Определение по дело №147/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 228
Дата: 29 април 2021 г. (в сила от 11 юни 2021 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20217240700147
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                                                     29.04.2021г.                          град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, ІI състав, в закрито заседание на двадесет и девети април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                                СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                                   

като разгледа докладваното от съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 147 по описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази следното:  

 

Производството по делото е по реда на чл.145 и сл. във вр. с чл.19ж от  Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по искова молба от А.К.И., ЕГН **********, адрес: ***, подадена чрез пълномощника му адв.К.К., против Държавата, представлявана от Областния управител на област Стара Загора. В исковата молба се сочи, че с договор № Д-ДС-1-7/ 22.01.2021г. за продажба на недвижим имот-частна държавна собственост, по реда на чл.44, ал.3 от Закона за държавната собственост /ЗДС/, във вр. с чл.84 и чл.85 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост /ППЗДС/, Държавата, представлявана от Областния управител на област Стара Загора, е продала на ищеца 187/764 кв.м. идеални части от застроен поземлен имот с идентификатор 68850.514.3068, целият с площ от 764 кв.м. по КККР на гр.Стара Загора. Съгласно раздел II, т.1, абзац втори на този договор, продажната цена е 11 161 лв. без ДДС. Според разпоредбата на  чл.45, ал.5, т.1 от ЗДДС за сключената сделка се държи ДДС, с изключение на прилежащия терен към сгради, които не са нови. Ищецът твърди, че при определяне на данъчната основа на сделката, върху която следва да се начисли ДДС, от страна на продавача – ответник, е било допуснато нарушение на посочената законова разпоредба. Вместо да определи данъчна основа, като жт пълната площ на продаваната част от имота се извади площта на прилежащия терен към сградата /представляващ сумата от застроената площ по см. на ЗУТ и площта около застроената площ, определена на база отстояние от 3 метра от външните очертания на всяка от ограждащите стени в рамките на УПИ, съгласно легалната дефиниция по §1, т.6 от ДР на ЗДДС/, ответникът е определил данъчна основа върху пълната площ на продаваната част от имота, без да извади площта на прилежащия терен, който в случая бил 132 кв.м. В резултат на неправилното прилагане на нормата на чл.54, ал.5, т.1 от ЗДДС се е достигнало до определяне на по-висока данъчна основа, вместо действителната такава от 3 505,62лв. , поради което недължимо платения ДДС по сделката е 1 575,72лв. Твърди се, че крайната продажна цена по договора е следвало да бъде 12 085,34лв., като разлика между платените 13 661,06лв. и недължимо надплатените 1 575,72лв. Според ищеца сключения договор № Д-ДС-1-7 от 22.01.2021г. за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, е административен договор по см. на чл.19а от АПК и съдържаща се в него клауза за цената била недействителна, доколкото част от посочената цена е определена в нарушение на императивна правна норма. Въз основа на това се поддържа частична недействителност на договора във формата на нищожност, съобразно чл.19е от АПК, във вр. с чл.25, ал.1 от ЗДДС, чл.146, т.4 от АПК, чл.45, ал.5, т.1 от ЗДДС и §1, т.6 от ДР на ЗДДС.  Искането към съда е да бъде установена частичната недействителност на клаузата по раздел II, т.1, абзац трети, относно определянето на данъчната основа и клаузата по раздел II, т.1, абзац първи относно определяне на крайната продажна цена от Договор № Д-ДС-1-7 от 22.01.2021г. за продажба на недвижим имот, частна държавна собственост, и да бъде осъдена Държавата, представлявана от Областния управител на област Стара Загора, да върне, като заплати на ищеца, сумата от 1 575,72лв., представляваща надвзета част за ДДС от продажната цена по същия договор, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане. 

След преценка на материалите по делото съдът намира за установено от фактическа страна следното:

По подадено от ищеца заявление с вх.№ ДС-340/ 31.08.2020г. до Областния управител на област Стара Загора, е било инициирано производство по реда на чл.44, ал.3 ЗДС във вр. с чл.84 и чл.85 от ППЗДС за закупуване на държавна земя – частна държавна собственост, представляваща поземлен имот с идентификатор 68850.514.3068 по КККР на гр.Стара Загора, върху която е построена сграда, собственост на А.К.И.. Въз основа на проведена процедура, в хода на която е бил изготвен оценителски доклад от лицензиран оценител за определяне пазарната стойност за продажба на застроен недвижим имот – ПИ с идентификатор 68850.514.3068 с площ от 764 кв.м., е издадена Заповед № ДС-ЗД-240/ 21.12.2020г. на Областния управител на област Стара Загора. С тази заповед, на основание чл.44, ал.3 от ЗДС и чл.84 и чл.85 от ППЗДС във вр. с чл.90 от ППЗДС, Областния управител на област Стара Загора продава на А.К.И. 185/764 кв.м. идеални части от застроен поземлен имот с идентификатор 68850.514.3068 по КККР на гр.Стара Загора, целият с площ от 764 кв.м., като е посочено, че подлежащата на заплащане сума от купувача сума е в общ размер от 13 661,06лв., от които: 11 161лв – продажна цена на имота; 2 276,84лв – ДДС върху данъчната основа /продажна цена и режийни разноски/ и 223,22лв – режийни разноски. Заповедта е получена от ищеца на 06.01.2021г, видно от направеното отбелязване върху нея, и няма данни да е била обжалвана по съдебен ред. А.И. е заплатил определената в заповедта сума в общ размер на 13 661,06лв., видно от приложеното по делото платежно нареждане от 19.01.2021г., след което е бил сключен процесния договор за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, по реда на чл.44, ал.3 от ЗДС във връзка с чл.84 и чл.85 от ППЗДС с № Д-ДС-1-7/ 22.01.2021г.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав намира, че предявената искова молба е процесуално недопустима, за да бъде разгледана по реда на чл.19ж от АПК. Съображенията в тази насока са следните:

Продажбата на земя или съответни идеални части от земя - частна държавна собственост, на лица, притежаващи собственост върху законно построена сграда, изградена върху нея, представлява сложен фактически състав, който включва постановяването на административен акт и гражданско-правна сделка. С оглед характера на този вид собственост, за разлика от продажбата на имоти - частна собственост, продажбата не става с еднократен акт, а е предвидена законоустановена процедура. При сезиране с молба по реда на чл.44, ал.3 ЗДС вр. чл.84 и чл.85 от ППЗДС, овластеното длъжностно лице - областният управител на областта, действа в качеството на административен орган на власт и в кръга на предоставените му правомощия при условията на обвързана компетентност издава, при наличието на определени законови предпоставки, заповед за придобиване на право на собственост или отказва издаването й, с което засягат правата и законните интереси на молителя. В това административно правоотношение лицата, поискали издаването на заповед и административният орган не са равнопоставени, а отношенията са на власт и подчинение, характерни за административното правоотношение. Това е така, защото издаването на заповедта не зависи от волеизявлението на две страни, а единствено от административния орган, който преценява налице ли са предпоставките за издаването на редовен и законосъобразен административен акт, а именно налице ли са предпоставките за придобиване на правото на собственост върху земята. Нещо повече, освен извършването на проверка на предпоставките за придобиване на правото на собственост от заявителя, административният орган определя едностранно цената на имота и другите плащания. Това също съставлява разлика от обикновената сделка между равнопоставени субекти при продажбата на недвижими имоти между физически и юридически лица, които правят равнопоставени волеизявления при формирането на цената. Наличието на правото на придобиване на собствеността въз основа на представените документи, административният орган обективира в заповед, с която се определя купувача, имота, върху който се прехвърля правото на собственост, цената и другите плащания. Едва след влизане в сила на заповедта се сключва договора за прехвърляне на собствеността. Договорните правоотношения имат вече граждански характер и страните действат в качеството си на контрахенти по облигационното правоотношение.

По своя характер договорът за продажба на недвижим имот - частна държавна собственост представлява съглашение между две равнопоставени страни и не е административен договор по смисъла на чл. 19а от АПК. Поради това всички спорове във връзка със сключването, изпълнението и прекратяването такъв договор са извън обхвата на административните правоотношения и се решават по общия исков ред, а не по реда на АПК..

Предвид изложеното съдът намира, че подадената от А.К.И. искова молба не подлежи на разглеждане по реда на чл.19ж вр. чл.145 и сл. от АПК, поради което се явява процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане,  а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

      О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба, подадена от А.К.И., ЕГН **********, адрес: ***, с която е предявен иск срещу Държавата, представлявана от Областния управител на област Стара Загора, за установяване частичната недействителност на клаузата по раздел II, т.1, абзац трети, относно определянето на данъчната основа и клаузата по раздел II, т.1, абзац първи относно определяне на крайната продажна цена от Договор № Д-ДС-1-7 от 22.01.2021г. за продажба на недвижим имот, частна държавна собственост, и да бъде осъдена Държавата, представлявана от Областния управител на област Стара Загора, да върне, като заплати на ищеца, сумата от 1 575,72лв., представляваща надвзета част за ДДС от продажната цена по същия договор, ведно със законната лихва върху тази сума. 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 147/ 2021г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от  съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: