№ /27.04.2020 год., гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Х касационен
състав, в закрито заседание на двадесет и седми април две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА
ЧЛЕНОВЕ: РАЛИЦА АНДОНОВА
НАТАЛИЯ
ДИЧЕВА
като разгледа
докладваното от съдия Ралица Андонова адм.д.№208 по описа на съда за
2020 год., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по
реда на чл.185 и сл. от АПК и е образувано по протест от прокурор С. С. при Окръжна прокуратура Варна против чл.14 от
Наредба №5 за определяне размера на местните данъци в Община Белослав, изменена
от Общински съвет – Белослав с Решение №620 по Протокол №49/11.07.2019г. в
оспорената част. С цитираната разпоредба размера на данъка върху недвижимите
имоти се определя както следва: 1. За жилищни имоти на ФЛ и предприятия (ЮЛ и
ЕТ) – 2.0 на хиляда върху данъчната оценка на имота; 2.За нежилищните имоти на
ФЛ – 0.2 на хиляда върху данъчната оценка на имота; 3. За нежилищните имоти на
предприятия (ЮЛ и ЕТ) – 3.0 на хиляда върху данъчната оценка/отчетната стойност
на имота; 4. За жилищни имоти, разположени на територията на населено място или
селищно образование, включени в Списъка на курортите в РБи определяне на
техните граници, приет с Решнеие на МС №153/24.02.2012г, които за съответната
година не са основно жилище на данъчнозадължението лице, не са отдадени под
наем и не са рагистрирани като места за настаняване по см.Закона за туризма, в
граници, както следва: а). 5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижим имот
– за имоти, разположени в балнеолечебни, климатични планински и климатични
морски курорти от национално значение, включени в списъка по т.4; б). 4.5 на
хиляда върху данъчната оценка на недвижим имот – за имоти, включени в списъка
по т.4 извън тези по буква а).
Твърди се противоречие на установените с текста пет
хипотези с правна норма от по-висок ранг – чл.22 от ЗМДТ (Изм. - ДВ, бр. 110 от
2007 г., бр. 105 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г., бр. 95 от 2009 г., в сила
от 1.01.2010 г., бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г., бр. 98 от 2018 г.,
в сила от 1.01.2019 г.; обявен за противоконституционен с Решение № 4 на КС на
РБ - бр. 32 от 2019 г.), която в редакцията си преди отмяната (Изм. - ДВ, бр.
98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г.) гласи, че Общинският съвет определя с
наредбата по чл.1 ал. 2 размера на данъка в граници от 0.1 до 4.5 на хиляда
върху данъчната оценка на недвижимия имот. Поддържа се, че противоречието е в
две насоки: както относно диференциацията в размера на данъка съобразно вида на
имота, местоположението му и задължените лице, така и относно размера,
надвишаващ законоустановения такъв от 4.5 на хиляда. Цитираният текст гласи, че
Производството е
насрочено в открито съдебно заседание на 28.05.2020г – 13:30ч, за която дата и
час страните са редовно уведомени.
С писмо с.д.№4310/21.04.2020г председателят на ОбС –
Белослав е представил Решение №78 по Протокол №6/09.04.2020г от заседанието на
съвета, с което протестираният чл.14 от Наредба №5 за определяне на местните
данъци в Община Белослав е изменен по следния начин: „Данъкът върху
недвижимите имоти се определя в размер на 2.8 на хиляда върху данъчната оценка
на недвижимия имот.“. Решението е прието с 9 гласа „за“ от общо 17
присъствали общински съветници, и е отразено в приложеното копие на
актуализираната Наредба №5.
При тази фактология, за да се произнесе, съдът
съобрази следното:
Въз основа на ангажираните от ОбС- Белослав
доказателства се установява, че протестираният от ОП-Варна текст на чл.14 от
Наредба №5 за определяне размера на местните данъци в Община Белослав, е
изменен от издателя му, в резултат на което е изцяло съответен на
съответстващата му материалноправна норма от нормативен акт от по-висок ранг –
чл.22 от ЗМДТ, в съответсвие с аргументите, изложени от държавното обвинение. В
този смисъл настоящият съдебен състав намира, че протестираният ИАА на ОбС –
Белослав е оттеглен от издателя му (чрез привежденето на чл.14 в съответствие
със чл.22 от ЗМДТ), което обуславя наличието на основанието по см.чл.159 т.3 от АПК, респективно – и на това по чл.159 т.4 от АПК (липса на правен интерес за
протестиращия) за прекратяване на образуваното по протеста съдебно
производство.
При този изход на делото претенцията на подателя на
протеста за присъждане на разноски в размер на 20лв. за публикуване на
оспорването в Държавен вестник, е основателна в хипотезата на чл.143 ал.2 от АПК.
Мотивиран
от изложеното, на осн.чл.159 т.3 и т.4 от АПК съдът
О П Р Е Д Е
Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ като процесуално недопустим протеста на прокурор при Окръжна прокуратура – Варна
против разпоредбата на чл14 от Наредба №5 за определяне размера на местните
данъци в Община Белослав, изменена с Решение №78 по Протокол №6/09.04.2020г на
Общински съвет – Белослав, и
ПРЕКРАТЯВА образуваното
по нея производство по адм.д.№ 208/2020г.
по описа на Административен съд-Варна, XXVІ състав.
ОСЪЖДА Община Белослав, представлявана от кмета, да заплати в
полза на Окръжна прокуратура – Варна разноски в производството в размер на 20
(двадесет) лв.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок
от съобщаването му пред Върховния административен съд на РБ.
Преписи да се връчат на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.