Решение по дело №161/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 май 2023 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20237140700161
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

            366/30.05.2023 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на единадесети май през две хиляди двадесета и трета година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №161/2023г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) във вр. с чл.27, ал.6 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и 145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК)  за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 20

         Образувано е по жалба на „Д.“ ООД със седалище и адрес на управление ***, представлявана от управителя Д.И., срещу Решение за налагане на финансова корекция №48/3/3120359/3/01/04/01 от 03.10.2022г. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, с което на основание чл.46, ал.1 и ал.2 във вр. с чл.16, ал.2 и чл.2, вр.§1, т.6 и т.19 от ДР на Наредба №29/11.08.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба №29/2008г.), на основание чл.59, ал.1 и ал.2, във вр. с неизпълнението на чл.2 от Наредба №23/18.12.2009г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Прилагане на стратегиите за местно развитие" и по мярка "Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба №23/2009г.), т.8.1 във вр. с т.4.17 от договор 48/3/3120359/10.04.2014г., и след като при определяне на размера на финансовата корекция се вземат под внимание изискванията на т.18 и т30 от „Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от ЗПЗП по мерки от Програма за развитие на селските райони 2007-2013г.“, и на основание чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ е наложена финансова корекция в размер на 161285,93 лева. В съдебно заседание, оспорващият, чрез управителя Д.И., поддържа жалбата си и моли да бъде отменен оспорения административен акт при доводи развити в нея..  

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Л., оспорва жалбата и поддържа, че оспорения административен акт е законосъобразен, като претендира присъждане на разноски по делото в размер на юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Решение за налагане на финансова корекция №48/3/3120359/3/01/04/01 от 03.10.2022г. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, с което на основание чл.46, ал.1 и ал.2 във вр. с чл.16, ал.2 и чл.2, вр.§1, т.6 и т.19 от ДР на Наредба №29/11.08.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба №29/2008г.), на основание чл.59, ал.1 и ал.2, във вр. с неизпълнението на чл.2 от Наредба №23/18.12.2009г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Прилагане на стратегиите за местно развитие" и по мярка "Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба №23/2009г.), т.8.1 във вр. с т.4.17 от договор 48/3/3120359/10.04.2014г., и след като при определяне на размера на финансовата корекция се вземат под внимание изискванията на т.18 и т30 от „Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от ЗПЗП по мерки от Програма за развитие на селските райони 2007-2013г.“, и на основание чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ е наложена финансова корекция в размер на 161285,93 лева. В мотивите на оспореният административен акт е посочено, че след извършена административна проверка е установено, че оспорващият не е спазил договорни и нормативни задължения, представляващи одобрени индикатори съгласно одобрения бизнес план по договор №48/3/3120359/10.04.2014г. В мотивите на оспореният административен акт е посочено, че оспорващият не е спазил финансовите показатели залегнали в бизнес плана, на базата на който проекта е определен като допустим, като е посочено, че тъй като изпълнението е под 20% от предвидените приходи следва да се наложи санкция в размер на 100%. В мотивите на оспореният административен акт е посочено, оспорващият не е спазил залегналото в бизнес плана разкриване на работни места, като е посочено, че установеното неизпълнение на този показател е над 50% от предвидените и следва да се наложи санкция в размер на 100%. След като е приел и обсъдил подадените от оспорващият възражения, административният орган е на основание чл.3, ал.1 от Правилата за определяне на размера на финансовата корекция при установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от ЗПЗП по мерки от ПРСР 2007-2013 е наложил финансова корекция в размер на 100% - 161285,93 лева.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, изслушана и приета съдебно икономическа експертиза, съдът стига до следните правни изводи:

Административния акт е издаден от компетентен орган, Изпълнителният директор на "Държавен фонд "Земеделие".

Оспорения акт е в писмена форма, спазени са основните изисквания за съдържанието на акта, предвидени в чл. 59, ал. 2 от АПК.

Не се установява в процедурата по издаване на оспорения административен акт да са допуснати процесуални нарушения, ограничаващи участието на оспорващия в административното производство. Оспорващият е надлежно уведомен за започване на административното производство, като с писмо изх.№07-0400/1478#70 от 14.06.2022г. му е предоставена възможност да ангажира доказателства. Оспорващият е подал възражение, което е прието от административния орган за неоснователно.

По разбиране на настоящият съдебен състав, административния акт е издаден в нарушение на целта на закон. Това е така, тъй като сочените в мотивите основания за издаването му, който се установяват от събраните по делото доказателства, дават основание да се приеме, че административният акт е издаден в съответствие с приложимия материален закон, но в несъответствие с целта на закона. От приетата по делото съдебно-икономическа експертиза изготвена от вещото лице Б.Ц., която се кредитира от настоящият съдебен състав като обективна и безпристрастна, се установява, че в административният акт надлежно са посочени приходите на оспорващият за годините 2016, 2017, 2018г., както и че правилно е определен процента на изпълнение на приходите. Вещото лице дава заключение, че през 2016, 2017, 2018г., броя на заетите работни места е съответен на посоченият в административният акт, като в тази насока са и събраните по делото писмени доказателства от НАП и НОИ, като вещото лице сочи, че правилно е определен процента на неизпълнение по този индикатор. Вещото лице установява, че размера на финансовата  корекция е определен правилно, като това обстоятелство не е спорно между страните по делото. Тези установявания на вещото лице и събраните по делото доказателства дават основание да се приеме, че изложените в административният акт мотиви са съответни на фактическата обстановка, която е мотивирала издаването на административният акт.

Настоящата съдебна инстанция, счита че в случая при издаване на оспореният административен акт не е спазена целта на закона. Не се спори, че инвестицията е извършена и фактически не се твърди от административния орган несъответствие с одобрения проект. Не е спорно, че през 2016, 2017, 2018г., предмета на инвестицията е изпълнен и е функционирал. Спазването на предвижданията в бизнес плана би могло да се отнася само до конкретни заложени параметри на проекта, но не и относно прогнози, които се влияят от икономическата обстановка в страната. Индикатор приходи, който е посочен в бизнес плана е именно прогнозен и административният орган е следвало да изследва обстоятелството дали през периода 2016,2017, 2018г. е имало обективни икономически причини, които да водят до конкретно неизпълнение на бизнес плана от бенефициера. На следващо място, следва да се отбележи, че по делото като свидетел бе разпитан Е*** И*** – съпруг на управителя на дружеството, като неговите показания се кредитират като безпротиворечиви и дадени под страх от наказателно преследване. Този свидетел дава показания за демографския срив в региона и настъпили форсмажорни обстоятелства свързани с невъзможността да се осигури персонал за обекта и неосигурен достъп до обекта поради неизпълнение на задължения на местната администрация да почиства пътищата. Тези обстоятелства, както и безспорното установяване, че през периода 2016,2017,2018г. изградения обект не е преустановил своето съществуване дават основание да се приеме, че административният орган не е съобразил издадения административен акт с целта на закона. Настоящият съдебен състав е запознат, че трайната съдебната практика приема, че принципно непостигането на заложените в бизнес плана показатели представлява неизпълнение на одобрените индикатори и затова е налице основанието по чл. 70, ал.1 ЗУСЕСИФ, поради което е следвало да се издаде решение за финансова корекция. Съществено е да се отбележи, че законодателят не е дал легална дефиниция на понятието „индикатор“, поради което той представлява нещо, чрез което се измерва осъществяването на одобрения проект при определени параметри – инвестиционно намерение, което включва структура, стойност, източници на финансиране, място на извършване на инвестицията, както и анализ на приходите и разходите след реализация на проекта. Позоваването от административният орган на неизпълнение на заложената в бизнес плана устойчива заетост и предвидени приходи незаконосъобразно е нередности, за които следва да се издаде решение за финансова корекция, тъй като в случая не е съобразено, че целта на закона не е да се наложи финансова корекция в пълния размер на безвъзмездната сума за подпомагане на бенефициер, който е изпълнил предвидения в бизнес плана обект и целогодишно го стопанисва само и единствено по предназначението предвидено в бизнес плана.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение за налагане на финансова корекция №48/3/3120359/3/01/04/01 от 03.10.2022г. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, предвид което на основание чл.172, ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Решение за налагане на финансова корекция №48/3/3120359/3/01/04/01 от 03.10.2022г. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: