Определение по дело №571/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 1019
Дата: 5 октомври 2023 г.
Съдия: Диана Борисова Калоянова-Христова
Дело: 20237200700571
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

           /05.10.2023 г.

 

Административен съд - Русе, четвърти състав, в закрито заседание на пети октомври две хиляди двадесет и трета година, в състав

 

                                                 СЪДИЯ: Диана Калоянова

 

като провери докладваното адм. дело № 571 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, прецени следното:

 

Производството е по реда на чл. 166, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 73, ал. 4 и чл. 27, ал. 2, изречение първо от Закона за управление на средствата от европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Образувано е по жалба на Община Ценово, Област Русе, в която е обективирано искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспореното Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3758/08.08.2023 г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което по отношение на Община Ценово е определена финансова корекция в размер на 10% от стойността на финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Упражняване на строителен надзор и контрол при изпълнение на СМР за реконструкция и рехабилитация на улици и тротоари, съоръжения и принадлежности към тях в община Ценово, област Русе" по шест обособени позиции по проект „Реконструкция и рехабилитация на съществуващи улици и тротоари, съоръжения и принадлежностите към тях в с. Ценово, с. Долна Студена, с. Беляново, с. Кривина, с. Пиперково, с. Караманово, с. Новград и с. Джулюница, община Ценово, област Русе“ по ПРСР 2014-2020, уникален номер 9091185 и сключен договор № 11730092019ДЗ от 30.09.2019 г., с избран изпълнител „Билдконсулт“ ООД на стойност 20 990,00 лева без ДДС до Договор № BG06RDNP001-7.001-0080 от 13.05.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие" и община Ценово с УРН 422398.

В жалбата се съдържа и искане за спиране отразяването на констатираната с посоченото решение нередност в регистъра на нередностите по „чл. 14, ал. 3 от Наредбата за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове“.

Относно искането за спиране на предварителното изпълнение:

Искането е предявено от процесуално легитимирана страна - адресат на акта, неблагоприятно засегнат от него, при образувано съдебно производство по оспорването му и при наличие на правен интерес, поради което е допустимо. Разгледано по същество, то е неоснователно. 

   Съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ Оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение. Документите по чл. 26, ал. 1 се оспорват в срока, предвиден за оспорване на индивидуален административен акт. При липса на норма в ЗУСЕФСУ, която да урежда въпроса със спирането на производството по изпълнение на постановения административен акт, следва да се приложи общата норма на чл. 166, ал. 4 от АПК. Последната разпоредба сочи, че Допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2 ( При всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.) В конкретния случай предварителното изпълнение на решението за налагане на финансова корекция може да се прояви по два начина: или да не бъдат платени допустимите разходи, върху които е определена корекцията; или ако вече са платени - да бъдат възстановени от него с произтичащите от това финансови последици. Съдът възприема като неправилна интерпретацията, която жалбоподателят дава на чл. 75 от ЗУСЕФСУ, съгласно който Финансовата корекция се извършва от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи. Когато решението за определяне на финансовата корекция е издадено след съответното плащане, финансовата корекция се извършва чрез доброволно изпълнение от страна на бенефициента в 14-дневен срок, а за програмите за Трансгранично сътрудничество по външните граници на Европейския съюз в 30-дневен срок. След изтичане на срока за доброволно плащане финансовата корекция се извършва от следващо плащане по проекта заедно с дължимите лихви за просрочие, а когато това е неприложимо – чрез упражняване на права по дадените от бенефициента обезпечения по чл. 61, ал. 2, по ред и начин, определени в нормативния акт по чл. 7, ал. 4, т. 4. Посочената разпоредба не въвежда предварителното изпълнение на административния акт. Подобно предварително изпълнение не се въвежда и от разпоредбата на чл. 41 от Наредба № Н-5/29.12.2022 г. за определяне на правилата за извършване на плащания, за верификация и счетоводно отчитане на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по програмите.

За да е допустимо спиране на изпълнението е необходимо Община Ценово да представи доказателства за нови обстоятелства, настъпили след съобщаването на решението за финансова корекция в ИСУН, които по своята същност следва да отговарят на тези, предвидени в чл. 60, ал. 1 от АПК - да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.

В конкретния казус не са ангажирани никакви доказателства в тази насока. Настъпването на посочените или други подобни вреди следва да бъде заявено и доказано от искателя, което в случая не е сторено. При липса на подобни доказателства заявеното искане за спиране на предварителното изпълнение е неоснователно и следва да се остави без уважение.

Относно искането за спиране на отразяването на нередността, за която е издадено решението за налагане на финансова корекция, в регистъра на нередностите:

При разглеждане на това искане на първо място трябва да се отбележи факта, че е направено позоваване на нормативен акт, който не съществува в правния мир – „Наредба за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове“. Съдът установи, че нормативен акт с това наименование се съдържа и в  решението за финансова корекция (виж стр. 8 от решението – л. 32 от делото). Към настоящия момент действаща е Наредба за администриране на нередности по Европейските фондове при споделено управление (ПМС № 111/ 10.08.2023 г., обн., ДВ, бр. 70/15.08.2023 г., в сила от 15.08.2023 г.), която е неприложима, тъй като е издадена след датата на решението за финансова корекция.

За разглеждане на този въпрос следва да се приложи Наредбата за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз, като според чл. 14, ал. 1 Наличието или липсата на нередност се обективира в писмен акт на компетентния административен орган по чл. 13, ал. 1, т. 1 или в съдебен акт, който представлява първата писмена оценка, съдържаща мотивирано заключение въз основа на конкретни факти, че е извършена нередност, без да се засяга възможността това заключение впоследствие да бъде преразгледано или отменено в хода на развитието на административната или съдебната процедура. Според чл. 14, ал. 3 Установените по реда на ал. 1 нередности незабавно се вписват в регистъра за нередности. Междинните звена регистрират нередността незабавно след получаване на национален идентификационен номер на нередността от Управляващия орган.

Няма пречка този акт на вписване да се инкорпорира в решението за налагане на финансова корекция, като същият представлява първата писмена оценка за установяване на наличие на нередност. Този акт на вписване обаче по своята същност не е индивидуален административен акт, а е такъв по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, поради което той не е годен предмет на съдебно оспорване. В този смисъл, неговото предварително изпълнение чрез незабавното му вписване в регистъра на нередностите не може да бъде спряно по реда на чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК, тъй като подобно спиране е допустимо само за административни актове. Следователно, това искане трябва да се остави без разглеждане като недопустимо.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспореното Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3758/08.08.2023 г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), с което по отношение на Община Ценово е определена финансова корекция в размер на 10% от стойността на финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Упражняване на строителен надзор и контрол при изпълнение на СМР за реконструкция и рехабилитация на улици и тротоари, съоръжения и принадлежности към тях в община Ценово, област Русе" по шест обособени позиции по проект „Реконструкция и рехабилитация на съществуващи улици и тротоари, съоръжения и принадлежностите към тях в с. Ценово, с. Долна Студена, с. Беляново, с. Кривина, с. Пиперково, с. Караманово, с. Новград и с. Джулюница, община Ценово, област Русе“ по ПРСР 2014-2020, уникален номер 9091185 и сключен договор № 11730092019ДЗ от 30.09.2019 г., с избран изпълнител „Билдконсулт“ ООД на стойност 20 990,00 лева без ДДС до Договор № BG06RDNP001-7.001-0080 от 13.05.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие" и община Ценово с УРН 422398.

          ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Община Ценово за спиране незабавното отразяване в регистъра на нередностите на нередността, констатирана с акт по чл. 14, ал. 1 от Наредбата за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз, обективиран в Решение за налагане на финансова корекция № 03-РД/3758/08.08.2023 г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

         

                                                                 СЪДИЯ: