Решение по дело №2112/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2123
Дата: 11 ноември 2021 г. (в сила от 11 ноември 2021 г.)
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20217180702112
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2123/11.11.2021г.

 

Гр. Пловдив, 11.11.2021 ГОД.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

Административен съд - Пловдив, XXVI състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

          ЧЛЕНОВЕ:МИЛЕНА ДИЧЕВА

                             ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря  СТАНКА ЖУРНАЛОВА и с участието на прокурора АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА, като разгледа докладваното от съдия Матеева КАНД № 2112 по описа за 2021 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и следв. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63 ал.1 изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на "Д И Е – С." ЕООД, ЕИК по Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с. Строево, обл. Пловдив, стопански двор № 1, представлявано от управителя Д.П.С., чрез адв. И.Н., против Решение № 732/04.06.2021 г., постановено по АНД № 202153330202416/2020,г., по описа на Районен съд - Пловдив, ХVI н. с., с което е потвърдено Наказателно постановление № 558093-F583466/28.01.2021 г., издадено от директора на дирекция "Обслужване" в ТД на НАП - Пловдив, с което на дружеството, на основание чл.179 ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 500 лв. за нарушение на чл.125 ал.5 във връзка с ал.3 от ЗДДС.

По подробно изложени доводи в касационната жалба се иска от настоящия касационен състав отмяна на атакуваното решение, като неправилно и незаконосъобразно. Поддържа се, че в настоящия случай, РС е приел, че справката-декларация и отчетните регистри са различни документи, описани в нормите на чл.125 и чл.124 от ЗДДС и аз непредставянето им в срок се налагат две отделни санкции, което според жалбоподателя е неправилно и незаконосъобразно, като в този смисъл излага подробни доводи. Твърди се също така, че случаят е  маловажен, което обстоятелство не е отчетено от РС, още повече, че дружеството не упражнява ефективна дейност, предава нулеви справки и не е настъпила щета на бюджета. Претендират се разноски по производството.

В съдебно заседание жалбоподателят се явяла лично, който представя становище по съществото на спора, и с адв. Н., който поддържа жалбата.       Ответникът по касационната жалба – ТД на НАП - Пловдив, редовно призован не изпраща представител. Постъпило е становище от процесуалния представител на ответника, с което се оспорва жалбата и се излагат доводи в тази насока. Иска се от съда да отхвърли последната, като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение, като правилно и законосъобразно, да бъде оставено в сила.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши, на основание чл.218 ал.2 от АПК, служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Производството пред Районен съд – Пловдив се е развило по жалба на "Д И Е - С." ЕООД против Наказателно постановление № 558093-F583466/28.01.2021 г., издадено от директора на дирекция "Обслужване" в ТД на НАП - Пловдив, с което на дружеството, на основание чл.179 ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 500 лв. за нарушение на чл.125 ал.5 във връзка с ал.3 от ЗДДС.

Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че при извършена проверка на 17.11.2020 г. в ТД на НАП-Пловдив, инспектор по приходите установил, че "Д И Е - С." ЕООД, като регистрирано лице по ЗДДС не било спазило установения от закона срок за подаване на отчетните регистри по чл.124 от ЗДДС в ТД на НАП Пловдив за данъчен период 01.10.2020 г. - 31.10.2020 г. до 16.11.2020 г. включително. Нарушението било отстранено на 11.12.2020 г. Справката декларация по смисъла на чл.125 от ЗДДС също била подадена в ТД на НАП - Пловдив също към 11.12.2020 г., за което на дружеството е съставен НП № 558091-F-583464/28.01.2021 г. Нарушението е квалифицирано като такова по чл.125 ал.5 във връзка ал.3 от ЗДДС. Издаден е АУАН, който дружеството подписало без възражение, а впоследствие е издадено и оспореното НП.

Районният съд правилно възприема фактическата обстановка по делото и на базата на верните фактически констатации прилага закона правилно, като потвърждава НП.

Съображенията, мотивирали решението на районния съд да потвърди наказателното постановление са в насока, че жалбоподателят е допуснал цитираното нарушение, тъй като обективно е пропуснат определеният в закона срок за подаване на отчетните регистри. Посочил е, че правилно е приложена и санкционната норма – тази по чл.179 ал.1 от ЗДДС и да неоснователни доводите за маловажност на случая, като е изложил подробни мотиви в тази насока. Отчетено е, че на дружеството е наложена санкция в минимален размер, и е прието за неоснователно възражението, че за едно и също нещо, търговецът е наказан два пъти., тъй като СД по ЗДДС и отчетните регистри са различни документи, описани в нормите на чл.124 и чл.125 от с. з.

Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Съгласно чл.125 ал.1 от ЗДДС, за всеки данъчен период регистрираното лице подава справка-декларация, съставена въз основа на отчетните регистри по чл.124, с изключение на случаите по чл.159б.

Или иначе казано, правилата на чл.125 от ЗДДС регламентират задължение за деклариране на данъка до 14-то число на месеца, следващ календарното тримесечие, за което се отнася. Това задължение се изпълнява чрез подаване на справка – декларация по ал.1, към която задължително се прилагат отчетните регистри по чл.124 от ЗДДС, въз основа на които е съставена, а в приложимите случай, заедно и с VIES-декларация по чл.125 ал.2 от ЗДДС. Иначе казано, законодателят е поставил задължение за своевременно деклариране на релевантни за данъчното облагане данни от дейността на лицето, като е установил формата на деклариране и способът за изпълнение – подаване заедно по електронен път (чл.125 ал.7 от ЗДДС). Така поставеното задължение не търпи частично изпълнение. Т. е., подаването на регистри без справка-декларация или справка-декларация без регистри и/или VIES-декларация, когато се изисква, води до едно и също административно нарушение по чл.125 ал.5 от ЗДДС – недеклариране на данък, по реда и в срока установен от закона. Именно за това нарушение, под формата на бездействие - лице, което, като е длъжно, не подаде справка-декларацията по чл.125 ал.1, декларацията по чл.125 ал.2, отчетните регистри по чл.124 или не ги подаде в предвидените срокове, в санкционната норма на чл.179 ал.1 от ЗДДС е предвидено налагане на административно наказание. Очертаният фактически състав обосновава извода, че нарушението може да бъде в две алтернативни форми на изпълнително деяние – недеклариране на данъка въобще или декларирането му извън законоустановения срок.

В конкретния случай от данните по делото се установява, че жалбоподателят вече е бил санкциониран с наказателно постановление № 558091-F583464/28.01.2021 г. на директор на дирекция "Обслужване" в Териториална дирекция на Националната агенция по приходите /ТД на НАП/ - Пловдив, с което на оспорващия, на основание чл.179 ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл.125 ал.5 във връзка с ал.1 от ЗДДС, за това, че не е подал в законоустановения срок справката-декларация за данъчен период 01.10.2020 г. – 30.10.2020 г. до 16.11.2020 г. включително.

В тази връзка на настоящия съдебен състав е служебно известно, че пред Административен съд - Пловдив няма образувано КАНД № 1175/2021 г., като по соченото от жалбоподателя АНД № 2412/2021 г. е изготвено Решение № 1450/ 07.09.2021 г., с което е потвърдено НП № 558091-F583464 от 28.01.2021 г. на директора на Д „Обслужване” при ТД на НАП гр.Пловдив, с което на„ Д И Е -С.” ЕООД, ЕИК: *********, за нарушение на чл.125 ал.5 във връзка с ал.1 от ЗДДС и на основание чл.179 ал.1 предл. четвърто от ЗДДС е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500.00 /петстотин/ лева, и за което няма данни да е обжалвано в административния съд, а и от процесуалнлия представител на жалбоподателя се твърди, че към датата на съдебното заседание същото не е влязло в сила. Решението, с което е било потвърдено цитираното НП, с което дружеството вече е било санкционирано за неизпълнение на посоченото по-горе задължение за същия данъчен период, сочи, че в случая е налице образувано и приключило административнонаказателно производство с характер на наказателно такова по смисъла на ЕКЗПЧ, при което положение процесното НП се явява "второ по време" НП, поради което същото е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Относно доводите за маловажност на извършеното нарушение.

Вярно е че, съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на Общото събрание на наказателната колегия във Върховния касационен съд по Т. Н. дело № 1/2007 г., преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В обхвата на съдебния контрол се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл.28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Разбирането за обхвата на съдебния контрол е в съответствие и с практиката на Европейския съд по правата на човека по приложението на чл.6 ал.1 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи, според която съдът не може да бъде ограничаван в своята юрисдикция, когато решава правния спор. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран. Съдът изследва и решава всички въпроси, както по фактите, така и по правото, от които зависи изходът на делото.

При липсата на легално определение в ЗАНН на "маловажен случай" и с оглед разпоредбата на чл.11 от ЗАНН, според която норма, по въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на съучастие, приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част на Наказателния кодекс (НК), доколкото в този закон не се предвижда друго, за "маловажен случай" следва да се приеме този, при който извършеното административно нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид (чл.93 т.9 от НК).

В случая обаче, дори само обстоятелството, че справката-декларация за периода 01.10.2020 г. – 31.10.202 г. не е била подадена, респ.отчетните регистри, /дори и тя да е била нулева/, не позволява формирането на извод, че разглежданото нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, поради което не е налице маловажен случай на административно нарушение.

При този изход на спора и предвид претенциите на страните за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива се следват на ответника и същите се констатираха в размер на 300.00 (триста) лева, съобразно представения по делото договор за правна защита и съдействие №40615/13.10.2021 г. Предвид обаче направеното от ответника  възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът намира, че на касационния жалбоподател се следват разноски в размер на 80.00 (осемдесет) лева, съобразно разпоредбата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ във връзка с чл.36 от Закона за адвокатурата.  

Воден от изложеното, настоящият съдебен състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 732/04.06.2021 г., постановено по АНД № 202153330202416/2020,г., по описа на Районен съд - Пловдив, ХVI н. с.,  вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 558093-F583466/28.01.2021 г. на директор на дирекция "Обслужване" в Териториална дирекция на Националната агенция по приходите /ТД на НАП/ - Пловдив.

ОСЪЖДА НАП – София да заплати на "Д И Е – С." ЕООД, ЕИК по булстат *********, със седалище и адрес на управление: с. Строево, обл. Пловдив, стопански двор № 1, представлявано от управителя Д.П.С., разноски в размер на 80.00 (осемдесет) лева., разноски по делото.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               2.