Решение по дело №26/2021 на Районен съд - Генерал Тошево

Номер на акта: 260008
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Росен Минков Стоянов
Дело: 20213220200026
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр.Г.Т., 15.03.2021г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

            Районен съд - Г.Т., наказателна колегия, в публичното заседание на петнадесети март две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Председател: Росен С.

 

в присъствието на секретаря Радостина Стоянова, разгледа докладваното от Съдията н.а.х.д. № 00026 по описа на Районен съд - Г.Т. за 2021г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

 

          Производството е образувано по жалба на Д.Й.Г. с ЕГН – ********** ***, срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3482823, издаден от ОД на МВР - Д.

          С атакувания електронен фиш на жалбоподателя на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП във вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лева.

          По същество жалбоподателят оспорва издадения електронен фиш като незаконосъобразен поради недоказаност и несъставомерност на деянието. Твърди се, че при установяване на нарушението не е спазена Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизираните технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, което поставя по съмнение констатациите в издадения електронен фиш и води до неговата отмяна.

         В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Процесуалният му представител адв. К. ***, редовно призован, явява се в съдебно заседание.

          Въззиваемата страна ОД на МВР – Д., редовно призована, не изпраща представител.

          От събрания по преписката и в хода на съдебното следствие доказателствен материал се установява следната фактическа обстановка:

         На 05.03.2019г. в 11.11 часа в гр. Г.Т., общ. Г.Т., обл. Д., по ул. „В. А.” в посока центъра на града, до бивш обувен завод, с мобилно техническо средство TFR1-M, номер 590,  е установено и заснето, че МПС „Ауди А3” с рег. № ***  се движи със скорост от 75 км/ч при разрешена скорост от 50 км/ч. Посочен е собственик, на когото е регистрирано МПС - Д.Й.Г..

         При така наличните данни е издаден електронен фиш, с който на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв. за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

         Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на приетите по делото писмени доказателства при условията на чл. 283 от НПК.

         При служебната проверка се установиха причини атакуваният електронен фиш да бъде отменен на процесуално основание, тъй като са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са довели до накърняване на правото на защита на жалбоподателя. Това е така, защото електронният фиш е издаден от съответната териториална структура на МВР, в конкретния случай от ОД на МВР - Д. Същият отговаря на утвърдения образец и формално съдържа реквизитите, посочени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Независимо от това обаче, в него липсва отразяване на разпоредбата на чл. 189, ал. 6 от ЗДвП, регламентираща възможността за подаване в 7-дневен срок на писмено възражение срещу фиша пред директора на съответната структура на МВР, който в предвидените хипотези може да анулира фиша, и който, по силата на ал. 7, е длъжен да уведоми собственика на МПС за решението си, както липсва и отразяване и на разпоредбата на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, указваща реда и срока за обжалване на електронния фиш. Така посоченото, още повече, че електронният фиш е приравнен на наказателно постановление, представлява съществено процесуално нарушение, засягащо правото на защита на лицето, срещу което е издаден електронният фиш, което не може да бъде отстранено в съдебната фаза, т.е. съдът не може да санира и валидира електронния фиш, имайки предвид и характера на настоящето производство, и респективно води до отменяне на електронния фиш, като незаконосъобразен.

         Независимо от посоченото до тук, от друга страна са допуснати и други нарушения и на материалния закон, и на процесуалните правила, които водят до незаконосъобразност на електронния фиш, а именно:

         В електронния фиш е посочено, че фиксираната скорост е 72 км/ч, при разрешена скорост 50 км/ч, като превишаването над разрешената скорост е 22 км/ч, за което и на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 100 лева. В приложената на хартиен носител разпечатка на клип е отразено обаче, че фиксираната скорост е 75 км/ч и съответно отклонението от ограничението на скоростта от 50 км/ч, е 25 км/ч. Т.е. отразеното в електронния фиш не кореспондира и с доказателствата по делото. Съдът следва да гадае, че най-вероятно при издаването на електронния фиш, отразявайки в същия като установена скорост 72 км/ч, вместо 75 км/ч, административно наказващият орган е извадил 3 км/ч в полза на нарушителя, с оглед представения по делото протокол за проверка, но изводите на съда не следва да се базират на догадки, а това обстоятелство следва да е описано в електронния фиш.

         По делото липсват и доказателства каква е била максимално допустимата скорост на движение в посочения участък от пътя. Същата не може да се установи по никакъв начин от обстоятелството, че нарушението е констатирано в рамките на населеното място и не е задължително минимално разрешената скорост в населено място да е 50км/ч, а е незаконосъобразно и недопустимо, фактически обстоятелства, които са част от обективната действителност и са относими към твърдяното нарушение да се извеждат по предположение или подразбиране.

         Съдът с Разпореждане от 19.02.2021г. изрично е задължил наказващият орган да предостави цялата административно наказателна преписка в резултат, на което са изпратени: жалба, електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3482823, издаден от ОД на МВР – Д., Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система, Протокол №2-17-18г. от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR1-M, № 590, справка за нарушител/водач, снимков материал, които са приети от съда по реда на чл. 283 от НПК.

         Липсват доказателства по чл. 15, т.1 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. – няма данни за обучението на състава за работа с АТСС и тяхното ефективно и законосъобразно използване.

         Не са налице са всички императивни, кумулативно предвидени в Наредба № 8121з532/12.05.2015г. в редакцията към датата на извършване на нарушението / след изм. и доп. с ДВ. бр. 6 от 16 Януари 2018г/ изисквания за законосъобразност на използването на стационарно техническо средство за видеоконтрол. Съобразно чл.10, ал.3 от наредбата, при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда. В настоящият случай в нарушение на  Наредбата, към протокола по чл. 10 от Наредбата не е представена снимка на разположението на измервателния уред.

                   Липсата на данни за обучението на състава за работа с АТСС и тяхното ефективно и законосъобразно използване, както и липса на снимка на разположението на измервателния уред са съществени нарушения на чл.10 и чл. 15 от Наредба № 8121з532/12.05.2015г., водят до разколебаване изложените констатации в електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3482823, издаден от ОД на МВР – Д. Констатираните нарушения водят до издаването на един незаконосъобразен електронен фиш, който като такъв следва да бъде отменен. Неприлагането на цитираните доказателства към административно наказателната преписка води до извода за липса на такива, а прилагането им в по-късен момент на административно наказателното производство би довело до съмнение във времето на изготвянето им.

         По делото се установи, че процесното нарушението е фиксирано с техническо средство - мобилна система за видеоконтрол TFR1-M, номер 590, като същото е посочено в издадения електронен фиш. Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е категорична, че когато самото нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган на нарушителя се издава електронен фиш, т.е. тя се явява специална норма по отношение на разпоредбите, регулиращи общия ред за налагане на административно наказание по ЗАНН, като същата дерогира приложението на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

         За използване на системата за видеоконтрол на процесното място, за което е издаден обжалвания електронен фиш по административно наказателната преписка е представен протокол съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Законодателят е въвел този задължителен документ, тъй като в неговото съдържание е предвидил възможност за удостоверяване чрез попълване в нарочни графи на съответните факти и обстоятелства при които е било извършено заснемането, т.е. същият следва да съдържа информация за точното местонахождение на мястото за контрол, датата на използване на автоматизираното техническо средство, разположението на автоматизираното техническо средство спрямо посоката на движение на контролираните моторни превозни средства, ограничителните пътни знаци, ако са налице такива, разрешения скоростен режим, начало и край на участъка, начало и край на работата с автоматизирано техническо средство и др., чието удостоверяване се извършва чрез посочване на имената на удостоверилото ги лице, което и декларира, че автоматизираното техническо средство е използвано съгласно нормативните предписания и изискванията, въведени в инструкцията за неговата експлоатация. Този протокол е официален документ, тъй като се съставя от длъжностно лице, в кръга на службата му и се ползва с обвързваща доказателствена сила. В приложения по административно наказателната преписка протокол съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. с рег. № 26Гр-2558 от 05.03.2019г. липсват номер на протокол за преминало метрологична проверка автоматизираното техническо средство. Не е посочена дата на преминала метрологична проверка – изписано е 08.19, които две цифри не говорят нищо на съда.  По административно наказателната преписка е приложен протокол №2-17.18г. от проверка на мобилната система, като заключението в него е с дата 29.08.18г., т.е. съдът не може да направи връзка с посочените две цифри 08.18 с дати от протокола за проверка на системата, което води до заключение за липса на такива. Не е описана посоката на движение, не е описан началото и края на участъка. Описаното е довело до опорочаване на функциите на Протокол съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. с рег. № 26Гр-2558 от 05.03.2019г. на официален удостоверителен документ относно обстоятелството, че автоматизираното техническо средство е било позиционирано на процесното място, както и че същото е използвано съгласно нормативните предписания и при посочените в протокола обстоятелства. При това положение отразените в протокола факти не следва да се приемат за доказани. Представения снимков материал не е  изготвен съгласно чл. 16 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. – няма посочен уникален идентификационен номер на снимките, не става ясно от предоставените снимки данни за посока, трафик, режим, място с точни координати, поради което и те не може да се ползва като годно доказателствено средство.

         При така изложените съображения ангажирането на отговорността на Д.Г., въпреки липсата на доказване от страна на наказващия орган на горните обстоятелства води до съществено нарушаване правото на защита на жалбоподателя. Административно наказателната отговорност от своя страна не може и да бъде осъществена въз основа на предположения.

         Предвид изложеното съдът намира, че при установяване на нарушението не се спазени разпоредбите, регламентиращи условията, реда и начина на използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение, поради което е издаден незаконосъобразен електронен фиш, който следва да бъде отменен на това основание.

 

         Воден от горното, съдът на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

          ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3482823, издаден от ОД на МВР – Д., с който на Д.Й.Г. с ЕГН – ********** ***, на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП във вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лева.

 

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Д., в 14-дневен срок от уведомяването на страните.

 

 

 

                 

 

                                            Районен съдия: