О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
гр. Ловеч, 19.05.2020 година
Административен съд Ловеч, тричленен
административен състав, в закрито съдебно заседание на деветнадесети май две
хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА
ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА
КРЪСТЕВА
МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ
като разгледа докладваното от
съдия Христова административно дело №35/2020г. по описа на Административен съд
Ловеч, и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на
чл.185 и сл. от АПК.
Административното дело е
образувано по протест на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура
Ловеч, подаден против чл.11, ал.1, чл.32, ал.3, чл.40, ал.7, пр.2, чл.46, ал.1,
изр.1, чл.52, ал.1, т.4 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на
местните данъци в Община Летница, приета с Решение №31/13.02.2008г. на Общински
съвет Летница.
Доводите на прокурора за
незаконосъобразност на чл.11, ал.1 и чл.46, ал. 1, изр. 1 от Наредбата са, че с
тях Общински съвет Летница е въвел срок за плащане на втората вноска на данъка
върху недвижимите имоти и върху превозните средства, различаващ се от
регламентирания в съответните разпоредби от Закона за местните данъци и такси
(ЗМДТ).
Разпоредбата на чл.32, ал.3 от
Наредбата е оспорена като незаконосъобразна, тъй като с нея като освободена от
облагане с данък е определена група от МПС, която не е предвидена в чл.44, ал.4
от ЗМДТ.
Искането за отмяна на чл.40,
ал.7, пр.2 от Наредбата е мотивирано с обстоятелството, че определеното от
Общински съвет Угърчин задължение за представяне на документи при прекратяване
на регистрацията на МПС не е съобразено с новата редакция на чл.54, ал.7 от ЗМДТ, в сила от 01.01.2020г.
Доводите за незаконосъобразност на
чл.52, ал.1, т.4 от Наредбата са, че с тази разпоредба е предвидено ползването
на данъчни облекчения при плащане на патентен данък от данъчно задължените лица
в хипотези, непредвидени в ЗМДТ.
Нормата на чл.64, ал.2 от
Наредбата е оспорена поради несъответствието на формулата за изчисляване
недължимо внесената част от платения годишен данък върху таксиметров превоз на
пътници за текущата година, с формулата, регламентирана в чл.61ч, ал.2 от ЗМДТ.
В писмо вх.№ 533/30.01.2020г. от
Общински съвет Летница е ангажирано становище за основателност на протеста,
както и че са предприети действия за отмяна на протестираните разпоредби.
С писмо вх.№ 1598/14.05.2020г.
Председателят на Общински съвет Летница е уведомил съда, че протестираните
текстове от Наредбата са отменени, респективно изменени, като е приложил и
доказателства за това. От тези доказателства се установява, че на проведената
на 30.04.2020г. редовна сесия на Общински съвет Летница е взето Решение № 67 по
Протокол № 6/30.04.2020г. за приемането на Наредба за изменение и допълнение на
Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община Летница. С
наредбата са изменени, респективно отменени всички протестирани от ОП Ловеч
текстове от Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община Летница,
като са съобразени с актуалните редакции на ЗМДТ. С последното е постигнато
целеното от ОП Ловеч привеждане на местния нормативен акт в съответствие с
нормативния акт от по-висока степен.
С писмо вх.№ 1675/19.05.2020г.,
подателят на протеста прокурор Светла Иванова заявява, че с приетото от ОбС Летница
изменение, респективно отмяна на протестираните текстове от Наредбата е постигнато
целеното привеждане на местния нормативен акт в съответствие с цитираните в
протеста НА, поради което протестът на ОП Ловеч е бил изцяло съобразен от ОбС Летница
и за прокуратурата отпада правния интерес от водене на делото поради оттегляне
на подзаконовия нормативен акт в оспорената част. Ангажира се становище протестът
да бъде оставен без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.
Като съобрази изложеното по-горе,
становищата на страните и доказателствата по делото, съдът намира, че са налице
основания за прекратяване на производството по делото. От една страна, предвид
приетите изменения на Наредбата в протестираните части, е налице оттегляне на
оспорения подзаконов нормативен акт в тези части. От друга страна разпоредбите
на подзаконовия нормативен акт в протестираните им редакции са отменени,
респективно изменени и вече не представляват част от действащото право в
страната. Независимо, че това обстоятелство е настъпило след подаване на
протеста, същото следва да бъде взето предвид при преценката относно
допустимостта на настоящото производство. Наличието на правен интерес от
търсената правна защита е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта
на оспорването, като съдът е задължен да следи служебно за наличието на тази
предпоставка по време на цялото производство. Когато предмет на оспорването е
подзаконов нормативен акт, както е в конкретния случай, правният интерес от
търсената защита се състои в премахването на този акт от действащото право като
акт, който регулира съответния кръг обществени отношения. След като подзаконовият
нормативен акт е отменен/изменен в оспорените му части, същият е престанал да
бъде част от позитивното право и затова за оспорващия не е налице непосредствен
правен интерес от исканата отмяна, респ. от продължаване на съдебното
производство, което е образувано по оспорването – основание по чл.159, т.4 от АПК. Същото становище е застъпено и от подалия протеста прокурор.
Ето защо съдът следва да остави
без разглеждане подадения протест и да прекрати производството по делото поради
отпадане на правния интерес на оспорващия в следствие оттеглянето на
подзаконовия нормативен акт в протестираната му част.
По изложените съображения и на
основание чл.159, т.4 от АПК, Ловешки административен съд, тричленен
административен състав
ОПРЕДЕЛИ:
Оставя без разглеждане протеста
на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.11,
ал.1, чл.32, ал.3, чл.40, ал.7, пр.2, чл.46, ал.1, изр.1, чл.52, ал.1, т.4 и
чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община
Летница, приета с Решение №31/13.02.2008г. на Общински съвет Летница.
Прекратява производството по адм.
дело № 35/2020г. по описа на Административен съд Ловеч.
Определението подлежи на
обжалване чрез АС Ловеч пред Върховния административен съд с частна жалба в
7-дневен срок от съобщаването му.
Препис от определението да се
изпрати на страните.
Председател:
Членове: