Определение по дело №100/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 515
Дата: 26 юли 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

         

 О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

     499                                           26.07.2022г.                                град Стара Загора

 

 

  Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в съдебно заседание на двадесет и осми юни през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

при секретар Стефка Христова

и с участието на прокурора                                                                           

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 100 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл. 128, ал. 2  във връзка с чл. 19ж от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано   е по искова молба от “ Многопрофилна болница  - Чирпан“ ЕООД, представлявана от управителя д-р Н.Т., с която на основание чл. 128, ал.2 във връзка с чл.19д от АПК е предявен иск срещу Районна здравноосигурителна каса – Стара Загора. Претендира се да се признае правото на „ МБАЛ- Чирпан“ ЕООД гр. Чирпан за изменение на договора чрез изменение на приложение №1 към него , като се върне преписката на директора на РЗОК Стара Загора със задължителни указания за прилагането на закона.

        В исковата молба се твърди, че нa 25.02.2020г. бил сключил с P3OK гр.Стара Загора Договор № 240802 за оказване на болнична  помощ по съответните клинични пътеки.  Неразделна част от сключения договор било Приложение № 1, в което били посочени работещите в лечебното заведение специалисти на основен трудов договор. C писмо с изх.№ 41 от 19.01.2022г. до директора на РЗОК гр.Стара  Загора направил искане за заличаване на д-р З.Ц.Г. нa длъжност „Специалист анестезиолог", поради прекратяване нa трудовото й правоотношение на основание чл.325, ал.1,т.10 от KT и включване нa двама лекари със Специалност „Анестезиология  и интензивно лечение", които да работят пpи условията на 4 часов непълен работен ден всеки от тях до намиране на втори специалист на пълен щат нa основен трудов договор. С писмо изх.№ 29-02-169 от 02.02.2022 година бил уведомен от директора на РЗОК  Стара Загора , че с писмо изх.№ 35-00-137 от 21.01.2022 година до управителя на НЗОК и председателя на Надзорния съвет на НЗОК било поискано изменение на приложение №1 към договора, като с писмо изх. №20-24-16 от 31.01.2022 г.  управителят на НЗОК бил отговорил, че „МБАЛ – Чирпан“ ЕООД  не отговаряла на условията на чл. 262, ал.1, т. 6 от НРД за МД 2002 -2022г.  и не било разрешено включването на двама лекари със специалност „Анестезиология и интензивно лечение,  работещи на половин щат в приложение №1. С оглед на този отговор директорът на РЗОК Стара Загора  бил отказал да измени сключения  договор  с направено искане за изменение на Приложение № 1. Отказът на директора на РЗОК  Стара Загора да сключи допълнително споразумение обуславяло правния интерес на ищеца от предявения иск по чл. 19ж от АПК. За да може да сключи и изпълнява договор за оказване на болнична помощ, като лечебно заведение той трябвало да   отговаря не само на общите условия на чл.20, ал.1, букви „а“, „ б“ и „в“ на НРД за МД 2020 -2022 г, но и на предвидените специални условия по чл. 262 от НРД за МД 2002 -2022 г., сред които е в лечебното заведение да работят специалисти на основен трудов договор, включени в приложение № 1. По изключение по силата на чл.263 от НРД за МД 2020 -2022 година лечебните  заведения можели да сключват договори по чл.259 от НЗОК след отправяне на мотивирано предложение от директора на РЗОК , в случаите когато достъпът до медицинска помощ на територията на съответната РЗОК бил затруднен поради недостиг на медицински специалисти . Според ищеца тази разпоредба следвало да намери приложение и при изменение на вече сключен договор.  Недостигът на медицински специалисти по „ Анестезиология и интензивно лечение“ на територията на обслужващата от РЗОК  Стара Загора територия  била общо известен факт. Отказът за сключване на исканото изменение бил обоснован от писмо от управителя на НЗОК, без обаче на бъде получено решение от Надзорния съвет на НЗОК. Допуснатото нарушение обуславяло незаконосъобразността на акта на директора на РЗОК Стара Загора да измени сключения между тях договор.

Въз основа на това, моли да бъде постановено решение, с което да се признае  правото на „ МБАЛ – Чирпан “ЕООД  за изменение на договора чрез изменение на приложение № 1 към него и  да се върне преписката на директора на РЗОК –Стара Загора със задължителни указания за прилагане на закона. Претендират се и направените разноски по делото. 

В представен по делото писмен отговор, ответникът – РЗОК – Стара Загора, представлявано от директора, излага подробни съображения за недопустимост и неоснователност на исковата претенция. Посочва се, че с оглед наличието на индивидуални административни актове по смисъла на чл.59б, ал.1 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ и чл. 26, ал.4 от НРД за МД 2020-2002 година е недопустимо да се предяви установителен иск по 128, ал.2 от АПК. Лечебното заведение не е оспорило отказа на директора на РЗОК – Стара Загора за изменение на договора, за което е бил надлежно уведомен, като в тази връзка е била налице законова възможност за упражняване на ефективна защита от страна на лечебното заведение срещу отказа да се измени договора. В този смисъл се явявал неприложим предвидения в чл. 128, ал. 2 АПК ред доколкото е била налице възможност за оспорване на административния акт, с който се отказва изменение на договора.  

При съвкупната преценка и анализ на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

 

 Между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК Стара Загора и „МБАЛ- Чирпан“ ЕООД, гр.Чирпан е сключен договор № 240802/25.02.2020г. на основание чл.59, ал.1 от 330 за оказване на болнична медицинска помощ. Съгласно чл.5, т.5 от този договор ищецът се е задължил да разполага с медицински специалисти на основен трудов договор, а според точка 8 от същата разпоредба той е длъжен да разполага по всяко време на изпълнение на договора с медицински специалисти със съответната квалификация за изпълнение на договора и посочена в приложение № 17 и № 18 от НРД за МД 2020 -2022 г. По силата на чл. 5, т. 21 от договора за оказване на болнична помощ  изпълнителят се е задължил  да представи в РЗОК  приложение № 1 /неразделна част от договора/,  в което се посочват всички лекари на основен трудов договор, оказващи медицинска помощ. В договора е предвидено, че неразделна негова част са съответните приложения в това число № 1 „Списъкът на работещите по трудов договор“ .Това приложение № 1  е подписано от двете страни - възложител и изпълнител. Видно от Приложение № 1 към същия „Списък на специалистите, работещи по КП“ е договорено, че в изпълнение на сключения договор с НЗОК работят двама лекари със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, като са посочени и клиничните пътеки,  по които са включени да работят, а именно: в това число доктор В.Т.В.със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“ , работещ по КП №№1, 3, 4.1, 4.2, 5, 33.1, 50.1, 52.1, 54.1, 72.1, 158, 160, 162, 163, 164, 165, 173, 177, 179, 181, 182, 183, 184, 187, 191.1,, 195, 196,216, 232,999 за лица над 18г.и КП №№1, 3, 4.1, 4.2, 5, 158, 160, 162, 163, 164, 165, 179, 181, 182, 183, 184, 187, 191.2, , 195, 196, 232, 999 за лица под 18г. и доктор З.Ц.Г. със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“ , работещ по КП №№1, 3, 4.1, 4.2, 5, 33.1, 50.1, 52.1, 54.1, 72.1, 158, 160, 162, 163, 164, 165, 173, 177, 179, 181, 182, 183, 184, 187, 191.1, 195, 196, 216, 232, 999 за лица над 18г. и КП№№1, 3, 4.1, 4.2, 5, 158, 160, 162, 163, 164, 165, 179, 181, 182, 183, 184, 187, 191.2, , 195, 196, 232, 999 за лица под 18г.

В оглед на изискванията  чл.59, ал.10 от 330 и чл.262, ал.1, т.6 от НРД за МД за 2020-2022г. д-р В.Т.В.и д-р З.Ц.Г. са включени в Приложение №1 към договор № 240802/25.02.2020г. и не е спорно, че те работят на основен трудов договор при ищеца.

Видно от писмо  изх. №37/17.01.2022 г. управителят „МБАЛ-Чирпан“ ЕООД   е  уведомил директора на  РЗОК Стара Загора, че трудовият договор на д-р З.Ц.Г. със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, лекар към хирургично отделение на „МБАЛ-Чирпан“ ЕООД е прекратен, считано от 17.01.2022г.

С последващо писмо   19.01.2022 година управителят на  „МБАЛ-Чирпан“ ЕООД  е уведомил директора на РЗОК Стара Загора, че на 16.01.2022г. е починала д-р З.Ц.Г. със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, работеща на основен трудов договор в „МБАЛ- Чирпан“ ЕООД и се иска 2 лекари със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, работещи на половин щат да бъдат включени в Приложение № 1 към индивидуалния договор с НЗОК за работа по КП до намиране на втори  специалист на пълен щат на основен трудов договор.

 

От писмо изх. № 41/19.01.2022 г., на управителя „МБАЛ-Чирпан“ ЕООД до директора на РЗОК Стара Загора се установява, че считано от 17.01.2022г. в лечебното заведение вече работи само 1 лекар със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“ на основен трудов договор.

Директорът ни РЗОК Стара Загора е изискал становище на РЗИ Стара Загора и да се извърши преценка за недостатъчност по отношение на медицински специалисти от специалност „Анестезиология и интензивно лечение“ на територията на област Стара Загора и в частност община Чирпан. В писмо изх.№ 09-3-1/21.01.2022г. на директора на РЗИ Стара Загора е посочено, че към 20.01.2022г. няма действащ утвърден медицински стандарт по „Анестезия и интензивно лечение“, в който да бъдат разписани минималните изисквания за осигуреност с медицински персонал, в т. ч. лекари с придобита специалност по анестезия и интензивно лечение. Предвид, че значителна част от специалистите по анестезиология и реанимация са ангажирани с интензивно лечение на пациенти с Ковид-инфекция към момента се счита, че не е наличен достатъчен ресурс от специалисти по тази специалност и е налице недостатъчност. Посочва се също, че отделението по хирургия в  “МБАЛ-Чирпан“ ЕООД обслужва населението от общини Чирпан и Братя Даскалови, като в областната здравна карта са заложени потребности от хирургични легла от първо ниво на компетентност, които трябва да бъдат обезпечени с дейности по анестезия. Предвид обстоятелството, че няма действащ утвърден медицински стандарт по „Анестезия и интензивно лечение“ не е извършена преценка за недостатъчност, а е изразено становище, че към момента е налице недостатъчност от специалисти по анестезиология и интензивно лечение за „МБАЛ-Чирпан“ ЕООД, обслужваща общините Чирпан и Братя Даскалови.

Във връзка с писмо от управителя „МБАЛ-Чирпан“ЕООД  от 19.01.2022 г. директорът на РЗОК Стара Загора е изпратил писмо изх.№35-00-137/21.01.2022г.  до управителя на НЗОК и до председателя на Надзорния съвет на НЗОК с предложение по изключение временно да се разреши в Приложение № 1 към ИД № 240802/25.02.2020г. да се включат 2 броя лекари със специалност „Анестезиология и интензивно лечение“, работещи на половин щат към лечебното заведение, считано от 17.01.2022г. - датата на изключването от Приложение №1 на починалата лекарка до назначаване на втори лекар специалист на пълен щат. В отговор на писмото на директора на РЗОК Стара Загора е писмо изх.№20-24-16/31.01.2022г., с което управителят на НЗОК е уведомил РЗОК Стара Загора, че в чл.262, ал.1, т.6 от НРД за МД за 2020-2022г. е указано: „в лечебното заведение работи/ят специалист/и на основен трудов договор, посочени в приложение №1 към договора на лечебното заведение...“ Тъй като „МБАЛ-Чирпан“ ЕООД не отговаря на тези условия, не би може но да бъде разрешено включването в Приложение №1 на 2 броя лекари, работещи на половин щат към лечебното заведение.

С писмо изх.№29-02-169/02.02.2022г. на директора на РЗОК Стара Загора до управителя на „МБАЛ-Чирпан“ ЕООД лечебното заведение е уведомено, че тъй като не отговаря на условията на чл.262, ал.1, т.6 от НРД за МД за 2020-2022г. не би могло да бъде разрешено включването в Приложение №1 на 2 броя лекари, работещи на половин щат към ЛЗ, както и че не е възможно да оказва медицинска помощ по договор №240802/25.02.2020г. по посочените в писмото клинични пътеки /КП/: КП №№1, 3, 4.1, 4.2, 5.1, 5.2, 158, 160, 162, 163, 164, 165, 173, 177, 179, 181, 182, 183, 184, 187, 191.1, 191.2, 195, 196, 216, 232. С писмо изх. № 76 от 04.02.2022 година управителят е поискал от директора на РЗОК Стара Загора да се сключи анекс към договора за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, считано от 04.02.2022 година, като бъде включен доктор С.З.Ц. с придобита специалност „Анестезиология и реанимация“. С Анекс № 67 към Договор №240802/25.02.2020г. от 07.02.2022 г. е променен договора по отношение на Приложение № 1 от същия, като от списъка на лекари отпада доктор Зоя Гюрова. Видно от Анекс № 69 към договора от  07.02.2022 година е променен договора за оказване на болнична медицинска помощ по отношение на приложение № 1,  като към списъка на лекарите е добавено името на доктор С.З.Ц. със специалност „ Анестезиология и реанимация“ . Анексът влиза в сила от 04.02.2022 година.

 

При така установената фактическа обстановка, въз основа на приобщените по делото писмени доказателства, съобразявайки становищата на страните, твърденията в исковата молба, както и доводите, развити в хода на съдебното производство, съдът намира предявения иск за процесуално недопустим по следните съображения:

 

           Със Закона за изменение и допълнение на Административно-процесуалния кодекс /Обн. ДВ, бр. 74/20.09.2016 г. / е регламентиран нов институт за националното ни право – "административният договор", като с § 129 от ПЗР на ЗИДАПК /ДВ бр. 77/18.09.2018 г. / е изменена разпоредбата на чл. 45а, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ и е предвидено, че договорът, сключен между НЗОК, съответно РЗОК по чл. 45 от ЗЗО, и физически или юридически лица е административен договор. В чл. 45, ал. 4 от същия закон е предвидено, че по отношение на тези административни договори приложение намират нормите на чл. 19а и сл. от АПК. Разпоредбата на чл. 19ж от АПК, в сила от 01.01.2019 г., изрично предвижда, че споровете относно действителност, изпълнение, изменение или прекратяване на административните договори се решават от компетентния административен съд.

   

От съдържанието на исковата молба е видно, че отправеното от „ МБАЛ – Чирпан“ ЕООД искане се свежда до това съдът да постанови решение, с което на основание чл. 128, ал.2 от АПК  да признае право на ищеца да измени договора.

Безспорно е, че правоотношенията по сключения Договор № 240802 от 25.02.2020 година между ищеца и НЗОК са се развивали в нормативната  рамка, очертана от Закона за здравното осигуряване и НРД 2020 -2022 година.

Според разпоредбата на чл. 59, ал.1 от ЗЗО  договорите по чл. 20, ал. 1, т. 4 за оказване на медицинска помощ по този закон се сключват между директора на РЗОК и изпълнителите на медицинска помощ в съответствие с НРД с анексите към тях, с решение по чл. 54, ал. 9 и с този закон. В чл.59, ал.3 от 3акона за здравното осигуряване  е регламентирано, че договорите по ал. 1 се сключват в писмена форма за срока на действие на анекса към Националния рамков договор по чл. 54, ал. 6 и са в сила до приемането на нов НРД, съответно на анекс към него или при промяна на действащия НРД, съответно на анекса към него. В случаите по чл. 54, ал. 9, както и при промени в действащото законодателство, към договорите по ал. 1 се сключват допълнителни споразумения. В разпоредбата на чл. 59, ал.10 от ЗЗО е предвидено, че  всяко лечебно заведение за болнична помощ може да сключи договор по ал. 1 само за тази дейност за оказване на болнична медицинска помощ по чл. 45, за която има специалист/и, работещ/и на основен трудов договор. По изключение лечебните заведения за болнична помощ, които не отговарят на изискването по ал. 10 могат да сключат договор по ал. 1 по решение на Надзорния съвет на НЗОК след отправяне на мотивирано предложение от директора на съответната РЗОК в случаите, когато достъпът до медицинска помощ на територията на съответната РЗОК е затруднен, поради недостиг на съответни медицински специалисти, съобразно потребностите на населението към момента на подаване на заявлението за сключване на договора по ал. 1.

 В чл. 59 а и чл. 59 б е предвидена процедурата за сключване на договорите и на анексите към тях. Тя е административна и става въз основа на заявление на лечебното заведение. Директорът на РЗОК, след съответната проверка на редовността на подадените документи и ако лечебното заведение отговаря на законовите изисквания, сключва договор за оказване на медицинска помощ

Съгласно чл. 59б, ал.2 от ЗЗО/ чл.26,ал.4 от НРД за МД 2020 -2022 година, директорът на РЗОК  със заповед прави мотивиран отказ  за сключване на договор, респективно анекс  към него. Съгласно чл.59б, ал.3 от ЗЗО тази заповед подлежи на оспорване по реда на АПК. Видно от описаната по-горе законова регламентация отказът да се измени договора подлежи на оспорване по реда на АПК, като в това производство съдът проверява дали са налице изискванията по чл.19д от АПК за изменение на договора. Отказът да се измени договора представлява  индивидуален административен акт.

           

Редът за защита на изпълнителите на медицинска помощ в случаите, касаещи  отказите за сключване, отказите за изменение и прекратяване на договора за оказване на медицинска помощ подлежат на разглеждане по реда на чл. 145 и сл. от АПК, като редът за защита по смисъла на чл. 128, ал. 2,  от АПК за тях е неприложим.

Съгласно разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от АПК, на което основание е предявен иска, всеки може да предяви иск, за да установи съществуването или несъществуването на едно административно право или правоотношение, когато има интерес от това и не разполага с друг ред за защита. За да е допустим искът по чл. 128, ал. 2 от АПК е необходимо наличието на следните предпоставки, които са дадени кумулативно: установяване на съществуването или несъществуването на едно административно право или правоотношение, правен интерес от установяване на същото и липсата на друг ред за защита. Липсата на която и да е от тези предпоставки е основание за недопустимост на предявения иск.

В случая ищецът е разполагал със законова възможност да обори съображенията на директора, обективирани в писмо изх.№ 29-02-169 от 02.02.2022 година, която възможност не е реализирана от ищеца, видно от доказателствата по делото. Липсата на процесуална активност, довела до стабилитет на издадения индивидуален административен акт не може да бъде заместена чрез инициирано последващо исково производство, което да предостави търсената от ищеца защита срещу действията на директора на РЗОК.

 

        С оглед на гореизложеното съдът намира, че искът на „МБАЛ – Чирпан“  ЕООД срещу РЗОК гр. Стара Загора е недопустим и съдебното производство следва да бъде прекратено.            

              

             Водим от горните мотиви Старозагорският административен съд

 

 

                                                   О П Р Е Д Е Л И:

 

 

  ОТМЕНЯ протоколно определение от 28.06.2022г. за даване ход на делото по същество.

ВРЪЩА исковата молба, подадена от “ Многопрофилна болница - Чирпан“ ЕООД, представлявана от управителя д-р Н.Т. срещу Районна здравноосигурителна каса – Стара  Загора,  с която на основание чл. 128, ал. 2 във връзка с чл.19д от АПК  се иска да се  признае правото на „ МБАЛ- Чирпан „ ЕООД гр. Чирпан за изменение на договора чрез изменение на приложение №1 към него, като се върне преписката на директора на РЗОК Стара Загора със задължителни указания за прилагането на закона.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №100 по описа за 2022 г. по описа на Административен съд - Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС на РБългария.

 

                                                                                                  

                                                                              СЪДИЯ: