Р Е Ш Е Н И Е
№
гр.Г.Т., 02.11.2020г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Районен съд - Г.Т.,
наказателна колегия, в публичното заседание на единадесети юни две хиляди и
двадесета година, в състав:
Председател: Росен Стоянов
В присъствието на секретаря Д. И., разгледа докладваното от Съдията н.а.х.д. № 11 по описа на Районен съд - Г.Т. за 2019г. и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Същото е образувано по жалба на Н.Г.А.от гр. Д. с ЕГН
- **********, срещу Наказателно постановление №СИР-03-ДИ-28/17.12.2018г. на Началник
РДНСК – С. район.
С атакуваното наказателно постановление на
жалбоподателя за извършено нарушение по чл.149, ал.1, изр.2 от ЗУТ, на
основание чл. 232, ал.1, т.4 от ЗУТ е наложено административно наказание “глоба”
в размер на 1000/хиляда/ лева.
С жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на
атакуваният административен акт. Поддържа се, че при издаването на атакуваното
НП са допуснати съществени процесуални нарушения.
Административно-наказващият орган, чрез своят
процесуален представител застъпва, че атакуваното НП е издадено
законосъобразно, а жалбоподателят е извършил вмененото му административно
нарушение.
Районният съд, след като съобрази доводите на
страните, събраният по делото доказателствен материал и закона, установи
следното:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена
от лице с право да обжалва НП, а разгледана по същество, жалбата е основателна. Аргументи:
Жалбоподателят Н.А.в качеството му на главен архитект
на общ. Г.Т. е
На 31.01.2018г., „Мобилтел“ ЕАД е подало до
Гл.архитект на община Г.Т. заявление за съгласуване и одобряване на
инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж за „Базова станция“
DOB0020 А002 „Kardam“ в честотен обхват 900 MHz в УПИ 000571 „Зърнобаза“ в с.К.община Г.Т.. Към заявлението са представени проектни
части по архитектура, конструктивна и електрическа, положително становище на
органите за пожарна безопастносги защита на населението и оценка за
съответствието от консултант по чл. 142, ал.6, т.2 от ЗУТ.
На 14.02.2018г. Гл.архитект на общината е постановил
отказ за издаване на исканото разрешение със следните мотиви: За обекта няма
приложена скица- виза за проектиране, или ПУП,предвиждащ съответното
строителство в имота- чл.137, ал.3 от ЗУТ. Частите архитектурна и конструктивна
не съдържат необходимите количествени сметки, съгласно Наредба № 4/21.05.2001г.
за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти. Да се посочи зоната от 10
кв.м., съгласно договора за наем със собственика на имота.Презставените
разработки не съответстват на фаза работен проект, съгласно Наредба №
4/21.05.2001г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти.
На 29.06.2018г.,
старши инспектор при РДНСК – С. район,
а именно св. инж. Д. Н., съставила на жалбоподателя АУАН № СИР - 03/29.06.2018г.
за това, че Н. И. А., във функциите
си на длъжностно лице по смисъла на чл. 93, т.1, б.б от НК - главен архитект на
общ. Г.Т., обл. Д., е издал Отказ №ТР-05-01-1958/14.02.2018г. за издаване
разрешение за строеж: „Базова станция DOB0020.A002 “K.“ с честотен обхват 900MHz на „М.“ЕАД, в поземлен имот /ПИ/ 000571, по плана на с.К., Община Г.Т.“, в нарушение разпоредбата на чл.149,
ал.1, изречение 2 от Закона за устройство на територията/ЗУТ/- съгласно който
отказът за издаване на разрешение за строеж се прави само по законосъобразност,
като се посочват конкретните мотиви за това.
Въз основа на този АУАН, на 17.12.2018г., Началник
РДНСК – Североизточен район, е издал обжалваното НП№ СИР-03-ДИ-28 и за описано
в акта нарушение, квалифицирано по чл.149, ал.1, изречение 2 от ЗУТ и от
актосъставителя и от санкциониращият орган, на жалбоподателя е наложена глоба в
размер на 1000.00лв., мотивирана с нормата на чл. 232, ал.І, т.4 от ЗУТ, за
това, че арх. Н. И. А., във функциите
си на длъжностно лице главен архитект на общ. Г.Т., обл. Д., е издал Отказ
№ТР-05-01-1958/14.02.2018г. за издаване разрешение за строеж: „Базова станция
DOB0020.A002 “K.“ с честотен обхват 900MHz на „М.“ЕАД, в поземлен имот /ПИ/ 000571, по плана на с.К., Община Г.Т.“, в нарушение разпоредбата на чл.149,
ал.1, изречение 2 от Закона за устройство на територията/ЗУТ/- съгласно който
отказът за издаване на разрешение за строеж се прави само по законосъобразност,
като се посочват конкретните мотиви за това.
По делото е назначена съдебно техническа експертиза
според заключението на която:
1. Планът за
регулация предвижда обособяване на парцел за складовете на “Зърнени храни”,
заключен между терена на ж.п.гарата, пътя за Шабла от североизток, и
строителната граница на с.К. Парцелът попада в кв.27, но няма нанесен номер и
отреждане за конкретна функция Планът за застрояване запазва част от масивните
сгради в парцела, разположени в “складовите терени”, без да предвижда конкретно
ново застрояване. Застроителния и регулационен план (ЗРП) на с.К. е одобрен със Заповед № 551/28.09.1990г. на
председателя на ИК н ОбНС - Г.Т.
2. За този имот има одобрен и действащ ПУП. Имотът е
урегулиран, нежилищен, но без посочено конкретно предназначение. Попада в
урбанизирана територия.
3. Към момента на огледа в имот 000571 има изградена
базова станция. На елеваторната кула на западната група от 4 бр. силози са
монтирани различни видове съоръжения - антени, радиомодули, свързани
посредством кабели с апаратура, поместена в технологично помещение на земята до
кулата.
Не е от компетентността на мещото лице да определя
точните характеристики и параметри на съоръженията, които е видял на място, и
на кой проект съответстват.
4.За поземлен имот с пл.№ 571 в кв.27 по плана на с.К. има действащ ПУП-План за регулация, има и отреден
парцел, на който не е нанесен номер и не е посочено конкретно предназначение.
Поради това, няма как да съпоставя изградения на място обект и процесния
инвестиционен проект (за елемент на техническата инфраструктура) с
предвижданията на действащия ПУП, одобрен със Заповед № 551/28.09.1990г. на
председателя на ИК на ОбНС - Г.Т., и да дам
категоричен отговор на въпроса - дали проектът е съобразен с тези предвиждания.
Според действащия ПУП-План за застрояване, имот с пл.№ 571 в кв.27 по плана на
с.К. представлява “складов терен”. Фактическото ползване
на имота е същото. В този смисъл - процесният инвестиционен проект за елементи
на техническата инфраструктура не е съобразен с предвиждането в застроителния
план и с фактическото ползване на поземления имот. Наличието на елеваторна кула
(физическа инфраструктура за монтаж на приемо-предавателна станция на безжична
електронна съобщителна мрежа) позволява изработването на процесния
инвестиционен проект. Пречка за одобряването му е липсата на актуална
кадастрална и устройствена основа.
5. За имот с пл. № 571 има ПУП, одобрен със Заповед №
551/ 28.09.1990г. на председателя на ИК и ОбНС - Г.Т. В регулационната съставка
на плана, за този имот е отреден парцел с определена площ (в рамките на
червените регулационни линии), но без нанесен номер и без посочено конкретно
предназначение. В архитектурната
част на инвестиционния проект няма извадка от деистващия ПУП с регулационни
линии, номер и предназначение на парцела, отреден за имот с пл.№ 571.
6. В обяснителните записки към части: ОВК (лист 105),
технология (лист 110), пожарна безопасност (лист 110) не е посочена категорията
на обекта. В обяснителните записки към части: архитектурна (лист 56), конструктивна
(лист 69), електро (лист 91) пише, че за обекта (базова станция) “има издадено
разрешение за строеж №75/10.10.2002г. за обект VI категория, съгласно
действащата към момента нормативна база”. В оценката на част конструктивна
(лист 77) пише: “сьоръжението, върху което ще се извършва монтажът на антените,
е изградено като телекомуникационно, поради което чрез предвидената за
извършване СМР не се повишава неговата категория съгласно ЗУТ... ”. Само в
обяснителната записка към част План за безопасност и здраве (на лист 131) е
посочена категорията на обекта, съгласно актуалния текст на чл.137, ал.1 -
трета категория.
7. На ситуацията не са нанесени планоснимачен номер на
имота и номер на УПИ.
8. На ситуацията към архитектурната част всички
елементи - кадастрални граници, очертания на съществуващи обекти (силози),
сектори на излъчване на антените - са означени с тънки черни линии. Липсват
червени регулационни линии. Липсват означения на линиите и не се разбира дали
става дума за кадастрални граници или за регулационни линии.
9. Изходните данни и документи, необходими за
изработването и одобряването на инвестиционния проект, са изброени в девет
точки в чл.12, ал.1 на Наредба № 4/21.05.2001 г. за обхвата и съдържанието на
инвестиционните проекти. Според ал.2 на същия член “изходните данни и документи
се прилагат към заданието за проектиране (договора за проектиране)”. Техният
брой е различен, в зависимост от конкретния обект. Изходните данни,
предоставени от възложителя на проектантите, се посочват в обяснителните записки
и се прилагат към отделните проектни части, съгл.чл.24, ал.1, т.2 на Наредба №
4/21.05.2001 г. Според описите на съдържанията на отделните проектни части, за
процесния обект не са приложени никакви изходни данни, в т.ч. нито кадастрална
основа (скица-извадка от кадастралния план), нито устройствена основа (извадка
от действащ ПУП). В обяснителните записки е посочено, че всички проектни части
са изработени след „подробно заснемане на местата и пространството за
разполагане на оборудването“ на съществуващата базова станция, разположена в
част от имот с пл.№ 571.
Следователно, при изработване на инвестиционния проект
са взети предвид само данните от заснемането на съществуващите съоръжения на
място.
На 14.02.2018г. Гл.архитект на общината е постановил отказ
за издаване на исканото разрешение.
Срещу отказа „М.“ ЕАД е подало жалба до Началника на РО НСК- Д., към
РДНСК-С. район.В жалбата се съдържат възражения по всички
изложени от Гл.архитект мотиви.
По жалбата е образувана административна преписка,
приключила с издаване на заповед, с която е отменен като незаконосъобразен
отказът на Гл. архитект на общ. Г.Т. да издаде разрешение за строеж за ”Базова
станция DOB0020.A002 „K. с честотен
обхват 900 MHz на „М.“ ЕАД в поземлен имот 000571 по
плана на с.К., община Г.Т..
Главният архитект на общ. Г.Т. с жалба е сезирал
административен съд - Д. срещу заповед № ДК-10-СИР-09/ 25.04.2018г. на
началника на РДНСК – С. район, с която
заповед е отменен като незаконосъобразен мотивиран отказ №
ТР-05-01-1958/14.02.2018 г. на главния архитект на Общ. Г.Т. за издаване на
разрешение за строеж за „Базова станция” DOB0020.A002 “K.” с честотен обхват 900 MHz на „М.“ ЕАД (с правоприемник „А1 Б.“ ЕАД) в поземлен имот 000571 по плана на К., община
Г.Т.. Административен съд - Д. е постановил решение № 469/02.11.2018 г., с
което е отменил заповедта на началника на РДНСК – С. район и е потвърдил отказа на главния архитект. При
касационно оспорване на посочения съдебен акт, с решение № 8944/12.06.2019 г.
по адм.д. № 566/2019 г. Върховният административен съд е отменил
първоинстанционното решение, като е върнал делото за ново разглеждане от друг
състав. Административен съд – Д., при повторно разглеждане на спора с решение
№504/09.12.2019г. по адм. д. №386/2019 г. на Административен съд – Д., отново е
отменил заповед № ДК-10-СИР-09/ 25.04.2018 г. на началника на РДНСК – С. район и е потвърдил отказ № ТР-05-01-1958/14.02.2018
г. на главния архитект на Община Г.Т. за издаване на разрешение за строеж.
С Решение № 13268 от 26.10.2020 Върховният
административен съд на Република България - Второ отделение, ОСТАВЯ В СИЛА
решение №504/09.12.2019 г. по адм. д. №386/2019 г. на Административен съд – Д.,
като приема становището на първоинстанционния съд, че инвестиционният проект не
е съобразен с предвижданията на действащия ПУП за имота, а отказът за издаване
на разрешение за строеж е законосъобразен.
От изложеното следва логичният извод, че отказ №
ТР-05-01-1958/14.02.2018 г. на главния архитект на Община Г.Т. за издаване на
разрешение за строеж, е законосъобразен и постановен в съответствие със ЗУТ.
Водим от изложените фактически констатации и правни
изводи, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № СИР-03-ДИ-28 на
Началник РДНСК – С. район, с което на Н.Г.А.от гр. Д.
с ЕГН - **********, за извършено
нарушение по чл.149, ал.1, изр.2 от ЗУТ,
на основание чл. 232, ал.1, т.4 от ЗУТ е наложено административно наказание
“глоба” в размер на 1000/хиляда/ лева.
Осъжда РДНСК – С. район, да заплати сторените по делото разноски за
съдебнотехническа експертиза в размер на 415/четиристотин и петнадесет/лева.
Решението може да се обжалва пред Административен съд -
Д. в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните.
Районен съдия: