Решение по дело №1846/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1541
Дата: 11 ноември 2020 г.
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20207040701846
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер    1541                                          11.11.2020г.                                               гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на петнадесети октомври две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                     Председател: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

                                                               Членове:  ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ

                                                                                    ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

 

Секретар: С. Х.

Прокурор: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдията Димитър Гальов КАНД № 1846 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба, озаглавена неправилно „въззивна жалба“, подадена от ЕТ „Прилеп- Р.К.“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Поморие, ул.“Цветница“ №24, против Решение № 204 от 17.07.2020г., постановено по н.а.х.д. № 318 от 2020г. по описа на Районен съд –гр.Несебър. Твърди се, че решението на съда е неправилно и незаконосъобразно. Изтъква се, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, като АУАН е съставен, а НП издадено в нарушение изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Сочи, че са налице предпоставки за квалифициране на нарушението като „маловажен случай“, по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на съдебното решение и на издаденото наказателно постановление.

Ответникът по касация– ЦУ на НАП /Национална агенция по приходите/, чрез Началника на отдел „Оперативни дейности“-Бургас, редовно уведомен, не изразява становище по жалбата.

Прокурорът от ОП- гр.Бургас дава становище за законосъобразност на съдебния акт и предлага да бъде оставен в сила.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –гр.БУРГАС, в настоящият съдебен състав, намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща правен интерес от обжалването. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, макар и по различни от изложените в нея съображения.

С оспореното решение РС-гр.Несебър е потвърдил наказателно постановление № 472694-F504891 от 21.10.2019г., издадено от Началника на отдел „Оперативни дейности” – Бургас при ЦУ на НАП, с което на касатора за нарушение на чл. 118, ал. 4 ЗДДС,  вр. §21, ал.2 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (обн. ДВ, бр.52 от 2019г., в сила от 02.07.2019г.) и на основание чл.185, ал.2, изр.2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция 500 /петстотин/ лева. При постановяване на решението, съдът е приел, че в проведеното административнонаказателно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, като при съставяне на АУАН и при издаване на НП са спазени разпоредбите на чл.42 и чл.57 от  ЗАНН. По същество е приел, че установеното деяние е доказано и е съставомерно. Обоснован е категоричен извод за наличие на законови основания за ангажиране на отговорността на търговеца на посоченото правно основание, тъй като същият е бил длъжен да отпечата пълен дневен финансов отчет, с нулиране и запис във фискалната памет, след като са регистрирани продажби за конкретната дата-05.07.2019г. Наложеното административно наказание съдът е преценил за правилно определено по вид и размер в минималния установения от законодателя такъв  и предвид липсата на предпоставки за приложение на чл.28 от ЗАНН е потвърдил наказателното постановление.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Настоящия съдебен състав счита, че обжалваното съдебно решение е валидно и допустимо. При постановяването му съдът е изследвал относимите към предмета на делото обстоятелства по установяването на административното нарушение и налагането на административното наказание. В хода на съдебното следствие са събрани писмени и гласни доказателства, който заедно със възраженията на жалбоподателя съдът е разгледал и обсъдил всестранно и обективно, при постановяването на съдебния акт. Съдът в съответствие с изискванията на чл.84 от ЗАНН, във връзка с чл.14 от НПК, е постановил решение по вътрешно убеждение, формирано при законосъобразно извършени съдебни следствени действия по събиране на необходимите гласни и писмени доказателства, като е преценена степента на обществената опасност на описаното нарушение, респективно тежестта на наложената имуществена санкция и към момента на постановяването му, съдебният акт е правилен.

Въпреки тези констатации, решението на районния съд следва да се отмени и вместо него да се постанови друго по съществото на спора, с което да се отмени наказателното постановление, поради наличие на ОБЕКТИВНИ причини. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Изключение от това правило налага ал.2 от същия текст, който предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Наказателното постановление не е влязло в сила, предвид процедурата по обжалването му и към настоящия момент е налице хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН.

Отговорността на ЕТ „Прилеп-Р.К.“ е ангажирана за това, че 24.07.2019г., около 20:32 часа, при извършена проверка на стопанисвания от търговеца обект за сладолед и плажни стоки, находящ се в к.к.„Слънчев бряг”, хотел „Империал” е установено, че въведеното в обекта ФУ не е с коригирана версия на фърмуера и не генерира дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. Проверяващите са констатирали, че не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за определени дати, сред които и 05.07.2019г., поради което е изведен КЛЕН от намиращото се в обекта фискално устройство със съответните данни. Прието е, че като не е изпълнил задължението си да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на 05.07.2019г., касаторът е нарушил §21, ал.2 от  Наредба № Н-18/06г. на МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС и на основание чл.185, ал.2, изр.второ във вр. ал.1 от ЗДДС му е наложена санкция в размер на 500 лева.

С изменението на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18 с ДВ бр.52 от 2019г. отпада задължението за лицата по чл.3, които използват ФУ и ИАСУТД да отпечатват дневен финансов отчет, като приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г.  (Изм. и доп. – ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г., изм. бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от 30 септември 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал.9 нова версия в срока по изречение първо.

В случаят, към датата на проведеното открито заседание по настоящото касационно дело- 15.10.2020г., респективно и към момента на постановяване решението на АдмС-гр.Бургас, срокът предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18, за въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е изтекъл на 30.09.2020г., респективно лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват дневен финансов отчет, тоест към момента е действаща по-благоприятна за дееца разпоредба, при която е отпаднало посоченото задължение. Вярно е, че по делото не се установява касаторът да е привел процесното ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18, в посочените срокове, но дори и да не го е сторил, изпълнителното деяние, изразяващо се в бездействие да се изпълнят тези задължения е различно от процесното административно нарушение. Ето защо, деянието за което е санкциониран касатора - неотпечатване дневен фискален отчет, с нулиране и запис във фискалната памет за дата 05.07.2019г., към настоящият момент, не съставлява административно нарушение, по смисъла на §21, ал.2  от  Наредба № Н-18/06г., във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, поради което са налице и основанията по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното постановление.

Ако се приеме противното, т.е. да се потвърди санкцията към настоящият момент, въпреки осъществената промяна в нормативно предвидените задължения на субектите след 30.09.2020г., означава да се ангажира отговорността на касатора с изменение на описаните в акта за установяване на нарушение и процесното НП обстоятелства, защото след посочената дата, на задълженото лице не би могло да се вмени отговорност за неизпълнено задължение да отпечатва на хартиен носител съответния дневен отчет. В този смисъл, би се стигнало до промяна на обстоятелствата, включени в състава на вмененото деяние, което би било недопустимо. Както е известно, в трайната съдебна практика е прието, че сред правомощията на съда относно евентуално изменение на наказателното постановление не се включва коригиране на обстоятелствената част на предявеното административнонаказателно обвинение, т.е. променянето на фактите основаващи налагане на санкцията. В контекста на тези правомощия съдът би могъл да приложи привилегирован санкционен състав /например чл.415в от КТ, вместо основната санкционна норма/ или да намали размера на наложеното административно наказание, респективно на имуществената санкция, при преценка тежестта на нарушението и осъществен контрол за правилното му индивидуализиране. С други думи, съдът би могъл да измени правната квалификация, с позоваване на по-леко наказуем състав на нарушението /например за маловажен случай на дадено нарушение/, но не и да променя фактическото основание за налагане на наказанието, до каквото несъмнено би се стигнало, ако се приеме, че въпреки отпадане задължението за отпечатване на хартиен дневен отчет е налице друго задължение на търговеца, чието неизпълнение би могло да обоснове налагане на такава санкция.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 204 от 17.07.2020г., постановено по н.а.х.д. № 318 от 2020г. по описа на Районен съд –гр.Несебър, като ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 472694-F504891 от 21.10.2019г. издадено от Началника на отдел „Оперативни дейности“- Бургас при Централно управление на Националната агенция по приходите.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            ЧЛЕНОВЕ: 1.                              2.