Решение по дело №2144/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1449
Дата: 27 юли 2023 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20227180702144
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  1449/27.7.2023г.

Гр. Пловдив, 27.07.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

        Административен съд - Пловдив, в открито съдебно заседание на двадесет и седми юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА Г.ЕВА

                                                                       СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията Г.ева адм. дело № 2144 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 179 и след. от Административно процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 63, ал. 2 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“, ЕИК *********, с адрес: ***, представлявано от председателя  Л.А.Ч., депозирана чрез адв. Б., със съдебен адрес:***, против Заповед 22Ю-90А-344 от 04.08.2022г. на Кмета на район „Южен“ при община Пловдив, с която на основание чл. 46, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, чл. 31, ал.3 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив, заповед № 19ОА-2834 от 28.11.2019г. на кмета на община Пловдив, заповед № 19РОА-663 от 03.12.2019г. на кмета на район Южен, писмо вх. № 21Ю-ОП-1082 от 03.11.2021г. на заместник кмета „Строителство и инвестиции“ при община Пловдив, становище на обществен експертен съвет вх. № 20Ю-ОП-201 от 14.04.2020г. и санитарна експертиза от 01.08.2022г. е наредено на ОП „Градини и паркове“ да извърши премахване на дървета, намиращи се на ул. „Даме Груев“, както следва: 20 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Охрид“ до ул. „Пере Тошев“, гр. Пловдив, 22 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Пере Тошев“ до ул. „И. Гарванов“, гр. Пловдив, 23 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „И. Гарванов“ до ул. „Тодор Александров“, гр. Пловдив, 22 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Тодор Александров“ до ул. „Братя Бъкстон“, гр. Пловдив, 17 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Братя Бъкстон“ до ул. „Кукленско шосе“ гр. Пловдив.

В  допълнителната жалба с вх. № 15579 от 23.08.2022г. са изложени доводи за нищожност и незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Твърди се, че при издаването му са нарушени административно производствените правила, че е нарушен материалният закон, както и че е издаден при превратно упражняване на власт, поради което противоречи на целта на закона. Моли съдът да отмени обжалвания административен акт.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Б., редовно упълномощен от председателя на ЮЛНЦ, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Претендира отмяната на атакувания административен акт като незаконосъобразен и разноските по делото. Подробни съображения по съществото на спора са изложени в депозирана по делото писмена защита.

Ответникът по жалбата – Кметът на район „Южен“ при община Пловдив, чрез процесуалния си представител юр. А., намира жалбата за недопустима, респективно за неоснователна. Претендира разноски в размер на 100 лв. и представя подробни писмени бележки.

Окръжна прокуратура – Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в съдебното производство, не изразява становище по жалбата.

Административен съд-Пловдив, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

         Във връзка с инвестиционно намерение на община Пловдив за реконструкция на ул. „Даме Груев“ от ул. „Кукленско шосе“ до ул. „Македония“ е изготвено становище от Експертен съвет по озеленяване относно състоянието и необходимостта от премахване на дървесната растителност и предложение за последващо компенсаторно озеленяване. Съгласно съдържанието на становището, здравословното и декоративно състояние на съществуващата дървесна растителност не е добро, касае се за вид дървета на пределна възраст, по стволовете има много наранявания и хралупи и декоративната стойност на дърветата е много ниска поради драстичното съкращаване на короните през последните години. При бъдещата реконструкция на ул. „Даме Груев“ сериозно ще се наруши кореновата система на съществуващите дървета от дървесен вид Сефора, поради премахване на паважа и изгребване на инертните материали. Запазването на съществуващата дървесина е неоправдано и при бъдеща реконструкция на ул. „Даме Груев“ е целесъобразно да се предвиди подмяна на съществуващото улично озеленяване от сефора с видове, които са подходящи за улуци с интензивно движение. Препоръчва се при реконструкцията на улицата съществуващата растителност, която попада в бъдещото разширение на пътното платно да бъде запазена, ако фитосанитарното й състояние позволява.

Във връзка с постъпила молба от дружеството „Парсек груп“ ЕООД, изпълнител по договор № 21ДГ-597 от 15.06.2021г. с предмет инженеринг (проектиране, строителство и авторски надзор) за обект „Реконструкция на ул. „Даме Груев“ в участъка от Транспортен възел „Родопи“ до бул. „Македония“, на 01.08.2022г. комисия в състав: В.М. ***; инж. Е. П. – главен експерт „Екология“ при район Южен и инж. Г. Н. – заместник директор „Озеленяване“ при ОП „Градини и паркове“ е извършила оглед на дървесната растителност на ул. „Даме Груев“ в отсечката от ул. „Охрид“ до ул. „Кукленско шосе“. Изразено е становище под формата на Санитарна експертиза за състоянието на дървесен екземпляр, съгласно съдържанието на което дърветата попадат в новопроектираното пътно платно и са с множество загнИ.ия, съховършия и гнилоти по стеблата.

Комисията е изразила и становище, съгласно което са налице  основанията, посочени в чл. 31, ал. 2 от Наредбата. Направено е предложение да бъдат отсечени конкретно посочен брой дървета от определен дървесен вид и тяхното местоположение.

Последвало е издаването процесната заповед от кмета на район „Южен“ при община Пловдив, с която на основание чл. 46, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, чл. 31, ал.3 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив е наредено на ОП „Градини и паркове“ да извърши премахване на посочените в санитарната експертиза от 01.08.2022г. дървесни видове.

Съгласно разпоредбата на чл. 31, ал. 3 от Наредбата /в действащата към момента на издаване на заповедта редакция/ писмено разрешение за резитба, премахване или преместване на дълготрайна декоративна растителност в терени общинска собственост, се издава само в случаите по чл. 31, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 4 от кмета на общината или упълномощените от него лица, въз основа на изготвен констативен протокол за санитарна експертиза от комисия, назначена със заповед на кмета на общината или упълномощени от него лица. В състава на комисията задължително участва и специалист по озеленяване /инженер лесовъд, ландшафтен архитект или среден техник паркостроител и др. /, както и представител на Министерството на околната среда и водите-за растителност, попадаща в обхвата на защитените територии. По делото са приети като доказателство заповед № 19ОА-2834 от 28.11.2019г. на кмета на община Пловдив за упълномощаване на кметовете на районите към община Пловдив да издават писмени разрешения за премахване, преместване или резитба на дълготрайна декоративна растителност по реда и при условията на чл. 31, ал. 3, чл. 32, ал. 1 и чл. 36, ал. 1 и ал. 2 от Наредба за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив и заповед № 19Ю-РОА-663 от 03.12.2019г. на кмета на район Южен при община Пловдив, с която се назначава комисия в определен състав (редовни членове и резервни членове) със задача да извършва огледи във връзка с подадени заявления и сигнали за оформяне, преместване или отсичане на дървесна и храстова растителност и да изготвя санитарна експертиза за резултатите от огледите, с предложение за всеки обект поотделно.

 По делото са приети следните писмени доказателства, отнасящи се до административното производство по издаване на процесната заповед, извън посочените по-горе: проектна документация на обект „Реконструкция на ул. „Даме Груев“ в участъка от Транспортен възел „Родопи“ до бул. „Македония“, част „Паркоустройство и благоустройство“; заявление вх. № 22Ю-Ф-1191 от 27.07.2022г. до кмета на район Южен при община Пловдив, подадено от „Парсек груп“ ЕООД, изпълнител по договор № 21ДГ-597 от 15.06.2021г. с предмет "Инженеринг/проектиране, строителство и авторски надзор/ за обект „Реконструкция на ул. „Даме Груев“ в участъка от Транспортен възел „Родопи“ до бул. „Македония“, ведно с приложенията към него. Представен е и протокол, издаден от ОП „Градини и паркове“ за установяване извършването на натурални видове работа през август 2022г. с инвеститор община Пловдив, район Южен и изпълнител ОП „Градини и паркове“, с обект 402 Дървета, ведно с подробна ведомост на обект 402 район Южен. В последното по делото съдебно заседание е представена служебна бележка за поставяне на оспорваната заповед на информационното табло на район Южен на 04.08.2022г. По отношение на представения документ е направено възражение за недостоверност на датата от пълномощника на жалбоподателя.

В хода на съдебното производство са ангажирани допълнително изготвянето на заключение по съдебно – лесотехническа експертиза и гласни доказателства.

По делото е изслушана и приета съдебно-лесотехническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. С.Б., която настоящият състав кредитира като обективна, безпристрастна и компетентно изготвена и в съответствие с доказателствата по делото. Съгласно експертните констатации, към дата 23.11.2022г. на ул. „Даме Груев“ има 22 бр. дървета липи на възраст между 10 и 20 години. На място и по снимки от Google earth са изброени дънерите на 96бр. отрязани дървета от видовете японска софора, сребролистна липа, полски ясен, обикновен айлант и бяла черница. Всички налични дънери по улицата, както и всички дънери от снимките са по ръба на тротоарите от двете страни на улицата, които тротоари попадат в разширението и реконструкцията на ул. „Даме Груев“. Възрастта на премахнатите дървета е около 70 години, а възрастта на 22-та брой липи – между 10 и 20 години.

От снимките на все още неотрязаните дървета на ул. „Даме Груев“ се забелязват няколко изцяло изсъхнали дървета. По някои дървета се установяват изсъхнали клони, които са създавали опасности за движението на автомобили и пешеходци и е следвало да бъдат премахнати своевременно. От снимките на останалите дънери, след отрязване на дърветата, се виждат такива с изцяло изгнила сърцевина на стъблото, което може да не предизвика изсъхване на короната, но намалява значително физическата им устойчивост и вероятността от падане на тези дървета е голяма.

Дърветата, които попадат в обхвата на реконструкцията на улицата или се намират непосредствено на границата на ремонта не могат да бъдат запазени, тъй като ще се унищожи голяма част от кореновата им система. Не е възможно и преместването на дървета на друго място, тъй като същите са на над 10-годишна възраст и е невъзможно повторното им захващане на новото място. По-добър вариант е да се предвидят места за залесяване с нови дървета от подходящи видове, което залесяване ще е с много по-дълготраен ефект.

В разпитите си в съдебни заседания по приемане на заключението вещото лице е направило уточнение, че по снимките и при огледа на място е преброил 101 дънера на премахнати дървета, в отсечката на ул. „Даме Груев“ между ул. „Охрид“ и бул. „Кукленско шосе“, което е втори и трети етап от реконструкцията на улицата. В последната отсечка не са премахнати 10 дървета липи отляво и 12 дървета липи отдясно и още 4 дървета „след локала, до моста“. При подмяната на настилката на улицата, ако се премахне паважа и само се насипе чакъл е възможно да остане здрава кореновата система на едно дърво. В случай на премахване на един корен, изсъхва един клон, но ако се премахне основен корен, може да изсъхне и цялото дърво. Характерна особеност за широколистните дървесни видове е, че кореновата система „надига“ тротоарите. Поради тази причина, при извършване на реконструкция на някоя улица, корените на дърветата се нараняват и обикновено се достига до премахване. Пример за това са чинарите на бул. Руски, които започват да изсъхват поради засягане на корените.

Причината за обследване на дърветата зависи от случая, като е възможно да се направи комплексна експертиза. В настоящия случай е направена санитарна експертиза, която взема предвид състоянието на короната и ствола на дървото – нали има нараняване, дали има големи клони от короната без зеленина по тях, дали кората е обелена и могат „да влязат“ гъби. Освен това, се обследва дали корените на дърветата водят до надигане на тротоарната настилка и напукват плочки и огради.

При изготвен проект за реконструкция на улица се прави оглед на дърветата по цялото протежение на улицата. Ако всички попадат в обхвата на разширението (разположени са в редица), тогава следва да се премахнат всички, независимо дали са здрави или опасни. Ако не попадат в обхвата на разширението, здравите дървета могат да не се премахват. По ул. „Даме Груев“ са премахвани и здрави дървета, с обяснението, че „пречат на изпълнението на инфраструктурния проект“.

При повторния оглед на обекта, извършен от вещото лице през 2023г. е установено, че всички посочени в оспорваната заповед дървета са премахнати. Дърветата са се намирали на тротоара, но при реконструкцията на улицата на мястото на тротоара е изградено платно за движение на превозни средства. Към момента на огледа няма извършено ново залесяване, тъй като се извършват строително монтажни работи.

По делото са разпитани като свидетели членовете на комисията, извършила санитарната експертиза, въз основа на заключението в която е издадена оспорената заповед. Съгласно показанията на свидетеля В. А. М.,***, същият по образование е лесовъд и работи в община Пловдив от 1995г. на длъжности, свързани с опазване на околната среда. Към момента на провеждане на разпита е на длъжност главен експерт в район Южен. В обхвата на служебните му задължения са включени дейности по изготвяне на експертизи за състоянието на дървесна растителност, основно когато се касае за съмнения за изсъхнали дървета или за дървета, които застрашават сигурността на движение на хора или превозни средства.

Запознат е с наредбата на община Пловдив за поддържане на зелената система на града и е член на постоянна комисия, сформирана със заповед на кмета на район Южен. В състава на комисията са включени освен него и „колежката главен експерт Екология“ и служител от ОП „Паркове и градини“. Понякога в комисията участват и експерт електроинженер, когато се налага обследване на дърво, което пречи на електропровод. В правомощията на комисията е изготвянето на „заповед за дейността“ и санитарна експертиза. Санитарната експертиза се изготвя задължително, когато по някое дърво следва да се извършат интервенции – оформяне, съкращаване или отсичане. В обхвата на район Южен има 300 – 400 дървесни видове.

По-конкретно, са извършили санитарна експертиза на дървесните видове по ул. „Даме Груев“ след като им е бил представен проектът за разширение на улицата, със съответните параметри. Направили са оглед на дърветата по цялото протежение на улицата, при който е констатирано, че всички 127 дървета попадат в обхвата на уличната регулация и следва да бъдат премахнати. Реконструкцията на ул. „Даме Груев“ протича на 3 етапа, като са издадени две отделни заповеди за премахване на дървета за първи етап и за втори и трети етап. Всички дървета попадат в разширението на улицата и не могат да бъдат запазени.

Протоколи за премахнатите дървета са изготвят от служителите на ОП „Паркове и градини“, които извършват фактическите дейности. След отсичане на дърветата самият свидетел е направил снимки, при които „се вижда“, че дърветата имат огромни кухини и загнИ.ия. Касае се за дървесни видове от преобладаващия вид софора Японика, които насаждания датират от 1958г.

Съгласно показанията на свидетелката Е. Б. П., същата е с висше образование, завършила е Лесотехническия университет и от 25 години работи в район Южен при община Пловдив. Заедно с колегата М. и представител на ОП „Градини и паркове“, най-често заместник директорът Г.Н. са членове на комисия, назначена със заповед на кмета на район Южен за извършване на дейности по наредбата на общината за зелената система на града. По повод проекта за разширение на ул. „Даме Груев“ комисията е изготвила санитарна експертиза, като е обследвала всяко едно дърво в отсечката на разширение. Реконструкцията на улицата се извършва на три етапа, като преценката кои дървета да бъдат премахнати е в пряка зависимост от проекта. По проект е следвало да бъдат премахнати около 180 дървета, премахнати са общо 127 дървета, като част от дърветата, около 20бр. липи са запазени. Дърветата липи, които са запазени, се намират в тази част на улицата, която предстои да се реконструира при последния трети етап. Преобладаващо дърветата са от вида сефора Японика, 1,2 липи и черници, като при обследването е констатирано, че в повечето има гнилоти и суховършия. След самото отсичане на дърветата дънерите им са заснети от М. и от снимките се виждат следи от гниене на самия дънер. Повечето дървета от вида сефора са с корени, повдигнали тротоара и тъй като са засадени през 1958г. – 1959г. става въпрос за много стари дървета, които създават опасност и следва да бъдат премахнати или изцяло или корените им.

При обследването на дърветата не използват специален уред, а извършват само външен оглед на състоянието на корените, дънера и ствола на дървото и си водят бележки. Бележките не са необходими при изготвянето на санитарната експертиза, тъй като в нея се посочват само брой и вид дървета, които следва да се оформят или отсекат. При подмяна на паважна настилка с асфалт дърветата от вида софора задължително се премахват, тъй като корените й „стърчат“ над нивото на асфалта. Същото е и положението с дърветата, които са на тротоара, тъй като се прави нова тротоарна настилка.

Съгласно показанията на свидетеля Г.Н.Н., същият, като представител на ОП „Паркове и градини“, участва в комисията, определена със заповед на кмета на район Южен по наредбата за развитие, поддръжка и опазване на зелената система на гр. Пловдив. Заедно с другите членове на комисията, служители в район Южен М. и П. извършват оглед на място на терена, посочен в конкретна заповед на кмета на района и след това се изготвя санитарна експертиза. Обикновено фитосанитарната експертиза е под формата на протокол, който се изготвя членовете на комисията, служители в район Южен и в нея се посочват за премахване дървета по външни белези – стъбло, разклонения, състояние на основни клони, засъхвания, загнИ.ия, хралупи, механични повреди.

По-конкретно, при реконструкцията на ул. „Даме Груев“, който обект се изпълнява на 3 етапа, са извършили оглед на участъка от улицата, който е в обхвата на последните два етапа. Прегледали са всяко дърво в този обхват, около 170 дървета, от които са определили за отсичане 127 дървета. Обичайно дървесните видове, засадени на ул. „Даме Груев“ са сефора, липа и черница и е възможно да е имало и отделни различни дървесни видове. След отсичане на дърветата се съставя протокол обр. 19 от служители на ОП „Паркове и градини“, с който се отчита извършената работа. Екземпляри от тези протоколи се съхраняват в район Южен и в ОП „Паркове и градини“.

Преди извършването на оглед от комисията на дърветата по ул. „Даме Груев“ е проведено онлайн заседание на обществения експертен съвет по озеленяване, на което е дискутирано премахването на дърветата. Всички експерти в обществения съвет са се обединили около становището, че повечето от дърветата следва да бъдат премахнати поради влошеното им фитосанитарно състояние, но могат да бъдат запазени отделни бройки дървета. За да бъдат запазени тези дървета е било необходимо преработване на проекта за разширение на улицата, но в конкретния случай не е било целесъобразно, поради това, че са имали остатъчна жизненост не повече от 5 – 10 години. При огледа на място е предложено отсичането на 127 дървета от общо 170, останалите са запазени.

Експертният съвет по озеленяване се сформира въз основа на заповед на кмета на община Пловдив. Членовете му се избират на общо събрание на „гилдията“ и са експерти, които имат отношение към зелената система. Председател на съвета е С.Ш., а заместник председател Н. П., в последствие с променено фамилно име Ц.. Заседанието на експертния съвет е проведено онлайн през месец март 2020г., изготвено е становище от месец ноември 2021г. и второ становище от началото на месец август 2022г. Становището е формирано след като всеки член на експертния съвет е извършил оглед на място на дърветата по ул. „Даме Груев“.

Съгласно показанията на свидетелката Н. Р. Ц., същата е била заместник председател на експертен съвет по озеленяване към община Пловдив, който не съществува към момента на депозиране на показанията. Съветът работи на обществени начала, като членовете му не получават възнаграждение и няма сключен договор с община Пловдив. Съветът е учредяван и разпускан на няколко пъти, през 2019г., в края на мандата на кмета И. Т. е изготвен и правилник за работата му. Членове на съвета са служители на община Пловдив и външни експерти по озеленяване, като външните експерти са повече. Свидетелката е учител по учебната дисциплина Парково строителство в „Строителния техникум“ в гр. Пловдив и след гласуване е избрана за заместник председател на съвета.

По-конкретно изразеното от съвета становище, приложеното по делото, ведно с протокол № 2 към него от неприсъствено гласуване, е по повод постъпило писмо от 11.03.2020г. на кмета на район Южен с молба за обследване състоянието на дърветата. Решенията на съвета се вземат с мнозинство, като в конкретния случай е изразено становище, че дърветата по ул. „Даме Груев“ не са в добро фитосанитарно състояние. Свидетелката е наясно, че има наредба на община Пловдив за развитие, поддържане и опазване на зелените площи в града, но като експерти те се интересуват основно от развитието на зелената система.

По повод дърветата на ул. „Даме Груев“ може да каже, че огледите се правят окомерно, обследват се здравината на стъблото, формата на короната, суховършията, следи от предишни резитби. По улицата е имало основно засадени дървета от вида сефора и липа, възможно е да е имало и други дървесни видове, но са епизодични. При обследването на дърветата всеки един от експертите от съвета е правил самостоятелен оглед. При огледа е направен извод, че се касае за дървета, които са на възраст над 70 години, с наранявания и хралупи по стволовете. Не е използван специален уред пулмограф, а само е извършван оглед, като експертите са се позовавали на професионалния си опит.

Становището на съвета се отнася до това по какъв начин да се подхожда при изпълнение на подобни инфраструктурни обекти, с цел да се запазват възможно повече дървесни видове в добро фитосанитарно състояние. В случая, дърветата по ул. „Даме Груев“ са неперспеквинти, защото след увреждане на кореновата система възрастните дървета нямат съпротивителни сили и след 10 – 15 години ще настъпи тоталното им измиране. Изразили са мнение и препоръка за едновременно изпълнение на СМР при подмяна на паважната настилка с асфалтово покритие и при подмяна на тротоарните плочки. Имат наблюдения, че при изпълнение на подобни инфраструктурни проекти често не се подменя уличната растителност и се оставят безперспективни дървета, като например дърветата на бул. „Руски“ и на ул. „Богомил“. Изразява експертно мнение, че дърветата от вида сефора не са подходящи за градска среда, тъй като имат мощна коренова система, която повдига плочките на тесни тротоари и дава плодове, които „цапат“ покритието на тротоарите и пътното платно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА. Подадена е в преклузивния едномесечен срок за оспорване, установен в чл. 179, ал. 1 от АПК от надлежна страна и при наличие на правен интерес. Правният интерес е обоснован от целите на Сдружение „Аз обичам Пловдив“. Една от посочените цели, свързана с предмета на дейност на сдружението е извършване на активни и ефективни дейности в полза на обществото по отношение на чистотата и опазване на околната среда. Като средство за постигане на целите е посочено и извършването на всякакъв вид дейност на национално и международно ниво за опазване на природата, историческите, културните и туристически райони и забележителности. Основна цел на сдружението е популяризиране и развитие на гр. Пловдив като туристическа, културна, историческа и спортна дестинация.

По своята същност обжалваната заповед представлява общ административен акт по смисъла на чл. 65 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), с еднократно правно действие, с който се създават права или задължения, или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица. Заповедта засяга екологията, зелената система на града, предвид което непосредствено засяга права, свободи и законни интереси на неопределен брой лица. Същото има и еднократно действие, изразяващо се в реализиране на разрешената дейност по премахване на дървесната растителност.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът, като взе предвид доводите на жалбоподателя и извърши проверка на оспорената заповед на кмета на район Южен при община Пловдив, с която на основание чл. 46, ал.1, т.5 от ЗМСМА, чл. 31, ал.3 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив е наредено на ОП „Градини и паркове“ да извърши премахване на конкретен вид и брой дървесни видове, находящи се на ул. „Даме Груев“, на всички основания за законосъобразност, установени в чл. 146 от АПК, във вр. с чл. 184 от АПК, прави следните изводи:

Актът е издаден от компетентен административен орган в рамките на предоставените му правомощия. Съгласно § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ, кметът на общината може да предостави свои функции по този закон на заместниците си, на главния архитект на общината и на други длъжностни лица от общинската (районната) администрация. Със Заповед № 19 ОА-2834 от 22.11.2019г. кметът на община Пловдив е предоставил правомощията си на кметовете на районите към община Пловдив да издават писмени разрешения за премахването, преместване или резитба на дълготрайна декоративна растителност по реда и условията на чл. 31, ал. 3, чл. 32, ал. 1 и чл. 36, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив.

Актът, обаче, е издаден при съществени нарушения на административно производствените правила, а именно процедурата относно открИ.е на административното производство по издаване на общия административен акт и в частност изискването на чл. 66 АПК. Относно издаването на акта липсва оповестяване, изискващо се по посочената разпоредба.

На следващо място, съдът намира, че оспореният акт не съдържа фактически и правни основания за издаването му.  Не са изложени мотиви относно причините за издаването му и конкретно какво е установил органът във връзка с фитосанитарната експертиза, цитирана от него. Изброяването на решения на Общински съвет-Пловдив, норми от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив и фитосанитарна експертиза не води до извода, че заповедта е мотивирана. Въобще не е ясно какви са причините за премахването на всички посочени в нея дървета като вид и брой.

         След като административният орган не се е мотивирал, то следва изводът, че са нарушени  изискванията на чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК. Липсата на мотиви е в нарушение на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, което възпрепятства съдебния контрол и рефлектира върху правото на защита на адресата на акта. Липсата на мотиви е самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт. В случая, оспорената заповед би следвало да е издадена на основание чл. 63, ал. 2 от ЗУТ, съгласно която разпоредба дълготрайни декоративни дървета и дървета с историческо значение могат да се отсичат или изкореняват само по изключение след писмено разрешение от кмета на общината, издадено въз основа на санитарна експертиза за състоянието на дървото. В тази връзка, не са изложени мотиви от административния орган относно наличието на предпоставките по чл. 31, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 4 от Наредбата.

Премахването на засегнатата растителност предхожда разрешението за строеж и става след издаване на разрешение за нейното премахване в отделно производство - при условията и по реда на наредбата по чл. 62, ал. 10 ЗУТ, което не изключва необходимостта от спазване на законовите предпоставки по чл. 63, ал. 2 ЗУТ.  Редът за издаването на това разрешение на разрешение за отсичане на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив /Наредбата/, съгласно чл. 32, ал. 1 от Наредбата е по писмено искане на заинтересованото лице, но предпоставките за това са регламентирани от законовата разпоредба на чл. 63, ал. 2 ЗУТ - отсичане/изкореняване по изключение и въз основа на санитарна експертиза за състоянието на всеки дървесен екземпляр.

        По смисъла на & 1 от ДР на Наредбата декоративна растителност е цялото растително многообразие - дървета, храсти, цветя и треви, включени в озеленените площи, в насажденията по алеи, улици и площади и недвижимите имоти, независимо от собствеността им. Дълготрайна декоративна растителност са всички иглолистни и широколистни дървета и храсти.

         Безспорно по делото e, че дърветата, предмет на заповедта, имат характеристиките на дълготрайни декоративни дървета. Предвид това, съгласно предписанието на цитираната законова разпоредба (чл. 63, ал. 2 ЗУТ), отсичането им може да се извърши само по изключение и то въз основа на санитарна експертиза за състоянието им. Такава експертиза е изготвена от комисията, назначена със заповед на кмета на район Южен, но в нея не са изложени конкретни констатации за всяко едно дърво, подлежащо на премахване. В случая, заповедта за отсичане е във връзка с изпълнение на СМР на обект реконструкция на ул. „Даме Груев“ (втори и трети етап), като в мотивите й е налице позоваване на санитарна експертиза на съществуваща дървесна растителност на обекта. Не се представи доказателство от ответника за изготвено уведомление за открИ.е на производство за издаване на разрешение за отсичане на дълготрайна растителност  на основание чл. 66, ал. 1 от АПК, нито данни за публикуване на такова.

При това положение съдът, в настоящия състав, намира, че са допуснати от административния орган нарушения на административно - производствените правила, свързани с издаването на оспорената заповед като общ административен акт. В случая не се касае до издаването на общ административен акт в неотложни случаи по чл. 73 АПК, тъй като не са налице предпоставките за издаване на такъв. Наред с това, по преписката не се съдържат данни за изпълнение предписанието на чл. 73, изр. второ АПК. Не се ангажираха и доказателства за извършени действия от административния орган по реда на чл. 65 - 74 от АПК, като единственото представено доказателство е служебна бележка, по отношение на датата на съставяне на която е направено възражение от пълномощника на жалбоподателя за недостоверност на датата по смисъла на чл. 181 от ГПК.

Това налага извод за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, което е самостоятелно основание за отмяната на оспорения акт.

При това положение жалбата се явява основателна, а оспореният акт като незаконосъобразен следва да бъде отменен.

        Своевременно са претендирани разноски от процесуалния представител на жалбоподателя в списък на л. 176. Същите се установиха в общ размер на 3 060лв. /три хиляди и шестдесет лева/, от които 10лв. платена ДТ; 2 300лв. заплатено адвокатско възнаграждение; 650лв.- внесен депозит за вещо лице; 40лв. такса за обнародване в ДВ и 60лв. депозит за свидетели.

Съдът намира възражението на процесуалния представител на ответника относно прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение за неоснователно. За съда посочените от процесуалния представител на жалбоподателя дължими разноски съответстват на действителната фактическа и правна сложност на делото, определени са в размер, който е справедлив и обоснован, отговаря на продължителността на производството и качеството на положения труд, изразяващо се във времето нужно за подготовка на процесуалния представител на жалбоподателя и за защита на съответното право и активността му в хода на производството – в този смисъл е и Решение от 28.07.2016 г. по дело C 57/15 на пети състав на Съда на ЕС.

Воден от горното, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  Административен съд-Пловдив,

 

Р Е Ш И:

 

        ОТМЕНЯ по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“, ЕИК *********, с адрес: ***, представлявано от председателя  Л.А.Ч., депозирана чрез адв. Б., със съдебен адрес:***, против Заповед 22Ю-90А-344 от 04.08.2022г. на Кмета на район „Южен“ при община Пловдив, с която на основание чл. 46, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, чл. 31, ал.3 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив, заповед № 19ОА-2834 от 28.11.2019г. на кмета на община Пловдив, заповед № 19РОА-663 от 03.12.2019г. на кмета на район Южен, писмо вх. № 21Ю-ОП-1082 от 03.11.2021г. на заместник кмета „Строителство и инвестиции“ при община Пловдив, становище на обществен експертен съвет вх. № 20Ю-ОП-201 от 14.04.2020г. и санитарна експертиза от 01.08.2022г. е наредено на ОП „Градини и паркове“ да извърши премахване на дървета, намиращи се на ул. „Даме Груев“, както следва: 20 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Охрид“ до ул. „Пере Тошев“, гр. Пловдив, 22 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Пере Тошев“ до ул. „И. Гарванов“, гр. Пловдив, 23 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „И. Гарванов“ до ул. „Тодор Александров“, гр. Пловдив, 22 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Тодор Александров“ до ул. „Братя Бъкстон“, гр. Пловдив, 17 бр., намиращи се на ул. „Даме Груев“, отсечката от ул. „Братя Бъкстон“ до ул. „Кукленско шосе“ гр. Пловдив.

         ОСЪЖДА ОБЩИНА ПЛОВДИВ да заплати в полза на Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“ с ЕИК *********, с адрес: ***, представлявано от председателя  Л.А.Ч., сумата в размер на 3 060лв. /три хиляди и шестдесет лева/.

          Решението подлежи на обжалване с касационна жалба  пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

          

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: