Решение по дело №1966/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 260130
Дата: 5 ноември 2020 г.
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20204430201966
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

      ............

 

05.11.2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                               П Р Е Д С Е Д А Т Е Л : ТЕОДОРА НАЧЕВА

 

         При секретаря Иглика Игнатова  и в присъствието на прокурора .......... като разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 1966 по описа на същия съд за 2020 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Постъпила е жалба от П.Й.С. ***, с ЕГН **********, чрез адв. И.М. ***, против наказателно постановление № 468/21.09.2020г. на *** на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.213, ал.1, предл.4, т.1 от Закона за горите /ЗГ/ и на основание чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ е било наложено административно наказание глоба по чл.266, ал.1, предл.4 от ЗГ в размер на 200,00 /двеста/ лева и за нарушение на чл.213, ал.1, предл.4, т.2 от ЗГ и на основание чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ е било наложено административно наказание глоба по чл.266, ал.1, предл.4 от ЗГ в размер на 200,00 /двеста/ лева, както е и отнето в полза на държавата 1 брой МПС – микробус „Форд Транзит“ с рег.№ *** и 2, 2 пр.куб.м. орехови дърва за огрев.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление от материалноправна и процесуалноправна страна. В заключение се моли съда за отмяна на издаденото НП.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява, представлява се от адв. И.М. от ***. Моли за отмяна на обжалваното НП. Процесуалният представител развива подробни съображения относно незаконосъобразността на същото в писмени бележки.

Ответникът по жалбата – Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч, редовно призовани, не се представляват, както и не ангажират становище по предмета на делото. 

         Съдът като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:

 

           ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК, ПОРАДИ    КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.

         На 19.05.2020г. в землището на с. Коиловци, общ. Плевен, на ***, длъжностните лица И.М.Р. и А.В.В. констатирали, че жалбоподателят П.Й.С. в качеството си на водач на микробус „Форд Транзит“ 2,5 Д с рег. № *** транспортира 2,2 пр.куб.м. орехови дърва за огрев, немаркирани с контролна горска, общинска или производствена марка и непридружени с превозен билет, доказващ законния произход на дървесината.

За установените нарушения на жалбоподателя бил съставен АУАН № 468/19.05.2020г. /по регистъра, с бл.№ 000855/, с който на П.С. са му вменени нарушения на чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от ЗГ.

Въз основа на АУАН, на 21.09.2020г., наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление № 468/21.09.2020г., в което нарушенията са описани и квалифицирани по аналогичен начин, както в АУАН, като за посоченото нарушение на чл.213, ал.1, предл.4, т.1 от ЗГ на основание чл.266, ал.1, пр.4 от ЗГ на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 /двеста/ лева и за нарушението на чл.213, ал.1, предл.4, т.2 от ЗГ на основание чл.266, ал.1, пр.4 от ЗГ на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 /двеста/ лева. На основание чл.20 от ЗАНН и чл.273, ал.1 от ЗГ бил отнет в полза на държавата 1 брой МПС – микробус „Форд Транзит“ 2,5 Д с рег. № *** и 2, 2 пр.куб.м. орехови дърва за огрев.

 Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства – свидетелските показания на И.М.Р., А.В.В. и Т.Х.С., НП № 468/21.09.2020г. на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч на л.10; постановление за отказ да се образува наказателно производство по пр.преписка № В-4077/2020г. от 23.07.2020г. на РП – гр. Плевен на л.11; възражение на л.12; служебна бележка от Кметство гр. Славяново, обл. Плевен на л.13; АУАН № 468/19.05.2020г. /по регистъра, с бл.№ 000855/ на л.17; разписка № 003222 за отговорно пазене на вещи от 19.05.2020г. на л.18; доклад от 02.06.2020г. на л.19 и заповед на Министъра на ЗХ на л.20 от делото, всичките кредитирани от съда поради тяхната обективност, взаимнокореспондентност и безпротиворечивост.

 

Установява се от доказателствата по делото, че действително на  19.05.2020г. в с. Коиловци, общ. Плевен, на ул. „Братя Гъркови“ № 50, жалбоподателят е транспортирал 2,2 пр.куб.м. орехови дърва за огрев, немаркирани с контролна горска, общинска или производствена марка и непридружени с превозен билет, доказващ законния произход на дървесината. Следва да се посочи, че по делото действително е представена и приложена на л.13 от същото служебна бележка изх. № РД-11-718/19.05.2020г., издадена от *** на гр. Славяново, от която е видно, че жалбоподателят П.Й.С. на процесната дата – 19.05.2020г., ще превозва процесната дървесина – дърва от орех, от 9-ти център на *** до гр. Плевен – Индустриална зона. Но последното обстоятелство е ирелевантно към предмета на делото, доколкото безспорно се установи лицето да извършва превоза на дървесина без превозен билет, доказващ законния й произход, както и че същата не е маркирана с контролна горска, общинска и производствена марка.

Така П.Й.С. е нарушил императивната разпоредба на чл.213, ал.1, пр.4, т.1 и т.2 от ЗГ, съгласно която се забранява покупко-продажбата и други разпоредителни сделки, товаренето, транспортирането, разтоварването, придобиването, съхраняването и преработването на:

1. дървесина, немаркирана с контролна горска марка, съответно с производствена марка;

2. дървесина, непридружена с превозен билет.

Не се опровергават от други доказателства по делото показанията на актосъставителя Р., че въпросните дърва за огрев не са били маркирани с контролна горска, общинска или производствена марка и не са били придружени с превозен билет, доказващ законния им произход. Точно обратното – тези показания намират опора, както беше посочено и по-горе в показанията на първо място на св. А.В. ***,  както и в тези на св. Т.Х.С. ***, който е спрял процесното МПС с дървесината за проверка. Нарушението е формално и е довършено с осъществяване на изпълнителното деяние – транспортиране, без да е необходимо настъпването на други вредни последици. Вината е налице и обосновава ангажирането на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя, като по същество оспорване на нарушението от него съдът не откри.

Правилно наказващият орган се е съобразил с нормата на чл.53 ал.1 от ЗАНН, като при издаване на НП е изложил, че не са налице предпоставките на чл.28 и чл.29 от ЗАНН. Мотивирал се е с това, че  прилагането на чл.28 от ЗАНН и неналагането на наказание няма да въздейства превантивно при извършването на нови нарушения от лицето по ЗГ. Това не представлява процесуално нарушение, тъй като в настоящият случай действително не са налице предпоставките на маловажния случай, тъй като деянието не се характеризира с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други деяния от същия вид. Правилно наказващият орган е преценил, че следва да бъде наложено наказание, а именно в размер на по 200 /двеста/ лв., което е в среден размер на наказанието, предвиден в санкционната норма на чл.266, ал.1 от ЗГ, който варира от 50 лв. до 3000 лв. Съдът счита, че размерът на наложените санкции за всяко от двете нарушения е законосъобразно определен в съответствие с чл.27 от ЗАНН, а НП следва да бъде потвърдено, като законосъобразно.

На следващо място отделно от административно-наказателната отговорност, с обжалваното Наказателно постановление е постановено отнемане на вещи - предмет и средство на нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 1 и 2 ЗГ.

Съгласно чл. 273, ал. 1 от ЗГ вещите, послужили за извършване на нарушение, както и вещите - предмет на нарушението, се отнемат в полза на държавата независимо от това чия собственост са, освен ако се установи, че са използвани независимо или против волята на собственика им.

Съгласно чл. 20, ал. 1 от ЗАНН, когато административно-наказващият орган постановява отнемане в полза на държавата на вещите, принадлежащи на нарушителя, които са послужили за извършване на умишлено административно нарушение, следва да съобрази дали това е предвидено в закон. В конкретния случай такова отнемане е предвидено именно в чл. 273, ал. 1 от ЗГ. Съгласно чл. 20, ал. 4 от ЗАНН, отнемане по алинея 1 не се допуска, когато стойността на вещите явно не съответства на характера и тежестта на административното нарушение, освен ако в съответния закон или указ е предвидено друго.

В съответния закон (ЗГ) не е предвидено друго, тъй като не е предвидено, че отнемането се допуска и когато стойността на вещите явно не съответства на характера и тежестта на административното нарушение. Произнасянето на съда следва да бъде направено при събрани доказателства относно стойността на отнетата вещ - в случая автомобил и относно други прояви на жалбоподателя, обосноваващи признаци на висока обществена опасност на деянието. След преценка на тези доказателства в тяхната съвкупност заедно с установената стойност на предмета на нарушението (дървесина), съдът следва да направи съответния извод относно съотношението, предвидено като ограничение за отнемане на вещите по чл. 20, ал. 4 от ЗАНН.

Вярно е, че разпоредбата на чл. 273, ал. 1 от ЗГ изрично предвижда, че се отнемат в полза на държавата вещите, послужили за извършване на нарушението, независимо от това чия собственост са (и тук специалния закон е по-различен от общия ЗАНН). В специалния закон - Закона за горите не е налице хипотеза по отношение стойността на отнетите вещи и за това настоящият съдебен състав счита, че нормата на чл. 273, ал. 1 от ЗГ е специална по отношение на нормата на чл. 20, ал. 4 от ЗАНН и следва да се прилага тази разпоредба в хипотезата по отношение размера на вещите, чието отнемане е постановено с процесното НП. След като ЗГ не предвижда критерий стойност на вещите, следва да намери приложение разпоредбата на чл. 20, ал. 4 от ЗАНН.

С оглед установената доказателствена тежест съдът приема че административният орган не е доказал, че стойността на отнетото МПС съответства на тежестта на нарушението и на стойността на транспортирания дървен материал. Наред с това, липсата на данни в този смисъл, включително и за това чия собственост е МПС и на каква стойност, съществено нарушава правото на защита на жалбоподателя, тъй като върху него, без ясни съображения от фактическо и правно естество, се възлага неблагоприятна последица от имуществено естество. В настоящия случай съдът приема, че стойността на МПС отнето с НП като средство на нарушението явно не съответства на тежестта на нарушенията. Поради непосочване чия собственост е отнетото МПС няма възможност съдът да провери другите предпоставки за отнемането на МПС – микробус „Форд Транзит“ 2,5 Д с рег. № ***. Съобразно чл. 273, ал. 1 ЗГ, преди да пристъпи към постановяване на отнемане на средството на нарушението, собственоста на МПС е релевантно обстоятелство във връзка с което, административнонаказващият орган е следвало да се увери чия собственост е МПС, единствено на жалбоподателя ли принадлежи или на трето лице. Изложените съображения във връзка с отнемането в полза на държавата на вещи, послужили за извършване на административното нарушение, са застъпени в практиката на редица Административни съдилища в страната, обективирана например в Решение № от 11.11.2013 г. по канд № 394/2013 г. на Административен съд - Русе, Решение № от 04.07.2013 г. по канд № 256/2013 г. на Административен съд - Русе, Решение № 794 от 26.10.2011 г. по адм. д. № 731/2011 г., 3 чл. с-в на Административен съд С. област, Решение № 291 от 03.04.2012 г. по адм. д. № 127/2012 г., 3 чл. с-в на Административен съд София област, Решение № 794 от 26.10.2011 г. по адм. д. № 731/2011 г., 3 чл. с-в на Административен съд С. област, Решение № 2371 от 03.10.2013 г. по канд № 2415/2013 г. на Административен съд - Варна, Решение № 169 от 21.01.2013 г. по адм. д. № 2020/2012 г. на Административен съд - Бургас, Решение № 169 от 21.01.2013 г. по адм. д. № 2020/2012 г. на Административен съд - Бургас, Решение № от 16.04.2013 г. по канд № 10130/2013 г. на Административен съд - Велико Търново и други.

По тези съображения настоящият съдебен състав намира, че жалбата по отношение на отнетите вещите, послужили за извършване на нарушението е основателна като обжалваното НП следва да бъде отменено като неправилно в частта, в която на основание член 273 , ал. 1 ЗГ е постановено да бъде отнето в полза на държавата МПС – микробус „Форд Транзит“ 2,5 Д с рег. № ***, с непосочен собственик, като вещ послужила за извършване на нарушението.

Правилно и законосъобразно на основание чл. 273, ал. 1 ЗГ е постановено да бъдат отнети в полза на държавата на вещите предмет на нарушенията 2,2 пр.куб.м. орехови дърва за огрев.

 

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 468/21.09.2020г. на *** на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч, с което на жалбоподателя П.Й.С. ***, с ЕГН ********** за нарушение на чл.213, ал.1, предл.4, т.1 от Закона за горите /ЗГ/ и на основание чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ е било наложено административно наказание глоба по чл.266, ал.1, предл.4 от ЗГ в размер на 200,00 /двеста/ лева и за нарушение на чл.213, ал.1, предл.4, т.2 от ЗГ и на основание чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ е било наложено административно наказание глоба по чл.266, ал.1, предл.4 от ЗГ в размер на 200,00 /двеста/ лева, като на основание чл. 273, ал. 1 от ЗГ е постановено да бъдат отнети в полза на Държавата вещите, предмет на нарушенията - 2,2 пр.куб.м. орехови дърва за огрев, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ОТМЕНЯ същото НП № 468/21.09.2020г. на *** на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч, в частта му, в която на основание чл. 273, ал. 1 ЗГ е постановено отнемане в полза на държавата на МПС – микробус „Форд Транзит“ 2,5 Д с рег. № ***, с непосочен собственик, като вещ послужила за извършване на нарушението, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред АС-гр.Плевен в  14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ :