Решение по дело №2103/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 810
Дата: 14 юни 2021 г. (в сила от 26 октомври 2021 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20207050702103
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

          /                      ,гр.Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – Варна, седемнадесети състав, в открито съдебно заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Председател: М.Иванова-Даскалова

 

при секретаря Оля Йорданова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело №2103/2020г. по описа на Административен съд – Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следв.от АПК.

Образувано е по жалба вх.№11569/24.09.2020г. на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ с ЕИК **** със седалище и адрес на управление ****, срещу Акт за установяване на публично държавно вземане №1/30.07.2020г. издаден от Заместник-министъра на околната среда и водите, с който на основание чл.166, ал.1 и ал.2 от ДОПК във вр. с чл.37, ал.1, чл.39, ал.1, чл.41 от Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети /ЗОПОЕЩ/ във вр. с чл.24, ал.1, предл. първо от АПК е установено по основание и размер задължение на дружеството в общ размер 14 416 128лева, представляващо разходите направени от областния управител на Област Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и Заповед №РД-402/24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите, която сума дружеството е задължено да внесе по бюджета на органа на изпълнителната власт, извършил разходите по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ – по посочената банкова сметка *** – Варна.

В жалбата са изложени съображения за неправилност и незаконосъобразност на оспорения индивидуален административен акт. АУПДВ бил постановен в нарушение на материалния закон. При преценка на фактическата обстановка издалият го орган не съобразил, че през 2011г. инсталацията, част от която е металният резервоар със съхранявания опасен отпадък, е апортирана в капитала на новосъздаденото търговско дружество „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“ АД /в несъстоятелност/, което през 2013г. било вписано под №1033 в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват  дейности по Приложение №1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ. След апортирането на инсталацията за производство на дихлоретан „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“АД /в несъстоятелност/ придобило собствеността върху съдържанието на резервоарите, поради което то се явявало притежател на отпадъците и за него възниквали правата и задълженията по Закона за управление на отпадъците /ЗУО/. Считат, че с вписването на „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“АД /в несъстоятелност/ в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват  дейности по Приложение №1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ, то е придобило автоматично правата и задълженията по ЗОПОЕЩ, включително спрямо процесните отпадъци, поради което то се явявало единственият възможен адресат на превантивните и оздравителни мерки по чл.20 и следв. от ЗОПОЕЩ. С тази доводи се претендира отмяна на АУПДВ и присъждане на съдебно-деловодни разноски. Явилият се в съдебно заседание представител поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Ответникът – Заместник-министърът на околната среда и водите се представлява от юрисконсулт, който в писмен отговор и в открито съдебно заседание оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна. Излага съображения за законосъобразност на обжалвания АУПДВ. Поддържа доводите за правилно определен като адресат на акта именно „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/, в съответствие с чл.37 от ЗОПОЕЩ и съгласно влязлата в сила Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна. Претендира присъждане в полза на МОСВ на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150лева. Възразява срещу размера на претендираното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя. В писмени бележки излага обстойни доводи за неоснователност на жалбата и законосъобразност на АУПДВ.

Заинтересованата страна Областния управител на област с административен център Варна в депозирана чрез пълномощник писмена молба изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли да бъде отхвърлена и да им бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

Като взе предвид становището на страните и прецени поотделно и в съвкупност доказателствата, въз основа на приложимите правни норми, съдът достигна до следните фактически установявания и правни изводи:

„ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е вписано в търговския регистър при Агенцията по вписванията на 18.02.2008г. с предмет на дейност, включващ неизчерпателно: производство на поливинилхлорид, драйбленд, гранулат и латекс, сода каустик, хлор, дихлоретан и други химически продукти.Предприятието е разположено в Промишлената зона на гр.***, като дейността на дружеството се осъществява териториално на една площадка /съгласно информация по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ, представена от „ПОЛИМЕРИ“ АД с писмо вх.№ 28-00-327(5)/11.05.2012г. /.

През 2005г. на „Полимери“ АД е издадено Комплексно разрешително № 72/2005г., влязло в сила от 14.01.2006г./л.30-50/. Една от инсталациите, обхванати от разрешителното, е „инсталация за производство на органични химични вещества – производство на дихлоретан“. При работа на цех „Дихлоретан“ са генерирани отпадъци с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, представляващи опасен отпадък по смисъла на чл.6, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците.

Експлоатацията на инсталацията за производство на дихлоретан е преустановена на 01.02.2005г., включително генерирането на нови количества отпадък с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/. Отпадъкът е съхраняван в метален резервоар с вместимост 5000м3, разположен в изградена за целта бетонна обваловка, с възможност да поеме целия обем при разлив и оборудван с автоматично задействаща се противопожарна оросителна система за предотвратяване последствията от евентуален разлив /съгласно писмо на Директора на РИОСВ – Варна с вх.№05-08-3837/17.06.2013г. на МОСВ – л.144-145/.

Констатирано е, че „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е вписано под №66 в публичния регистър на операторите, които извършват дейности по Приложение № 1 от ЗОПОЕЩ, воден съгласно чл.15 от ЗОПОЕЩ.

В периода 18, 19, 20.04.2012г. от РИОСВ – Варна е извършена проверка на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ за спазване на условията, предвидени в издаденото му Комплексно разрешително №72/2005г. За резултатите от проверката е съставен Обобщен констативен протокол № 7-КР-72 /л.80-83/, в който е констатирано, че „ПОЛИМЕРИ“ АД не изпълнява условие 11.3.7.от комплексното разрешително, а именно: отпадъците с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, временно съхранявани в метален резервоар с вместимост 5000м3 на площадка Ск 4, се съхраняват за период по-дълъг от 3 /три/ години, като съгласно нанесените записи в отчетните книги наличното към момента на проверката количество от отпадъка е 2663.2тона. Съгласно Комплексно разрешително №72/2005г. „ПОЛИМЕРИ“ АД се задължава да оползотворява, съхранява, обезврежда или предава опасен отпадък – трихлоретан, за срок от три години – от 01.01.2007г. до 31.12.2009г.

С писмо от 27.04.2012г. /л.109/ дружеството уведомило РИОСВ – Варна, че на 24.02.2011г. „ПОЛИМЕРИ“ АД е информирало органа за възникнала непосредствена заплаха от екологична щета във връзка със съхранението на опасния отпадък на територията на дружеството. В писмото е посочено, че непосредствената заплаха е продължила да съществува, поради което е подадена и информацията по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ. В информацията е посочено, че отпадъкът с код 07 01 07* не се генерира от месец февруари 2005г., поради факта, че инсталацията не работи, но се съхранява в резервоар. Дружеството е предложило изпълнение на превантивни мерки, в т.ч. е предвидена и възможността за предаване на отпадъка за оползотворяване.

На 05.05.2012г. е извършена извънредна проверка на „ПОЛИМЕРИ“ АД, за която е съставен Констативен протокол № 000294/05.05.2012г. /л.53-64/. При проверката е установена настъпила аварийна ситуация – пробив на резервоара за съхранение на опасен отпадък с код 07 01 07*. Във връзка с тази информация на 07.05.2012г. е извършена проверка от РИОСВ – Варна на основание чл.20, ал.4 от ЗОПОЕЩ, за която е съставен Констативен протокол №000295/07.05.2012г. /л.114-115/, с който са дадени предписания за предоставяне на допълнителна информация. В т.2 от констатациите в този КП № 000295/07.05.2012г. е отразено, че на 05.05.2012г. е констатиран пробив на резервоара и изтичане на приблизително 45кг отпадък в съществуващата бетонова обваловка, както и че течът на отпадъка е прекратен.

В изпълнение на предписанията на 11.05.2012г. на РИОСВ – Варна е представена актуализирана информация по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ от дружеството, в която е посочена и втора причина за непосредствена заплаха от екологични щети, а именно: „точкова корозия на участъците на нивото на течността в резервоара за съхранение, която води до потенциална възможност за теч на отпадъка“. Съгласно чл.20, ал.4 от ЗОПОЕЩ е извършена нова проверка от РИОСВ – Варна, резултатите от която са отразени в Констативен протокол №000297/14.05.2012г. /л.107-108/, при която е установено, че част от предписанията не са изпълнени.

Във връзка с опасност от настъпване на инцидент с химически материали на 11.01.2013г. е извършена проверка от комисия, назначена от Областния управител на област с админ. център Варна на основание чл.64, ал.1, т.б от Закона за защита при бедствия, резултатите от която са обективирани в нарочен протокол /л.100-104/. При проверката е установено, че метален резервоар № FA-502B, в който се съхраняват 2600т трихлоретан, е с пробойни, запушени с дървени чопове, като част от веществото е било прехвърлено в друг резервоар. На цистерната било написано с червена боя, че се съхраняват 2460тона. Установено е, че са изрязани и снети тръби на пожарогасителната система, както и че липсва физическа бариера или охрана за ограничаване на достъпа на външни лица до площадката и металния резервоар, съдържащ опасните производствени отпадъци. Заключено е, че резултатите от проверката потвърждават наличието на реална опасност от възникване на инциденти.

С оглед заплахата от настъпване на екологични щети, на 04.03.2013г. от РИОСВ – Варна е извършена проверка по чл.20, ал.4 от ЗОПОЕЩ, за резултатите от която е съставен Констативен протокол № 003422 /л.116-118/. При проверката е установено наличието на теч от пробива в резервоар № FA 502-В, получен при аварията на 05.05.2012г., нарушена цялост и частична деформация на покривната конструкция на резервоара вследствие на корозия, както и прекъсване на захранващия тръбопровод на оросителната инсталация на резервоара.

На 12.03.2013г. е извършена нова проверка от длъжностни лица на РИОСВ – Варна, за което е съставен Констативен протокол № 003132/л.121-122/, в който е отбелязано, че продължава неизпълнението на условие 11.3.7 от комплексното разрешително, като резервоарът, в който се съхранява отпадъкът, е в лошо състояние и е установена реална опасност от възникване на екологична щета. Случаят е квалифициран като непосредствена заплаха по смисъла на § 1, т.17 от Допълнителните разпоредби на ЗОПОЕЩ, поради следните обстоятелства:

-Отпадъкът с код и наименование 070107* Халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ се съхранява повече от 7 години в резервоар с вместимост 5000 м3, в нарушение на условие 11.3.7 от Комплексно разрешително № 72/2005г.

-Покривът на резервоара, в който се съхранява отпадъкът, е видимо корозирал и деформиран, поради което в него попадат атмосферни води;

-Липсва част от пожарогасителната система, ограда за физическа защита и охрана за ограничаване на свободния достъп на външни лица до площадката, на която се съхранява отпадъка.

-В случай на пожар е налице предпоставка за образуване на силно токсични газове като хлороводород, хлор, фосген и други, водещи до опасност за човешкото здраве и околната среда.

Предвид тези констатации е издадена Заповед №53/15.03.2013г. от Директора на РИОСВ – Варна /л.124/, с която на основание чл.6, т.2, чл.8, ал.1, т.6 във връзка с чл.20, ал.5 и ал.6 от ЗОПОЕЩ е наредено на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ да предприеме незабавно действия за отстраняване на непосредствената заплаха за възникване на екологични щети чрез следните превантивни мерки: „да осигури екологосъобразно третиране, чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадъка или друг законоустановен способ, като тези мерки да се извършват от лица, притежаващи документ за извършване на дейности с отпадъци, валиден съгласно §6 от ДР или издаден по чл.35, ал.1 от Закона за управление на отпадъците.“. Със заповедта е даден 20-дневен срок от датата на връчването й за изпълнение на описаните в нея превантивни мерки.

Тази Заповед №53/15.03.2013г. е връчена на синдика на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ в деня на издаването й и е обжалвана от дружеството пред съда. По жалбата е образувано адм. дело №1230/2013г. по описа на Административен съд–Варна, по което е постановено Решение №1593/17.06.2013г. за отмяната й, но този съдебен акт не е влязъл в сила. Той е оспорен пред Върховния административен съд на РБългария, където е образувано адм. дело №10774/2013г. по което е постановено окончателно Решение №5285/15.04.2014г., с което решението на Адм. съд- Варна е отменено и вместо него спорът е разрешен по същество, като жалбата на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е отхвърлена /л.50 от делото/. С влизане в сила на 15.04.2014г. на Решение №5285/15.04.2014г. на Върховния административен съд е влязла в сила Заповед №53/15.03.2013г. от Директора на РИОСВ – Варна, с която на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е наредено да предприеме незабавно действия за отстраняване на непосредствената заплаха за възникване на екологични щети чрез изпълнение на посочените в нея превантивни мерки.

Междувременно, с оглед дадения 20-дневен срок за изпълнение на описаните в Заповед №53/15.03.2013г. превантивни мерки на адресата и - „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/, на 10.04.2013г. е извършена проверка резултатите от която са обективирани в Констативен протокол №03134 от същата дата /л.132/. При проверката е установено, че:

-от дружеството не са предприети действия по прилагане на превантивните мерки, определени в заповедта;

- покривът на резервоара, в който се съхранява отпадъкът, е корозирал и деформиран;

-налице е изтичане от пробойна, запушена с дървена тапа на резервоара в обваловката.

Констатирано е, че „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ не е предоставило застрахователна полица по чл.43, ал.1, т.1 от ЗОПОЕЩ или друго обезпечение по чл.43, ал.1, т.2-4 от ЗОПОЕЩ, към реализирането на което да може да се пристъпи по реда на чл.45 от ЗОПОЕЩ в случай на неизпълнение на превантивните мерки или неплатежоспособност на оператора.

Със Заповед №РД-402/24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите /л.137/ областният управител на Област Варна е определен за отговорен за изпълнението на превантивните мерки, определени в Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна. Заповедта е издадена на основание чл.24, ал.2 от ЗОПОЕЩ, поради наличието на непосредствена заплаха от настъпване на екологични щети, представляващи опасност за човешкото здраве и околната среда, и непредприемане на действия от „ПОЛИМЕРИ“ АД/в несъстоятелност/ по изпълнение на заложените в Заповед № 53/15.03.2013г. превантивни мерки.

В рамките на последващ контрол от РИОСВ – Варна на 27.06.2013г. е извършена извънредна проверка на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ и е установено, че в метален резервоар FA-502B с вместимост 5000м3 се съхранява отпадък с код 070107* в количество около 2460т, изписано на самия резервоар, който е поместен в бетонова обваловка. От констатациите е видно, че не са предприети действия за отстраняване на опасния отпадък. За тази проверка е съставен Констативен протокол №003144/27.06.2013г. по чл.155, ал.1 от Закона за опазване на околната среда /л.140/.

На 28.06.2013г. е възникнала нова авария, довела до изтичането на значително количество трихлоретан.

След издаването на Заповед №РД-402/24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите е осъществена кореспонденция между заинтересованите институции, с оглед уточняване на план за действие по изпълнение на заповедта и осигуряването на подробен финансов разчет за разходите по изпълнение на превантивните мерки /писмо изх.№ РД-13-0404-7/1/ от 21.05.2013г. на Областния управител на Област Варна, с вх.№ 08-00-2180/22.05.2013 на МОСВ – л.142/.

С писмо изх.№ РД-13-0404-7/13/ от 04.07.2013г. /л.146/ областният управител на Област Варна поискал от Министерския съвет финансиране в размер на 25 000лева за лабораторен анализ, техническа спецификация и финансов разчет за 2013г. На това основание с писмо изх.№ 06.03-19/05.07.2013г. на и.д. Главен секретар на Министерския съвет е одобрено финансиране до размера на фактически извършения разход, но не повече от 25000лева /л.147/. С писмо изх.№ РД-13-0404-7/21/08.07.2013г. /л.148/ областният управител на Област Варна поискал да се извърши корекция по плана на бюджетната сметка на областната администрация за 2013г. с одобрените средства.

На 08.07.2013г. от Областна администрация - Варна е обявена публична покана за възлагане на обществена поръчка за извършване на услуга „Изготвяне на проект за технически спецификации и финансов разчет, представляващи част от тръжна документация за провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител с предмет: „Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502 B и метален резервоар FA 502 В /хоризонтален метален цилиндър/, находящи се в ПИ 20482.505.*** по КК и КР на ****-юг“ /л.149-151/.Поръчката е с прогнозна стойност от 12 500лева без ДДС.

За изпълнител на поръчката е избран „Еко Дизайн-2010“ ЕООД-гр.***, между което дружество и Областна администрация -Варна е сключен Договор №31/09.12.2013г. /л.297-300/ с предмет: изготвяне на проект за технически спецификации и финансов разчет, представляващи част от тръжна документация за провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител с предмет: „Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502 B и метален резервоар FA 502 В /хоризонтален метален цилиндър/, находящи се в ПИ 20482.505.*** по КК и КР на ****-юг“. Цената по договора е 12 000лева без ДДС или 14 400лева с включен ДДС при прогнозна стойност от 12 500лева без ДДС.

Представеният от „Еко Дизайн-2010“ЕООД проект на техническа спецификация и финансов разчет е приет от определената от областния управител на Област - Варна комисия съгласно протокол от 27.02.2014г. /л.323/ и е утвърден от областния управител на Област Варна. Възнаграждението по договора в размер на 14 400лева с ДДС е платено на изпълнителя на 09.05.2014г., която сума била в рамките на утвърдения бюджет от Областна администрация - Варна. За извършеното плащане по този договор са представени фактура № **********/17.12.2013г. на стойност 14 400лева издадена от доставчика „Еко Дизайн-2010“ ЕООД на получателя Областна администрация Варна /л.322/, бюджетно платежно нареждане от 11.03.2014г. на Областна администрация Варна /л.321/ и банково извлечение №85 от 09.05.2014г. /л.320/.

Въз основа на финансовия анализ е изготвен Проект на Решение на Министерския съвет /МС/ за обезпечаване изпълнението на неотложни мерки по обезопасяване на опасни за населението и околната среда на Варненска област отпадъци, който предвижда осигуряването на средства в размер на 15 900 000лева със закона за държавния бюджет съответно за 2015г. и 2016г. по бюджета на МС за обезпечаване на дейностите по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на опасния отпадък. Проектът на решение на МС е съгласуван от МОСВ с писмо изх.№03-00-415 от 18.07.2014г. /л.156/.

При последващи проверки относно изпълнението на условията по Комплексно разрешително №72/2005г., извършени през 2014г. и 2015г., е направена поредна констатация, че 2663.2тона отпадъци с код 070107* продължава да се съхранява за период по-дълъг от 3 /три/ години, както и че отпадъкът се съхранява в 2 броя метални резервоари. За ограничаване на достъпа на лица до резервоарите за съхранение на отпадъка и опазване на съществуващата ограда е назначена денонощна физическа охрана по предписание на областния управител на Област Варна.

С оглед предприемането на следващи действия по изпълнение на превантивните мерки с Решение №1/06.10.2016г. на Областния управител на Област Варна /л.185/ е открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Натоварване, транспортиране и предаване за обезвреждане на 2640тона опасен отпадък с код 07 01 07* „халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/“, находящи се на територията на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/, чрез износ и наземно изгаряне в специализирано съоръжение, съгласно Техническа спецификация – Приложение №1 към документацията за участие. Прогнозната стойност на поръчката е 13 250 000лева без ДДС, определена съгласно финансовия разчет изготвен от „Еко Дизайн-2010“ЕООД в изпълнение на договор №31/09.12.2013г.

За изпълнител на обществената поръчка е избран Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“-гр.***, с когото е сключен Договор за обществена поръчка №1/ 16.05.2017г., с предмет „Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502-В и метален резервоар FA 501-В, находящи се в ПИ № 20482.505.*** по КК и КР на ***– юг“. На изпълнителя е възложено да подготви транспортира и предаде за обезвреждане/оползотворяване 2640 тона опасен отпадък. Уговорено е възнаграждение съобразно действително приетите и обезвредени количества, по единична цена за един тон в размер на 4 546лева без ДДС, възлизащо на обща стойност 12 001 440лева без включен ДДС или 14 401 728лева с включен ДДС.

С цел осигуряване на средства за изпълнението на Договор № 1/16.05.2017г. е прието Постановление на МС № 118 от 22.06.2017г. /л.213А/, с което са одобрени допълнителни разходи по бюджета на МС за 2017г. и 14 402 000лева са разпределени за разплащане на разходи за дейности по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/ обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502-В и метален резервоар FA 501-В /хоризонтален метален цилиндър/, намиращи се в ПИ 20482.505.*** по кадастралната карта и кадастралните регистри на ***– юг, от Областния управител на Област Варна.

Бюджетът на Областна администрация Варна за 2017г. е коригиран чрез увеличение с одобрената от МС сума в размер на 14 402 000лева.

На 21.07.2017г. е извършено авансово плащане по Договор №1/ 16.05.2017г. в размер на 1 440 200лева. За остатъка от договорената цена, възлизащ в размер на 12 961 800лева е открита акредитивна сметка /л.221/. Всички плащания по договора са извършвани чрез акредитивната сметка, открита в „ИНТЕРНЕШЪНЪЛ АСЕТ БАНК“ АД, която е закрита на 15.03.2019г.

С писмо вх. № 08-00-72/10.02.2020г. /л.294/ областният управител на Област Варна уведомил МОСВ, че с писмо с вх. рег. № РД-161200-303/120/ от 21.12.2018г. /л.313/ дружеството-изпълнител уведомило, че считано от 20.12.2018г. всички договорени количества от 2640тона отпадък са извозени и обезвредени. В писмото областния управител на Област Варна като възложител бил уведомен от консорциума, че към 20.12.2018г. всички договорени количества от 2640 тона са транспортирани и предадени в завод за преработка с цел оползотворяване/обезвреждане на отпадъка. Приемо-предавателния протокол от 31.12.2018г. за 544,460т отпадък и фактура №**********/31.12.2018г. на стойност 1 529 938,19лв били издадени за последното количество от отпадъка, който бил натоварен и извозен в рамките на действието на договора до 20.12.2018г. Съобразно приемо-предавателни протоколи /л.276-288/, подписани между изпълнителя по Договор №1/16.05.2017г. и Областна администрация Варна, транспортираните от изпълнителя количества отпадък, предадени за оползотворяване са в обем от 2640тона, което съответства изцяло на договореното количество.

В писма до Министъра на околната среда и водите от синдика на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ с вх.№ 94-00- 391/07.05.2019г. /л.173/ и от Областния управител на Област Варна с вх.№ 94-00-391/03.06.2019г. /л.183/ е предоставена информация, че Договор № 1/16.05.2017г. е изпълнил и количеството от 2640тона отпадък е транспортирано и обезвредено.

С писма на Заместник-министъра на околната среда и водите изх.№№ 08-00-117/16.07.2019г. и 94-00-381/16.07.2019г. /л.192/ е изискано от Областния управител на Област Варна да представи в МОСВ документация, удостоверяваща направените разходи във връзка с изпълнението на Заповед №РД-402/24.04.2013г., включваща финансов разчет за изразходваните средства с приложени разходно-оправдателни документи, опис на всички документи и номер на банковата сметка за възстановяване на разходите по приложените мерки.

С писмо вх.№ 08-00-117/05.08.2019г. /л.217/ от областния управител на Област Варна е предоставена поисканата информация, която съдържа заверени копия на документи относно всички извършени разходи във връзка с прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ, в т.ч.: 1 брой заверено копие на договор за акредитивна сметка, сключен между Областна администрация Варна и „Интернешънъл Асет Банк“ АД; 2 броя заверени копия на банково извлечение; 1 брой заверено копие на бюджетно платежно нареждане, удостоверяващо плащане към „Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 1 брой заверено копие на фактура, издадена от „Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 1 брой заверено копие на бюджетно платежно нареждане, удостоверяващо плащане към Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“; 26 бр. заверени копия на фактури издадени от Консорциум„ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“; 1бр. банково извлечение от акредитивна сметка; 1бр. писмо на Министерски съвет №06.03-16/28.06.2017г.; 1 бр. заверено копие на договор за обществена поръчка №1/16.05.2017г., сключен между Обл. администрация-Варна и Консорциум„ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“/л.221-271/.

Одобрените от МОСВ разходи по Договор №1/16.05.2017г. с Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ са в размер на 14 401 728лева.

В отговор на писмата на МОСВ областният управител на обл.Варна предоставил допълнителна информация, с писмо вх.№ 08-00-117/05.12.2019г. /л.275/ относно възстановяването на разходите, направени от Областна администрация Варна в изпълнение на Заповед № РД-402/24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите по ЗОПОЕЩ, а именно: 27 броя приемо-предавателни протоколи, издадени на основание Договор за обществена поръчка № 1/16.05.2017 година /л.276-288/.

В отговор на писмо на МОСВ областният управител на обл. Варна предоставил информация/разяснения вх.№08-00-72/04.02.2020г. /л.292/ и вх. №08-00-72/10.02.2020г. /л.294/ относно предприети действия по реда на ЗОПОЕЩ за изготвяне на Акт за установяване на публично държавно вземане в изпълнение на Заповед №РД-402/24.04.2013г. на МОСВ и във връзка със Заповед №53/2013г. на директора на РИОСВ–Варна за прилагане на превантивни мерки на площадката на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/, в т.ч.: 1 брой договор на Областна администрация Варна и „Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 1 брой протокол на комисия от Областна администрация Варна; 1 брой банково извлечение; 1 бр.бюджетно платежно нареждане, удостоверяващо плащане към „Еко Дизайн-2010“ЕООД; 1 брой фактура, издадена от „Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 10бр. писма; 102 бр. екземпляри от Annex IB; 102 бр. екземпляри от идентификационен документ по Приложение №8; 102 бр. екземпляри от международни товарителници /СМR/ /л.297-300 и л.320-644/.

В отговор на писмо на МОСВ изх.№ 08-00-72/13.02.2020г. /л.645-646/ Областният управител на Област Варна предоставил информация /разяснения/ вх.№08-00-72/18.02.2020г. /л.648/ относно предприети действия от МОСВ по реда на ЗОПОЕЩ.

В допълнение е изпратено писмо в МОСВ с вх.№ 08-00-72/27.02.2020г. /л.649/ с уточнения по представени документи, към което са приложени 3 броя Annex IB и 3 броя СМR /л.650-655/.

С писмо вх.№ 08-00-361/23.04.2020г. /л.656/ Областният управител на Област Варна предоставя 1 брой копие на финансов разчет, изготвен от „Еко Дизайн-2010“ ЕООД /л.658-680/.

Въз основа на писмо с вх.№08-00-117/05.08.2019г. от Областния управител на обл. Варна относно възстановяване на направените разходи за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ е открито административно производство за издаване на акт за установяване на публично държавно вземане. „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/, чрез синдика И.Т.Б., е уведомено за започване на административното производство по издаване на АУПДВ с писмо изх.№ 26-00-488/27.04.2020г. /л.24/ съобразно чл.26, ал.1 от АПК и му е предоставена възможност съгласно чл.34, ал.3 от АПК за изразяване на становище по събраните доказателства и представяне на писмени искания и/ или възражения в 7-дневен срок от уведомлението. Уведомлението е връчено на пълномощник на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ на 15.06.2020г., видно от приложеното на л.26 от адм. преписка известие за доставяне.

На 22.06.2020г. упълномощен от синдика на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ адвокат е запознат с документите по преписката, за което е съставен Протокол Изх.№ 26-00- 488/22.06.2020 година /л.27/. В определения в уведомлението срок не е постъпило становище по събраните доказателства, нито писмени искания или възражения.

Предвид горните констатации Заместник-министърът на околната среда и водите издал АУПДВ № 1/30.07.2020г., с който на основание чл.166, ал.1 и ал.2 от Данъчно-осигурителни процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл.37, ал.1, чл.39, ал.1, чл.41 от ЗОПОЕЩ, във връзка с чл.24, ал.1, предложение първо от АПК е установено по основание и размер задължение на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ в общ размер от 14 416 128лева, представляващо разходите, направени от обл. управител на Област Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и Заповед №РД-402/ 24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите, която дружеството е задължено да внесе по бюджета на органа на изпълнителната власт извършил разходите по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ–т.е. на Областна администрация – Варна.

В АУПДВ са изложени мотиви, че в изпълнение на Заповед №РД-402/24.04.2013г. на МОСВ издадена на основание чл.24, ал.2 от ЗОПОЕЩ, обл. управител на обл. Варна, който е определен за отговорен за изпълнението на превантивните мерки по Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна, е извършил разходи за прилагане на превантивни мерки в общ размер 14 416 128лева, които включват:

-разходи в размер на 14 400лева по Договор №31/09.12.2013г., сключен между Областния управител на Област Варна и „Еко Дизайн-2010“ ЕООД-гр. Шумен за изготвянето на проект на технически спецификации и финансов разчет, представляващи част от тръжна документация за провеждане на процедура по ЗОП за избор на изпълнител на обществена поръчка за транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 07 01 07* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/;

-разходи в размер на 14 401 728лева по Договор № 1/16.05.2017г. , сключен между Областния управител на Област Варна и Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“-гр. *** за натоварване, транспортиране и предаване за оползотворяване/обезвреждане на 2640 тона опасен отпадък с код 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/.

Посочено е, че до образуването на административното производство по издаване на АУПДВ никаква част от посочените разходи не е възстановена от „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/.

С писмо изх.№26-00-923/31.07.2020г. АУПДВ №1/30.07.2020г. е изпратен на синдика на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ и връчен на синдика И.Б. на 13.08.2020г., видно от приложеното на л.23 от адм. преписка известие за доставяне.

На 27.08.2020г. „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е подало жалба до Административен съд – Варна срещу АУПДВ № 1/30.07.2020г. , във връзка с която е образувано настоящото съдебно производство.

В хода на съдебното производство като доказателства по делото са приети и приложени представените с жалбата документи: Определение № 26047/21.08.2020г. по чл.660, ал.2 от ТЗ, постановено по търговско дело № 1132/2012г. по описа на Варненски окръжен съд /л.12 от делото/; протокол на приемателната комисия за приемане и въвеждане в действие на подобекти от Първи пусков комплекс на обект „КХП – Инсталация за дихлоретан – 120 хт/г“ от 29.12.1988г. /л.14-15 от делото/; устав на ЕАД„ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“, гр.***, приет с решение на едноличния собственик на капитала „ПОЛИМЕРИ“АД-гр.*** от 15.06.2011г., в което като технически съоръжения в капитала на дружеството е описана инсталация за дихлоретан, приета с протокол обр.№16 на приемателна комисия от 13.01.1989г. и протокол от 29.12.1988г. с местонахождение ПИ 20482.505.*** /л.17-19 от делото/; извлечение от списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват дейности по Приложение №1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ, в който фигурира „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“АД, гр.*** /л.21-22 от делото/.

При така установената от доказателствата фактическа обстановка, при съобразяване на приложимите правни норми се налагат следните прани изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в срока по чл.149, ал.1 от АПК от лице, притежаващо активна процесуалноправна легитимация и правен интерес за оспорването. „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е адресат на оспорения АУПДВ, който се явява неблагоприятен индивидуален административен акт, тъй като поражда за него задължения. С жалбата е сезиран компетентния териториално и по степен съд да провери законосъобразността на акта.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Обжалваният АУПДВ № 1/30.07.2020г. е издаден от компетентен орган – Заместник-министъра на околната среда и водите, съгласно чл.41, ал.2, предл. второ от ЗОПОЕЩ /в действащата към момента на издаване на административния акт редакция след изменението обнародвано в ДВк, бр.32 от 2009г. и съобразно т.25 от Заповед № РД-188/28.02.2020г. на Министъра на околната среда и водите /л.16 от преписката/, с която заместник-министърът на околната среда и водите с ресор дирекция „Екологична оценка, оценка на въздействието върху околната среда и предотвратяване на замърсяването“ е оправомощен на основание чл.41, ал.2 от ЗОПОЕЩ да издава акт за установяване на публично държавно вземане по чл.41, ал.1 от ЗОПОЕЩ. Видно от представените по делото Заповед №РД-456/22.06.2020г. изменена със Заповед № РД-474/25.06.2020г. на Министъра на околната среда и водите, към датата на издаване на оспорения АУПДВ издателят му - Заместник-министър Н. П. К. е с ресор „Екологична оценка, оценка на въздействието върху околната среда и предотвратяване на замърсяването“.

АУПДВ е издаден в писмена форма. В обстоятелствената му част са посочени фактическите и правните основания, въз основа на които е постановен със съответната разпоредителна част. Спазени са изискванията за форма и съдържание на индивидуалния административен акт в чл.59, ал.1 и ал.2 от АПК.

Производството е проведено при спазване на административно-производствените правила, като при извършената от съда служебна проверка по чл.168, ал.1 във връзка с чл.146, т.3 от АПК не са констатирани съществени такива, които да обосноват отмяна на АУПДВ.

При преценка относно съответствието на акта с материалноправните разпоредби, съдът съобрази следното:

Съгласно чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ разходите за прилагане на превантивни и оздравителни мерки, както и на мерки по чл.26, ал.1, т.1, включително разходите за възлагане на допълнителни анализ, са за сметка на операторите, в резултат на чиято дейност е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети или са причинени екологични щети, с изключение на случаите по ал.2. Фактическият състав на разпоредбата включва кумулативното наличие на изброените в чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ предпоставки, при едновременното изпълнение на които за компетентния административен орган се поражда правомощие за установяването и събирането на тези разходи, които по аргумент от чл.41, ал.1 от ЗОПОЕЩ, са публични и се събират заедно с лихвите и разходите по събирането им от Националната агенция за приходите по реда на ДОПК.

В § 1, т.19 от ДР на ЗОПОЕЩ е дадена легалната дефиниция на понятието „оператор“, според която това е: а/ физическо лице, търговец по смисъла на Търговския закон, кооперация по Закона за кооперациите, лице по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, дружество по Закона за задълженията и договорите, бюджетно предприятие по смисъла на Закона за счетоводството, държавно предприятие, което не е образувано по Търговския закон; б/ физическо лице, търговец или юридическо лице с нестопанска цел, или бюджетно предприятие по смисъла на националното законодателство на друга държава, което извършва дейност на територията на Република България, включително в случаите, когато са му делегирани права за извършване на такава дейност или притежава разрешително, разрешение или лиценз за дейност.

Между страните по делото не е спорно, че „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ е оператор по смисъла на §1, т.19, буква „б“ от ДР на ЗОПОЕЩ, което се установява от събраните по делото доказателства. На дружеството е издадено Комплексно разрешително № 72/2005г. , въз основа на което търговецът е осъществявал производство на органични химични вещества, в т.ч. и производство на дихлоретан до 01.02.2005г., при която дейност са генерирани отпадъци с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, представляващи опасен отпадък по смисъла на чл.6, ал.1, т.1 от Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците. Няма спор между страните по факта, че жалбоподателят е вписан под №** в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват  дейности по Приложение № 1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ. С оглед изложеното е налице първата предпоставка в чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ.

Според легалното определение в §1, т.19 от ДР на ЗОПОЕЩ, „непосредствена заплаха за екологични щети“ е достатъчната вероятност за възникването на екологични щети в близко бъдеще. В случая самият оператор е подал информация по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ за наличие на непосредствена заплаха за екологична щета, свързана със съхранението на опасен отпадък с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, който временно се съхранява в метален резервоар с вместимост 5000м3 на площадка Ск4, стопанисвана от дружеството. Причините за непосредствената заплаха от екологични щети са констатиран пробив на резервоара и изтичане на приблизително 45 кг отпадък в съществуващата бетонова обваловка, който е прекратен, както и точкова корозия на участъците на нивото на течността в резервоара за съхранение, която води до потенциална възможност за теч на отпадъка.

Лошото състояние на резервоара, в който се съхранява отпадъкът, правилно е квалифициран от длъжностните лица от РИОСВ – Варна като непосредствена заплаха от възникване на екологична щета по смисъла на § 1, т.17 от Допълнителните разпоредби на ЗОПОЕЩ. Освен това посоченият опасен отпадък се съхранява повече от седем години в резервоар с вместимост 5000м3, в нарушение на условията по издаденото на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ Комплексно разрешително № 72/2005г. , с което временното му съхранение е разрешено за не повече от три години. Именно поради наличието на непосредствена заплаха за възникване на екологични щети е издадена Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна, с която е наредено „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ да предприеме незабавно в 20-дневен срок от връчването действия за отстраняване чрез осъществяване на конкретно посочените в заповедта превантивни мерки. Предвид горното, изпълнен се явява и вторият елемент от сложния фактически състав на отговорността по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ – в резултат на осъществяваната от жалбоподателя, в качеството му на оператор по смисъла на §1, т.19 от ДР на ЗОПОЕЩ дейност по съхраняване на опасен отпадък с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, временно съхранявани в метален резервоар с вместимост 5000м3 на площадка Ск 4, е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети.

Неоснователен е основният довод в жалбата, че оспореният АУПДВ № 1/30.07.2020г. неправилно е издаден срещу „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/, тъй като в предходен период собствеността върху инсталацията, част от която е металният резервоар с опасния отпадък, е прехвърлена на друго търговско дружество – „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“АД /в несъстоятелност/, което през 2013г. е вписано под №*** в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват  дейности по Приложение №1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ. Неоснователно представителят на жалбоподателя поддържа по делото тезата, че с вписването в посочения списък на „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“ АД /в несъстоятелност/ това дъщерно дружество е придобило автоматично правата и задълженията по ЗОПОЕЩ, включително спрямо процесните отпадъци, поради което то се явявало единствения възможен адресат на превантивните и оздравителни мерки по чл.20 и следващите от ЗОПОЕЩ.

По аргумент от чл.20 от ЗОПОЕЩ задължението за предприемането на превантивни мерки е за операторите, в резултат на чиято дейност е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети, за чиято сметка са и разходите за прилагане на мерките – чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ. При установеното по безсъмнен и категоричен начин от събраните по делото доказателства обстоятелство, че непосредствена заплаха за екологични щети е възникнала именно от дейността на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/, в качеството му на оператор по смисъла на §1, т.19 от Допълнителните разпоредби на ЗОПОЕЩ, правилно то е определено за адресат на АУПДВ. Този факт не се променя от извършеното в последствие прехвърляне на собствеността върху имота, респ. обекта, в който се съхранява опасният отпадък, който е формиран от дейността „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ като оператор.

Освен това, въпросът правилно ли е определен субекта, който следва да предприеме действия за отстраняване на непосредствената заплаха за възникване на екологични щети, в случая е разрешен с влязлата в сила Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна, в която за такъв е определен „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/. Правилността на тази преценка е проверена в производството по обжалването й по съдебен ред. С окончателно Решение № 5285/15.04.2014г. постановено по адм. дело № 10774/2013г. на Върховния административен съд на РБългария жалбата на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ срещу Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна е отхвърлена.  Съгласно чл.177, ал.1, изр.1 от АПК решението има сила за страните по делото, поради което цитираното решение на ВАС има действие по отношение на страните в съдебното производство – „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ и Директора на РИОСВ – Варна. Съгласно чл.177, ал.2, изр.1 от АПК актове и действия на административни органи, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда са нищожни. Поради това, по отношение на правилността на определянето на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ като адресат на задължението за изпълнение на превантивните мерки в Заповед №53/ 15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна се явява влязъл в сила административен акт, потвърден като правилен и законосъобразен акт от ВАС, който не подлежи на инцидентен контрол в настоящото съдебно производство.

След като субект на задължението за предприемане на превантивни мерки по чл.20, ал.1 от ЗОПОЕЩ е жалбоподателят, за негова сметка са и разходите за прилагане на тези мерки и правилно и законосъобразно именно „ПОЛИМЕРИ“ АД/в несъстоятелност/ е субект на имуществената отговорност по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ и адресат на издадения АУПДВ №1/30.07.2020г.

По отношение на третия елемент за ангажиране на имуществената отговорност на дружеството, предвиден в чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ – извършване на разходи за прилагане на превантивните мерки, по делото са ангажирани множество доказателства за осъществените такива, от които се установява точния им размер. Поради непредприемане на действия от „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ по изпълнение на превантивните мерки по Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна в указания в нея 20-дневен срок и наличието на непосредствена заплаха от настъпване на екологични щети, представляващи опасност за човешкото здраве и околната среда, със Заповед № РД-402/24.04.2013г. на МОСВ е определен Областният управител на Област Варна за отговорен за изпълнението на мерките. След осъществена кореспонденция между съответните компетентни държавни органи с решение на министерския съвет са отпуснати средствата, необходими за изпълнение на превантивните мерки разпоредени със Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна. Проведени са две обществени поръчки – за изготвяне на проект за технически спецификации и финансов разчет и за осъществяване на превантивните мерки по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване /обезвреждане на опасния отпадък.

От приложените в административната преписка доказателства се установява осъществяването на превантивните мерки и тяхната стойност, заплатена от Областна администрация Варна: На „Еко Дизайн-2010“ ЕООД – гр.Шумен - избрано за изпълнител на първата обществена поръчка, с което е сключен Договор № 31/09.12.2013г. е изготвило проект на техническа спецификация и финансов разчет, който е приет и утвърден от Областния управител на Област Варна, за което му е заплатена сумата в размер на 14 400лева с ДДС, която е в границите на утвърдения за целта бюджет до 25 000лева. Заплащането на сумата в размер на 14 400лева с ДДС се установява от представените фактура № 00000000**/17.12.2013г. на стойност 14 400лева издадена от доставчика „Еко Дизайн-2010“ ЕООД на получателя- Областна администрация Варна, бюджетно платежно нареждане от 11.03.2014г. на Областна администрация - Варна и банково извлечение № 85 от 09.05.2014г.

На Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“-гр.*** , с когото е сключен Договор за обществена поръчка №1/16.05.2017г. с предмет: „Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502-В и метален резервоар FA 501-В, находящи се в ПИ № 20482.505.*** по КК и КР на ***– юг“ е заплатена сумата от 14 401 728лева с включен ДДС, съобразно уговореното възнаграждение по единична цена за един тон прието и обезвредено количество отпадък в размер на 4 546лева без ДДС. За общото количество отпадък е заплатена общо 14 401 728лв. с включен ДДС, тъй като общата стойност е 12 001 440лева без включен ДДС за всичките 2640 тона при цена 4 546лв./тон без ДДС. Договореното и заплатено от Областна администрация Варна възнаграждение е в рамките на прогнозната стойност на поръчката в размер на 13 250 000лв. без ДДС, определена съгласно финансовия разчет, изготвен от „Еко Дизайн-2010“ ЕООД въз основа на Договор № 31/09.12.2013г. Видно от приложените по административната преписка приемо-предавателни протоколи, подписани между изпълнителя по Договор №1/16.05.2017г. – Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ и Областна администрация - Варна, цялото договорено количество отпадък от 2640 тона е транспортирано и предадено за оползотворяване от изпълнителя. Изпълнението на предмета на договора се установява и от представените екземпляри от Annex IB, екземпляри от идентификационни документи по Приложение №8, екземпляри от международни товарителници /СМR/. Заплащането на сумата по договора е извършено въз основа на издадени от изпълнителя Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ фактури, за което са представени банково извлечение от акредитивна сметка, открита в „ИНТЕРНЕШЪНЪЛ АСЕТ БАНК“ АД и бюджетно платежно нареждане, удостоверяващо плащане към Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“. Посочените доказателства относно извършването на превантивните мерки по Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и заплащането им от Областна администрация Варна не са оспорени от жалбоподателя и след дадените от съда указания за предмета на делото в откритото съдебно заседание. „ПОЛИМЕРИ“АД/в несъстоятелност/ не оспорва правилността на установените факти и обстоятелства, изложени в обжалвания АУПДВ досежно размера на вземането. При извършена служебна проверка съдът констатира, че от събраните в хода на административното производство писмени доказателства се установява извършването на мерките по Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и заплащането на посочените в обжалвания акт суми, размера на които е определен правилно. 

Процесният случай не попада в изключенията по чл.37, ал.2 от ЗОПОЕЩ, при които разходите за прилагане на превантивни и оздравителни мерки, както и на мерки по чл.26, ал.1, т.1, включително разходите за възлагане на допълнителни анализи, не са за сметка на оператора.По делото не са налице данни, че непосредствената заплаха за екологични щети е причинена от трето лице въпреки предприемането от оператора на всички подходящи мерки за безопасност /чл.37, ал.2, т.1 от ЗОПОЕЩ/, или че е резултат от спазване на задължително предписание, издадено от орган на изпълнителната власт /чл.37, ал.2, т.2 от ЗОПОЕЩ/. Подобни твърдения нито са правени от жалбоподателя, нито са ангажирани доказателства в тази насока.

Всичко изложено обосновава извода, че е осъществен сложния фактически състав на чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ за ангажиране на имуществената отговорност на жалбоподателя. Предвид неизпълнение на предварителните мерки, които са му разпоредени със Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна на основание чл.39, ал.1 от ЗОПОЕЩ, „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ дължи възстановяване на извършените от Областна администрация-Варна разходи за извършеното им вместо него и издаденото за това волеизявление на основание чл.41 от ЗОПОЕЩ, каквото е АУПДВ е административен акт постановен в съответствие с приложимите материални разпоредби и с целта на закона.

Оспореният АУПДВ № 1/30.07.2020г. издаден от Заместник-министъра на околната среда и водите, с която е ангажирана имуществената отговорност на оператора, в резултат на чиято дейност е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети, във връзка с прилагането на превантивни мерки е издаден при спазване на принципа „замърсителят плаща“, поради което подадената срещу него жалба следва да се отхвърли като неоснователна.

 При този изход на спора своевременно направените искания от ответната страна и от заинтересованата страна – за която акта е благоприятен за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение следва да бъдат уважени. На основание чл.143, ал.3 от АПК във вр. с чл.37 от ЗПП жалбоподателя следва бъде осъден да заплати на ответната страна - Министерството на околната среда и водите сумата от 150лева за юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ при отчитане на материалния интерес от 14 416 128лв. и фактическата и правната сложност на делото. На основание чл.143, ал.4 от АПК във вр. с чл.37 от ЗПП жалбоподателя следва бъде осъден да заплати на Областна администрация–Варна сумата от 100лв. за юрисконсултско възнаграждение, определена съобразно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и осъщественото представителство на тази страна от пълномощника й с писмена молба, без участие в съдебно заседание.

Водим от това и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Съдът

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалба вх.№11569/24.09.2020г. на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ с ЕИК **** със седалище и адрес на управление **** срещу Акт за установяване на публично държавно вземане №1/30.07.2020г. издаден от Заместник-министъра на околната среда и водите, с който на основание чл.166, ал.1 и ал.2 от ДОПК във вр. с чл.37, ал.1, чл.39, ал.1, чл.41 от ЗОПОЕЩ във вр. с чл.24, ал.1, предл. първо от АПК е установено по основание и размер задължение на дружеството в общ размер 14416128лева, представляващо разходите направени от Областния управител на Област-Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и Заповед №РД-402/24.04.2013г. на МОСВ, която сума е задължено да внесе по бюджета на органа на изпълнителната власт, извършил разходите по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ – по посочената банкова сметка *** – Варна.

 

ОСЪЖДА „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: **** да заплати на Министерството на околната среда и водите – гр.София сумата от 150лв./сто и петдесет лева/ за юрисконсултско възнаграждение.

 

ОСЪЖДА „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление **** да заплати на Областна администрация – гр.Варна сумата от 100/сто/лева за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на глава ХІІ от АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

СЪДИЯ: