Определение по дело №171/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 август 2022 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20227090700171
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е № 821

гр. Габрово, 16.08.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в закрито съдебно заседание на шестнадесети август две хиляди двадесет  и втора година в състав:

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

 

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. дело №171 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 4, изр. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление/ЗУСЕФСУ/.

             Производството е образувано по жалба на *** * гр. * против Решение № РД-02-16-* от 19.07.2022 година, подписано от Заместник- министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“.

В жалбата се твърди, че оспореното Решение е незаконосъобразно, издадено в противоречие с чл. 146 от АПК, а именно: при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и при несъответствие с целта на закона, поради което се прави искане за отмяната му. Развиват се конкретни доводи за липса на надлежна легитимация на издателя на акта, противоречиви и непоследователни мотиви, като направените правни изводи не съответстват на регламентираната процедура. По този начин противоречието в мотивите обосновавало незаконосъобразност на оспореното Решение. Според жалбоподателя простото посочване на разпоредба от европейското законодателство, която не била цитирана в Условията за кандидатстване, не обосновавала мотивираност и издържаност на постановения от Оценителната комисия отказ за допускане на проектното предложение на техническа и финансова оценка, като съществували и други одобрени кандидат- бенефициенти, попадащи под КИД 46.39. При това положение според жалбоподателя не била спазена разпоредбата на чл. 34, ал. 1, изр. 2 от ЗУСЕСИФ, като по този начин било допуснато съществено административнопроцесуално нарушение, което водело и до незаконосъобразност на оспореното Решение. Посочва се и противоречие с принципа на съразмерност по чл. 6 от АПК.

Претендира се отмяна на обжалваното Решение № РД-02-16-* от 19.07.2022 година, подписано от Заместник- министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, ведно със законните последици включително присъждане на разноски. 

Ответната страна Заместник- министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, чрез надлежно упълномощен пр. представител- юрисконсулт заявява становище за неоснователност на жалбата в депозирано по делото писмено становище. По същество прави искане за отхвърляне на оспорването. Претендира присъждане на разноски- възнаграждение за юрисконсулт, като заявява възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски /възнаграждение за адвокат/.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановения срок по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕФСУ.

             След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, съдът намира жалбата за неоснователна предвид следните съображения:

Оспорващото дружество е участвало в процедура  за подбор на проекти *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“ с проектно предложение с рег. № ***, подадено на 13.07.2020 година.

Условията за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014- 2020 по процедура на подбор на проекти *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, заедно с необходимия пакет от документи са утвърдени със Заповед №РД-16-*/10.07.2020г. на Ръководителя на УО, изменени със Заповед №РД-16-*/21.12.2020г.

Съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ Ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. В чл. 26, ал. 4 е предвидено че проектите на документи по ал. 1 при процедури чрез подбор се публикуват в ИСУН преди внасянето им за утвърждаване. Информация относно публикуваните в ИСУН проекти на документи се публикува на интернет страницата на съответната програма и/или в Единния информационен портал. Заинтересованите лица могат да изпращат писмени предложения и възражения по проектите на документи посредством ИСУН в определен от управляващия орган срок, който не може да бъде по-кратък от една седмица. В чл. 27, ал. 2, изр. 2-ро във вр. с ал. 1 от ЗУСЕФСУ е предвиден ред за обжалване на актовете по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, като влезлите в сила Условия за кандидатстване са задължителни както за участниците в процедурата, така и за управляващия орган на съответната програма. Същите представляват административен акт, имат еднократно правно действе по отношение на конкретната програма, за която се отнасят и по този пначин вменяват задължения и създават права за неопределен кръг субекти.

Съгласно „Условията за кандидатстване“ подаването на проектните предложения се извършва изцяло по електронен път чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България.   

Чрез ИСУН 2020 оценителската комисия на 15.10.2020 година е изпратила уведомление за установени нередовности, в което е посочила нуждата от представяне на разяснение дали извършваната от дружеството дейност включва търговия с тютюн/тютюневи изделия.

Дружеството-кандидат е изпратило в определения му срок разяснения относно търговската си дейност, както и извлечение от счетоводната аналитична сметка 304 .

Видно от оценителския доклад, проектното предложение на оспорващото дружество не е преминало успешно през етапа на оценка на административното съответствие и допустимостта, тъй като попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

Видно от Списък с проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процесната процедура, проектното предложение на оспорващото дружество не е допуснато до техническа и финансова оценка с мотив, че кандидатът попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета, съгласно която разпоредба ЕФРР не предоставя подкрепа за производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия; в т. 1 „Данни за кандидата” от Формуляра за кандидатстване, в поле „Код на организацията по КИД-208” кандидатът е посочил 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, който код се потвърждава и от извършената служебна проверка от НСИ; след изпратеното уведомление за установени нередовности, кандидатът е представил разяснение, съгласно което част от дейността му включва търговия с тютюневи изделия.

Видно от представените документи за кандидатстване в т.1 „Данни за кандидата“ от формуляра за кандидатстване, в поле „Код на организацията по КИД- 2008“, кандидатът е посочил 46.39 „Наспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“, а в поле „Код на проекта по КИД 2008“ кандидатът е посочил „0 неприложимо“.

Съгласно т. 14.2 от Условията за кандидатстване „Допустимите разходи следвада са извършени законосъобразно и не трябва да противоречат на правилата, описани в Регламент /ЕС/№1301/2013 на Европейския парламент и Съвета“.

Съгласно чл. 3, ал. 3, б.“в“ от Регламент /ЕС/№1301/2013 Европейският фонд за регионално развитие не предоставя подкрепа за производството, обработката и продажбата на тютюн и тютюневи изделия.  

Чрез уведомление в ИСУН кандидатът е уведомен за включването на проектното му предложение в Списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, и за основанията за това, като изрично му е указано, че може да възрази писмено пред Ръководителя на Управляващия орган в едноседмичен срок от настоящото уведомяване, както и това, че с подаването на възражението не могат да се представят нови документи.

Дружеството е подало възражение и с писмо изх. № 26-Б-374 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, кандидатът е уведомен, че възражението му е прието за неоснователно и му е изпратено процесното решение за прекратяване на производството.

С Решение № РД-16-* от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ производството по отношение на кандидата *** с проектно предложение с рег. № *** по процедура № *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е прекратено с мотив, че кандидатът попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета, съгласно която разпоредба ЕФРР не предоставя подкрепа за производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия; в т. 1 „Данни за кандидата” от Формуляра за кандидатстване, в поле „Код на организацията по КИД-2008” кандидатът е посочил 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, който код се потвърждава и от извършената служебна проверка от НСИ; след изпратеното уведомление за установени нередовности, кандидатът е представил разяснение, съгласно което част от дейността му включва търговия с тютюневи изделия.

Така постановеното Решение е обжалвано от кандидата пред Административен съд Габрово. С влязло в сила Определение №9/04.01.2021г. по АД№328/2020г. по описа на АС Габрово Решение РД-16-* от 13.11.2020 година, от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ е обявено за нищожно и преписката върната на административния орган за ново произнасяне поради факта, че е констатирана нередност относно активната легитимация на издателя на оспорения акт. 

При повторното разглеждане на проектното предложение от административния орган е извършена повторна оценка на пр. предложение с рег. № ***. Констатирано е, че проектното предложение на кандидата *** не може да премине на следващ етап от оценка при което проектното му предложение е отхвърлено. На 27.06.2022г. оценителната комисия е изпратила уведомление на кандидата, че проектното предложение е включено в списъка с кандидати, чиито проектни предложения не се допускат до техническа или финансова оценка. На 30.06.2022г. кандидатът е възразил съгласно предоставената му законова възможност да стори това, като е поискал преразглеждане на проектното му предложение.

След запознаване с изложените във възражението аргументи на кандидата и извършена проверка, ръководителят на УО е издал процесното Решение №РД-02-16-*/19.07.2022г. с което се прекратява производството по оценка на кандидата „*** с рег. *** и не е допуснато до техническа и финансова оценка по подробно изложени в него мотиви и посочени основания.   

Така постановеното Решение е издадено от компетентен орган, в кръга на правомощията му. В уверение на извода на съда, че е установена компетентността на издателя на процесното Решение е представена по делото Заповед №РД-16-*/10.03.2022г. на Министър на иновациите и растежа и ръководител на УО на ОП“Иновации и конкурентноспособност“2014- 2020 и Решение №*/13.07.2016г. на Министерски съвет.

Съгласно Условията за кандидатстване по процедура № *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, в т. 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“ липсва посочване, че недопустими са кандидатите, осъществяващи икономическа дейност с код по КИД-2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”. Споменаването на Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета, според чл. 3, ал. 3, б. в от който ЕФРР не предоставя подкрепа за производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия, с какъвто мотив процесното проектно предложение не е допуснато до техническа и финансова оценка, е в т. 14.2 „Допустими разходи“, според която допустимите разходи следва да са извършени законосъобразно и не трябва да противоречат на правилата, описани в Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

В случая дружеството-кандидат е посочило във формуляра за кандидатстване код на проекта по КИД 2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, като при извършената служебна проверка се установило, че 82% от нетните приходи от продажби на предприятието за 2019 година попадат в посочения в проектното предложение код по КИД-2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, 3% попадат в код 49.41 „Товарен автомобилен транспорт“ и 15% в код 10.31 „Преработка и консервиране на картофи“. Видно от представеното извлечение от счетоводната аналитична сметка 304 към разясненията относно търговската си дейност, търговията с тютюневи изделия представлява много малка част – под 1 % от оборота - от търговска дейност за 2019 година, който факт е бил заявен и в подаденото от дружеството възражение, но не е бил обсъден нито от оценителя, нито от административния орган.

Видно от класификацията на икономическите дейности /КИД2008/, представляваща Приложение №8 към Условията за кандидатстване по процедурата, в тази категория попадат икономическите дейности с код 46.10 „Търговия на едро с тютюневи изделия“, 47.26 „Търговия на дребно с тютюневи издалия“, както и икономически дейности с код 46.17 „Търговско посредничество с хранителни стоки, напитки и тютюневи издалия“, 46.21 „Търговия на едро със зърно, семена, фуражи и нобработен тютюн“, 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“, 47.11 „Търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“, в случай, че в рамките на тези дейности предприятието кандидат осъществява търговия на тютюн/тютюневи изделия.

Съгласно указанието на стр. 13 от Условията за кандидатстване, „по настоящата процедура кандидатите могат да заявяват подкрепа само на основната си икономическа дейност. Кодът на основна икономическа дейност ще се проверява въз основа на данни за 2019г. Източник на проверка относно кода на основна икономическа дейност е посоченото от кандидатите във формуляра за кандидатстване /т.1 „Данни за кандидата“, поле „Код на организациаята по КИД-2008“/ и служебни проверки от НСИ/Мониторстат. В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основна икономическа дейност на кандидата за 2019г. е недопустим, проектното предложение се отхвърля“.

Ръководейки се от цитираното указание, оценителната комисия е извършила оценка на дейността на кандидата „***. При извършената проверка и с оглед генерирана справка от системата на НСИ е констатирано, че съгласно същата 82% от нетните приходи от продажби на предприятието за 2019г. попадат в код по КИД 2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“, 3% попадат в код 49.41 „Товарен автомобилен транспорт“ и 15% в код 10.31 „Пререботка и консервиране на картофи“.

В Условията за кандидатстване, т. 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, след посочване на недопустимите за подпомагане икономически дейности от съответните сектори по КИД-2008 година, сред които посочените от оспорващото дружество не попадат, е посочено, че когато кандидатът упражнява едновременно дейност в недопустими и в допустими сектори по настоящата процедура, безвъзмездната помощ се предоставя само за дейностите в допустимите сектори като кандидатът /бенефициентът/ следва да води отделна счетоводна отчетност по отношение на приходите, разходите, активите и пасивите, свързани с всяка дейност, която да гарантира отделянето на дейностите, така че дейностите в недопустимите сектори да не се ползват от безвъзмездната помощ, предоставена по настоящата процедура.

Видно е, че кандидатът е посочил една от дейностите си, по която е получил приходи и съответно упражнил търговска дейност в разрез с предварително оповестените „Условия за кандидатстване“, като в „Критериите за допустимост на кандидатите“ кандидати осъществяващи подобен вид икономическа дейност не могат да бъдат одобрени по програмата за която кандидатстват. Утвърдените и влезли в сила Условия за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретната процедура, спрямо които се извършва допускане и иценка на проекти на кандидати за финансиране. Кандидатът *** е бил запознат с условията за кандидатстване по процедурата и е дал съгласие с правилата за обследване за наличието на критерии за допустимост, подписвайки декларация, че е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение. При така определените правила за кандидатстване не се обсъжда въпросът дали икономическата дейност при условие, че не е допустима за подпомагане и е в нисък обем позволява проектното предложение да бъде обсъждано и прието, при положение че прилодите, съответно икономическата дейност са в нисък обем. В този смисъл неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че постановявайки процесното решение и преценявайки осъществяваната от кандидата икономическа дейност през посочената година, административният орган е нарушил принципа на съразмерност. Това е така, тъй като не са предвидени допустими граници, при които може да се приеме, че дори кандидата да е осъществявал недопустима икономическа дейност и реализирал приходи, то поради ниския им обем предложението следва да бъде одобрено. По този начин се налага извод, че не е нарушен принципът за съразмерност, задължаващ административните органи да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че процесното Решение № РД-02-16-* от 19.07.2022 година, подписано от Заместник- министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, е издадено при установена компетентност на издателя му в хипотезата на заместване, в изискуемата писмена форма, при спазване на административно-производствените правила и правилно приложение на материалноправните разпоредби, както и в съотвестве с целта на процесната процедура. Одобрените компенсаторни мерки и програми във връзка с преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 имат за цел своевременно и непосредствено да рефлектират благоприятно върху бизнеса, в конкретния случай – средните предприятия, като го подпомогнат в преодоляването на финансовите последствия от пандемията и от ограничителните противоепидемични мерки, свързани с нея.

Оспореният административен акт притежава изискуемите от закона реквизити, като са спазени разписаните правила за провеждане на административната процедура по издаването му. Налице са мотиви, които кореспондират както с установената от административния орган факти, така и с приложимите материално правни разпоредби.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че така заявеното оспорване по жалба на на *** гр. * против Решение № РД-02-16-* от 19.07.2022 година, подписано от Заместник- министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, като неоснователно следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода на делото, а именно отхвърляне на оспорването, основателно се явява искането на пр. представител на ответника за присъждане на разноски, като възнаграждението за юрисконсулт следва да бъде определено в размер на 400 лева, предвид материалния интерес на оспорването и на осн. чл. 37, от ЗПП във вр. с чл. 25, ал. 2 във вр. с ал. 1 от Наредба за заплащането на правната помощ, като претендирания и присъден размер на възнаграждение за юрисконсулт е към минималния за подобен вид дела.

 Водим от горното и на основание чл. 200 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 4, изр. 2ро от ЗУСЕФСУ,  съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на *** гр. * против Решение № РД-02-16-*от 19.07.2022 година, от Заместник- министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“,.

ОСЪЖДА *** гр. * да заплати на Заместник- министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ сума в размер на 400 /четиристотин/ лева, представляваща разноски по делото /възнаграждение за юрисконсулт/.

Определението подлежи на оспорване пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: