Решение по дело №167/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 190
Дата: 1 ноември 2022 г.
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20227280700167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е 190/1.11.2022г.

гр. Ямбол, 01.11.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на двадесет и четвърти октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря  Кр. Юрукова-С., разгледа докладваното от председателя адм. д. № 167 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба на  „Л.Б.“ ООД, гр. Ямбол против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2017 г.  с изх. №  02-280-2600/1602 от 30.01.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта  на намаленията на оторизираните суми.      Твърди се, че същото е незаконосъобразно както от процесуалноправна, така и от материалноправна гледна точка.  Иска се отмяна на акта, като се претендира  и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание  дружеството - жалбоподател,   редовно призовано,   не изпраща процесуален представител.  В постъпилите писмени становища  от адв. С. жалбата се поддържа изцяло на основанията, изложени в същата.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като изразява становище за неоснователност на същата.  Счита, че оспореното уведомително писмо отговаря на всички изисквания за законосъобразност, както и че административният орган се е съобразил изцяло с данните в административната преписка. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като алтернативно се прави възражение за прекомерност на договореното и заплатено от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.  

След като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени към делото доказателства и съобрази становищата на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заявление за подпомагане с УИН **/******/*****   дружеството – жалбоподател „Л.Б.“ ООД, гр. Ямбол   е поискало финансиране за 2017 г.  по  следните  схеми и мерки за подпомагане:  Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК), Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), Агроекология и климат (Мярка 10), Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамкова директива за водите (Мярка 12) и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13.2/НР2).  Към заявлението е приложена и Таблица на    използваните парцели 2017 г.       

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2017 г. с изх. № 02-280-2600/1602 от 30.01.2021 г.,    дружеството - жалбоподател е било уведомено, че  са извършени намаления на исканите суми по СЕПП   с 3 664.21 лева, по СПП -  с 58.19 лв, по СПК – с 53.27 лв. и по ЗДП – с 1067.79 лева.  Именно това писмо   е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство. Същото е получено от  жалбоподателя на 03.05.2022 г., а жалбата против него е подадена на 17.05.2022 г. 

По искане на ответната страна, по делото е назначена съдебно – техническа експертиза, заключението по която вещото лице поддържа и в съдебно заседание и от която се установява, че част от заявените от жалбоподателя площи за подпомагане попадат извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. В заключението на вещото лице, в табличен вид тези площи са конкретизирани по идентификатор, заявена площ и допустима, респ. недопустима за подпомагане площ.

По делото е приложено и Писмо изх. № 11-370/08.07.2022 г. от Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ към Министерство на земеделието, от което е видно, че след извършена проверка в достъпните за дирекция ИЗП  и МЗм данни, не е установено съдебно обжалване  от страна на „Л.Б.“ ООД на Заповед № РД 46-139/28.02.2018 г., т.е. обхвата на слой ПДП в частта на заявените от кандидата площи за 2017 г. е влязъл в сила. В писмото е посочено още, че  четири от заявените от кандидата парцели (маркирани в приложената таблица) са били обект на Дистанционен контрол, извършен от Техническия инспекторат на ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция и съответно одобрението на подпомагането на тези парцели се базира на данните и резултатите от проверката на ТИ, а не на данни от Системата за идентификация на земеделските парцели (в това число специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“), която се поддържа в МЗм.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се явява  и ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

В настоящото производство, съгласно чл. 168 от АПК, съдът следва да провери законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като установи дали същият е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съответства ли същият на  целта на закона. 

Съдът счита, че обжалваният административен акт  е издаден от компетентен орган – Зам. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” е оправомощен със Заповед № ОЗ-РД/2891 от 23.07.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане (т. 1 от заповедта) и в предписаната от закона писмена форма.  Същият обаче е незаконосъобразен   и като такъв, следва да бъде отменен, а делото – върнато на административния орган за ново произнасяне по заявлението за подпомагане в обжалваната му част. Става дума за следното:  

 Оспореното уведомително писмо   представлява индивидуален административен акт  и като такъв,  съобразно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, т.е. следва да бъде мотивирано. Фактическите основания са юридическите факти, от които органа черпи упражненото от него публично субективно право. Поради това и тяхната липса пречи да се провери доколко законосъобразно е упражнено това право. Излагането на фактическите основания е особено важно, тъй като именно фактите определят предмета на доказване в административното производство.  

 В конкретния казус в оспорения административен акт липсват както фактически, така и правни основания за издаването му. В същия е посочено единствено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, както и че тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Извън това, уведомителното писмо съдържа и две таблици – Таблица 1  - за оторизираните суми и Таблица 2 – за извършените плащания (в лева) с пояснения към тях. От Таблица 1 става ясно, че оторизираните на   жалбоподателя суми  са намалени, както следва: по   СЕПП – с 3 664.21 лева, по СПП – с 58.19 лв., по СПК – с 53.27 лв. и по ЗДП – с 1067.79 лева, или общо намаленията възлизат на 4 843.46 лв.  Никъде обаче не е посочено на правно какво основание са извършени тези намаления,  нито пък са изложени някакви фактически обстоятелства в тази насока. В Таблица 1 са описани само схемата/мярката, исканата сума, намаленията, редукциите, намаленията поради достигане на таван на субсидията и оторизираната сума за всяка от тези схеми/мерки.  Защо са извършени намаленията не става ясно и от обясненията към Таблица 1, в които е записано, че  Колона 3  „Намаления“ се отчитат:  

- намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки на площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ;

- намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редукция на заявление, съгласно чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания;

- наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013;

- линейно намаление съгласно чл. 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013 г., налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията.   

 В  административната преписка обаче  липсват каквито и да било данни  коя от тези   хипотези приема, че е налице в конкретния случай административният орган. Основанието за намаление на субсидията   следва да бъде посочено в самия акт или в отделен документ, подготвящ неговото издаване, което обаче не е сторено.      Съображения в тази насока няма нито  в уведомителното писмо, нито в друг документ, към който то да препраща и който да е част от административната преписка.    Непосочването на фактически и правни основания за издаването на акта от страна на административния орган е порок във формата на акта, който е самостоятелно основание за неговата отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК.  Както вече бе посочено по-горе, именно фактите, съдържащи се в административния акт очертават предмета на доказване и поради това е недопустимо съдържанието на акта да се допълва едва в съдебната фаза на производството, образувано след  подаване на жалба срещу него, както се е опитал да направи това административният орган със Становище  изх. № 02-280-2600/1602#3 от 23.05.2022 г.   В тази връзка следва да се посочи още, че   съдебната експертиза  е  средство за доказване на фактите, изложени в оспорения административен акт, а не средство за  допълване на последния.   

С оглед всичко изложено съдът намира, че оспореното     Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2017 г.  с изх. №  02-280-2600/1602 от 30.01.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която е намалено финансирането по СЕПП, по СПП, по СПК и по ЗДП е   незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено, а делото  - да се върне на административния орган за ново произнасяне в тази част в предвидените от закона срокове. 

При този изход на делото и съобразно разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя    следва да бъдат присъдени и направените по делото разноски, които съобразно представените доказателства, възлизат на  общо 650 лева, от които 50 лева  съставляват държавна такса за образуване на делото и 600 лева – договорено и заплатено адвокатско възнаграждение. Що се отнася възражението на ответната страна за прекомерност на последното, съдът намира същото за неоснователно както с оглед  разпоредбата на чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, така и с оглед фактическата и правна сложност на делото.

Водим от горното,  Я А С, първи състав

 

 

 

 

Р     Е     Ш     И     :  

ОТМЕНЯ  по жалба на  „Л.Л.“ ***, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: от **, представлявано от управителя И.Д.И., със съдебен адрес:***, чрез адв. М.С.    Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2017 г.  с изх. №  02-280-2600/1602 от 30.01.2021 г. на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта, с която   е намалено финансирането    по СЕПП,   по СПП, по СПК и по ЗДП   и  ВРЪЩА  делото  на административния орган като преписка за ново произнасяне в тази част в предвидения от закона срок и  при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона,  дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА    ДФ „ЗЕМЕДЕЛИЕ”, гр. София да заплати на   „Л.Б.“ ООД, гр. Ямбол сумата от 650 (шестстотин и петдесет) лева за направените по делото разноски.   

Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

 

 

 

 

                               СЪДИЯ: /п/ не се чете