Решение по дело №331/2023 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 121
Дата: 28 април 2023 г.
Съдия: Румяна Михайлова
Дело: 20231630200331
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 121
гр. Монтана, 28.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ПЪРВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:РУМЯНА МИХАЙЛОВА
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от РУМЯНА МИХАЙЛОВА Административно
наказателно дело № 20231630200331 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
С Електронен фиш /ЕФ/ за налагане на глоба Серия К № 6502793 на
ОДМВР - Монтана е наложено на В. Б. В., административно наказание –
глоба в размер на 20.00 /двадесет/ лева за нарушение по чл.21, ал.2 вр. с чл.21,
ал.1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.1 от ЗДвП.
Недоволен от наложената глоба наказания В. обжалва издадения
електронен фиш и моли да бъде отменен, считайки, че е неправилен и
незаконосъобразен. Твърди на първо място, че описаната в ЕФ фактическа
обстановка и правна квалификация е неясна и неточна. На следващо място
поддържа, че в административно наказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушения, което на самостоятелно основание води
до незаконосъобразност на атакувания ЕФ.
Въззиваемата страна ОДМВР - Монтана не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени. Съдът като ги обсъди във връзка
с изложените доводи, намира жалбата за допустима, но неоснователна.
Съдът намира жалбата за допустима, приемайки, че жалбата е подадена
в законния 14- дневен срок, и от лице имащо правен интерес да иска отмяна
1
на постановения акт.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните
съображения:
На 19.10.2022г. в 14:05 часа в обл.Монтана, бул. Трети март срещу
бензиностанция ОМВ и посока на движение от гр.Лом към гр.Монтана, при
ограничение на скоростта от 40 км./ч. за населено място, е установено и
заснето с автоматизирано техническо средство – ARH CAM S1 120СС65, че
управляваното МПС се движи със скорост от 50 км/ч, което е превишение с
10 км/ч над разрешената в този участък скорост.
За установеното нарушение по чл.21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП бил
издаден ЕФ Серия К № 6502793 и наложено административно наказание на
основание чл. 189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 20.00
лева на собственика по регистрация на лекия автомобил, а именно В. Б. В..
Процесното нарушение е установено чрез преносима система за
контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и
комуникации тип ARH CAM S1, т.е. със система по смисъла на чл.189, ал.4 от
ЗДвП, за която е приложен Протокол за проверка № 116 - СГ - ИСИС от
16.09.2022г. на БИМ гр.София, на л.12 от делото, от който не може да се
изведе извод кога е извършена съответната проверка за годност и до кога
важи, каква е периодичността на последващите проверки на техническото
средство.
От систематичното тълкуване на разпоредбата на чл.189, ал.4 вр. с
чл.182, ал.1, т.1 от ЗДвП следва, че за да бъде реализирана отговорността на
дееца с електронен фиш по вменения административен състав следва да са
налице кумулативно следните елементи от фактическия състав: 1. Да е
установено управление на процесното МПС по републиканската пътна мрежа,
както и кой е бил неговия водач, 2. Превишение на скоростта над
разрешената, 3. За нарушението да не е предвидено наказание лишаване от
право да управлява МПС и отнемане на контролни точки, както и 4.
Управлението да е установено с АТСС, по реда предвиден в ЗДвП, както по
реда на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства за контрол и правилата за
движение по пътищата.
На първо място съобразно разпоредбата на чл.189, ал.8 ЗДвП „В 7-
2
дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата
преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва
и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и
информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските
координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на
движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо
средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка.“ В
приложената преписка от АНО не са посочени лимитативно изброените по-
горе изисквания, а именно липсва информация за участъка от пътя с описание
на мястото и географските координати, както и разположението на
техническото средство.
На следващо място към преписката, изпратена от ОДМВР Монтана,
липсва Протокол по чл.10, ал.1 от горецитираната Наредба, съгласно която
разпоредба (1) За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва
протокол съгласно приложението. (2) Протоколът по ал. 1 се попълва при
всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на
движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания
участък.(3) При работа с временно разположени на участък от пътя
автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта
протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка
на разположението на уреда.
Цитираната разпоредба не съдържа предпоставки за изключения,
поради което отсъствието на протокол е съществен пропуск. Използването на
мобилната АТСС на съответното място за контрол се удостоверява с
протокол (Приложение към чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от
12.05.2015г.), съставен от съответния обслужващ полицейски служител, в
който изчерпателно следва да бъдат посочени точното място за контрол и
посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания участък
скоростен режим, режима на измерване, идентификация на служебния
автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната смяна и
номерата на първия и последния запис. Данните от протокола, ведно с
приобщения снимков материал от записа, извършен от мобилната АТСС,
3
биха доказали по несъмнен начин извършването на нарушението –
протоколът по чл.10, ал.1 от наредбата е документът предвиден да удостовери
всяка използване на мобилно АТСС с отразяване на данни за същото и
мястото му на позициониране, за да е налице обвързаност между
предвидената с наредбата информация (съдържание на протокола) и
снимковия материал. Несъмнено не всеки реквизит от протокола е със
съществена значимост, но отсъствието на протокола води до извод за
недоказаност на административното нарушение. След като ОДМВР Монтана
не е отразила протокола в описа на приложенията към преписката, следва
извод, че такъв не е съставен.
Липсата на такъв протокол по чл.10, ал.1 от наредбата означава, че
последващите действия на контролните органи се явяват предприети при
съществени нарушения на разпоредбите, регламентиращи условията, реда и
начина на използване на мобилни АТСС и системи за контрол на правилата за
движение.
Допуснато е съществено процесуално нарушение в производството по
издаване на атакувания ЕФ, което представлява самостоятелно основание за
отмяна.
Предвид горното, съдът намира за ненужно да обсъжда по същество
налице ли е осъществен състав на административно нарушение на чл.21, ал.2
вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Въз основа на събраните в производството доказателства, съдът намира,
че административно наказващият орган е издал електронен фиш, който се
явява незаконосъобразен, при съществени процесуални нарушения и следва
да бъде отменен изцяло.
Предвид горното и на основание чл.63, ал.2, т.1 вр. с ал.3, т.2 ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 6502793
на ОД МВР - Монтана, с който на В. Б. В. от гр.Монтана, е наложено
административно наказание – глоба в размер на 20.00 /двадесет/ лева за
нарушение по чл.21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал.4
4
вр. чл.182, ал.1, т.1 от ЗДвП изцяло, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред АС – Монтана в 14 /
четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено,
на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.

Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5