РЕШЕНИЕ
№ 18
гр. Враца, 14.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ВРАЦА в публично заседание на двадесет и трети
януари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Евгения Г. Симеонова
при участието на секретаря Цветелина Сл. Григорова
като разгледа докладваното от Евгения Г. Симеонова Търговско дело №
20241400900017 по описа за 2024 година
Съдебното производство е образувано по искова молба вх.№
1139/14.02.2024 г. на Сдружение "МУЗИКАУТОР", ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: гр.София, ул."Будапеща" № 17, ет.4,
представлявано от И.Д. - изпълнителен директор, чрез упълномощено
Адвокатско съдружие "ФРОНТЕКС ЛИГЪЛ СЪРВИСИС", вписано в
регистъра на Софийска адвокатска колегия, ЕИК *********, представлявано
от адвокат Г. В. със съдебен адрес: гр. София, бул."Александър Малинов" №
51, вх.5, ет.7, ап.15, с която против "ХЕМУС 2005" ЕООД, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: гр. Враца, пл. „Христо Ботев" 1,
представлявано от управителя Н. Е. П., са предявени следните претенции:
1/ Иск за сумата от общо 12 000 лева, представляваща обезщетение за
претърпени вреди (под формата на пропуснати ползи), поради нарушаване
правата на авторите – членове на сродните дружества за колективно
управление на права, представлявани на територията на Република България
от Сдружение "МУЗИКАУТОР" върху всеки от обектите по чл.3, ал.1 от
Закона за авторското право и сродните му права /ЗАПСП/, включен във всяка
песен, а именно: по 500 лв. за музиката и 500 лв. за текста (литературното
произведение), свързан с музиката в тези песни, които са описани подробно в
12 пункта на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата;
2/ Иск за разгласяване за сметка на ответника диспозитива на
съдебното решение в два всекидневника и в определен от съда часови пояс на
телевизионна организация с национално покритие.
Ищецът претендира направените съдебно-деловодни разноски,
включително адвокатско възнаграждение, както и разноските направени в
обезпечителното производство по чл.390 ГПК, по което е образувано ч.гр.д. №
1
293/2024 г. по описа на СГС и изпълнителното дело, образувано въз основа на
издадената обезпечителна заповед.
В исковата молба се посочва, че ищецът е сдружение, регистрирано по
Закона за юридическите лица с нестопанска цел /ЗЮЛНЦ/ и като организация
за колективно управление на авторски права по чл.94а, ал.2 ЗАПСП е вписано
във водения от Министерството на културата Регистър на сдруженията по
чл.40 от ЗАПСП под № 1/13.01.1994г., съгласно Удостоверение №
11/19.01.1994г. и пререгистрирано със заповед на министъра на културата,
съобразно Удостоверение за регистрация № 62-00-0152/27.10.2011г. и
Удостоверение № У-62/05.09.2014г. Сочи се също, че с оглед чл.95в, ал.2
ЗАПСП "Музикаутор" притежава качеството "особен ищец" и може да
предявява искове по повод на права, които са му поверени за управление и не е
необходимо да установява индивидуални права на управление на сродните
чуждестранни организации за колективно управление на права, вписани в
регистъра по чл.94г, ал.3, т. 7 от същия закон.
Според изложеното в исковата молба, ответникът "ХЕМУС 2005"
ЕООД е търговско дружество, което стопанисва обект, в който публично се
използват музикални произведения и свързани с тях литературни
произведения (текстове) от репертоара на ищеца без надлежно отстъпени за
този вид използване авторски права.
Твърди се, че в конкретния случай на 16.11.2023 г., в стопанисвания и
управляван от ответното дружество обект Хотел "Хемус", който се намира в
гр. Враца, пл. "Христо Ботев" 1, са изпълнени публично посредством
озвучаване на запис следните песни, предмет на настоящия иск, а именно:
1. ТЕ АМО /ТЕ АМО/ - RIHANNA /РИАНА/
Композитор и автор на текста: E.M.S. /Е.М.С./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.J.E. /Ф.Д.Е./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.R. /Ф.Р./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.T.E. /Х.Т.Е./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР;
2. PADAM PADAM (EXTENDED MIX) /ПАДАМ ПАДАМ
(ЕКСТЕНДЕД МИКС)/ - KYLIE MINOGUE /КАЙЛИ МИНОУГ/
Композитор и автор на текста: R.P.J.R. /Р.П.Д.Р. /, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: W.I.C. /Р.И.К. /, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
3. I DON'T WANNA WORK /АЙ ДОНТ УОНА УОРК/ - MARTIN
SOLVEIG & STEFFLON DON /МАРТИН СОЛВЕЙГ & СТЕФЛОН ДОН/
Композитор и автор на текста: A.S.V. /А.С.В./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: R.M.S. /Р.М.С./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.M. /С.М./, член на френското
дружество SACEM, представляван от МУЗИКАУТОР
4. I М ALONE /АЙМ АЛОУН/ - MELISA & ТОММО /МЕЛИСА &
ТОММО/
2
Композитор и автор на текста: T.B.I. /Т.Б.Й./, член на румънското
дружество UCMR-ADA, представляван от МУЗИКАУТОР
5. SLOW LOW /СЛОУ ЛОУ/ - JASON DERULO /ДЖЕЙСЪН
ДЕРУЛО/
Композитор и автор на текста: B.K. /Б.К./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: C.A.N. / К.А.Н./, член на немското
дружество GEMA, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: C.S. / Ч.Ш./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: D.J.J. /Д.Д.Д./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: G.R.J. /Г.Р.Д., член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.J.P. /Л.Д.П./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: M.J.L. /М.Д.Л. /, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: W.A. /У.А. /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
6.WATER /УОТЪР/ - TYLA /ТАЙЛА/
Композитор и автор на текста: A.S. /А.С./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: G.R.EL-H. /Г.Р.Ел-Х./, член на френското
дружество SACEM, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: I.A. /И.А./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.I. /Л.И./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.K.C.M. /Л.К.К.М./, член на
английското дружество MCPS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.J.P. /Л.Д.П./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.T.L. /С.Т.Л./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.C. А /С.К.Е./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: Z.O. /З.О./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
7. WHO WANTS TO BE ALONE (FEAT. NELLY FURTADO) /ХУ
УОНТС TO БИ АЛОУН (ФИЙТ. НЕЛЛИ ФУРТАДО/ - TIESTO
/ТИЕСТО/
Композитор и автор на текста: F.N.K. /Ф.Н.К./, член на канадското
дружество SOCAN, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: K.R.E. / Н.Р.Е. /, член на канадското
дружество SOCAN, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: V.T. М / В.Т. М /, член на холандското
дружество BUMA, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: W.R.D. J /В.Р.Д. ДЖ/, член на
3
холандското дружество BUMA, представляван от МУЗИКАУТОР
8.HOLD ON /ХОЛД ОН/ - EN VOGUE /ЕН ВОУГ/
Композитор и автор на текста: E.T. L / Е.Т. Л /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.D.D. / Ф.Д.Д. /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: H.C.A. / Х.С. AH /, член на
американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: J.M. / Д.М. /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: МС E.T.D. / М.Т.Д. /, член на
американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: R.D.S. / Р.Д.Ш. А член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
9. LET'S HEAR IT FOR THE BOY /ЛЕТС ХИЪР ИТ ФОР ДЪ БОЙ/
- DENIECE WILLIAMS /ДЕНИС УИ/1ЯМС /
Композитор и автор на текста: P.D. /П.Д./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.T.R. / С.Т.Р. А член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
10.HUNGRY EYES /ХАНГРИ АЙС/ - ERIC CARMEN /ЕРИК
КАРМЕН/
Композитор: DE N.J.A. / Н.Д.А. /, член на американското дружество
ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Автор на текста: P.F.J. / П.Ф.Д. А член на американското дружество
ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
11. I WANNA BE THE ONLY ONE (FEAT. BEBE WINANS) /АЙ
УОНА БИ ДЪ ОНЛИ УОАН (ФИЙТ. БИБИ УАЙНЪНС) / - ETERNAL
/ЕТЪРНАЛ/
Композитор и автор на текста: W. B. / У.Б. А член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор: L.J.E. / Л.Д.Е. /, член на американското дружество
ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
12. INSATIABLE /ИНСЕЙШЪБЪЛ/ - DARREN HAYES / ДАРЪН
ХЕЙС
Композитор и автор на текста: A.W. N / А.У. Н А член на
американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: H.D.S. / Х.Д.С. /, член на австралийското
дружество APRA, представляван от МУЗИКАУТОР
Твърди се, че тези автори и композитори са членове на посочените
организации за колективно управление на авторски права, които Сдружение
"МУЗИКАУТОР" на основание чл.94с от ЗАПСП представлява на
територията на Република България и отстъпва правата им за използване на
музика на техните произведения. Поддържа се, че музиката и текста на
посочените песни са закриляни обекти по смисъла на чл.3, ал.1 ЗАПСП и за
използването им е необходимо разрешение от авторите им и съответно
обезщетение при неправомерното им използване. Посочва се, че с цел
използване на музикални произведения с уредени авторски права,
"МУЗИКАУТОР" сключва договори с различни категории ползватели, въз
4
основа на които дава разрешение от името на своите членове и на членовете
на сродните дружества за използването на техните произведения. Сред
ползвателите по смисъла на §2, т.6 от ПРЗ на ЗАПСП са и питейни заведения,
заведенията за хранене, търговски обекти и всякакви публични места, където
се използват произведения за озвучаването им, без значение дали това
озвучаване се извършва посредством изпълнения "на живо" или техен
звукозапис. Сочи се също, че за тази цел ползвателите следва да имат
сключени писмени договори по чл.58 ЗАПСП за предварително отстъпени
авторски права със съответните правоносители директно или чрез
организацията за колективно управление, която управлява съответната
категория права в държавата, в която се осъществява използването.
В исковата молба се развиват съображения, че разпоредбите на чл.35 и
чл.58 ЗАПСП във вр. с чл.18, ал.1 ЗАПСП изискват използването на
произведения да се осъществява въз основа на отстъпени права и
отстъпването на авторски права следва да се извърши въз основа на договори,
с които се уговарят условията за съответния вид използване и размера на
дължимо възнаграждение, а съобразно чл.19 от ЗАПСП възнаграждение за
права се дължи, както за всеки вид използване, така и за всяко поредно
използване на съответното произведение от същия вид. Твърди се, че в случая
ответното дружество няма отстъпени права да използва гореописаните
произведения, въпреки че е използвало процесните произведения за
озвучаване на своя обект, с което е нарушило нормата на чл.18, ал. 2, т. 3,
предл. 2 от ЗАПСП и е причинило вреди на описаните по-горе правоносители,
тъй като в резултат на неговите действия, носителите на права са лишени от
възнагражденията за своя творчески труд.
Ищецът счита, че разгласяването на констатираните нарушения е
форма на превенция, особено в случаите, когато те са системни, поради което
при евентуалното им установяване, на основание чл.956, ал.1, т.б ЗАПСП те
следва да бъдат публично анонсирани с цел да се осигури допълнително
защита на интелектуалната собственост.
В срока по чл.367, ал.1 ГПК е постъпил отговор вх.№ 4152/28.05.2024
г. от ответника "ХЕМУС 2005" ЕООД, ЕИК *********, подаден чрез
пълномощника му адв.М. М., с който се оспорва основателността на
предявения иск.
Навеждат се доводи, че искането за заплащане на обезщетение е
направено формално и необосновано, тъй като от съдържанието на исковата
молба не могат да се извлекат основанията за предявяване на иска – липсва
описание на фактическата обстановка, конкретно място, час, начин и
действия, извършени от ответника, посредством които се твърди, че са
изпълнени публично 12 песни. Твърди се, че ответникът не е осъществявал
действия по публично представяне или изпълнение на сочените песни, че не е
използвал публично музикални произведения и свързани с тях литературни
произведения (текстове) от репертоара на ищеца в хотел "Хемус" нито на
посочената в исковата молба дата, нито по друго време. Според изложеното в
отговора, ответникът по никакъв начин не е уведомен за извършени
посещения и проверка от ищеца, за да се изясни какво звучи, откъде и кой
извършва конкретните действия, нито е съставян констативен протокол за
установяване на такива обстоятелства. Посочва се, че с исковата молба не е
представена кореспонденция между страните, както и записи на чутите
5
музикални произведения, за да може да бъде извършена проверка и да се
установи идентичност с посочените такива. Ответникът оспорва приетата от
ищцовото сдружение методика за установяване на идентичност на
музикалните произведения, вкл. и чрез използване на приложение. Счита, че
от съдържанието на исковата молба по никакъв начин не се установява
положителния факт на нарушението на процесната дата при използването на
всяко едно от посочените музикални произведения. Намира също, че не са
представени съставени писмени документи, удостоверяващи резултат от
извършена проверка, че липсват данни за констатирано нарушение на закона,
доказателства за изготвен отчет и уведомително писмо до нарушителя, както
и че не е посочено поисканият свидетел в какво качество е възприел
обстановката.
Според ответника, дори и да се приеме, че искът е основателен,
претендираните суми са прекомерни и такива не се дължат поотделно за текст
и музика, доколкото произведението следва да се възприеме като едно цяло.
Прави се искане за постановяване на решение, с което да бъде оставен
без уважение предявения иск като неоснователен и недоказан. Претендира се
присъждане на разноски.
В срока по чл.372, ал.1 ГПК е подадена допълнителна искова молба
вх.№ 4958/26.06.2024 г. от Сдружение "МУЗИКАУТОР", чрез пълномощника
му адв.Г. В., в която се изразява становище за неоснователност на направените
от ответника възражения.
Излагат се подробни теоретични съображения, с които се обосновава
качеството на ищеца, като организация за колективно управление на авторски
права, да предявява искове за защита законните права и интересите на
авторите, без да е необходимо да доказва наличието и съдържанието на
индивидуалните си правоотношения с авторите на конкретните произведения
и наличието на права по договори за съвместно представителство с
чуждестранни сходни организации, т.к. законодателно е установен особен
режим на процесуална субституция от вида на процесуалната суброгация, при
която организацията за колективно упражняване на права би могла да действа
самостоятелно. Посочва се, че с нормата на чл.95в, ал.2, изр.3 ЗАПСП е
въведена оборима презумпция, съгласно която когато една чуждестранна
организация за колективно управление на права е вписана в регистъра по
чл.94г, ал.3, т.7 ЗАПСП, то на нея са поверени за управление авторски права,
които се притежават от нейните членове, и в тези случаи ищецът не трябва да
доказва индивидуалните права на управление и защита, които авторите са
предоставили. Сочи се също, че организациите за колективно управление на
права представят пред Министерство на културата договорите си за взаимно
представителство с чуждестранни сродни организации, след което
Министерство на културата като контролен орган извършва проверка за
валидността на представените документи и чак след това се правят
съответните вписвания в регистъра по чл.94г ЗАПСП. След като посочените в
исковата молба сродни чуждестранни организации са вписани в регистъра,
воден от министъра на културата по чл.94г от ЗАПСП, то намира приложение
установената в закона презумпция.
На следващо място в допълнителната искова молба се излагат
теоретични доводи и относно понятието за нарушение на авторското право,
като се посочва, че такова е налице във всички случаи, при които обектът на
6
авторски и сродни права се използва без съгласието на техния притежател и
без законът да допуска използването независимо от волята на последния. Сочи
се също, че в § 2, т.6 от ПЗР на ЗАПСП като ползватели на произведения са
посочени различни публични места, сред които и хотели, където се използват
произведения за озвучаването им. Твърди се, че в конкретния случай
нарушението (публично изпълнение чрез използване на звукозапис и
озвучаване) е реализирано на 16.11.2023 г. в стопанисвания от ответното
дружество Хотел "Хемус" в гр.Враца. Като се излагат съображения, че не е
налице специална законова процедура за защита правата и интересите на
авторите, се посочва, че посещението на 16.11.2023 г. се установява от
представената фактура, а установяването на използване на музикални
произведения по смисъла на чл.18, ал.2, т.3, предл. 2 ЗАПСП без писмен
договор по чл.58 ЗАПСП за предварително отстъпени авторски права, е
извършено от сътрудник на сдружение "Музикаутор"- Ч.П.. Сочи се, че
сътрудникът се явява в качеството си на гражданин, който оказва съдействие
на сдружението при извършване на фактически посещения в обекти. Неговата
дейност е само за извършване на посещения и установяване дали в обект звучи
музика, респ. кои са конкретните музикални произведени, т.е. същият не
извършва проверка в качество на контролен орган. Посочва се още, че
идентификацията на процесните музикални произведения в обекта е била
извършена от сътрудника посредством използваното на мобилното
приложение Shazam, което позволява резултатите от разпознаването да се
генерират и изпратят като електронно писмо, което сътрудникът изпратил по
имейл до "Музикаутор". След посещението на сътрудника е била извършена
проверка от страна на "Музикаутор" относно правата на съответния
собственик на обект относно публично разпространение на
идентифицираните произведения. Липсата на права на ответника е основание
за изпратеното Уведомително писмо от 27.11.2023г., с което
представляващият "Музикаутор" се е обърнал към представляващия "ХЕМУС
2005" ЕООД, стопанисващо Хотел "Хемус", намиращ в гр.Враца, пл."Христо
Ботев" 1, и го е информирал, че в обекта е било установено нелицензирано
ползване на репертоар на ищеца с посочване на музикални произведения и
носители на авторски права, които са засегнати. Твърди, че ползването е
локализирано на 16.11.2023г. от сътрудник на "Музикаутор" на място в обекта,
доколкото на тази дата упоменатите произведения са били възпроизведени без
предварително писмено уреждане на правата на използваната музика. Твърди
се също, че ответното дружество е било поканено да се свърже с представител
на "Музикаутор" с цел сключване на договор за уреждане на авторските права
за ползване репертоара от музикални произведения, поверен му за
управление, както в писмото присъства и предупреждение, че липсата на
подобно уреждане на правата, е основание за предявяване на граждански иск.
Ищецът пояснява, че установеното използване на музикални
произведения (включващи музика и/или текст) без разрешение на авторите и
без сключен от ответника писмен договор по чл.58 ЗАПСП за предварително
отстъпени авторски права, е основание за предявяване на настоящия
граждански иск за защита на поверените на ищеца за управление права на
авторите - членовете на сродните дружества със сключени договори за
взаимно представителство. Сочи, че съобразно разпоредбата на чл.19 ЗАПСП
възнаграждение за права се дължи, както за всеки вид използване, така и за
7
всяко поредно използване на съответното произведение от същия вид. Твърди,
че ответното дружество няма отстъпени права да използва процесните
произведения, въпреки че е използвало същите за озвучаване на своя обект, с
което е нарушило нормата на чл.18, ал.2, т.3, предл.2 ЗАПСП и е причинило
вреди на описаните в исковата молба правоносители, тъй като в резултат на
неговите действия, носителите на права са лишени от възнагражденията за
своя творчески труд.
Счита, че използването на произведенията на авторско право без
надлежно разрешение е в причинна връзка с възникналата вреда, имаща
характер на пропусната полза - нереализиран доход от възнаграждение.
Пояснява още, че използването на авторско произведение без съгласие на
автора (чл.35 ЗАПСП) съставлява нарушение на авторското право, което
поражда в негова полза право на обезщетение за причинените вреди (чл.95
ЗАПСП). Налице е и причинна връзка между правонарушението и понесените
вреди.
В обобщение поддържа, че ответното дружество няма сключен писмен
договор по чл.58 ЗАПСП за предварително отстъпени авторски права със
съответните правоносители директно или чрез организацията за колективно
управление, която управлява съответната категория права в държавата, в
която се осъществява използването, поради което е налице нарушение на
авторско право. Като неправомерно деяние, нарушение представлява всяко
използване, независимо дали е еднократно, повторно или системно.
По отношение размера на претендираното обезщетение навежда
доводи, че според възприетото в доктрината, музикалното произведение с
текст представлява самостоятелни музикални и литературни произведения,
предназначени за съвместно изпълнение, а песента представлява музикално
произведение, което е резултат от творческите усилия както на композитора на
музиката, така и на автора на текста й. Ето защо ищецът счита, че тестът и
музиката са отделни части на произведението, всяко от които е плод на
различна категория творчество и сама по себе си представлява обект на
авторско право, ползващ се с отделна защита.
В срока по чл.373, ал.1 ГПК е постъпил допълнителен отговор вх.№
5718/23.07.2024 г. от "ХЕМУС 2005" ЕООД, чрез пълномощника му адв.М.
М., в който се оспорва изцяло допълнителната искова молба.
Ответникът счита, че с допълнителната искова молба ищецът не е
пояснил или допълнил първоначалната такава, а единствено е ангажирал
доказателства, за които не е имало пречка да бъдат представени при
предявяването на иска. Намира, че в подкрепа на твърдението, че сътрудник на
сдружението е извършил посещение в хотел "Хемус", при което е установил
използване на музикални произведения без писмен договор за предварително
отстъпено авторско право, отново не са представени относими доказателства.
По отношение твърденията, че въпросният сътрудник е посетил хотела,
отседнал е в хотелска стая, в която е гледал и слушал музикални канали и е
идентифицирал музикални произведения, ответникът счита, че не е налице
нарушение на чл.18, ал.2, т.3 ЗАПСП, тъй като не е налице публично
представяне или изпълнение на посочените произведения. Посочва, че стаите
в хотела са оборудвани с телевизори и за излъчваните проглами има сключен
договор с местна телевизия, която от своя страна следва да притежава
съответните права за разпространение.
8
В допълнителния отговор се твърди, че ответникът не е осъществявал
действия по публично представяне или изпълнение на сочените песни, не е
използвал публично музикални произведения и свързани с тях литературни
произведения от репертоара на ищеца нито на посочения адрес, нито на
посочената дата, нито по друго време. Твърди се още, че с представеното
писмо изх.№ 108-3184/27.11.2023 г. , което не е достигнало до знанието на
управителя, дружеството е уведомено, че в хотелска стая на хотел "Хемус"
звучи музика от телевизор и заведенията, които се озвучават с музика следва
да уредят предварително и писмено авторските права, но подобно твърдение е
несъстоятелно, доколкото наличието на телевизор в хотелската стая не може
да се определи като озвучаване на заведение или публично представяне на
музикални произведения.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства. Допуснати и
изслушани са съдебно-техническа експертиза и съдебна компютърно-
техническа експертиза, чиито заключения са приети от съда като обективни и
компетентни.
След като обсъди събраните доказателства, поотделно и в тяхната
пълнота, съдът приема за установено от фактическа страна следното:
Между страните не се спори, че "Музикаутор" е сдружение на
композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и
музикални издатели за колективно управление на авторски права.
Сдружението е регистрирано по ЗЮЛНЦ първоначално с решение по ф.д.№
18208/1992 г. в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел в СГС, а
впоследствие е пререгистрирано в ТРРЮЛНЦ. Същото е вписано и в
Регистъра на Министерството на културата като организация за колективно
управление на авторски права за упражняване на дейност по колективно
управление на авторски права за следните начини за използване и обекти:
възпроизвеждане на музикални произведения и на литературни произведения,
свързани с музика (чл.18, ал.2, т.1 ЗАПСП); разпространение на записи,
съдържащи такива произведения (чл.18, ал.2, т.1 ЗАПСП); публично
изпълнение на такива произведения (чл.18, ал.2, т.3 ЗАПСП); излъчване на
такива произведения по безжичен път (чл.18, ал.2, т.4 ЗАПСП); предаване и
препредаване на такива произведения по кабел или друга електронна
съобщителна мрежа (чл.18, ал.2, т.5 ЗАПСП); предлагане по безжичен път или
по кабел на достъп на неограничен брой лица до такива произведения по
начин, позволяващ този достъп да бъде осъществен от място и по време,
индивидуално избрани от всеки от тях (чл.18, ал.2, т.10 ЗАПСП); преработка
на музикални произведения и синхронизирането им с други произведения
(чл.18, ал.2, т.8 ЗАПСП); разпределяне на компенсационни възнаграждения,
дължими на нейни членове за възпроизвеждане на произведения от физически
лица за лично ползване (чл.26, ал.1, изр. първо, и ал.8 ЗАПСП), внос и износ в
трети държави на екземпляри от произведението в търговско количество
(чл.18, ал.2, т.11 ЗАПСП).
Тези обстоятелства се потвърждават от приложените към исковата
молба електронна справка от ТРРЮЛНЦ; Удостоверение № 11/19.01.1994 г.,
Удостоверение за регистрация на дейност по колективно управление на права
№ 62-00-0152/27.10.2011 г.; Удостоверение № 62-00-0152/27.10.2011 г. и
Удостоверение № У-62/05.09.2014 г., издадени от Министерството на
културата на РБ, както и от допълнително представената справка-извлечение
9
от публичния регистър по чл.94г, ал.1 ЗАПСП, воден от министъра на
културата.
От приложеното извлечение от публичния регистър по чл.94г, ал.1
ЗАПСП е видно, че по партидата на Сдружение "МУЗИКАУТОР", като
организация за колективно управление на права, са вписани посочените в
исковата молба сродни чуждестранни организации за колективно управление
на права, с които ищецът твърди, че има сключени договори за взаимно
представителство, а именно - ASCAP (№ 11), BMI (№ 15), PRS (№ 33),
SACEM (№ 36), UCMR-ADA (№ 61), GEMA (№ 19), MCPS (№ 28), SOCAN
(№ 48), BUMAQ APRA (№ 16). В справката са посочени видовете права,
произведения или други обекти на закрила, срокът и територията съгласно
договорите.
Ищецът е представил заверено копие от фактура №
**********/18.11.2023 г. с издател "ХЕМУС 2005" ЕООД и получател СНЦ
"МУЗИКАУТОР", от която е видно, че са заплатени две нощувки в Хотел
Хемус-Враца от лицето Ч.В.П..
Приложен е отчет от Ч.П. - сътрудник "Лицензиране публично
изпълнение" до сдружението, в който е отразено, че на 16.11.2023 г. от 20:30
часа до 21:10 часа е гледал и слушал музикални канали в хотелска стая на
хотел Хемус, намиращ се в гр.Враца, пл."Христо Ботев" № 1, при което от
музикалните канали Magic TV, MTV 80's, MTV'90s, The Voise и City TV е
идентифицирал следните музикални произведения: 1. Те Амо by Rihanna, 2.
Padam Padam (Extended Mix) by Kylie Minogue, 3. I Don't Wanna Work by
Martin Solveig & Stefflon Don, 4. I М Alone by Melisa & Томмо, 5. Slow Low by
Jason Derulo, 6. Water by Tyla, 7. Who Wants to be Alone (feat. Nelly Furtado) by
Tiesto, 8. Hold On by En Vogue, 9. I Love Your Smil by Shanice, 10. That's The
Way Love Goes by Janet Jackson, 11. Let's Hear It For The Boy by Deniece
Williams, 12. Iko Iko by The Belle Stars, 13. Hungry Eyes by Eric Carmen, 14. I
Wanna Be the Only One (feat. Bebe Winans) by Eternal, 15. Insatiable Darren by
Hayes.
Приложени са 12 бр. разпечатки на имейли, изпратени от лицето
Chocho Velinov с имейл ***@gmail.com до **********@********.*** за всяка
от процесните песни.
По делото е представено писмо изх.№ 108-3184/27.11.2023 г.,
адресирано до Н.Е.П. - управител на ответното дружество "Хемус 2005"
ЕООД, в което е описано, че на 16.11.2023 г. сътрудник на "МУЗИКАУТОР" е
установил, че в хотелската стая на хотел "Хемус", който се намира в гр.Враца,
пл."Христо Ботев" № 1, звучи музика в стаята от телевизор, като е посочено по
кои програми и са описани звучалите произведения общо 12 на брой.
Отправена е покана за уреждане на авторските права и сключването на
договор в 7-дневен срок, като е указано, че в противен случай ще бъде
предявен иск за обезщетение. От приложеното известие за доставяне е видно,
че писмото е връчено на 08.12.2023 г.
По делото е представена Заповед № РД 09-985/21.09.2021 г. на
министъра на културата, актуална към датата 16.11.2023 г., относно
използването на мобилни музикални приложения за установяване на
нарушения по ЗАПСП.
В подкрепа на защитната си теза ответникът е представил Заявление-
договор № Т1001000 от 05.01.2022 г., сключен между него и "Римекс" ООД, с
10
предмет – достъп до кабелна телевизия, както и Договор № 17-347/05.06.2017
г., сключен между Сдружение "МУЗИКАУТОР" и "Римекс" ООД за
разрешаване на препредаване по електронна съобщителна мрежа на
музикални и свързани с тях литературни произведения в цялостен и
непроменен вид на територията на РБ.
Приложил е също отчет фискална памет от 16.11.2023 г., от който е
видно, че за този ден няма записи в тази памет.
По делото са събрани и гласни доказателства.
По молба на ищеца е разпитан свидетеля Ч.П., който работи като
сътрудник към "МУЗИКАУТОР" и следи за публично изпълнение на музика в
търговски обекти. Свидетелят пояснява, че работата му се състои в това да
посещава търговски обекти - хотели, заведения, магазини, барове,
ресторанти, кафенета и т.н., с цел установяване на това дали в търговския
обект звучи музика, дали е извършено озвучаване с тонколони, чрез
телевизори или други устройства. При установяване наличие от озвучаване на
търговския обект, свидетелят съставя протокол или отчетно писмо, като
впоследствие въз основа на тази негова отчетна дейност, "МУЗИКАУТОР"
изпраща съответни уведомителни писма до управителите на търговски
обекти.
Свидетелят П. разказва, че е бил командирован от "МУЗИКАУТОР" в
гр.Враца, където е пристигнал на 16.11.2023г. и е престоял до 18.11.2023г. На
16.11.2023г. се е регистрирал и е отседнал като клиент в хотел "Хемус". В
хотелската стая, в която е отседнал, е имало музикални канали, които излъчват
музика. Според свидетеля, този музикален репертоар се представлява от
"Музикаутор", но фирмата, която стопанисва хотела, няма преотстъпени права
и няма сключен договор със сдружението. Посочва, че е идентифицирал над
15 песни, излъчени от няколко музикални канала по телевизията - Magic TV ,
MTV 80ʼs, MTVʼ90s, The Voice, City TV, които са звучали от телевизора в
стаята му. Обяснява, че тези произведения е идентифицирал, както чрез
изписването по съответния телевизионен канал на изпълнителя и името на
песента, така и чрез музикалното приложение Shazam, което има в телефона
си. Посочва, че през целия си престой, когато включи телевизора в хотелската
стая, е могъл да попадне на тези музикални канали и съответно да слуша тази
музика.
Свидетелят посочва, че през същата или следващата вечер е вечерял в
ресторанта на хотела, който също е бил озвучен чрез тонколони и е звучало
доста силно рок-радио. Пояснява, че ресторантът на хотела също не е
лицензиран и също няма преотстъпени авторски музикални права. Твърди, че
в ресторанта е имало и други клиенти.
Свидетелят посочва, че е получил фактура на 18.11.2023г., когато е
напуснал хотела.
Обяснява, че практиката, която е изградена в "МУЗИКАУТОР" за
всички сътрудници е следната: когато даден сътрудник идентифицира
определена песен или музикално произведение в даден търговски обект чрез
Shazam е длъжен моментално да опише мястото, в което се намира, и градът, в
който се намира, и съответно да бъде изпратено това музикално произведение
до "МУЗИКАУТОР", за да може да удостовери официално пред
"МУЗИКАУТОР". Посочва, че всички тези песни, които е идентифицирал по
тази процедура, ги е изпратил от своя имейл до официалния служебен имейл
11
на сдружението, с цел удостоверяване на това, че е бил в това място. Сочи
също, че имейлът му е ***@gmail.com. Съставил и подписал е и отчет-
протокол за извършено посещение, който се връчва на "МУЗИКАУТОР", като
въз основа на тази информация, която е описана в отчета, сдружението
изготвя информационно уведомително писмо до управителя на дружеството,
което стопанисва хотела.
От показанията на доведената от ответника свидетелка П.Б. която
работи в "ХЕМУС 2005" ЕООД на длъжност "***", се установява, че на
16.11.2023 г. в комплекс "Хемус" не е имало организирано събитие, поради
което не е имало и озвучаване. Свидетелката пояснява, че всички събития се
записват в тетрадка и за тази дата липсва отразяване да е провеждано такова.
Обяснява също, че в дните, в които няма мероприятия и събития, в комплекса
не се прави озвучаване. Според свидетелката, в общите части на хотела няма
озвучаване, а само телевизори, които не работят през деня, а само вечер
персоналът гледа предавания. Посочва, че телевизорите в общите части имат
музикални канали, но се ползват предимно от персонала. Сочи също, че и в
стаите на хотела има телевизори.
По делото е допусната, изслушана и приета съдебно - техническа
експертиза, чието заключение изяснява въпросите, свързани с авторството на
процесните музикални произведения, респ. в кои организации за колективно
управление на авторски права членуват конкретните носители на авторски
права, както и за наличие на сключени договори за взаимно представителство
между тези организации и Сдружение "Музикаутор". Установи се, че
посочените в исковата молба автори на текст и композитори са членове на
съответните организации за колективно управление на авторски права: APRA
(Австралия), ASCAP (САЩ), BMI (САЩ), BUMA (Нидерландия), GEMA
(Германия), PRS (Великобритания), SACEM (Франция), SOCAN (Канада),
UCMR-ADA (Румъния), с които Сдружение "Музикаутор" има сключени
договори за взаимно представителство и по силата на които ги представлява
на територията на Република България, както към момента на извършване на
нарушението на посочената дата, така и към датата на предявяване на иска.
Процесните музикални произведения са включени в репертоара на
съответните организации за колективно управление на права.
По делото е изготвена и съдебна компютърно - техническа експертиза,
от заключението на която се установява, че на 16.11.2023 г. на email адрес
**********@********.*** са получени електронни писма от email
***@gmail.com за времето от 20:30 ч. до 21:03 ч. Имейлите съдържат имена
на музикални произведения и техните изпълнители, линк за връзка към базата
данни на приложението "Shazam", и допълнителна информация за
местоположение. Мобилното приложение "Shazam" притежава вградена
функционалност, след разпознаване на музикалното произведение да сподели
информацията, чрез инсталирани в мобилното устройство приложения за
външно споделяне, включително чрез електронна поща. Изпращането на
електронно писмо е опционална възможност, а не автоматично генериран
процес. Мобилното приложение "Shazam", инсталирано на телефона на
свидетеля Ч.П., който е лицето, установило нарушението, на 16.11.2023 г. е
разпознало процесните музикални произведения – песни, като съгласно
съхранените данни в мобилното устройство музикалните изпълнения са били
регистрирани, както следва: 1. Те Амо by Rihanna – 16-ти ноември в 20:29
12
часа; 2. Padam Padam (Extended Mix) by Kylie Minogue - 16-ти ноември в 20:30
часа; 3. I Don't Wanna Work by Martin Solveig & Stefflon Don - 16-ти ноември в
20:32 часа; 4. I М Alone by Melisa & Томмо - 16-ти ноември в 20:35 часа; 5.
Slow Low by Jason Derulo - 16-ти ноември в 20:36 часа; 6. Water by Tyla - 16-
ти ноември в 20:37 часа; 7. Who Wants to be Alone (feat. Nelly Furtado) by Tiesto
- 16-ти ноември в 20:41 часа; 8. Hold On by En Vogue - 16-ти ноември в 20:45
часа; 9. Let's Hear It For The Boy by Deniece Williams - 16-ти ноември в 20:53
часа; 10. Hungry Eyes by Eric Carmen - 16-ти ноември в 20:58 часа; 11. I
Wanna Be the Only One (feat. Bebe Winans) by Eternal - 16-ти ноември в 21:00
часа и 12. Insatiable Darren by Hayes - 16-ти ноември в 21:03 часа.
При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен
състав прави следните правни изводи:
По правната квалификация:
Правното иснование на предявения осъдителен иск за заплащане на
обезщетение в размер на 12 000 лв. е чл.95, ал.1, вр. чл.95а, ал.1, т.1 ЗАПСП.
Исковата претенция за осъждане на ответника да разгласи за своя
сметка диспозитива на решението на съда в два всекидневника и в определен
от съда часови пояс на телевизионна организация с национално покритие е с
правно основание чл.95б, ал.1, т.6 ЗАПСП.
По допустимостта на претенциите:
Както бе посочено, по делото не се спори, че ищецът Сдружение
"МУЗИКАУТОР" е организация за колективно управление на изпълнителски
права, регистрирано по реда на Глава 11в ЗАПСП. В това свое качеството
може да предявява искове за защита на чужди права съобразно разпоредбите
на чл.95в ЗАПСП по повод на индивидуални права, които са му поверени за
управление, съответно за защита. В тази хипотеза и съобразно чл.95в, ал.2
ЗАПСП той не трябва да установява индивидуални права на управление,
съответно за защита, на негови членове, оповестени в списъка по чл.94у, ал.1,
т.10 ЗАПСП, и на сродните чуждестранни организации за колективно
управление на права, вписани в регистъра по чл.94г, ал.3, т.7 ЗАПСП. От
събраните по делото доказателства – извлечение от публичния регистър по
чл.94г, ал.1 ЗАПСП и заключението на СТЕ се установи, че ищецът има
сключени договори за взаимно представителство с организациите, за които в
исковата молба се сочи, че представляват авторските права на лицата, чиито
твърдени нарушени права са предмет на настоящите искове.
Същевременно в същия регистър са вписани категориите права,
видовете права, произведения и други обекти на закрила, за които се отнася
колективното управление на права /чл.94г, ал.4, т.4 ЗАПС/. За ищцовото
сдружение са вписани авторски права върху музикални и свързани с тях
литературни произведения, измежду които и публично изпълнение на такива
произведения /чл.18, ал.2, т.3 ЗАПСП/.
Твърдените нарушения се изразяват именно в публично изпълнение
на музикални произведения, а техните автори се представляват от
чуждестранни ОКУП, с които ищецът има сключени договори за взаимно
представителство. Ето защо за защитата на тези индивидуални права ищецът
притежава процесуална легитимация по чл.95в, ал.2 ЗАПСП, при което и
предявените искове са допустими.
По основателността на претенциите:
Исковата претенция по чл.95, ал.1 ЗАПСП се основава на
13
твърденията, че ответникът е нарушил авторските права на авторите на текста
и музиката на процесните музикални произведения, тъй като без отстъпени
права за използване на 16.11.2023 г. в стопанисвания от него обект хотел
"Хемус", находящ се в гр.Враца, пл."Христо Ботев" № 1, публично са
изпълнявани тези произведения.
Основният спорен въпрос по делото е дали на посочената дата в
посочения обект са били изпълнявани публично процесните музикални
произведения.
Тежестта на доказване на това спорно обстоятелство (публичното
изпълнение на процесните произведения в обект на ответника) се носи от
ищеца, който следва да проведе пълно и главно доказване, посредством което
да формира сигурно убеждение у съда в надлежното осъществяване на
твърдените факти.
Съгласно чл.18, ал.1 ЗАПСП използването на създадено произведение
от неговия автор и разрешаването на това използване от други лица е
изключително имуществено право на автора на произведението. В същия
закон няма легално определение на понятието „използване“ на произведения,
но в чл.18, ал.2 са изброени изчерпателно видовете действия, които следва да
се считат за "използване на произведения", обект на авторско право по
смисъла на същия закон, а § 2 от ДР на ЗАПСП дава легални дефиниции на
част от понятията, с които се определят тези видове действия. В чл.18, ал.2, т.3
ЗАПСП публичното изпълнение на произведение, обект на авторско право е
регламентирано като една от формите на използване на произведения по
смисъла на ал.1 на същия текст с допълнението съгласно чл.18, ал.3, че
използването по ал.2, т.3. до т.8 вкл. е налице, когато посочените действия се
извършват по начин, даващ възможност произведението да бъде възприето от
неограничен брой лица.
В § 2, т.1 от ДР на ЗАПСП е дадено легално определение на понятието
"разгласяване на произведение", според което това е довеждането на
произведението със съгласието на неговия автор за първи път до знанието на
неограничен кръг лица, независимо от формата и начина, по който се
осъществява това.
Според мотивите на Тълкувателно постановление № 1 от 19.03.2024 г.
на ОСС от НК на ВКС по т. д. № 4/2022 г., Първа и Втора колегия на
Върховния административен съд, терминът „публично изпълнение“ няма
легална дефиниция в ЗАПСП. Съдържанието на понятието следва да се изведе
от чл.58, ал.1 ЗАПСП, разгледан във връзка с чл.18, ал.3 от същия закон, и
"публично изпълнение" е налице, когато музикалното произведение
(звукозаписът) се представя пред публика на живо или на запис. За да е налице
публично изпълнение, следва да е изпълнена и хипотезата на чл.18, ал.3
ЗАПСП, а именно изпълнението да се извършва по начин, даващ възможност
произведението да бъде възприето от неограничен брой лица. За да се прецени
кога изпълнението се извършва по начин, даващ възможност произведението
да бъде възприето от неограничен брой лица, следва да се съобразят и
нормите на Директива 2001/29/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от
22 май 2001 г. относно хармонизирането на някои аспекти на авторското право
и сродните му права в информационното общество, която е транспонирана със
ЗАПСП, и особено практиката на Съда на ЕС по тълкуването на тези норми. В
пар.23 на Директива 2001/29/ЕО се съдържа определение на понятието
14
"публично съобщаване". Характеристиките на публичния характер на
използването на произведение, обект на авторско или сродни на авторското
права, се допълват от практиката на Съда на ЕС по преюдициални заключения
(решенията на Съда стават част от вътрешното право от датата на
постановяването им) относно публичния характер на съобщаването на
произведения, които критерии са приложими и по отношение на "публичното
изпълнение" на произведения от гледна точка на елемента публичност.
Разликата при двете понятия се състои в това, че при публичното съобщаване
публиката не присъства на мястото, откъдето произхожда разгласяването, а
при публичното изпълнение – публиката присъства на мястото на
изпълнението. Една от тенденциите в практиката на СЕС е разбирането за
публичния характер на съобщаването да се прецизира и допълва чрез
въвеждане на нови характеристики на „публиката“, при наличието на които се
приема, че е налице публичност на съобщаването, които са относими и за
изпълнението на вече съобщени произведения, когато е налице публичност на
акта на изпълнението.
В случая ищецът е ангажирал едно пряко доказателствено средство, а
именно – показанията на свидетеля Ч.П., който посочва, че на 16.11.2023 г. е
отседнал в стопанисвания от ответника хотел Хемус в гр.Враца и обяснява, че
в хотелската му стая е имало телевизор, който излъчва музикални канали
Magic TV, MTV 80ʼs, MTVʼ90s, The Voice, City TV, по които са били
изпълнени посочените в исковата молба музикални произведения и за да
определи авторството на музиката и текста свидетелят е използвал програмата
Shazam, след което ги е изпратил на имейл на сдружението, като отделно от
това музикалните произведения са били изписвани с наименование и
изпълнител по време на възпроизвеждането им на музикалните канали.
Показанията на свидетеля се подкрепят и от косвени доказателства -
представените имейли, отчет и заключението на СКТЕ.
Настоящият съдебен състав намира, че въз основа на така събраните
доказателства не може да се направи извод, че е установено публично
изпълнение на посочените в исковата молба музикални произведения. С оглед
изложеното по-горе в мотивите тълкуване на понятието "публично
изпълнение" и след като отчете, че свидетелят П. сам е включил и слушал
телевизионни музикални канали в хотелската си стая, като възпроизвеждането
на музикалните произведения не е станало на място и по начин да бъде
възприето публично от други лица извън обитателя на хотелската стая, съдът
намира, че предявените искове не са доказани по своето основание, поради
което обсъждането на останалите спорни въпроси е ненужно.
С оглед на гореизложеното, предявените искове следва да бъдат
отхвърлени като неоснователни.
По разноските:
С оглед изхода на спора и на основание чл.78, ал.3 ГПК ищецът следва
да бъде осъден да заплати на ответника направените деловодни разноски за
адвокатско възнаграждение в размер на 1 480,00 лв.
Процесуалният представител на ответника е направил възражение за
прекомерност на така договорения адвокатско хонорар, което съдът намира за
неоснователно. Действително след постановяване на Решение на Съда на
Европейския съюз от 25 януари 2024 г. по дело С438/22, което е задължително
за всички съдилища в Република България, са постановени и множество
15
съдебни актове на ВКС на РБ, в които се приема, че регламентираните от
Наредба № 1/2004 г. минимални размери на адвокатските възнаграждения не
представляват обвързващи съда правила, а могат да служат единствено като
ориентир при определяне служебно на възнаграждения. Тези размери
подлежат на преценка от съда с оглед цената на предоставените услуги, като
от значение следва да са: видът на спора, интересът, видът и количеството на
извършената работа и преди всичко фактическата и правна сложност на
делото.
В случая съдът, ползвайки като ориентир чл.7, ал.2, т.3 от Наредба №
1/2004 г., констатира, че договореното и изплатено адвокатско
възнаграждение на процесуалния представител на ответника е в предвидения
минимален размер. Ето защо и като взема предвид вида на спора,
материалния интерес, вида и обема на извършената работа от адвоката –
депозиране на отговор и допълнителен отговор, явяване в три съдебни
заседания, по време на които са събрани множество писмени и гласни
доказателства и са изслушани две експертизи, съдът намира, че адвокатското
възнаграждение не е прекомерно и е съобразено с фактическата и правна
сложност на делото.
Водим от горното, Врачанският окръжен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от Сдружение "МУЗИКАУТОР", ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: гр.София, ул."Будапеща" №
17, ет.4, представлявано от изпълнителния директор И.Д., против "ХЕМУС
2005" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Враца,
пл. „Христо Ботев" 1, представлявано от управителя Н. Е.П., иск за сумата от
общо 12 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени вреди
(пропуснати ползи) от нарушаване правата на авторите (членове на сродни
дружества за колективно управление на права, представлявани на територията
на Република България от Сдружение "МУЗИКАУТОР") върху всеки от
обектите за музикално и за литературно произведение, включени във всяка
песен, а именно: по 500 лв. за музиката и 500 лв. за текста (литературното
произведение), свързан с музиката, на следните произведения, публично
изпълнени на 16.11.2023 г. в стопанисвания от ответника обект хотел "Хемус",
находящ се в гр.Враца, пл."Христо Ботев" № 1:
1. ТЕ АМО /ТЕ АМО/ - RIHANNA /РИАНА/
Композитор и автор на текста: E.M.S. /Е.М.С./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.J.E. /Ф.Д.Е./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.R. /Ф.Р./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.T.E. /Х.Т.Е./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР;
2. PADAM PADAM (EXTENDED MIX) /ПАДАМ ПАДАМ
(ЕКСТЕНДЕД МИКС)/ - KYLIE MINOGUE /КАЙЛИ МИНОУГ/
Композитор и автор на текста: R.P.J.R. /Р.П.Д.Р. /, член на английското
16
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: W.I.C. /Р.И.К. /, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
3. I DON'T WANNA WORK /АЙ ДОНТ УОНА УОРК/ - MARTIN
SOLVEIG & STEFFLON DON /МАРТИН СОЛВЕЙГ & СТЕФЛОН ДОН/
Композитор и автор на текста: A.S.V. /А.С.В./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: R.M.S. /Р.М.С./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.M. /С.М./, член на френското
дружество SACEM, представляван от МУЗИКАУТОР
4. I М ALONE /АЙМ АЛОУН/ - MELISA & ТОММО /МЕЛИСА &
ТОММО/
Композитор и автор на текста: T.B.I. /Т.Б.Й./, член на румънското
дружество UCMR-ADA, представляван от МУЗИКАУТОР
5. SLOW LOW /СЛОУ ЛОУ/ - JASON DERULO /ДЖЕЙСЪН
ДЕРУЛО/
Композитор и автор на текста: B.K. /Б.К./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: C.A.N. / К.А.Н./, член на немското
дружество GEMA, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: C.S. / Ч.Ш./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: D.J.J. /Д.Д.Д./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: G.R.J. /Г.Р.Д., член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.J.P. /Л.Д.П./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: M.J.L. /М.Д.Л. /, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: W.A. /У.А. /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
6.WATER /УОТЪР/ - TYLA /ТАЙЛА/
Композитор и автор на текста: A.S. /А.С./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: G.R.EL-H. /Г.Р.Ел-Х./, член на френското
дружество SACEM, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: I.A. /И.А./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.I. /Л.И./, член на американското
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.K.C.M. /Л.К.К.М./, член на
английското дружество MCPS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: L.J.P. /Л.Д.П./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.T.L. /С.Т.Л./, член на английското
дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.C. А /С.К.Е./, член на американското
17
дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: Z.O. /З.О./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
7. WHO WANTS TO BE ALONE (FEAT. NELLY FURTADO) /ХУ
УОНТС TO БИ АЛОУН (ФИЙТ. НЕЛЛИ ФУРТАДО/ - TIESTO
/ТИЕСТО/
Композитор и автор на текста: F.N.K. /Ф.Н.К./, член на канадското
дружество SOCAN, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: K.R.E. / Н.Р.Е. /, член на канадското
дружество SOCAN, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: V.T. М / В.Т. М /, член на холандското
дружество BUMA, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: W.R.D. J /В.Р.Д. ДЖ/, член на
холандското дружество BUMA, представляван от МУЗИКАУТОР
8.HOLD ON /ХОЛД ОН/ - EN VOGUE /ЕН ВОУГ/
Композитор и автор на текста: E.T. L / Е.Т. Л /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: F.D.D. / Ф.Д.Д. /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: H.C.A. / Х.С. AH /, член на
американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: J.M. / Д.М. /, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: МС E.T.D. / М.Т.Д. /, член на
американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: R.D.S. / Р.Д.Ш. А член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
9. LET'S HEAR IT FOR THE BOY /ЛЕТС ХИЪР ИТ ФОР ДЪ БОЙ/
- DENIECE WILLIAMS /ДЕНИС УИ/1ЯМС /
Композитор и автор на текста: P.D. /П.Д./, член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор и автор на текста: S.T.R. / С.Т.Р. А член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
10.HUNGRY EYES /ХАНГРИ АЙС/ - ERIC CARMEN /ЕРИК
КАРМЕН/
Композитор: DE N.J.A. / Н.Д.А. /, член на американското дружество
ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
Автор на текста: P.F.J. / П.Ф.Д. А член на американското дружество
ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
11. I WANNA BE THE ONLY ONE (FEAT. BEBE W.) /АЙ УОНА БИ
ДЪ ОНЛИ УОАН (ФИЙТ. БИБИ УАЙНЪНС) / - ETERNAL /ЕТЪРНАЛ/
Композитор и автор на текста: W. B. / У.Б. А член на американското
дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР
Композитор: L.J.E. / Л.Д.Е. /, член на американското дружество
ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
12. INSATIABLE /ИНСЕЙШЪБЪЛ/ - DARREN HAYES / ДАРЪН
ХЕЙС
Композитор и автор на текста: A.W. N / А.У. Н А член на
американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР
18
, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на
предявяване на иска до окончателното и изплащане,
както и иска за разгласяване за сметка на ответника диспозитива на
съдебното решение в два всекидневника и в определен от съда часови пояс на
телевизионна организация с национално покритие.
ОСЪЖДА на основание чл.78,ал.3 от ГПК Сдружение
"МУЗИКАУТОР", ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:
гр.София, ул."Будапеща" № 17, ет.4, ДА ЗАПЛАТИ на "ХЕМУС 2005" ЕООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Враца, пл. „Христо
Ботев" 1, сумата 1 480,00 лв., представляваща направени разноски за
адвокатско възнаграждение пред настоящата инстанция.
Решението подлежи на въззивно обжалване пред Апелативен съд-
София в двуседмичен срок от връчване на преписи от същото на страните.
Съдия при Окръжен съд – Враца: _______________________
19