Решение по дело №395/2019 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 276
Дата: 17 август 2019 г. (в сила от 15 октомври 2019 г.)
Съдия: Галя Ангелова Маринова
Дело: 20194310200395
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

гр. Ловеч, 17.08.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в открито заседание на осми май две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛЯ МАРИНОВА

 

при секретаря ТАТЯНКА ГАВАЗОВА,

като разгледа докладваното от съдията НАХД № 395 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази :

 

С наказателно постановление № 11-0001085 от 20.03.2019г. на инж. Митко Лалев Митев - Директор на Дирекция “Инспекция по труда” – Ловеч, на основание чл.416 ал.5 от КТ във връзка с чл.415в, ал.1 от КТ на ЕТ „К.Г. - 69“ с ЕИК ******със седалище град Угърчин, област Ловеч, представляван от К.П.Г. с ЕГН **********, в качеството му на работодател, е наложена имуществена санкция в размер на 300 лева за извършено нарушение на чл. 2 ал.1 във вр. с чл.16 ал.1 от Наредбата за задължително застраховане на работниците и служителите за риска „трудова злополука“ във връзка със Заповед № РД-01-879 от 22.10.2018 г. за определяне коефициент на тру­дов травматизъм по икономически дейности за прилагане през 2019 г., издадена от Министъра на труда и социалната политика.

Недоволен от наказателното постановление останал  жалбоподателят ЕТ К.Г. - 69“ с ЕИК ******със седалище град Угърчин, област Ловеч, представляван от К.П.Г., който чрез адвокат С.Л. ***, го обжалва в срок като незаконосъобразно. Твърди, че не е извършено деяние, което да е противоправно, следователно не може да бъде и наказуемо. Счита, че са допуснати и съществени нарушения на процесуалните правила при съставяне на АУАН, като е нарушено правото на защита на жалбоподателя. Моли НП да бъде отменено. Алтернативно прави искане за намаляване размера на наложената санкция до минималния размер от 100 лева.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не изпраща представител. Не се явява и упълномощения адвокат Л.. По делото е постъпила писмена защита, с която моли НП да бъде отменено. Счита, че както в АУАН, така и в НП липсва законовата правна квалификация на извършеното деяние, а именно чл.52 ал.1 от ЗБУТ, тъй като именно въз основа на тази разпоредба е приета и посочената като нарушена Наредбата за задължително застраховане на работниците и служителите за риска „трудова злополука“. Освен това изтъква, че в издаденото НП не е визирана санкционната разпоредба, на основание на която неспазването на посочените изисквания в цитираните нормативни актове се обявяват за наказуеми и с какъв вид наказание, като по този начин също е допуснато съществено процесуално нарушение. Изтъква, че в АУАН и в НП е прието, че жалбоподателят развива дейност в икономическа дейност „Сухопътен транспорт“, без да са посочени каквито и да било доказателства за това, въпреки че тази дейност се извършва при лицензионен режим. Обръща внимание, че не е описано колко от служителите при търговеца са заети именно в дейността „сухопътен транспорт“ и са подлежали на задължително застраховане. Излага и подробни съображения за намаляване на наложеното наказание до предвидения минимален размер.

Ответникът – Дирекция „ИТ” гр. Ловеч, редовно призован се представлява от юрисконсулт А.Д., който моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди като правилно и законосъобразно издаденото от Дирекция „ИТ” град Ловеч НП. Счита, че не са допуснати никакви съществени материални и процесуални нарушения. Приема за неоснователно посоченото оплакване за липса на разпоредбата на чл.52 ал.1 от ЗЗБУТ, посочена в писмената защита, тъй като в тази правна разпоредба не се съдържа никаква конкретика. По същество, това е една препращаща правна норма, която само и единствено препраща към точно и коректно посочените в акта и в НП подзаконови нормативни актове, в които се съдържа в своята цялост състава на извършеното административно нарушение. Заявява, че не отговорят на истината твърденията, че в акта и в НП не е определено конкретно и точно описанието на извършеното нарушение, боря на лицата, подлежащи на задължителна застраховка, тъй като според представения към преписката опис на предоставени на Д „ИТ” - Ловеч копия от документи, такъв списък е бил предоставен и на същия е извършена детайлна проверка. Обръща внимание, че от показанията на двамата свидетели от Д „ИТ”, именно на базата на всички писмени доказателства, предоставени на 22.02. при проверката в ДИТ - Ловеч е съставен акта, поради което счита, че същият не страда от никакви пороци, касаещи се до необоснованост и недостатъчно подробно описание на фактическата обстановка при извършеното административно нарушение.

От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетелите П.Н.Н. и В.П.Ц., както и от становищата на процесуалните представители на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 22.02.2019 година свидетелката П.Н.Н., в присъствието на свидетелката В.П.Ц. съставила Акт № 11-0001085 за установяване на административно нарушение на ЕТ „К.Г. - 69“ с ЕИК ******със седалище град Угърчин, област Ловеч, представляван от К.П.Г. с ЕГН **********, в качеството му на работодател, за това, че на 20.02.2019 г. е извършена проверка от Дерикция „Инспекция по труда“ Ловеч на автогара гр.Ловеч – сектори на автобус „Пежо“ с регистрационен номер ******, експлоатиран от ЕТ „К.Г. ***, извършващ превоз по линията гр.Угърчин – гр.Ловеч. С призовка са изискани документите по спазване на трудовото законодателство за проверка в Д“ИТ“ Ловеч.

На 22.02.2019 г. в Дирекция  „Инспекция по труда” – гр.Ловеч е извършена проверка на документацията на ЕТ „К.Г. - 69“, като е установено, че за календарната 2019г. работниците и служителите от основната и спомагателна дейност подлежат на застраховка за риска „трудова злополука“, тъй като икономическата дейност е код по КИ Д -2008 0 49 „Сухопътен транспорт“ е с коефициента на трудов травматизъм Ктт по-висок от средния за страната. Тази дейност за 2019г. е с Ктт – 1.54 при среден за страната 0.65, съгласно Заповед № РД-01-879 от 22.10.2018 г. за определяне коефициент на тру­дов травматизъм по икономически дейности за прилагане през 2019 г.

При проверката на 22.02.2019г. е представена застрахователна полица № 580003390049 от 21.02.2019г., влизаща в сила от 22.02.2019г. за застраховане за риск „трудова злополука“ десет работника и служителя по приложен списък. Не е представена застраховка за риск „трудова злополука“ за периода преди 22.02.12019г., от което е установено, че работодателят не е сключил такава към датата на проверката по работни места, извършена на 20.02.2019г.

Предвид гореизложеното е установено, че ЕТ „К.Г. *** в качеството си на „работодател” е извършил нарушение на трудовото законодателство в частта осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, като на 20.02.2019 г. лицето не е изпълнило задължението си да сключи договор за застраховка за риска „трудова злополука“ за 2019г. на работниците и служителите от основната и спомагателната дейност на предприятието, принадлежащо към икономическа дейност 49 „Сухопътен транспорт“, което за 2019г. е с Ктт – 1.54, с което е нарушил чл.2 ал.1 във вр. с чл.16 ал.1 от Наредбата за задължителното застраховане на работниците и служителите за риска „трудова злополука“ във връзка със Заповед № РД-01-879 от 22.10.2018 г. на Министъра на труда и социалната политика. Актът е съставен в присъствието на едноличния търговец, който не е вписал възражения по него. Въз основа на така съставения АУАН е издадено атакуваното НП.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема, че констатациите в акта за установяване на административно нарушение  съответстват на действителното положение и от събраните доказателства се установява, че действително жалбоподателят, в качеството си на работодател, не е изпълнил задължението си да сключи договор за застраховка за риска „трудова злополука“ за 2019г. на работниците и служителите от основната и спомагателната дейност на предприятието, принадлежащо към икономическа дейност 49 „Сухопътен транспорт“, което за 2019г. е с Ктт – 1.54 при следен за страната 0.65.

Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че непосочването на чл.52 ал.1 от ЗБУТ в квалификацията на нарушението представлява съществено процесуално нарушение, тъй като тази норма е бланкетна, а в АУАН е посочена нормата от издадената въз основа на нея Наредба, която я изпълва със съдържание. Съдът не споделя и възражението, че не са посочени каквито и да било доказателства колко от служителите при търговеца са заети именно в дейността „сухопътен транспорт“ и са подлежали на задължително застраховане. Напротив, към АНП са приложени заверени копия от застрахователната полица и списъка на застрахованите с нея лица.

Въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното административно наказание, съдът прави следните правни изводи:

Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Директор на Дирекция “Инспекция по труда” – Ловеч, видно от представената Заповед № ЧР-877/07.07.2017 година, с която Митко Лалев Митев е назначен на тази длъжност, а правомощията му да издава НП произтичат от разпоредбата на чл.416 ал.5 от Кодекса на труда именно в това му качество.

Наказателното постановление е издадено в шестмесечния давностен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН.

При извършената проверка относно реквизитите на акта за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира допуснато процесуално нарушение.

В наказателното постановление като санкционна правна норма е посочена разпоредбата на чл.415в, ал.1 от Кодекса на труда, която обаче се явява привилегирован състав за всички нарушения, които са отстранени веднага след установяването им и от тях не са произтекли вредни последици за работниците и служителите. В същото време санкцията за нарушаване правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труда е предвидена в чл.413 ал.1 от КТ, която не е посочена в НП.

Непосочването на правното основание за налагане на санкцията представлява процесуално нарушение от вида на съществените, водещо до отмяна на наказателното постановление.

Съдебният контрол е контрол за законосъобразност на наказателните постановления и при него е недопустимо да се отстраняват допуснатите нарушения или да се излагат доводи, с които се тълкува, допълва или поправя волята на наказващия орган. Ето защо липсва възможност едва в това производство да се приложат законовите разпоредби, въз основа на които следва да се ангажира отговорността на нарушителя, тъй като по този начин ще се извърши недопустимо тълкуване и поправяне волята на наказващия орган, което излиза извън рамките на съдебния контрол.

Докато законът в чл.53 ал.2 от ЗАНН дава възможност на АНО да издаде наказателно постановление, макар в акта за установяване на административно нарушение да е допусната нередовност, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина, то това положение не се отнася до издаването на наказателно постановление, при което административно наказващият орган следва да спази всички изисквания на нормите на ЗАНН, включително и чл.57 ал.1 т.6 и 7, като неспазването на това изискване води до незаконосъобразност на наказателното постановление и същото следва да бъде отменено само на това процесуално основание.

Административно наказателното производство е формален процес, поради въведените изисквания за форма, съдържание и процедура за издаваните актове и наказателни постановления, като само редовно съставените такива имат доказателствена стойност и могат да са основание за налагане на административно наказание.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

   

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-0001085 от 20.03.2019г. на инж. Митко Лалев Митев - Директор на Дирекция “Инспекция по труда” – Ловеч, с което на основание чл.416 ал.5 от КТ във връзка с чл.415в, ал.1 от КТ на ЕТ „К.Г. - 69“ с ЕИК ******със седалище град Угърчин, област Ловеч, представляван от К.П.Г. с ЕГН **********, в качеството му на работодател, е наложена имуществена санкция в размер на 300 лева за извършено нарушение на чл.2 ал.1 във вр. с чл.16 ал.1 от Наредбата за задължително застраховане на работниците и служителите за риска „трудова злополука“ във връзка със Заповед № РД-01-879 от 22.10.2018 г. за определяне коефициент на тру­дов травматизъм по икономически дейности за прилагане през 2019 г., издадена от Министъра на труда и социалната политика като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки административен съд по реда на глава дванадесета от АПК в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

 

 

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: