
от ЗДвП, съответно, че има качеството на контролен орган на Националното
ТОЛ управление. Ето защо няма как да се направи и извод дали конкретно
подадения сигнал със стоп палка представлява разпореждане на орган за
контрол, вменяващо задължение за водача на МПС да спре плавно в най-
дясната част на платното за движение или на посоченото от представител на
службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. Доколкото
задължението по чл. 103 от ЗДвП се свързва с наличието на надлежно
подаден сигнал за спиране, обстоятелството, че в процесния случай не е
посочено името на лицето подало сигнал за спиране не може да се обоснове
извод, че е подаден от лице което има качеството на длъжностно лице,
2
изпълняващо контролни функции, поради което липсват елементи от
обективна страна, които да очертаят състава на административното
нарушение по чл. 103 от ЗДвП.
Дори в един по късен етап и да бъде изяснено кое е лицето подало
сигнал за спиране, то неописването му в АУАН и НП нарушава съществено
правото на защита на привлеченото към административно-наказателна
отговорност лице изразяващо се в правото му да научи всички факти от
обективна страна очертаващи състава на административното нарушение и да
се защитава по тях.
Допуснато е нарушение на императивните разпоредби чл. 57, ал. 1, т. 5
от ЗАНН. За да предизвика целените с издаването му правни последици,
наказателното постановление следва да съдържа определен в закона
минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които
безусловно следва да обхваща наказателното постановление са посочени в чл.
57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а
именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го
потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени
виновно, съставляват мотивите - фактическите и правни основания, от които
следва постановения от административнонаказващия орган резултат. Тези
изисквани на закона не са изпълнени и представляват съществено
процесуално нарушение.
Изискването за обосноваване на наказателното постановление е една
от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за
защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и
организациите - страни в административнонаказателното производство.
Освен това актът е съставен от неочевидец-полицейският служител
Светозар К.. Вписаният в него единствен свидетел, също не се сочи да е
очевидец, което също е процесуално нарушение. При тези фактически данни
Съдът направил извод, че приобщените по делото писмени доказателства и
свидетелските показания не установяват по несъмнен и безспорен начин
наличието на виновно извършено от жалбоподателката нарушение, като
ответникът не ангажира доказателства в подкрепа на установената в НП
фактическа обстановка. За да направи този извод, съдът отчита факта, че
АУАН е съставен от неочевидец, а вписания като свидетел по акта свидетел
също не е очевидец, а е само такъв по съставяне на акта.
При това положение съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено като незоконосъобразно.
По делото е направено искане от адв. СТ. Ж. П. от АК гр. Пловдив за
3
присъждане на разноски.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.3 от ЗАНН (Нова - ДВ, бр. 94 от
2019 г.): „В съдебните производства по ал. 1 страните имат право на
присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс“, а
според правната норма, отразена в чл. 143, ал.1 от ЗАП: „Когато съдът отмени
обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден
административен акт, държавните такси, разноските по производството и
възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се
възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ“. Видно
от приложения по делото договор за правна помощ е че адв. СТ. Ж. П.
Адвокатска колегия Пловдив е осъществил правна помощ в настоящото
производство на жалбоподателя В.Б. за изготвянето на жалба по реда на чл.
59 ЗАНН и представяне на писмени бележки по делото.
Съгласно чл. 8, ал.1, т.1 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, издадена от ВАС: „За процесуално
представителство, защита и съдействие по административни дела с определен
материален интерес възнаграждението при интерес до 1000 лв. /какъвто е
настоящият случай/ е в размер на 300 лева.
Поради изложеното и на осн. чл. 63, ал3 от ЗАНН (Нова - ДВ, бр. 94 от
2019 г.), съдът намира, че ОДМВР – Плевен, представлявана от Директора
следва да бъде осъдена да заплати на В. Н. БЛ., ЕГН:********** от
гр.Плевен, ул. „Панайот Волов”№57,ет.3, ап.7 сумата от 300,00 лева за
направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение на адвокат СТ.
Ж. П. Адвокатска колегия Пловдив
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ аказателно постановление № 21-0938-002564 от 14.09.2021
година на Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР Плевен, с което
на В. Н. БЛ. ЕГН:********** от гр. Плевен, ул.П.Волов №57, вх.А ет.3 ап.7,
на основание чл.175 ал.1 т.4 от ЗДвП е наложена Глоба в размер на 50,00
лева и лишаване от право да управлява МПС за 1 месец, за извършено
нарушение по чл.103 от ЗДвП като НЕПРАВИЛНО и
4
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
НА ОСНОВАНИЕ чл. 63, ал.3 вр. с чл. 38 ал. 2 вр. с ал.1 от ЗА вр. с
8, ал.1, т.1 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения, издадена от ВАС
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ на МВР – Плевен,
представлявана от Директора да ЗАПЛАТИ на В. Н. БЛ., ЕГН:**********
от гр.Плевен, ул. „Панайот Волов”№57,ет.3, ап.7 сумата от 300,00 лева,
представляваща направените от негова страна разноски за адвокатско
възнаграждение на адвокат СТ. Ж. П. Адвокатска колегия Пловдив по НАХД
№ 1806/2021 година по описа Районен съд Плевен.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Плевен в
14 дневен срок от получаване на съобщението, че същото е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
5

Съдържание на мотивите

Обжалвано е Наказателно постановление № 21-0938-002564 от
14.09.2021 година на *** Сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР Плевен, с
което на В. Н. БЛ. ЕГН:********** от гр. **** на основание чл.175 ал.1 т.4
от ЗДвП е наложена Глоба в размер на 50,00 лева и лишаване от право да
управлява МПС за 1 месец, за извършено нарушение по чл.103 от ЗДвП.
Недоволен от така наложеното административно наказание е останал
жалбоподателят, който в срока по чл.59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е
подал жалба до Районен съд Плевен, с която моли съда да отмни като
незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа
жалбата. Иска от съда да постанови решение, с което да отмени НП като
незасконосъобразно.
Административно наказавщият орган, редовно призован, не изпраща
представител. В съпроводителното писмо, с което се изпраща преписката до
РС-Плевен,се отправя молба процесната жалба да остоне без последствие и
се потвръди наложеното с НП наказание.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законния седем дневен
срок.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Съдът като обсъди доказателствата поотделно и в тяхната съвкупност,
намира за установено следното:


Жалбоподателят не оспорва констатациите в Наказателно
постановление № 21-0938-002564, издадено на 14.09.2021г. от *** на сектор
„Пътна полиция” към ОД на МВР – Плевен, а твърди,че то е
незаконосъобразно и неправилно . Сочи обстоятелства, които се споделят от
Съда , а именно:
В обстоятелствената част на издаденото наказателно постановление ми
е повдигнато следното административно-наказателно обвинение **** не
спира на подаден своевременно ясно видим сигнал подаден от униформен
служител на Национстното ТОЛ управление сектор „Контрол и
правоприлагане” Велико Търново със стоп палка по образец, в качеството му
на контролен орган, сигнализиран с отличителна светлоотразителна жилетка
и бадж. Водача възприема сигнала гледайки към служителите и не спира на
посоченото от служителя на НТУ място. За посоченото нарушение в АУАН е
дадена правна квалификация по чл. 103 от ЗДвП.
Изложеното в обстоятелствената част на обвинението е неясно,
доколкото не е посочено конкретно името и длъжността на служителя, който
конкретно е подал сигнал за спиране, а вместо това е вписано „не спира на
подаден своевременно ясновидим сигнал подаден от униформен служител на
1
Националното ТОЛ управление сектор „Контрол и правоприлагане” Велико
Търново”, но кой е този служител не става ясно за да се изясни дали
действително лицето подало сигнала е служител в Националното ТОЛ
управление, дали е определено от Председателя на управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура” това неописано в АУАН и НП лице, като
длъжносто лице с контролни функции по смисъла на чл. 167а, ал. 1 и ал. 2, т. 1
от ЗДвП, съответно, че има качеството на контролен орган на Националното
ТОЛ управление. Ето защо няма как да се направи и извод дали конкретно
подадения сигнал със стоп палка представлява разпореждане на орган за
контрол, вменяващо задължение за водача на МПС да спре плавно в най-
дясната част на платното за движение или на посоченото от представител на
службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. Доколкото
задължението по чл. 103 от ЗДвП се свързва с наличието на надлежно
подаден сигнал за спиране, обстоятелството, че в процесния случай не е
посочено името на лицето подало сигнал за спиране не може да се обоснове
извод, че е подаден от лице което има качеството на длъжностно лице,
изпълняващо контролни функции, поради което липсват елементи от
обективна страна, които да очертаят състава на административното
нарушение по чл. 103 от ЗДвП.
Дори в един по късен етап и да бъде изяснено кое е лицето подало
сигнал за спиране, то неописването му в АУАН и НП нарушава съществено
правото на защита на привлеченото към административно-наказателна
отговорност лице изразяващо се в правото му да научи всички факти от
обективна страна очертаващи състава на административното нарушение и да
се защитава по тях.
Допуснато е нарушение на императивните разпоредби чл. 57, ал. 1, т. 5
от ЗАНН. За да предизвика целените с издаването му правни последици,
наказателното постановление следва да съдържа определен в закона
минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които
безусловно следва да обхваща наказателното постановление са посочени в чл.
57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а
именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го
потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени
виновно, съставляват мотивите - фактическите и правни основания, от които
следва постановения от административнонаказващия орган резултат. Тези
изисквани на закона не са изпълнени и представляват съществено
процесуално нарушение.
Изискването за обосноваване на наказателното постановление е една
от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за
защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и
организациите - страни в административнонаказателното производство.
Освен това актът е съставен от неочевидец-полицейският служител
2
Светозар К.. Вписаният в него единствен свидетел, също не се сочи да е
очевидец, което също е процесуално нарушение. При тези фактически данни
Съдът направил извод, че приобщените по делото писмени доказателства и
свидетелските показания не установяват по несъмнен и безспорен начин
наличието на виновно извършено от жалбоподателката нарушение, като
ответникът не ангажира доказателства в подкрепа на установената в НП
фактическа обстановка. За да направи този извод, съдът отчита факта, че
АУАН е съставен от неочевидец, а вписания като свидетел по акта свидетел
също не е очевидец, а е само такъв по съставяне на акта.
При това положение съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено като незоконосъобразно.
По делото е направено искане от адв. СТ. Ж. П. от АК гр. **** за
присъждане на разноски.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.3 от ЗАНН (Нова - ДВ, бр. 94 от
2019 г.): „В съдебните производства по ал. 1 страните имат право на
присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс“, а
според правната норма, отразена в чл. 143, ал.1 от ЗАП: „Когато съдът отмени
обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден
административен акт, държавните такси, разноските по производството и
възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се
възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ“. Видно
от приложения по делото договор за правна помощ е че адв. СТ. Ж. П.
Адвокатска колегия **** е осъществил правна помощ в настоящото
производство на жалбоподателя В.Б. за изготвянето на жалба по реда на чл.
59 ЗАНН и представяне на писмени бележки по делото.
Съгласно чл. 8, ал.1, т.1 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, издадена от ВАС: „За процесуално
представителство, защита и съдействие по административни дела с определен
материален интерес възнаграждението при интерес до 1000 лв. /какъвто е
настоящият случай/ е в размер на 300 лева.
Поради изложеното и на осн. чл. 63, ал3 от ЗАНН (Нова - ДВ, бр. 94 от 2019
г.), съдът намира, че ОДМВР – Плевен, представлявана от Директора следва
да бъде осъдена да заплати на В. Н. БЛ., ЕГН:********** от гр.Плевен, ****
сумата от 300,00 лева за направените по делото разноски за адвокатско
възнаграждение на адвокат СТ. Ж. П. Адвокатска колегия ****
3