Решение по дело №220/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 744
Дата: 17 април 2019 г. (в сила от 30 май 2019 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20187040700220
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

         № 744                   дата  17 април 2019г.                 град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 18 март 2019 год., в следния състав:

 

                                                                                                                                                                                                    Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

           

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 220 по описа за 2018 год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.215, ал.1, във вр. с чл.195, ал.4  от ЗУТ.

            Предмет на оспорване е Заповед № 1110/10.05.2017г. на заместник-кмета на Община Бургас, с която, на основание чл.195, ал.4 от ЗУТ, е наредено на лицата Л.Н.П., Р.Н.П., Д.А.Б.,*** и С.Д.К. *** в 6-месечен срок да извършат всички необходими ремонтни и възстановителни дейности за поправяне и заздравяване на сграда с идентификатор 07079.618.120.1 по КК на гр.Бургас, находяща се на ул. “Княз Александър Батенберг“ № 10/ул.“Шести септември“ № 2 в гр.Бургас.

            Заповедта се оспорва от Д.А.Б., която оспорва (част от фактическите констатации на административния орган, в частност тези, касаещи възрастта на сградата, като твърди, че тя е на поне 137 години и с оглед вида на конструкцията, която е в много лошо състояние, това не би позволило извършването на ремонтни дейности и конструктивни укрепвания, които не биха били понесени от елементите на скелета на сградата, което би довело до нейното саморазрушаване. Иска се отмяна на заповедта.

            В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от пълномощник – адв.Т., който поддържа жалбата на сочените в нея основания, както и ангажира допълнителни доказателства в подкрепа на изложените твърдения и възражения.

            Ответникът – заместник-кмет на Община Бургас се представлява от юрисконсулт Х., който оспорва основателността на жалбата и пледира за нейното отхвърляне, претендира възнаграждение.

            Заинтересованата страна С.Д.К. се представлява от пълномощник – адв.С., която също застъпва становище за неоснователност на жалбата, както и претендира разноски.

            Заинтересованите страни Л.Н.П. и Р.Н.П. се представляват от общ пълномощник – адв.Т., като страните се придържат към становището на жалбоподателката за отмяна на издадената заповед.

            Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

            Разгледана по същество е основателна, на основания различни от изложените в жалбата.

            Данните от административната преписка сочат, че в Община Бургас е постъпила молба-сигнал вх. № 94-01-29986/31.08.2015г., подадена от заинтересованата страна Р.П., с която е уведомила общинската администрация, че е съсобственик на недвижим имот – дворно място, ведно с изградената в него масивна къща, находящи се в гр.Бургас, ул.“Княз Александър Батенберг“ № 10, като при посещение на място е установила, че къщата се намира в изключително лошо състояние, с опасност от самосрутване, поради което са били предприети действия по маркиране със сигнална лента, за да бъдат избегнати потенциални инциденти с преминаващи пешеходци. Поискано е съдействие за извършване на спешна проверка от общинската администрация за установяване състоянието на сградата и издаване на заповед по реда на чл.196 от ЗУТ за нейното премахване. 

На 15.11.2015г. е извършен оглед на място от назначена от кмета на общината постоянно действаща комисия по чл.196, ал.1 от ЗУТ, като за проверката е съставен констативен протокол № П-233/05.11.2015г., видно от който жалбоподателката и заинтересованите страни са посочени като собственици на имота, които са били поканени за изслушване или даване на писмено становище. Обяснения са постъпили от жалбоподателката и заинтересованата страна Р.П., които са потвърдили становището си за премахване на сградата, както и е било депозирано становище от заинтересованата страна С.К., видно от което, изразил е готовност да предприеме незабавни ремонтни дейности, като се е позовал на дадено инженерно конструктивно становище.

Комисията е описала на място фактическото състояние на сградата, като е приела, че е строена през 20-те години на миналия век, едноетажна, с полувкопан сутерен, като конструкцията й спадала към неармирана зидария с дървен гредоред, без стоманобетонни пояси, с дървена покривна конструкция, частично разрушена, както и инсталацията за отвеждане на дъждовни води е била разрушена на места, което създавало предпоставки за течове по фасадните стени и пропускане на дъждовни води във вътрешността на сградата. Констатирано е също, че дървената настилка е изгнила на места, а по фасадните и вътрешни зидове се наблюдавали наклонени пукнатини в резултат на неравномерно слягане на земната основа, както и мазилката по фасадите е била обрушена, а дървените щурцове над прозорците – оголени. Прието е, че в този си вид сградата създава предпоставки за инциденти с преминаващи по тротоара пешеходци. Направено е заключение, вкл. и въз основа на представеното от заинтересованата страна конструктивно становище, че предприемането на адекватни мерки за поправяне и заздравяване на сградата е възможно и задължително. Против констативния протокол е постъпило възражение вх. № 94-01-42235/07.12.2015г. от жалбоподателката Б. и заинтересованата страна П., видно от което, позовали са се на обстоятелството, че сградата е на възраст поне 134 години и констатираните значителни увреждания по нейната конструкция не биха позволили извършването на ремонтни дейности и конструктивни укрепвания, като също са предложили да представят експертно заключение.  В аналогичен смисъл е постъпило и възражение от заинтересованата страна Л.П. вх. № 94-01-29986/6/07.12.2015г.

            Въз основа на съставения констативен протокол, заместник-кметът на Община Бургас  издал процесната Заповед № 1110/10.05.2017г., в мотивите на която възпроизвел фактическите констатации на комисията, приел е, че сградата може да бъде поправена и заздравена, поради което и на основание чл.199, ал.4 от ЗУТ наредил на лицата Л.Н.П., Р.Н.П., Д.А.Б. и С.Д.К. в 6-месечен срок да извършат всички необходими ремонтни и възстановителни дейности за поправяне и заздравяване на сграда с идентификатор 07079.618.120.1 по КК на гр.Бургас, находяща се на ул.“Княз Александър Батенберг“ № 10/ул.“Шести септември“ № 2 в гр.Бургас.

Заповедта е незаконосъобразна, като при постановяването й са допуснати съществени процесуални нарушения, съставляващи отменително основание по смисъла на чл.146, т.3 от АПК.

По делото беше изслушана съдебно-техническа експертиза, изготвена от в.л.М.Е., видно от която, експертът е констатирал, че процесната сграда се включва в ансамбъл (структура от обекти на недвижимото културно наследство), териториално обособен между ул.“Княз Александър Батенберг“ – ул.“Филип Кутев“, както и допълнително посочва, че сградата се включва в категорията на недвижимите културни ценности от „ансамблово значение“. Към експертизата е приложена и извадка от план  (л.220), в рамките на който е идентифицирано местоположението на сградата в рамките на ансамбъл „Княз Ал.Батенберг-Филип Кутев“. Извадката е всъщност такава от Общия устройствен план на гр.Бургас, достъпен на адрес https://www.burgas.bg/uploads/2fa063f29cef9d347ac3ce62b1ec13a8.pdf , където е виден и опорния план на културно-историческото наследство, ЦГЧ на гр.Бургас, видно от който процесната сграда е част от групова недвижима културна ценност. Отделно от това, съдът констатира, че ансамбъла  ул.“Княз Александър Батенберг“ – ул.“Филип Кутев“ е вписан в Регистъра на недвижимите културни ценности в гр.Бургас, поддържан от Община Бургас, в който регистър този ансамбъл е вписан под № 340 и който е публично достъпен на адрес https://data.egov.bg/data/resourceView/2d00a657-8ebf-4029-aa89-89de253bfb84.

При наличието на тези фактически данни, след като процесната сграда има характер на недвижима културна ценност с местно значение, то приложимият в настоящия случай ред за процедиране е този по чл.196, ал.8 от ЗУТ, съгласно който за недвижими културни ценности установяването на състоянието им и последващите мерки и процедури се извършват по реда на Закона за културното наследство. Относимата процедура е тази по Раздел ІV на ЗКН. В случая административният орган е процедирал по общия ред на чл.196, ал.1-7, като не е съобразил вписванията в собствения си Регистър на недвижимите културни ценности, което обуславя и различния ред за процедиране спрямо сградата – различен е съставът на комисията, която се назначава – чл.73, ал.1 от ЗКН, различни са и последствията и възможни съгласувателни процедури в зависимост от становището на комисията – чл.74, ал.1 или ал.3. Допуснатото нарушение има характер на съществено, поради неприложимост на процесуалния ред, по който се е развило производството пред административния орган. 

Предвид основанието за отмяна от процесуален характер, безпредметно се явява обсъждането на фактите, свързани със състоянието на строежа и възможността за неговото поправяне и/или заздравяване, в каквато насока бяха ангажирани съдебно-технически експертизи по делото.

На основание изложените мотиви оспорената заповед следва да бъде отменена, като съобразно този изход на процеса в полза на жалбоподателката следва да се заплатят разноските по делото в размер на 1447лв., поради което и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд,

 

РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ Заповед № 1110/10.05.2017г. на заместник-кмета на Община Бургас

            ОСЪЖДА Община Бургас, гр.Бургас, ул.“Александровска“ № 26 да заплати на Д.А.Б. ***, с ЕГН **********, сумата от 1447лв. разноски по делото.

 

            Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                     СЪДИЯ: