Решение по дело №9/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 34
Дата: 24 февруари 2023 г. (в сила от 24 февруари 2023 г.)
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20237270700009
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

 

град Шумен, 24.02.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд– град Шумен, в публичното заседание на двадесети февруари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                             Председател: Снежина Чолакова

                                                                       Членове: Росица Цветкова

                                                                                        Бистра Бойн

 

при секретаря Св. Атанасова и с участие на прокурор Славчева при ШОП, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн КАНД № 9 по описа за 2023г. на Административен съд– гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на Министерство на земеделието, храните и горите, депозирана чрез юрисконсулт С.Ч., срещу Решение № 95/02.11.2022г. на Районен съд  гр. Велики Преслав, постановено по АНД № 213/2022г. по описа на съда. С атакувания съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление НП № НЯСС-71/16.03.2022г. издадено от Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН)–гр. София, с което на Министерство на земеделието, храните и горите, за нарушение по чл.190а ал.2 от Закона за водите /ЗВ/ на основание чл. 200 ал.1 т.39, във връзка с чл.201 ал.12 от ЗВ е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 / хиляда/  лева.

В касационната жалба се излагат твърдения за неправилност на атакуваното решение поради постановяването му в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Претендираната отмяна на наложената санкция се аргументира с доводи за липса на компетентност относно даване на предписания по отношение на язовир, включен в Приложение № 1 към чл.13 т.1 от ЗВ, какъвто е язовир „Тича“ и липса на описание на нарушението, Министерството било уведомено само един ден преди проверката и било в техническа невъзможност да изпрати свой представител. Сочи, че Министерството е предприело всички мерки е действия по изпълнение на предписанието на контролния орган, но ограниченият бюджет на програма „Хидромелиорации“ създава предпоставки за компрометиране на изпълнението им. Релевират се и доводи за „маловажност“ на описаното в санкционния акт неизпълнение на административно задължение. Въз основа на това касаторът, представляван в съдебно заседание от юрисконсулт, отправя искане да бъде отменено Решението на РС град Велики Преслав и съответно да бъде отменено НП.

   Ответната страна Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор град София, редовно призована, не изпраща представител, но е представено писмено становище по касационна жалба от процесуален представител ст. експерт- юрист Е. З., редовно упълномощена, в което се твърди и излагат доводи за неоснователност на касационната жалба. Отправя се предложение да бъде оставено в сила Решението на РС град Велики Преслав като правилно и законосъобразно, както и се претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата касационна инстанция.

Представителят на ШОП, намира касационната жалба за неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Предмет на оспорване пред Районен съд– гр. Велики Преслав е било Наказателно постановление НП № НЯСС-71/16.03.2022г. издадено от Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН)–гр. София, с което на Министерство на земеделието, храните и горите, за нарушение по чл.190а ал.2 от Закона за водите /ЗВ/ и на основание чл. 200 ал.1 т.39, във връзка с чл.201 ал.12 от ЗВ е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 / хиляда/  лева.

За да се произнесе по спора, районният съд е установил от фактическа страна следното: На 14.07.2021г. от служители на ДАМТН била извършена проверка на язовир "Тича", находящ се в поземлени имоти в землището на Община Върбица, обл.Шумен, за които са съставени Актове за публична държавна собственост № 892, 893, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921, 922, 023, 924, всички от 21.06.2004г., собственост на Министерство на земеделието, храните и горите, за която проверка бил съставен констативен протокол КП № 05-03-57/15.07.2021г., приложен на стр.20 и сл. от въззивното дело. В протокола е отразено установеното при проверката след преглед на представената документация и обход и оглед на голямата язовирна стена и съоръженията към нея, че не е представен от собственика проект за изграждане на пункт за мерене и филтрация и такъв не бил заведен и в деловодството на ДАМТН, за което е дадено съответното предписание в Протокол № 05-03-49/05.06.2020г. със срок на изпълнение 30.09.2020г. Контролната проверка била извършена на 14.07.2021г. Въз основа на констатациите от проверката за неизпълнение на задължителни предписания на жалбоподателя бил съставен и АУАН за нарушение по чл.190а ал.2, вр. с чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите. Въз основа на така съставения акт и събраните в хода на административнонаказателното производство доказателства наказващият орган издал и процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните норми, налагащи неговата отмяна. Съдът е възприел и решаващото становище относно безспорната установеност на вмененото на санкционираното лице неизпълнение, извеждайки извода, че осъществяването му се установява от събраните писмени и гласни доказателства. С оглед спецификата на нарушението и неговата висока степен на обществена опасност за живота и здравето на населението, районният съд е формирал и извод за неприложимост на института на „маловажния случай на административно нарушение“. Въз основа на изложените аргументи е потвърдил изцяло обжалвания пред него санкционен акт.

Настоящият съдебен състав споделя установената от районния съд фактическа обстановка, както и направените въз основа на нея правни изводи за липса на допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи санкционната процедура. Актът и издаденото въз основа на него наказателно постановление са съставени при стриктното съблюдаване на императивния законов ред, от компетентни за това лица. Същите разполагат с необходимите реквизити и описанието на нарушението е детайлно посочено, включително чрез препращане към КП, с който са дадени предписания на нарушителя. Не се установи и липсата на компетентност на издателя на АУАН и на НП, като въззивният съд е изложил подробни и правилни съображения по направените от жалбоподателя възражения.

Неотносими към настоящия правен спор са възраженията на касатора във връзка с вида на язовира, съответно обхвата на  Приложение №1 към чл.13 т.1 от ЗВ, тъй като административнонаказателната отговорност на касатора е ангажирана за неизпълнение на предписание на контролен орган. Това предписание няма данни да е оспорено по съдебен ред, поради което е налице е влязъл в сила административен акт, който подлежи на изпълнение. В този смисъл Определение №2157/18.02.2021 г. по адм.д.№1319/2021 г. по описа на ВАС на Р България.

Касационният съдебен състав счита, че районният съд е достигнал и до законосъобразни изводи относно безспорната установеност на описаното в акта и в НП нарушение, като на основание чл.221 ал.2 от АПК препраща към мотивите на въззивния съд. Безспорно е, че на Министерството на земеделието, храните и горите, в качеството му на собственик на язовирни стени и съоръжения към тях и в частност на язовир „Тича“, са дадени задължителни предписания с КП № 05-03-49/05.06.2020г. в т.V.1.4 „Да се представи в ДАМНТН проект за изграждане на пункт за филтрация през язовирната стена, със срок на изпълнение 30.09.2020г“. При извършената последваща проверка е установено, че това предписание не е изпълнено. В този смисъл безспорно е доказано неизпълнение на предписание на контролен орган, което правилно и законосъобразно е квалифицирано като административно нарушение по чл.200 ал.1 т.39 от ЗВ във вр. с чл.190а ал2 от ЗВ. Ирелевантни се явяват твърденията за невъзможност за изпълнение на предписанията, поради липса на бюджетни средства.

При това положение районният съд закономерно е извел решаващия си извод относно безспорната установеност на описаното в НП нарушение. То не разкрива белезите на „маловажен случай“ по смисъла на чл.28 от ЗАНН, поради което в унисон с предвижданията на закона на касатора е наложена регламентираната в чл.200 ал.1 т.39 от ЗВ имуществена санкция, законосъобразно определена в стойност в минималния ѝ размер в контекста на заложените в чл.27 от ЗАНН критерии.

От така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че решението на Районен съд-гр.Велики Преслав е законосъобразно и правилно, а касационната жалба е неоснователна. Решението на въззивния съд е постановено при правилно установена фактическа обстановка и при правилно направени правни изводи по отношение приложението на процесуалния и материалния закон, поради което следва да се остави в сила.

Предвид изхода на спора и своевременно отправеното искане за присъждане на разноски от страна на ответника, в полза на ДАМТН- гр.София и на основание чл.63д ал.4 от ЗАНН, във вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, касаторът следва да бъде осъден да заплати разноски в размер на 80 (осемдесет) лева.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.1 и ал.2, предл.1 от АПК, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :

         

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 95/02.11.2022г., постановено по АНД № 213/2022г.  по описа на Районен съд – гр. Велики Преслав.

 

        ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, представлявано по закон от министър да заплати на ДАМТН- гр. София с адрес на управление гр. София, бул.Г.М.Димитров №52А сумата 80.00 лева /осемдесет лева/, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                      2.