Решение по дело №710/2020 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: 29
Дата: 7 февруари 2022 г.
Съдия: Стоян Иванов Стоянов
Дело: 20203420200710
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 29
гр. Силистра, 07.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на трети ноември
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Стоян Ив. Стоянов
при участието на секретаря Жанет Ж. Иванова
като разгледа докладваното от Стоян Ив. Стоянов Административно
наказателно дело № 20203420200710 по описа за 2020 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателят, Д-р ЮЛ. Н. Н. с ЕГН:**********, моли съда да отмени
Наказателно постановление №НП-1/02.10.2020 година на Главния секретар на
Държавна агенция „Електронно управление“ гр.София, с което в качеството
му на Кмет на Община Силистра, са му наложени административни наказания
по вид глоба съответно в размери от по 1500 лева за нарушаване на
разпоредбите на Закон за електронното управление. Твърди, че при
издаването на наказателното постановление са били допуснати нарушения.
Също така твърди, че не е извършено никакво нарушение, за което да бъде
наказан.
Ответникът по жалбата счита, че Наказателното постановление е
законосъобразно, и моли съда да го потвърди. Твърди, че при провеждане на
производството не са допуснати процесуални нарушения и правилно е
приложен материалния закон.
Силистренски районен съд, като прецени доводите на страните и провери
данните по делото, при за установено следното от фактическа и правна
страна:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално
1
допустима.
При обжалване по съдебен ред, в тежест на наказващия орган е да
докаже извършването на нарушението от страна на жалбоподателя, а за
провеждането на процедурата и спазването на определените срокове съдът
следи служебно.
От събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени
доказателствени средства се установи, че със Заповед на Председателя на
ДАЕУ е било разпоредено извършването на проверка на документацията на
Общинска администрация Силистра относно спазването на изискванията на
Закона за електронното управление. С нея е бил определен и проверяващия
екип. В изпълнение на тази Заповед екипа е изискал от Общинска
администрация Силистра определени документи свързани с дейността по
ЗЕУ, намиращи се в Опис на л.12. Видно от точка 6, екипът е изискал
сканирано копие на годишните планове за 2021, 2022 и 2023 година, както и
копие от писмо с което същите се предоставят за съгласуване с Председателя
на ДАЕУ. В предвидения срок Кмета на Община Силистра или
упълномощено лице не са представили никаква документация. Тогава
проверяващия екип изискал отново документите с писмо от 22.06.2020
година. На свой ред Кмета на Община Силистра представил част от исканите
документи и по –специално представил сканирано копие на плановете за 2021
и 2022 година. След получаването на част от документацията, контролните
органи съставили протокол от 07.07.2020 година. В него било констатирано,
че представените документи от Община Силистра са за 2019 година и не са
актуални. Също така констатирали, че не са представени документите за
бюджета за 2020 година и планираните разходи за 2021, 2022 и 2023 година.
Със същия Протокол са дадени и предписания за отстраняване на
нередовностите до 10.08.2020 година. На 11.08.2020 година такива документи
били представени, но проверяващите установили, че те не са съгласувани с
Председателя на ДАЕУ. За това съставили и Акта за установяване на
административно нарушение.
Тази фактическа обстановка е била установена от Наказващия орган и е
послужила за формиране на изводите му, че не съгласуването на прогнозите
за 2021, 2022 година и 2023 година, както и не съгласуването на бюджета за
2020 година, представляват административни нарушения. Същата фактическа
2
обстановка се установи и от съда в хода на съдебното следствие и се
подкрепя от абсолютно всички доказателствени средства.
От тази фактическа обстановка не може да се направи извода, че
деянието на жалбоподателя представлява административно нарушение.
Действително разпоредбата на чл.7г, ал.2, т.1 изисква от административните
органи/вкл. И от Кмета на общината/ да съгласуват и да предоставят
информация за бюджетните си прогнози за следващите три години. Това са
годините 2021, 2022 и 2023 година. Това съгласуване трябва да стане в
рамките на Бюджетната процедура. Тъй като проверката е извършена през
2020 година, съдът приема, че се касае за бюджетната процедура за 2021
година. Тази бюджетна процедура се ръководи от Министъра на Финансите и
по указания дадени от него по реда на Закона за публичните финанси.
Съгласно този Закон, бюджета на Общината се приема по ред определен от
Общинския съвет. Общинския съвет на Община Силистра е приел специална
Наредба. Съгласно нея, бюджета на Общината следва да се подложи на
обсъждане в срок до 20 дни след обнародването на Закона за Държавния
бюджет. Държавния бюджет за 2021 година е обнародван на 08.12.2020
година. Следователно до 28.12.2020 година, Кмета на общината следва да
подложи бюджета за обществено обсъждане. Именно до този срок той е
длъжен и има възможността да съгласува бюджетните прогнози за
следващите три години. Налага се извода, че към датата на съставяне на
протокола от проверката и Акта за установяване на нарушението срока за
съгласуване не е бил изтекъл и жалбоподателя не е извършил
административно нарушение.
Наказанието по т.2 от обжалваното Наказателно постановление е
наложено за нарушение на чл.7г., ал.2, т.2 от ЗЕУ, който изисква
административните органи да съгласуват проектобюджетите за следващата
година. Тоест отново става въпрос за проектобюджета за 2021 година. Не
ясно защо Наказващия орган е приел, че той трябва да представи
проектобюджета за 2020 година. Това е трябвало да стане през 2019 година.
Както стана ясно, срока за съгласуване на проектобюджета за 2021 година не
е бил изтекъл и следователно не е било извършено нарушение и по т.2 от
Наказателното постановление.
В съставения Акт, Наказателно постановление и Протокол се съдържат
3
противоречия относно извършеното нарушение и волята на актосъставителя и
Наказващия орган. В крайна сметка от обстоятелствената част на
Наказателното постановление и цитираните санкционни разпоредби от ЗЕУ,
съдът стигна до извода, че наказанията са били наложени за нарушаване на
разпоредбата на чл.7г, ал.2 ат ЗЕУ, а не за неизпълнени предписания.
От изложеното по-горе се налага извода, че при правилно установена
фактическа обстановка към датата на извършване на проверката, Наказващия
орган и направил неправилни изводи и е допуснал издаването на
незаконосъобразно Наказателно постановление, което подлежи на отмяна.
Предвид гореизложеното Силистренски районен съд,
РЕШИ:
Отменя Наказателно постановление №НП-1/02.10.2020 година на
Главния секретар на Държавна агенция „Електронно управление“ гр.София.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд
Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
4