Решение по дело №47/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 283
Дата: 30 май 2023 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20237170700047
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

  283/  30. Май 2023г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На двадесет и шести април две хиляди двадесет и трета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 47/2023г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на Х.З.К.от с. Ленково, общ. Гулянци, обл. Плевен, чрез адв. С. *** срещу Уведомително писмо изх. № 02-150-6500/3939 от 07.11.2022г. на Зам. Изпълнителния Директор на ДФЗ, с което е отказано финансово подпомагане на земеделския производител по мярка 214 „Агроекологични плащания“ за кампания 2017г., по направление „Поддържане на местообитанията на защитените видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места (ВПС4) от програмата за развитие на селските райони 2007-2013г.

Жалбоподателят оспорва акта като незаконосъобразен и иска отмяната му. Посочва, че с влязло в сила съдебно решение е отменено предходно УП за отказ за плащане при същите констатации, визирани и в настоящото уведомително писмо. Излага доводи, че отговаря на нормативните изисквания за подпомагане. Сочи, че за втори път ДФЗ отказва плащане , без да се съобразява с мотивите в съдебното решение за отмяна на предходното УП за отказ.  Посочва, че заявената площ е в размер на 192,12 ха, от която е приспадната площ в размер на 3,56 ха като недопустима за подпомагане, представляваща 1,93% от общо заявената, след приспадането на която установената площ е 188,49 ха. Така установената площ припокрива географски 97,17% от площта, за която е поет агроекологичен ангажимент през 2013г., с което е изпълнено условието на чл. 24 ал.2 от Наредба № 11 за 90% географско припокриване на площите за всяка година при допустимо намаление с не повече от 10 %. След приспадане на наддекларираната площ, установената площ е 188,49 ха, а площите, засяти с есенно-зърнени житни култури (мека пшеница и зимен ечемик) са общо 95,30 ха. Установеното по АД № 503/2020г. неспазване на изискването за 50% засяване с есенни зърнено-житни култури е с минимално отклонение по-малко от 1 %, поради което наложената санкция за цялата заявена площ е непропорционална и необоснована и не съответства на посочения чл. 35 от делегирания Регламент № 640/2014г. Въпреки, че методиката е била обявена за нищожна, органът налага отново 100 % санкция като прилага същите принципи, без да има правно основание за това намаление. Претендира присъждане на направените деловодни разноски съгласно приложен списък.

Ответникът – Зам. Изпълнителния директор на ДФЗ– София, чрез юрк. Х., изразява становище за неоснователност на жалбата, като излага мотивите за отказа. Посочва, че установената наддекларирана площ е в размер на 3,63 ха и представлява  1,93% спрямо установената допустима за подпомагане площ, но съгласно чл. 19 от делегирания регламент санкционираната площ е равна на удвоения размер на наддекларираната площ или 7,26 ха. За 3,56 ха за неспазени други изисквания е намалена и санкционирана площта и върху останалата изчислена сума е наложена санкция в размер на 100% на осн. чл. 35 §1 от Делегиран реглаент ЕС № 640/2014г. във вр. чл. 44 ал.1 т.6 от Наредба № 11, поради неспазване на изискването за управление – бенефициентите да засяват и отглеждат есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50% от заявените по дейността площи, което е установено след извършена административна проверка на база установената площ за парцелите с есенни зърнено-житни култури и декларираните площи по направлението, което е неспазване на критериите за допустимост и обосновава пълен отказ от подпомагане. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на разноските на жалбоподателя за адвокатски хонорар.

Като съобрази относимите доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 12 ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Уведомителното писмо е връчено на  22.11.2022г. Жалбата е подадена на 01.12.2022г. в законния 14-дневен срок, от активно легитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Земеделският производител Х.З.К.е подал заявление за подпомагане за 2017г. за площи по мярка 214 АЕП, направление „Поддържане на местообитанията на защитените видове в обработваеми земи, разположени в орнитологично важни места“ с код ВПС4. Първото подадено заявление е от кампания 2013г. , а 2017г. е последна година от поетия агроекологичен ангажимент по това направление.

С процесното Уведомително писмо изх. № 02-150-6500/3939 от 07.11.2022г.  на Зам. Изпълнителния Директор на ДФЗ  е отказано изцяло исканото финансово подпомагане за кампания 2017г.

Съгласно чл. 20а ал.1 ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция. На осн. чл. 20а ал.3 ЗПЗП той е делегирал правомощията си на Зам. Изпълнителния директор на ДФЗ – В.К. с ресор „Директни плащания на площ“ да издава уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания.Уведомителното писмо е издадено от Зам. Изпълнителния директор на ДФЗ – В.К. в рамките на делегираните от изпълнителния директор на фонда правомощия съобразно посочените законови разпоредби. В този смисъл е издадено от компетентен орган.

Уведомителното писмо е издадено въз основа на Решение № 282/26.05.2021г. по адм.д. № 503/2020г. на АдмС – Плевен, оставено в сила с Решение № 5800/14.06.2022г. по адм.д. № 7791/2021г. на ВАС, с което е отменено предходно Уведомително писмо Изх. № 02-150-6500/3939/24.10.2019г., с което е отказана субсидия по мярката за 2017г. и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на мотивите и указанията по тълкуване и прилагане на закона, изложени в решението.

Съдът, след като е изяснил фактите, чрез назначени две съдебно-агротехнически експертизи по делото е потвърдил фактическите констатации на органа, изложени в табличната част на УП и поясненията към тях относно заявените и установените площи за подпомагане, но е отменил УП, поради нищожност на посочената като правно основание за отказаната субсидия Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони на Република България за периода 2007-2013г., утвърдена със Заповед № РД-09-243/17.03.2017г. на МЗХ, приложима за заявления, подадени през 2016г., чието действие е въведено и по отношение на заявленията, подадени през 2017г. по силата на Заповед № РД-09-235/12.03.2018г. на МЗХГ.

С Решение № 5800/14.06.2022г. по адм.д. № 7791/2021г. ВАС е оставил в сила решението на първоинстанционния съд като е потвърдил извода, че наложените санкции за установени нарушения от земеделския производител Христо Качамаков са определени въз основа на нищожен акт и при липса на валидно правно основание. В съображенията си ВАС е посочил, че мотивите за отказа се съдържат в таблиците с нанесени данни и поясненията към тях. Видно от поясненията към колона 13 и 14 към таблица 2 от писмото на земеделския производител са наложени санкции за установени неспазени изисквания по отношение на площите съгласно Методиката за намаляване или отказване на агроекологични плащания. От поясненията към колона 7  от таблица 1 е видно, че съгласно същата Методика за парцел, за който е било установено неспазване на базови изисквания не се извършва плащане за 2017г. От данните по делото е безспорно установено, че върху  изчислената от административния орган за получаване сума от 58 030,33лв. е наложена санкция в размер на 100 % съгласно т. VІ от Методиката. ВАС е потвърдил като правилен извода на първоинстанционния съд, че в случая неправилно е приложена и Методиката, тъй като на същата е придадена обратна сила в нарушение на разпоредбата на чл. 14 ал.2 от Закона за нормативните актове. ВАС е  съобразил и факта, че с влязло в сила на 14.03.2022г. решение № 4822/15.02.2021г., постановено по адм.д. № 9587/2020г. на ВАС Методиката е обявена за нищожна, което отново води до извод за незаконосъобразност на процесното Уведомително писмо.

Съгласно чл. 16 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответните парцели не са спазени базовите изисквания по чл. 26 ал.1 и 2 или изискванията по управление, агроекологичните плащания се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието и храните. След обявяване на утвърдената методика по чл. 16 от Наредба № 11/2009г. за нищожна, не е утвърдена нова методика за отказ или намаляване на агроекологичните плащания.

С оспореното в настоящото производство УП при същите фактически установявания в табличната част е отказана изцяло субсидия. От данните в таблица 1 и таблица 2 и поясненията към тях може да се направят следните изводи:

Земеделският производител е подал заявление за подпомагане за 2017г., която е последна (пета година) от поетия агроекологичен ангажимент по мярка 214 АЕП, направление „Поддържане на местообитанията на защитените видове в обработваеми земи, разположени в орнитологично важни места“ с код ВПС4. Първото заявление за подпомагане по това направление е подадено през 2013г. За 2017г. земеделският производител е заявил за подпомагане площ от 192,12 ха.

След провеждане на процедурата по установяване на двойно застъпени площи, за което кандидатът е уведомен с писмо Изх. № 02-150-6500/1783 и заявен отказ от негова страна след разрешаване на двойно заявените площи и извършени административни проверки в специализирания слой площи, допустими за подпомагане установената площ е в размер на 188,49 ха. Проверки на място не са извършвани.

В резултат на извършените административни проверки за допустимост е установена наддекларирана площ в размер на 3,63 ха или 1,93 % и съгласно пояснението относно колона 6 на таблица 2 на осн. чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) 640/2014, тъй като процентното съотношение на недопустимата към установената площ е в рамките над 2 ха и до 20 % е санкционирана площ в размер на 7,26 ха (удвоения размер на наддекларираната площ 3,63ха х2). Оторизираната площ за изчисление на субсидията е определена в размер на 181,23ха (колона7, таблица2).

В колона 9 е посочена санкционирана площ от 3,56 ха поради неспазени други изисквания, които според пояснението, представляват неспазване на изискванията на §14 от ПЗР на Наредба № 11/2009г. да не се допуска увеличение на площите преди или след третата година от последното одобрено заявление за подпомагане. Не е предоставено подпомагане за площите, които не са част от вече поетия ангажимент, като установеният им размер се счита за неизбираем за подпомагане и се изключва от общата избираема площ. Тази площ се счита за площ, за която земеделският стопанин не е спазил ангажимент, свързан с предоставянето на помощта, различен от тези, които засягат декларирания размер на площта. В резултат на приспадането на тези 3,56 ха установената площ е в размер на 177,67ха (колона8).

От съдържанието на писмото не става ясно какви са конкретните правни и фактически основания, обосноваващи този извод. Съгласно сочения §14 от ПЗР към Наредба № 11 – разпоредбите на чл. 14 не се прилагат за кампания 2014г. и последващи кампании. Разпоредбите на чл. 24 ал.4, 5, 6, 7 и 9 не се прилагат за кампания 2014 и последващи кампании – не се допуска увеличение на площите преди или след третата година от последното одобрено заявление за подпомагане, нито увеличаване на общата площ за дейности и направления по чл.2 ал.1, т.1, буква „а“, т.2 и 3 с над 20 на сто от първоначалния размер или с повече от 10 хектара. Установената при автоматичните проверки разлика от 3,56 ха спрямо първоначално заявената площ през 2013г. (същата е декларирана и в следващите 2014г,. 2015г. и 2016г., както е установено в допълнителното заключение на в.л. по адм.д. № 503/2020г.) не надхвърля 10 хектара и е по-малко от 20%. Съгласно чл. 24 ал.1 , ал.2 и ал.3 от Наредба 11, които са приложими за кампания 2014г. и следващите, агроекологичните дейности или направления по чл.2 ал.1 т.1, б. „а“, т.2,3,4 се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение. Одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90% от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. При намаляване на одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по ал. 2 подпомаганите лица не поемат ново агроекологично задължение за петгодишен период и финансовата помощ за текущата година се изчислява на база на намалената площ. В случая площта не е намалена, а увеличена в допустимите от цитирания §14 граници и затова не става ясно защо е изключена от подпомагане. Според съда няма основание за санкционирането й. Географското припокриване спрямо първоначално заявените площи е повече от 90 % за всички кампании, видно от преписката и допълнителното заключение по адм.д. 503/2020г., с което е изпълнено и условието на чл. 24 ал.1 от Наредба № 11.

Санкциите са посочени в парично изражение в колони 10, 11 и 12 или общо намалението е 62 749,97лв. (колона 13), което е равно на 100% отказана субсидия в резултат на извършените намаления на площ, изчисления и санкции. Намалението и санкцията за наддекларираната площ е в размер на 3556,88лв. (колона 10), което се определя от сборът на колона 4 и колона 6 в ха, умножен по съответната ставка. За неспазени други изисквания (колона 10) е определена санкция в размер на 1162,76лв. (площта от колона 9, умножена по съответната ставка за дейността).

За неспазени изисквания за управление на заявената от кандидата агроекологична дейност (колона 12) е определена санкция в размер на 58 030.33лв. Изчислена е, според пояснението, като установената площ след проверка на други изисквания в размер на 177.67 ха (колона 8) е умножена по ставката за агроекологичния код. В пояснението за колона 12 е посочено, че неспазените изисквания са установени при административните проверки като за неспазените изисквания за управление на заявената от кандидата агроекологична дейност се налага намаление от 100% на основание чл. 35 параграф 1 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 вр. чл. 44 ал.1 т.6 от Наредба № 11/06.04.2009г.

Чл. 35 параграф 1 гласи, че исканото подпомагане се отказва или оттегля изцяло, когато не са изпълнени критериите за допустимост. А според параграф 3 на същия текст при вземането на решение относно размера на отказ или оттегляне на подпомагането при неспазване на ангажиментите или други задължения, посочени в параграф 2   държавата членка отчита тежестта, степента, продължителността и системността на неспазването във връзка с условията за подпомагане, посочени в параграф 2.

Съгласно чл. 65 ал.1 от Наредба № 11 ДФЗ – РА одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнение на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности. В случая не са извършвани проверки на място, а плащане е отказано изцяло след извършени административни проверки. В чл. 16 от същата наредба е предвидено, че когато при проверка на място или при административни проверки се установи, че за съответните парцели не са спазени базовите изисквания по чл. 26 ал.1 и 2 или изискванията по управление, агроекологичните плащания се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието и храните. Но съществуващата методика е обявена за нищожна, а нова методика не е утвърдена, която да регламентира детайлно в съответствие с делегирания регламент случаите и условията, при които се отказва плащане или то се намалява при отчитане тежестта, степента, продължителността и системността на неспазването във връзка с условията за подпомагане.

В уведомителното писмо се сочи чл. 44 ал.1 т.6 от Наредба № 11 като правно основание за намалението. Конкретните фактически обстоятелства и основания за намалението обаче, не са развити в мотивите. В сочения чл. 44 ал.1 т.6 от наредбата се съдържа изискване при управлението на дейностите по направление „Поддържане на местообитанията на защитени видове в обработваеми земи, разположени в орнитологични важни места“, подпомаганите лица да извършват една или комбинация от изброените в ал.1 дейности, като  по т.6 – да засяват и отглеждат есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващи видове гъски на минимум 50 % от заявените по дейността площи. Земеделският производител е поел такова задължение за целия петгодишен период. Заявените по дейността площи според таблица 2 са в размер на 192,12 ха. В писмото не е посочено върху каква част от тази площ ЗС е засял и отглеждал есенни зърнено-житни култури през 2017г., респективно какъв процент от заявената площ представлява. При автоматичните проверки на заявлението не е регистрирано такова несъответствие с изискванията, което да посочва площта и процентното съотношение на засятата с есенни зърнено-житни култури площ спрямо заявената. Според допълнителното заключение на в.л., изготвено по адм.д. № 503/2020г. – стр.13 Таблица 4 декларираните площи, засети с  есенни зърнено-житни култури са 98,49 ха и спрямо заявените за кампания 2017г. площи – 192,12 ха представляват 51,26% и следователно за кампания 2017г. е спазено изискването на чл. 44 ал.1 т.6 от Наредба № 11 за засяване и отглеждане на есенни зърнено-житни култури в местообитания на зимуващите видове гъски на минимум 50 % от заявените по дейността площи. Изводът за неспазването на това изискване не е мотивиран и липсва правно основание за отказ от подпомагане.

Предвид изложеното оспореното уведомително писмо не отговаря на изискванията за форма на административния акт. Налице е частична липса на мотиви – не са посочени конкретните фактически основания в таблицата и поясненията към нея, обосноваващи извършените намаления в колона 11 – за неспазване на други изисквания и в колона 12 – за неспазване на изискванията за управление, а са заявени бланкетно и декларативно и твърде общо. Освен това липсва обосновка и липсва правно основание за изцяло отказаното плащане по заявлението за 2017г., тъй като утвърдената методика по чл. 16 от Наредба № 11 е обявена за нищожна, а нова не е утвърдена за регламентиране на условията, при които се отказват или намаляват агроекологичните плащания. В наредба № 11 /2009г. не се съдържат такива, а сочената разпоредба на чл. 35 параграф 1 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014  е твърде обща и не съдържа конкретните основания за отказ от подпомагане, позволяващи прякото приложение на регламента. Необходимо е този ред да намери уредба във вътрешен нормативен акт, каквато е предвидена в чл. 16 от Наредба № 11, но такава методика не е одобрена. Не са налице и другите посочени в уведомителното писмо основания за намаляване и отказ от плащане, заради неспазване на изискванията на § 14 и чл. 44 ал.1 т.6 от Наредба № 11/2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г.

По тези съображения постановеният отказ за финансиране е незаконосъобразен и следва да се отмени, а делото да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски общо в размер на 5152 лв., от които д.т. – 502 лв., и адвокатско възнаграждение – 4650 лв. Заплатеното адвокатско възнаграждение не е прекомерно, тъй като е определено съгласно чл. 7 ал.2 т.4 вр. чл. 8 ал.1 от Наредба № 1/2004г. за минималните адвокатски възнаграждения съобразно защитавания материален интерес и фактическата и правна сложност на делото и е под определения от наредбата минимален размер.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2  и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 02-150-6500/3939 от 07.11.2022г. на Зам. Изпълнителния Директор на ДФЗ, с което на земеделския производител Х.З.К.от с. Ленково, общ. Гулянци, обл. Плевен е отказано финансово подпомагане, по мярка 214 „Агроекологични плащания“ за кампания 2017г., по направление „Поддържане на местообитанията на защитените видове в обработваеми земи, разположени в орнитологично важни места“ (ВПС4) от програмата за развитие на селските райони 2007-2013г.

 

ВРЪЩА преписката на Зам. Изпълнителния Директор на ДФЗ за ново произнасяне при съобразяване със задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на Х.З.К.от с. Ленково, общ. Гулянци, обл. Плевен деловодни разноски общо в размер на 5152 лв., от които д.т. – 502 лв., и адвокатско възнаграждение – 4650 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :