№ 7
гр. Свиленград , 20.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СВИЛЕНГРАД, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на тринадесети май, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Добринка Д. Кирева
при участието на секретаря Жаклин М. Арнаудова
като разгледа докладваното от Добринка Д. Кирева Административно
наказателно дело № 20215620200263 по описа за 2021 година
Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.
С постъпилата Жалба от Х. Й. Х. с ЕГН ********** от гр.Свиленград, ул.„Изгрев” №
3,вх.Б,ет.3,ап.21 се оспорва Електронен фиш (ЕФ) серия К № 4627638 на ОДМВР -
Хасково, с който на жалбоподателя за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2 вр с ал.1 от
Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 189, ал. 4, вр.чл. 182, ал. 2, т. 5
от ЗДвП е наложено административно наказание „ГЛОБА” в размер 400 лв.
С Жалбата са релевирани оплаквания за незаконосъобразно и неправилно издаване на ЕФ –
като се излагат доводи ,че знак В-26 важал за МПС движещи се в посока от гр.Любимец
към гр.Свиленград,а липсвало ограничение на скоростта въведен с пътен знак В26 за
движещите се МПС от гр.Свиленград към гр.Любимец, като подробно описва пътните знаци
в посочения в ЕФ участък и в тази връзка счита,че дори и да има извършено нарушение,то
било по чл.21,ал.1 от ЗДвП,тъй като важало общото ограничение за скорост за движещите се
МПС в неговата лента. В тази връзка счита,че описаното деяние било несъставомерно по
посочените разпоредби ,отделно от това не ставало ясно къде точно било извършено
нарушението,като се излагат съображения в тази насока. Оспорва също извършената
редукция,т.к. счита,че следва да се редуцира с процент ,а не с 3км.в час, доколкото
установената скорост била над 100км.в час.Поради изложените доводи ,моли съда да отмени
обжалваният акт.
В съдебната фаза, редовно призован, жалбоподателят Х. Й. Х., се явява . Поддържа жалбата
изцяло и излага подробни съображения.
1
Административнонаказващият орган (АНО) (въззиваемата страна) – ОДМВР - Хасково,
редовно призовани, не изпращат представител.
В съдебната фаза се ангажират писмени доказателства.
Районна прокуратура –Хасково,ТО- Свиленград, редовно призована по реда на надзора
за законност, не изпраща представител и не взема становище.
Съдът, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото
писмени доказателства, установи следното от фактическа страна:
На 20.02.2021г. в 11,23 часа, било установено и заснето с автоматизирано техническо
средство TFR1-M 656 , представляващо мобилна система за видеоконтрол на нарушенията
на правилата за движение -движение на лек автомобил марка „Шкода Октавия", с
регистрационен номер Х 7766 КМ на път I-8 при км.360+000 /в ЕФ е посочен км.360+400/в
общ.Свиленград до разклона за с.Сива река в посока на движението от гр.Свиленград към
гр.Любимец,собственост на жалбоподателя Х. Й. Х. със скорост от 107 км./ч. – над
разрешената за движение въведено с пътен знак ограничение от 60 км/ч. , съответно
превишена стойност на скоростта 47 км/ч ,респективно наказуема 44км./ч. след приспадане
на допустимата грешка от 3 км/ч - нарушение по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.
След обработване на информацията от заснемането, от ОДМВР - Хасково е издаден
процесния ЕФ на името на жалбоподателя в качеството му на собственик на превозното
средство, видно от Справка за собствеността на автомобила към датата на деянието.
ЕФ е изготвен по образец съгласно Заповед влязла в сила от 29.02.2016 година на
Министъра на вътрешните работи, ведно с образец към нея, представляващ Приложение № 1
към т. 1.1 от посочената Заповед,приложена по АНПр.
В обстоятелствената част на ЕФ съобразно отразените данни за установена скорост и
превишението й, респ. разрешената, приета и съответно вписана е правна квалификация по
чл. 21, ал. 2 във вр с ал.1 от ЗДвП за така констатирането нарушение, за което на основание
чл. 189, ал. 4, вр.чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 400 лв.
Фишът е връчен на лицето на дата 31.03.2021г (, видно от справката за нарушител/водач),
като съгласно чл. 189, ал. 5 от ЗДвП е даден 14-дневен срок да плати Глобата, или да
предостави писмена Декларация с данни на лицето, извършило нарушението, респ. копие от
Свидетелството му за управление на МПС.
В указания срок, жалбоподателят не е представя в ОДМВР - Хасково Декларация по чл. 188
от ЗДвП и не прави възражения в срока по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП (7 дни).
На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП, от Министъра на вътрешните работи е издадена Наредба
2
№8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Наредбата), с която
се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата.
Съгласно чл.10, ал.1 от Наредбата, за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се
попълва протокол съгласно приложението. В чл.10, ал.2 от Наредбата е предвидено, че
протоколът по ал.1 се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при
контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на
контролирания участък.
За работата и използването на конкретното АТСС TFR 1-M на процесната дата -
20.02.2021год., когато е установено нарушението на жалбоподателя, е изготвен Протокол
съобразен с част от изискванията на чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015
година, издадена от Министъра на вътрешните работи. Същият е приложен по делото и
приет като доказателство по делото.
От съдържанието на Протокола се установяват данни за датата на използването на АТСС -
20.02.2021год., времето (11.00 часа до 12.30 часа) и точното местонахождение на мястото за
контрол, където е използвана системата – път I-8 при км.360+000 до разклона за с.Сива
река посока гр.Любимец, за ограничението на скоростта въведено с пътен знак В26 - 60 км/ч
разрешена скорост, режима на измерване - стационарен, номера на служебния автомобил,
така и броя на установените нарушения и други сведения, съгласно реквизитите на
образеца.
ЕФ е съставен на основание снимков материал за заснетото нарушение по ЗДвП, въз основа
на направените записи от системата, общо налични са 3 броя снимки за конкретния клип, на
които е виден автомобила. От същите /в частност от две снимки/се установява, че е заснет
автомобил с държавен регистрационен № Х 7766 КМ в процес на приближаване към
мобилната система за видеоконтрол, при измерена скорост на движение 107 км/ч, съответно
наказуема установена скорост – 47 км/ч (преди приспадане на допустимата грешка 3 км/ч) и
разрешена такава от 60 км.ч., като превишението е 44 км/ч. (след приспадане на
допустимата грешка 3 км/ч).
От представения Протокол № 6-52-20/09.10.2020 година, издаден от Лаборатория за
проверка на полицейска техника се установява, че на посочената дата е извършена
периодична проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR 1-M № 656/14, според който
съответства на одобрения тип.
В публичния регистър на Български институт по метрология (БИМ), който е общодостъпен
в интернет-страницата на посочения институт, след извършена служебно от Съда справка, се
установява, че мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение TFR 1-M е одобрен тип, вписан под № 4835 в регистъра на одобрените за
3
използване типове средства за измерване, със срок на валидност до 24.02.2020 година.
Издаденото за одобряването му Удостоверение (, приложено в кориците на делото) е от
датата 24.02.2020 година.
Налично е и писмо на Зам.директор към МВР,съгласно което одобрените средства за
измерване за мобилна система за видеоконтрол на нарушенията по ЗДвП,за които изтича на
24.02.2020г. ,съгласно чл.30,ал.5 от Закона за измерванията,когато срокът на валидност на
одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване,които отговарят
на одобрения тип,се считат за одобрен тип,като съответно следва да са преминали
последваща метрологична проверка,съгласно чл.43 от Закона за измерванията.
След получаването на ЕФ жалбоподателят не се възползва от правото си на възражения по
него по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП, а го обжалва в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП пред
съответния местно компетентен Съд – Районен съд – Свиленград.
В кориците на делото е приложена Справка за нарушител/водач.
Налична е и снимка на разположението на полицейският автомобил заснел процесното
нарушение.
Изложената фактическа обстановка е установена от приложените към АНП писмени
доказателства.
С правна преценка за достоверност, Съдът изцяло кредитира писмените доказателства,
приложени в Административнонаказателната преписка (АНП), както и допълнително
представените такива, приобщени по реда на чл. 283 от НПК, вр.чл. 84 от ЗАНН, които не се
оспориха по тяхното съдържание от която и да е от страните в процеса, като цени същите
при формиране на фактическите и правните си изводи. Същите се цениха изцяло по
съдържанието си спрямо възпроизведените в тях факти, респ. автентични по признак –
авторство. По своя доказателствен ефект и стойност, така обсъдените и оценени с кредит на
доверие писмените доказателства са пряко относими към изпълнителното деяние на
процесното нарушение, времето и мястото на осъществяването му, като потвърждават
фактическото му извършване от собственика на автомобила към датата на извършеното
нарушение, с оглед установения факт на управление на МПС със скорост над
разрешената,но с оглед направеното оспорване от страна на жалбоподателя,че знак В-26
важал за МПС движещи се в посока от гр.Любимец към гр.Свиленград,а липсвало
ограничение на скоростта въведен с пътен знак В26 за движещите се МПС от гр.Свиленград
към гр.Любимец,то следва да се посочи,че от страна на АНО не се ангажираха доказателства
установяващи изложеното в ЕФ. От друга страна остава неясно мястото на констатираното
нарушение,доколкото в Протокола издаден съгласно чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 година, издадена от Министъра на вътрешните работи,за мястото за контрол,
където е използвана системата е посочено – път I-8 при км.360+000 до разклона за с.Сива
река посока на движение към гр.Любимец,а в обжалвания ЕФ- път I-8 при км.360+400 в
4
общ.Свиленград до разклона за с.Сива река в посока на движението от гр.Свиленград към
гр.Любимец, което нарушение според настоящият съдебен състав е съществено,доколкото
не може да се установи точното място на контрол ,а от там и дали за контролирания участък
от пътя е важало общото правило , въведено в разпоредбата на чл.21,ал.1 от ЗДвП,или това
по ал.2 на чл.21 .
При така установените фактическа обстановка съдът намира от следното правна
страна:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 8
ЗДвП, предвид представените доказателства за датата на връчването на санкционния акт от
АНО/справка за нарушител /водач/, поради което е процесуално допустима.
Преценена по същество,съдът намира подадената жалба за основателна по следните
съображения:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 8
ЗДвП, предвид представените доказателства за датата на връчването на санкционния акт от
АНО-водач –връчено на 31.03.2021г. и датата на входиране на жалбата в регистратурата на
АНО от 04.04.2021г., поради което е процесуално допустима.
Преценена по същество,съдът намира подадената жалба за основателна по следните
съображения:
Според настоящата инстанция/така и Решение №10/14.01.2021г. по КАНД №1064/2020г. по
описа на АС Хасково и Решение по КАНД №524/2020г. по описа на АС Хасково/,
електронният фиш не се ползва с доказателствена стойност относно възприетите в него
фактически положения, с оглед на което в тежест на издателя му е да установи по несъмнен
начин както всички обективни и субективни признаци на административното нарушение,
така и спазване на процедурата по санкционирането на извършителя, което в процесния
случай не е сторено по делото.
В настоящия случай административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е
ангажирана за нарушение на чл. 182, ал. 2, т. 5, вр.чл. 21, ал. 2 вр с чл.21,ал.1 от ЗДвП,
установено с АТСС № 656 (радар) на основание издаден против него ЕФ. Последният
според легалното си определение, съдържащо се в разпоредбата на § 6, т. 63 от
Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗДвП представлява електронно изявление, записано
върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
АТСС. ЕФ съдържа минимално изискуемото съдържание и задължителни реквизити,
изчерпателно изброени в нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Тъй като разпоредбата е
специална по отношение на разпоредбите на общия административно-наказателен процес -
конкретно чл. 57 от ЗАНН, поради което при преценка формалната законосъобразност
5
следва да се държи сметка за спазването на намиращата приложение специална норма. Т.е.
процесуалните изисквания относно съдържанието на НП, не са приложими са ЕФ,
независимо, че по правното си действие той е приравнен на санкционен акт - аргумент от чл.
189, ал. 11 от ЗДвП, едновременно с това материализиращ и констативния такъв (Акт за
установяване на административно нарушение (АУАН)). При наличие в ЕФ на посочените в
чл. 189, ал. 4 от ЗДвП обективни признаци, наред с вписаните данни в обстоятелствената
част на ЕФ - цифровите стойности на разрешената - максимално допустима скорост на
движение, на засечената с АТСС и конкретното й превишение, както и твърдените за
осъществени съществени елементи от административно-наказателния състав на чл. 182, ал.
2, т. 5, вр.чл. 21, ал. 2 вр с чл.21,ал.1 от ЗДвП, и вменен в отговорност на жалбоподателя. По
този начин Съдът приема, че описанието на нарушението съдържа всички релевантни
обективни признаци, поради което е удовлетворено това изискване за реквизита по чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП. Т.е. самото нарушение е описано, както словесно, така и с посочване на
правната му квалификация.
Що се отнася до правосубектността и персонификацията на органа, издал процесния ЕФ,
законодателното изискване се свежда до посочване териториалната структура на МВР, на
чиято територия е извършено нарушението, което е достатъчно касателно авторството. И
тук отново, изключението следва по силата специалната норма на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
установяваща отклонение от общите правила на ЗАНН. Обсъжданият задължителен
реквизит, Съдът приема че е налице, видно от съдържанието на ЕФ, в който фигурира
вписана териториалната единица - ОДМВР - Хасково в структурата на МВР. Посочването на
дата на издаване на ЕФ не е след задължителните реквизити на ЕФ.
Относно спазването на срока по чл. 34 от ЗАНН - ЕФ е своеобразен властнически акт с
установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП,
но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), не и по
форма, съдържание, реквизити и процедури по издаване. От това следва, че изискванията за
форма, съдържание, реквизити и процедура (включително срокове) за издаване на АУАН и
НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на ЕФ.
Предвид изложеното, и в светлината на Тълкувателно решение № 1/2014 година по т.д.№
1/2013 година на ВАС, настоящият Съдебен състав намира, че разпоредбите на чл. 34 от
ЗАНН не намират приложение и не следва да се прилага по аналогия при липса на изрична
разпоредба. Дори и да се приеме обратното, релевантно в случая е че към датата на връчване
на ЕФ не е бил изтекъл, респ. несъмнено е спазен общия давностен срок - една година от
извършване на нарушението, според неговия вид (с основание по ЗДвП извън изключенията
с предвидена по-дълга давност).
Мобилното средство за контрол е одобрен тип, съгласно правилата на Закона за
измерванията, притежава надлежното Удостоверение № 4835, издадено от БИМ и е
регистрирано във водения Регистър, констатация от служебната проверка на Съда в същия -
общодостъпен на интернет- страницата на органа и видно от наличното по делото
6
Удостоверение. Същото Съдът приема, че е в съответствие с метрологичните изисквания,
технически изправно и преминало последваща проверка, както се установява от приетите
доказателства от АНП. Т.е. контролните органи са изпълнили изискванията на чл. 4 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година. В обжалвания ЕФ се съдържа наименованието
на АТСС, използвано за измерване на скоростта, както и номерът му. В този смисъл няма
нарушение на нормата на чл. 6, ал. 1 от цитираната Наредба. Действително в кориците на
делото липсват данни по чл. 6, ал. 2 от посочената Наредба, но в случая това е ирелевантно,
тъй като мястото за контрол с АТСС е определено от контролния орган и дори да не
отговаря на критериите, посочено в ал. 2 на чл. 6 това не представлява нарушение на
цитираната Наредба, тъй като по безспорен и категоричен начин е установено
нарушението.
ЕФ отговаря на образеца, изготвен от Министъра на вътрешните работи.
За пълнота на настоящото изложение следва да се посочи, че при връчване на ЕФ, АНО няма
задължението да представя и наличния снимков материал на нарушителя, който се прилага
към АНП.
От приложените по делото доказателства се установява, че след съобщаването на ЕФ на
жалбоподателя, той не е посочил друго лице като извършител на нарушението при
съблюдаване на изискванията на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, което изключва предвидената в
цитираната разпоредба възможност за анулиране на Фиша.
Видно от данните, обективирани в издадения ЕФ, лицето се е движело извън населено
място, при предвидено в нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ограничение на скоростта от 60
км/ч,въведено с пътен знак /В26/.
Същевременно в Протокола мястото на контрола където е използвана системата е
посочено– ПП I-8 при км.365+000 , а в ЕФ е посочено,че нарушението е извършено - път
I-8 при км.360+400 в общ.Свиленград до разклона за с.Сива река в посока на движението
от гр.Свиленград към гр.Любимец. Това нарушение безспорно нарушава правото на
защита на въззивника, доколкото не става ясно къде точно е извършено нарушението дали
в ПП I-8 при км.365+000 или на посочения път I-8 при км.360+400 в общ.Свиленград до
разклона за с.Сива река в посока на движението от гр.Свиленград към гр.Любимец и
съответно за всяко едно от посочените места дали важи общото правило или има въведено
ограничение на скоростта с пътен знак В26,тъй като се касае за две различни места и от там
правилната правна квалификация/така и Решение №347/20.12.2016г. постановено по КАНД
№305/2016г. и Решение №89/27.04.2017г. по КАНД №43/2017г. на АС Хасково/.
Това несъответствие между описаното нарушение в ЕФ и в документите по АНП
представлява съществено процесуално нарушение, тъй като води до нарушаване правото на
защита на санкционираното лице. Посоченото очевидно разминаване между фактите,
изложени в ЕФ и в документите по преписката съставлява процесуално нарушение от
7
категорията на съществените, доколкото препятства възможността нарушителят да узнае в
какво точно е обвинен от фактическа и правна страна, за да организира своевременна и
адекватна защита, и е достатъчно основание за отмяна на ЕФ.
В административнонаказателното производство не е познат института на фактическа,
техническа, явна или очевидна грешка и е напълно недопустимо съществуването на такава,
когато се касае до описание на нарушението, явяващо се задължителен съгласно чл. 189, ал.
4 от ЗДвП реквизит на същия акт. Извеждането на описанието на нарушението от други
налични по АПН документи е недопустимо, като в противен случай би се стигнало до
хипотеза, в която по тълкувателен път да се извличат изводите на АНО.
Следва да се отбележи, че ЕФ не се ползва с доказателствена стойност относно възприетите
в него фактически положения. Обратното освен, че не е предвидено изрично в закона, би
противоречало на основните принципи за равенство на страните в процеса и на
разпределение на доказателствената тежест, отчитайки факта, че ЕФ всъщност се явява и
предметът на обжалване, чиято законосъобразност и доказаност са в обхвата на преценката
на Съда по същество – аргумент от чл. 189, ал. 10 и ал. 11 от ЗДвП. С оглед на това
принципно положение, следва и друго такова, а именно: че в тежест на издателя на ЕФ е да
бъдат установени по недвусмислен начин всички белези и признаци от обективна и
субективна страна на нарушението, чрез предвидените доказателствени средства.
Предвид изложеното настоящият съдебен състав следва да отмени обжалваният електронен
фиш като неправилен и незаконосъобразен.
Относно разноските в настоящото производство :
Разноски по делото не се претендират,поради което съдът не дължи произнасяне в тази част.
Водим от изложеното и на основание чл 63, ал. 1 от ЗАНН, вр.чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, Съдът:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш (ЕФ) серия К № 4627638 на ОДМВР - Хасково, с който на Х.
Й. Х. с ЕГН ********** от гр.Свиленград, ул.„Изгрев” № 3,вх.Б,ет.3,ап.21, за извършено
нарушение по чл. 21, ал. 2 вр с ал.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на
основание чл. 189, ал. 4, вр.чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП е наложено административно
наказание „ГЛОБА” в размер 400 лв, като НЕПРАВИЛЕН и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок
от съобщаването му на страните.
8
Съдия при Районен съд – Свиленград: _______________________
9