Решение по дело №1943/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1585
Дата: 25 октомври 2021 г. (в сила от 19 май 2022 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040701943
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1585           Година 25.10.2021         Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на пети октомври две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело № 1943 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.186, ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).

Образувано е по жалба на „Селект Ойл“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.“Лермонтов“ №46, представлявано от управителя Ев. В. Г.  против заповед № ФК-160-0067200/ 02.07.2021г. на началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП. Счита, че заповедта е незаконосъобразна и неправилна и прави искане да бъде отменена.

Ответникът – Началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, редовно уведомен, се представлява от пълномощник, който изразява становище за неоснователност на жалбата.

Административен съд Бургас намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

На 03.06.2021г. е извършена проверка от служители на ЦУ на НАП, ГД „Фискален контрол“ на търговски обект – бензиностанция, стопанисван от „Селект Ойл“ ООД, находящ се в гр.Камено, ул.„Освобождение“ №38А, за която са съставени протоколи за извършена проверка сер.АА № 0067200/03.06.2021г. и сер.АА №0013430/30.06.2021г.

Със заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-160-0067200/02.07.2021г. на началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП е наложена принудителна административна мярка запечатване на търговски обект и забрана достъпа до него за срок от 3 дни.

Заповедта е връчена на 09.07.2021г., видно от оформената разписка и е обжалвана по съдебен ред с жалба вх.ИТ-00-5928/21.07.2021г., подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК. 

АУАН № F618157/30.06.2021г. е съставен за това, че при извършена проверка на бензиностанция в гр.Камено на 03.06.2021г. е установено, че в качеството си на ДЗЛ – получател на доставки на течни горива е получил гориво на 20.05.2021г. – 5 712л. дизелово гориво по акцизен данъчен документ АДД с № 0000000006064880/20.05.2021г., за която доставка е подал данни по документ, но не е изпълнило задължението си да предава данни в НАП за тази доставка на гориво, по установената дистанционна връзка чрез нивомерна измервателна система за обем на течни горива, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обекта за търговия с течни горива.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Заповед за налагане на ПАМ №ФК-160-0067200/02.07.2021г. на началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, Д„Оперативни дейности“, ГД„Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, е издадена от компетентен орган с оглед нормата на чл.186, ал.3 от ЗДДС и правомощията предоставени му със заповед № ЗЦУ-1148/25.08.2020г. на изпълнителния директор на НАП.

Съгласно чл.186, ал.3 от ЗДДС, принудителната административна мярка се налага с мотивирана заповед от органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. От тази правна норма следва изводът, че заповедта издадена по този ред, в качество и́ на индивидуален административен акт, следва да отговаря на всички законови изисквания по чл.59 от АПК. Съгласно чл.59, ал.2, т.4 от АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за нЕ.ото издаване, каквито са изложени в заповедта.

При издаването на заповедта от административният орган не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа задължителните законоустановени реквизити - наименование на органа, който я издава, наименование на акта, адресат, разпоредителна част, определяща правата и задълженията на адресата, начина и срока на изпълнение на ПАМ, срокът и реда за обжалване и подпис на физическото лице, персонализиращо административния орган.

В случая не са налице материалноправните предпоставка за налагане на процесната ПАМ по чл.186, ал.1, т.1, б.”г” от ЗДДС и чл.118, ал.10 от ЗДДС.

Съгласно чл.186, ал.1, т.1, б.”г” от ЗДДС, принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до един месец, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което не подава данни от ЕСФП по чл. 118 в Националната агенция за приходите.

В нормата на чл.118, ал.6 от ЗДДС е предвидено задължение за лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива от търговски обект, с изключение на лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове, да предават по дистанционна връзка на Националната агенция за приходите и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива.

Съгласно чл.118, ал.10 от ЗДДС, на която се е позовал административният орган, данъчно задължено лице - доставчик/получател по доставка на течни горива, е длъжно да подава в Националната агенция за приходите данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни горива, както и за промяната в тях. Данните се подават на датата на данъчното събитие или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път с квалифициран електронен подпис.

Съгласно чл.118, ал.11, т.5 от ЗДДС данни по ал.10 не се подават от получателя за доставки, които е отчел като получени чрез електронната си система с фискална памет.

Съгласно чл.3, ал.3 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба Н-18/2006г.) е предвидено, че задължението се отнася до лицата, които извършват продажби на течни горива, чрез средства за измерване на разход, и че за тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.

Съгласно чл.59а, ал.1 от Наредба № Н-18/2006г., лицата по чл.118, ал.9 и 10 ЗДДС подават в НАП данни чрез електронен документ за доставка – приложение № 22, или електронен документ за получаване – приложение № 23, за доставката и движението на доставените/ получените количества течни горива, както и за промяната в тях, отнасяща се до цялото количество гориво или до част от него, в случаите, когато данните не са декларирани с електронен акцизен данъчен документ (еАДД)/единен административен документ (ЕАД) и са задължителни за подаване съгласно наредбата. Всеки ЕДД, ЕДП, както и подадените данни за доставени количества горива по документ, въведени чрез ЕСФП, съдържат задължително уникален контролен номер (УКН) на еАДД или митнически референтен номер (МРН) на ЕАД. Въвеждането на УКН на еАДД за доставени количества горива по документ, постъпили в обект с ЕСФП, се извършва чрез баркод четец при постъпването им, а в случаите на освободени доставки от лицензиран складодържател, регистриран по Закона за акцизите и данъчните складове, на втечнен нефтен газ (LPG) в бутилки за отопление, продадени на физически лица, които не са еднолични търговци, въвеждането на УКН се извършва в деня на издаване на обобщения акцизен данъчен документ. Съгласно чл.59а, ал.3 лице по ал.1 – получател по доставка на течни горива подава ЕДП съгласно приложение № 23 за потвърждаване на полученото гориво с изключение на случаите, когато горивото се доставя в обект с ЕСФП. Анализът на разпоредбите сочи, че редът и начините за подаване на информация в НАП за получени доставки на течни горива е различен в зависимост от това дали в търговският обект, където е извършена доставката, респ. получаването се използва ЕСФП или не.

В случая, приходната администрация е посочила адресата на ПАМ като субект на задължението по чл.118, ал.10 от ЗДДС, без да съобрази изключението по ал.11, когато получателят на доставки, който ги е отчел чрез електронната си система с фискална памет.

В хода на извършената проверка е установено, че в процесния търговски обект има въведена в експлоатация и одобрена електронна система с фискална памет ЕСФП, модел Ойл Сис 2.0-Д-KL одобрена със свидетелство от БИМ № 169S, с индивидуален №OS005812, номер на фискалната памет 58005812 и регистрирано в НАП с №4220693, т.е продажбите в обекта се регистрират чрез ЕСФП, което е изрично посочено и в протокола за извършена проверка cep. АА № 0067200/03.06.2021г. и в издадената заповед. Това само по себе си не освобождава дружеството от задължението да подава информацията по ал.10 на чл.118 от ЗДДС, но представлява част от фактическия състав на изключението по ал.11, т.5 от ЗДДС. В тази връзка жалбоподателят се позовава на своевременно отчитане на доставката на горива именно през тази система, за което прилага генерирани два служебни бона за документални доставки подени към НАП с дата 20.05.2021г. Видно от служебен бон 0074304/20.05.2021г., в 13,44ч. е документирана доставка на дизелово гориво в резервоар 1 на бензиностанцията в количество 5 712 литра, регистрирана чрез ЕСФП, като служебния бон е със статус „0“, а отчетът за изпратените към сървъра на НАП данни е "ОК", което от своя страна е индиция за коректното изпращане на данните. Съответно със служебен бон 0074305, в 13,45ч. е  документирана доставка на дизелово гориво в резервоар 2 на бензиностанцията в количество 4 766 литра, регистрирана чрез ЕСФП, като служебния бон е с аналогичен  статус „0“ съобщение „ОК“. Обосновава се извод, че доставеното количество гориво по акцизен данъчен документ е постъпило в обект с ЕСФП и е отчетено документално към НАП с горепосочените служебни бонове, съдържащи задължителен уникален контролен номер (УКН) на АДД (№ 0000000006064880 и №0000000006064879 от 20.05.2021г.).  Видно от Приложение №17 Данни за обмен с НАП, което приложение описва данните в табличен вид, които ще се обменят между НАП и фискалните устройства, в т.9а. Описание на полетата в отговора на НАП при предаване на съобщение за доставка на гориво по документи  или по данни от нивомерната система на ЕСФП – „статус 0“ е дефиниран като „успешно“. Вследствие на документално отчетената доставка към НАП са генерирани и горепосочените служебни бонове. Неподаването на данни от нивомерната измервателна доставка, жалбоподателят обосновава с технически проблем – спиране на електрозахранване в обекта, което съответно е довело до прекъсване работата на фискалната система  и поради естеството на работа на същата (автономна работа без намеса на оператор) е липсвала възможност за корекция в подаването след възстановяване на захранването. В административната преписка са приложени становище от „Унимакс“ ООД, оказващо абонаментно сервизно обслужване  и ремонт на ЕСФП на „Селект Ойл“ ООД и становище от „ЕНСИС“ ООД, откъдето е закупен инстарания софтуер и ЕСФП, в които е разяснен механизмът на работа на нивомерната измервателна система за обем на течни горива. Посочено е, че същата изпраща информация към сървъра на НАП чрез ЕСФП, която съответно осъществява дистанционна връзка с приходната администрация използвайки електрозахранване, което на 20.05.2021г. е било спряно от ЕВН за гр.Камено, поради която причина липсва генериране на документ за нивомерна доставка, а през периода на отпадане на захранването не е възможно да се извършат проточвания през средствата за измерване. Административният орган е следвало да изследва и съобрази, че евентуалната причина за неотчитане на доставките от нивомерната система, свързана с НАП се дължи на причини независещи от дружеството - получателя на доставката, а именно временно прекъсване на ел. захранването в района, както и обстоятелството, че системата работи автономно, съобщението за нивомерна доставка се генерира и изпраща от измерващата система автоматично, без намесата на оператор, който може да манипулира данните, както и фактът, че ако фискалната система няма връзка с нивомера за по-продължителен период от време уведомява НАП и блокира цялата система. В случая, не се представят доказателства за прекъсване на връзката между нивомерната система и централното регистриращо устройство, при която работата на ЕСФП се блокира и данъчният терминал изпраща автоматично генерирано съобщение към НАП, по арг. от чл.39, ал.9 от Наредба Н-18, а от събраните такива се установява, че системата не е блокирала и за процесната дата на доставките има издадени според дневния финансов отчет фискални бонове.

С оглед на така установеното, неправилно административният орган е приел, че е налице нарушение по чл.118, ал.10 от ЗДДС, тъй като е налице изключението по чл.118, ал.11, т.5 от ЗДДС.

На следващо място, заповедта е издадена и в несъответствие с целта на закона. Дори и да се приеме, че не е налице изключението по чл.118, ал.11, т.5 от ЗДДС, то с издаването на заповедта и налагането на ПАМ не се постигат целите предвидени в чл.22 от ЗАНН, а именно ПАМ да е наложена за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. Доводите на административния орган, че извършеното деяние показва поведение на лицето, насочено срещу установената фискална дисциплина и организация, нямаща за цел спазването на данъчното законодателство се опровергават от приложените в преписката писмени доказателства (служебни бонове от ФУ, финансови отчети), установяващи, че на процесната дата е била подадена информация до НАП за извършените доставки, сочещи на изпълнение от страна на дружеството на  изискванията на данъчното законодателство и предвидените от закона мерки за фискална дисциплина. Немотивирано с оглед горните доказателства е и твърдението на органа, че една от целите на търговеца е именно отклонение от данъчното облагане, респективно настъпването на негативни последици за фиска, доколкото в конкретния случай не се установява деянието да е довело до неотразяване на приходи, с оглед на което и не съществува щета за фиска. Не се установява и че със заповедта се цели предотвратяване и отстраняване на вредните последици от нарушението, тъй като наличието на такива въобще не се твърди. Същевременно не се установява и че със заповедта се предотвратява извършването на други  административни нарушения, още повече, че при извършената на място проверка не е установено неиздаване на касови бележки, несъответствие в касовата наличност или други административни нарушения извършени от жалбоподателя.   

След като, наложената ПАМ запечатване на обекта за срок от 3 дни е незаконосъобразна, незаконосъобразна се явява и разпредената забрана за достъпа до обекта на основание чл.187, ал.1 от ЗДДС. Забраната за достъп до обекта и запечатването на обекта, представляват две мерки, които се налагат кумулативно, при наличието на едни и същи предпоставки, които в случая не са налице.

С оглед на изложеното обжалваната заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена на основание чл.172, ал.2 от АПК, във връзка с чл.186, ал.4 от ЗДДС.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, десети състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ заповед № ФК-160-0067200/02.07.2021г. издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

 

 

                                                         СЪДИЯ: