Р Е Ш Е Н И Е
№ / ,гр.Варна
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен
съд – Варна, седемнадесети състав, в открито съдебно заседание на дванадесети
януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Председател:
М.Иванова-Даскалова
при секретаря Оля
Йорданова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело №2103/2020г. по
описа на Административен съд – Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и следв.от АПК.
Образувано е по жалба
вх.№11569/24.09.2020г. на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ с ЕИК **** със
седалище и адрес на управление ****, срещу Акт за установяване на публично
държавно вземане №1/30.07.2020г. издаден от Заместник-министъра на околната
среда и водите, с който на основание чл.166, ал.1 и ал.2 от ДОПК във вр. с чл.37,
ал.1, чл.39, ал.1, чл.41 от Закона за отговорността за предотвратяване и
отстраняване на екологични щети /ЗОПОЕЩ/ във вр. с чл.24, ал.1, предл. първо от АПК е установено по основание и размер задължение на дружеството в общ размер 14 416 128лева,
представляващо разходите направени от областния управител на Област Варна за
прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед №53/15.03.2013г. на
Директора на РИОСВ–Варна и Заповед №РД-402/24.04.2013г. на Министъра на
околната среда и водите, която сума дружеството е задължено да внесе по бюджета
на органа на изпълнителната власт, извършил разходите по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ –
по посочената банкова сметка *** – Варна.
В жалбата са изложени съображения за неправилност
и незаконосъобразност на оспорения индивидуален административен акт. АУПДВ бил
постановен в нарушение на материалния закон. При преценка на фактическата
обстановка издалият го орган не съобразил, че през 2011г. инсталацията, част от
която е металният резервоар със съхранявания опасен отпадък, е апортирана в
капитала на новосъздаденото търговско дружество „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“ АД /в
несъстоятелност/, което през 2013г. било вписано под №1033 в Списъка на
операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите,
които извършват дейности по Приложение
№1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ. След апортирането на инсталацията за производство
на дихлоретан „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“АД /в несъстоятелност/ придобило собствеността
върху съдържанието на резервоарите, поради което то се явявало притежател на
отпадъците и за него възниквали правата и задълженията по Закона за управление
на отпадъците /ЗУО/. Считат, че с вписването на „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“АД /в несъстоятелност/
в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на
операторите, които извършват дейности по
Приложение №1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ, то е придобило автоматично правата и
задълженията по ЗОПОЕЩ, включително спрямо процесните отпадъци, поради което то
се явявало единственият възможен адресат на превантивните и оздравителни мерки
по чл.20 и следв. от ЗОПОЕЩ. С тази доводи се претендира отмяна на АУПДВ и
присъждане на съдебно-деловодни разноски. Явилият се в съдебно заседание представител
поддържа жалбата и моли да бъде уважена.
Ответникът – Заместник-министърът на
околната среда и водите се представлява от юрисконсулт, който в писмен отговор
и в открито съдебно заседание оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна.
Излага съображения за законосъобразност на обжалвания АУПДВ. Поддържа доводите
за правилно определен като адресат на акта именно „ПОЛИМЕРИ“АД /в
несъстоятелност/, в съответствие с чл.37 от ЗОПОЕЩ и съгласно влязлата в сила
Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна. Претендира присъждане в
полза на МОСВ на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150лева. Възразява
срещу размера на претендираното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя. В
писмени бележки излага обстойни доводи за неоснователност на жалбата и
законосъобразност на АУПДВ.
Заинтересованата страна Областния управител
на област с административен център Варна в депозирана чрез пълномощник писмена
молба изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли да бъде отхвърлена
и да им бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.
Като взе предвид становището на страните и
прецени поотделно и в съвкупност доказателствата, въз основа на приложимите
правни норми, съдът достигна до следните фактически установявания и правни
изводи:
„ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е вписано в търговския регистър при Агенцията по
вписванията на 18.02.2008г. с предмет на дейност, включващ неизчерпателно:
производство на поливинилхлорид, драйбленд, гранулат и латекс, сода каустик,
хлор, дихлоретан и други химически продукти.Предприятието е разположено в
Промишлената зона на гр.***, като дейността на дружеството се осъществява
териториално на една площадка /съгласно информация по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ,
представена от „ПОЛИМЕРИ“ АД с писмо вх.№ 28-00-327(5)/11.05.2012г. /.
През 2005г. на
„Полимери“ АД е издадено Комплексно разрешително № 72/2005г., влязло в сила от
14.01.2006г./л.30-50/. Една от инсталациите, обхванати от разрешителното, е
„инсталация за производство на органични химични вещества – производство на
дихлоретан“. При работа на цех „Дихлоретан“ са генерирани отпадъци с код и
наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от
реакции /тежки фракции/, представляващи опасен отпадък по смисъла на чл.6, ал.1,
т.1 от Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците.
Експлоатацията на
инсталацията за производство на дихлоретан е преустановена на 01.02.2005г., включително
генерирането на нови количества отпадък с код и наименование 07 01 07*
Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/. Отпадъкът
е съхраняван в метален резервоар с вместимост 5000м3, разположен в изградена за
целта бетонна обваловка, с възможност да поеме целия обем при разлив и
оборудван с автоматично задействаща се противопожарна оросителна система за
предотвратяване последствията от евентуален разлив /съгласно писмо на Директора
на РИОСВ – Варна с вх.№05-08-3837/17.06.2013г. на МОСВ – л.144-145/.
Констатирано е, че „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/ е вписано под №66 в
публичния регистър на операторите, които извършват дейности по Приложение № 1
от ЗОПОЕЩ, воден съгласно чл.15 от ЗОПОЕЩ.
В периода 18, 19, 20.04.2012г.
от РИОСВ – Варна е извършена проверка на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/ за спазване на
условията, предвидени в издаденото му Комплексно разрешително №72/2005г. За
резултатите от проверката е съставен Обобщен констативен протокол № 7-КР-72 /л.80-83/,
в който е констатирано, че „ПОЛИМЕРИ“ АД не изпълнява условие 11.3.7.от комплексното разрешително,
а именно: отпадъците с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от
дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, временно съхранявани в
метален резервоар с вместимост 5000м3 на площадка Ск 4, се съхраняват за период
по-дълъг от 3 /три/ години, като съгласно нанесените записи в отчетните книги
наличното към момента на проверката количество от отпадъка е 2663.2тона. Съгласно
Комплексно разрешително №72/2005г. „ПОЛИМЕРИ“ АД се задължава да оползотворява, съхранява, обезврежда или
предава опасен отпадък – трихлоретан, за срок от три години – от 01.01.2007г. до
31.12.2009г.
С писмо от 27.04.2012г.
/л.109/ дружеството уведомило РИОСВ – Варна, че на 24.02.2011г. „ПОЛИМЕРИ“
АД е информирало органа за възникнала
непосредствена заплаха от екологична щета във връзка със съхранението на
опасния отпадък на територията на дружеството. В писмото е посочено, че
непосредствената заплаха е продължила да съществува, поради което е подадена и
информацията по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ. В информацията е посочено, че отпадъкът
с код 07 01 07* не се генерира от месец февруари 2005г., поради факта, че
инсталацията не работи, но се съхранява в резервоар. Дружеството е предложило
изпълнение на превантивни мерки, в т.ч. е предвидена и възможността за
предаване на отпадъка за оползотворяване.
На 05.05.2012г. е
извършена извънредна проверка на „ПОЛИМЕРИ“ АД, за която е съставен Констативен протокол №
000294/05.05.2012г. /л.53-64/. При проверката е установена настъпила аварийна
ситуация – пробив на резервоара за съхранение на опасен отпадък с код 07 01 07*.
Във връзка с тази информация на 07.05.2012г. е извършена проверка от РИОСВ –
Варна на основание чл.20, ал.4 от ЗОПОЕЩ, за която е съставен Констативен
протокол №000295/07.05.2012г. /л.114-115/, с който са дадени предписания за
предоставяне на допълнителна информация. В т.2 от констатациите в този КП №
000295/07.05.2012г. е отразено, че на 05.05.2012г. е констатиран пробив на
резервоара и изтичане на приблизително 45кг отпадък в съществуващата бетонова
обваловка, както и че течът на отпадъка е прекратен.
В изпълнение на
предписанията на 11.05.2012г. на РИОСВ – Варна е представена актуализирана
информация по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ от дружеството, в която е посочена и втора
причина за непосредствена заплаха от екологични щети, а именно: „точкова
корозия на участъците на нивото на течността в резервоара за съхранение, която
води до потенциална възможност за теч на отпадъка“. Съгласно чл.20, ал.4 от
ЗОПОЕЩ е извършена нова проверка от РИОСВ – Варна, резултатите от която са
отразени в Констативен протокол №000297/14.05.2012г. /л.107-108/, при която е
установено, че част от предписанията не са изпълнени.
Във връзка с опасност
от настъпване на инцидент с химически материали на 11.01.2013г. е извършена
проверка от комисия, назначена от Областния управител на област с админ. център
Варна на основание чл.64, ал.1, т.б от Закона за защита при бедствия, резултатите
от която са обективирани в нарочен протокол /л.100-104/. При проверката е
установено, че метален резервоар № FA-502B, в който се съхраняват 2600т трихлоретан,
е с пробойни, запушени с дървени чопове, като част от веществото е било
прехвърлено в друг резервоар. На цистерната било написано с червена боя, че се
съхраняват 2460тона. Установено е, че са изрязани и снети тръби на
пожарогасителната система, както и че липсва физическа бариера или охрана за
ограничаване на достъпа на външни лица до площадката и металния резервоар,
съдържащ опасните производствени отпадъци. Заключено е, че резултатите от
проверката потвърждават наличието на реална опасност от възникване на инциденти.
С оглед заплахата от
настъпване на екологични щети, на 04.03.2013г. от РИОСВ – Варна е извършена
проверка по чл.20, ал.4 от ЗОПОЕЩ, за резултатите от която е съставен
Констативен протокол № 003422 /л.116-118/. При проверката е установено
наличието на теч от пробива в резервоар № FA 502-В, получен при аварията на
05.05.2012г., нарушена цялост и частична деформация на покривната конструкция
на резервоара вследствие на корозия, както и прекъсване на захранващия
тръбопровод на оросителната инсталация на резервоара.
На 12.03.2013г. е
извършена нова проверка от длъжностни лица на РИОСВ – Варна, за което е
съставен Констативен протокол № 003132/л.121-122/, в който е отбелязано, че
продължава неизпълнението на условие 11.3.7 от комплексното разрешително, като
резервоарът, в който се съхранява отпадъкът, е в лошо състояние и е установена
реална опасност от възникване на екологична щета. Случаят е квалифициран като
непосредствена заплаха по смисъла на § 1, т.17 от Допълнителните разпоредби на
ЗОПОЕЩ, поради следните обстоятелства:
-Отпадъкът с код и наименование
070107* Халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки
фракции/ се съхранява повече от 7 години в резервоар с вместимост 5000 м3, в
нарушение на условие 11.3.7 от Комплексно разрешително № 72/2005г.
-Покривът на
резервоара, в който се съхранява отпадъкът, е видимо корозирал и деформиран,
поради което в него попадат атмосферни води;
-Липсва част от
пожарогасителната система, ограда за физическа защита и охрана за ограничаване
на свободния достъп на външни лица до площадката, на която се съхранява отпадъка.
-В случай на пожар е
налице предпоставка за образуване на силно токсични газове като хлороводород,
хлор, фосген и други, водещи до опасност за човешкото здраве и околната среда.
Предвид тези
констатации е издадена Заповед №53/15.03.2013г. от Директора
на РИОСВ – Варна /л.124/, с която на основание чл.6, т.2, чл.8, ал.1, т.6
във връзка с чл.20, ал.5 и ал.6 от ЗОПОЕЩ е наредено на „ПОЛИМЕРИ“
АД /в несъстоятелност/ да предприеме незабавно
действия за отстраняване на непосредствената заплаха за възникване на
екологични щети чрез следните превантивни мерки: „да осигури екологосъобразно
третиране, чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадъка или друг
законоустановен способ, като тези мерки да се извършват от лица, притежаващи
документ за извършване на дейности с отпадъци, валиден съгласно §6 от ДР или
издаден по чл.35, ал.1 от Закона за управление на отпадъците.“. Със заповедта е
даден 20-дневен срок от датата на връчването й за изпълнение на описаните в нея
превантивни мерки.
Тази Заповед
№53/15.03.2013г. е връчена на синдика на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/ в деня на издаването й
и е обжалвана от дружеството пред съда. По жалбата е образувано адм. дело №1230/2013г. по описа на Административен
съд–Варна, по което е постановено Решение №1593/17.06.2013г. за отмяната й, но
този съдебен акт не е влязъл в сила. Той е оспорен пред Върховния
административен съд на РБългария, където е образувано адм. дело №10774/2013г.
по което е постановено окончателно Решение №5285/15.04.2014г.,
с което решението на Адм. съд- Варна е отменено и вместо него спорът е разрешен
по същество, като жалбата на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е
отхвърлена /л.50 от делото/. С влизане
в сила на 15.04.2014г. на Решение №5285/15.04.2014г. на Върховния
административен съд е влязла в сила Заповед №53/15.03.2013г. от Директора на
РИОСВ – Варна, с която на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е наредено да
предприеме незабавно действия за отстраняване на непосредствената заплаха за
възникване на екологични щети чрез изпълнение на посочените в нея превантивни
мерки.
Междувременно, с оглед
дадения 20-дневен срок за изпълнение на описаните в Заповед №53/15.03.2013г.
превантивни мерки на адресата и - „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/, на 10.04.2013г.
е извършена проверка резултатите от която са обективирани в Констативен
протокол №03134 от същата дата /л.132/. При проверката е установено, че:
-от дружеството не са
предприети действия по прилагане на
превантивните мерки, определени в заповедта;
- покривът на
резервоара, в който се съхранява отпадъкът, е корозирал и деформиран;
-налице е изтичане от
пробойна, запушена с дървена тапа на резервоара в обваловката.
Констатирано е, че „ПОЛИМЕРИ“
АД /в несъстоятелност/ не е предоставило
застрахователна полица по чл.43, ал.1, т.1 от ЗОПОЕЩ или друго обезпечение по
чл.43, ал.1, т.2-4 от ЗОПОЕЩ, към реализирането на което да може да се пристъпи
по реда на чл.45 от ЗОПОЕЩ в случай на неизпълнение на превантивните мерки или
неплатежоспособност на оператора.
Със Заповед №РД-402/24.04.2013г.
на Министъра на околната среда и водите /л.137/ областният управител на Област Варна
е определен за отговорен за изпълнението на превантивните мерки, определени в
Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна. Заповедта е издадена на
основание чл.24, ал.2 от ЗОПОЕЩ, поради наличието на непосредствена заплаха от
настъпване на екологични щети, представляващи опасност за човешкото здраве и
околната среда, и непредприемане на действия от „ПОЛИМЕРИ“ АД/в
несъстоятелност/ по изпълнение на
заложените в Заповед № 53/15.03.2013г. превантивни мерки.
В рамките на последващ
контрол от РИОСВ – Варна на 27.06.2013г. е извършена извънредна проверка на „ПОЛИМЕРИ“АД
/в несъстоятелност/ и е установено, че в
метален резервоар FA-502B с вместимост 5000м3 се съхранява отпадък с код
070107* в количество около 2460т, изписано на самия резервоар, който е поместен
в бетонова обваловка. От констатациите е видно, че не са предприети действия за
отстраняване на опасния отпадък. За тази проверка е съставен Констативен протокол
№003144/27.06.2013г. по чл.155, ал.1 от Закона за опазване на околната среда /л.140/.
На 28.06.2013г. е възникнала
нова авария, довела до изтичането на значително количество трихлоретан.
След издаването на
Заповед №РД-402/24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите е
осъществена кореспонденция между заинтересованите институции, с оглед
уточняване на план за действие по изпълнение на заповедта и осигуряването на
подробен финансов разчет за разходите по изпълнение на превантивните мерки /писмо
изх.№ РД-13-0404-7/1/ от 21.05.2013г. на Областния управител на Област Варна, с
вх.№ 08-00-2180/22.05.2013 на МОСВ – л.142/.
С писмо изх.№
РД-13-0404-7/13/ от 04.07.2013г. /л.146/ областният управител на Област Варна
поискал от Министерския съвет финансиране в размер на 25 000лева за
лабораторен анализ, техническа спецификация и финансов разчет за 2013г. На това
основание с писмо изх.№ 06.03-19/05.07.2013г. на и.д. Главен секретар на
Министерския съвет е одобрено финансиране до размера на фактически извършения
разход, но не повече от 25000лева /л.147/. С писмо изх.№ РД-13-0404-7/21/08.07.2013г.
/л.148/ областният управител на Област Варна поискал да се извърши корекция по
плана на бюджетната сметка на областната администрация за 2013г. с одобрените
средства.
На 08.07.2013г. от
Областна администрация - Варна е обявена публична покана за възлагане на
обществена поръчка за извършване на услуга „Изготвяне на проект за технически
спецификации и финансов разчет, представляващи част от тръжна документация за
провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител с предмет:
„Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно
оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани
остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от метален
резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502 B и метален резервоар FA 502 В /хоризонтален метален цилиндър/, находящи се в ПИ 20482.505.***
по КК и КР на ****-юг“ /л.149-151/.Поръчката е с прогнозна стойност от 12 500лева
без ДДС.
За изпълнител на
поръчката е избран „Еко Дизайн-2010“ ЕООД-гр.***, между
което дружество и Областна администрация -Варна е сключен Договор
№31/09.12.2013г. /л.297-300/ с предмет: изготвяне на проект за технически
спецификации и финансов разчет, представляващи част от тръжна документация за
провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител с предмет:
„Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно
оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107*
халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от
метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502 B и метален резервоар FA 502 В /хоризонтален метален цилиндър/, находящи се в ПИ
20482.505.*** по КК и КР на ****-юг“. Цената по договора е 12 000лева без
ДДС или 14 400лева с включен ДДС при прогнозна стойност от 12 500лева
без ДДС.
Представеният от „Еко
Дизайн-2010“ЕООД проект на техническа спецификация и финансов разчет е приет от
определената от областния управител на Област - Варна комисия съгласно протокол
от 27.02.2014г. /л.323/ и е утвърден от областния управител на Област Варна. Възнаграждението
по договора в размер на 14 400лева с ДДС е платено на изпълнителя на
09.05.2014г., която сума била в рамките на утвърдения бюджет от Областна
администрация - Варна. За извършеното плащане по този договор са представени фактура
№ **********/17.12.2013г. на стойност 14 400лева издадена от доставчика
„Еко Дизайн-2010“ ЕООД на получателя Областна администрация Варна /л.322/, бюджетно
платежно нареждане от 11.03.2014г. на Областна администрация Варна /л.321/ и банково
извлечение №85 от 09.05.2014г. /л.320/.
Въз основа на
финансовия анализ е изготвен Проект на Решение на Министерския съвет /МС/ за
обезпечаване изпълнението на неотложни мерки по обезопасяване на опасни за
населението и околната среда на Варненска област отпадъци, който предвижда
осигуряването на средства в размер на 15 900 000лева със закона за
държавния бюджет съответно за 2015г. и 2016г. по бюджета на МС за обезпечаване
на дейностите по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно
оползотворяване/обезвреждане на опасния отпадък. Проектът на решение на МС е
съгласуван от МОСВ с писмо изх.№03-00-415 от 18.07.2014г. /л.156/.
При последващи
проверки относно изпълнението на условията по Комплексно разрешително №72/2005г.,
извършени през 2014г. и 2015г., е направена поредна констатация, че 2663.2тона
отпадъци с код 070107* продължава да се съхранява за период по-дълъг от 3 /три/
години, както и че отпадъкът се съхранява в 2 броя метални резервоари. За
ограничаване на достъпа на лица до резервоарите за съхранение на отпадъка и
опазване на съществуващата ограда е назначена денонощна физическа охрана по
предписание на областния управител на Област Варна.
С оглед предприемането
на следващи действия по изпълнение на превантивните мерки с Решение
№1/06.10.2016г. на Областния управител на Област Варна /л.185/ е открита
процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Натоварване,
транспортиране и предаване за обезвреждане на 2640тона опасен отпадък с код 07
01 07* „халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки
фракции/“, находящи се на територията на „ПОЛИМЕРИ“АД /в
несъстоятелност/, чрез износ и наземно изгаряне в специализирано съоръжение,
съгласно Техническа спецификация – Приложение №1 към документацията за участие. Прогнозната стойност на поръчката е 13 250 000лева
без ДДС, определена съгласно финансовия разчет изготвен от „Еко
Дизайн-2010“ЕООД в изпълнение на договор №31/09.12.2013г.
За изпълнител на
обществената поръчка е избран Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“-гр.***, с
когото е сключен Договор за обществена поръчка №1/ 16.05.2017г., с предмет
„Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно
оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани
остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ от метален
резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502-В и метален резервоар FA 501-В,
находящи се в ПИ № 20482.505.*** по КК и КР на ***– юг“. На изпълнителя е
възложено да подготви транспортира и предаде за обезвреждане/оползотворяване
2640 тона опасен отпадък. Уговорено е възнаграждение съобразно действително
приетите и обезвредени количества, по единична цена за един тон в размер на 4 546лева
без ДДС, възлизащо на обща стойност 12 001 440лева без включен ДДС
или 14 401 728лева с включен ДДС.
С цел осигуряване на
средства за изпълнението на Договор № 1/16.05.2017г. е прието Постановление на
МС № 118 от 22.06.2017г. /л.213А/, с което са одобрени допълнителни разходи по
бюджета на МС за 2017г. и 14 402 000лева са разпределени за
разплащане на разходи за дейности по транспортиране и екологосъобразно
третиране чрез крайно оползотворяване/ обезвреждане на отпадък с код и
наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки
фракции/ от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502-В и метален
резервоар FA 501-В /хоризонтален метален цилиндър/, намиращи се в ПИ 20482.505.***
по кадастралната карта и кадастралните регистри на ***– юг, от Областния
управител на Област Варна.
Бюджетът на Областна
администрация Варна за 2017г. е коригиран чрез увеличение с одобрената от МС
сума в размер на 14 402 000лева.
На 21.07.2017г. е
извършено авансово плащане по Договор №1/ 16.05.2017г. в размер на 1 440 200лева.
За остатъка от договорената цена, възлизащ в размер на 12 961 800лева
е открита акредитивна сметка /л.221/. Всички плащания по договора са извършвани
чрез акредитивната сметка, открита в „ИНТЕРНЕШЪНЪЛ АСЕТ БАНК“ АД, която е закрита
на 15.03.2019г.
С писмо вх. №
08-00-72/10.02.2020г. /л.294/ областният управител на Област Варна уведомил
МОСВ, че с писмо с вх. рег. № РД-161200-303/120/ от 21.12.2018г. /л.313/
дружеството-изпълнител уведомило, че считано от 20.12.2018г. всички договорени
количества от 2640тона отпадък са извозени и обезвредени. В писмото областния
управител на Област Варна като възложител бил уведомен от консорциума, че към
20.12.2018г. всички договорени количества от 2640 тона са транспортирани и
предадени в завод за преработка с цел оползотворяване/обезвреждане на отпадъка.
Приемо-предавателния протокол от 31.12.2018г. за 544,460т отпадък и фактура
№**********/31.12.2018г. на стойност 1 529 938,19лв били издадени за последното
количество от отпадъка, който бил натоварен и извозен в рамките на действието
на договора до 20.12.2018г. Съобразно приемо-предавателни протоколи /л.276-288/,
подписани между изпълнителя по Договор №1/16.05.2017г. и Областна администрация
Варна, транспортираните от изпълнителя количества отпадък, предадени за
оползотворяване са в обем от 2640тона, което съответства изцяло на договореното
количество.
В писма до Министъра
на околната среда и водите от синдика на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/ с вх.№ 94-00-
391/07.05.2019г. /л.173/ и от Областния управител на Област Варна с вх.№
94-00-391/03.06.2019г. /л.183/ е предоставена информация, че Договор №
1/16.05.2017г. е изпълнил и количеството от 2640тона отпадък е транспортирано и
обезвредено.
С писма на Заместник-министъра
на околната среда и водите изх.№№ 08-00-117/16.07.2019г. и 94-00-381/16.07.2019г.
/л.192/ е изискано от Областния управител на Област Варна да представи в МОСВ
документация, удостоверяваща направените разходи във връзка с изпълнението на
Заповед №РД-402/24.04.2013г., включваща финансов разчет за изразходваните
средства с приложени разходно-оправдателни документи, опис на всички документи
и номер на банковата сметка за възстановяване на разходите по приложените
мерки.
С писмо вх.№
08-00-117/05.08.2019г. /л.217/ от областния управител на Област Варна е
предоставена поисканата информация, която съдържа заверени копия на документи
относно всички извършени разходи във връзка с прилагане на превантивни мерки по
ЗОПОЕЩ, в т.ч.: 1 брой заверено копие на договор за акредитивна сметка, сключен
между Областна администрация Варна и „Интернешънъл Асет Банк“ АД; 2 броя
заверени копия на банково извлечение; 1 брой заверено копие на бюджетно
платежно нареждане, удостоверяващо плащане към „Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 1 брой заверено
копие на фактура, издадена от „Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 1 брой заверено копие на
бюджетно платежно нареждане, удостоверяващо плащане към Консорциум „ВИ
ПИ-ИНД-ЕКО“; 26 бр. заверени копия на фактури издадени от Консорциум„ВИ
ПИ-ИНД-ЕКО“; 1бр. банково извлечение от акредитивна сметка; 1бр. писмо на
Министерски съвет №06.03-16/28.06.2017г.; 1 бр. заверено копие на договор за
обществена поръчка №1/16.05.2017г., сключен между Обл. администрация-Варна и Консорциум„ВИ
ПИ-ИНД-ЕКО“/л.221-271/.
Одобрените от МОСВ
разходи по Договор №1/16.05.2017г. с Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ са в размер на
14 401 728лева.
В отговор на писмата
на МОСВ областният управител на обл.Варна предоставил допълнителна информация,
с писмо вх.№ 08-00-117/05.12.2019г. /л.275/ относно възстановяването на
разходите, направени от Областна администрация Варна в изпълнение на Заповед №
РД-402/24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите по ЗОПОЕЩ, а
именно: 27 броя приемо-предавателни протоколи, издадени на основание Договор за
обществена поръчка № 1/16.05.2017 година /л.276-288/.
В отговор на писмо на
МОСВ областният управител на обл. Варна предоставил информация/разяснения вх.№08-00-72/04.02.2020г.
/л.292/ и вх. №08-00-72/10.02.2020г. /л.294/ относно предприети действия по
реда на ЗОПОЕЩ за изготвяне на Акт за установяване на публично държавно вземане
в изпълнение на Заповед №РД-402/24.04.2013г. на МОСВ и във връзка със Заповед
№53/2013г. на директора на РИОСВ–Варна за прилагане на превантивни мерки на
площадката на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/, в т.ч.: 1 брой договор на Областна администрация Варна
и „Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 1 брой протокол на комисия от Областна администрация
Варна; 1 брой банково извлечение; 1 бр.бюджетно платежно нареждане,
удостоверяващо плащане към „Еко Дизайн-2010“ЕООД; 1 брой фактура, издадена от
„Еко Дизайн-2010“ ЕООД; 10бр. писма; 102 бр. екземпляри от Annex IB; 102 бр. екземпляри
от идентификационен документ по Приложение №8; 102 бр. екземпляри от международни
товарителници /СМR/ /л.297-300 и л.320-644/.
В отговор на писмо на
МОСВ изх.№ 08-00-72/13.02.2020г. /л.645-646/ Областният управител на Област
Варна предоставил информация /разяснения/ вх.№08-00-72/18.02.2020г. /л.648/
относно предприети действия от МОСВ по реда на ЗОПОЕЩ.
В допълнение е
изпратено писмо в МОСВ с вх.№ 08-00-72/27.02.2020г. /л.649/ с уточнения по
представени документи, към което са приложени 3 броя Annex IB и 3 броя СМR /л.650-655/.
С писмо вх.№
08-00-361/23.04.2020г. /л.656/ Областният управител на Област Варна предоставя
1 брой копие на финансов разчет, изготвен от „Еко Дизайн-2010“ ЕООД /л.658-680/.
Въз основа на писмо с
вх.№08-00-117/05.08.2019г. от Областния управител на обл. Варна относно
възстановяване на направените разходи за прилагане на превантивни мерки по
ЗОПОЕЩ е открито административно производство за издаване на акт за
установяване на публично държавно вземане. „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/, чрез синдика И.Т.Б.,
е уведомено за започване на административното производство по издаване на АУПДВ
с писмо изх.№ 26-00-488/27.04.2020г. /л.24/ съобразно чл.26, ал.1 от АПК и му е
предоставена възможност съгласно чл.34, ал.3 от АПК за изразяване на становище
по събраните доказателства и представяне на писмени искания и/ или възражения в
7-дневен срок от уведомлението. Уведомлението е връчено на пълномощник на „ПОЛИМЕРИ“АД
/в несъстоятелност/ на 15.06.2020г., видно от приложеното на л.26 от адм. преписка
известие за доставяне.
На 22.06.2020г. упълномощен
от синдика на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ адвокат е запознат с документите по преписката, за което
е съставен Протокол Изх.№ 26-00- 488/22.06.2020 година /л.27/. В определения в
уведомлението срок не е постъпило становище по събраните доказателства, нито
писмени искания или възражения.
Предвид горните
констатации Заместник-министърът на околната среда и водите издал АУПДВ №
1/30.07.2020г., с който на основание чл.166, ал.1 и ал.2 от
Данъчно-осигурителни процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл.37, ал.1, чл.39,
ал.1, чл.41 от ЗОПОЕЩ, във връзка с чл.24, ал.1, предложение първо от АПК е
установено по основание и размер задължение на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/
в общ размер от 14 416 128лева, представляващо разходите, направени
от обл. управител на Област Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ
съгласно Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и Заповед
№РД-402/ 24.04.2013г. на Министъра на околната среда и водите, която
дружеството е задължено да внесе по бюджета на органа на изпълнителната власт
извършил разходите по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ–т.е. на Областна администрация –
Варна.
В АУПДВ са изложени мотиви,
че в изпълнение на Заповед №РД-402/24.04.2013г. на МОСВ издадена на основание
чл.24, ал.2 от ЗОПОЕЩ, обл. управител на обл. Варна, който е определен за
отговорен за изпълнението на превантивните мерки по Заповед № 53/15.03.2013г. на
Директора на РИОСВ – Варна, е извършил разходи за прилагане на превантивни
мерки в общ размер 14 416 128лева, които включват:
-разходи в размер на
14 400лева по Договор №31/09.12.2013г., сключен между Областния управител
на Област Варна и „Еко Дизайн-2010“ ЕООД-гр. Шумен за изготвянето на проект на
технически спецификации и финансов разчет, представляващи част от тръжна
документация за провеждане на процедура по ЗОП за избор на изпълнител на
обществена поръчка за транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно
оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 07 01 07*
халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/;
-разходи в размер на
14 401 728лева по Договор № 1/16.05.2017г. , сключен между Областния
управител на Област Варна и Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“-гр. *** за натоварване,
транспортиране и предаване за оползотворяване/обезвреждане на 2640 тона опасен
отпадък с код 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция
/тежки фракции/.
Посочено е, че до
образуването на административното производство по издаване на АУПДВ никаква
част от посочените разходи не е възстановена от „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/.
С писмо изх.№26-00-923/31.07.2020г. АУПДВ №1/30.07.2020г. е изпратен на синдика на „ПОЛИМЕРИ“
АД /в несъстоятелност/ и връчен на синдика И.Б. на 13.08.2020г., видно от
приложеното на л.23 от адм. преписка известие за доставяне.
На 27.08.2020г. „ПОЛИМЕРИ“
АД /в несъстоятелност/ е подало жалба до Административен съд – Варна срещу
АУПДВ № 1/30.07.2020г. , във връзка с която е образувано настоящото съдебно
производство.
В хода на съдебното производство като
доказателства по делото са приети и приложени представените с жалбата
документи: Определение № 26047/21.08.2020г. по чл.660, ал.2 от ТЗ, постановено
по търговско дело № 1132/2012г. по описа на Варненски окръжен съд /л.12 от
делото/; протокол на приемателната комисия за приемане и въвеждане в действие
на подобекти от Първи пусков комплекс на обект „КХП – Инсталация за дихлоретан
– 120 хт/г“ от 29.12.1988г. /л.14-15 от делото/; устав на ЕАД„ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“,
гр.***, приет с решение на едноличния собственик на капитала „ПОЛИМЕРИ“АД-гр.***
от 15.06.2011г., в което като технически съоръжения в капитала на дружеството е
описана инсталация за дихлоретан, приета с протокол обр.№16 на приемателна
комисия от 13.01.1989г. и протокол от 29.12.1988г. с местонахождение ПИ
20482.505.*** /л.17-19 от делото/; извлечение от списъка на операторите, подали
информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват
дейности по Приложение №1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ, в който фигурира „ПОЛИМЕРИ
ИНВЕСТ“АД, гр.*** /л.21-22 от делото/.
При така установената от доказателствата фактическа
обстановка, при съобразяване на приложимите правни норми се налагат следните
прани изводи:
Жалбата е допустима. Подадена е в срока по
чл.149, ал.1 от АПК от лице, притежаващо активна процесуалноправна легитимация
и правен интерес за оспорването. „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ е адресат на
оспорения АУПДВ, който се явява неблагоприятен индивидуален административен
акт, тъй като поражда за него задължения. С жалбата е сезиран компетентния териториално
и по степен съд да провери законосъобразността на акта.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Обжалваният АУПДВ № 1/30.07.2020г. е
издаден от компетентен орган – Заместник-министъра на околната среда и водите, съгласно
чл.41, ал.2, предл. второ от ЗОПОЕЩ /в действащата към момента на издаване на административния
акт редакция след изменението обнародвано в ДВк, бр.32 от 2009г. и съобразно т.25
от Заповед № РД-188/28.02.2020г. на Министъра на околната среда и водите /л.16
от преписката/, с която заместник-министърът на околната среда и водите с ресор
дирекция „Екологична оценка, оценка на въздействието върху околната среда и
предотвратяване на замърсяването“ е оправомощен на основание чл.41, ал.2 от
ЗОПОЕЩ да издава акт за установяване на публично държавно вземане по чл.41, ал.1
от ЗОПОЕЩ. Видно от представените по делото Заповед №РД-456/22.06.2020г. изменена
със Заповед № РД-474/25.06.2020г. на Министъра на околната среда и водите, към
датата на издаване на оспорения АУПДВ издателят му - Заместник-министър Н. П. К.
е с ресор „Екологична оценка, оценка на въздействието върху околната среда и
предотвратяване на замърсяването“.
АУПДВ е издаден в писмена форма. В обстоятелствената
му част са посочени фактическите и правните основания, въз основа на които е
постановен със съответната разпоредителна част. Спазени са изискванията за
форма и съдържание на индивидуалния административен акт в чл.59, ал.1 и ал.2 от АПК.
Производството е
проведено при спазване на административно-производствените правила, като при
извършената от съда служебна проверка по чл.168, ал.1 във връзка с чл.146, т.3
от АПК не са констатирани съществени такива, които да обосноват отмяна на АУПДВ.
При преценка относно съответствието на акта с материалноправните разпоредби, съдът съобрази следното:
Съгласно чл.37,
ал.1 от ЗОПОЕЩ разходите за прилагане на превантивни и оздравителни мерки,
както и на мерки по чл.26, ал.1, т.1, включително
разходите за възлагане на допълнителни анализ, са за сметка на операторите, в
резултат на чиято дейност е възникнала непосредствена заплаха за екологични
щети или са причинени екологични щети, с изключение на случаите по ал.2. Фактическият
състав на разпоредбата включва кумулативното наличие на изброените в чл.37,
ал.1 от ЗОПОЕЩ предпоставки, при едновременното изпълнение на които за
компетентния административен орган се поражда правомощие за установяването и
събирането на тези разходи, които по аргумент от чл.41, ал.1 от ЗОПОЕЩ, са публични и се събират заедно с
лихвите и разходите по събирането им от Националната агенция за приходите по реда на ДОПК.
В § 1, т.19 от ДР
на ЗОПОЕЩ е дадена легалната дефиниция на понятието „оператор“, според която
това е: а/ физическо лице, търговец по смисъла на Търговския закон, кооперация по Закона за кооперациите, лице по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, дружество по Закона за задълженията и договорите, бюджетно предприятие по смисъла на Закона за счетоводството, държавно предприятие, което не е образувано по Търговския закон; б/ физическо лице, търговец или юридическо лице с
нестопанска цел, или бюджетно предприятие по смисъла на националното
законодателство на друга държава, което извършва дейност на територията на
Република България, включително в случаите, когато са му делегирани права за
извършване на такава дейност или притежава разрешително, разрешение или лиценз
за дейност.
Между страните
по делото не е спорно, че „ПОЛИМЕРИ“АД /в
несъстоятелност/ е оператор по смисъла на §1, т.19, буква „б“ от ДР на ЗОПОЕЩ,
което се установява от събраните по делото доказателства. На дружеството е
издадено Комплексно разрешително № 72/2005г. , въз основа на което търговецът е
осъществявал производство на органични химични вещества, в т.ч. и производство
на дихлоретан до 01.02.2005г., при която дейност са генерирани отпадъци с код и
наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от
реакции /тежки фракции/, представляващи опасен отпадък по смисъла на чл.6, ал.1,
т.1 от Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците. Няма спор
между страните по факта, че жалбоподателят е вписан под №** в Списъка на
операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите,
които извършват дейности по Приложение №
1 към чл.3, т.1 от ЗОПОЕЩ. С оглед изложеното е налице първата предпоставка в чл.37,
ал.1 от ЗОПОЕЩ.
Според легалното
определение в §1, т.19 от ДР на
ЗОПОЕЩ, „непосредствена заплаха за екологични щети“ е достатъчната вероятност
за възникването на екологични щети в близко бъдеще. В случая самият оператор е подал
информация по чл.20, ал.3 от ЗОПОЕЩ за наличие на непосредствена заплаха за екологична щета, свързана със съхранението на
опасен отпадък с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от
дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, който временно се съхранява в
метален резервоар с вместимост 5000м3 на площадка Ск4, стопанисвана от дружеството.
Причините за непосредствената заплаха от екологични щети са констатиран
пробив на резервоара и изтичане на приблизително 45 кг отпадък в съществуващата
бетонова обваловка, който е прекратен, както и точкова корозия на участъците на
нивото на течността в резервоара за съхранение, която води до потенциална
възможност за теч на отпадъка.
Лошото състояние на резервоара, в който се съхранява отпадъкът, правилно
е квалифициран от длъжностните лица от РИОСВ – Варна като непосредствена
заплаха от възникване на екологична щета по смисъла на § 1, т.17 от
Допълнителните разпоредби на ЗОПОЕЩ. Освен това посоченият опасен отпадък се
съхранява повече от седем години в резервоар с вместимост 5000м3, в нарушение
на условията по издаденото на „ПОЛИМЕРИ“АД /в
несъстоятелност/ Комплексно
разрешително № 72/2005г. , с което временното му съхранение е разрешено за не
повече от три години. Именно поради наличието на непосредствена заплаха за
възникване на екологични щети е издадена Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора
на РИОСВ – Варна, с която е наредено „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ да
предприеме незабавно в 20-дневен срок от връчването действия за отстраняване
чрез осъществяване на конкретно посочените в заповедта превантивни мерки. Предвид
горното, изпълнен се явява и вторият елемент от сложния фактически състав на
отговорността по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ – в резултат на осъществяваната от
жалбоподателя, в качеството му на оператор по смисъла на §1, т.19 от ДР на ЗОПОЕЩ дейност по съхраняване на
опасен отпадък с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от
дестилация и остатъци от реакции /тежки фракции/, временно съхранявани в
метален резервоар с вместимост 5000м3 на площадка Ск 4, е възникнала
непосредствена заплаха за екологични щети.
Неоснователен е основният довод в жалбата, че оспореният АУПДВ №
1/30.07.2020г. неправилно е издаден срещу „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/, тъй
като в предходен период собствеността върху инсталацията, част от която е
металният резервоар с опасния отпадък, е прехвърлена на друго търговско
дружество – „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“АД /в несъстоятелност/, което през 2013г. е
вписано под №*** в Списъка на операторите, подали информация за вписване в
публичния регистър на операторите, които извършват дейности по Приложение №1 към чл.3, т.1 от
ЗОПОЕЩ. Неоснователно представителят на жалбоподателя поддържа по делото
тезата, че с вписването в посочения списък на „ПОЛИМЕРИ ИНВЕСТ“ АД /в
несъстоятелност/ това дъщерно дружество е придобило автоматично правата и
задълженията по ЗОПОЕЩ, включително спрямо процесните отпадъци, поради което то
се явявало единствения възможен адресат на превантивните и оздравителни мерки
по чл.20 и следващите от ЗОПОЕЩ.
По аргумент от чл.20 от ЗОПОЕЩ задължението за предприемането на
превантивни мерки е за операторите, в резултат на чиято дейност е възникнала
непосредствена заплаха за екологични щети, за чиято сметка са и разходите за
прилагане на мерките – чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ. При установеното по безсъмнен и категоричен
начин от събраните по делото доказателства обстоятелство, че непосредствена
заплаха за екологични щети е възникнала именно от дейността на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/, в качеството му на оператор по смисъла на §1, т.19 от Допълнителните
разпоредби на ЗОПОЕЩ, правилно то е определено за адресат на АУПДВ. Този факт
не се променя от извършеното в последствие прехвърляне на собствеността върху имота,
респ. обекта, в който се съхранява опасният отпадък, който е формиран от
дейността „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ като оператор.
Освен това, въпросът правилно ли е определен субекта, който следва да
предприеме действия за отстраняване на непосредствената заплаха за възникване
на екологични щети, в случая е разрешен с влязлата в сила Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна,
в която за такъв е определен „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/.
Правилността на тази преценка е проверена в производството по обжалването й по
съдебен ред. С окончателно Решение №
5285/15.04.2014г. постановено по адм. дело № 10774/2013г. на Върховния
административен съд на РБългария жалбата на „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/ срещу Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ – Варна е
отхвърлена. Съгласно чл.177, ал.1, изр.1 от АПК решението има сила за
страните по делото, поради което цитираното решение на ВАС има действие по
отношение на страните в съдебното производство – „ПОЛИМЕРИ“ АД /в
несъстоятелност/ и Директора на РИОСВ – Варна. Съгласно чл.177, ал.2, изр.1 от АПК актове и действия на административни
органи, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда са нищожни. Поради това, по
отношение на правилността на определянето на „ПОЛИМЕРИ“АД /в
несъстоятелност/ като адресат на
задължението за изпълнение на превантивните мерки в Заповед №53/ 15.03.2013г. на
Директора на РИОСВ–Варна се явява влязъл в сила административен акт, потвърден
като правилен и законосъобразен акт от ВАС, който не подлежи на инцидентен
контрол в настоящото съдебно производство.
След като субект на задължението
за предприемане на превантивни мерки по чл.20, ал.1 от ЗОПОЕЩ е жалбоподателят,
за негова сметка са и разходите
за прилагане на тези мерки и правилно и
законосъобразно именно „ПОЛИМЕРИ“ АД/в несъстоятелност/ е субект
на имуществената отговорност по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ
и адресат на издадения АУПДВ №1/30.07.2020г.
По отношение на третия елемент за ангажиране на имуществената
отговорност на дружеството, предвиден в чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ – извършване на
разходи за прилагане на превантивните мерки, по делото са ангажирани множество
доказателства за осъществените такива, от които се установява точния им размер.
Поради непредприемане на действия от „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/ по
изпълнение на превантивните мерки по Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на
РИОСВ – Варна в указания в нея 20-дневен срок и наличието на непосредствена
заплаха от настъпване на екологични щети, представляващи опасност за човешкото
здраве и околната среда, със Заповед № РД-402/24.04.2013г. на МОСВ е определен Областният
управител на Област Варна за отговорен за изпълнението на мерките. След
осъществена кореспонденция между съответните компетентни държавни органи с решение
на министерския съвет са отпуснати средствата, необходими за изпълнение на
превантивните мерки разпоредени със Заповед №53/15.03.2013г. на Директора на
РИОСВ–Варна. Проведени са две обществени поръчки – за изготвяне на проект за технически спецификации и финансов разчет и за осъществяване
на превантивните мерки по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез
крайно оползотворяване /обезвреждане на опасния отпадък.
От приложените в
административната преписка доказателства се установява осъществяването на
превантивните мерки и тяхната стойност, заплатена от Областна администрация
Варна: На „Еко Дизайн-2010“ ЕООД – гр.Шумен
- избрано за изпълнител на първата обществена поръчка, с което е сключен
Договор № 31/09.12.2013г. е изготвило
проект на техническа спецификация и финансов разчет, който е приет и утвърден
от Областния управител на Област Варна, за което му е заплатена сумата в размер
на 14 400лева с ДДС, която е в границите на утвърдения за целта бюджет до
25 000лева. Заплащането на сумата в размер на 14 400лева с ДДС се установява
от представените фактура № 00000000**/17.12.2013г. на стойност 14 400лева
издадена от доставчика „Еко Дизайн-2010“ ЕООД на получателя- Областна
администрация Варна, бюджетно платежно нареждане от 11.03.2014г. на Областна
администрация - Варна и банково извлечение № 85 от 09.05.2014г.
На Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“-гр.*** , с когото е сключен Договор за
обществена поръчка №1/16.05.2017г. с предмет: „Транспортиране и
екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък
с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от
реакция /тежки фракции/ от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA
502-В и метален резервоар FA 501-В, находящи се в ПИ № 20482.505.*** по КК и КР
на ***– юг“ е заплатена сумата от 14 401 728лева с включен ДДС,
съобразно уговореното възнаграждение по единична цена за един тон прието и
обезвредено количество отпадък в размер на 4 546лева без ДДС. За общото
количество отпадък е заплатена общо 14 401 728лв. с включен ДДС, тъй
като общата стойност е 12 001 440лева без включен ДДС за всичките 2640
тона при цена 4 546лв./тон без ДДС. Договореното и заплатено от Областна
администрация Варна възнаграждение е в рамките на прогнозната стойност на поръчката
в размер на 13 250 000лв. без ДДС, определена съгласно финансовия
разчет, изготвен от „Еко Дизайн-2010“ ЕООД въз основа на Договор №
31/09.12.2013г. Видно от приложените по административната преписка
приемо-предавателни протоколи, подписани между изпълнителя по Договор
№1/16.05.2017г. – Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ и Областна администрация - Варна,
цялото договорено количество отпадък от 2640 тона е транспортирано и предадено
за оползотворяване от изпълнителя. Изпълнението на
предмета на договора се установява и
от представените екземпляри от Annex IB, екземпляри от идентификационни
документи по Приложение №8, екземпляри от международни товарителници /СМR/. Заплащането на сумата по
договора е извършено въз основа на издадени от изпълнителя Консорциум „ВИ
ПИ-ИНД-ЕКО“ фактури, за което са представени банково извлечение от акредитивна
сметка, открита в „ИНТЕРНЕШЪНЪЛ АСЕТ БАНК“ АД и бюджетно платежно нареждане,
удостоверяващо плащане към Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“. Посочените доказателства относно извършването на
превантивните мерки по Заповед
№53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и заплащането им от Областна
администрация Варна не са оспорени от жалбоподателя и след дадените от съда
указания за предмета на делото в откритото съдебно заседание. „ПОЛИМЕРИ“АД/в
несъстоятелност/ не оспорва правилността на установените факти и обстоятелства,
изложени в обжалвания АУПДВ досежно размера на вземането. При извършена
служебна проверка съдът констатира, че от събраните в хода на административното
производство писмени доказателства се установява извършването на мерките по Заповед №53/15.03.2013г. на
Директора на РИОСВ–Варна и заплащането на посочените в обжалвания акт суми, размера
на които е определен правилно.
Процесният случай не попада в изключенията по чл.37, ал.2 от ЗОПОЕЩ,
при които разходите за прилагане на превантивни и оздравителни мерки, както и
на мерки по чл.26, ал.1, т.1, включително разходите за възлагане на
допълнителни анализи, не са за сметка на оператора.По делото не са налице
данни, че непосредствената заплаха за екологични щети е причинена от трето лице
въпреки предприемането от оператора на всички подходящи мерки за безопасност
/чл.37, ал.2, т.1 от ЗОПОЕЩ/, или че е резултат от спазване на задължително
предписание, издадено от орган на изпълнителната власт /чл.37, ал.2, т.2 от
ЗОПОЕЩ/. Подобни твърдения нито са правени от жалбоподателя, нито са ангажирани
доказателства в тази насока.
Всичко изложено
обосновава извода, че е осъществен сложния фактически състав на чл.37, ал.1 от
ЗОПОЕЩ за ангажиране на имуществената отговорност на жалбоподателя. Предвид
неизпълнение на предварителните мерки, които са му разпоредени със Заповед № 53/15.03.2013г. на Директора на
РИОСВ – Варна на основание чл.39, ал.1 от ЗОПОЕЩ, „ПОЛИМЕРИ“
АД /в несъстоятелност/ дължи възстановяване
на извършените от Областна администрация-Варна разходи за извършеното им вместо
него и издаденото за това волеизявление на основание чл.41 от ЗОПОЕЩ, каквото е
АУПДВ е административен акт постановен в съответствие с приложимите материални разпоредби
и с целта на закона.
Оспореният АУПДВ №
1/30.07.2020г. издаден от Заместник-министъра на околната среда и водите, с
която е ангажирана имуществената
отговорност на оператора,
в резултат на
чиято дейност е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети, във
връзка с прилагането на превантивни мерки е издаден при спазване на принципа „замърсителят плаща“, поради което
подадената срещу него жалба следва да се отхвърли като неоснователна.
При този изход на спора
своевременно направените искания от ответната страна и от заинтересованата
страна – за която акта е благоприятен за присъждане на разноски за
юрисконсултско възнаграждение следва да бъдат уважени. На основание чл.143, ал.3
от АПК във вр. с чл.37 от ЗПП жалбоподателя следва бъде осъден да заплати на ответната
страна - Министерството на
околната среда и водите сумата от 150лева
за юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно чл.24 от Наредбата за
заплащането на правната помощ при отчитане на материалния интерес от 14 416 128лв.
и фактическата и правната сложност на делото. На основание чл.143, ал.4 от АПК
във вр. с чл.37 от ЗПП жалбоподателя следва бъде осъден да заплати на Областна администрация–Варна
сумата от 100лв. за юрисконсултско възнаграждение, определена съобразно чл.24
от Наредбата за заплащането на правната помощ и осъщественото представителство
на тази страна от пълномощника й с писмена молба, без участие в съдебно
заседание.
Водим
от това и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалба вх.№11569/24.09.2020г. на „ПОЛИМЕРИ“АД /в несъстоятелност/
с ЕИК **** със седалище и адрес на управление **** срещу Акт за установяване на
публично държавно вземане №1/30.07.2020г. издаден от Заместник-министъра на
околната среда и водите, с който на основание чл.166, ал.1 и ал.2 от ДОПК във
вр. с чл.37, ал.1, чл.39, ал.1, чл.41 от ЗОПОЕЩ във вр. с чл.24, ал.1, предл.
първо от АПК е установено по основание и размер задължение на дружеството в общ
размер 14416128лева, представляващо разходите направени от Областния управител
на Област-Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед
№53/15.03.2013г. на Директора на РИОСВ–Варна и Заповед №РД-402/24.04.2013г. на
МОСВ, която сума е задължено да внесе по бюджета на органа на изпълнителната
власт, извършил разходите по чл.37, ал.1 от ЗОПОЕЩ – по посочената банкова
сметка *** – Варна.
ОСЪЖДА „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ с ЕИК ****, със
седалище и адрес на управление: **** да заплати на Министерството на околната среда и водите – гр.София
сумата от 150лв./сто и петдесет лева/ за юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА „ПОЛИМЕРИ“ АД /в несъстоятелност/ с ЕИК ****, със
седалище и адрес на
управление **** да заплати на Областна администрация
– гр.Варна сумата от 100/сто/лева за юрисконсултско възнаграждение.
Решението
може да се обжалва с касационна жалба по реда на глава ХІІ от АПК в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на
Република България.
СЪДИЯ: