Решение по дело №123/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 135
Дата: 15 ноември 2023 г.
Съдия: Йонита Цанкова Цанкова
Дело: 20237130700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 15.11.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ЛОВЕЧ, ІІІ-ти административен  състав, в публично заседание на първи ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЙОНИТА ЦАНКОВА

                              

 

при секретаря ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ЦАНКОВА Адм.д. № 123/2023 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от  Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 43, ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.  

Административното дело е образувано по жалба на К.С.К., с адрес: ***, срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021, с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

В жалбата се твърди, че оспореното уведомително писмо е неправилно и незаконосъобразно. Според жалбоподателя, при определяне на площите за намаления на плащанията и при определяне на финансовата санкция са допуснати нарушения, които водят до тяхната отмяна. Излага, че неправилно е бил определен договорът, който отговаря на изискванията на ЗСПЗЗ и Закона за аренда в земеделието /ЗАЗ/. В заключение се иска отмяна на наложената санкция.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с адв. Б. от ЛАК, който поддържа жалбата с направените уточнения. Претендира и присъждане на разноски, посочени в договора за правна помощ в размер на 800 лева. В допълнително представени писмени бележки поддържа жалбата и излага доводи по същество.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/ се представлява от упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и становищата на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят К.С.К. е регистриран в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ с уникален регистрационен номер /УРН/ 368038. Същият е подал заявление за подпомагане от 21.04.2021 г. и от 27.05.2021 г. с УИН 11/200521/60185 за кампания 2021 по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за плодове /сливи и десертно грозде/ - СП /други/, Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /картофи, лук и чесън/ - СЗ-КЛЧ, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/, Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите /Мярка 12/, Компенсационни плащания в планински райони /Подмярка 13.1/НР1/, Компенсационни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения /Подмярка 13.2/НР2/ /л. 42 и следв. и л. 56 и следв./.

Към заявленията са приложени в табличен вид информация за използваните парцели - 2021 г. и заявените площи по схеми и мерки 2021.

С оспореното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г., на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е изчислен размер на финансово подпомагане по схемите и мерките, както следва:

 по Подмярка 13.1/НР 1 от искана сума 3513,79 лева е направено намаление от 38,14 лева и е оторизирана сума в размер 3475,65 лева; по Подмярка 13.2/НР 2 от искана сума 775,96 лева е направено намаление от 315,37 лева и е оторизирана сума в размер 460,59 лева; по СЕПП от искана сума 5743,23 лева е направено намаление от 1328,70 лева и е оторизирана сума в размер 4414,53 лева; по Мярка 12/Натура 2000 от искана сума 1232,15 лева е направено намаление от 447,87 лева и е оторизирана сума в размер 784,28 лева; по СПП от искана сума 4089,50 лева е направено намаление от 992,32 лева и е оторизирана сума в размер 3097,18 лева; по СП /други/ от искана сума 4967,31 лева е направено намаление от 82,40 лева и е оторизирана сума в размер 4884,91 лева; по ЗДП от искана сума 3611,19 лева е направено намаление от 386,45 лева и е оторизирана сума в размер 3224,74 лева; по СЗ-КЛЧ от искана сума 1344,10 лева е направено намаление от 1344,10 лева и е оторизирана сума в размер 0,00 лева; по Възстановяване от ФД (възстановяване на финансова дисциплина) от искана сума 297,69 лв. е направено намаление от 0,00 лева и е оторизирана цялата сума в размер 297,69 лв.

В уведомителното писмо е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП на данните в подаденото заявление за подпомагане, като тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП.

В таблица 1 на писмото са посочени по схеми и мерки исканите суми, наложените намаления и оторизираните суми. Под таблицата е направено кратко разяснение за съдържанието на всяка от колоните, като за колона 3 „Намаления“ са посочени пет основания за наложените намаления, без да е уточнено кое основание за намаление към коя схема/мярка се отнася.

В таблица 2 са посочени извършените плащания в лева на оторизираните суми и датите на плащанията по всяка схема/мярка.

Под Таблица 2 на писмото е отразено, че колона 4 „Прихваната сума“ отразява приспаднатите от оторизираната субсидия суми, в резултат на санкции или недължимо оторизирани суми, за които има издаден АУПДВ, или приспаднати суми от изискуеми задължения по други схеми и мерки, администрирани от ДФЗ и/или „Удържан данък общ доход“ – отразява сумата на данъка, който на основание чл. 65, ал. 14 във вр. чл. 38, ал. 15 от ЗДДФЛ се удържа и внася от ДФЗ, в качеството му на администратор на съответната помощ в срок до края на месеца, следващ тримесечието на придобиването на дохода. Отразено е още, че съгласно чл. 38, ал. 15 от ЗДДФЛ, с окончателен данък се облага брутната сума на придобитите от физически лица, нерегистрирани като земеделски стопани, облагаеми доходи, получени под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за развитие на селските райони и от държавния бюджет.

В заключение в уведомителното писмо е посочено, че превод на оторизираната сума е извършен по банкова сметка, ***помагане за кампания 2021.

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Жалбата е с peг. индекс на ДФ „Земеделие“ с дата 06.02.2023 г. /л. 9/, а видно от известието за доставяне/връчване на уведомителното писмо на лист 23 от делото, както и от становището на лист 24, обжалваното уведомително писмо е изтеглено от профила на кандидата в СЕУ на 25.01.2023 г., поради което съдът намира, че оспорването е в срок, а жалбата е подадена пред местно компетентния административен съд, от лице с активна процесуална легитимация - адресат на обжалваното уведомително писмо и е насочена срещу годен за обжалване административен акт.

Представено е платежно нареждане за платена държавна такса в размер на 10 лв. по сметка на съда /л. 93/.

Жалбата е постъпила в съда чрез ответния административен орган, който е приложил заверено копие от административната преписка по издаването на обжалвания акт в изпълнение на задължението по чл. 152, ал. 2 от АПК. Представен е и списък на страните по чл. 152, ал. 3 от АПК /л. 2/.

С разпореждане от з.с.з. от 16.05.2023 г. съдът е констатирал, че жалбата не отговаря на законовите изисквания за редовност, разписани в чл. 150, ал. 1, т. 5, т. 6 и т. 7 и чл. 151, т. 3 от АПК, като е оставил оспорването без движение на основание чл. 158, ал. 1, във вр. с чл. 150, ал.1, т. 5, т. 6 и т. 7 и чл. 151, т. 3 от АПК, като е указано на жалбоподателя - в 7-дн. срок от съобщението: 1. да конкретизира дали обжалва Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ изцяло или в отделна част, като посочи обжалвана част; 2. да конкретизира в какво се състои незаконосъобразността на акта; 3. да конкретизира искането до съда, като съобрази обжалваната част от УП; 4. да представи документ за платена държавна такса от 10 лв. по сметка на съда, като се указани последиците при неизпълнение.

С молба вх. № 1525/29.05.2023 г. в АдмС Ловеч, подадена от адв. М.Б. от ЛАК - упълномощен процесуален представител на жалбоподателя, във връзка с горепосоченото разпореждане се сочи следното:

1. Обжалването на Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е за всички плащания по мерките за подпомагане, за които са извършени намаления, отразени в таблица № 1 — всички позиции с изключение на последната - възстановяване по ФД, за която няма намаления и финансови санкции.

2. Уведомителното писмо е незаконосъобразно поради наложени санкции „за двойно декларирани площи“, за които жалбоподателят твърди, че няма припокриване за имоти с номера 07357 /кад. № 07357-1647-10/, имот 07357 /кад. № 07357-44-5/ и имот 07357 /кад. № 07357-45-2/ всички в землището на с. Български извор.

3. Иска да се отмени Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта, в която се налагат санкции /намаления/ по схемите за подпомагане и се задължи ДФ „Земеделие“ да възстанови сумите по т. 3 от таблица 1 - намаления за подмярка 13.1/НР 1 за сумата от 38,14 лв., по подмярка 13.2/НР 2 за сумата от 315,37 лв., по СЕПП за сумата от 1328,70 лв., за мярка 12/Натура 2000 за сумата от 447,87 лв., за СПП за сумата от 992,32 лв., за СП /други/ за сумата от 82,40 лв., за ЗДП за сумата от 386,45 лв. и за СЗ-КЛЧ за сумата от 1344,10 лв.

С разпореждане от з.с.з. от 28.06.2023 г. съдът е констатирал, че с подадената молба от адв. Б. не са отстранени всички нередности на жалбата - да конкретизира искането до съда, като съобрази обжалваната част от УП, като в постъпилата уточняваща молба вх. № 1525/29.05.2023 г. се иска съдът да постанови решение, с което да задължи ДФ „Земеделие“ да възстанови определени суми, което не е в компетентността на Административен съд - Ловеч. Със същото разпореждане съдът е оставил жалбата повторно без движение на основание чл. 158, ал. 1, във вр. с чл. 150, ал. 1, т. 7 от АПК, като е указано на жалбоподателя в 7-дн. срок от съобщението да конкретизира искането до съда, като съобрази обжалваната част от УП, като са  указани последиците при неизпълнение.

С уточняваща молба с вх. № 1999/06.07.2023 г. в АдмС Ловеч, депозирана от адв. Б. от ЛAK – процесуален представител на жалбоподателя,  във връзка с разпореждането от з.с.з. от 28.06.2023 г., е посочил следното искане до съда: Моля да отмените наложените санкции/намаления посочени в Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г. с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта, в която се налагат санкции /намаления/ по схемите за подпомагане за сумите по т. 3 от таблица 1 - намаления за подмярка 13.1/НР 1 за сумата от 38,14 лв., по подмярка 13.2/НР 2 за сумата от 315,37 лв., по СЕПП за сумата от 1328,70 лв., за мярка 12/Натура 2000 за сумата от 447,87 лв., за СПП за сумата от 992,32 лв., за СП /други/ за сумата от 82,40 лв., за ЗДП за сумата от 386,45 лв. и за C3-КЛЧ за сумата от 1344,10 лв.

Предвид изложеното, съдът намира, че жалбата е частично недопустима. Видно от обжалваното уведомително писмо /л. 18-22/, наред с направените намаления по схеми и мерки, с оспорения акт на жалбоподателя са оторизирани /тоест одобрени за плащане/ и са платени следните суми: по схема СЕПП – оторизирана и платена сума 4371,57 лева; Подмярка 13.1/НР 1 – оторизирана и платена сума 3475,65 лева; Подмярка 13.2/НР 2 – оторизирана и платена сума 460,59 лева; СП /други/ - оторизирана и платена сума 4884,91 лева; СПП – оторизирана и платена сума 3097,18 лева; ЗДП – оторизирана и платена сума 3224,74 лева; Мярка 12/Натура 2000 – оторизирана и платена сума 784,28 лева; СЕПП – оторизирана и платена сума 42,96; Възстановяване от ФД – оторизирана и платена сума 297,69 лева.

С оглед на това, в тази си част уведомителното писмо не засяга неблагоприятно правната сфера на оспорващия, а напротив – явява се благоприятен за него индивидуален административен акт. В този смисъл, за жалбоподателя не е налице правен интерес от обжалването на уведомителното писмо по отношение на оторизираните и платени суми. Правният му интерес е свързан единствено с тази част от волеизявлението на ответния административен орган, с която се правят намаленията.

Предвид изложеното и като съобрази направеното уточнение по жалбата, направено с уточняваща молба на жалбоподателя с вх. № 1525/29.05.2023 г. /л. 92/ и уточняваща молба на жалбоподателя с вх. № 1999/06.07.2023 г. /л. 100/, съдът намира, че жалбата срещу обжалваното уведомително писмо в частта, която не касае налагането на санкции /намаления/ по схемите за подпомагане за сумите по т. 3 от таблица 1 - намаления за подмярка 13.1/НР 1 за сумата от 38,14 лв., по подмярка 13.2/НР 2 за сумата от 315,37 лв., по СЕПП за сумата от 1328,70 лв., за мярка 12/Натура 2000 за сумата от 447,87 лв., за СПП за сумата от 992,32 лв., за СП /други/ за сумата от 82,40 лв., за ЗДП за сумата от 386,45 лв. и за C3-КЛЧ за сумата от 1344,10 лв., а именно – в частта за оторизиране и плащане на суми по заявление за подпомагане с УИН 1120052160185 за кампания 2021, както и в частта за плащанията по последната позиция от таблица № 1 - Възстановяване по ФД, която изрично е изключена от жалбоподателя от предмета на оспорване /л. 92/, следва да се остави без разглеждане, а делото в тази му част да бъде прекратено.

В останалата си част жалбата е допустима. С частта от уведомителното писмо, с която ответникът е извършил намаление на заявените суми за подпомагане /посочена по-горе/ правната сфера на жалбоподателя е засегната неблагоприятно, поради което е налице правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество, жалбата в допустимата ѝ част е основателна.

Съгласно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът. При преценката си съдът изхожда от правните и фактическите основания, посочени в оспорвания ИАА.

Съдът намира, че оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП предвижда възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

От представеното решение от заседание на Управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие“, съгласно Протокол № 197 от 19.08.2022 г. /л. 4/ се установява, че Владислава Илиева Казакова е избрана за заместник изпълнителен директор на ДФЗ с ресори „Директни плащания на площ“ и „Информационни технологии“. Видно от представената Заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г. на изпълнителния директор на ДФЗ /л. 5-8/, на зам. изпълнителния директор на ДФЗ – Владислава Казакова са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, каквото е и процесното уведомително писмо.

Ето защо, според съда липсва отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Налице е отменителното основание по чл. 146, т. 2 от АПК, като съображенията за това са следните:

Уведомителното писмо е издадено в писмена форма. Същото  представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и следва да отговаря на изискванията, въведени с чл. 59, ал. 2, т. 1 – т. 8 от АПК. Процесното писмо обаче не отговаря на необходимото съдържание по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, тъй като не съдържа всички задължителни реквизити. Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му, т. е. трябва да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактически и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Те имат съществено значение и при осъществяване на съдебния контрол за законосъобразност, тъй като липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения акт.

От съдържанието на административния акт не става ясно кои са фактическите и правните основания за описаните в табличен вид намаления по съответните схеми и мерки. От пояснението, дадено за съдържанието на колона 3 „Намаления“, от таблица 1 в уведомителното писмо е невъзможно да се установи еднозначно каква е действителната воля на административния орган. В УП са посочени няколко хипотези за намаляване на субсидиите по принцип, но не е изяснено коя от тях е относима за конкретния случай, като не е ясно и дали приложение следва да намерят всички изброени. По отношение процесните схеми и мерки от уведомителното писмо стават ясни единствено размерите на исканите от заявителя суми, на намалението, на оторизираната и изплатена сума, без да са изложени каквито и да било конкретни фактически констатации и съответната правна обосновка. Пояснението е общо и бланкетно и не дава ясна представа защо на практика е отказано подпомагане на заявителя.

В разглеждания случай, като фактически основания за издаване на обжалваното уведомително писмо е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място /в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП/ на данните в подаденото заявление за подпомагане, както и че тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Други фактически, а също така и правни основания, не се съдържат в процесния акт, от които да се достигне до извод кои изисквания не са спазени. Не е ясно за кои площи от заявените за подпомагане парцели е прието, че са недопустими за подпомагане, по всяка една от заявените схеми и мерки, наложило и намаление на заявеното подпомагане, за да е възможна проверката за съответствието на фактическите констатации с действителното положение. Както се посочи и по-горе, нито от таблица 1 „Оторизирани суми“ и в частност колона 3 „Намаления“ към същата са направени пояснения кои законови изисквания жалбоподателят не е спазил и респективно не може да се установи конкретното правно основание за намаленията, посочени в колона 3 „Намаления“ на таблица 1 „Оторизирани суми“. От изброените под колона 3 „Намаления“ пет хипотези също не могат да бъдат извлечени данни коя от тях е приложена за всяка една от мерките и схемите, по отношение на които е налице намаление на оторизираните суми. Уведомителното писмо следва да съдържа конкретна информация за всеки един парцел, който не отговаря на изискванията, неговата площ и основанието за извършеното намаление. От самото писмо по никакъв начин не може да се установи каква е причината за извършеното намаление на заявените за финансово подпомагане суми.

Изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за извършената редукция с оспореното уведомително писмо оторизация по заявлението на жалбоподателя.

В допълнение следва да се посочи, че фактически и правни основания липсват и в административната преписка, приложена от ответника, поради което липсата им в обжалваното УП не може да бъде заместена от данните от административната преписка.

Едва в настоящото съдебно производство, с писмено становище по жалбата от ответника с изх. № 02-110-6500/432#2 от 14.02.2023 г. /л. 24-30/, е направен опит за мотивиране на оспорения акт, което съдът намира за недопустимо. Посоченото становище на зам. изпълнителния директор на ДФЗ не е документ, част от административната преписка по издаване на административния акт в процедурата по изплащане на финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021. Изявленията на АО в цитираното становище до съда са пример за възприетата от издателя на УП порочна практика в производството по издаване на ИАА по ЗПЗП, да не полага усилия да изпълнява задължението си за мотивиране на актовете съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, въпреки правилото на чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, според която разпоредба, относима към конкретното уведомително писмо, Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. Така и Решение № 5897 от 15.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2366/2022 г., V о.

Мотивите на административния акт не могат да бъдат допълвани след приключване на процедурата по издаване на административния акт и неговото съобщаване от твърдения на страните или чрез доказателствени средства, събрани едва в хода на съдебното му обжалване, чрез които се изясняват фактическите основания за издаване на акта. В този смисъл е и съдебната практика /Решение № 8556 от 1.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 4231/2020 г., Решение № 9297 от 10.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 6537/2019 г. Решение № 1731 от 10.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10540/2020 г./ Липсата на конкретно изложени мотиви, правни и фактически основания от административния орган е пречка за проверка на материалната законосъобразност на административния акт.

Възможно е да се приеме, че уведомителното писмо е мотивирано със съдържащи се в преписката други документи, съставени в производството по издаване на оспорения акт, но такива документи не са налични по представената пред съда административна преписка.

С определение от з.с.з. от 01.08.2023 г., с което са конституирани страните и делото е насрочено за разглеждане в о.с.з., съдът изрично е указал на страните разпределението на доказателствената тежест.

В проведеното о.с.з. от 01.11.2023 г. съдът повторно е указал на страните доказателствената тежест, като им е предоставена възможност да сочат доказателства.

Искането за обосноваване е една от гаранциите за законосъобразност на властническото волеизявление, които законът е установил за защитата на правата и правно защитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен акт. Това подпомага страните в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата им срещу такива актове.

В оспорения административен акт, в обжалваната му част, липсват и посочени правни основания. В разпоредбата на чл. 43, ал. 3 от ЗПЗП са изброени хипотезите, в които Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, но при липса на фактически установявания, не могат да бъдат изведени и правните такива за издадения отказ.

Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК, доказателствената тежест за установяване на обстоятелството, че размерът на заявеното финансово подпомагане следва да бъде намален, лежи върху административния орган, който следва да установи фактическите и правни основания за издаване на административния акт. Предвид посочената процесуална норма, не може да се приеме, че в хода на съдебното оспорване, с допустими доказателствени средства може да се санира пропускът на административния орган да изложи фактическите основания за издаване на оспорения акт. От мотивите към оспореното уведомително писмо трябва да е ясно защо следва да бъде намалено заявеното финансовото подпомагане, както и да се посочи актът или проверката, въз основа на която това е направено. Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. Следва да се отбележи също, че в рамките на съдебната проверка по чл. 168 от АПК, съдът проверява законосъобразността на акта, съобразно посочените в него фактически и правни основания, но е недопустимо мотивите да се допълват впоследствие в съдебна фаза със съображения, които не се съдържат в акта или в документи от административната преписка, към които актът препраща.

Непосочването на фактически основания в оспорения акт и съответните правни такива в конкретната хипотеза, не позволява да бъде идентифицирана волята на административния орган относно упражненото правомощие – намалението в размер на субсидията по отделните схеми и мерки от таблица 1, както и да бъде извършена последваща проверка за условията за упражняване на това правомощие, т. е. проверка за материалната законосъобразност на акта. Допуснатото нарушение на изискването за спазване на законоустановената форма на акта е съществено, доколкото препятства както преценката на съда за съответствието му с материалния закон, така и възможността на оспорващия да изгради адекватно защитата си, което е достатъчно да обоснове незаконосъобразност на акта по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

По изложените съображения процесното уведомително писмо следва да се отмени в частта за извършеното намаление на подпомагането от колона 3 „Намаления“ на таблица 1, тъй като е издадено при неспазване на установената от закона форма – отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК.

Липсата на конкретно изложени мотиви, правни и фактически основания от административния орган е пречка за проверка на материалната законосъобразност на административния акт.

Съдът съобрази и трайната съдебна практика на Върховния административен съд по идентични казуси, обективирана в Решение № 6137 от 08.06.2023 г. на ВАС по адм. д. № 11062/2022 г., V о.; Решение № 480 от 20.01.2022 г. на ВАС по адм. д. № 10754/2021 г., V о.; Решение № 4303 от 24.04.2023 г. на ВАС по адм. д. № 4470/2022 г., V о.; Решение № 5897 от 15.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2366/2022 г., V о.; Решение № 1133 от 8.02.2022 г. на ВАС по адм. д. № 7560/2021 г., V о. и др.

В частта по отношение на оторизираните суми и плащане, както и в частта за плащанията по последната позиция от таблица № 1 - Възстановяване по ФД, която изрично е изключена от жалбоподателя от предмета на оспорване /л. 92/, жалбата следва да бъде оставена без разглеждане по изложените по-горе съображения.

Предвид факта, че естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да бъде върната на ДФЗ за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя в частта му на заявеното подпомагане по схемите и мерките, за които са извършени намаления, за кампания 2021 г., при спазване на изискванията за мотивиране на акта.

С оглед изхода на спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят претендираните разноски за производството, които са доказани и своевременно поискани, а именно – 800 лева договорено и реално заплатено /в брой/ адвокатско възнаграждение, видно от представения договор за правна защита и съдействие на л. 114 от делото и съобразно така направеното искане в о.с.з. от 01.11.2023 г.

По делото от страна на жалбоподателя е внесена и държавна такса размер на 10 лв., видно от платежния документ на л. 93 от делото, но доколкото тези разноски не са заявени от жалбоподателя и неговия процесуален представител до приключване на последното по делото заседание /арг. чл. 80 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК/, то съдът не може да се произнесе в повече от поисканото от страната. Претенцията за разноски, макар и обусловена от разрешаване на повдигнатия спор, има относителна самостоятелност, тъй като отговорността за разноски не е правна последица, по която съдът дължи служебно произнасяне, а въпрос, по който се произнася, само след като бъде надлежно сезиран.

Поради което, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, следва да се осъди Държавен фонд „Земеделие“ в качеството му на юридическо лице, в чиято структура е административният орган, който е издал обжалвания акт, да заплати на жалбоподателя сумата от 800 лева, представляваща сторени съдебно-деловодни разноски.

На основание гореизложеното и чл. 159, т. 4 и т. 8, чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, чл. 173, ал. 2 от АПК и чл. 143, ал. 1 от АПК, Ловешкият административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.С.К., с адрес: ***, срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ В ЧАСТТА относно оторизираните и изплатени суми по заявление за подпомагане с УИН 11/200521/60185 за кампания 2021 и в частта за плащанията по последната позиция от таблица № 1 - Възстановяване по ФД, която изрично е изключена от жалбоподателя от предмета на оспорване и ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ В ЧАСТТА на извършените намаления на субсидията по схеми и мерки, посочени в колона 3 „Намаления“ от таблица 1 от уведомителното писмо, както следва: Подмярка 13.1/НР 1 – 38,14 лв.; Подмярка 13.2/НР 2 – 315,37 лв.; Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ – 1328,70 лева; Мярка 12/Натура 2000 – 447,87 лв.; Схема за преразпределително плащане /СПП/ – 992,32 лева; Схема за обвързано подпомагане за плодове /сливи и десертно грозде/ - СП /други/ - 82,40 лв.; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/ – 386,45 лева; Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /картофи, лук и чесън/ - СЗ-КЛЧ – 1344,10 лв.

ИЗПРАЩА преписката на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по подаденото от К.С.К. заявление за подпомагане с УИН 11/200521/60185  за кампания 2021 в частта му на заявеното подпомагане по схеми и мерки: Подмярка 13.1/НР 1; Подмярка 13.2/НР 2; Схема за единно плащане на площ /СЕПП/; Мярка 12/Натура 2000; Схема за преразпределително плащане /СПП/; Схема за обвързано подпомагане за плодове /сливи и десертно грозде/ - СП /други/; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/; Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /картофи, лук и чесън/ - СЗ-КЛЧ, съобразно отменената част на Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-110-6500/432 от 12.01.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ и съобразно дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 от АПК тридесет дневен срок за издаване на административния акт.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, бул. „Цар Борис III № 136, да заплати на К.С.К., с адрес: ***, сумата от 800,00 /осемстотин/ лева, представляваща разноски по делото за адвокатско възнаграждение.

Решението в частта, с която жалбата е оставена без разглеждане и производството по делото е прекратено, имащо характер на определение, подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му, а в останалата му част - в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд на РБ.

Да се изпрати препис от решението на страните.

                                         

 

                                                                    АДМ. СЪДИЯ: