Определение по дело №35/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 427
Дата: 19 май 2020 г. (в сила от 27 май 2020 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20207130700035
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Ловеч, 19.05.2020 година

 

Административен съд Ловеч, тричленен административен състав, в закрито съдебно заседание на деветнадесети май две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                        МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Христова административно дело №35/2020г. по описа на Административен съд Ловеч, и за да се произнесе, взе предвид  следното:

 

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Административното дело е образувано по протест на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.11, ал.1, чл.32, ал.3, чл.40, ал.7, пр.2, чл.46, ал.1, изр.1, чл.52, ал.1, т.4 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община Летница, приета с Решение №31/13.02.2008г. на Общински съвет Летница.

Доводите на прокурора за незаконосъобразност на чл.11, ал.1 и чл.46, ал. 1, изр. 1 от Наредбата са, че с тях Общински съвет Летница е въвел срок за плащане на втората вноска на данъка върху недвижимите имоти и върху превозните средства, различаващ се от регламентирания в съответните разпоредби от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Разпоредбата на чл.32, ал.3 от Наредбата е оспорена като незаконосъобразна, тъй като с нея като освободена от облагане с данък е определена група от МПС, която не е предвидена в чл.44, ал.4 от ЗМДТ.

Искането за отмяна на чл.40, ал.7, пр.2 от Наредбата е мотивирано с обстоятелството, че определеното от Общински съвет Угърчин задължение за представяне на документи при прекратяване на регистрацията на МПС не е съобразено с новата редакция на чл.54, ал.7 от ЗМДТ, в сила от 01.01.2020г.

Доводите за незаконосъобразност на чл.52, ал.1, т.4 от Наредбата са, че с тази разпоредба е предвидено ползването на данъчни облекчения при плащане на патентен данък от данъчно задължените лица в хипотези, непредвидени в ЗМДТ.

Нормата на чл.64, ал.2 от Наредбата е оспорена поради несъответствието на формулата за изчисляване недължимо внесената част от платения годишен данък върху таксиметров превоз на пътници за текущата година, с формулата, регламентирана в чл.61ч, ал.2 от ЗМДТ.

В писмо вх.№ 533/30.01.2020г. от Общински съвет Летница е ангажирано становище за основателност на протеста, както и че са предприети действия за отмяна на протестираните разпоредби.

С писмо вх.№ 1598/14.05.2020г. Председателят на Общински съвет Летница е уведомил съда, че протестираните текстове от Наредбата са отменени, респективно изменени, като е приложил и доказателства за това. От тези доказателства се установява, че на проведената на 30.04.2020г. редовна сесия на Общински съвет Летница е взето Решение № 67 по Протокол № 6/30.04.2020г. за приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община Летница. С наредбата са изменени, респективно отменени всички протестирани от ОП Ловеч текстове от Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община Летница, като са съобразени с актуалните редакции на ЗМДТ. С последното е постигнато целеното от ОП Ловеч привеждане на местния нормативен акт в съответствие с нормативния акт от по-висока степен.

С писмо вх.№ 1675/19.05.2020г., подателят на протеста прокурор Светла Иванова заявява, че с приетото от ОбС Летница изменение, респективно отмяна на протестираните текстове от Наредбата е постигнато целеното привеждане на местния нормативен акт в съответствие с цитираните в протеста НА, поради което протестът на ОП Ловеч е бил изцяло съобразен от ОбС Летница и за прокуратурата отпада правния интерес от водене на делото поради оттегляне на подзаконовия нормативен акт в оспорената част. Ангажира се становище протестът да бъде оставен без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

Като съобрази изложеното по-горе, становищата на страните и доказателствата по делото, съдът намира, че са налице основания за прекратяване на производството по делото. От една страна, предвид приетите изменения на Наредбата в протестираните части, е налице оттегляне на оспорения подзаконов нормативен акт в тези части. От друга страна разпоредбите на подзаконовия нормативен акт в протестираните им редакции са отменени, респективно изменени и вече не представляват част от действащото право в страната. Независимо, че това обстоятелство е настъпило след подаване на протеста, същото следва да бъде взето предвид при преценката относно допустимостта на настоящото производство. Наличието на правен интерес от търсената правна защита е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на оспорването, като съдът е задължен да следи служебно за наличието на тази предпоставка по време на цялото производство. Когато предмет на оспорването е подзаконов нормативен акт, както е в конкретния случай, правният интерес от търсената защита се състои в премахването на този акт от действащото право като акт, който регулира съответния кръг обществени отношения. След като подзаконовият нормативен акт е отменен/изменен в оспорените му части, същият е престанал да бъде част от позитивното право и затова за оспорващия не е налице непосредствен правен интерес от исканата отмяна, респ. от продължаване на съдебното производство, което е образувано по оспорването – основание по чл.159, т.4 от АПК. Същото становище е застъпено и от подалия протеста прокурор.

Ето защо съдът следва да остави без разглеждане подадения протест и да прекрати производството по делото поради отпадане на правния интерес на оспорващия в следствие оттеглянето на подзаконовия нормативен акт в протестираната му част.

По изложените съображения и на основание чл.159, т.4 от АПК, Ловешки административен съд, тричленен административен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Оставя без разглеждане протеста на Светла Иванова – прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч, подаден против чл.11, ал.1, чл.32, ал.3, чл.40, ал.7, пр.2, чл.46, ал.1, изр.1, чл.52, ал.1, т.4 и чл.64, ал.2 от Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община Летница, приета с Решение №31/13.02.2008г. на Общински съвет Летница.

Прекратява производството по адм. дело № 35/2020г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението подлежи на обжалване чрез АС Ловеч пред Върховния административен съд с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

         Председател:                                                     Членове: