Определение по дело №1149/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1729
Дата: 21 октомври 2021 г. (в сила от 21 октомври 2021 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20217150701149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1729/21.10.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

 

Административен съд Пазарджик, VІ състав, в закрито заседание на  двадесет и първи октомври, две хиляди двадесет и първа година, в състав                                                            СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 1149, по описа на съда за 2021 г., намери за установено следното:

Производството е по реда на чл. 60 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 186, ал. 4 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).

Образувано е по жалба на А.Р., с ЕГН **********, с адрес ***, против разпореденото предварително изпълнение със Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-С1236-0037614/13.09.2021г. на началник отдел „Оперативни дейности“ гр. София в Централно управление на НАП. Със заповедта е разпоредена принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект – 113А, находящ се в гр. София, пазар в ЖК „Младост“1, стопанисван от А.С.Р., и забрана за достъп до него за срок от 14/четиринадесет/ дни на основание чл. 186, ал. 1, б „б“ от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС. Жалбоподателят прави искане същото да бъде отменено.

Жалбата против разпореждането е подадена в рамките на установения за това преклузивен процесуален срок(датата на връчване на заповедта е посочена 11.10.2021г., при  което съдът счита, че жалбата е подаден в срок – 13.10.2021г.) и при наличието на правен интерес – адресат на заповедта е жалбоподателят, поради което е допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

С процесната заповед е разпоредено запечатване на търговски обект — търговски обект – 113А, находящ се в гр. София, пазар в ЖК „Младост“1, стопанисван от А.С.Р., и забрана за достъп до него за срок от 14/четиринадесет/ дни.

В мотивите към заповедта за налагане на принудителната административна мярка (ПАМ) е посочено, че при проверка на 13.09.2021г. г. в процесния търговски обект, е констатирано, че е на сергия за плодове и зеленчуци № 113А, А.Р. не е регистрирал, монтирал и въвел в експлоатация фискално устройство с изградена дистанционна връзка с НАП от момента на започване на дейността в обекта, с което е допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от ЗДДС. Извършена е контролна покупка на грозде на обща стойност 1,25 лв., която е заплатена в брой от инспектор по приходите, като плащането е прието от А.С.Р. в качеството на физическо лице, за което не е издаден фискален бон.

При тези фактически констатации заповедта за ПАМ е издадена на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „б" ЗДДС във връзка с чл. 7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. Видно от заповедта основният мотив за издаване на разпореждането по чл. 60 АПК е да се защити интересът на държавния бюджет, за недопускане на вреда на фиска, за създаване на нормална организация на работата, за надежно и достоверно отчитане на търговския оборот, продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект. За извършване на необходимите действия е нужен срок, който се определя в размер по заповедта и според органа е подходящ.

От изложените в заповедта мотиви съдът счита, че е обосновано посоченото основание за допускане на предварителното изпълнение на наложената принудителна административна мярка. Неизпълнението на задължението за монтиране, въвеждане в експлоатация и използване на регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД засяга важни държавни интереси, свързани с отчитането на приходите от задължените лица и заплащането на данъци върху действителния им размер. Налице е защитим държавен интерес от категорията на визизирания в чл. 60, ал.1 АПК, който представлява самостоятелно основание за издаване на разпореждане за предварително изпълнение на издадения индивидуален административен акт. Необходима е превантивната функция на допускането на предварително изпълнение, тъй като допуснатото нарушение е съществено и ако то не бъде преустановено своевременно, съществува опасност да бъдат засегнати държавни интереси по отчитане на приходи от задълженото лице.

Възражението на жалбоподателя, че като земеделският производител не е имал задължение да издава касов бон от регистрирано фискално устройство, е неоснователно. Нормата на чл. 4,ал. 1,т. 2 от Наредба № 13.12.2006 г., че лицето не е задължено да регистрира извършваните от него продажби в търговски обект чрез ФУ/ИАСУТД лице, което извършва следните дейности: 2. (изм. – ДВ, бр. 84 от 2015 г., в сила от 30.10.2015 г.) продажби на собствена и непреработена селскостопанска продукция от физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, не се прилага в настоящия случай, защото това правило е неприложимо при продажби във или от търговски обекти в лицензираните стокови борси, тържища или пазар на производители по смисъла на Закона за стоковите борси и тържищата или закрити помещения, като магазин, склад или други подобни. От данните по делото е видно, че Р. има регистрация като земеделски производител, но той е извършвал продажбите на продукцията си от сергия, разположена пазар в ЖК Младост 1, гр. София, т.е. същият се явява задължено лице, което е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД – чл.3,ал.1 от Наредбата.

Възражението, че жалбоподателят е наемател на други маси за търговия, не влияе върху заповедта за запечатване на търговския обект и забрана за достъп, тъй като наетите други обекти и тяхното ползване не е засегнато от процесната заповед.

С допускането на предварителното изпълнение е спазен принципът за съразмерност, установен с нормата на чл.6,ал.2 АПК. В случая защитимият държавен интерес не се изразява в стойността на неотчетената контролна продажба, а в нарушаване на основно изискване към лицата, извършващи търговска дейност, да въведат в експлоатация, да регистрират и използват фискално устройство за отчитане на продажбите.

По изложените съображения, настоящият състав счита, че в процесната заповед необходимостта от предварително изпълнение е обоснована, а допускането му съответства на целта на закона.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 60, ал. 4 - 7 от АПК, Административен съд Пазарджик, VІ-ти състав

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на А.Р., с ЕГН **********, с адрес ***, против разпореденото предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-С1236-0037614/13.09.2021г. на началник отдел „Оперативни дейности“ гр. София в Централно управление на НАП.

Определението не подлежи на обжалване съгласно чл. 188, ал. 2 от ЗДДС.

 

                                                                           СЪДИЯ:/п/