Решение по дело №333/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 329
Дата: 2 август 2021 г. (в сила от 26 август 2021 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700333
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                            № 329           02.08.2021г.      град Стара Загора

 

       

     В     И  М  Е  Т  О     Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на седми юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:  

 

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

при секретар   Пенка Маринова                                                                                 и с участието

            на прокурора                                                                                                         като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 333 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/.  

 

Образувано е по жалба на К.В.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адв. С.Т. ***, против отказ за издаване на скица на урегулиран поземлен имот - УПИ VI – 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора, обективиран в писмо изх. № 20-99-241/ 20.05.2021г. на Главния архитект на Община Стара Загора.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че възприетото от Главния архитект на Община Стара Загора основание за постановения отказ за издаване на скица на урегулиран поземлен имот, е неотносимо към заявеното искане за извършване на административната услуга. Твърди, че одобреното с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора изменение на Общия устройствен план на гр. Стара Загора, не може да обуслови отказ за извършване на заявената административна услуга, доколкото издаването на скица на урегулиран поземлен имот, представляваща копие от действащ регулационен план, не се свързва с прилагане на подробния устройствен план по см. на чл.103а, ал.3 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/. Счита, че след като е сезиран с искане за издаване на скица на урегулиран поземлен имот от собственика на този имот, компетентният административен орган, в условията на обвързана компетентност, е длъжен да извърши административната услуга. Направено е искане оспорения отказ, обективиран в писмо изх. № 20-99-241/ 20.05.2021г. на Главния архитект на Община Стара Загора, да бъде отменен, като незаконосъобразен, а преписката върната за ново произнасяне по подаденото заявление за издаване на скица на УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. Бедечка. Претендира за присъждане на направените по делото разноски.

 

            Ответникът по жалбата – Главен архитект на Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че правилно и законосъобразно е отказано извършването на заявената административна услуга. 

 

            Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Жалбоподателят К.В.Г., е собственик на поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843 по КККР на гр. Стара Загора /с трайно предназначение на имота: Урбанизирана територия и с начин на трайно ползване: ниско застрояване - до 10м./, представляващ УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. Бедечка, видно от представения нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот, вписан в Службата по вписванията – Стара Загора с акт № 81, том ХVI, дело № 3190/ 2015г.

 

Със Заявление вх. №20-01-1092 от 10.05.2021г. К.Г. е направил искане за издаване на скица на собствения му недвижим имот, представляващ УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. Бедечка. В искането е посочено, че скицата му е необходима за електрифициране на имота. Към заявлението са приложени документ за собственост и документ за платена такса във връзка с предоставянето на заявената услуга.

 

С оспорения в настоящото съдебно производство отказ за издаване на скица на урегулиран поземлен имот, обективиран в писмо изх. № 20-99-241/ 20.05.2021г. на Главния архитект на Община Стара Загора, е отказано издаването на скица  за УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора по подаденото от К.Г. Заявление вх. № 920-01-1092 от 10.05.2021г. От фактическа страна отказът е обоснован с обстоятелството, че на основание чл.103а, ал.3 от ЗУТ, с влизане в сила на Общия устройствен план на гр. Стара Загора, одобрен с Решение № 1158 от 26.05.2011г. на Общински съвет – Стара Загора, изменен с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора, се спира действието по прилагане на заварените подробни устройствени планове в частите, в които с общия устройствен план се предвижда промяна на предназначението и начина на устройство на поземлените имот. Съгласно действащият Общ устройствен план, УПИ VI – 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора попада в устройствена зона Оз – Обществен селищен парк, градина.

 

            По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по издаването на оспорения отказ за издаване на скица на УПИ, както и заверено копие – извадка от действащия ОУП на гр. Стара Загора, одобрен с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора, в частта относно УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора; заверено копие – извадка от ПУП-ПРЗ, одобрен с Решение № 2349/ 27.06.2019г. в частта относно УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. Бедечка и заверено копие на влязло в сила Решение № 394 от 09.10.2020г., постановено по адм. дело № 645/ 2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

Служебно известно на съда е, че с Решение № 1115 по Протокол № 25 от проведено на 28.09.2017г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ, е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план /ОУП/ на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по плана на гр. Стара Загора. Видно от представеното по делото заверено копие – извадка от действащия ОУП на гр. Стара Загора, одобрен с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора /л.23 – л.24 по делото/, с одобреното изменение ОУП на гр. Стара Загора в посочения териториален обхват, са установени следните устройствени зони и територии, за които са определени и съответни устройствени режими: територии, с отреждане за озеленяване – устройствена зона – Оз; територии, попадащи в зона за обществено и делово обслужване – Одо; територии, с отреждане на смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено-обслужващи дейности – Сж, одо, като притежаваният от жалбоподателя К.Г. имот /поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843/,  попада в устройствена зона – Оз.

 

С Решение № 2349 от 27.06.2019г. на Общински съвет - Стара Загора, е одобрен Проект за ПУП - изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал „Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, обхващащ квартали 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831 по плана на гр. Стара Загора. Съгласно представеното по делото заверено копие – извадка от ПУП-ПРЗ, одобрен с Решение № 2349/ 27.06.2019г. на ОбС – Стара Загора /л.24-л.25/, собственият на жалбоподателя имот попада в   УПИ І в кв.810 с отреждане за „парк и открити спортни обекти“, устройствена зона за озеленяване – Оз, като цялата площ на имота е отредена за парк. Решение № 2349 от  27.06.2019г. на ОбС - Стара Загора, с което е одобрен Проект за ПУП - изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора,  е оспорено по съдебен ред от К.Г., като с влязло в сила на 15.06.2021г. Решение № 394 от 09.10.2020г., постановено по адм. дело № 645/ 2019г. по описа на Старозагорския административен съд /л.29 и сл./, решението ОбС – Стара Загора е отменено в частта за одобреното изменение на ПУП – ПРЗ относно УПИ I с отреждане „за парк и открити спортни обекти“, кв.810, в частта му в която попада поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843 по КККР на гр. Стара Загора, представляващ УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

   Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на постановения отказ за издаване на скица на урегулиран поземлен имот, в законово установения срок, против индивидуален административен акт по см. на чл. 21, ал.3 от АПК, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

  Разгледана по същество жалбата е основателна.

           

Оспореният отказ за издаване на скица на урегулиран поземлен имот, обективиран в писмо изх. № 20-99-241/ 20.05.2021г. на Главния архитект на Община Стара Загора, е постановен от компетентен административен орган, в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите по чл. 59, ал.2 от АПК реквизити, вкл. посочени са възприетите от органа фактически и правни основания за отказа за извършване на заявената административна услуга - чл.103а, ал.3 от ЗУТ и спряното действие по прилагане на заверения ПУП в частите, в които одобреното с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора изменение на ОУП на гр. Стара Загора, предвижда промяна на предназначението и начина на устройство на поземлените имоти, в т.ч в частта относно УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора /поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843/,  попадащ по ОУП в устройствена зона – Оз.

             

Обжалваният административен акт е постановен при неправилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:

 

Съгласно чл. 5, ал.5 от ЗУТ, кметът на общината организира поддържането на архив на одобрените устройствени планове и измененията им, архив на издадените строителни книжа и организира публикуването и поддържането в актуален вид на информацията в Единния публичен регистър по устройство на територията по чл. 5а, като разпоредбата на чл.5, ал.6 от ЗУТ предвижда в структурата на общинската администрация да се създават звена за изпълнение на функциите и задачите по този закон. От горното следва извода, че общинската администрация има задължението да издава извадки от плановете, вкл. и скици на урегулирани с ПУП имоти на територията на съответната община. Издаването на скица на УПИ по своята правна същност представлява извършване на административна услуги по см. на § 1, т.2 от ДР на Закона за администрацията, обективирано в индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.3 от АПК. Съгласно §8 от ПЗР на АПК, за извършването на административни услуги се прилагат правилата за издаване на индивидуални административни актове, доколкото в специален закон не е предвидено друго. В ЗУТ не е предвиден нито специален ред, нито особени изисквания досежно издаването на скици за урегулирани поземлени имоти и следователно намират приложение общите правила, регламентирани в АПК.

С оглед приложимите общи нормативни разпоредби на АПК, компетентният орган на първо място следва да установи наличието на правен интерес за заявителя от извършването на административната услуга /издаването на искания документ/,  основан на обоснована необходимост от удостоверяване, признаване, предявяване или погасяване на негови права или задължения /чл.21, ал.3 от АПК/. В случая административният орган е бил сезиран със заявление за извършване на административна услуга - издаване на скица на УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, като за обосноваване наличието на правен интерес за заявителя е приложен документ, доказващ, че К.Г. е собственик на имота и при мотивиране на необходимостта от снабдяването със скица за електрификацията на имота. Няма данни от администрацията да е изисквано от К.Г. допълнително обосноваване на правния интерес за извършването на заявената административна услуга. С оглед на приложения нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имот, легитимиращ К.Г. като собственик на УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора и направената мотивировка на искането за издаване на скица на УПИ  /необходимост от иницииране на процедура по електрифицирането на имота/, съдът приема, че заявителят е обосновал наличието на правен интерес от извършването на административната услуга и издаването на искания документ.

 

При установеното и доказано наличие на материалноправна и процесуалноправна легитимация на К.Г. за заявеното искане за извършване на административна услуга – издаване на скица за собствения му недвижим имот, компетентният орган е следвало да извърши проверка дали имотът, за който се иска издаването на скица, е нанесен в одобрен и действащ ПУП, съхраняван от общинска администрация Стара Загора в изпълнение на функциите и задачите по ЗУТ. В случая такава проверка не е била извършена, като е постановен отказ за издаване на скица на УПИ VI – 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора единствено по съображения, основани на разпоредбата на чл.103а, ал.3 от ЗУТ и спряното действие по прилагане на ПУП, в частите, в които одобреното с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора изменение на ОУП на гр. Стара Загора предвижда промяна на предназначението и начина на устройство на поземлените имоти, вкл. в частта относно поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843, попадащ по ОУП в устройствена зона – Оз. Еднозначна е обаче съдебната практика, че издаването на скица за урегулиран поземлен имот (която скица представлява копие - извадка /извлечение/ от действащ ПУП, отразяваща регулационния и устройствен статут на имота по този ПУП), не се свързва с „прилагане на подробния устройствен план“ нито по см. на чл.103а, ал.3 от ЗУТ, нито по см. на чл. 135, ал. 6 ЗУТ т.е не представлява нито фактическо, нито правно действие по прилагането на устройствения план. Такива действия по прилагането на ПУП биха били издаването на разрешение за строеж, издаване на скица с виза за проектиране и т.н. В този смисъл ако и с влизане в сила на Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора за одобряване изменение на ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка”, по силата на чл.103а, ал.3 от ЗУТ да е спряно действието по прилагане на ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора, вкл. и по отношение на УПИ VI – 6196, кв.810, това обстоятелство е абсолютно ирелевантно за извършване на заявената административна услуга – издаване на скица на УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора. Доколкото скицата на УПИ е официален свидетелстващ документ, удостоверяващ фактическото положение на имота съгласно действащ регулационен план, при заявено искане за издаване на такъв документ, след като установи наличието на правен интерес за заявителя и че имотът попада в регулационния план на населеното място, органът е длъжен да издаде скица за имота. Константна е и съдебната практика, че след като е сезиран със заявление за издаване на скица на имот от легитимиращо се като собственик на имота лице, органът не може да преценява дали да извърши или не заявената административна услуга – издаването на скици е задължение на административния орган, което следва да изпълнява в условията на обвързана компетентност при доказан правен интерес от страна на заявителя. В това производство органът няма възможност и правомощие да подлага на преценка факти и обстоятелства извън кръга на посочените по – горе /правен интерес за заявителя и действащ регулационен план за имота, по отношение на който се иска издаването на скица/. Съотнесено към процесния случай това означава, че административният орган е бил длъжен да извърши заявената от К.Г. административна услуга за издаване на скица на собствения на заявителя имот, като отбележи всички данни и относими за регулационния статут на имота факти и обстоятелства върху документа. В този смисъл няма пречка при издаването на скицата да бъде отразено в документа, че с одобреното с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора изменение на Общия устройствен план на гр. Стара Загора се предвижда промяна на предназначението и начина на устройство на територията относно УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, но само по себе си влязлото в сила изменение на ОУП не е и не може да бъде релевантно основание за постановяване на отказ за извършване на заявената административна услуга. Не представлява такова основание и одобреното с Решение № 2349 от  27.06.2019г. на ОбС - Стара Загора изменение на ПУП – ПРЗ за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, доколкото към момента на постановяване на обжалвания отказ за издаване на скица, по отношение на имота на К.Г. изменението на ПУП-ПРЗ не е било влязло в сила поради оспорването му по съдебен ред. А към настоящия момент е налице и влязло в сила и задължително за общинска администрация – Стара Загора Решение № 394 от 09.10.2020г. по адм. дело № 645/ 2019г. по описа на Старозагорсикя административен съд, с което е отменено решението на ОбС – Стара Загора в частта за одобреното изменение на ПУП – ПРЗ относно УПИ I с отреждане „за парк и открити спортни обекти“, кв.810, в частта му в която попада поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843 по КККР на гр. Стара Загора, представляващ УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора.

Следователно оспореният отказ за издаване на скица на урегулиран поземлен имот се основава на ирелевантни за извършването на заявената административна услуга факти и обстоятелства, което обуславя извод за материална незаконосъобразност на обжалвания административен акт.

             

С оглед на гореизложеното съдът намира, че отказът за издаване на скица на урегулиран поземлен имот - УПИ VI – 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора, обективиран в писмо изх. № 20-99-241/ 20.05.2021г. на Главния архитект на Община Стара Загора, е незаконосъобразен и следва да бъде отменен. По отношение на заявителя К.В.Г. са изпълнени процесуалните предпоставки и материалноправните условия за извършване на заявената административна услуга – издаване на скица на УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора. При установената незаконосъобразност на отказа и на основание чл.173, ал.3 от АПК, компетентният административен орган следва да бъде задължен да издаде искания документ, при определен съгласно чл.174 от АПК срок за неговото издаване в съответствие с регламентирания такъв по чл.57, ал.2 във вр. с чл.21, ал.3 от АПК.  При издаването на скицата следва да бъде съобразено влязлото в сила на 15.06.2021г. Решение № 394 от 09.10.2020г., постановено по адм. дело № 645/ 2019г. по описа на АС – Стара Загора, с което е отменено Решение № 2349 от  27.06.2019г. на ОбС - Стара Загора в частта за одобреното изменение на ПУП – ПРЗ относно УПИ I с отреждане „за парк и открити спортни обекти“, кв.810, в частта му в която попада поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843 по КККР на гр. Стара Загора, представляващ УПИ VI – 6196, кв.810 по ПУП на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора.

 

 Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Община Стара Загора следва да бъде осъдена за заплати на К.Г. сумата от 510 лева, представляваща 10 лева внесена държавна такса и 500 лева – договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат.

 

         Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ във вр. с чл. 173, ал.3 във вр. с чл.174 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

             

ОТМЕНЯ по жалба на К.В.Г. ***, отказ за издаване на скица на урегулиран поземлен имот - УПИ VI – 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора, обективиран в писмо изх. № 20-99-241/ 20.05.2021г. на Главния архитект на Община Стара Загора, като незаконосъобразен.   

 

            ВРЪЩА преписката на Главния архитект на Община Стара Загора и  ЗАДЪЛЖАВА компетентния административен орган да издаде скица на УПИ VI – 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора /поземлен имот с идентификатор 68850.513.6843 по КККР на гр. Стара Загора/ по подаденото от К.В.Г. Заявление вх. № 20-01-1092 от 10.05.2021г., като ОПРЕДЕЛЯ 7 дневен срок за извършване на заявената административна услуга за издаване на скица на УПИ VI – 6196, кв.810 по плана на гр. Стара Загора, от влизане в сила на съдебното решение.

 

            ОСЪЖДА ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА да заплати на К.В.Г., ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 510лв. /петстотин и десет лева/, представляваща направените от жалбоподателя разноски по делото.

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: