Р Е Ш
Е Н И Е
№……………
гр. Варна
..................2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Варна, в публично заседание на четиринадесети юли две хиляди двадесет и втора
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Кремена Данаилова
ЧЛЕНОВЕ:
Даниела Станева
Димитър Михов
при
секретаря Наталия Зирковска и с участието на прокурор при Окръжна прокуратура
– Варна – Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова
кас. АНД № 1391/2022 г. по описа на Административен съд - Варна, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63в от ЗАНН.
Образувано
е по касационна жалба от Директор на Регионална инспекция по околната среда и
водите /РИОСВ/ - Варна против Решение № 589/28.04.2022 г. по АНД № 20213110205314/2021
г. на Районен съд – Варна, с което е отменено Наказателно постановление №
01336-83/09.12.2021 г. на Директора на РИОСВ - Варна, с което на Община
Аксаково е било наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 2000 лв. на основание чл. 166, т.3 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/,
вр. чл. 155, ал.2 от ЗООС.
Жалбоподателят
сочи, че неоснователно е прието от РС – Варна, че даденото предписание е неизпълнимо
в определения срок. Не е взет под внимание Обществен констативен протокол №
4-КР-461-НО/07.06.2021 г. от извършена комплексна проверка на Регионално депо
за неопасни отпадъци /РДНО/ за Общините Варна, Аксаково и Белослав“, от стр. 8
и 9 на протокола се установява, че ПСОВ е въведена в експлоатация, но поради
дефекти не функционира. Съдът не е обсъдил тези факти. Поради установеното на
Община Аксаково е дадена възможност да изпълни условия 10.1.1.1.1 и 10.1.2.3 от
Комплексно разрешително № 461-НО-2013 г. Предписанието не е изпълнено и към
23.09.2021 г., четири месеца след неговото постановяване. Не е взето под
внимание от съда, че посочените условия от комплексното разрешително е следвало
да са изпълнени към въвеждане в експлоатация на инсталацията по Условие 2, като
въвеждането в експлоатация е станало с разрешение за ползване №
СТ-05-1915/29.10.2015 г. Отправено е искане за отмяна на оспореното решение и
потвърждаване на НП. В съдебно заседание,
чрез ст. юрисконсулт К. жалбата се поддържа. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Ответната
страна – Община Аксакова, чрез процесуален
представител с юридическа правоспособност – Д. оспорва жалбата. Поддържа
даденото становище в писмен отговор по касационната жалба. Изтъква, че съоръжението
поради характера си не може да се ремонтира за 15 дни или три месеца. Пледира
за оставяне в сила на оспореното решение и претендира за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Представителят
на Прокуратурата счита жалбата за неоснователна и моли съда да остави в сила
оспореното решение.
След
като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, доказателствата по
делото и с оглед проверката по чл. 218 от АПК, Административен съд – гр. Варна
намира следното:
Касационната
жалба е подадена от надлежна страна в законния срок, поради което
производството по нея е процесуално допустимо.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
Районният
съд е приел за установено следното:
На
12.05.2021 г. и на 13.05.2021 г. служители на РИОСВ - Варна извършили проверка
на регионално депо за неопасни отпадъци на общините Варна, Аксаково и Белослав
с оператор Община Аксаково, по изпълнение на условията в комплексно
разрешително № 461-НО/20136 г., находящо се в с. Въглен, община Аксаково. При
проверката било установено, че с разрешение за ползване № СТ-05-1915/29.10.2015
г. е въведена в експлоатация ПСОВ, но поради констатирани дефекти същата все
още не функционира. Констатациите от проверката били обективирани в Обобщен констативен
протокол № 4-КР-461-НО/07.06.2021 г., с който на оператора община Аксаково, на
основания чл. 155, ал.2 от Закона за опазване на околната среда били дадени
предписания. Едно от предписанията било да въведе в редовна експлоатация ПСОВ
за смесен поток отпадъчни води. В протокола бил определен и срок за изпълнение
на предписанията до 30.06.2021 г. Препис от обобщения констативен протокол бил
връчен на кмета на община Аксаково на 15.06.2021 г. Междувременно още след
проверката на място на депото от страна на Община Аксаково били предприети
действия насочени към изпълнителя на строителството на ПСВО за предприемане на
действия за възстановяване работата на пречиствателната станция – многократно
били изпращани писма до същия в тази насока – на 14.05.2021 г.; на 31.05.2021
г.; на 21.06.2021 г. На 30.06.2021 г.
писмо от Община Аксаково било изпратено и до Директора на РИОСВ - Варна, с което последния бил информиран, че
поради повреда на аератор в SBR резервоар на ПСОВ същият е демонтиран от
изпълнителя на строителството и са предприети действия за отстраняване на
повредата. Към писмото била приложена и кореспонденцията с изпълнителя на
строителството. На 23.09.2021 г. служители на РИОСВ - Варна отново извършили
проверка на място в регионалното депо неопасни отпадъци в с. Въглен и
констатирали, че ПСОВ отново не е в работен режим. Установено било, че аератор
е монтиран в SBR, но съоръжението не било електрически свързано. При тези
констатации на 29.09.2021 г. срещу община Аксаково е съставен АУАН и НП.
Районен
съд – Варна е приел от правна страна, че АУАН и НП са издадени в предвидените
срокове, от компетентни лица при липса на съществени нарушения на процесуалните
правила, но в нарушение на материалния закон. КП от 07.06.2021 г. с дадените
предписания е връчен на кмета на Община Аксаково на 15.06.2021 г. С оглед
предмета на предписанието по т.3 същото е било неизпълнимо в посочения срок,
тъй като съоръжението е изградено по европроект и е в гаранционен срок,
съответно гаранционно обслужване. На 14.05.2021 г. от Община Аксаково е
изпратено писмо до изпълнителя с искане в 14 – дневен срок да се възстанови
работата на пречиствателната станция, поради неизпълнение е последвало
изпращане на още няколко такива писма.
На 23.06.2021 г. изпълнителя е уведомил Община Аксаково, че е предприел
действия по възстановяване на работата на ареатор на SBR реактор и в скоро време ще се извърши
монтирането на място в ПСОВ. Директорът на РИОСВ – Варна е бил уведомен за
случващото се. Съдът е приел, че няма спор между страните, че на 23.09.2021 г.
при втора проверка от РИОСВ – Варна е установено, че съоръжението не работи.
Касае се за сложно съоръжение в гаранционен срок, пускането на което изисква
работа и координация между различни специалисти, извършването на проби преди
това, които не зависят от волята на наказаното лице, поради което е прието от
РС – Варна, че незаконосъобразно е прието от АНО, че е налице нарушение
извършено чрез бездействие. Обекта е в срок на гаранционно обслужване, поради
което всяко предприето самостоятелно действие от Община Аксаково би довело до
неоправдан за общината разход и последваща санкция от органите на АДФИ, а от
друга би довело и до отпадане на гаранцията, а от там и до допълнителни разходи
в случай на неизправност. Става въпрос за въвеждане в експлоатация на
специално, сложно съоръжение изискващо това бъде сторено от лица с нарочна
компетентност, провеждането на процедури за избор на такива лица (в случай на
предприети самостоятелни действия по въвеждане в експлоатация) и пр., което също
изисква време и няма как да бъде сторено в рамките на 15 дни. С тези
мотиви РС – Варна е приел, че НП е
издадено в нарушение на материалния закон и следва да бъде отменено.
Оспореното
решение е правилно и законосъобразно.
С
Обобщен констативен протокол № 4-КР-461/07.06.2021 г. т.3 е дадено предписание
на Община Аксаково „По Условия
10.1.1.1.1 и 10.1.2.3. Да се въведе в редовна експлоатация ПСОВ за смесен поток
отпадъчни води“, определен е срок за изпълнение 30.06.2021 г., протокола е
връчен на кмет на Община Аксаково на 15.06.2021 г.
Издадено
е Комплексно разрешително № 461-НО/17.06.2013 г. от изпълнителен директор на
Изпълнителна агенция по околна среда на Община Аксаково, за експлоатация и
инсталация на съоръжения за следната категория дейност по Приложение №4 към
ЗООС – РДНО за Общините Варна, Аксаково и Белослав, включващо клетка 1,
изпълняваща дейност, съгласно т.5.4 от Приложение №4 към ЗООС. В посоченото
комплексно разрешително са въведени Условие 10.1.1.1.1 – Пречиствателните
съоръжения по Условие 10.1.1.1. /сред които е ПСОВ/ да бъдат въведени в
експлоатация към датата на въвеждане в експлоатация на инсталацията по Условие
2 /РДНО за Общините – Варна, Аксаково и Белослав/ и съгласно Условие 10.1.2.3.
– Притежателят на настоящото разрешително да използва смесен поток пречистени
отпадъчни води /производствени, включително инфилтрат от Клетка 1, и битово –
фекални/ единствено за оросяване на Клетка 1 на депото, в компостиращата
инсталация в първоначалния етап на компостиране и интензивната фаза, за поливане
на зелени площи и поливане на рекултивирани терени.
Издадено
е Разрешение за ползване СТ-05-1915/29.10.2015 г. от ДНСК. Гаранционния срок на
съоръженията е 7 години от датата на въвеждане в експлоатация. Община Аксаково
е възложила съгласно Договори №
188/07.05.2014 г. и № 197/25.04.2016 г. и Анекси №2 и 3 дейностите по
стопанисване на РДНО към 12.05.2021 т. на „Спартак Таксим“ ООД. Община Аксаково
не оспорва, че е възникнала повреда на ареатор в SBR реактор на пречиствателната станция, поради което
ареатора е демонтиран от изпълнителя на строителството на обекта, поради това
че обекта е в гаранционен срок. Забавянето на ремонта е налице, но Община
Аксаково е в обективна невъзможност да предприеме действия. За това свидетелства кореспонденцията, която е
започнала на 14.05.2021 г. от страна на Община Аксаково до „Консорциум РЦУО
Аксаково 2012“ ДЗЗД, който е изпълнител на процесното РДНО и следва да
осъществи гаранционното обслужване на същото. От представените 3 писма от Община
Аксаково и 2 писма от „Консорциум РЦУО Аксаково 2012“ ДЗЗД се установява, че
забавянето в ремонта е единствено поради забавени действия от страна на
дружество.
Неоснователен
е доводът на жалбоподателя, че е поради издадено Комплексно разрешително №
461-НО/17.06.2013 г. на Община Аксаково неспазване на условията по т.10.1.1.1.1
и т.10.1.2.3 е винаги поради виновно бездействие от страна на общината.
Установено е, че в случая Община Аксаково е осъществила всички действия, за да
изпълни предписанието, но поради обективни причини и обстоятелства това не е
сторено. Следвало е преди издаване на НП от АНО да се направи анализ на
договорените задължения по експлоатацията на ПСОВ и да се дадат предписания,
които са изцяло във възможностите на Община Аксаково да ги изпълни.
Законосъобразно
е прието от РС – Варна, че липсва бездействие от страна на Община Аксаково,
което да може да се вмени като административно нарушение по чл. 166, т.3 от ЗООС вр. чл. 155, ал.2 от
ЗООС.
С
оглед изложеното съдът намира, че наведените в жалбата касационни основания не
са налице, поради което същата трябва да бъде оставена без уважение, а
решението на районния съд като правилно и законосъобразно следва да бъде
оставено в сила.
Искането
на жалбоподателя за присъждане на възнаграждение за юрисконсулт е неоснователно
по аргумент на противното на чл. 63д, ал.1 и ал.3 вр. чл. 143, ал.1 от АПК,
поради което се отхвърля от съда.
Предвид
изхода на спора искането на ответника за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение е основателно. Делото не е с фактическа и правна сложност,
поради което на основание чл. 63д, ал.1 и 3 от ЗАНН, вр. чл.143, ал.3 от АПК,
вр. чл. 37 от ЗПП, вр. чл. 27е от НЗПП, на ответника следва да се присъди
възнаграждение за служител с юридическа правоспособност в размер на 80 лева,
платимо от касационния жалбоподател.
Водим
от горното и на основание чл. 221, ал.2 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН,
Административен съд – Варна,
Р Е Ш
И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение №589/28.04.2022
г., постановено по АНД №20213110205314/2021 г. по описа на Районен съд – гр. Варна.
ОСЪЖДА Регионална инспекция
по околната среда и водите - Варна да заплати в полза на Община
Аксаково сумата в размер на 80 /осемдесет/ лева.
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.