РЕШЕНИЕ
№ 5500
Пловдив, 18.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - VII Състав, в съдебно заседание на деветнадесети май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | МАРИАНА ШОТЕВА |
Членове: | МАРИАНА МИХАЙЛОВА СВЕТОМИР БАБАКОВ |
При секретар ХРИСТИНА НИКОЛОВА и с участието на прокурора КИЧКА ВАСИЛЕВА ПЕЕВА-КАЗАКОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА ШОТЕВА административно дело № 20257180700213 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на Дял Трети, Глава Десета, Раздел Втори от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по повод постъпило оспорване със Заповед № АК-04-1/28.01.2025 г. на Областен управител на област Пловдив на Решение № 737, прието с Протокол № 12/27.12.2024 г. на Общински съвет „Родопи“ в частта по пункт I.1 с твърдения за частична незаконосъобразност по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.
Посочва се в тази връзка, че оспореното решение е прието на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА и съдебно решение № 48/05.01.2024 г. на ВАС, с което се оставя в сила съдебно решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което е прогласена нищожност на Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“ в частта на т.1.1., с която от предложените с вх. № 92-ОбС-27/30.12.2011 г. на ОСЗ „Родопи“ земеделски земи, са изключени общо 3 686,325 дка. Мотивирано е, че влезлият в сила съдебен акт, с който се прогласява нищожност представлява гаранция за стабилитета на административния акт и е недопустимо позоваване на нищожност, след като административният акт е преминал през съдебен контрол за законосъобразност. В този смисъл и се сочи, че като е формирал волеизявлението си за изменение на Решение № 231/10.07.2015 г. чрез отмяна на точка I.1 като нищожна, Общински съвет „Родопи“ е излязъл извън рамките на своята материална компетентност, което предопределя изначална липса на правно основание в оспорената част на Решение № 737, прието с Протокол № 12 от 27.12.2014 г., а това от своя страна води до квалифициране на частична незаконосъобразност до степен нищожност по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК. В съдебно заседание оспорващият се представлява от Е. Д. - Началник отдел „Правен и административен контрол“ при Областна администрация – Пловдив - служител с юридическо образование (погрешно посочена в протоколите от съдебно заседание като адвокат), който поддържа оспорването, представя списък на разноските и доразвива съображения в писмена защита, представена по делото.
Ответникът - Общински съвет „Родопи“ чрез процесуален представител юриск. И. изразява становище за неоснователност на оспорването, претендира юрисконсултско възнаграждение и излага подробни съображения в писмени бележки, представени по делото.
Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура [населено място], дава заключение, че оспорването е основателно.
Административен съд - Пловдив, Второ отделение, VII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност, събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.
Съобразно чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията (ЗА), областният управител може да оспорва незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), а според чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, областният управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Цитираните законови разпоредби регламентират правомощие на областния управител да оспорва пред съответния административен съд всички актове на общинския съвет, когато прецени, че те са незаконосъобразни, в т.ч. и повторно приетите такива, съгласно чл. 45, т. 11 от ЗМСМА. При това положение и доколкото оспорването е направено в рамките на предвидения за това процесуален срок, съдът намира, че е процесуално ДОПУСТИМО. Разгледано по същество, същото е ОСНОВАТЕЛНО, поради следните съображения.
Начало на административното производство е сложено с внасянето в Общински съвет „Родопи“ на Докладна записка с вх. № 92-ОбС-27#160/20.12.2024 г. от Председателя на Общински съвет „Родопи“ (л. 14 и сл.), в която се сочи, че е получено „...Решение № 48/05.01.2024 г. на Върховен административен съд, с което ВАС ОСТАВЯ В СИЛА решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което от своя страна Административен съд – Пловдив прогласява по жалба на Д.А.Я., с ЕГН ********** с адрес *** нищожност на Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, в частта на т. 1.1., с която от предложените с вх. № 92-ОбС-27/31.12.2011 г. на ОСЗ „Родопи“ земеделски земи са изключени общо 3 686,325 дка, като постановено в противоречие с влезли в сила съдебни решения по адм. дело № 2351/2010 г., III състав и адм. дело № 962/2013 г., ХI състав на Административен съд – Пловдив, както и при съществено нарушение на материалния закон и целта на закона – чл. 10б, ал. 1 и ал. 2, т. 1, чл. 19, ал. 1, пар. 27, ал. 2 от ЗСПЗЗ, чл. 19, ал. 11 и сл. от ППЗСПЗЗ, пар. 14 от ЗОЗЗ и ВРЪЩА на основание чл. 173, ал. 2 АПК преписката на административния орган за приемане на законосъобразно решение, съобразно изложените в настоящото решение мотиви.“. Във връзка с гореизложеното и в изпълнение на Решение № 573/27.03.2023 г. на Административен съд – Пловдив, ХIX състав е предложено на Общински съвет „Родопи“ следното решение:
„На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и Решение № 48/05.01.2024 г. на В. А. С., с което ВАС ОСТАВЯ В СИЛА решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което от своя страна Административен съд – Пловдив прогласява по жалба на Д.А.Я., с ЕГН ********** с адрес *** нищожност на Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, в частта на т. 1.1., с която от предложените с вх. № 92-ОбС-27/31.12.2011 г. на ОСЗ „Родопи“ земеделски земи са изключени общо 3 686,325 дка, като постановено в противоречие с влезли в сила съдебни решения по адм. дело № 2351/2010 г., III състав и адм. дело № 962/2013 г., ХI състав на Административен съд – Пловдив, както и при съществено нарушение на материалния закон и целта на закона – чл. 10б, ал. 1 и ал. 2, т. 1, чл. 19, ал. 1, пар. 27, ал. 2 от ЗСПЗЗ, чл. 19, ал. 11 и сл. от ППЗСПЗЗ, пар. 14 от ЗОЗЗ и ВРЪЩА на основание чл. 173, ал. 2 АПК преписката на административния орган за приемане на законосъобразно решение, съобразно изложените в настоящото решение мотиви, въз основа на което:
I. Общински съвет „Родопи“ изменя Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г., както следва:
1. Отменя точка I т. 1, като нищожна съгласно решение № 573/27.03.2023 г., постановено по административно дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив.
II. В останалата си част Решение № 231, прието с протокол № 07/10.07.2015 г. е влязло в сила и остава непроменено“.
На проведено заседание Общински съвет „Родопи“ е взел Решение № 737, с Протокол № 12 от 27.12.2024 г. (л. 11-12), с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 24 от ЗМСМА и Решение № 48/05.01.2024 г. на В. А. С., с което ОСТАВЯ В СИЛА решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което от своя страна Административен съд – Пловдив прогласява по жалба на Д.А.Я., с ЕГН ********** с адрес *** нищожност на Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, в частта на т. 1.1., с която от предложените с вх. № 92-ОбС-27/31.12.2011 г. на ОСЗ „Родопи“ земеделски земи са изключени общо 3 686,325 дка, като постановено в противоречие с влезли в сила съдебни решения по адм. дело № 2351/2010 г., III състав и адм. дело № 962/2013 г., ХI състав на Административен съд – Пловдив, както и при съществено нарушение на материалния закон и целта на закона – чл. 10б, ал. 1 и ал. 2, т. 1, чл. 19, ал. 1, пар. 27, ал. 2 от ЗСПЗЗ, чл. 19, ал. 11 и сл. от ППЗСПЗЗ, пар. 14 от ЗОЗЗ и ВРЪЩА на основание чл. 173, ал. 2 АПК преписката на административния орган за приемане на законосъобразно решение, съобразно изложените в същото решение мотиви, въз основа на което:
I. Общински съвет „Родопи“ изменя Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г., както следва:
1. Отменя точка I т. 1, като нищожна съгласно решение № 573/27.03.2023 г., постановено по административно дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив потвърдено с Решение № 48/05.01.2024 г. на Върховен административен съд.
II. В останалата си част Решение № 231, прието с протокол № 07/10.07.2015 г. остава непроменено.
Като мотиви е посочено, че решението се приема основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 24 от ЗМСМА и Решение № 48/05.01.2024 г. на В. А. С., с което ВАС ОСТАВЯ В СИЛА решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, с което от своя страна Административен съд – Пловдив прогласява по жалба на Д.А.Я., с ЕГН ********** с адрес *** нищожност на Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, в частта на т. 1.1., с която от предложените с вх. № 92-ОбС-27/31.12.2011 г. на ОСЗ „Родопи“ земеделски земи са изключени общо 3 686,325 дка, като постановено в противоречие с влезли в сила съдебни решения по адм. дело № 2351/2010 г., III състав и адм. дело № 962/2013 г., ХI състав на Административен съд – Пловдив, както и при съществено нарушение на материалния закон и целта на закона – чл. 10б, ал. 1 и ал. 2, т. 1, чл. 19, ал. 1, пар. 27, ал. 2 от ЗСПЗЗ, чл. 19, ал. 11 и сл. от ППЗСПЗЗ, пар. 14 от ЗОЗЗ и ВРЪЩА на основание чл. 173, ал. 2 АПК преписката на административния орган за приемане на законосъобразно решение, съобразно изложените в същото решение мотиви.
Посочено е също така и че решение № 737 е прието на заседание на Общински съвет „Родопи“, област Пловдив, проведено на 27.12.2024 г. с Протокол № 12/27.12.2024 г., както и че общинските съветници в Общински съвет „Родопи“ са 29, присъствали на гласуването – 24, както следва: ЗА – 24, ПРОТИВ – 0, ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ – 0.
Приложен по делото е Списък от поименно гласуване на общински съветници в Общински съвет „Родопи“ по докладна записка с вх. № 92-ОбС-27#160/20.12.2024 г. Относно Решение № 48/05.01.2024 г. на Върховен административен съд (л. 13).
С писмо изх. № 24-03-15#1/02.01.2025 г. на Председателя на Общински съвет „Родопи“ до Областния управител на област Пловдив са изпратени решения на общинския съвет от № 737 до № 848, приети с Протокол № 12 от 27.12.2024 г., в т.ч. и процесното решение, ведно с прилежащи документи към цитираните решения и опис на изпращаните документи – сканирани копия (л. 7).
Решението е било върнато от Областния управител на област Пловдив на основание чл. 32, ал. 2 от ЗА във връзка с чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА за ново обсъждане, респ. отмяна на Решение № 737 в частта по пункт I.1, прието с Протокол № 12 на 27.12.2024 г., като частично незаконосъобразно, съгласно писмо с изх. № АК-01-1#14/09.01.2025 г. и е получено в общинския съвет на 09.01.2025 г. (л. 47-49).
Върнатият за ново обсъждане акт не е разгледан от съвета в 14 - дневен срок от получаването му, който е изтекъл на 23.01.2025 г. и в този срок не е последвало произнасяне в съответствие с разпоредбата на чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА. Поради тази причина и същият е оспорен от областния управител на основание и в срока по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА пред Административен съд – Пловдив, съгласно Заповед № АК-04-1/28.01.2025 г., по повод на което е образувано и настоящото съдебно производство.
При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.
Разпоредбата на чл. 65 от АПК предписва, че общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива актове.
По делото не е спорно, че Решение № 231, прието с Протокол № 07 от 10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, е общ административен акт, като в този смисъл е налице и изрично произнасяне с окончателно Определение № 1/09.01.2020 г., постановено по гр. дело № А 48/2019 г. на ВКС и ВАС.
Не е спорно също така и че с влязло в сила съдебно решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, IX състав (погрешно посочено като ХIX състав), е прогласена нищожността на същото това Решение № 231, прието с Протокол № 07 от 10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“.
Тук е мястото да се посочи, че производството по оспорване на общи административни актове, е регламентирано в Раздел II на Глава Десета, дял Трети от АПК, като разпоредбата на чл. 183 от АПК, съгласно която решението, с което оспореният акт е обявен за нищожен, отменен или изменен, има действие по отношение на всички, очертава субективните предели на силата на пресъдено нещо на съдебното решение по оспорване на общ административен акт. Разпоредбата няма съществени отклики в сравнение с нормата на чл. 177 от АПК, която урежда действието на съдебното решение по оспорване на индивидуалните административни актове, като различно законодателно разрешение е единствено изрично предвиденото действие на решението, с което общият административен акт е обявен за нищожен - за всички правни субекти. Или, решението, с което оспореният общ административен акт е обявен за нищожен, каквото в случая се явява решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, IX състав, има установителен характер и има действие спрямо всички. В този смисъл и законодателят не е предоставил правомощия на административния орган, издал обявения (или прогласения) за нищожен общ административен акт, да извършва други действия или да приема други актове, различни от разпоредените със съдебното решение.
За пълнота на изложеното е необходимо да се посочи, че в конкретния случай с решение № 573/27.03.2023 г., постановено по адм. дело № 137/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, IX състав, освен, че е прогласена нищожността на решението на общинския съвет, с оглед на това, че естеството на акта не позволява решаване на въпроса по същество от съда, е разпоредено връщане на преписката за ново произнасяне по внесеното предложение с вх. № 92-ОбС-27/30.12.2011 г. от Началника на ОСЗ „Родопи“, каквото няма данни да е било сторено. Вместо това, Общински съвет „Родопи“ е приел решение, с което е отменил обявен с влязло в сила съдебно решение за нищожен общ административен акт.
Крайният извод от изложените до тук фактически и правни съображения е, че процесното Решение № 737, прието с Протокол № 12/27.12.2024 г. на Общински съвет „Родопи“ в частта по пункт I.1, е нищожно, поради липса на материална компетентност за административния орган да издава актове от тази категория.
При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на оспорващия се дължат, сторените по делото разноски, които се констатираха в размер на 140 лева, от които 40 лева – държавна такса за обнародване в ДВ и възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита в размер на 100 лева, определен на база правилото на чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Воден от горното, Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав,
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО Решение № 737, прието с Протокол № 12/27.12.2024 г. на Общински съвет „Родопи“ в частта по пункт I.1.
ОСЪЖДА Община „Родопи“ да заплати на Областна администрация на област Пловдив сумата от 140 (сто и четиридесет) лева разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.
Председател: | |
Членове: |