Р Е Ш Е Н И
Е № 128
гр. Самоков,08.07.2019г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Самоковският
районен съд, втори състав, в публичното съдебно заседание, проведено на единадесети
декември две хиляди и осемнадесета година в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:МАРИНА ТРИФОНОВА
при участието на секретаря Параскева
Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Трифонова АНД.№ 107 по описа на Самоковския
районен съд за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.
Делото е образувано по жалбата на В.Ц.С.- управител на „В-Б” ООД,със седалище и адрес на управление –гр.С.
,ул.”Ч.” № 9а, с която е обжалвано наказателно постановление № F287.../13.03.2017 год. от заместник-директор при ТД на НАП С..С наказателното
постановление на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 3000
лева на основание чл. 185, ал. 2 ЗДДС,за извършено нарушение на чл.33,ал.1
от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства ,издадена от МФ във връзка с
чл.118,ал.4 от ЗДДС.В жалбата се излагат доводи, че
са допуснати процесуални нарушения при съставянето на АУАН.Твърди се ,че
дружеството жалбоподател не е извършило нарушението и се иска отмяна на
обжалваното наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят чрез
процесуалния си представител поддържа жалбата.
Ответника по
жалбата не се представлява в проведеното съдебно заседание, с писмена защита заявява
становище за правилност и законосъобразност на наказателното постановление.
Самоковският
районен съд, като взе предвид доводите на страните, прецени събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, като провери служебно
атакуваното наказателно постановление, намира за установено следното от
фактическа страна:
Видно от
обжалваното наказателно постановление № F287.../13.03.2017 год. от
заместник-директор при ТД на НАП С., на „В-Б” ООД,със седалище и адрес на управление –гр.С.,
ул.”Ч.” № 9а, представлявано от управителя В.Ц.С., на основание чл.185,ал.2
от ЗДДС му е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева за извършено
нарушение на чл.33,ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства ,издадена от
МФ във връзка с чл.118,ал.4 от ЗДДС.В обстоятелствената част на наказателното
постановление е отразено ,че на 09.01.2017 год. в 10.40 часа при извършена
проверка от органите на приходите в търговски обект ,по смисъла на параграф
1,т.41 от ДР на ЗДДС-ски –гардероб, находящ се в к.к.”Б.”,община
С., вила „И.”, стопанисван от „В. –БГ” ООД, е установено ,че разчетената касова
наличност от ФУ е в размер на 0.00 лева ,а установената фактическа наличност е
74.00 лева ,видно от съставения опис на паричните средства.Установено е ,че
няма регистрирани парични средства чрез операциите „служебно изведени” и
„служебно въведени” суми.Установената промяна в касовата наличност е в размер
на 74.00 лева и представлява въвеждане на пари в касата, която не е отразена на
фискалното устройство в момента на извършването й с точност до
минута.Констатирано е ,че дружеството жалбоподател „В-Б”
ООД не е изпълнило задължението си ,извън случаите на продажби ,да отбележи
всяка промяна на касовата наличност/въвеждане на пари в касата/на ФУ чрез
операцията служебно въведени суми.Фискалното устройство притежава функциите
„служебно въведени” и „служебно изведени” суми.
Наказателното
постановление е издадено въз основа на акт № F287.../16.01.2017 год. за
установяване на административно нарушение от Д.А.А.
–инспектор по приходите в Национална агенция за приходите при Териториална
дирекция –гр.В..Актът е съставен в присъствието на двама
свидетели-Й.Р.Й. и С.Б.К.
Констатациите в акта са напълно идентични с отразените в обстоятелствената част
на наказателното постановление.
По делото е
представен протокол № 0191319 от 01.01.2017 год. за извършена проверка ,съставен от Д.А.А. в
присъствието на свидетеля Х.Д.А..
По делото е
представен опис на наличните парични средства в търговски обект –рецепция вила
„И.”,в к.к. „Б.”,стопанисван от „В-Б” ООД към 09.01.2017 год., от който е видно ,че наличните парични
средства в обекта са 74.00 лева .
По делото са
разпитани свидетелите Д.А.А.-актосъставител и
свидетеля Х.Д.А.-свидетел при констатиране на нарушението
и съставяне на акта ,показанията на които потвърждават констатациите в АУАН и
НП.
От показанията
им се установява ,че на 09.01.2017 год. свидетелите Д.А.
и Х.А. извършили проверка в обект –ски-гардероб,находящ
се във вила „И.”,в к.к.”Б.”.В
проверявания обект е установено ,че няма фискално устройство.Заплатените суми
за извършените услуги в обекта се маркирали на един касов апарат заедно с
другите услуги ,предлагани във вилата.Проверката започнала с извеждане на
междинни отчети и засичане на касовата наличност.Установена била разлика в
касата. Проверяващите установили ,че
касовата наличност от фискалното устройство е в размер на 0.00 лева,а
установената фактическа наличност е в размер на 74.00 лева. Проверяваният обект
–ски гардероб няма отелен касов апарат, заплатените суми за предоставените
услуги /предоставяне на ски-оборудване/ са се заплащали на рецепцията на
вилата.Единствено на рецепцията е имало фискално устройство. Изброените по
време на проверката пари са били в каса, където са се съхранявали оборотите за
деня.Касата била чекмедже ,в рецепцията на вилата .От показанията се установява
,че касата е обща и тя се намира в чекмедже на рецепцията.Фискалното устройство
също е едно и то се намира на рецепцията.Всички услуги ,предлагани в
туристическия обект/вила/,включително и услугите ,предлагани в ски-гардероба се
отразяват на едно фискално устройство и заплатените суми се съхраняват в една
каса.
По делото е
разпитана свидетелката Г.П.,която към момента на
извършване на проверката е работела като рецепционист
,от показанията на която се установява ,че при проверката, проверяващите са
намерили дребни пари в чекмедже от лявата страна на бюрото на
рецепцията.Предполага ,че тези пари са от механата към вилата.Твърди ,че за
касата парите се съхраняват в дясното чекмедже на бюрото на рецепцията.Сочи ,че
почти не се е случвало плащане през касовияапарат ,а
чрез карта и чрез букинг.
Горната
фактическа обстановка се установи от събраните в хода на съдебното следствие
доказателства.
При така
установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Подадената
жалба е допустима. Подадена е от лице с правен интерес от обжалване и срещу
наказателно постановление, подлежащо на обжалване по настоящия процесуален ред.
Въз основа на
служебно извършената проверка по законосъобразността на обжалваното наказателно
постановление, както и по отношение на конкретните оплаквания, сторени от
жалбоподателя в жалбата, съдът намира следното:
В хода на административно-наказателната
процедура не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Административно-наказателното производство е започнало, протекло е и е
приключило при спазване на процесуалните изисквания на ЗАНН. Актът и
наказателното постановление са издадени от органи с материална компетентност. В
акта не са допуснати процесуални нарушения, водещи до неотстраними пороци на
обжалваното постановление или ограничаващи правото на защита на
административно-наказания. Не е налице е вътрешна противоречивост в акта или в
наказателното постановление, описаното съставлява административно нарушение по
посочените административно наказателни разпоредби.Описанието на нарушението и в
акта и в атакуваното НП е пълно изчерпателно и ясно, посочена е релевантната
нарушена административна разпоредба.
След проверка на
материалната законосъобразност на обжалваното наказателно постановление,съдът
намери,че са налице основания за неговата отмяна .
Жалбоподателят е
привлечен към административно-наказателна отговорност за извършено нарушение на
разпоредбата на чл.33,ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране
и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства ,издадена
от МФ във връзка с чл.118,ал.4 от ЗДДС, която установява
задължение за търговците, извън случаите на продажби в търговските обекти,
всяка промяна на касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на
пари във и извън касата/ на ФУ да бъде регистрирана във ФУ чрез операциите
"служебно въведени" или "служебно изведени" суми.В
конкретният случай жалбоподателят е санкциониран за това, че не е регистрирал
във фискалното касово устройство наличните парични средства, придобити от
извършваната в търговския обект/ски-гардероб/ дейност.
От събраните по
делото писмени и гласни доказателства /показанията на разпитаните свидетели и
протокол за извършена проверка от 09.01.2017 год./ се установява ,че в
проверявания търговски обект –ски гардероб,находящ се
във вила „И.”, в.к.к.”Б.” няма монтирано и въведено в
експлоатация фискално устройство.Установи се ,че обектът е действащ и в него са
се предлагали и извършвали съответните услуги.
Разпоредба на чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18 задължава
лицата по чл.3 от същата наредба да монтират и въведат в експлоатация и
използват регистрирани в НАП фискални устройства от датата на започване на
дейността на обекта. Лица по чл.3, ал.1 от Наредба № Н-18 са всички лица, които извършват продажби на
стоки и услуги във или от търговски обект. Наредбата е издадена във връзка с
приложението на чл.118 от ЗДДС, на основание чл.118, ал.4 от ЗДДС.Съгласно § 1, т.41 от ДР на ЗДДС, „Търговски обект” е всяко място, помещение или съоръжение
(например: маси, сергии и други подобни) на открито
или под навеси,
във или от
което се извършват продажби на стоки или
услуги, независимо че помещението или съоръжението може да служи
същевременно и за други цели (например:
офис, жилище или други подобни),
да е част от притежаван недвижим
имот (например: гараж, мазе, стая
или други подобни) или да
е производствен склад или превозно средство,
от което се извършват продажби.
От събраните по делото доказателства
безспорно се установява, че на 09.01.2017 г., в обект, експлоатиран от жалбоподателя–ски-гардероб, находящ
се въввила „И.”, к.к.”Б.”, представляващ търговски
такъв по смисъла на §1, т.41 от ДР на ЗДДС, тъй като в него са се извършвали продажби на услуги, не е имало монтирано
и въведено в експлоатация ФУ.С горепосоченото си бездействие задълженото юридическо лице „В-Б” ООД е осъществило нарушение на чл.7, ал.1, вр. с чл.7,
ал.2 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г., вр.с чл.118, ал.4, т.1 ЗДДС, за което АНО е следвало да ангажира
отговорността му по чл.185, ал.2 ЗДДС, предвиждащ за нарушение
по чл. 118
или на нормативен
акт по неговото
прилагане, извън неиздадаването на документ по чл.
118, ал. 1 ЗДДС, имуществена
санкция за юридическите лица и едноличните търговци, в
размер от 3000 до 10 000 лв.
В
конкретния случай, контролните органи при извършената проверка са констатирали липса на монтиран и въведен в
експлоатация ЕКАФП с изградена постоянна връзка с НАП,които констатации са
отразени в протокола за извършената проверка и отговорно за нарушението лице е
именно жалбоподателят–търговец.Допуснато нарушение е въобще липсата на ЕКАФП в
обекта,в която обаче са се извършвали услуги.В случая
обаче на същия е вменено нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/2006г., съгласно която извън случаите на продажби всяка промяна на
касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън
касата/ на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или
„служебно изведени“ суми и отговорността му е ангажирана по чл.185, ал.2 ЗДДС, имуществена
санкция в размер от 3000 до 10 000 лв.,
за юридическите
лица и едноличните търговци.
Изложеното налага извод, че наказателното
постановление е издадено в нарушение на материалния закон, което обуславя
неговата отмяна.
Мотивиран от
изложеното, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ изцяло на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №
F287.../13.03.2017 год от
заместник-директор при ТД на НАП С.,с което на „В-Б” ООД,със седалище и адрес на управление –гр.С.,
ул.”Ч.” № 9а, представлявано от управителя В.Ц.С., на основание чл.185,ал.2
от ЗДДС му е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева за извършено
нарушение на чл.33,ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства ,издадена от
МФ във връзка с чл.118,ал.4 от ЗДДС
Решението може
да бъде обжалвано в 14 дневен срок от съобщението за изготвянето му пред
Административен съд С. - Област.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :