РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
Административен съд Пловдив
Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 1461/13.7.2021г.
гр.Пловдив, 13 . 07
. 2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Административен
съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на двадесет и девети юни през две хиляди двадесет
и първа година, в състав :
Административен съдия : Здравка Диева
С
участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 623/2021г.,
за да се произнесе , взе предвид следното :
„АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД, с ЕИК ***, представлявано от управителя Д.М.М., със съдебен
адрес:***, обжалва Решение № РД-16-184/15.02.2021г. на Главен директор в Главна
дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и Ръководител
на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" / съгласно заповед № РД-16-635/30.07.2020г. на
Министъра на икономиката – т.I /, с което е отказано предоставянето на
безвъзмездна финансова помощ на кандидата „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД с проектно
предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.077-1481 и с наименование
„Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия
от пандемията COVID-19" в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и
капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма „Иновации и
конкурентноспособност“ 2014-2020.
Становища на страните :
- Жалбоподателят счита, че решението е
незаконосъобразно, постановено при съществено нарушения на производствените
правила и в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби. Изразява
несъгласие с изводите на органа, че кандидатът не отговаря на изискванията за
средно предприятие, тъй като този извод е направен на база служебно представени
данни от отчетите през системата МОНИТОРСТАТ, поддържана от НСИ. В тази връзка
се твърди допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените
правила с позоваване на чл.36 ал.2 ЗУСЕСИФ. Заявено е, че квалификацията на
кандидата при деклариране, че попада в категорията „средно предприятие“ на етап
кандидатстване е направена съобразно чл.4б ал.1 и ал.2 от Закона за малките и
средни предприятия /ЗМСП/ и на база реални данни за дейността. Разминаването за
2018г. се дължи на допусната техническа грешка при попълване на годишния отчет
за дейността през 2018г. подаден в НСИ, при което вместо данните за 2018г. са
нанесени данните за 2017г. Твърди се своевременно уведомяване на НСИ за
грешката и отправена молба за корекция на Отчета на заетите лица, средствата за
работна заплата и другите разходи за труд за 2018г. Посочено е, че на
08.01.2021г. /във връзка с изискано представяне на документи от органа/ дружеството
не е представило декларацията по чл.3 и чл.4 ЗМСП, тъй като няма настъпила
промяна декларираните обстоятелства в подадената вече декларация. Иска се
отмяна на решението.
В съдебно заседание с ход по същество пълномощникът
на жалбоподателя адв. И.А. поддържа, че в съдебното производство убедително е
доказано, че разминаването в данните, публикувани в Търговския регистър и
отчета за НСИ, се дължи на техническа грешка за 2018г. Действителните факти,
установени от ССч.Е обосновават извод, че жалбоподателят отговаря на всички
критерии за допустимост, вкл. и на изискването за средно предприятие съобразно
чл.3 и чл.4 ЗМСП. Според действителните факти от значение за случая са били
налице предпоставките за издаване на благоприятен акт. Претендирани са за
присъждане направените по делото разноски.
В писмено становище по същество е
заявено, че преценката на Управляващият орган /УО/ - кандидатът е бил със
статут на „средно предприятие” само за 2019г., а за предходните две – с такъв
на малко предприятие, е единствен мотив на отказа, независимо от установеното
несъответствие между подадените от кандидата и служебно установените от УО
данни. Посоченото се счита за съществено нарушение на
административнопроизводствените правила, тъй като след извършване на служебна
проверка на декларираните обстоятелства УО е следвало на основание чл.36 ал.2
ЗУСЕСИФ да изиска разяснения и документи по отношение декларирания статут на
дружеството за изясняване на относимите обстоятелства, което не е направил. Поддържа
се отразеното в жалбата – на етап кандидатстване оспорващото дружество е
декларирало чрез съответно отбелязване в т.3-та от представената към проектното
предложение декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 ЗМСП, съставляваща
Приложение 1 към Условията за кандидатстване по процедурата, че попада в
категория „средно предприятие” и има статут на независимо такова по критериите
на чл.3 и чл.4 ЗМСП. Тази квалификация кандидатът е направил съобразно чл.4б
ал.1 и ал.2 ЗМСП и въз основа на реалните данни за дейността си, а именно, тъй
като за предшестващите две последователни финансови години /2018г. и 2019г./
преди подаване на проектното предложение, покрива следните параметри : за
2019г. – средносписъчен брой на персонала от 87 лица по код 1001, годишен
оборот 1 636 хил.лв. и стойност на активи 1 366 хил.лв.; за 2018г -
средносписъчен брой на персонала от 52 лица по код 1001-52 лица и по код 1400-1
лице, годишен оборот 760 хил.лв. и стойност на активи 1 055 хил.лв.
Разминаването за 2018г. между посочените декларирани данни и данните, ползвани
от УО служебно от система Мониторстат, се дължи на техническа грешка, допусната
при попълване на Годишен отчет за дейността /ГОД/ през 2018г., подаден в НСИ,
при което вместо действителните данни за 2018г. са нанесени тези за 2017г. За
допуснатата неточност своевременно е уведомен НСИ и е отправена молба за
извършване на корекция на Отчета на заетите лица, средствата за работна заплата
и другите разходи за труд през 2018г. В подкрепа на изложеното към жалбата са
приложени : разпечатка с електронен подпис от НАП на „Справка за актуално
състояние на действащите трудови договори към 31.12.2018г.”, от която е видно,
че броят на работещите в Алфа Сот Секюрити ООД е 117 броя; копие от подадените
в НСИ за първо, второ, трето и четвърто тримесечие междинни „Отчет на заетите
лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд за 2018г.”, сч.справка
Приложение № 1 за изчисление на среден списъчен брой за 2018г. по данни за брой
работещи съгл. подадените в НАП месечни декларации, всички съдържащи вярната
информация относно броя на заетите лица за коментираната година. Посочено е, че
на база представените от кандидата данни, проектното предложение е получило
20точки и е било включено в списъка на проектните предложения, одобрени за
финансиране по процедурата, с максимален размер на безвъзмездната финансова
помощ 91 000лв. Впоследствие, на 05.01.2021г. чрез модул кореспонденция в ИСУН
2020, в профила на оспорващото дружество е получена покана по чл.36 ал.2
ЗУСЕСИФ за предоставяне в срок до 30 календарни дни на посочените в поканата
документи за извършване на документална проверка на представените данни,
удостоверяваща документалната допустимост в качеството му на кандидат. На
08.01.2020г. са представени чрез ИСУН 2020 изисканите в поканата документи. Тъй
като в поканата е отбелязано, че кандидатите следва да представят отново
декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 ЗМСП – по образец /Приложение 1
към Условията за кандидатстване по процедурата/ единствено при промяна на
декларираните обстоятелства, настъпила след датата на кандидатстването, то Алфа
Сот Секюрити ООД не е представило повторно посочената декларация, тъй като за
него няма настъпила промяна на декларираните на етап кандидатстване
обстоятелства, посочени във вече подадената в процедурата декларация по
Приложение 1. Същевременно в поканата не се съдържа индикация за установено
несъответствие между декларираните от кандидата и получените при служебна
проверка данни, респект. не е било изискано обяснение за установено разминаване
и не е била предоставена възможност за неговото отстраняване.
За съществен пропуск на
административният орган се счита разминаването между правното основание за
отказа и изложените мотиви. Отказът е основан на чл.38 т.3 хипотеза първа от
ЗУСЕСИФ – тоест, кандидатът не отговаря на изискванията за бенефициент.
Същевременно в мотивите е отразено, а и пълномощникът на УО по делото заяви, че
не са били предоставени изискани документи с поканата по чл.36 ал.2 ЗУСЕСИФ,
което сочи на втората хипотеза на чл.38 т.3 ЗУСЕСИФ. В случая е неясно защо
несъответствията не са констатирани в рамките на процедурата на етап изготвяне
на оценителски доклад с изпращане до кандидата искане за отстраняване на
нередовност в съответствие с чл.30 ал.2 АПК и чл.34 ал.2 ЗУСЕСИФ. Вместо това е
последвал оценителски доклад, в който проектното предложение е оценено като
допустимо. Наличието на декларирани данни при стартиране на процедурата в
декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП опровергава становището
на УО, че кандидатът не отговаря на изискванията за средно предприятие по
отношение средносписъчния брой наети лица. При възникнали съмнения, същите е
следвало да бъдат изяснени на по-ранен етап, тъй като към дата на издаване на
оспореното решение не е налице липса на документи. Твърди се, че според
представените по делото доказателства, жалбоподателят има статут на средно
предприятие по законовите критерии на чл.3 вр. с чл.4б ал.2 ЗМСП, доколкото
както за 2019г., така и за 2018г. средносписъчният състав на персонала му
наброява между 50 и 250 души, респект. годишните му обороти и стойността на
активите му не превишават 97 500 000лв., и като такова дружеството съответства
на изискванията за бенефициент по подточка 3 на т.11.1 „Критерии за допустимост
на кандидатите” от Условията за кандидатстване по Процедурата. ССч.Е даде ясно
заключение, че действително е налице грешка при попълване на отчета за 2018г. –
всички цифри в отчета за 2018г са идентични с тези в отчета за 2017г., което на
практика е невъзможно. Средносписъчният състав според годишната справка на
дружеството за 2018г. е 52 човека /изчислени при пълна заетост/ и от справка за
актуалното състояние на действащите трудови договори към 31.12.2018г. е видно,
че към тази дата в дружеството работят по трудово правоотношение общо 117 лица.
Констатациите на експерта опровергават напълно мотивите на административния
орган и показват, че жалбоподателят отговаря на критериите за „средно
предприятие” относно изискването за средносписъчен състав на персонала за
2018г., между 52 и 250 души.
- Ответникът – Главен директор в Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката и Ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", чрез процесуален представител Бл. П. /служител с юридическо образование и юридическа правоспособност, пълномощно - л.147/, заяви, че /л.149, 150/ всичко установено от УО на ОПИК в рамките на административното производство със значение за законосъобразността на оспорения акт, е отразено в документите по преписката. В заключението по контролен лист № 4.II.1.20 и в мотивите на оспорения акт не се съдържат данни за противоречие между подадените от кандидата документи и служебно установените данни. УО не се е позовал на такова противоречие, тъй като съгл. т.27.1, буква „б” от Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата, УО ще извършва служебна проверка чрез информационната система за мониторинг на европейските и национални стратегии и регионална политика – МониторСтат /поддържана и управлявана от НСИ/ по отношение на Отчет за приходите и разходите, Счетоводен баланс и Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, във формат, идентичен на този, в който са подадени към НСИ за последните две приключени/последователни финансови години на кандидата. В тази вр., УО на ОПИК е бил длъжен относно данните за 2018г. и 2019г. да разгледа само служебно събраните документи, поради което разглеждането на каквото и да е противоречие между тях и представените такива от кандидата, е било безпредметно. Относно представената информация от жалбоподателя в 30 дн.срок, считано от получаване на поканата е заявено, че представеният отговор от Алфа Сот Секюрити ООД на поканата в ИСУН 2020 на 08.01.2021г., ведно с приложените към него документи за сключване на административен договор, са представени в цялост с административната преписка.
В ход по същество процесуалният представител на ответника Г.Л. /служител с юридическо образование и юридическа правоспособност, пълномощно - л.210/, поддържа законосъобразност на оспореното решение. Заяви, че към момента на проверката за допустимост кандидатът не е отговарял на критериите за категория „средно предприятие”. УО е изпратил указания за отстраняване на нередовностите на 06.01.2021г. чрез системата ИСУН 2020 и в 30-дн.срок кандидатът е следвало да отговори, като отговорът му е от 08.02.2021г. Срокът по ЗУСЕСИФ е 30 дни и е преклузивен, като не са предвидени повторни указания и УО действа при условията на обвързана компетентност. Заявено е искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
- Окръжна прокуратура-Пловдив не
участва в делото.
1. Оспореното Решение № РД-16-184/15.02.2021г.,
издадено от Главен директор в Главна дирекция "Европейски фондове за
конкурентоспособност" и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма
"Иновации и конкурентоспособност" /съгл. заповед №
РД-16-635/30.07.2020г. на министъра на икономиката/, с което е отказано
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по отношение на кандидата „АЛФА
СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1481 и с
наименование „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19" в рамките на Приоритетна ос 2
„Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма
„Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020, представлява индивидуален
административен акт -
волеизявление на овластен административен орган, с което се отказва предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ от
държавата към конкретен адресат дружеството – жалбоподател. Отказът пряко и
непосредствено засяга права и законни интереси на оспорващото дружество. Доколкото
за оспорването на този вид актове, издавани по реда на чл.38 т.3 от ЗУСЕСИФ
няма изрична правна уредба, са приложими правилата на АПК.
Според Уведомление изх.№ 26А101 от
19.02.2021г. /л.141/ и известие за доставяне /л.145/, оспореното решение е връчено
на 23.02.2021г. Жалбата е подадена пряко в деловодството на Административен съд
- Пловдив на 08.03.2021г. - в срока по чл.149 ал.1 АПК. Жалбата е процесуално
допустима.
2. Оспореното решение, с което се
отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „АЛФА СОТ
СЕКЮРИТИ“ ООД с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1481 и с наименование
„Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия
от пандемията COVID-19" в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и
капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма „Иновации и
конкурентноспособност“ 2014-2020, е издадено от компетентен орган.
Съгласно чл.9 ал.1 ЗУСЕСИФ, органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ
са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, а съгласно
чл.9 ал.5 управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление
и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и
коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции.
Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или
организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено
от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон
може да се упражняват и от овластено от него лице. В случая ръководител
на управляващия орган е Министърът на икономиката, който със Заповед №
РД-16-635/30.07.2020г. /л.146/, на основание чл.25 ал.4 от Закона за
администрацията, чл.9 ал.5 от ЗУСЕИФ, вр. с чл.5, ал.1, т.13, чл.5, ал.5 и чл.30, ал.1, т.2 от
Устройствения правилник на Министерството на икономиката, е възложил функциите
на ръководител на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност"
2014-2020г. на Илияна Илиева, и. д. главен директор на Главна дирекция
"Европейски фондове за конкурентоспособност" и Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г. в Министерство на икономиката на
Република България, която е подписала оспореното решение. Компетентността на
органа – издател е установена и авторство не е оспорено.
2.1. Преписката съдържа Условията за
кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна
програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020, Процедура на подбор на
проекти BG16RFOP002-2.077
„Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия
от пандемията COVID – 19“
/л.74 и сл./, в т.6 от които е посочено, че процедурата е насочена към
осигуряване на оперативен капитал за българските средни предприятия за справяне
с последиците от пандемията COVID – 19
/”Цел на процедурата”/. Според подточка 3) от т.11.1 „Критерии за допустимост
на кандидатите” - допустими по процедурата за подбор на проекти са само
кандидати, които отговарят на изискванията за средно предприятие съгласно ЗМСП
и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно определението за микро-, малки
и средни предприятия. Уточнено е, че кандидатите са длъжни да удостоверят, че
попадат в категорията средно предприятие като попълнят и представят към
проектните предложения Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП,
както и че преди сключване на административния договор за предоставяне на БФП,
Управляващия орган ще извърши проверка относно категорията предприятие на
одобрените кандидати. Според буква „а“ на подточка I от т.27.1. "Процедура
за уведомяване на неуспелите и одобрените кандидати и сключване на
административни договори за безвъзмездна финансова помощ", при одобрен
оценителен доклад предмет на проверката за предоставяне на БФП, за документална
проверка на декларираната категория предприятие с покана от одобрените
кандидати ще бъде изискана справка за обобщените параметри на предприятието,
което подава Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 ЗМСП, като справките
следва да са изготвени въз основа на данните на предприятието за последните две
приключени финансови години. В случай, че данните в представените справки за
последните две приключени финансови години не потвърждават статуса на средно
предприятие, се представят и справки за предходните две последователни
финансови години, в които предприятието запазва своите параметри по чл.3 ЗМСП
без промяна. Съгласно т.27.1, буква „б” от Условия за кандидатстване с проектни
предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата, УО
ще извършва служебна проверка чрез информационната система за мониторинг на
европейските и национални стратегии и регионална политика – МониторСтат
/поддържана и управлявана от НСИ/ по отношение на : Отчет за приходите и
разходите, Счетоводен баланс и Отчет за заетите лица, средствата за работна
заплата и други разходи за труд, във формат, идентичен на този, в който са
подадени към НСИ за последните две приключени/последователни финансови години
на кандидата. Уточнено е, че УО може да извършва и други служебни проверки
относно верността в представените от кандидата документи, включително чрез
запитвания до НАП.
Част от преписката са три броя
заповеди на Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за
конкурентоспособност" и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна
програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020г. /ОПИК/ в
Министерство на икономиката за назначаване на екип по договаряне с №№ РД-16-1482/30.12.2020г., РД
-16-52/18.01.2021г., РД -16-68/22.01.2021г.
„АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД е подало проектно предложение BG16RFOP002-2.077-1481, по процедура BG16RFOP002.077 "Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020 /л. 171 и сл./. Кандидатът в представил/прикачил електронно подписани документи, както следва /описани в т.6 от формуляра за кандидатстване – лист 173 гръб/: Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП /л.174/, в която като статус на предприятието е посочено средно предприятие; Декларация за финансовите данни; Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение, като в раздел 3 /л.177 гръб/ е подписана декларация за съгласие за предоставяне на данни от НСИ на УО по служебен път; Декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път. Всички декларации са с дата 11.08.2020г.
Във връзка с
постъпилото проектно предложение, с покана по чл.36 ал.2 ЗУСЕСИФ /л.102 – комуникация;
л.103 и сл. – покана/, кандидатът „АЛФА
СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД е уведомен, че след проведена оценка и одобрение на
оценителния доклад от Ръководителя на ОПИК проектното предложение е получило
общо 20.00 точки и е включено в списъка на проектните предложения, одобрени за
финансиране по процедурата, с максимален размер на БФП 91 000 лева.
Кандидатът е поканен да представи документи във връзка с подписване на
административен договор за предоставяне на БФП описани подробно в 9 точки, а според
точка 10 на поканата, кандидатите следва да представят декларация за
обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП – попълнена по образец /Приложение 1/,
единствено при промяна на декларираните на етап кандидатстване обстоятелства.
Изрично е указан срок за представяне на отговор чрез модул „Комуникация с УО“ в
ИСУН 2020 – 30 календарни дни от отваряне на комуникацията. Посочено е, че
решение за отказ за предоставяне на БФП се издава и при непредставяне на
изисканите документи в указания срок или в допълнително указан от екипа по
договаряне срок, съобразен с изискванията на ЗУСЕСИФ. В поканата е подчертано,
че УО на ОПИК може да изиска отново представяне на допълнителни документи в
срока, посочен в поканата и в тази връзка препоръчва при възможност
допълнителните документи да се изпращат своевременно чрез модул „Комуникация с
УО“ в ИСУН 2020, без да се чака крайния срок за предоставянето им.
Видно от
представената на л. 109 извадка от ИСУН, отговор на поканата е получен от
ответника на 08.01.2021г., с приложени документи : Заявление за профил за
достъп на ръководител на бенефициент до ИСУН 2020 /Приложение 13 към Условията
за кандидатстване/ подписано с КЕП; ОПР, Счетоводен баланс и Отчет за заетите
лица за 2017г.; Обяснителна записка; Декларация, че кандидатът е запознат с
Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение/ Приложение 3/ подписано
с КЕП, което в раздел 3 се съдържа Декларация за съгласие за представяне на
данни от националния статистически институт на УО по служебен път /л.115 гръб/;
Декларация за нередности /Приложение 15/ подписано с КЕП. Всички декларации са
с дата 07.01.2021г.
Контролен лист за
извършена проверка на допустимост на кандидат, предложен за финансиране
/документална проверка/ – лист 126-135, е представен ведно с
Коментари/Заключение/Становище на член на екипа – лист 136. Таблицата от контролния
лист не е разгърната /принтирана/ в цялост и е нечетима в дясната й част.
Контролният лист и коментарът са без дата, но като дата на активиране на
прикачените файлове на лист 135 е посочено: 08.02.2021г. Според коментарът в
т.3 от декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, подадена при
кандидатстването по процедура BG16RFOP002.077 "Подкрепа за
средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19", кандидатът „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД декларира, че отговаря на
изискванията за категория „средно предприятие“ и е отбелязано, че кандидатът е
със статут на „независимо предприятие“. В коментара е посочено, че параметрите
за определяне категорията на кандидата се отчитат съобразно чл.4б ал.2 ЗМСП за
двете последователни финансови години, в които предприятието превиши или слезе
под границите по чл.3 от същия, което се отразява на неговия статус на микро-,
малко или средно предприятие. В случай, че данните за последните две приключени
финансови години не потвърждават статуса на средно предприятие, се вземат
предвид тези за предходните две последователни финансови години, в които
предприятието запазва своите параметри по чл.3 ЗСМП без промяна /както е
посочено и в т.27.1 по буква а/ към подточка I/. В случая параметрите за определяне
категорията на кандидата са отчетени за трите последователни години /2019, 2018
и 2017/ преди датата на подаване на проектното предложение – 12.08.2020г. Посочено
е, че в рамките на въпросната проверка се ползват служебно предоставени за
нуждите на оценката отчети през системата МОНИТОРСТАТ и доказателствата,
представени от кандидата през модул „Комуникация“ на ИСУН 2020, от които е
установено, че за 2019г. – персонал от 87 лица /по код 1001/, годишен оборот
1 636 хил. лв. и стойност на активи 1 366 хил. лв.; за 2018г. – персонал от 38 лица /по код 1001-37
лица и по код 1400 – 1 лице/, годишен оборот 760 хил. лв. и стойност на активи
1 055 хил. лв.; за 2017г. – персонал от 38 лица /по код 1001-37 лица и по
код 1400 - 1 лице/, годишен оборот 497 хил. лв. и стойност на активи 1 164
хил. лв. С оглед на това е прието, че за 2019г. кандидатът е с данни за „средно
предприятие“, но за 2018г. и 2017г. данните на кандидата отговарят на
изискванията за категория „малко предприятие“, установена в чл.3 ал.2 ЗМСП.
Посочено е в допълнение за установено, че кандидатът е със статут на независимо
предприятие /както е декларирал/. Направен е извод, че кандидатът не отговаря
на изискването бенефициентът, посочено в подточка 3 на т.11.1. „Критерии за
допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване по процедурата, а
именно: „Допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са само
кандидати, които отговарят на изискванията за средно предприятие съгласно ЗМСП
и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно определението за микро-, малки
и средни предприятия“. Посочено е, че на основание чл.38 т.3 първа хипотеза от
ЗУСЕСИФ следва да се издаде мотивирано решение за отказ от предоставяне на БФП на
кандидата „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД.
2.2. На 15.02.2021г. е издадено
оспореното Решение № РД-16-184/15.02.2021г., с което е отказано предоставянето
на безвъзмездна финансова помощ по отношение кандидата „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД
с проектно предложение № BG16RFOP002-2.077-1481 и с наименование „Подкрепа за
средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19" в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж
на МСП“ на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020. Ръководителят
на УО се е позовал на чл.38 т.3 /хипотеза първа/ от ЗУСЕСИФ, както и на т.27.1 от
Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002.077 "Подкрепа за
средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19". Изложил е, че Условията за кандидатстване по процедурата в
т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ поставят ограничение за
финансиране единствено на кандидати, които отговарят на изискванията за
категория средно предприятие съгласно ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6 май
2003г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия, като в тази
връзка органът е подчертал, че подробни указания са дадени в „Указания за попълване
на Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП“, приложение към
Условията за кандидатстване / не е приложено по делото /. В оспорения
административен акт е посочено, че с представена към проектното предложение
Декларация по чл.3 и чл.4 ЗМСП, дружеството е декларирало, че към 11.08.2020г.
поддържа категория „средно предприятие“ и статут на независимо такова и
отразена последна приключила финансова година 2019г. Според мотивите на органа,
съгласно посоченото в Условията за кандидатстване в т.11.1. „Критерии за
допустимост на кандидатите“, за кандидатът задължение да докаже по същество, че
изпълнява изискванията за декларираната от него категория предприятие възниква
едва след оповестяване на класирането и преди проверката за сключване на административен
договор – каквото задължение не се съдържа в Условията за кандидатстване в
т.11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите”. УО е посочил, че в рамките на
тази проверка се ползват служебно представени за нуждите на оценката отчети
през системата МОНИТОРСТАТ и доказателствата, представени от кандидата чрез
модул „Комуникация“ на ИСУН 2020, от които е установено, че: за 2019г. –
персонал от 87 лица /по код 1001/, годишен оборот 1 636 хил. лв. и
стойност на активи 1 366 хил. лв.;
за 2018г. – персонал от 38 лица /по код 1001-37 лица и по код 1400 – 1
лице/, годишен оборот 760 хил. лв. и стойност на активи 1 055 хил. лв.; за
2017г. – персонал от 38 лица /по код 1001-37 лица и по код 1400 - 1 лице/,
годишен оборот 497 хил. лв. и стойност на активи 1 164 хил. лв. Прието е,
че за 2019г. кандидатът е с данни за „средно предприятие“, но за 2018г. и
2017г. данните отговарят на изискванията за категория „малко предприятие“,
установена в чл.3 ал.2 ЗМСП. Направен е извод, че кандидатът не отговаря на изискването,
посочено в подточка 3 на т.11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от
Условията за кандидатстване по процедурата, а именно: „Допустими по настоящата
процедура за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на
изискванията за средно предприятие съгласно ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6
май 2003г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия“.
3. В хода на съдебното производство от
страна на жалбоподателя са представени : - заявление от 24.02.2021г. от „АЛФА
СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД с искане да бъде направена корекция в данните за заетите
лица, средствата за работна заплата и други разходи за 2018г. /л.187-188/, с
посочена вероятна причина за допуснатата грешка, че по невнимание са нанесени
данни от счетоводната разпечатка за предходната година; - писмо изх.№
УО-727/26.02.2021г. на НСИ /л.189/, с което е посочено, че поради изтеклия
законоустановен срок за корекция /до 30 септември на годината след отчетния
период/ , няма основание да бъде извършена такава в „Отчет за заетите лица, средствата
за работна заплата и други разходи за труд“ в ГОД за 2018г.
По доказателствено искане на
жалбоподателя е допусната и приета съдебно счетоводна експертиза /л.211/. След
извършена проверка на подадените в НСИ ГФО на „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД, в т.ч.
Справка относно заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за
труд за 2018г. и 2017г., е установено, че абсолютно всички цифри за 2018г. са
идентични с тези в отчета за 2017г., което на практика и теоретично според
експерта е невъзможно дори и при запазване на един и същи състав. Според вещото
лице очевидно е допусната техническа грешка при попълването на отчета за 2018г.
Според заключението несъответствието е видно и от приложения по делото ОПР за
2018г. /л.166/ - според него разходите за РЗ са 327 х.лв. Експертът е посочил,
че Справката относно заетите лица, средствата за работна заплата и други
разходи за труд за 2018г. не е подадена с коректни данни. По втори въпрос, след
проверка на приложените по делото тримесечни отчети за 2018г. вещото лице е
установило следните подадени тримесечни данни: първо тримесечие – 35 наети
лица/средно и РЗ 61364; второ тримесечие - 36 наети лица/средно и РЗ 64428;
трето тримесечие – 42 наети лица/средно и РЗ 65017; четвърто тримесечие – 111
наети лица/средно и РЗ 116531 или общо 224 наети лица и РЗ 307340.
Средносписъчният състав според годишната справка на дружеството за 2018г. е 52
човека /изчислени при пълна заетост/ и според Справка за актуалното състояние
на действащите трудови договори към 31.12.2018г. /л.41/, в дружеството към тази
дата работят по трудово правоотношение общо 117 лица.
При изслушване на заключението бе
уточнено, че е допусната грешка на стр.1 от експертизата, на ред 10-ти отдолу
нагоре – вместо записана 2018г. да се чете 2017г.
ССчЕ се цени като компетентно и
обективно изготвена, основана на данните от преписката, представените документи
от жалбоподателя и извършените справки от експерта.
4. Решението е издадено в изискуемата
от закона писмена форма и съдържа фактически и правно основания. Правното
основание съответства на възприетата от административния орган фактическа
обстановка.
Съгласно чл.21 ал.1 т.2 от Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците /ЗМДВИП/,
Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни
фондове имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени
правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. Видно от представените по делото Условията за кандидатстване за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и
конкурентноспособност“ 2014-2020, Процедура на подбор на проекти
BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID – 19“, в подточка 3) от т.11.1
„Критерии за допустимост на кандидатите е посочено, че допустими по процедурата
за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за
средно предприятие съгласно ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г.
относно определението за микро-, малки и средни предприятия. Уточнено е, че
кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията средно
предприятие като попълнят и представят към проектните предложения Декларация за
обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, както и че преди сключване на
административния договор за предоставяне на БФП, Управляващия орган ще извърши
проверка относно категорията предприятие на одобрените кандидати.
Както бе посочено по-горе, проектното
предложение на „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД
след проведена оценка е било одобрено от оценителния доклад от Ръководителя на
ОПИК, като е получило общо 20.00 точки и е било включено в списъка на
проектните предложения, одобрени за финансиране по процедурата, с максимален
размер на БФП 91 000 лева, в съответствие с чл.36 ал.1 т.1 ЗУСЕСИФ. Няма
спор, че по реда на чл.36 ал.2 ЗУСЕСИФ, кандидатът е бил поканен да представи
документи във връзка с подписване на административен договор за предоставяне на
БФП, описани подробно в 9 точки, като според точка 10 на поканата, кандидатите
следва да представят декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП –
попълнена по образец /Приложение 1/, единствено при промяна на декларираните на
етап кандидатстване обстоятелства. Според
поканата, УО на ОПИК може да изиска отново представяне на допълнителни
документи в срока, посочен в поканата.
Жалбоподателят твърди, че на 08.01.2021г. /във връзка с
изискано представяне на документи/ не е представил декларацията по чл.3 и чл.4 ЗМСП,
тъй като няма настъпила промяна относно декларираните обстоятелства в
подадената вече декларация. С формуляра за кандидатстване и с отговора на
поканата по чл.36 ал.2 ЗУСЕСИФ, кандидатът е подписал Декларация за съгласие за предоставяне на данни от националния
статистически институт на УО по служебен път /л.115 гръб и л. 177 гръб/ с цел
извършване на документална проверка на декларираните обстоятелства в подаденото
проектно предложение по процедурата, сред които и Отчет за заетите лица,
средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2019г. и за 2018г. В
рамките на извършената по чл.36 ал.2 ЗУСЕСИФ проверка УО е използвал именно
служебно предоставените отчети през системата МОНИТОРСТАТ. Съгласно официалната страница на НСИ (https://monitorstat.nsi.bg/bg/Home/PageContent?type=Monitorstat)
Информационната система „Мониторстат“ е разработена в рамките на проект „Изграждане
на статистическа база и информационна система за мониторинг на европейски и
национални стратегии и регионална политика“, осъществен с финансовата подкрепа
на Оперативна програма „Добро управление“ (ОПДУ) 2014 - 2020 година,
съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Тя е основана
на статистическа база данни от изследвания на Националния статистически
институт, органите на статистиката и ведомства, отговорни за събирането на
информация за мониторинг на различни стратегии и програми. Посредством системата МОНИТОРСТАТ ответният орган е установил за кандидата следното: за 2019г. –
персонал от 87 лица /по код 1001/, годишен оборот 1 636 хил. лв. и
стойност на активи 1 366 хил. лв.; за 2018г. – персонал от 38 лица /по код
1001-37 лица и по код 1400 – 1 лице/, годишен оборот 760 хил. лв. и стойност на
активи 1 055 хил. лв.; за 2017г. – персонал от 38 лица /по код 1001-37
лица и по код 1400 - 1 лице/, годишен оборот 497 хил. лв. и стойност на активи
1 164 хил. лв.
Съгласно чл.3 ал.1 ЗМСП, категорията малки
и средни предприятия включва предприятията, които имат: 1) средносписъчен брой
на персонала, по-малък от 250 души, и 2) годишен оборот, който не превишава 97
500 000 лв., и/или стойност на активите, която не превишава 84 000 000 лв.
Според ал.2 на същата разпоредба от предприятията по ал. 1 малки предприятия са
тези, които имат: 1) средносписъчен брой на персонала, по-малък от 50 души, и
2) годишен оборот, който не превишава 19 500 000 лв., и/или стойност на
активите, която не превишава 19 500 000 лв. За да е в категорията средно
предприятие, кандидатът по процесната процедура трябва да попада в следните
параметри: 1) средносписъчен брой на персонала от 50 до 249 души, и 2) годишен
оборот, от 19 500 001 лв. до 97 500 000 лв. и/или стойност на
активите, от 19 500 001 лв. до 84 000 000 лв. Според чл.4 ал.1 ЗМСП, при изчисляване на данните по чл. 3 се взема предвид дали предприятието е
независимо, дали e предприятие партньор по смисъла на ал. 3, или е свързано
предприятие по смисъла на ал. 5., като независимо предприятие е
всяко предприятие, което не е предприятие партньор по смисъла на ал. 3 и не е
свързано предприятие по смисъла на ал. 5. Между страните няма спор, че
дружеството жалбоподател е независимо предприятие, както е посочено и в
оспореното решение.
Няма данни в хода на административното производство
на „АЛФА
СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД да е била предоставяна допълнителна възможност за представяне
на доказателства за съответствие с изискванията за бенефициер. Независимо, че УО на ОПИК относно данните за 2018г. и 2019г. разглежда
само служебно събраните документи, във вр. с което жалбоподателят е подписал Декларация за съгласие за предоставяне
на данни от Националния статистически институт на УО по служебен път, съгласно общото правило на
чл.35 АПК, индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят
фактите и обстоятелствата от значение за случая. В съответствие с принципа на
истинност, значимите факти са действителните – чл.7 ал.1 АПК : „Административните
актове се основават на действителните факти от значение за случая”. ЗУСЕСИФ е
специално приложим закон, но спорът не касае срок, който се брои по специално
правило на специалния закон, а спазване на правило, приложимо във всеки закон –
чл.35 АПК : „Индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят
фактите и обстоятелствата от значение за случая …”. В тази вр. се съобрази, че според събраните доказателства, включително и от приетата ССч.Е, се
установи, че при попълването на отчета за 2018г. от страна на жалбоподателя е допусната
техническа грешка, като според вещото лице Справката относно заетите лица.,
средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2018г. не е подадена с
коректни данни. Според заключението броят на заетите лица, съответно
средносписъчния състав на персонала на „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД за 2018г. е :
първо тримесечие – 35 наети лица/средно и РЗ 61364; второ тримесечие - 36 наети
лица/средно и РЗ 64428; трето тримесечие – 42 наети лица/средно и РЗ 65017;
четвърто тримесечие – 111 наети лица/средно и РЗ 116531 или общо 224 наети лица
и РЗ 307340. Тоест, според действителната фактическа обстановка, за 2018г.
дружеството - жалбоподател отговаря на изискванията за „средно предприятие“, както и за 2019г. – или две
последователни години.
Несъответствието за 2018г. между
посочените декларирани данни и данните, ползвани от УО служебно от система
Мониторстат, се дължи на техническа грешка, допусната при попълване на Годишен
отчет за дейността /ГОД/ през 2018г., подаден в НСИ, при което вместо
действителните данни за 2018г. са нанесени тези за 2017г. За допуснатата
техническа грешка / в случая очевидна неточност / в данните при попълване на
ГФО за 2018г., в който са отразени вместо данните за 2018г. – тези за 2017г.,
оспорващото дружество разбира към момента на съобщаване на оспореното решение. Корекция
е поискана от НСИ след издаване на обжалвания административен акт – на
24.02.2021г., л.58, 59. В отговора на НСИ /л.189/ е посочено, че няма основание
за извършване на корекции в Отчет за заетите лица, средствата за работна
заплата и други разходи за труд в ГОД за 2018г., поради изтекъл срок. Посочено
бе, че според обвързващите кандидата условия – УО извършва служебна проверка
чрез ИС Мониторстат /поддържана и управлявана от НСИ/ по отношение на конкретен
обхват документи /л.87 гръб/, като дружеството-жалбоподател е подписало
декларация за съгласие за предоставяне на данни от НСИ на УО по служебен път. От
една страна, УО с основание се е позовал на информацията от НСИ. При проверката
на декларираната информация са ползвани служебно предоставените отчети през системата
Мониторстат, според които за 2018г. и 2017г. данните на кандидата отговарят на
изискванията за категория „малко предприятие” – чл.3 ал.2 ЗМСП. От друга
страна, УО не е изискал отново предоставяне на допълнителни документи в срока,
посочен в поканата, каквато възможност е вписана в поканата, при което не е
констатирал допуснатата техническа грешка от страна на жалбоподателя в данните при
попълване на ГФО за 2018г. УО може да извършва и други служебни проверки
относно верността в представените от кандидата документи, включително чрез
запитвания до НАП, което също не е направено. Неоснователно се поддържа, че при
установено несъответствие между представени от кандидата документи и документи,
служебно представени на органа, същият не дължи изясняване на несъответствието.
При разрешаване на
административноправния спор следва да бъде даден приоритет на действителните
факти, тъй като само от тях възникват правни последици. Според действителните
факти, потвърдени от ССч.Е, кандидатът е отговарял на изискванията за средно
предприятие за 2018г. Съответствието с това изискване за 2019г. е установено в
хода на процедурата. Според действителните факти не е имало основание за отказ.
По изложените съображения жалбата се приема за
основателна с присъждане на претендираните разноски в списък – л.212. Възражението
за прекомерност на адвокатското възнаграждение не е основателно, тъй като при
материален интерес от 91 000лв., адвокатското възнаграждение с включен ДДС е 3
912 лв. /чл.8 ал.1 т.4 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения/.
Мотивиран
така, съдът
Р Е
Ш И :
Отменя Решение №
РД-16-184/15.02.2021г. на Главен директор в Главна дирекция "Европейски
фондове за конкурентоспособност" и ръководител на Управляващия орган по
Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност".
Връща преписката на Главен директор в
Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и
ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" за ново произнасяне по проектно предложение №
BG16RFOP002-2.077-1481 на „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД, с ЕИК ***, гр.Пловдив.
Осъжда Министерство на икономиката да
заплати на „АЛФА СОТ СЕКЮРИТИ“ ООД,ЕИК ***, представлявано от управителя Д.М.М.,
съдебен адрес:*** – 4 162 лв. съдебни разноски общо.
Решението може да се обжалва пред
Върховния Административен Съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Административен
съдия: