№ 79
гр. , 05.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осми октомври през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Ц.Т.М.
при участието на секретаря И.П.П.
като разгледа докладваното от Ц.Т.М. Административно наказателно дело №
20241860200157 по описа за 2024 година
Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Постъпила е жалба от „*********“ ЕООД, ЕИК **********, със
седалище и адрес на управление: село ***********, представлявано от Н.В.К.
– Управител, телефон: **********, чрез адвокат М. Г. П. от АК-******* –
пълномощник, със съдебен адрес: село **********, област *******, телефон:
**********, с която обжалва наказателно постановление № ***/ 24.06.2024 г.
на Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София, с което на
основание чл. 266, ал. 2, пр. 1 (сече) и чл. 275, ал. 1, т. 2 от Закона за горите
/ЗГ/, Заповед № 694/ 15.08.2022 г. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция по горите и Заповед № РД 49-171/ 23.05.2024 г. на
Министъра на земеделието и храните и чл. 53 ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, е
наложена „имуществена санкция“ на дружеството в размер на 2000.00 лева
(две хиляди лева) за нарушение по чл. 104, ал. 1, т. 5 от ЗГ, във връзка с чл. 47,
ал. 1, т. 1 и чл. 50, ал. 6 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите.
Жалбоподателят намира издаденото наказателно постановление за
незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено изцяло, като
претендира присъждане на направените разноски по делото съгласно договора
за правна защита и съдействие.
1
Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София, чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата и моли обжалваното
наказателно постановление да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно, като претендира присъждане на разноски по делото за
юрисконсултско възнаграждение.
Районна прокуратура – Елин Пелин, ТО – Пирдоп не взема становище
по жалбата.
Районен съд – Пирдоп, след като обсъди събраните доказателства по
делото и ведно с доводите на страните, намира за установено следното:
На 27.03.2024 г. е съставен протокол за извършена проверка на
насаждения в землището на село Смолско, държавни горски територии,
стопанисвани от ТП ДГС Пирдоп към ЮЗДП гр. Благоевград, като проверката
е извършена от комисия, в чийто състав са включени представители на ИАГ,
РДГ София, ЮЗДП ДП Благоевград, ТП ДГС Пирдоп, кмета на кметство с.
Смолско, представител на ЛРД с. Смолско, жители на село Смолско. Видно от
протокола, че на терен са проверени насажденията в подотдел 198 „к“,
подотдел 198 „т“ и подотдел 212 „б“, като конкретно в подотдел 198 „т“ са
описани следните констатации: Насаждението е преходно с издадено
позволително за сеч № 0752641/ 08.01.2024 г. за провеждане на групово-
постепенна сеч с интензивност 25 % и срок на сечта до 30.05.2024 г. Площта
по ПС е 4,0 ха с очакван добив 264,0 куб.м. При проверката се констатира
наличие на пъни с отбелязвания на корените с оранжева боя, за които може
обосновано да се предположи, че не са редовно маркирани за сеч, тъй като са
без задялка или с „имитация на задялка“ върху кората, която се различава
коренно от реалното маркиране от 2022 г., при което задялките са стари и са с
налични „нарасти“ от нова кора и дървесина. Има наличие на изкъртени и
повалени немаркирани дървета, за които по видими признаци може
обосновано да се предположи, че са повалени вследствие на сечта, поради
което дървостоят между част от „прозорците“ е силно изреден без там да има
достатъчно подраст. В сечището има налични „закачени“ няколко дървета и
секции от разкроени стъбла с различна дължина. Вършината не е почистена
навсякъде. В граничното за насаждението дере има налична вършина и
стъблени секции с различна дължина. За посоченото насаждение при
извършени проверки през 2024 г. от служители на РДГ София са констатирани
2
нарушения, изразяващи се в сеч на немаркирани дървета с общ обем от 6,0
куб. м. дървесина, за което са съставени 2 бр. АУАН и транспортиране на
дървесина с МПС без налично разрешение за достъп, за което е съставен 1 бр.
АУАН. Отделно с констативни протоколи са дадени предписания за
почистване на дерето от налична дървесина. На основание констатациите от
проверката и на основание чл. 197, т. 5 от ЗГ са дадени следните препоръки и
разпореждания: РДГ София да състави АУАН за констатираните нарушения в
подотдел 198 „т“ на юридическото лице, осъществяващо добива на дървесина;
РДГ София да даде предписание на фирмата, осъществяваща добив на
дървесина в подотдел 198 „т“ да извърши почистване на дървесината в дерето,
граничещо с насаждението; ДГС Пирдоп да завиши контрола при
осеществяването на добива на дървесина, особено по отношение на фирмите с
многократни констатирани нарушения при осъществяване на дейности в
горски територии./л.33,л.34/
На 09.04.2024 г. комисия в състав: инж. С. С. Б. – главен горски
инспектор, Н. Р. К. – главен специалист горски инспектор и Т. Д. Г. – главен
специалист горски инспектор /служители на „РДГ“ София/, е извършила
проверка на терен в подотдел 198 „т“, находящ се в землището на село
Смолско, стопанисван от ТП „ДГС“ Пирдоп, за който подотдел е издадено
позволително за сеч /ПС/ № 0752641/ 08.01.2024 г. за осъществяване добив на
дървесина в него, за което е съставен констативен протокол /КП/ № 014141 от
09.04.2024г. Видно от протокола, че във връзка с проверка от 27.03.2024 г. е
извършена проверката на 09.04.2024 г., при която са описани установените
констатации и на основание чл. 197, т. 5 от ЗГ са дадени следните препоръки и
разпореждания: Фирмата „*********“ ЕООД осъществяваща добив на
дървесина в подотдел 198 „т“ да извърши почистване на дерето от
дървесината в него/ вършина и стъблени секции с различна дължина, в срок
до 18.04.2024 г. включително. Видно от протокола, че на тази проверка е
присъствал и Н.В.К. – управител на фирма „*********“ ЕООД, и екземпляр от
КП му е връчен срещу подпис./л.32/
На 09.04.2024 г. е съставен АУАН № 101864 (***/2024 по регистъра)
срещу „*********“ ЕООД, ЕИК **********, със седалище и адрес на
управление: село ***********, представлявано от Н.В.К. – Управител, за това,
че: „Фирма „*********“ ЕООД - в качеството си на търговец по чл. 241 от
Закона за горите, на която е издадено позволително за сеч №
3
07526141/08.01.2024 г., с което е разрешен добива на дървесина в отдел 198,
подотдел ,,т“, землище на с. Смолско, община Мирково - държавна горска
територия, в обхвата на дейност на ТП ДГС Пирдоп, вследствие на
извършената сеч, дървостоят между част от „прозорците“ е силно изреден, без
там да има достатъчно подраст. Нарушението е извършено в периода
11.01.2024 г. до 27.03.2024 г.“ В АУАН е посочено, че с горното дружеството е
нарушило чл. 104, ал. 1, т. 5 от ЗГ, във връзка с чл. 47, ал. 1, т. 1 и чл. 50, ал. 6
от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите. АУАН е съставен в
присъствие на Н.В.К. – управител на дружеството, на двама свидетели и е
връчен на управителя срещу подпис, като в графа „обяснения или възражения
на нарушителя“ е отразено „Ще представя в писмен вид.“/л.30,л.31/ В АУАН е
посочено, че се прилага Протокол от 27.03.2024 г. Във връзка със съставения
АУАН има изготвен доклад от инж. С. С. Б. – главен горски инспектор при РДГ
София до Директора на РДГ София от дата 10.04.2024 г., за констатирано
нарушение в подотдел 198 „т“, находящ се в землището на село Смолско, ДГТ
стопанисвана от ТП „ДГС“ Пирдоп, че управителя на фирма „*********“ е
запознат с протокола от 27.03.2024 г., че на фирма „*********“ ЕООД са
дадени предписания с с КП № 014141/ 09.04.2024 г. за почистване на течащо
дере от вършина и стъблени секции с различна дължина./л.35/ Във връзка със
съставения АУАН има изготвен доклад от инж. М.Г.П. – главен експерт в РДГ
София до Директора на РДГ София от дата 28.03.2024 г., за извършена
проверка на насажденията в подотдел 198 „к“, подотдел 198 „т“ и подотдел
212 „б“, находящи се в землището на село Смолско, държавни горски
територии, стопанисвани от ТП ДГС Пирдоп към ЮЗДП гр. Благоевград, при
която са констатирани нарушения и са дадени предписания./л.36,л.37/ По
делото са представени сигнали, писма от жители на село Смолско и от
Община Мирково до РДГ София, до ИАГ, до Министерство на земеделието и
храните, в които се иска от посочените институции извършване на проверка на
место във връзка с дейността на фирма „*********“ ЕООД по добиване на
дървесина в землището на село Смолско, в посочените подотдели, които са
близко до вододайната зона на селото./л.38-л.52/ По делото са представени и
следните писмени доказателства: позволително за сеч № 0752641/ 08.01.2024
г., издадено на „*********“ ЕООД за извършване на групово постепенна сеч в
подотдел 198 „т“, землище на село Смолско, площно сечище от 4.000 хектара,
държавна горска територия, дърветата са маркирани от инж. А.А., с
4
посочената контролна горска марка № **********, с оранжева боя, дата на
карнет опис: 21.07.2022 г.; технологичен план № 1, № 2 и № 3 за подотдел 198
„т“, землище на село Смолско; карнет опис за извършено маркиране в
подотдел 198 „т“, землище на село Смолско./л.53-л.63/
Наказателно постановление № *** на Директора на РДГ – София е
издадено на 24.06.2024 г. срещу „*********“ ЕООД, ЕИК **********, със
седалище и адрес на управление: село ***********, представлявано от Н.В.К.
– Управител, като в него е отразено, че същото се издава въз основа на АУАН
сериен № 101864 от 09.04.2024 г. В наказателното постановление е посочено,
че: „Съгласно образувана административнонаказателна преписка за
извършена проверка на 27.03.2024 г. от служители на Изпълнителна агенция
по горите, РДГ София и ТП ДГС Пирдоп в отдел 198, подотдел „т“, землище
на с. Смолко, община Мирково - държавна горска територия, при която е
установено, че в периода от 11.01.2024 г. до 27.03.2024 г. фирма ,.*********“
ЕООД - в качеството си на търговец по чл 241 от Закона за горите, на която с
позволително за сеч № 0752641 от 08.01.2024 г. е разрешен добива на
дървесина в отдел 198, подотдел „т“, землище на с. Смолко, община Мирково -
държавна горска територия, е допуснала по време на сечта да бъдат отсечени
немаркирани дървета, в следствие на което дървостоят между част от
прозорците е силно изреден, без там да има достатъчно подраст.“/л.28,л.29/ В
наказателното постановление е посочено, че с горното дружеството е
нарушило чл. 104, ал. 1, т. 5 от ЗГ, във връзка с чл. 47, ал. 1, т. 1 и чл. 50, ал. 6
от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите и на основание чл. 266, ал.
2, пр. 1 (сече) и чл. 275, ал. 1, т. 2 от Закона за горите /ЗГ/, Заповед № 694/
15.08.2022 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите
и Заповед № РД 49-171/ 23.05.2024 г. на Министъра на земеделието и храните
и чл. 53 ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, е наложена „имуществена санкция“ на
дружеството в размер на 2000.00 лева (две хиляди лева).
По делото е представена заповед № РД 49 – 171/ 23.05.2024г. на
Министъра на земеделието и храните във връзка с правомощията на
Директора на РДГ – София да издава наказателни постановления по ЗГ и
подзаконовите нормативни актове по прилагането му, ЗЛОД, ЗРА, ЗЗТ, ЗБР и
ЗЛР./л.68,л.69/
По делото е представена заповед № 694/ 15.08.2022 г. на Изпълнителния
5
директор на ИАГ във връзка с правомощията на инж. Н.А. Н. на длъжност
„заместник директор на РДГ – София“, който да изпълнява функциите на
директор, считано от 15.08.2022 г., до назначаване на титуляр на длъжността
директор./л.70/
Видно от показанията на свидетелите С. С. Б. – актосъставител, Т. Д. Г. –
свидетел при проверката и при съставянето на акта, Н. Р. К. – свидетел при
проверката и при съставянето на акта, М.Г.П. – свидетел при проверката
/служители на РДГ – София/, дадени в с.з. на 08.10.2024 г., че те поддържат
фактическите констатации, отразени в Протокола за проверка и АУАН. /л.82-
л.86/
Наказателното постановление № ***/ 24.06.2024 г. на Директора на РДГ
– София е връчено на „*********“ ЕООД на 26.07.2024 г./л.66/, а жалбата
против същото е изпратена по „Еконт“ на 07.08.2024 г./л.27/
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата на „*********“ ЕООД срещу Наказателно постановление №
***/ 24.06.2024 г. на Директора на РДГ – София е подадена по реда и в
сроковете на чл. 59 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество същата се явява неоснователна.
Съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство
по издаване на наказателното постановление, което се атакува, не са
допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, обуславящи
отмяната му. Административнонаказателното производство е започнало със
съставянето на акта за установяване на административно нарушение. Същият
е съставен от компетентен актосъставител, при съставянето му са спазени
изискванията на чл. 42, чл. 43 и чл. 44 от ЗАНН. Наказателното
постановление, издадено във връзка с посоченото нарушение на ЗГ и от
Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, е издадено от компетентно
длъжностно лице. Не се констатираха нарушения на изискванията на чл. 57 и
сл. от ЗАНН. Административнонаказателното производство е протекло в
законоустановените срокове, не са пропуснати съществени реквизити от акта
или наказателното постановление, което да обуслови незаконосъобразност на
крайния акт, достатъчно са конкретизирани обстоятелствата на нарушението,
както и мястото на извършването му. Наказателното постановление е
6
издадено в сроковете, предвидени от ЗАНН. Същото е съставено в
предписаната от закона форма, съдържа точно описание на нарушението и
съответства на констатациите в АУАН. С оглед на това съдът намира, че
правото на защита на жалбоподателя не е нарушено и цялата преписка по
издаването на НП установява по безспорен начин нарушението и
правомерното определяне на адм. наказание. В НП, както и в АУАН, изрично е
посочено, че се ангажира отговорността на жалбоподателя „*********“
ЕООД, ЕИК **********.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени в
тяхната съвкупност, съдът счита за доказано, че при описаната фактическа
обстановка в АУАН и наказателното постановление, дружеството –
жалбоподател е извършило нарушение по чл. 104, ал. 1, т. 5 от ЗГ, във връзка с
чл. 47, ал. 1, т. 1 и чл. 50, ал. 6 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в
горите. Съгласно разпоредбата на чл. 104, ал. 1, т. 5 от ЗГ, забранява се сечта
на немаркирани дървета, освен в случаите, определени в наредбата по чл. 101,
ал. 3. Съгласно разпоредбата на чл. 47, ал. 1, т. 1 от Наредба № 8 от 05.08.2011
г. за сечите в горите, при провеждане на сечите лицата, извършващи добив на
дървесина, са длъжни да секат само определените и отбелязани за сеч дървета,
а при гола сеч - всички дървета върху площта на сечището без забранените за
сеч дървета, указани в позволителното за сеч. Съгласно разпоредбата на чл.
50, ал. 6 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, забранява се сеч
на немаркирани дървета с изключение на посочените случаи. Съгласно
разпоредбата на чл. 266, ал. 2, пр. 1, във вр. с ал. 1 от ЗГ, когато юридическо
лице или едноличен търговец сече дървесина в нарушение на този закон и на
подзаконовите актове по прилагането му, се наказва с имуществена санкция
от 2000 до 20 000 лв.
Установи се безспорно от събраните доказателства по делото, че при
описаната фактическа обстановка в АУАН и наказателното постановление, в
периода от 11.01.2024 г. до 27.03.2024 г. жалбоподателят ,.*********“ ЕООД -
в качеството си на търговец по чл 241 от Закона за горите, на която с
позволително за сеч № 0752641 от 08.01.2024 г. е разрешен добива на
дървесина в отдел 198, подотдел „т“, землище на с. Смолко, община Мирково -
държавна горска територия, е допуснала по време на сечта да бъдат отсечени
немаркирани дървета, в следствие на което дървостоят между част от
прозорците е силно изреден, без там да има достатъчно подраст. В тази насока
7
административнонаказващият орган ангажира надлежни доказателства пред
настоящата инстанция, от които е видно, че при описаната фактическа
обстановка в АУАН и Наказателното постановление, жалбоподателят е
извършил посоченото нарушение. Допуснотото нарушение е безспорно
установено от писмените доказателства и свидетелските показания, като
съдът не констатира съществени противоречия в събраните гласни
доказателства по делото. При това положение съдът счита, че
законосъобразно административнонаказващият орган е ангажирал
отговорността на жалбоподателя и е определил „имуществена санкция“ в
размер на 2000.00 лева (две хиляди лева), което е към минимума, съобразена е
с разпоредбата на чл. 266, ал. 2, пр. 1 (сече) от ЗГ, с тежестта на конкретния
случай и всички останали обстоятелства. Съдът не приема, че в случая се
касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Според
задължителната практика на ВКС, дадена с ТР № 1 от 12.12.2007г. преценката
на административнонаказващия орган „за маловажност“ на случая по чл. 28 от
ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. За това
дали нарушението е маловажно следва да се изхожда от неговата
малозначителност, а тя е в зависимост от обществената му опасност, която
може да не е налице или да е явно незначителна. „Маловажен случай“ по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН е този, който при извършеното деяние, с оглед
липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства, представлява по – ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения
от същия вид. В конкретния случай не са представени доказателства и не са
налице обстоятелства, обуславящи по – ниска степен на обществена опасност
на конкретно извършеното административно нарушение в сравнение с
обикновените случаи по посочения текст от ЗГ, поради което не е налице
хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. В случая нарушението е типично за вида си и
не разкрива по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с други
нарушения от същия вид. Деянието не се отличава с по – ниска степен на
обществена опасност от обикновените случаи на други такива нарушения.
Касае се за формално нарушение, при което настъпването на вредоносни
последици не е елемент от фактическия му състав. Липсата на такива
последици не се преценява като смекчаващо обстоятелство, респ. като
основание за преценка на случая като маловажен. Ето защо съдът счита, че
8
следва да потвърди обжалваното наказателно постановление като
законосъобразно.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН,
жалбоподателят „*********“ ЕООД, ЕИК **********, следва да заплати на
РДГ – София, направените разноски по делото в размер на 100 лева (сто лева),
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Воден от гореизложеното Районен съд – Пирдоп
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ***/ 24.06.2024 г. на
Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София, с което на
жалбоподателя „*********“ ЕООД, ЕИК **********, със седалище и адрес на
управление: село ***********, представлявано от Н.В.К. – Управител, на
основание чл. 266, ал. 2, пр. 1 (сече) и чл. 275, ал. 1, т. 2 от Закона за горите
/ЗГ/, Заповед № 694/ 15.08.2022 г. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция по горите и Заповед № РД 49-171/ 23.05.2024 г. на
Министъра на земеделието и храните и чл. 53 ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, е
наложена „имуществена санкция“ на дружеството в размер на 2000.00 лева
(две хиляди лева) за нарушение по чл. 104, ал. 1, т. 5 от ЗГ, във връзка с чл. 47,
ал. 1, т. 1 и чл. 50, ал. 6 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите,
като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, „*********“ ЕООД,
ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: село ***********,
представлявано от Н.В.К. – Управител, да заплати на Регионална дирекция по
горите /РДГ/ – София, ул. **********, направените разноски по делото в
размер на 100 лева (сто лева).
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет
дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд –
София област, по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – Пирдоп: _______________________
9