Определение по дело №357/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 341
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20237100700357
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

                                  №……../07.07.2023 г.,гр. Добрич                                                                                            

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в закрито заседание на седми юли,  две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                             

                                                                               СЪДИЯ: Н. КАМЕНСКА

 

          разгледа докладваното от съдия Каменска административно дело № 357  по описа на Административен съд – Добрич за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

         

Производството е образувано по жалба на Граждански инициативен комитет „За Дърветата-Живата памет на град Добрич“, подадена от  В.И.В., М.Д.И., И.Х.К., Н.Н.Г. и М.Л.З.,***, срещу Разрешение за строеж № 113/29.05.2023 г., издадено от главния архитект на Община град Добрич. В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на издадено строително разрешение поради това, че освен необходимите ремонтни дейности, разрешени в централната част на град Добрич, одобрената проектна документация предвиждала и масово премахване на значителна част от съществуващата в района дървесна растителност. Направено е искане Община град Добрич да бъде задължена да преработи и да процедира проекта, съобразявайки го с действащото строително и екологично законодателство.

Ответникът, главен архитект на Община град Добрич не изразява становище по жалбата в предоставения 14-дневен срок.

При преценка за подведомствеността и допустимостта на оспорването, настоящият състав на съда приема, че делото е неподведомствено на съда, а  жалбата срещу строителното разрешение е недопустима.

С разпореждане от 12.06.2023 г. жалбата е оставена без движение като на оспорващия, Граждански инициативен комитет „За Дърветата-Живата памет на град Добрич“, е предоставена възможност да представи доказателства за организационната си обособеност по закон и съответно за представителната власт на лицата, които го представляват, да внесе държавна такса от 50 лева и да представи доказателства за наличие на обстоятелствата  по чл. 149, ал. 2, т. 1 - 4 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), които определят предпоставките за възникване правото на жалба срещу строителното разрешение според специалния закон.

 С молба с вх. № 2518/20.06.2023 г. Гражданския инициативен комитет, чрез В.В. – председател,  представя доказателства за внесена по сметка на съда държавна такса, Протокол от 04.05.2023 г. от събрание на инициативен граждански комитет „За Дърветата-Живата памет на град Добрич“ за иницииране на местна гражданска инициатива „Да спасим от „подмяна“ – изсичане на живите дървета от центъра на град Добрич“ и подписка на 51 физически лица, съдържаща трите имена, единен граждански номер и саморъчните  подписи на гражданите с постоянен или настоящ адрес ***.

От представения протокол е видно, че е учредена местна гражданска инициатива по реда на чл.46 и сл. от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС). В протокола, позовавайки се на разпоредби от общинската наредба по чл.62, ал.10 от ЗУТ, местната гражданска инициатива изразява загриженост и несъгласие с предвидено изсичане - подмяна на близо 70 дървета в идеен проект за изпълнение на строителство в централната част на град Добрич. Изложени са твърдения, че могат да се намерят алтернативни решения и че предвиденото премахване на дървета не е неизбежно и необходимо за реализацията на въпросния проект.

С разпореждане от 21.06.2023 г. на ответната страна бе изпратен препис от жалбата и бе изискана административната преписка по издаване на оспореното разрешение за строеж, а лицата, подписали жалбата, са конституирани като жалбоподатели.

Административната преписка е представена от главния архитект на Община гр.Добрич с писмо с вх. № 2594/26.06.2023 г. без становище.

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че :

Жалбата срещу строителното разрешение е недопустима и следва да се остави без разглеждане на основанието по чл.159, т.2 и т.4 от АПК като подадена от ненадлежни страни, без признат от закона правен интерес от оспорването.

Образуваното съдебно производство следва да се прекрати като делото се изпрати по подведомственост по вреда на чл.130, ал.4 от АПК на компетентните да го разгледат административни органи. Заявените в жалбата искания от местния инициативен комитет са неподведомствени на съда.

Първият жалбоподател, Граждански инициативен комитет „За Дърветата-Живата памет на град Добрич, е неправосубектен, поради липса на доказателства за организационната му обособеност по см. на  § 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби на Административно-процесуалния кодекс (АПК). В предоставения с разпореждането от 12.06.2023 г. срок, както и към настоящия момент, не са представени доказателства, че Гражданския инициативен комитет е юридическо лице или сдружение на юридически или физически лица, което е организационно обособено въз основа на закон.

 С разпореждането от 12.06.2023 г. на оспорващия бе указано, че според чл. 147, ал. 1 от АПК, право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него, или за които той поражда задължения.

В молбата си от 20.06.2023 г. председателят на Гражданския инициативен комитет, г-жа В.В., се позовава на чл.2, т.4 и чл.9, т.2 от Конвенцията на ООН за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземането на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда, ратифицирана със закон, приет от 39-о НС на 2.10.2003 г. - ДВ, бр. 91 от 14.10.2003 г., наричана Орхуската конвенция. В чл.2, т.4 от Орхуската конвенция е дадена легална дефиниция на понятието "общественост", от която е видно, че организацията на едно или повече физически или юридически лица следва да е извършена в съответствие с националното законодателство.

Организационната обособеност на едно или повече физически или юридически лица, според българското законодателство, може да бъде осъществена по реда на Търговския закон и Закона за кооперациите – за организациите, създавани с цел търговска дейност и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел- за организациите, поставящи си цели, сходни с тези, описани в протокола на местната гражданска инициатива. Доказателства за организационната обособеност на Граждански инициативен комитет според националното законодателство в случая не са представени.

От представения Протокол от проведено на 04.05.2023 г. събрание на инициативен граждански комитет „За Дърветата-Живата памет на град Добрич“ за иницииране на местна гражданска инициатива „Да спасим от „подмяна“ – изсичане на живите дървета от центъра на град Добрич“ , е видно, че е формирана местна гражданска инициатива по см. на чл.46, ал.1 и ал.2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС). Съгласно този закон правомощията на местната гражданска инициатива се изразяват единствено в отправяне на предложения до общинския съвет, кмета на общината, на района или на кметството, или до областни или регионални органи на изпълнителната власт за решаване на въпроси от местно значение. Законът не предвижда правото на местната гражданска инициатива да обжалва административни актове, какъвто е строителното разрешение. В този смисъл е непротиворечивата съдебна практика на Върховен административен съд (Определение № 10798/ 27.10.2021 г. по адм.д. № 8336/2021 г., 5 чл.с-в на ВАС, и Определение № 12546/21.11.2016 г. по адм. д. № 9229/2016 г. на Върховния административен съд, Четвърто отд., оставено в сила с определение № 1328/01.02.2017 г. по адм. д. № 207/2017 г. от петчленен състав на ВАС, Първа колегия, Определение № 2645/06.03.2017 г. по адм.д. № 2403/2017 г, ІІІ отд. на ВАС).

Дори и да се приеме, че реализирането на оспореното строително разрешение включва и  премахване на множество дървета в централната част на гр.Добрич и че това е действие  със спорни екологични, здравни и естетични последици за града и неговите жители, специалният закон признава право за оспорване на строителното разрешение единствено на лицата по чл. 149, ал. 2, т. 1 - 4 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Втората група жалбоподатели, физическите лица, подписали жалбата, не доказват качество на заинтересовани лица по чл.149, ал.2, т.1-4 от ЗУТ, поради липса на представени доказателства в предоставения срок и към настоящия момент.

Качеството „заинтересовани лица“ по см. на чл.149, ал.2 от ЗУТ не се установява и от документите, съдържащи се в представената административна преписка.

След като подадената от Гражданския инициативен комитет и от В.И.В., М.Д.И., И.Х.К., Н.Н.Г. и М.Л.З. жалба не отговаря на изискванията да изхожда от надлежни страни, тя следва да се остави без разглеждане на основанията по чл. 159, т. 2 и т. 4 от АПК, а образуваната съдебно производство да се прекрати.

 Макар че жалбата е подадена срещу строително разрешение № 113/29.05.2023 г., от нейното съдържание е видно, че оспорването е срещу премахването на дървесната растителност  в поземлените имоти, в които е разрешено извършване на строителство. Именно този проблем е провокирал група граждани да се обединят по реда на чл.46 и сл. от ЗПУГДВМС в местната гражданска инициатива „Да спасим от „подмяна“ – изсичане на живите дървета от центъра на град Добрич“. Съответно на тяхното законовото правомощие да правят искания и предложения до органите на местната власт (общинския съвет, кмета на общината, на района или на кметството, областни или регионални органи на изпълнителната власт), е  задължението на тези органи по чл. 52, ал. 2 и ал. 3 от ЗПУГДВМС, да разгледат направените предложения и в едномесечен срок от връчването на подписката да обявят своето решение и предприетите мерки в интернет страницата на общината и в един регионален вестник, както и в същия срок да уведомят инициативния комитет за своето решение и за мерките за неговото изпълнение.

Няма данни дали поставените от Гражданския инициативен комитет  въпроси са изпратени за разглеждане от компетентния орган. Затова след прекратяване на делото, същото следва да се изпрати на органа, компетентен да отговори на въпросите, исканията и предложенията на  местната гражданска инициатива, свързани със запазване на съществуващата дървесна растителност в имотите, в които ще се извършва ремонт, одобрен с издаденото строително разрешение № 113/29.05.2023 г.

При определяне на компетентния орган съдът взе предвид обстоятелството, че по данни от административната преписка,  процесната дървесна растителност е разположена в имоти - общинска собственост и че съгласно чл.2 от Наредбата за  изграждане и опазване на зелената система на територията на Община Добрич (приета с Решение № 8 - 16 от 29 април 2008 г. на Общински съвет град Добрич по Протокол № 8 от 29 април 2008 година), органи за управление на зелената система са общинския съвет и кмета на Община град Добрич. Затова компетентни да разгледат въпросите, исканията и предложенията на местната гражданска инициатива, са Общински съвет град Добрич и кмета на Община град Добрич.

Така мотивиран и на основание чл.159, т.2 и т.4 от АПК и чл.130, ал.4 от АПК, Административен съд –Добрич V състав

 

                             О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Граждански инициативен комитет „За Дърветата-Живата памет на град Добрич“, представляван от В.И.В. и жалба от В.И.В., М.Д.И., И.Х.К., Н.Н.Г. и М.Л.З. срещу Разрешение за строеж № 113/29.05.2023 г., издадено от главния архитект на Община град Добрич.

ПРЕКРАТЯВА производство по делото.

ИЗПРАЩА делото по компетентност на органите за управление на зелената система на територията на Община Добрич -  Общински съвет град Добрич и кмет на Община град Добрич.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва в 7 дневен срок от съобщаването му с частна жалба от страните и от органите, на които е изпратено пред Върховен административен съд на РБ.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи по реда на чл.138, ал.3 от АПК на страните и на органите за  управление на зелената система на територията на Община Добрич -  Общински съвет град Добрич и Кмета на Община град Добрич.

                                                         

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :